abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151226122
Momenteel doen wij het nog steeds met een 42" Panasonic Viera plasma tv.

Maar eigenlijk wil ik graag richting de 50" en dan het liefst een zuinige LED tv.

Nou zijn de 4K tv's steeds goedkoper aan het worden, maar zag ik al dat er flink wat 50hz tv's tussen zaten en verder waren het ook niet de meest luxe modellen.

Kan je voor hetzelfde budget beter een topmodel FullHD tv nemen of is het beeld van een UltraHD tv tegenwoordig al beter (dus niet alleen resolutie, maar ook helderheid, herz etc) dan een FullHD panel?

En wat is het verschil precies tussen bijvoorbeeld een 6000 of 8000 serie van Samsung, gaat het alleen om opties of is de kwaliteit ook beter?

Op zich geef ik weinig om SmartTV en 3D gezeik, maar wil wel lang doen met m'n tv.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:06:38 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_151226289
Koop een nieuwe Panasonic Plasma
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_151226422
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:06 schreef fathank het volgende:
Koop een nieuwe Panasonic Plasma
Bestaan die nog dan? En zijn die veel zuiniger dan de oude modellen?

Het beeld is echt fijn op een plasma, maar ze hebben (vroeger tenminste) allemaal een glasplaat ervoor, vanwege de plasma techniek en in onze nieuwe woning zien we overdag en 's avonds als het nog licht is nogal slecht vanwege de lichtinval/weerspiegeling.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:11:47 #4
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_151226543
Dat hangt af van je budget. Als je 3.000 hebt zou ik sowieso voor een 4k scherm gaan, heb je een paar honderd euro is het nog maar de vraag of je er blij van wordt.

Plasma begint wel steeds minder groot verschil te maken met andere schermen. Waar 5 jaar geleden plasma een duidelijke winnaar was op veel gebieden is nu dat verschil een stuk kleiner.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:14:12 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_151226660
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:15:00 #6
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_151226692
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:14 schreef Catch22- het volgende:

Ligt dus heel erg aan je budget. En je moet je ook afvragen hoeveel UHD op 50" toevoegt. Dat verschil zie je niet zo heel gauw hoor.
Dat is wel afhankelijk van hoe ver je weg zit.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
pi_151226923
Budget ben ik nog niet uit, 1000, misschien 1500.

Zit ongeveer 4 meter van het scherm.
pi_151226971
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:14 schreef Catch22- het volgende:
http://tweakers.net/revie(...)h-voor-800-euro.html
http://tweakers.net/revie(...)lbaar-uhd-beeld.html
http://tweakers.net/revie(...)v-voor-de-massa.html

&

http://tweakers.net/categorie/621/televisies/reviews/

Ligt dus heel erg aan je budget. En je moet je ook afvragen hoeveel UHD op 50" toevoegt. Dat verschil zie je niet zo heel gauw hoor.
Die Sasung zag ik inderdaad, beetje goedkope reeks, keek helemaal niet naar een UHD, maar door die prijs dacht ik hee... misschien toch interessant.

Maar goed, de resolutie van m'n plasma is 1024x768 :')
pi_151227035
UHD is nog nauwelijks relevant, je kunt sowieso geen tv kijken in UHD niet gamen in UHD dus waarom zou je dat extra geld er voor uittellen als je er in ieder geval de komende jaren zeker nog niets aan hebt.

Behalve als je hem als pc-monitor gaat gebruiken met hdmi 2.0 zal jij noch iemand anders het verschil zien met je HDTV.
blablablabla
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:24:43 #10
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_151227147
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:20 schreef JDx het volgende:

[..]

Die Sasung zag ik inderdaad, beetje goedkope reeks, keek helemaal niet naar een UHD, maar door die prijs dacht ik hee... misschien toch interessant.

Maar goed, de resolutie van m'n plasma is 1024x768 :')
Ik vond zelf die Panasonic er wel leuk uit komen. Als je een losse player hebt, kan je daar goed 4k op gooien
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_151227190
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:24 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik vond zelf die Panasonic er wel leuk uit komen. Als je een losse player hebt, kan je daar goed 4k op gooien
Heb alles los, versterker, mediaplayer, decoder etc... dat hou ik ook graag zo.

Zie dat bij die Samsung 3D ontbreekt wat me niets boeit en het geluid is slecht, dat boeit ook niet, alleen is het contrast dus wel erg laag.
pi_151228439
Geen SmartTV willen. Niet de toekomst omarmen :')
People assume too much.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:59:58 #13
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_151228558
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:57 schreef very het volgende:
Als je de toekomst omarmt neem je juist geen genoegen met SmartTV. Wat een zooi is dat meestal.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_151228633
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:59 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Als je de toekomst omarmt neem je juist geen genoegen met SmartTV. Wat een zooi is dat meestal.
Toch handig dat je dan gewoon netflix kunt installeren zonder verdere randapparatuur. Toch?
People assume too much.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 16:02:45 #15
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_151228653
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:02 schreef very het volgende:

[..]

Toch handig dat je dan gewoon netflix kunt installeren zonder verdere randapparatuur. Toch?
Dan liever een chromecast, Android TV, Apple TV of wat dan ook, op 9/10 tv's is zo'n smarttv app gewoonweg kut.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_151228700
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:02 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Dan liever een chromecast, Android TV, Apple TV of wat dan ook, op 9/10 tv's is zo'n smarttv app gewoonweg kut.
Kwestie van de goede uitzoeken ;)
People assume too much.
pi_151228894
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:02 schreef JDx het volgende:
Nou zijn de 4K tv's steeds goedkoper aan het worden, maar zag ik al dat er flink wat 50hz tv's tussen zaten en verder waren het ook niet de meest luxe modellen.

Kan je voor hetzelfde budget beter een topmodel FullHD tv nemen of is het beeld van een UltraHD tv tegenwoordig al beter (dus niet alleen resolutie, maar ook helderheid, herz etc) dan een FullHD panel?
Om profijt te hebben van de UHD resolutie MOET je bij LCD-televisie een hogere paneelfrequentie dan 50Hz hebben en daarbij een goedwerkende beeldinterpolatie-algoritme. Heeft de televisie dit niet, dan zal een FHD LCD-televisie met 100Hz-paneel beter presteren en scherper beeld weergeven tijdens bewegingen. Dit wordt ook bevestigd door de verschillende reviewers:

Samsung HU6900:

And it's bad news for the motion compensation, too. Although, technically speaking, it's a CMR200 panel, it's a mere 50 Hz in native resolution. This makes it impossible to remove judder in films, and the Samsung is left with just simple backlight scanning to try and mask ghosting as best it can.

Unfortunately, this isn't quite enough. We measured average responsiveness at 16 ms, so it's difficult to hide ghost images, even with Clear Motion turned on, which, incidentally, causes a 50% reduction in brightness. Although 4K stills are full of detail, in video playback the definition decreases so much that, for any tracking shots, you'd be better off with something like the UE48H6400 (Full HD, 1920 x 1080 pixels) with motion compensation.

DigitalVersus

To be fair, the motion blur was not any worse than what you’d expect from a stock LCD display. But when you put together a perfect storm of largish screen size, super-high resolution and a not insignificant price premium compared with regular HDTVs, then the lack of functional motion interpolation becomes difficult to swallow. The UHDTV’s 4K resolution only holds true on a static picture; on a moving image you’d be lucky to get 1K.

HDTVTest

LG UB800V

We were counting on the motion compensation to make up for the lack of responsiveness. Unfortunately, though, it wasn't up to the task. For smooth pictures, you have to dial it up to maximum, but then artefacts spoil the image. It's really disappointing, especially since it's supposed to be 900 Hz. Samsung's 200 Hz CMR models do a better job, like the H6200.

DigitalVersus

Andere goedkope modellen komen weer met andere nadelen. Zoals Philips zonder HDMI 2.0 en HEVC-decoder of Panasonic zonder HEVC-decoder. Daarvoor moet je naar de duurdere betere modellen kijken, alhoewel ik die ook afraad aangezien die ook niet gemaakt zijn op de toekomst. De huidige UHD-televisies zijn namelijk niet in staat om de al zeer waarschijnlijke specificaties van Ultra HD Blu-Ray correct af te spelen.

Daarnaast is formaat en afstand ook belangrijk om mee te nemen in de keus. Zelf geef je aan 4 meter van het toestel vandaan te zitten. Op 50" ga je het verschil dan niet zien. Daarvoor zal de televisie twee keer zo groot moeten zijn wil je profijt hebben van de UHD-resolutie op die afstand.

quote:
En wat is het verschil precies tussen bijvoorbeeld een 6000 of 8000 serie van Samsung, gaat het alleen om opties of is de kwaliteit ook beter?
Naast de opties zit er ook verschil in kwaliteit tussen deze toestellen. De series 6-modellen van Samsung beschikken allemaal over een 100Hz paneel (met een enkele uitzondering) waar de series 8-modellen een 200Hz FHD-paneel of 100Hz UHD-paneel hebben. De series 8-modellen zijn tegenwoordig ook allemaal curved en dat zou ik afraden. Leuke marketing, maar heeft meer nadelen dan voordelen.

De series 7 van Samsung met een FHD-paneel beschikt vanaf 46" ook over 200Hz. Voor de modellen met een UHD-paneel geldt ook dat deze 100Hz is.

Overigens zou ik nu geen topmodel kopen. De huidige topmodellen zijn nauwelijks beter of soms zelfs slechter dan bepaalde goedkopere modellen zoals de Sony W8 als het aankomt op beeldkwaliteit. Veel topmodellen worden momenteel geleverd met een IPS-paneel van matige kwaliteit. Anno 2014 / 2015 kun je beter een toestel met VA-paneel kopen. Het geld wat je vervolgens bespaard, leg je weg om over enkele jaren een OLED-televisie met mogelijk UHD-paneel te kopen. Tegen die tijd heeft SmartTV hopelijk ook stappen gemaakt en is het niet meer zo'n drama als het nu is.
pi_151230464
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:10 schreef Dimens het volgende:

[..]

Om profijt te hebben van de UHD resolutie MOET je bij LCD-televisie een hogere paneelfrequentie dan 50Hz hebben en daarbij een goedwerkende beeldinterpolatie-algoritme. Heeft de televisie dit niet, dan zal een FHD LCD-televisie met 100Hz-paneel beter presteren en scherper beeld weergeven tijdens bewegingen. Dit wordt ook bevestigd door de verschillende reviewers:

Samsung HU6900:

And it's bad news for the motion compensation, too. Although, technically speaking, it's a CMR200 panel, it's a mere 50 Hz in native resolution. This makes it impossible to remove judder in films, and the Samsung is left with just simple backlight scanning to try and mask ghosting as best it can.

Unfortunately, this isn't quite enough. We measured average responsiveness at 16 ms, so it's difficult to hide ghost images, even with Clear Motion turned on, which, incidentally, causes a 50% reduction in brightness. Although 4K stills are full of detail, in video playback the definition decreases so much that, for any tracking shots, you'd be better off with something like the UE48H6400 (Full HD, 1920 x 1080 pixels) with motion compensation.

DigitalVersus

To be fair, the motion blur was not any worse than what you’d expect from a stock LCD display. But when you put together a perfect storm of largish screen size, super-high resolution and a not insignificant price premium compared with regular HDTVs, then the lack of functional motion interpolation becomes difficult to swallow. The UHDTV’s 4K resolution only holds true on a static picture; on a moving image you’d be lucky to get 1K.

HDTVTest

LG UB800V

We were counting on the motion compensation to make up for the lack of responsiveness. Unfortunately, though, it wasn't up to the task. For smooth pictures, you have to dial it up to maximum, but then artefacts spoil the image. It's really disappointing, especially since it's supposed to be 900 Hz. Samsung's 200 Hz CMR models do a better job, like the H6200.

DigitalVersus

Andere goedkope modellen komen weer met andere nadelen. Zoals Philips zonder HDMI 2.0 en HEVC-decoder of Panasonic zonder HEVC-decoder. Daarvoor moet je naar de duurdere betere modellen kijken, alhoewel ik die ook afraad aangezien die ook niet gemaakt zijn op de toekomst. De huidige UHD-televisies zijn namelijk niet in staat om de al zeer waarschijnlijke specificaties van Ultra HD Blu-Ray correct af te spelen.

Daarnaast is formaat en afstand ook belangrijk om mee te nemen in de keus. Zelf geef je aan 4 meter van het toestel vandaan te zitten. Op 50" ga je het verschil dan niet zien. Daarvoor zal de televisie twee keer zo groot moeten zijn wil je profijt hebben van de UHD-resolutie op die afstand.

[..]

Naast de opties zit er ook verschil in kwaliteit tussen deze toestellen. De series 6-modellen van Samsung beschikken allemaal over een 100Hz paneel (met een enkele uitzondering) waar de series 8-modellen een 200Hz FHD-paneel of 100Hz UHD-paneel hebben. De series 8-modellen zijn tegenwoordig ook allemaal curved en dat zou ik afraden. Leuke marketing, maar heeft meer nadelen dan voordelen.

De series 7 van Samsung met een FHD-paneel beschikt vanaf 46" ook over 200Hz. Voor de modellen met een UHD-paneel geldt ook dat deze 100Hz is.

Overigens zou ik nu geen topmodel kopen. De huidige topmodellen zijn nauwelijks beter of soms zelfs slechter dan bepaalde goedkopere modellen zoals de Sony W8 als het aankomt op beeldkwaliteit. Veel topmodellen worden momenteel geleverd met een IPS-paneel van matige kwaliteit. Anno 2014 / 2015 kun je beter een toestel met VA-paneel kopen. Het geld wat je vervolgens bespaard, leg je weg om over enkele jaren een OLED-televisie met mogelijk UHD-paneel te kopen. Tegen die tijd heeft SmartTV hopelijk ook stappen gemaakt en is het niet meer zo'n drama als het nu is.
Thanks voor de uitgebreide info!
  dinsdag 31 maart 2015 @ 17:10:03 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151231048
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:57 schreef very het volgende:
Decoder met smart tv functies *O*

En zelfs dat is eigenlijk ruk. Net zoals autofabrikanten snappen TV fabrikanten niks van multimedia. Je kan beter een goede niet smart tv kopen.
So we just called him Fred
pi_151231537
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 17:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Decoder met smart tv functies *O*

En zelfs dat is eigenlijk ruk. Net zoals autofabrikanten snappen TV fabrikanten niks van multimedia. Je kan beter een goede niet smart tv kopen.
Ik gebruik m'n tv ook puur als scherm.

Alleen op de slaapkamer zijn wat functies handig, om het minimalistisch te houden.

Voordeel van alles los is ook dat je snel kan switchen tussen je decoder en mediaplayer, zonder dingen uit te zetten of opnieuw op te zoeken. Tijdens een film even snel journaal kijken ofzo, pauze en switch HDMI ingang op versterker.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 17:24:21 #21
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_151231558
SmartTV is idd pure bagger over het algemeen. Veel beter af met een Chromecast, AppleTV oid.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_151233504
Als het aan mij ligt, dan mag Apple zich wel met de markt van SmartTV en IPTV gaan bemoeien. Net zoals met de smartphone en de tablets zag je wat bedrijven het proberen, maar echt iets goeds kwam er niet vanaf. Sinds de iPhone en iPad is dat verbeterd en hebben de concurrenten ineens ook goede apparaten.

Nu zag ik op Tweakers een leuk artikel dat er geruchten gaan over een Apple televisie en een Apple settopbox waar ik wel een beetje warm van werd. Hopelijk gaat dat de wereld van televisies eens goed aanpakken. Zappen, grote afstandsbedieningen en moeten kijken wat er op dat moment op televisie is, is niet meer van deze tijd. Netflix is een goed voorbeeld van hoe het moet.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 19:03:13 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_151234146
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 18:39 schreef Dimens het volgende:
Als het aan mij ligt, dan mag Apple zich wel met de markt van SmartTV en IPTV gaan bemoeien. Net zoals met de smartphone en de tablets zag je wat bedrijven het proberen, maar echt iets goeds kwam er niet vanaf. Sinds de iPhone en iPad is dat verbeterd en hebben de concurrenten ineens ook goede apparaten.

Nu zag ik op Tweakers een leuk artikel dat er geruchten gaan over een Apple televisie en een Apple settopbox waar ik wel een beetje warm van werd. Hopelijk gaat dat de wereld van televisies eens goed aanpakken. Zappen, grote afstandsbedieningen en moeten kijken wat er op dat moment op televisie is, is niet meer van deze tijd. Netflix is een goed voorbeeld van hoe het moet.
Eens, niet dat Apple alles foutloos doet, maar ze dwingen de concurrentie echt vaak tot meer hun best doen iig.

Leuk die hogere reso's. maar er is geen content te vinden. Liever eens een smartTV die het ook echt doet bijv.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_151239956
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 19:03 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Eens, niet dat Apple alles foutloos doet, maar ze dwingen de concurrentie echt vaak tot meer hun best doen iig.

Leuk die hogere reso's. maar er is geen content te vinden. Liever eens een smartTV die het ook echt doet bijv.
Toen ik deze plasma kocht was er ook nog geen HD televisie beschikbaar via Ziggo en de enige HD downloads waren wat trailers.
pi_151261487
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 21:10 schreef JDx het volgende:

[..]

Toen ik deze plasma kocht was er ook nog geen HD televisie beschikbaar via Ziggo en de enige HD downloads waren wat trailers.
De resolutie van UHD is eigenlijk ook niet zo heel interessant voor dergelijke apparaten. Veel interessanter zijn de bijkomende technieken die Ultra HD Blu-Ray en mogelijk ook andere aanbieders. Verschillende fabrikanten en content-aanbieders zijn een UHD Alliance begonnen om dit mogelijk te kunnen maken. Hogere contrasten en meer kleuren zijn veel interessanter dan wat pixels die je in de meeste gevallen toch al niet meer kan zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')