Of je dat lekker vind kan ik niet beoordelen, persoonlijk vind ik goede tomaten in blik lekkerder (oro di Parma) of de passata van de biowinkel (weet de naam ff niet)quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:36 schreef Hallojo het volgende:
Okee, vraagje (wellicht vloeken in de kerk) : Is het lekker (en mogelijk) om rundvlees te stoven in bijvoorbeeld een pot Bertolli tomatensaus? Ik gooi er altijd te veel of te weinig kruiden bij en die Bertollisauzen vind ik wel lekker. En dan wat ui en wortel erbij ofzo.
Beetje ui, bleekselderij en wortel + beetje fijngesneden parmaham aanwarmen in een klontje boter. Vlees fijnhakken (rundvlees), even bruinen. Dan blik tomaten erop en een beetje melk. Snufje nootmuskaat en beetje zout en peper. Bouillon erbij. Stoven maar. Na een uur of 4 heb je heerlijke bolognesesaus.. Indien nodig nog ietsje inkoken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:36 schreef Hallojo het volgende:
Okee, vraagje (wellicht vloeken in de kerk) : Is het lekker (en mogelijk) om rundvlees te stoven in bijvoorbeeld een pot Bertolli tomatensaus? Ik gooi er altijd te veel of te weinig kruiden bij en die Bertollisauzen vind ik wel lekker. En dan wat ui en wortel erbij ofzo.
Ja, dat is mogelijk.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:36 schreef Hallojo het volgende:
Is het lekker (en mogelijk) om rundvlees te stoven in bijvoorbeeld een pot Bertolli tomatensaus?
Te veel of te weinig kruiden, daar ben je zelf bij natuurlijk hč. Langzaam kruiden toevoegen en goed proeven.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:36 schreef Hallojo het volgende:
Lijkt me een prima recept, ik zou kummel gebruiken ipv peperquote:Op donderdag 2 april 2015 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Piet, ik wil graag een rode koolsalade maken zoals je ze in Duitsland en Polen vaak krijgt in restaurants. Heb je een goed recept? Ik wil het graag inmaken.
Zou dit recept wat zijn? http://www.esthete.nl/krautsalat/
Lekker, kummel. Ga ik doen.quote:Op donderdag 2 april 2015 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt me een prima recept, ik zou kummel gebruiken ipv peper
Koolsla is al heel erg oud hollands, ook met kummel. In de VS wordt het niet voor niets Coleslaw genoemd, alleen flikkeren die er veel mayo inquote:Op donderdag 2 april 2015 21:07 schreef Spanky78 het volgende:
Die Duitsers knikkeren overal kummel in ook Eh.
Ja, daar Nederlanders veel kool eten wist ik. Dat coleslaw Nederlands was niet.. Overigens zijn de Dutch Amish dan weer Duitse immigranten...quote:Op vrijdag 3 april 2015 08:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koolsla is al heel erg oud hollands, ook met kummel. In de VS wordt het niet voor niets Coleslaw genoemd, alleen flikkeren die er veel mayo in
Klopt, er migreerden zeer veel Duitsers naar de VS, iets wat je in de literatuur en de films nauwelijks terug ziet. Zo zijn cowboys ook altijd blank (in werkelijkheid waren ze dat nauwelijk) en spoorwegarbeiders ook (in werkelijkheid waren het vrijwel allemaal chinezen). In films en literatuur gaat het vaak over Ierse, Joodse of Italiaanse migranten naar de VS, over scandinavische of duitse migranten vrijwel nooit. Opvallend hoe films en boeken ons beeld vormen. Zo is de Engelse keuken ook zo hip geworden omdat de britten zo goed zijn in het maken van kookprogrammas op TV.quote:Op vrijdag 3 april 2015 10:12 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, daar Nederlanders veel kool eten wist ik. Dat coleslaw Nederlands was niet.. Overigens zijn de Dutch Amish dan weer Duitse immigranten...
Dat was echter overal zo, denk echter dat het welvaardsniveau in de Nederlanden veel hoger lag, ook bij de lagere klasse dan in bv Frankrijk of Duitsland (wat toen nog niet bestond)quote:Op vrijdag 3 april 2015 16:06 schreef Spanky78 het volgende:
In de gouden eeuw werd er vast lekker gegeten, maar zeker niet door iedereen.
Maar het is wel zo dat beschikbaarheid van voldoende voedsel zeker niet altijd gegarandeerd was. Maar er werd een hoop vis, knol en groen gegeten door de gewone man.
Ongetwijfeld was de welvaart hier groot. De VOC is het rijkste bedrijf dat ooit heeft bestaan, met een waarde van ongeveer 6x die van apple nu (omgerekend uiteraard, netto contante waarde).quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat was echter overal zo, denk echter dat het welvaardsniveau in de Nederlanden veel hoger lag, ook bij de lagere klasse dan in bv Frankrijk of Duitsland (wat toen nog niet bestond)
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/recepten-uit-gouden-eeuwquote:Op vrijdag 3 april 2015 20:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld was de welvaart hier groot. De VOC is het rijkste bedrijf dat ooit heeft bestaan, met een waarde van ongeveer 6x die van apple nu (omgerekend uiteraard, netto contante waarde).
In ieder geval zou ik het wel grappig vinden nog eens iets uit die tijd te koken. Er werden iig heel andere kruiden gebruikt. Specerijen waren er hier wel, maar die waren toch echt alleen voor de rijken.
En dingen als tomaten en aardappels werden ook nog niet gegeten.
Hah, het zal jou smaken, overal foelie in.quote:Op vrijdag 3 april 2015 20:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/recepten-uit-gouden-eeuw
dat is hier ook een makkelijke smakelijke maaltijd!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Puttanesca is ook lekker, een paar blikken opentrekken terwijl de spaghetti kookt en klaar.
Ik vind custardpudding (met brioche ) erg lekker..quote:Op vrijdag 3 april 2015 21:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind foelie idd erg lekker.
Banda Foelie was heel belangrijk voor de VOC.
A Propos VOC, dat was maar een klein deel van de NL economie destijds, het echte geld werd verdient in de graan, hout en vishandel.
Het aandeel in de wereldhandel van de Nederlanden was ongeveer 3/4 van de wereldhandel. Economisch dus een grootmacht die we ons nauwelijks nog kunnen voorstellen.
De recepten zijn heel herkenbaar idd, wordt verder veel met oud brood gewerkt, iets wat we nu nauwelijks nog doen, hoewel ik soldaatjes en croutons erg lekker vind. Klassieker is ook, gesmolten boter met broodkruim over asperges. Het is stevig eten, en wat ik lees uit de 17e en 18e eeuw, lekker, maar een heel verfijnde keuken is het niet. Het is geen keuken voor de hoogadel, maar voor mensen die hard werken.
Ook toen kende men de specerijen al, maar waren ze nog veel duurder, kwamen via Venetie, en het middenoosten.quote:Op zondag 5 april 2015 11:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind custardpudding (met brioche ) erg lekker..
Ik ben eigenlijk wel geīnteresseerd geraakt in wat men at voor de gouden eeuw en de specerijen. Middeleeuwse kost dus. Met kruiden die we nu aan de rand van de weg kunnen vinden... (duizendblad enzo)
Ja klopt, enorme rijkdom daar ook... Nog steeds vind je kaneel en nootmuskaat in oude Italiaanse gerechten, met name ook in het zuiden.quote:Op zondag 5 april 2015 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook toen kende men de specerijen al, maar waren ze nog veel duurder, kwamen via Venetie, en het middenoosten.
http://www.dbnl.org/tekst/jans016keuk01_01/jans016keuk01_01.pdfquote:Op zondag 5 april 2015 11:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind custardpudding (met brioche ) erg lekker..
Ik ben eigenlijk wel geīnteresseerd geraakt in wat men at voor de gouden eeuw en de specerijen. Middeleeuwse kost dus. Met kruiden die we nu aan de rand van de weg kunnen vinden... (duizendblad enzo)
Geweldig, dank!quote:Op zondag 5 april 2015 16:39 schreef quirina het volgende:
[..]
http://www.dbnl.org/tekst/jans016keuk01_01/jans016keuk01_01.pdf
Heeft iemand een idee waarmee ik de potten die ik ga inmaken kan vullen? Half water half azijn ofzo?quote:Op donderdag 2 april 2015 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Piet, ik wil graag een rode koolsalade maken zoals je ze in Duitsland en Polen vaak krijgt in restaurants. Heb je een goed recept? Ik wil het graag inmaken.
Zou dit recept wat zijn? http://www.esthete.nl/krautsalat/
met koolsla?quote:Op dinsdag 7 april 2015 18:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Heeft iemand een idee waarmee ik de potten die ik ga inmaken kan vullen? Half water half azijn ofzo?
Als je hem maakt met zout en suiker, olie en azijn dan komt er genoeg vocht vrij uit de koolquote:Op dinsdag 7 april 2015 21:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja maar moet het niet afgevuld worden zodat alles onder vocht staat ofzo?
Ik heb net voor de laatste keer geroerd, ik ga hem vanmiddag inmaken. Er lag inderdaad een bodempje vocht in de bak. En in de pot zelf zal er ook nog wel wat vocht uitkomen inderdaad. Dank je.quote:Op woensdag 8 april 2015 08:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je hem maakt met zout en suiker, olie en azijn dan komt er genoeg vocht vrij uit de kool
Hoe lang wil je het bewaren, het is in de koelkast wel een week of 2-3 houdbaarquote:Op woensdag 8 april 2015 09:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb net voor de laatste keer geroerd, ik ga hem vanmiddag inmaken. Er lag inderdaad een bodempje vocht in de bak. En in de pot zelf zal er ook nog wel wat vocht uitkomen inderdaad. Dank je.
Ik dacht eerder aan een maand of 8 eigenlijk.quote:Op woensdag 8 april 2015 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe lang wil je het bewaren, het is in de koelkast wel een week of 2-3 houdbaar
Waarom zou je koolsla zo lang willen bewaren? Maak dan zuurkoolquote:Op woensdag 8 april 2015 09:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik dacht eerder aan een maand of 8 eigenlijk.
Omdat ik veel kool heb en het me een interessant experiment lijkt. Misschien lukt het niet. Misschien welquote:Op woensdag 8 april 2015 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je koolsla zo lang willen bewaren? Maak dan zuurkool
Nee, dat ga je niet redden zonder conserveren met veel azijn of conserveermiddelen. En waarom zou je? Vers is het lekkerst
Zuurkool krijg je idd vanzelf als je wat zout (en evt een starter) gebruiktquote:Op woensdag 8 april 2015 11:09 schreef Spanky78 het volgende:
Als je voldoende zout hebt gebruikt kun jeyxuurkool
Zuurkool is in een door melkzuurbacteriën geīnfecteerde kool, dus eigenlijk is hij al bedorven. Net zoals Joghurt of Karnemelk, dat bederft dan niet snel meer met andere bacterienquote:Op woensdag 8 april 2015 11:09 schreef Spanky78 het volgende:
Mits goed gemaakt is het zeker een half jaar goed.
http://www.zelfbewustleven.nl/?p=6972
Vanwege het zuur hoef je niet snel bang te zijn voor ziekmakende infecties.
Voldoende zout zorgt voor het uittreden van water uit de kool.
Zuurkool staat ook zeker een keer op de planningquote:Op woensdag 8 april 2015 11:09 schreef Spanky78 het volgende:
Mits goed gemaakt is het zeker een half jaar goed.
http://www.zelfbewustleven.nl/?p=6972
Vanwege het zuur hoef je niet snel bang te zijn voor ziekmakende infecties.
Voldoende zout zorgt voor het uittreden van water uit de kool.
10 gram is wel veel voor koolsla, voor zuurkool is dat correctquote:Op woensdag 8 april 2015 11:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zuurkool staat ook zeker een keer op de planningDie persoon uit jouw url gebruikt Keltisch zeezout
![]()
Het ging me niet om de toevoeging van zout maar om het woord Keltisch. Ik geloof niet zo in al die hocuspocuszouten uit de Atlas enzo.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
10 gram is wel veel voor koolsla, voor zuurkool is dat correct
Neuh, ik ook niet, zout is zout, de verschillen moet je met een korrel zout nemenquote:Op woensdag 8 april 2015 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het ging me niet om de toevoeging van zout maar om het woord Keltisch. Ik geloof niet zo in al die hocuspocuszouten uit de Atlas enzo.
Oh ja, dit doet me denken aan een vraag die ik je al een tijd wil stellen. Ik heb bij een pak afbakbrezeln een paar zakjes van dat zout wat er bij hoorde over. Is dat normaal zout? De korrels zien er zo mooi rond uit dat ik twijfel. Ik vraag je af of ik het gewoon in mijn zoutmolen kan gooien. Ik neem aan van wel maar ik twijfel om een of andere reden.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neuh, ik ook niet, zout is zout, de verschillen moet je met een korrel zout nemen
Hooguit de structuur doet wat, piramidezout kraakt zo leuk in de mond
Yip, de fermentatie kan misgaan en dan krijg je andere zuren die stinken. Boterzuur (kotslucht) enzo. Maar het gaat meestal goed en je kunt het makkelijk ruiken..quote:Op woensdag 8 april 2015 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zuurkool is in een door melkzuurbacteriën geīnfecteerde kool, dus eigenlijk is hij al bedorven. Net zoals Joghurt of Karnemelk, dat bederft dan niet snel meer met andere bacterien
En veel zoutquote:Op donderdag 9 april 2015 19:46 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yip, de fermentatie kan misgaan en dan krijg je andere zuren die stinken. Boterzuur (kotslucht) enzo. Maar het gaat meestal goed en je kunt het makkelijk ruiken..
Sowieso met alle ouderwetse voedingsmiddelen... Bijna allemaal geconserveerd op natuurlijke wijze...
Volgens mij is het zout er voor om melkzuur een voorsprong te geven op andere beestjes, maar ben geen microbioloog.quote:
Dat is een prima starter. Je kunt ook zakjes kopen.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik zuurkool maak help ik het op weg met wat karnemelk.
Karnemelk heb ik gewoon in huis.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is een prima starter. Je kunt ook zakjes kopen.
Ben benieuwd als je yoghurt gebruikt, of je dan ook slijmerige kool krijgt...quote:Op donderdag 9 april 2015 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Karnemelk heb ik gewoon in huis.
Geen idee, maar met karnemelk vind ik mijn zuurkool veel lekkerder dan gekochtequote:Op donderdag 9 april 2015 20:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ben benieuwd als je yoghurt gebruikt, of je dan ook slijmerige kool krijgt...
Al was het maar omdat het zelf maken ook voldoening geeft.quote:Op donderdag 9 april 2015 20:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen idee, maar met karnemelk vind ik mijn zuurkool veel lekkerder dan gekochte
Maak zelf grove appelmoes en hij is goddelijk, neem een zeef en draai hem erdoor en hij smaakt net als pot!quote:Op donderdag 9 april 2015 21:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Al was het maar omdat het zelf maken ook voldoening geeft.
Ongetwijfeld is het als je het zelf maakt van betere kwaliteit kool. En waarschijnlijk met meer zorg geproduceerd.
Als je weet wat ze in appelmoes stoppen bijvoorbeeld.... Dan hoef je dat niet meer
Hopelijk beter.... Als je ziet wat voor appels door zo'n fabriek gaan...quote:Op donderdag 9 april 2015 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maak zelf grove appelmoes en hij is goddelijk, neem een zeef en draai hem erdoor en hij smaakt net als pot!
Hij die leverworst eet en een weduwvrouw trouwt, weet nooit van te voren wat er in is gedouwt.quote:Op donderdag 9 april 2015 21:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Hopelijk beter.... Als je ziet wat voor appels door zo'n fabriek gaan...
????? Wat stoppen ze volgens jou dan in appelmoes?quote:Op donderdag 9 april 2015 21:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als je weet wat ze in appelmoes stoppen bijvoorbeeld.... Dan hoef je dat niet meer
Integendeel, lijkt me helemaal prima.quote:Op donderdag 9 april 2015 21:39 schreef Isegrim het volgende:
Derdekeusappels waarschijnlijk. Maar ja, dat is toch niet erg?
Appels, maar niet de mooie die jij in de supermarkt koopt.quote:Op donderdag 9 april 2015 21:37 schreef RobinOok het volgende:
[..]
????? Wat stoppen ze volgens jou dan in appelmoes?
Begin je weer? Houd daar gewoon eens mee op.quote:Op donderdag 9 april 2015 21:39 schreef RobinOok het volgende:
Ja, dat dacht ik ook, maar we zijn blijkbaar weer dom.
Dat mag... Smaakt lekker naar schil, takjes en bladquote:Op donderdag 9 april 2015 21:47 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind appelmoes uit een pot lekker.Bij voorkeur de goedkoopste!
Nee jij begint. Met hier veronderstellen dat a) mensen niet weten wat er in appelmoes zit en b) stellen dat mensen het niet meer willen eten als ze het wel weten. Ik denk dat je er op beide punten naast zit, maar de toon is wel gezet: onnozele mensjes die appelmoes eten.....quote:
Wat een bullshit zeg. Maar dat kraam je wel vaker uit.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:04 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee jij begint. Met hier veronderstellen dat a) mensen niet weten wat er in appelmoes zit en b) stellen dat mensen het niet meer willen eten als ze het wel weten. Ik denk dat je er op beide punten naast zit, maar de toon is wel gezet: onnozele mensjes die appelmoes eten.....
(en ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten negeren?)
Currywurst.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:07 schreef emmyemmy het volgende:
Goedkope appelmoes is lekker.
Piet, heb jij een eenvoudig recept voor griekse koolsalade?
En volgende week ben ik 3 weken in Berlijn. Wat zijn dingen die ik écht zou moeten proberen daar?
Hahahahahahahhahahaha, dikke, vette zultpech!quote:Op donderdag 9 april 2015 22:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
zou het fijn vinden als je je voortaan niet aangesproken voelt tenzij ik je quote. Ben in ieder geval niet gediend van je zuigerige opmerkingen.
Eisbein, bollenfleisch, pretzels? En bier met diverse worsten. Ik vind die witte altijd lekker, met senf. Maar weet niet of dat uit berlijn komt..quote:Op donderdag 9 april 2015 22:07 schreef emmyemmy het volgende:
En volgende week ben ik 3 weken in Berlijn. Wat zijn dingen die ik écht zou moeten proberen daar?
Ik kook ze en serveer ze met wat citroenboter. Je kan ze ook in een gratin verwerkenquote:Op vrijdag 10 april 2015 08:09 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik heb meiknolletjes/raapjes wat zou een lekkere suggestie zijn om daar eens mee te doen?
Witte kool heel fijn snijden, wat zout en suiker er over (om de cellen osmotisch kapot te maken) en dan azijn er over. Paar uur laten staan, aanmaken met olijfolie.quote:Op donderdag 9 april 2015 22:07 schreef emmyemmy het volgende:
Je kan ze gewoon bevroren in de pan doen, ze ontdooien vanzelfquote:Op vrijdag 10 april 2015 09:25 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb geschilde witte (dunne) asperges ingevroren.
Zal ik die gewoon bevroren de aspergepan in doen? Of eerst ontdooien?
Lijkt me dat het snot wordt dan bij het laatste.
En wat is de kooktijd bij het eerste?
http://motherboard.vice.c(...)?utm_source=vicefbnlquote:Op woensdag 8 april 2015 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het ging me niet om de toevoeging van zout maar om het woord Keltisch. Ik geloof niet zo in al die hocuspocuszouten uit de Atlas enzo.
Ze zijn dun net als de groene. En ik heb dus nooit bevroren asperges gekooktquote:Op vrijdag 10 april 2015 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan ze gewoon bevroren in de pan doen, ze ontdooien vanzelf
De kooktijd, tja, tot ze gaar zijn. Ligt er aan hoe gaar je ze wilt hebben, hoe dik ze zijn, etc. Heb bij Asperges de indruk dat het nogal verschilt
quote:Op vrijdag 10 april 2015 09:33 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
http://motherboard.vice.c(...)?utm_source=vicefbnl
Asperges altijd zo vers mogelijk eten, ze bewaren slecht. Haal ze zelf bij de boer of op een boerenmarkt. Waren ze wel geschild voor je ze invroor?quote:Op vrijdag 10 april 2015 09:39 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ze zijn dun net als de groene. En ik heb dus nooit bevroren asperges gekookt
Ze waren cheapass bij de Hema. 400 gr voor ¤1. 2 dagen erna zouden ze over de datum zijn maar ze zagen er nog prachtig wit uit.
Leuk stukje, als ik dat soort stukjes lees denk ik, dat had ik ook kunnen schrijven ipv mijn tijd op fok te verdoenquote:Op vrijdag 10 april 2015 09:33 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
http://motherboard.vice.c(...)?utm_source=vicefbnl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |