Ik heb gelezen dat dit kan liggen aan de de tijdzone die ingesteld is. De EXIF-data zal gebruik maken van de tijd+tijdzone die is ingesteld in de camera. De XMP kan misschien een tijdzone gebruiken zoals die is ingesteld op de PC die is gebruikt om de foto's van de SDkaart te krijgen (bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 1 april 2015 18:27 schreef Perico het volgende:
[..]
XMP tijden zijn overal +5 uur, behalve bij foto 508:
[ afbeelding ]
De aanduiding z betekent, dat het UTC tijd is. Dat is standaard aan Greenwichtijd, min of meer.
In West-Europa (behalve de Britse eilanden en Portugal) geldt in de winter UTC+1 en in de zomer UTC+2 (respectievelijk 1 en 2 uur later dan de standaardtijd).
Ik moet de eerste overtuigende argumenten nog zien, waarom je een EXIF tijd interpretatie voorrang zou moeten geven boven de XMP tijd. Ze putten allebei uit dezelfde data, maar interpreteren die op punten anders.
De drie aangegeven punten zijn allen te verklaren met het “feit” dat ze niet alleen waren.quote:Op woensdag 1 april 2015 16:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
- onvolwassenheid
- naiviteit
- wellicht verkeerd opgepikt door Eileen, die wel wat Nederlands sprak, maar niet perfect. Ze heeft verschillende dingen zelf gezegd, via Boquetening te vinden en hier een paar delen terug
[..]
Het hangt af waar de foto van 11:05 is gemaakt. Om 12:03 schat ik ze in te beginnen met de Klim, een uurtje. Bits tempo onderaan of toch hogerop afgezet. Het maakt niet echt uit verder. Ze zijn er gekomen.
[..]
Vind je ze zo "perfect"? Leuke foto's, maar waarom "perfect"? Ik heb dat gevoel helemaal niet. En verder wat kuil zegt.
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens, maar schrijf dan de Panamese politie aan ofzo? Wij kunnen daar toch niets aan doen? Prima die foto en iPhone/Samsungonderzoeken, dat is waardevol. Maar dan nog hebben wij 0 invloed en 0 recht op ook maar iets.
Dit is hobby, niets meer.
Uit respect voor 2 verdwenen en dood gevonden meiden, dat wel.
duim omhoog!quote:Op woensdag 1 april 2015 20:36 schreef jackie12 het volgende:
Sorry El Matador maar vind het een heel zwak scenario van je met zoveel toevalligheden en onwaarschijnlijkheden.
Al in je eerste stukje:
1: http://i.imgur.com/IgMdtq4.jpg
en
2: http://i.imgur.com/pO9yEkr.jpg
Volgens jou zitten ze 2-6 dagen vast in een kloof maar dan midden in de nacht weten ze, net in de nacht dat Sinaproc zoekt, er in het pikkedonker er wel uit te komen?
En als ze wel na 2 dagen uit de kloof kwamen wat hebben ze toen in de dagen daarna gedaan?
En waarom zijn ze toen niet gevonden of hebben ze zelf de weg niet terug gevonden?
Bovendien is Kris nog steeds mobiel op 8 april maar is ze vanaf 4 april haar pincode vergeten?
En zoals ToniB terecht opmerkte, Kris haar telefoon had nog voor meer dan een uur batterij, waarom dan foto's wissen 509 om je fototoestel te gebruiken om het pad te verlichten?
3: http://i.imgur.com/tpWIciz.jpg
Waarom zou je jezelf uberhaupt willen verplaatsen in het donker? Het huisje dat Matteo vond zal als het licht is (en de paden en andere hutjes en huisjes) niet snel gemist worden
4: http://i.imgur.com/Lu3Pkvw.jpg
Spijkerbroekje uittrekken om je handen te beschermen?
Ik zie geen gidsen of toeristen met handschoenen de touwenbruggen oversteken. Bovendien trek je dan eerder je t-shirtje uit of je sokken! (echte wanten) dan je spijkerbroekje.
5:http://i.imgur.com/F4CrwsP.jpg
Kris valt en Lisanne steekt wel de kabelbrug over? Dan zou ze het huisje met al die Sinaproccers zeker tegen zijn gekomen op 50 meter ipv klauterend langs de rivier.
Los van al deze dingen geeft het nog steeds geen antwoord op.
- hoe kwamen ze bij de Piansta?
- Waarom geen netwerkbereik controleren op 1 april na 16.51 tot de volgende ochtend?
- Waarom , als ze mobiel waren, niet een keer een sms aanmaken of een keer naar huis proberen te bellen?
Enz enz.
Ik kan nu wel heel kinderachtig over films enzo gaan beginnen. Ga ik niet doen.
Dappere poging maar imo veel te veel onwaarschijnlijkheden en teveel onbeantwoorde vragen.
Ik denk dat je het zo moet zien... ook al is het slechts een kopie, die foto's dragen 'ruwe' data met zich mee..quote:Op woensdag 1 april 2015 18:59 schreef ToniB het volgende:
waarom staat bij foto's 2 april in tweede kolom? 8april klopt wel. ....?
Dankjewel, dat lijkt me wel erg plausibel ja... de Panamese tijden worden teruggerekend naar +5 uur UTC... en Nederland is UTC+1, dus daar komen die 6 uur vandaan, die ze aftrekken van de originele fototijden. Mooie verklaring.quote:Op woensdag 1 april 2015 20:04 schreef Physsic het volgende:
Ik heb gelezen dat dit kan liggen aan de de tijdzone die ingesteld is. De EXIF-data zal gebruik maken van de tijd+tijdzone die is ingesteld in de camera. De XMP kan misschien een tijdzone gebruiken zoals die is ingesteld op de PC die is gebruikt om de foto's van de SDkaart te krijgen (bijvoorbeeld).
quote:Ik weet dat je veel tijd hebt gestoken in het vergaren van kennis over metadata, ik probeer je dus ook absoluut niet to corrigeren of tegen te spreken. Het is gewoon een tip.
Eens zien of dat lukt.quote:Ik neem aan de jij een mooi Excelsheetje hebt met een overzicht van alle metadata? Zou je die ergens kunnen oploaden en de link naar mij sturen in een dm/pm?
https://www.wetransfer.com/quote:Op woensdag 1 april 2015 21:27 schreef Perico het volgende:
[..]
Dankjewel, dat lijkt me wel erg plausibel ja... de Panamese tijden worden teruggerekend naar +5 uur UTC... en Nederland is UTC+1, dus daar komen die 6 uur vandaan, die ze aftrekken van de originele fototijden. Mooie verklaring.
[..]Ik voel me niet gauw aangesproken en heb de wijsheid al helemaal niet in pacht. Samen help je elkaar juist verder en vaak is een post ook alleen maar hardop denken en heeft iemand anders een betere verklaring.
[..]
Eens zien of dat lukt.
In dit artikel wordt een andere volgorde voor de foto's aangenomen.quote:Op woensdag 1 april 2015 23:49 schreef jackie12 het volgende:
http://www.viralismo.com/chicas-perdidas
heel veel Spaanse reacties. Staat er iets interessants bij?
ze speculeren er lekker op los, mensenhandel en video's die veel geld opbrengen....quote:Op woensdag 1 april 2015 23:49 schreef jackie12 het volgende:
http://www.viralismo.com/chicas-perdidas
heel veel Spaanse reacties. Staat er iets interessants bij?
Niet toevallig dat 1Vandaag ook foto 491 na foto 508 plaatste...?quote:Op woensdag 1 april 2015 23:57 schreef gynaika het volgende:
In dit artikel wordt een andere volgorde voor de foto's aangenomen.
Wat je hier zegt moet natuurlijk ook rekening mee worden gehouden. Het vermoeden dat er derden betrokken zijn, wil natuurlijk niet meteen zeggen dat er ook sprake is van een opzettelijk misdrijf, al dan niet met voor opgezet plan.quote:Op donderdag 2 april 2015 01:55 schreef vronie het volgende:
Een jaar geleden enkel dit bericht.
http://www.hartvannederla(...)van-kris-en-lisanne/
Mijn gevoel zegt nog steeds dat er derden in het spel zijn geweest.die Kris en Lisanne vertrouwden
En dat dit later uit de hand is gelopen(en zijn opgejaagd)en daardoor misschien te val zijn gekomen.
Ik wil het hier ook afsluiten ik heb alles wat ik heb opgeslagen verwijderd.
Maar ik ben wel benieuwd als de mannen en Agter dit traject gaan lopen er hier iets uitkomt.
Precies!......quote:Op donderdag 2 april 2015 04:36 schreef Perico het volgende:
[..]
Niet toevallig dat 1Vandaag ook foto 491 na foto 508 plaatste...?
Jouw gevoel is mijn gevoel.quote:Op donderdag 2 april 2015 01:55 schreef vronie het volgende:
Een jaar geleden enkel dit bericht.
http://www.hartvannederla(...)van-kris-en-lisanne/
Mijn gevoel zegt nog steeds dat er derden in het spel zijn geweest.die Kris en Lisanne vertrouwden
En dat dit later uit de hand is gelopen(en zijn opgejaagd)en daardoor misschien te val zijn gekomen.
Ik wil het hier ook afsluiten ik heb alles wat ik heb opgeslagen verwijderd.
Maar ik ben wel benieuwd als de mannen en Agter dit traject gaan lopen er hier iets uitkomt.
Langzaam maar zeker sluipt deze er in; ik zie hem steeds meer.quote:Op woensdag 1 april 2015 18:45 schreef ToniB het volgende:
Ook het verhaal dat een gids die nota bene al eerder bij het onderzoek betrokken was pas in januari de nachtfoto's voor het eerst heeft kunnen bekijken doet mij de wenkbrauwen fronsen.
Het kan heel goed een gids zijn die niet betrokken was, en die niet alleen in Boquete trails doet. Of vanuit Bocas of David werkt.quote:Op donderdag 2 april 2015 09:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Langzaam maar zeker sluipt deze er in; ik zie hem steeds meer.
We weten niet of het een gids was. Het was iemand die daar bekend was en die al eerder bij een zoektocht betrokken was. Dat kan een gids zijn, een local of een indiaan..
Een gids lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk omdat de gidsen daar veel betrokken waren en het dan vreemd is dat hij maar één keer eerder betrokken was.
Het kan, dat staat ook in mijn post. Maar het is verre van een feit. Ik blijf het belangrijk vinden dat we niet sluipenderwijs aannames als feiten gaan aannemen en daarom wijs ik er op.quote:Op donderdag 2 april 2015 09:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het kan heel goed een gids zijn die niet betrokken was, en die niet alleen in Boquete trails doet. Of vanuit Bocas of David werkt.
Juist omdat de gidsen betrokken waren vanaf de eerste week, is de kans groot dat er een nieuwe gids is aangetrokken.
Deze gids kan ook heel bekend zijn in het gebied en zelfs ook voorwerk hebben gedaan.
Ik ben het helemaal met je eens, buiten de 2 bekende gidsen om zijn er veel meer personen die in aanmerking komen en dit moeten we wel zo blijven benoemen.quote:Op donderdag 2 april 2015 09:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het kan, dat staat ook in mijn post. Maar het is verre van een feit. Ik blijf het belangrijk vinden dat we niet sluipenderwijs aannames als feiten gaan aannemen en daarom wijs ik er op.
Zelf denk ik trouwens aan een indiaan. Er hebben heel veel locals en indianen meegeholpen bij de zoektochten en die indianen kennen het gebied ws nog beter dan de gidsen.
Nee; ze vallen in de FvdG-kloof maar weten daaruit te komen in de volgende dagen, ik denk dat ze een paar van dat soort kloven aandoen.quote:Op woensdag 1 april 2015 20:36 schreef jackie12 het volgende:
Sorry El Matador maar vind het een heel zwak scenario van je met zoveel toevalligheden en onwaarschijnlijkheden.
Al in je eerste stukje:
1: http://i.imgur.com/IgMdtq4.jpg
en
2: http://i.imgur.com/pO9yEkr.jpg
Volgens jou zitten ze 2-6 dagen vast in een kloof maar dan midden in de nacht weten ze, net in de nacht dat Sinaproc zoekt, er in het pikkedonker er wel uit te komen?
Bang om te verdwalen; wachten op hulp, water halen, Kris (?) verzorgen, eten zoeken, etc.quote:En als ze wel na 2 dagen uit de kloof kwamen wat hebben ze toen in de dagen daarna gedaan?
Waarom ze niet gevonden zijn blijft de grote vraag, in welk scenario dan ook. Ik denk dat ze te ver verwijderd waren van het Pianistapad om gehoord te worden. Of om hen te horen.quote:En waarom zijn ze toen niet gevonden of hebben ze zelf de weg niet terug gevonden?
Er is geen sprake van de invoer van een foutieve pincode maar van geen pincode. Die foute pincode is er door media ingekomen, maar de lijst zegt "no PIN". Dat is iets heel anders.quote:Bovendien is Kris nog steeds mobiel op 8 april maar is ze vanaf 4 april haar pincode vergeten?
De camera is m.i. gebruikt voor 4 doeleinden die nacht:quote:En zoals ToniB terecht opmerkte, Kris haar telefoon had nog voor meer dan een uur batterij, waarom dan foto's wissen 509 om je fototoestel te gebruiken om het pad te verlichten?
Hoop op redding. Zeker na al bijna een week in een paar kloven vertoefd te hebben, je enige kans om 's nachts te gaan lopen.quote:3: http://i.imgur.com/tpWIciz.jpg
Waarom zou je jezelf uberhaupt willen verplaatsen in het donker? Het huisje dat Matteo vond zal als het licht is (en de paden en andere hutjes en huisjes) niet snel gemist worden
Het kan van alles zijn. Te drogen gelegd bij het wassen en weggespoeld, alles is mogelijk.quote:4: http://i.imgur.com/Lu3Pkvw.jpg
Spijkerbroekje uittrekken om je handen te beschermen?
Ik zie geen gidsen of toeristen met handschoenen de touwenbruggen oversteken. Bovendien trek je dan eerder je t-shirtje uit of je sokken! (echte wanten) dan je spijkerbroekje.
Ik denk ook dat ze daar zijn geweest. Maar dat Sinaproc toen al weg was. Die 7-8 april was hun eerste nacht, ze bleven er een paar (2 dacht ik)? Ze zijn elkaar misgelopen, vrees ik.quote:5:http://i.imgur.com/F4CrwsP.jpg
Kris valt en Lisanne steekt wel de kabelbrug over? Dan zou ze het huisje met al die Sinaproccers zeker tegen zijn gekomen op 50 meter ipv klauterend langs de rivier.
Ik denk niet aan derden, dus dat is niet zo belangrijk. Taxi of lift. En die taxichauf zei; ik kan jullie wel wat hoger afzetten. Je kan tot minstens het einde van "Retiring" met een gewone auto komen. Daar beginnen brengt je veel sneller (en frisser -Lisanne-) naar de Mirador.quote:Los van al deze dingen geeft het nog steeds geen antwoord op.
- hoe kwamen ze bij de Piansta?
Kris was gewond en Lisanne moest haar verzorgen, zo goed en kwaad als het kon. Verder water zien te vinden en een schuilplaats bouwen. Dat is een hoop en stressvol werk, zeker als het snel donker wordt. Voor bellen was verder geen tijd meer en ze hadden het al op het hoogste punt mogelijk geprobeerd.quote:- Waarom geen netwerkbereik controleren op 1 april na 16.51 tot de volgende ochtend?
Afscheidsberichten komen pas in een later stadium. De foto's _542 en _550 zijn volgens experts in het hooggebergte gemaakt, wat erop duidt dat ze in de eerste dagen niet ver zijn gekomen. Dan die nachtfoto's en er is hoop. Hoop op redding, mensen, eindelijk.quote:- Waarom , als ze mobiel waren, niet een keer een sms aanmaken of een keer naar huis proberen te bellen?
Ik denk juist dat ik de meeste vragen beantwoord. Onwaarschijnlijk vind ik het transport door de rivier van het ene extreme scenario (FvdG) en ook een "hard doorstampen naar het noorden" wat ervoor nog de gedachte was. Paddocks bezocht, "het officiële pad" gevolgd, etc.quote:Enz enz.
Ik kan nu wel heel kinderachtig over films enzo gaan beginnen. Ga ik niet doen.
Dappere poging maar imo veel te veel onwaarschijnlijkheden en teveel onbeantwoorde vragen.
Wat heel opmerkelijk blijft in je scenario:quote:Op donderdag 2 april 2015 09:52 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee; ze vallen in de FvdG-kloof maar weten daaruit te komen in de volgende dagen, ik denk dat ze een paar van dat soort kloven aandoen.
[..]
Bang om te verdwalen; wachten op hulp, water halen, Kris (?) verzorgen, eten zoeken, etc.
[..]
Waarom ze niet gevonden zijn blijft de grote vraag, in welk scenario dan ook. Ik denk dat ze te ver verwijderd waren van het Pianistapad om gehoord te worden. Of om hen te horen.
Wel denk ik dat de mogelijke verklaring van ootje voor die oproeptijden het meest logisch is; ze probeerden te bellen en schreeuwen op gezette tijden; op de ochtendheenroute die zij ook liepen, bovenaan de kloof/kloven en de middagterugroute.
Het regelmatige patroon "begon" na de screenshot van 8:14. Die kan van alles ingehouden hebben, we weten het niet, maar het zou iets kunnen betekenen; we houden dit schema aan voor de grootste kans en om onze batterij te sparen.
Kris was zeer matig mobiel en Lisanne wat meer, maar doodsbang om haar vriendin kwijt te raken en helemaal nooit redding te krijgen. Daarom bleef ze relatief dichtbij en op zoek naar drinkwater (eerste en belangrijkste levensbehoefte).
[..]
Er is geen sprake van de invoer van een foutieve pincode maar van geen pincode. Die foute pincode is er door media ingekomen, maar de lijst zegt "no PIN". Dat is iets heel anders.
Als je je telefoon leger en leger ziet worden en die van Lisanne is op 5 april al leeg, probeer je zo weinig mogelijk batterij te gebruiken.
Het kan dat de telefoon nat is geworden, die dingen zijn niet gemaakt voor nachten achter elkaar in een Panamees hooggebergte.
Dat de telefoon een week later een uur aan gaat staan, en dus nog wel zoveel batterij in zich had, kunnen Kris en Lisanne op dat moment nog niet weten. Door drogen, een tijdje uitstaan, etc. kan een telefoon zonder netwerkzoeken verbazingwekkend lang meegaan.
[..]
De camera is m.i. gebruikt voor 4 doeleinden die nacht:
- flitsen naar de lichten van Sinaproc in de verte (_510-_541) - "tooltje" _550 gebruikten ze om mee te zwaaien in het flitslicht naar Sinaproc
- checken tot waar het ravijn loopt en de afdaling naar "de rivier" (Quebrada 2 zou ik zeggen, misschien zelfs de Rio Matteo (_542 & _543?) markeren (_550)
- het pad verlichten, de nachtelijke tocht naar de lichten (_551+)
Ergens in die serie, bij het afdalen of anderszins naar het noorden gaan, denkend dat de lichten veel dichterbij zijn dan in werkelijkheid, maakt Lisanne per ongeluk een foto van te dichtbij van Kris haar hoofd die onder/voor haar strompelt.
[..]
Hoop op redding. Zeker na al bijna een week in een paar kloven vertoefd te hebben, je enige kans om 's nachts te gaan lopen.
In het donker of niet door Q2 langs de paddocks gekomen, of ze niet opgemerkt in hun haast (en lichamelijke beperkingen) om naar het licht te gaan.
[..]
Het kan van alles zijn. Te drogen gelegd bij het wassen en weggespoeld, alles is mogelijk.
Shirtjes zijn er niet gevonden, dus daar kunnen we moeilijk iets over zeggen.
Dat de jeans is gevonden net stroomafwaarts van de 2e kabelbrug duidt er voor mij op dat ze daar geweest is/zijn. Vanaf daar de rugzak laten stromen met een flash flood door het enge Culebradal kan ik inkomen. Helemaal vanaf de Barranco Franko gaat me veel te ver. Veel teveel bochten in de rivier. Het Culebradal is recht en smal. Ligt dus vol met grote stenen, maar door de vorm loopt het bij een flash flood heel snel vol en zou de rugzak over de grote stenen "gedragen" kunnen worden. 1,5 km door het dal en de hoek om naar waar de rugzak gevonden zou moeten zijn.
[..]
Ik denk ook dat ze daar zijn geweest. Maar dat Sinaproc toen al weg was. Die 7-8 april was hun eerste nacht, ze bleven er een paar (2 dacht ik)? Ze zijn elkaar misgelopen, vrees ik.
[..]
Ik denk niet aan derden, dus dat is niet zo belangrijk. Taxi of lift. En die taxichauf zei; ik kan jullie wel wat hoger afzetten. Je kan tot minstens het einde van "Retiring" met een gewone auto komen. Daar beginnen brengt je veel sneller (en frisser -Lisanne-) naar de Mirador.
[..]
Kris was gewond en Lisanne moest haar verzorgen, zo goed en kwaad als het kon. Verder water zien te vinden en een schuilplaats bouwen. Dat is een hoop en stressvol werk, zeker als het snel donker wordt. Voor bellen was verder geen tijd meer en ze hadden het al op het hoogste punt mogelijk geprobeerd.
[..]
Afscheidsberichten komen pas in een later stadium. De foto's _542 en _550 zijn volgens experts in het hooggebergte gemaakt, wat erop duidt dat ze in de eerste dagen niet ver zijn gekomen. Dan die nachtfoto's en er is hoop. Hoop op redding, mensen, eindelijk.
Daarna gebeurt er een tweede ongeluk, Kris valt van de kabelbrug of wat dan ook. Dan zijn ze weer bezig met overleven, meer dan met de telefoons.
Na 6 april geen telefoonactiviteit meer tot het aanzetten op 11 april.
Dat kan een laatste poging (van Lisanne?) geweest zijn om wel afscheidsberichten te schrijven, maar ik denk eerder emotioneel door de foto's op de telefoon gaan. Als ie het nog deed en niet door waterschade al was aangetast.
Aangestoten zijn in de tas door andere krachten zou zelfs nog kunnen.
[..]
Ik denk juist dat ik de meeste vragen beantwoord. Onwaarschijnlijk vind ik het transport door de rivier van het ene extreme scenario (FvdG) en ook een "hard doorstampen naar het noorden" wat ervoor nog de gedachte was. Paddocks bezocht, "het officiële pad" gevolgd, etc.
De Barranco Franko is een goeie verklaring hoe ze van het pad geraakt kunnen zijn. Die fotolocatie vinden zou de sleutel tot alles zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |