abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 12:23:03 #76
5428 crew  miss_sly
pi_151220097
O, de school van jouw meiden klinkt heerlijk, Ticootje! Ik snap J niet, echt niet.

Ik weet nog dat wij in Watergraafsmeer bij alle vijf de scholen zijn gaan kijken. Ook bij de Montessori, de school dus waar kinderen "hun gang mogen gaan, er geen structuur is". En juist daar was de sfeer heel erg goed, en was het nergens zo gestructureerd en prettig als daar. Omdat de kinderen hun eigen verantwoordelijkheid kregen en daar heel goed toe in staat bleken. Ik vind het zo jammer om naar kinderen te kijken als volwassenen in de dop die we nog moeten trainen om de volwassenen te worden waarvan wij denken dat ze die moeten worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151220324
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:23 schreef miss_sly het volgende:
O, de school van jouw meiden klinkt heerlijk, Ticootje! Ik snap J niet, echt niet.

Ik weet nog dat wij in Watergraafsmeer bij alle vijf de scholen zijn gaan kijken. Ook bij de Montessori, de school dus waar kinderen "hun gang mogen gaan, er geen structuur is". En juist daar was de sfeer heel erg goed, en was het nergens zo gestructureerd en prettig als daar. Omdat de kinderen hun eigen verantwoordelijkheid kregen en daar heel goed toe in staat bleken. Ik vind het zo jammer om naar kinderen te kijken als volwassenen in de dop die we nog moeten trainen om de volwassenen te worden waarvan wij denken dat ze die moeten worden.
Nou dat is het inderdaad.
We nemen de kinderen heel veel verantwoording af, die ze eigenlijk best aankunnen. Leyla zit in groep 1 en daar leggen ze de basis dat je moet leren plannen.
Jennifer is daar al verder in, die maakt, uiteraard met wat hulp, een weekplanning met kleurtjes en een beperkt aantal taken.
Groep 4,5,6,7,8 gaat steeds verder hierin, tot het punt dat er 1x per week gewoon een half uur staat voor verplicht je planning maken. En zeker die hogere klassen werken gewoon zelfstandig, die hebben de juf voor vragen en wat sturing.

Oh en ik blijf inderdaad ook maar roepen hoe fijn ik de school vind.. Echt het liefst zou ik iedereen uitnodigen om eens te komen kijken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 12:40:26 #78
100412 mefke79
komt goed!
pi_151220695
Klinkt als de school van de jongens, daar werkt dat ook zo. En dat blijkt dus prima te werken voor beide kinderen terwijl ze heel verschillend zijn in doen en laten.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_151220823
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:16 schreef Ticootje het volgende:

Ik herinner me nog wel een plaatje van internet over het onderwijssysteem, en daar staan een aantal verschillende dieren, de opdracht is dan om in een boom te klimmen. Ik denk dat je geen eerlijke resultaten krijgt over kinderen als je niet kijkt naar wat ze kunnen en ze maar moeten meekomen met de groep. Ik denk ook niet dat ze daar wel van groeien, ik denk eerder dat het hun zelfbeeld aantast als ze steeds zouden zien dat ze niet zo goed zijn als de ander. Of juist een soort zelfverheerlijking als ze steeds beter zijn dan de anderen.

Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raak :Y

:)
pi_151220830
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_151220862
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef mignonne het volgende:

[..]

Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raak :Y

[ afbeelding ]
Ja!
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_151220983
Mijnesen gaan naar een reguliere basisschool en dat gaat ook heel goed. We hebben gekeken naar een aantal punten toen we school selecteerden en een school redelijk dicht in de buurt woog behoorlijk mee. Het blijft een gok denk ik, uiteindelijk, schoolkeuze. Je kunt op zoveel dingen afgaan maar als het niet klikt of je kind aardt niet, dan houdt het op.

Ik heb wel de indruk dat in deze tijd de onderwijsvormen steeds meer tot elkaar komen. Ik zat in de jaren '80 op de kleuterschool en begin jaren '90 op de basisschool en toen zag je dus al iets meer ruimte voor individu enz. Tegenwoordig komt er, ook binnen regulier onderwijs steeds meer ruimte voor de voordelen van andere onderwijssystemen, zoals taken plannen en op individueel niveau werken enzovoorts. Ik vnid het mooi om te zien en het maakt me nieuwsgierig naar waar we over 10 of 20 jaar staan qua onderwijs.
:)
  dinsdag 31 maart 2015 @ 12:59:57 #83
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221390
Ik ben toch ook wel blij met onze school. Het is er best chaotisch (vooral op woensdagmiddag :'( :') ) maar ik merk echt dat Max er kan zijn wie hij is/wil zijn. Echt op z'n gemak.
Er is structuur, ze leren al vanaf groep 3 stapsgewijs een weekplanning maken, en ze hebben gewoon vaste dagen/tijden voor bepaalde lessen, maar er is ook tijd en ruimte voor chaos.
Wat ook heel fijn is, is dat de (meeste) leerkrachten écht luisteren naar wat je als ouder te zeggen hebt. Tijdens het laatste 10-minutengesprek heeft de juf bijna alles wat ik zei opgeschreven, om er wat mee te doen (ookal benadruk ik altijd dat ik alleen de Max goed ken die hij thuis is, en dat het voor mij echt moeilijk is om te weten wat/hoe hij op school is. Hij lijkt namelijk ook op mij :+ en ik was ook twee hele verschillende kinderen thuis en op school. En dat vind ik helemaal oké, maar soms is het dan lastig om te volgen hoe het op school gaat).
Zo heeft M bijvoorbeeld vanaf kleutertijd heel erg voorgelopen op alles, kreeg extra werk en alles erop en eraan. Met als gevolg dat hij in groep 4 bijna niks meer tegelijk had met zijn klas :') dat vond ie écht niet leuk.
Laatste 10-mingesprek ging het over de resultaten van cito. Dat het iets afbuigt, en dat ie echt hard moet blijven werken om het allemaal A-score te houden, want anders is het zonde.
Toen ik voorzichtig zei dat dat voor mij écht niet hoeft, schreef ze dat meteen op :+ Hij verliest de interesse gewoon, is langzaam, krijgt weektaken niet af, kan superslecht tegen afleiding, ziet in alles om zich heen iets wat meer interessant is dan zijn werk :D
Hij moet natuurlijk leren om wat beter geconcentreerd te blijven enz enz enz, tuurlijk. Maar hij hoeft echt niet alle citotoetsen met een A-score af te ronden hoor. Doe maar stapje terug :')

Maargoed, daar ging t niet over :+
Volgens mij zit mijn kind op dezelfde school als Wup's oudste. Ben wel benieuwd wat zij van de school vindt eik :)

[ Bericht 0% gewijzigd door pinquit op 31-03-2015 13:05:21 ]
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_151221725
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.

Nu ook, weer zo iets. Ze hebben natuurlijk iets met pasen, eieren, kippen... Dus wat heeft de juf gedaan, 10 eieren mee naar school en in een broedkast... 6 eieren zijn uitgekomen. Hoe enorm leerzaam is dat? Om dat met eigen ogen te zien. En om te leren dat je rustig moet zijn omdat er kuikentjes zijn.

Ik vind dat dus geweldig.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:09:46 #85
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_151221746
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.
En de overheid stelt nou eenmaal dat een bepaalde leerstof af moet zijn aan het einde van groep 3. De juf zou ze wel meer willen laten spelen maar het is vaak pezen alles af te krijgen voor de vakantie.
De eisen van de inspectie zijn niet mals.

Wat betreft knutsels zit er vaak wel een doel achter om een vaardigheid te leren. Zij het knippen, doosje omplakken dus de basis legt de juf neer. De variatie zit hem in de materialen en kleuren e.d. die je kinderen dan meegeeft.

Als ik het zo vanaf de zijlijn meelees heb je een school met een vrij traditionele onderwijsvorm te pakken en past een andere vorm beter bij jullie.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:10:57 #86
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221792
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.

Nu ook, weer zo iets. Ze hebben natuurlijk iets met pasen, eieren, kippen... Dus wat heeft de juf gedaan, 10 eieren mee naar school en in een broedkast... 6 eieren zijn uitgekomen. Hoe enorm leerzaam is dat? Om dat met eigen ogen te zien. En om te leren dat je rustig moet zijn omdat er kuikentjes zijn.

Ik vind dat dus geweldig.
^O^ Superleuk ook :D
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_151221797
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.
En de overheid stelt nou eenmaal dat een bepaalde leerstof af moet zijn aan het einde van groep 3. De juf zou ze wel meer willen laten spelen maar het is vaak pezen alles af te krijgen voor de vakantie.
De eisen van de inspectie zijn niet mals.

Wat betreft knutsels zit er vaak wel een doel achter om een vaardigheid te leren. Zij het knippen, doosje omplakken dus de basis legt de juf neer. De variatie zit hem in de materialen en kleuren e.d. die je kinderen dan meegeeft.

Als ik het zo vanaf de zijlijn meelees heb je een school met een vrij traditionele onderwijsvorm te pakken en past een andere vorm beter bij jullie.
Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:12:21 #88
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221823
Waarom denkt J dat t voor zoonlief geen geschikte onderwijsvorm is?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:15:08 #89
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_151221898
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_151221921
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:12 schreef pinquit het volgende:
Waarom denkt J dat t voor zoonlief geen geschikte onderwijsvorm is?
J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)

Ik denk ook dat het een kwestie is van vertrouwen en waar je mee gewend bent. Hij zat vroeger op die andere school.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151221962
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Jen komt van klassikaal groep 2 af naar Dalton. Was geen probleem.

Zelf ben ik gewisseld in groep 6 van Montessori naar Jenaplan, ook geen probleem.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:17:08 #92
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151221975
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)

Ik denk ook dat het een kwestie is van vertrouwen en waar je mee gewend bent. Hij zat vroeger op die andere school.
Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijs :D
Daarom vroeg ik me af of B misschien zo'n ander kindje is? (zou zomaar kunnen dat hij een echt goed gegronde reden heeft m.b.t. B. natuurlijk!)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 13:17:09 #93
5428 crew  miss_sly
pi_151221976
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:11 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.
Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151221981
huh?? 2x?

[ Bericht 98% gewijzigd door Ticootje op 31-03-2015 13:31:17 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 13:19:07 #95
56471 pinquit
oh my lama!
pi_151222046
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Hoe jonger hoe beter :)
Ik ben zelf in groep 7 gewisseld van regulier onderwijs naar Jenaplan. Ik moest dus eigenlijk heel snel omschakelen naar nieuw systeem, en dan had ik vooral moeite met het plannen van mijn eigen werk. Maar hoe jonger je dit soort systemen aangeleerd krijgt, hoe makkelijker natuurlijk :)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 13:19:53 #96
5428 crew  miss_sly
pi_151222071
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd ;)
Ik vraag me wel eens af of we met S misschien ook moeten wisselen. naar Montessori, als ze daar plek zouden hebben. Ik denk alleen dat ze ernstig in opstand komt, maar ze is ook ouder dan O natuurlijk en bovendien verhuizen we niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_151222307
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.
Volkomen mee eens.
Uiteindelijk vormt de basisschool voor een groot deel de mens die je later bent, in denken en doen. Daarom vind ik het belangrijk dat mijn kinderen groeien in hun persoon en omgang met de mensen om hen heen, dat ze ook leren rekenen en schrijven vind ik uiteraard ook erg belangrijk en dat wordt heus ook wel in de gaten gehouden. Uiteindelijk zijn ook de uitstroom niveau's gewoon normaal vergelijkbaar met dat van andere scholen. Het is dus niet zo dat het vrijheid blijheid is en dat ze na 8 jaar onderwijs kat met een U schijven.
Bram is nu 2,5, zit niet op school en die heeft zichzelf leren tellen, kinderen zijn echt heel leergierig van nature. Belangrijk is om dat te stimuleren en niet om die drang om te leren kapot te maken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151222420
mn kind duwde me net de klas uit bij het afscheid nemen :D *O* O+ voorheen mocht k niet weg en moest ze eerst bij de juf op schoot (2 seconden maar en zonder huilen of drama, maar toch), ze ging heel stoer zitten nu :D
:)
pi_151222476
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef pinquit het volgende:

[..]

Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijs :D
Daarom vroeg ik me af of B misschien zo'n ander kindje is? (zou zomaar kunnen dat hij een echt goed gegronde reden heeft m.b.t. B. natuurlijk!)
Dat is een beetje het probleem, maar dan ga ik erg in op de situatie thuis. J heeft vaak problemen met het zien van positieve dingen en blijft graag hangen in negativiteit. (Klager)
Dat is iets waar we allebei ook echt aan moeten werken in het traject wat we momenteel met Jen volgen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_151222673
Helemaal mee eens Ticootje en Miss Sly! Daarom vind ik het ook zo enorm belangrijk dat N op zijn plek zit.
We hebben volgende week een afspraak met de openbare school, al gaf de directeur wel aan dat overstappen lastig is door afspraken van scholen onderling, en ik ga opnieuw een afspraak met de huidige IB-er plannen.

Lazi, wat jammer dat er geen montessorischool in jullie nieuwe woonplaats is. Ik ben in groep 5 van een reguliere naar een montessorischool gegaan, ook door een verhuizing. Het was voor mij heel erg moeilijk om ineens zelfstandig te werken, ik werd er nog onzekerder van. Maar bij een 5-jarige denk ik dat het nog heel soepel verloopt, sowieso spelen ze op iedere school vooral bij de kleuters.

Pinquit, jullie school klinkt erg fijn :Y
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')