quote:Doden bij aanval op universiteit Kenia
Gewapende mannen hebben een aanval uitgevoerd op een universiteitscomplex in het oosten van Kenia. Daarbij zijn doden en tientallen gewonden gevallen.
Mogelijk worden er nog studenten gegijzeld op de campus. Het leger en de politie hebben het complex omsingeld.
Volgens persbureau Reuters staat het dodental op vier. Van de zeker dertig gewonden zijn enkele er slecht aan toe.
Slaapzalen
De aanval, in de stad Garissa, werd vanochtend vroeg gepleegd. De daders schoten op bewakers bij de belangrijkste toegangspoort van het terrein en gingen naar binnen. Vervolgens bestormden ze de eetzaal en slaapzalen en gingen ze door met schieten.
Er ontstond een schotenwisseling met veiligheidstroepen. Naar verluidt is de situatie nog altijd niet onder controle.
CNN meldt op gezag van de Amerikaanse ambassade in Nairobi dat de verantwoordelijkheid voor de aanval is opgeëist door de islamitische terreurorganisatie al-Shabaab. Die beweging voert geregeld aanslagen uit in Kenia, ook in de omgeving van Garissa.
Waarschuwing
Een andere universiteit, die van Nairobi, waarschuwde vorige week in een brief aan medewerkers en studenten voor aanslagen van al-Shabaab. Uit informatie van inlichtingendiensten zou blijken dat de terreurorganisatie aanslagen heeft gepland op "belangrijke gebouwen in Nairobi, inclusief een grote universiteit"
Pauw ook wel, kan hij hem weer aandacht geven.quote:Op donderdag 2 april 2015 11:07 schreef Specularium het volgende:
Die pipo die gisteren bij Pauw zat zal wel weer een strakke plasser hebben.
Eng dat je dit de normaalste zaak van de wereld vindt.quote:Op donderdag 2 april 2015 11:59 schreef Odaiba het volgende:
Dat jullie zo onderhand niet uitgepraat raken over dit soort zaken....En ook elke keer weer reageren alsof jullie verrast zijn, verdient en oscar.
quote:At least 15 killed by gunmen in Al-Shabaab attack on Kenyan university; 550 people remain unaccounted for: Officials.
Dat zeg ik niet, en de realiteit veranderd er al zeker niet door.quote:Op donderdag 2 april 2015 12:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Eng dat je dit de normaalste zaak van de wereld vindt.
Ik zie liever dat mensen elke keer op precies dezelfde manier hun afkeur uitspreken dan dat ze helemaal niet meer reageren.quote:Op donderdag 2 april 2015 12:30 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, en de realiteit veranderd er al zeker niet door.
Omdat intelligente ontwikkelde mensen een gevaar zijn voor godsdiensten. Een godsdienst vaart wel bij dom onderontwikkeld volk. De enige studie die gedaan moet worden, is die van de heilige geschriften, dan weten mensen genoeg.quote:Op donderdag 2 april 2015 10:56 schreef de_boswachter het volgende:
Waarom vallen dat soort idioten altijd universiteiten, bibliotheken of musea aan ? Om de bevolking dom te houden, of wat is hun punt ?
Wat een gehersenspoelde idioten. Hebben een kansloos leven, want kunnen helemaal geen flikker en grijpen vervolgens maar naar de wapens om mensen af te slachten die zich wel de moeite doen er iets van te maken
twitter:rConflictNews twitterde op donderdag 02-04-2015 om 15:59:02BREAKING: Death toll of #Garissa university attack is 60+ for now, #Kenya officials accused of hiding this from the media - @Daudoo reageer retweet
quote:De aanval van al-Shabaabstrijders op een universiteit in de Keniaanse stad Garissa waarbij zeker zeventien mensen werden gedood, lijkt vooral gericht op christelijke studenten.
Leerlingen die islamitische verzen konden opzeggen, werden ongemoeid gelaten maar mensen die dat niet konden werden zonder pardon met kogels doorzeefd. Dat zeggen ooggetuigen tegen de Keniaanse nieuwszender News24.
De lichamen van gedode studenten vertoonden veel kogelwonden, soms wel tien. Experts maken daaruit op dat de aanvallers in het wilde weg op rennende mensen hebben geschoten totdat die niet meer bewogen. Tientallen mensen raakten gewond, de meesten van hen hebben schotwonden. Sommigen zijn naar de hoofdstad Nairobi overgevlogen voor behandeling.
twitter:News_Executive twitterde op donderdag 02-04-2015 om 16:28:35UPDATE: Government official says Nearly 600 hostages are being held hostage at the university campus with many feared killed and injured. reageer retweet
Het is veel enger dat dit soort gasten al binnen onze grenzen zitten maar zich nog rustig houden. Dat is pas eng.quote:Op donderdag 2 april 2015 12:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Eng dat je dit de normaalste zaak van de wereld vindt.
quote:Volgens ooggetuigen hebben de terroristen meerdere mensen onthoofd. "We zagen onthoofde lichamen toen we konden ontkomen. Het is erg. Ze hebben veel mensen gedood'', aldus de ontsnapte Winnie Njeri tegen News24. Ook student Omar Ibrahim verhaalde van bloederige taferelen. "Ik zat in een groep die werd gered door het Keniaanse leger iets na 13.00 uur 's middags. We zagen vele, vele lichamen. Sommige hadden geen hoofden. Ik weet niet waarom mensen zoiets doen.''
Afrika is niet belangrijk blijkbaarquote:Op donderdag 2 april 2015 17:03 schreef Eenskijken het volgende:
Verbaast me dat er zo weinig reacties zijn trouwens. Normaal hadden we al een stuk of 10 topicdelen moeten hebben
Dankzij Wilders niet genoeg stageplekken voor deze jongens die nooit een vlieg kwaad deden, en door hun sociaal-economische achterstandspositie moesten ze wel radicaliseren.quote:Op donderdag 2 april 2015 16:45 schreef indiaantje89 het volgende:
Tsja wat zullen we er van zeggen... ook de schuld van het westen zeker?
Het is nog enger dat deze figuren mensen op zo'n wijze van het leven beroven. Of dat nou in Europa of Afrika is.quote:Op donderdag 2 april 2015 16:32 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Het is veel enger dat dit soort gasten al binnen onze grenzen zitten maar zich nog rustig houden. Dat is pas eng.
twitter:rConflictNews twitterde op donderdag 02-04-2015 om 17:10:10Heavy gunfire for the last 10 minutes. Never heard anything like this #Kenya #GarissaAttack - @DennisOkarihttp://t.co/fqU7JaGFFx reageer retweet
twitter:BBCBreaking twitterde op donderdag 02-04-2015 om 17:10:50"Two terrorists have been neutralised," @InteriorKE tweets on #GarissaAttack; "agencies intensify rescue operation" http://t.co/cNO6qJcvwJ reageer retweet
Het is best logisch dat deze gebeurtenis de meeste mensen in Nederland niet zoveel 'interesseert'. Hoewel het afschuwelijk is, is het ver weg.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:09 schreef Alxander het volgende:
[..]
Afrika is niet belangrijk blijkbaar
Blijf dat vooral geloven. Het is nog nooit zo dichtbij geweest. En nu zelfs eng dichtbij. Omringt door het gevaar, maar niks aan de hand.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:12 schreef Nammie het volgende:
[..]
Het is best logisch dat deze gebeurtenis de meeste mensen in Nederland niet zoveel 'interesseert'. Hoewel het afschuwelijk is, is het ver weg.
Hoe bedoel je dat het dichtbij is? Deze aanslag is nu opgeëist door al-Shabaab he. Maar ik bedoel dus gewoon dat Afrika 'ver weg' is. En anders.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:18 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Blijf dat vooral geloven. Het is nog nooit zo dichtbij geweest. En nu zelfs eng dichtbij. Omringt door het gevaar, maar niks aan de hand.
Het gaat nog een serieus probleem worden. Deze mensen valt niet meer te praten die doen. Ook in Nederland. Het is de stilte voor de storm.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:20 schreef Nammie het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat het dichtbij is? Deze aanslag is nu opgeëist door al-Shabaab he. Maar ik bedoel dus gewoon dat Afrika 'ver weg' is. En anders.
Het aantal slachtoffers kan nog eens heel hoog oplopen.quote:
twitter:NDOCKenya twitterde op donderdag 02-04-2015 om 12:27:59280 of 815 students have been accounted for. Efforts are underway to track the others - CS Nkaissery #GarissaAttack reageer retweet
Het Westen is wel degelijk betrokken bij het conflict in Somalië. Blackhawk Down.quote:Op donderdag 2 april 2015 16:45 schreef indiaantje89 het volgende:
Tsja wat zullen we er van zeggen... ook de schuld van het westen zeker?
http://www.volkskrant.nl/(...)teit-kenia~a3942750/quote:Tientallen doden, ook onthoofdingen, bij aanval op universiteit Kenia'
UPDATE Er zijn waarschijnlijk tientallen mensen vermoord tijdens de terreuraanval op de universiteit in het Keniaanse Garissa. Volgens ooggetuigen zijn er ook mensen onthoofd. De Keniaanse nieuwszender News24 meldt dat er alleen al in het lijkenhuis van het lokale ziekenhuis meer dan zestig doden liggen. Functionarissen van het Keniaanse Rode Kruis reppen ook van meer dan zestig lichamen.
Het officiële dodental dat de autoriteiten aanhouden ligt vooralsnog op 22. Volgens niet bevestigde berichten zou het dodental zelfs ver boven de honderd liggen, aldus News 24. Volgens de BBC zijn er zeker twee terroristen gedood.
De Somalische terreurgroep al-Shabaab heeft de actie opgeëist. Ooggetuigen die wisten te ontkomen vertelden News24 dat ze mensen hebben onthoofd. 'We zagen onthoofde lichamen. Het is erg. Ze hebben veel mensen gedood', aldus de ontsnapte Winnie Njeri tegen de zender. Ook student Omar Ibrahim verhaalde van bloederige taferelen. 'Ik zat in een groep die werd gered door het Keniaanse leger iets na 13.00 uur 's middags. We zagen vele, vele lichamen. Sommige hadden geen hoofden. Ik weet niet waarom mensen zoiets doen.'
Er liggen veel dode christenen in het gebouw. We houden ook veel nog levende christenen vast.
Al-Shabaab-woordvoerder Sheikh Abdiasis Abu Musab
Al-Shabaab zegt nog christelijke gijzelaars vast te houden. Islamitische studenten zijn vrijgelaten, aldus Sheikh Abdiasis Abu Musab, de militaire woordvoerder van al-Shabaab. 'Er liggen veel dode christenen in het gebouw. We houden ook veel nog levende christenen vast.'
Ik ga voor de zekerheid ook maar wat islamitische verzen uit het hoofd leren. Je weet nooit wanneer je dit nog van pas gaat komen.quote:
twitter:AFP twitterde op donderdag 02-04-2015 om 17:59:38#BREAKING At least 70 Kenyan students killed in university attack: interior minister reageer retweet
NOS zegt 17.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:01 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:AFP twitterde op donderdag 02-04-2015 om 17:59:38#BREAKING At least 70 Kenyan students killed in university attack: interior minister reageer retweet
De NOS loopt altijd achterquote:
twitter:NOS twitterde op donderdag 02-04-2015 om 18:09:03Kenia meldt minstens 70 doden bij gijzeling http://t.co/BFBl0v18lH reageer retweet
quote:
quote:Bij een gijzeling op een universiteit in Kenia zijn zeker zeventig doden gevallen. Volgens het Keniaanse ministerie van Binnenlandse Zaken worden er nog steeds studenten gegijzeld en is de reddingsoperatie nog gaande.
Het ministerie zegt dat er ongeveer tachtig gewonden zijn gevallen.
http://nos.nl/artikel/2028265-zeker-70-doden-bij-gijzeling-kenia
Kreeg net toevallig eenzelfde soort vraag, laat ik mijn antwoord maar even hier delen.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ga voor de zekerheid ook maar wat islamitische verzen uit het hoofd leren. Je weet nooit wanneer je dit nog van pas gaat komen.
Ja, ik zag het al. Snap wel dat ze achterlopen, willen natuurlijk liever niets onjuist de wereld in helpen denk ik.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:06 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
De NOS loopt altijd achtertwitter:NOS twitterde op donderdag 02-04-2015 om 18:09:03Kenia meldt minstens 70 doden bij gijzeling http://t.co/BFBl0v18lH reageer retweet
Ammenooitniet.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:12 schreef Irakees het volgende:
[..]
Kreeg net toevallig eenzelfde soort vraag, laat ik mijn antwoord maar even hier delen.
--------------
De meeste slachtoffers van zulke aanslagen zijn, geloof het of niet, mede-moslims. Wanneer de Somalische groep al-Shabaab een bom laat ontploffen, dan maakt zo'n bom geen onderscheid tussen moslim en niet-moslim en is iedereen het slachtoffer.
Iedereen is dus bang, zelfs bij de aanslagen in het Westen zijn er moslims om het leven gekomen omdat moslims ook hier leven en gebruik maken van bijvoorbeeld het openbaar vervoer etc.
Maar je hebt inderdaad zulke aanslagen zoals vandaag waar ze blijkbaar opeens vragen aan je stellen om te kijken of je een moslim bent. Ja, er zijn twee miljard moslims wereldwijd, maar heel veel van hen zijn in een moslimgezin geboren, maar beschikken nauwelijks over islamitische kennis, net zoals bij veel christenen het geval is.
De kans is zeeeeeeeer klein dat je ooit met zoiets geconfronteerd wordt, maar het is wel degelijk superhandig als je over een beetje kennis beschikt van de islam, dan kun je bijvoorbeeld in zo'n geval je voordoen als moslim om te kunnen overleven.
Wist je bijvoorbeeld dat sommige hoofdstukken van de Koran maar uit een paar zinnen bestaan, je kunt dus als je het wilt binnen 5 minuten twee hoofdstukken van de Koran uitlezen (als je niet de energie hebt om alles te lezen). Hoofdstuk 1 bevat maar een handjevol verzen en lees je binnen 3 minuten uit.. hoofdstuk 109 ook zeer kort (en eigenlijk alle hoofdstukken op het einde van het boek, 114, 113, 112 etc.).
Mijn tip: zorg ervoor dat je hoofdstuk 1 of hoofdstuk 112 uit je hoofd leert (makkelijk te doen, al door tientallen miljoenen mensen gedaan), hiermee kun je bewijzen dat je een moslim bent mocht iemand het ooit aan je vragen in zo'n vervelende situatie.
Bij 'zulke situaties' zijn het vaker moslimslachtoffers? Huh. Oke. Maar ik vind het wel raar dat mensen versjes uit de Koran gaan leren 'voor het geval dat'. Dat ga ik in ieder geval niet doen. Maar goed, denk dat je gelijk hebt dat de meeste mensen dit soort dingen niet gaan meemaken.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:12 schreef Irakees het volgende:
[..]
Kreeg net toevallig eenzelfde soort vraag, laat ik mijn antwoord maar even hier delen.
--------------
De meeste slachtoffers van zulke aanslagen zijn, geloof het of niet, mede-moslims. Wanneer de Somalische groep al-Shabaab een bom laat ontploffen, dan maakt zo'n bom geen onderscheid tussen moslim en niet-moslim en is iedereen het slachtoffer.
Iedereen is dus bang, zelfs bij de aanslagen in het Westen zijn er moslims om het leven gekomen omdat moslims ook hier leven en gebruik maken van bijvoorbeeld het openbaar vervoer etc.
Maar je hebt inderdaad zulke aanslagen zoals vandaag waar ze blijkbaar opeens vragen aan je stellen om te kijken of je een moslim bent. Ja, er zijn twee miljard moslims wereldwijd, maar heel veel van hen zijn in een moslimgezin geboren, maar beschikken nauwelijks over islamitische kennis, net zoals bij veel christenen het geval is.
De kans is zeeeeeeeer klein dat je ooit met zoiets geconfronteerd wordt, maar het is wel degelijk superhandig als je over een beetje kennis beschikt van de islam, dan kun je bijvoorbeeld in zo'n geval je voordoen als moslim om te kunnen overleven.
Wist je bijvoorbeeld dat sommige hoofdstukken van de Koran maar uit een paar zinnen bestaan, je kunt dus als je het wilt binnen 5 minuten twee hoofdstukken van de Koran uitlezen (als je niet de energie hebt om alles te lezen). Hoofdstuk 1 bevat maar een handjevol verzen en lees je binnen 3 minuten uit.. hoofdstuk 109 ook zeer kort (en eigenlijk alle hoofdstukken op het einde van het boek, 114, 113, 112 etc.).
Mijn tip: zorg ervoor dat je hoofdstuk 1 of hoofdstuk 112 uit je hoofd leert (makkelijk te doen, al door tientallen miljoenen mensen gedaan), hiermee kun je bewijzen dat je een moslim bent mocht iemand het ooit aan je vragen in zo'n vervelende situatie.
Dertig jaar terug hoorde je dit soort geluiden nooit. Er is toch wel iets veranderd.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:12 schreef Irakees het volgende:
[..]
--------------
Ja, vervelend is dat zo iemand die een kalasjnikov op je richt. Maar verder slechts een klein ongemakje.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:12 schreef Irakees het volgende:
Amerika is ook ver weg maar ik denk dat er dan al veel meer topics zouden zijn geweest.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:12 schreef Nammie het volgende:
[..]
Het is best logisch dat deze gebeurtenis de meeste mensen in Nederland niet zoveel 'interesseert'. Hoewel het afschuwelijk is, is het ver weg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |