Nou dat is het inderdaad.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:23 schreef miss_sly het volgende:
O, de school van jouw meiden klinkt heerlijk, Ticootje! Ik snap J niet, echt niet.
Ik weet nog dat wij in Watergraafsmeer bij alle vijf de scholen zijn gaan kijken. Ook bij de Montessori, de school dus waar kinderen "hun gang mogen gaan, er geen structuur is". En juist daar was de sfeer heel erg goed, en was het nergens zo gestructureerd en prettig als daar. Omdat de kinderen hun eigen verantwoordelijkheid kregen en daar heel goed toe in staat bleken. Ik vind het zo jammer om naar kinderen te kijken als volwassenen in de dop die we nog moeten trainen om de volwassenen te worden waarvan wij denken dat ze die moeten worden.
Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raakquote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:16 schreef Ticootje het volgende:
Ik herinner me nog wel een plaatje van internet over het onderwijssysteem, en daar staan een aantal verschillende dieren, de opdracht is dan om in een boom te klimmen. Ik denk dat je geen eerlijke resultaten krijgt over kinderen als je niet kijkt naar wat ze kunnen en ze maar moeten meekomen met de groep. Ik denk ook niet dat ze daar wel van groeien, ik denk eerder dat het hun zelfbeeld aantast als ze steeds zouden zien dat ze niet zo goed zijn als de ander. Of juist een soort zelfverheerlijking als ze steeds beter zijn dan de anderen.
Ja!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef mignonne het volgende:
[..]
Deze denk ik? Die vond ik ook altijd zo raak
[ afbeelding ]
Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 12:43 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt echt super fijn, Ticootje! Ik vind de overgang van 2 naar 3 op N's huidige school ook zo enorm, ze moeten meteen de hele tijd werken en er is geen ruimte om te spelen. Wat me ook opvalt is dat de knutsels allemaal gelijk zijn, er is geen ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Is dat op de school van jouw meisjes opk anders?
Superleuk ookquote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja, dat gaat dus naar eigen inzicht en creativiteit. Juist de 2 dingen die ze echt heel belangrijk vinden wordt totaal niet de kop in gedrukt.
Nu ook, weer zo iets. Ze hebben natuurlijk iets met pasen, eieren, kippen... Dus wat heeft de juf gedaan, 10 eieren mee naar school en in een broedkast... 6 eieren zijn uitgekomen. Hoe enorm leerzaam is dat? Om dat met eigen ogen te zien. En om te leren dat je rustig moet zijn omdat er kuikentjes zijn.
Ik vind dat dus geweldig.
Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik denk dat verschil tussen groep 2 en 3 op elke school groot is.
En de overheid stelt nou eenmaal dat een bepaalde leerstof af moet zijn aan het einde van groep 3. De juf zou ze wel meer willen laten spelen maar het is vaak pezen alles af te krijgen voor de vakantie.
De eisen van de inspectie zijn niet mals.
Wat betreft knutsels zit er vaak wel een doel achter om een vaardigheid te leren. Zij het knippen, doosje omplakken dus de basis legt de juf neer. De variatie zit hem in de materialen en kleuren e.d. die je kinderen dan meegeeft.
Als ik het zo vanaf de zijlijn meelees heb je een school met een vrij traditionele onderwijsvorm te pakken en past een andere vorm beter bij jullie.
J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:12 schreef pinquit het volgende:
Waarom denkt J dat t voor zoonlief geen geschikte onderwijsvorm is?
Jen komt van klassikaal groep 2 af naar Dalton. Was geen probleem.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd
Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijsquote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
J is veel ouderwetser ingesteld. (Ook veel strenger en botter)
Ik denk ook dat het een kwestie is van vertrouwen en waar je mee gewend bent. Hij zat vroeger op die andere school.
Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:11 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dit hou ik dus ook J voor. Als het geen goede school zou zijn, dan was hij al lang gesloten. Ze worden op zoveel getoetst, of de kinderen op niveau presteren... Enz enz.
Hoe jonger hoe beterquote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd
Ik vraag me wel eens af of we met S misschien ook moeten wisselen. naar Montessori, als ze daar plek zouden hebben. Ik denk alleen dat ze ernstig in opstand komt, maar ze is ook ouder dan O natuurlijk en bovendien verhuizen we niet.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:15 schreef laziness het volgende:
Iemand ervaring met van onderwijsvorm wisselen?
Ollie gaat nu naar een montessori en gaat na de kerstvakantie als we verhuizen naar een andere school. Montessori wordt niet aangeboden in de nieuwe woonplaats.
Hij is dan nog net geen 5 dus ik denk dat het wel meevalt met wisselen maar misschien zie ik iets cruciaals over het hoofd
Volkomen mee eens.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is ook wat de directeur van onze school zo tegenstaat: er worden alleen meetbare resultaten getoetst, maar hoe een kind zich voelt, tot bloei komt, misschien wel op andere gebieden heel veel laat zien wat niet in cito's en leerlingvolgsystemen naar boven komt, daar wordt nauwelijks naar gekeken.
Dat is een beetje het probleem, maar dan ga ik erg in op de situatie thuis. J heeft vaak problemen met het zien van positieve dingen en blijft graag hangen in negativiteit. (Klager)quote:Op dinsdag 31 maart 2015 13:17 schreef pinquit het volgende:
[..]
Maar hij ziet toch wat een positieve werking het heeft op de meiden? Dat vind ik dan zo typisch. Ze zijn het levende bewijs
Daarom vroeg ik me af of B misschien zo'n ander kindje is? (zou zomaar kunnen dat hij een echt goed gegronde reden heeft m.b.t. B. natuurlijk!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |