En mocht ik afstuderen dan zal dat ook zonder belastingrecht zijnquote:
Nogal logisch als je geen fiscaal studeert. Laat me raden, je bent ook notariëelloos straks?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:37 schreef IPA35 het volgende:
[..]
En mocht ik afstuderen dan zal ik ook zonder belastingrecht zijn
belangenafweging en rechtvaardigingsgronden hebben ze ook in de awb?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat mij heel erg tegen staat aan bestuursrecht is dat er bijna nergens een verzachtend element in zit. Strafrecht en civiel recht hebben veel meer flexibiliteit om zich aan te passen aan omstandigheden als dat nodig is.
Helaas zal het voor mij niet mogelijk zijn zo'n nobel beroep uit te oefenen. I.v.m. pre-master kan ik slechts Nederlands Recht doen. Dus gaat het Privaatrecht worden (i.i.g.), als zijnde slap aftrekselquote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nogal logisch als je geen fiscaal studeert. Laat me raden, je bent ook notariëelloos straks?
Staats is leuk als je de politiek in gaat en/of hoogleraar/hoofdocent staatsrecht ambieert, dat doe ik geen van beide. Koninkrijksrecht zit ik ook aan te denken naast de grondbeginselen van Anglo-Amerikaans vermogensrecht. Mag ik Hoogers en Brandsma weer aanhoren, superbazen die tweequote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:33 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Strafrecht is wel interessant hoor. Maar ik wil later ook nog geld verdienen...
Wat bestuursrecht betreft is iets als sociale zekerheidsrecht vast heel nuttig om te beheersen.
Staatsrecht is alleen leuk voor de historybuffs als ik.
Ik ga volgend jaar Staatsrecht 1 volgen en ik ben voornemens gelijk het blok daarna Staatsrecht 2 mee te pakken. Dit geen mij de mogelijkheid om aan het einde van het jaar het vak "Koninkrijksrecht" mee te pakken. Ik zit daar aan te denken, lijkt mij wel interessant en lekker niche.
Klopt, maar dat is van te voren. In het bestuursrecht zul je nooit een termijn aan de kant kunnen schuiven als daar noodzaak voor is, behoudens enkele hele kleine gevallen als te late bezorging door de post. Doe mij dan maar redelijkheid en billijkheidquote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
belangenafweging en rechtvaardigingsgronden hebben ze ook in de awb?
zo logisch is dat imo niet. Belastingrecht mag wat mij betreft een basisvak worden. Notarieel recht bevat immers ook strafrecht.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nogal logisch als je geen fiscaal studeert. Laat me raden, je bent ook notariëelloos straks?
Ik snap niet hoe de derde zin een argument is voor de tweede.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
zo logisch is dat imo niet. Belastingrecht mag wat mij betreft een basisvak worden. Notarieel recht bevat immers ook strafrecht.
Ik ga Romeins Recht denk ik niet doen, ik moet alles zelf betalen per vak dus denk ik dat ik alleen inleiding rechtsfilosofie ga doen in dat blok naast (het voor mij verplichte) Staats1.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:41 schreef Joosie200 het volgende:
Ik vind staatsrecht tof, ben dan ook into vaderlandse geschiedenis plus houd graag de politieke actualiteit bij. Ik vind burgerlijk tof want Romeins privaatrechten diens invloed/uitwerking op ons BW. Ik vind strafrecht bovenal uitermate interessant omwille v/d spraakmakende zaken en alles wat erom komt kijken. (vooral straf 1 en 2 nieuw/3 oud) Algemeen bestuursrecht gaat ook nog wel, maar met sociaal zekerheidsrecht en fiscaliteit moet je niet aankomen, das niet mijn ding.
Dus voor zover je mij al wilt betichten onbewust van oogklepperij Thock faal je daar jammerlijk in. Heb juist brede interesses, maarja..
[..]
Staats is leuk als je de politiek in gaat en/of hoogleraar/hoofdocent staatsrecht ambieert, dat doe ik geen van beide. Koninkrijksrecht zit ik ook aan te denken naast de grondbeginselen van Anglo-Amerikaans vermogensrecht. Mag ik Hoogers en Brandsma weer aanhoren, superbazen die twee![]()
Straf is leuk, maar dat vindt praktisch iedereen de facto leuk dus nee dat is gewoonweg niet realistisch.
Ik zou wel Romeins Recht willen doen hoor maar zo belangrijk is het denk ik niet. Dan kan ik beter iets concreets doen als Huurrecht (heeft iemand dat gedaan?).quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:44 schreef Joosie200 het volgende:
Rode draad met die vakken is voor mij iig: geschiedenis![]()
En Thock: leuke kiekjes heur
RR is wat voor mij RGS2 was, was voor mij een verplicht vak. Romeins privaatrecht is een optioneel iets, maar koos ik initieel als keuzevak (dat er nog een lading nadien achterna zou volgen wist ik toen nog niet) en blij toe: gewoon op de werkkamer van Brandsma privéles krijgen ivm een aantal van 15 aanmeldingenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:45 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik zou wel Romeins Recht willen doen hoor maar zo belangrijk is het denk ik niet. Dan kan ik beter iets concreets doen als Huurrecht (heeft iemand dat gedaan?).
Ik bedoel het gewone Romeins Recht dat voor de bachelor is verplicht. Ik zou dat wel graag willen volgen maar ik ga dat niet doen i.v.m. focus op verplichte vakken en kosten. Ik wil volgend jaar naast het verplichte Staats1 in blok 2 dus extra Inleiding Rechtsfilosofie doen, naast zo'n rare uitgeklede versie van Handelsrecht speciaal voor pre-master studenten in blok 3 wil ik dan Staats2 en Huurrecht doen en tot slot in blok 4 naast het verplichte BR3 dan nog iets (wellicht Koninkrijksrecht).quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:48 schreef Joosie200 het volgende:
Tis dat er geen master Romeins privaatrecht bestaat, anders had ik het wel gewetenBen wat dat betreft, net als een studiegenoot echt veuls te laat hier beland.
[..]
RR is wat voor mij RGS2 was, was voor mij een verplicht vak. Romeins privaatrecht is een optioneel iets, maar koos ik initieel als keuzevak (dat er nog een lading nadien achterna zou volgen wist ik toen nog niet) en blij toe: gewoon op de werkkamer van Brandsma privéles krijgen ivm een aantal van 15 aanmeldingenHuurrecht wordt niet veel gekozen, klinkt mij niet interessant genoeg in de oren, plus je krijgt Vonck weer
een erg belangrijk rechtsgebied, dat iedere jurist in de basis zou moeten kennen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe de derde zin een argument is voor de tweede.
Ja, precies, RGS2 = RR, rechtsgeschiedenis 2 besloeg het Romeinse recht, dat hebben ze tegenwoordig hernoemd naar enkel Romeins recht. Staats 1, met de staatsbijbel Van der Pot zeker? Mooi vak imo, politieke geschiedenis is ook geschiedenis dus leuk leuk (was voor mij staats 1a). Inleiding rechtsfilosofie heb ik 1 HC van meegepakt omdat een studiegenoot dat vak had gekozen, had het na 45min al gezien. Uitgeklede variant handels zal wel alleen het handels A deel bevatten lijkt me? Staats 2 zal wel 1B die ik gedaan heb zijn, dat is prima te doen. Het huidige staats 3 was ook een waar feestje vond ik, heb genoten van de hoorcolleges bij zowel staats1/2/3 (of in mijn volgorde: 1a/1b/2).quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:52 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik bedoel het gewone Romeins Recht dat voor de bachelor is verplicht. Ik zou dat wel graag willen volgen maar ik ga dat niet doen i.v.m. focus op verplichte vakken en kosten. Ik wil volgend jaar naast het verplichte Staats1 in blok 2 dus extra Inleiding Rechtsfilosofie doen, naast zo'n rare uitgeklede versie van Handelsrecht speciaal voor pre-master studenten in blok 3 wil ik dan Staats2 en Huurrecht doen en tot slot in blok 4 naast het verplichte BR3 dan nog iets (wellicht Koninkrijksrecht).
De jaren die ik nu al weer verdoe aan de RuG hebben mij ook meer bijgebracht dan al die jaren mbo/hbo. Al kwam het effectieve leerproces voor mij pas echt tot uiting bij wat ze tegenwoordig het notariële onderzoeksproject (studentenrechtbank voor notarialisten sort of) noemen. Alle opgedane kennis kan je dan eindelijk eens omzetten in iets tastbaars.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:58 schreef IPA35 het volgende:
Ik heb wel het gevoel dat ik daadwerkelijk dingen leer aan de RUG trouwens.
Nee Staats1 is het propedeuse vak met het boek van Belinfante. Staatsrecht 2 (en ook 3) gebruikt Van der Pot.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 01:03 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Staats 1, met de staatsbijbel Van der Pot zeker? Mooi vak imo, politieke geschiedenis is ook geschiedenis dus leuk leuk (was voor mij staats 1a).
Ik sta open voor pogingen die mij ertoe trachten te bewegen tot het volgen van Romeins Recht in plaats van dit. Is het een hoop links geneuzel bijvoorbeeld? Foucault en zo?quote:Inleiding rechtsfilosofie heb ik 1 HC van meegepakt omdat een studiegenoot dat vak had gekozen, had het na 45min al gezien.
Handelsrecht is nu één vak van 10 ect met 4 boekjes over bedrijfsrecht, insolventierecht, intellectueel eigendomsrecht en verzekeringsrecht. Wij krijgen een vak van 5 ect zonder verzekeringsrecht (dus 3 boekjes) maar je moet wel een essay schrijven, stellingen voorbereiden en volgens mij ook iets presenteren NAAST het tentamenquote:Uitgeklede variant handels zal wel alleen het handels A deel bevatten lijkt me? Staats 2 zal wel 1B die ik gedaan heb zijn, dat is prima te doen.
Hmm, nooit van Belinfante gehoord, vond de staatsbijbel van Van der Pot wel wat hebbenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 01:11 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Nee Staats1 is het propedeuse vak met het boek van Belinfante. Staatsrecht 2 (en ook 3) gebruikt Van der Pot.
Veel geneuzel om de metareden van de metareden van de wettelijke regel is wat er bij van is blijven hangenquote:[..]
Ik sta open voor pogingen die mij ertoe trachten te bewegen tot het volgen van Romeins Recht in plaats van dit. Is het een hoop links geneuzel bijvoorbeeld? Foucault en zo?
Dan ben je mooi in de aap gelogeerdquote:[..]
Handelsrecht is nu één vak van 10 ect met 4 boekjes over bedrijfsrecht, insolventierecht, intellectueel eigendomsrecht en verzekeringsrecht. Wij krijgen een vak van 5 ect zonder verzekeringsrecht (dus 3 boekjes) maar je moet wel een essay schrijven, stellingen voorbereiden en volgens mij ook iets presenteren NAAST het tentamen.
En je dan godverdomme nog toegang tot de seminaar faillisementsrecht ontzeggen ook, omdat je geen Handelsrecht hebt gedaan.
Oh, op die manier. Kloosterman is de coordinator voor het vak tevens docent naast Vonck en Oldenhuisquote:Huurrecht wil ik doen omdat ik afgestudeerd ben bij een woningcorporatie en ik daarom meen enige voorkennis te hebben die ik kan verzilveren in ECT. Kloosterman trouwens, niet Vonck toch?
quote:Op dinsdag 31 maart 2015 01:16 schreef Joosie200 het volgende:
Hmm, nooit van Belinfante gehoord, vond de staatsbijbel van Van der Pot wel wat hebben
Ik ken iemand die het nu gaat volgen (het is nu in blok 4 nog) dus ik wacht dat wel even af...quote:Veel geneuzel om de metareden van de metareden van de wettelijke regel is wat er bij van is blijven hangen
Ik ga dat wel aankaarten. Want dit seminaar gebruikt het boek van Polakquote:Dan ben je mooi in de aap gelogeerdWel al die frickin moeite en dan nog geen toegang tot een seminaar met faillissementsrecht
Yep. Geen idee dus. Maar aan hoeveel studenten moet ik dan denken?quote:Oh, op die manier. Kloosterman is de coordinator voor het vak tevens docent naast Vonck en Oldenhuis(check Ocasys maar)
Poe, ik heb weleens gespiekt bij de Weberfoyer als de cijferlijsten er hingenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 01:21 schreef IPA35 het volgende:
Ik neem aan wat meer dan bij Agrarisch Recht.
Huurrecht is gewoon essentieel, en agrarisch recht is gericht op notarieel (ik vraag mij af of voor studenten Nederlands recht dit vak toegevoegde waarde heeft?).quote:Op dinsdag 31 maart 2015 01:23 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Poe, ik heb weleens gespiekt bij de Weberfoyer als de cijferlijsten er hingenOm te zien welk vak een percentage van 70+ kende of juist 40%. Agrarisch is bijna privéles ja, huurrecht is ook niet echt in trek. Maar zeg ~20 huur, ~10 agrarisch. Valt me nog mee dat ze ivm weinig inschrijvingen die vakken nog niet geschrapt hebben uit het aanbod.
Nu ja, essentieel is weer zo'n groot woord. Als het werkelijk essentieel zou worden bevonden viel het niet als keuzevak te kiezen, maar werd het verplicht gesteld en/of verplicht optioneelquote:Op dinsdag 31 maart 2015 01:26 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Huurrecht is gewoon essentieel, en agrarisch recht is gericht op notarieel (ik vraag mij af of voor studenten Nederlands recht dit vak toegevoegde waarde heeft?).
Maar je sprak over "Romeins Privaatrecht" en dat dit werd gegeven in het kantoor van de leraar (want hoogleraar, dus ik mag dit gewoon zeggen)?!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |