Ondertussen komt de bloedbank wel bloed tekort, als ik de vele oproepen naar nieuwe donateurs moet geloven. Ze zouden de bijdragen van homo's dus goed kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk iets van een heel ander kaliber... Je kunt prima leven zonder eens per kwartaal een halve liter bloed ergens achter te laten.
Geen idee of/waarom de antwoorden die mensen op een checklistje invullen zomaar worden geloofd. Aannemende dat de meeste mensen zo'n lijst eerlijk invullen en dat weinig tot geen mensen met besmet bloed toch bloed doneren, is een checklist een makkelijke manier.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:48 schreef Peter het volgende:
[..]
Waarom kan dat laatste niet? icm met een test vooraf?
Waarom gelooft men wel dat een heteroman het niet met een heroïnehoer heeft gedaan als hij dat zegt?
Het punt met die test is dat 'deze test niet direct na het oplopen van een hiv-besmetting 100% betrouwbaar is'quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:55 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik snap hier ook niks van. En ze testen het bloed toch gewoon neem ik aan?
Bijdragen aan de maatschappij is m.i. ook een recht. Als ik dat wil doen door te doneren vind ik het niet fair om mij uit te sluiten om gedrag dat anderen vertonen, maar waar ik verre van blijf. Dus word ik anders behandeld vanwege mijn relatie. Die niet gevaarlijk is.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:50 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat zegt Sjeen niet. Ze vindt bloedgeven überhaupt geen recht, niet voor hetero's, niet voor homo's. Dit is een oneerlijke manier van discussiëren.
Je kunt ook prima leven zonder kinderen of huwelijk. Maar het gaat mij om dat je het de 1 wel toestaan en de ander niet op argumenten die onhoudbaar zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk iets van een heel ander kaliber... Je kunt prima leven zonder eens per kwartaal een halve liter bloed ergens achter te laten.
quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ondertussen komt de bloedbank wel bloed tekort
quote:Sanquin streeft naar een voorraad voor rode bloedcelconcentraten die gelijk is aan het gemiddelde aantal eenheden dat in 7 dagen door de ziekenhuizen in Nederland verbruikt wordt. Voor enkele bloedgroepen (B- en AB) is de voorraad 8 dagen.
De leverbetrouwbaarheid naar de ziekenhuizen is daarmee optimaal. Bij een grotere voorraad is de kans op overschrijding van de houdbaarheid groter. Onderstaand staafdiagram wordt wekelijks geactualiseerd.
Dan is het zaak om iemand goed te ondervragen naar zijn recente seksuele contacten. Je moet iemand daar op kunnen vertrouwen, aangezien er anders ook simpelweg gelogen kan worden over de geaardheid.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:57 schreef hugecooll het volgende:
Het punt met die test is dat 'deze test niet direct na het oplopen van een hiv-besmetting 100% betrouwbaar is'
HIV kan 6 maanden later alsnog zich kunnen openbaren, dat klopt. Maar als ik 6+ maanden alleen seks heb gehad in een monogame relatie en beiden zijn HIV-negatief. Wat is er dan mis met mij dat ik niet mag doneren?quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:57 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Geen idee of/waarom de antwoorden die mensen op een checklistje invullen zomaar worden geloofd. Aannemende dat de meeste mensen zo'n lijst eerlijk invullen en dat weinig tot geen mensen met besmet bloed toch bloed doneren, is een checklist een makkelijke manier.
En zolang er geen schrijnend tekort is aan bloed, zie ik ook niet echt reden om risicogroepen af te schaffen en over te gaan tot individuele checkups.
[..]
Het punt met die test is dat 'deze test niet direct na het oplopen van een hiv-besmetting 100% betrouwbaar is'
Ja, of je loopt gewoon het risico niet door ze uit te sluiten.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:59 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan is het zaak om iemand goed te ondervragen naar zijn recente seksuele contacten. Je moet iemand daar op kunnen vertrouwen, aangezien er anders ook simpelweg gelogen kan worden over de geaardheid.
Waarschijnlijk niets, maar zij willen het risico niet lopen. Net als dat verhaal over of je mogelijk risico liep toen je in het VK was en dat je dus puur omdat je toen in het VK was niet mag doneren.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:00 schreef Peter het volgende:
[..]
HIV kan 6 maanden later alsnog zich kunnen openbaren, dat klopt. Maar als ik 6+ maanden alleen seks heb gehad in een monogame relatie en beiden zijn HIV-negatief. Wat is er dan mis met mij dat ik niet mag doneren?
En dus vind ik dat niet fair en discriminatie.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niets, maar zij willen het risico niet lopen. Net als dat verhaal over of je mogelijk risico liep toen je in het VK was.
Dat is precies wat ik ook bedoel, ik vind het nogal wat dat men zijn eigen 'recht' om bloed te doneren belangrijker vindt dan het risico dat een ontvanger zou kunnen lopen. Behoorlijk egoïstisch zelfs...quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:03 schreef hugecooll het volgende:
Mja, de een noemt het discriminatie, de ander risico-uitsluiting. Maar ik vind het ook weer zoiets dat een ander een verhoogd risico op besmet bloed moet lopen omdat het anders oneerlijk is voor de donor.
Als je geen bloedtransfusie zou krijgen omdat je homoseksueel bent, zou ik het een ander verhaal vinden.
Het gaat niet om de kans op vreemdgaan, maar op het reservoir waarmee je vreemd zou gaan. Een willekeurige andere homo (of preciezer: MSM) heeft een hoger risico met hiv besmet te zijn dan een willekeurige andere hetero.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:21 schreef Peter het volgende:
Hoezo is het risico dat ik HIV-bloed doneer hoger dan dat jij dat doet? Waar is dat onderzoek dat zegt dat ik en mijn partner onbetrouwbaarder zijn als we een vragenlijst invullen dan hetero's?
quote:In Nederland geregistreerde HIV-patiënten per medio 2014:
• 23.235 totaal geregistreerde HIV-geïnfecteerden in zorg (inclusief overledenen en patiënten lost to follow-up)
• 17.750vanhen(76%)noginfollow-upinNederland
- 17.558 volwassenen (hiervan is meer dan een derde 50 jaar of ouder) - 192 kinderen en adolescenten
• gemiddeldongeveer1.100nieuwediagnosesperjaar,waarvan700-750ondermannendie seks hebben met mannen (MSM).
Hoewel het jaarlijks aantal nieuwe diagnoses is gestabiliseerd in MSM, en zelfs gestaag daalt onder MSM tussen de 35 en 44 jaar oud, blijft het aantal diagnoses stijgen in MSM van 25 jaar en jonger en 55 jaar en ouder, alsook in heteroseksuelen van 45 jaar en ouder.
Op groepsniveau dus. Sjeen zal vast ook wel clean zijn, maar waarom zouden ze het risico lopen als ze jullie bloed eigenlijk niet eens nodig hebben?quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:21 schreef Peter het volgende:
Hoezo is het risico dat ik HIV-bloed doneer hoger dan dat jij dat doet? Waar is dat onderzoek dat zegt dat ik en mijn partner onbetrouwbaarder zijn als we een vragenlijst invullen dan hetero's?
Ik doe het uiteraard alleen maar voor de gratis tests... Weet ik tenminste zeker dat ik clean ben.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:25 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Op groepsniveau dus. Sjeen zal vast ook wel clean zijn, maar waarom zouden ze het risico lopen als ze jullie bloed eigenlijk niet eens nodig hebben?
Dat ligt er natuurlijk aan wanneer het beleid bedacht is (ik neem aan in de jaren 80). Sindsdien is de hiv-prevalentie gelukkig sterk gedaald.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:24 schreef Fascination het volgende:
Hmm, wat ik uit het hiv-monitoringsrapport kan opmaken, is dat het aantal hiv-besmette personen binnen de homopopulatie niet dusdanig is gedaald dat het ander beleid rechtvaardigt.
[..]
1100 nieuwe besmettingen, 700-750 bij MSM.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:24 schreef Fascination het volgende:
Hmm, wat ik uit het hiv-monitoringsrapport kan opmaken, is dat het aantal hiv-besmette personen binnen de homopopulatie niet dusdanig is gedaald dat het ander beleid rechtvaardigt.
[..]
Geen idee, zie ik niet staan.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:30 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
1100 nieuwe besmettingen, 700-750 bij MSM.
En hoeveel mannen vallen in de groep MSM? 5% van de mannen?
De bloedbank gelooft mij wel wat betreft reizen/drugs/seks. En ik heb nieteens blauwe ogen.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:37 schreef MPC60 het volgende:
TS wil het gewoon niet begrijpen, je behoort tot de groep homo's en behoort nu tot een risicogroep. Dan kan je wel gillen dat je monogaam bent en je kontje niet vol lat blaffen maar moet de bloedbank jou dan maar op je blauwe ogen geloven?
Zo werkt het toch niet man.
Het criterium is niet geaardheid.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:44 schreef Lotusss het volgende:
Als je afgekeurd zou worden voor bloeddonatie omdat je een neger bent (want als je neger bent heb je PER DEFINITIE een grotere kans op hiv, want ja, alle negers komen uit het aids- en ebola besmette donker Afrika), dan is het hek van de dam.
Want niet alle negers die hier wonen, zijn geboren in Afrika en ze hebben zeker niet allemaal aids/ebola.
Maar als het over (roomblanke) homo's gaat, dan mag je ze wel allemaal over één kam scheren?
Ik lees op wikipedia dat ongeveer 10% van de mannen ooit een homoseksueel contact heeft gehad. En dat 2-5% daar de voorkeur aan geeft.quote:
Niet direct. Maar er wordt een criterium aangehaald dat wel op een groot deel van de homo's van toepassing is.quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:46 schreef Fascination het volgende:
[..]
Het criterium is niet geaardheid.
Als jij - als hoogblonde dame - niet de drogist in zou mogen, puur omdat jij blond bent, dan kan je wel mooi zeggen dat je je dagcrème wel bij de supermarkt koopt, of dat jij je vriendin met donkerbruin haar stuurt... Maar jij durft dan te beweren dat het jou geen hol kan schelen dat je geen toegang krijgt omdat je toevallig blond haar hebt van jezelf?quote:Op zaterdag 4 april 2015 21:59 schreef Sjeen het volgende:
Tsja, het zal wel een hele blonde gedachtengang zijn, maar bij dit soort zaken heb ik een 'graag of niet'-houding. Als ze mijn bloed niet willen, dan is dat hun gemis...
Want dat is vergelijkbaar...quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:07 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Als jij - als hoogblonde dame - niet de drogist in zou mogen, puur omdat jij blond bent, dan kan je wel mooi zeggen dat je je dagcrème wel bij de supermarkt koopt, of dat jij je vriendin met donkerbruin haar stuurt... Maar jij durft dan te beweren dat het jou geen hol kan schelen dat je geen toegang krijgt omdat je toevallig blond haar hebt van jezelf?
Kun je een zinnige vergelijking trekken?quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:07 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Als jij - als hoogblonde dame - niet de drogist in zou mogen, puur omdat jij blond bent, dan kan je wel mooi zeggen dat je je dagcrème wel bij de supermarkt koopt, of dat jij je vriendin met donkerbruin haar stuurt... Maar jij durft dan te beweren dat het jou geen hol kan schelen dat je geen toegang krijgt omdat je toevallig blond haar hebt van jezelf?
Ja. Jij wil je geld ergens aan uitgeven en dat mag niet vanwege een eigenschap waar je mee geboren bent.quote:
In jouw voorbeeld wil ik iets kopen wat ik nodig heb... In het voorbeeld van Peter wil hij iets weggeven. Niet vergelijkbaar in mijn ogen...quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:16 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Ja. Jij wil je geld ergens aan uitgeven en dat mag niet vanwege een eigenschap waar je mee geboren bent.
Peter wil zijn bloed geven en dat mag niet vanwege eigenschap waarmee hij geboren is.
Jij hebt niks gedaan qua gedag waardoor jij een winkelverbod zou hebben (ergo blanco strafblad) , Peter heeft geen gedrag vertoond waardoor hij een doneerverbod zou moeten krijgen (hij heeft geen soa's).
Het is eerder vergelijkbaar met scholieren die alleen zonder tas de winkel in mogen omdat er in t verleden slechte ervaringen waren...quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:16 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Ja. Jij wil je geld ergens aan uitgeven en dat mag niet vanwege een eigenschap waar je mee geboren bent.
Peter wil zijn bloed geven en dat mag niet vanwege eigenschap waarmee hij geboren is.
Jij hebt niks gedaan qua gedag waardoor jij een winkelverbod zou hebben (ergo blanco strafblad) , Peter heeft geen gedrag vertoond waardoor hij een doneerverbod zou moeten krijgen (hij heeft geen soa's).
Dagcrème kopen is ook geen recht. Dat jij dagcrème als een recht ziet...quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
In jouw voorbeeld wil ik iets kopen wat ik nodig heb... In het voorbeeld van Peter wil hij iets weggeven. Niet vergelijkbaar in mijn ogen...
Nogmaals, bloedgeven is geen recht, voor niemand.
In nederland heb je het recht je geld te bestrden zoals jij dat nuttig vindt. Ja, dat is dus een recht.quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:20 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Dagcrème kopen is ook geen recht. Dat jij dagcrème als een recht ziet...
Leuk dat je uit twee zinnen iets bijelkaar optelt...quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:20 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Dagcrème kopen is ook geen recht. Dat jij dagcrème als een recht ziet...
Wetboek artikel?quote:Op zaterdag 4 april 2015 22:22 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
In nederland heb je het recht je geld te bestrden zoals jij dat nuttig vindt. Ja, dat is dus een recht.
Buiten wat dotKoen aanhaalt over de HIV-test:quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:55 schreef -Strawberry- het volgende:
En ze testen het bloed toch gewoon neem ik aan?
quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:26 schreef Peter het volgende:
[..]
Dus homo's zijn onbetrouwbaarder dan hetero's?
Daar komt het toch op neer?quote:Op zondag 5 april 2015 01:53 schreef Capstie het volgende:
[..]
Lekker dingen uit z'n verband trekken, goedzo
Hey, nooit geweten.quote:Op zondag 5 april 2015 01:38 schreef Operc het volgende:
[..]
Buiten wat dotKoen aanhaalt over de HIV-test:
Sanquin test al het bloed door een beetje bloed van verschillende donateurs samen te voegen en daar de test op uit te voeren (bijvoorbeeld van 10 verschillende mensen). Als dan blijkt dat er 'ziek' bloed bij zit, worden alle 10 de donaties apart getest. Daarom is het voor Sanquin zaak om zo min mogelijk 'ziek' bloed te ontvangen, want dat scheelt extra testen en dus veel tijd en geld.
Ze kunnen jou wel geloven, maar jouw partner vult voor jouw donatie geen vragenlijst in.quote:Op zondag 5 april 2015 10:28 schreef Peter het volgende:
[..]
Daar komt het toch op neer?
Een hetero die ooit seks heeft gehad met een prostitué mag na een tijdje weer bloed geven. Die geloven ze dat hij geen risicovolle contacten meer heeft.
Een Homo in een monogame relatie geloven ze niet.
Graag gedaan.quote:
Stél de ervaring van de bloedbank is dat MSM over het algemeen inderdaad minder eerlijk die vragenlijsten invullen, vind je het dan wel begrijpelijk dat deze groep wordt uitgesloten?quote:Op zondag 5 april 2015 10:28 schreef Peter het volgende:
De partner van een hetero wel dan? Hoe kan jij garanderen dat je partner niet buiten de deur neukt en het onveilig doet?quote:Op zondag 5 april 2015 10:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ze kunnen jou wel geloven, maar jouw partner vult voor jouw donatie geen vragenlijst in.
Dat is dan eerder te verklaren door een foutieve vraagstelling dan door te roepen dat homo's onbetrouwbaar zijn..quote:Op zondag 5 april 2015 11:02 schreef Operc het volgende:
[..]
Graag gedaan.
[..]
Stél de ervaring van de bloedbank is dat MSM over het algemeen inderdaad minder eerlijk die vragenlijsten invullen, vind je het dan wel begrijpelijk dat deze groep wordt uitgesloten?
Als je alle negers op 1 hoop gooit ben je van die groep ook minder zeker. En als je kijkt naar man vs. vrouw, dan kun je zo ook alle mannen weigeren. Waarom wordt dat niet gedaan en wel alle MSM's? terwijl je daar ook een onderverdeling in kan maken van mannen die geen verhoogd risico zijn en mannen die dat wel zijn. Net zoals je nu op andere criteria selecteert.quote:Het punt is gewoon dat ze er bij Sanquin minder zeker van zijn dat MSM ziekte-vrij zijn dan heteroseksuelen. Waar die kennis precies vandaan komt weet ik niet, maar als je de post van Fascination over de HIV-monitor leest kan ik wel begrijpen dat Sanquin liever geen risico neemt.
Nee, dat wil jij graag op die manier verklaren. Als Sanquin merkt dat heteroseksuelen eerlijker zijn dan MSM (wat ik als hypothetische situatie schets, geen idee of het zo zit), dan is het logisch om die groep uit te sluiten van donatie. Natuurlijk zou je kunnen kijken of je de eerlijkheid kunt verbeteren op de een of andere manier, maar dat staat los van de kwaliteit van de oorspronkelijke vraagstelling.quote:Op zondag 5 april 2015 11:10 schreef Peter het volgende:
Dat is dan eerder te verklaren door een foutieve vraagstelling dan door te roepen dat homo's onbetrouwbaar zijn..
Heb je voor je negers en man/vrouw stellingen ook bronnen? Zoals eerder is aangegeven, blijkt dat ongeveer 60% van de HIV gevallen voorkomt bij MSM. Als je schat dat MSM ongeveer 10% van de mannelijke bevolking (dus 5% van de totale bevolking) is, dan is het risico op HIV bij MSM extreem veel groter dan bij de rest van de bevolking. Het lijkt me sterk dat de verdeling HIV gevallen man/vrouw of huidskleur nog ongelijker is dan tussen MSM en de rest van de bevolking, maar als je daar cijfers van hebt zou ik het prima begrijpen als ook daar een subgroep niet meer van mag doneren.quote:Als je alle negers op 1 hoop gooit ben je van die groep ook minder zeker. En als je kijkt naar man vs. vrouw, dan kun je zo ook alle mannen weigeren. Waarom wordt dat niet gedaan en wel alle MSM's? terwijl je daar ook een onderverdeling in kan maken van mannen die geen verhoogd risico zijn en mannen die dat wel zijn. Net zoals je nu op andere criteria selecteert.
Nee, daar komt het niet op neer. Je wilt je punt bekrachtigen door in de slachtoffer rol te gaan zitten terwijl het gewoon wetenschappelijk bewezen dat mannen die seks hebben met mannen statistisch gezien gewoon een grotere kans hebben op SOA's. Dat heeft niks te maken met of homo's wel vertrouwd worden of monogamie.quote:Op zondag 5 april 2015 10:28 schreef Peter het volgende:
[..]
Daar komt het toch op neer?
Een hetero die ooit seks heeft gehad met een prostitué mag na een tijdje weer bloed geven. Die geloven ze dat hij geen risicovolle contacten meer heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |