Computer die snel genoeg is.quote:Op zondag 29 maart 2015 16:33 schreef Lavenderr het volgende:
Dat zou wel de ontdekking van de eeuw zijn.
Pissig, wellicht?quote:
Dit dus, het is net zo eindig als de uitkomst van 1/3quote:Op zondag 29 maart 2015 16:38 schreef Anoonumos het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_that_%CF%80_is_irrational
slotje
Blijven zoeken.quote:Op zondag 29 maart 2015 16:37 schreef Hyman het volgende:
Dan heb je er nog niks aan, aangezien ie al tot tig triljoen is berekend en men eigenlijk nooit verder dan 40 gaat
Een 4, yo.quote:Op zondag 29 maart 2015 16:44 schreef Baconbus het volgende:
Sowieso is het eindcijfer een 3 of een 9.
Dit is dus juist de 'proof' dat pi niet eindig is.quote:Op zondag 29 maart 2015 16:38 schreef HPLC het volgende:
[..]
Dit dus, het is net zo eindig als de uitkomst van 1/3
Beetje dom voorbeeld wel jaquote:Op zondag 29 maart 2015 17:02 schreef ulq het volgende:
[..]
Dit is dus juist de 'proof' dat pi niet eindig is.
Want?quote:Op zondag 29 maart 2015 16:44 schreef Baconbus het volgende:
Sowieso is het eindcijfer een 3 of een 9.
1/3 wel dan?quote:Op zondag 29 maart 2015 17:02 schreef ulq het volgende:
[..]
Nee. Je bent alleen bij elk getal achter de komma net iets rijker dan je ervoor zet.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:00 schreef thenxero het volgende:
Ik heb minstens pi euro op de bank... ben ik dan ook oneindig rijk?
Nee, maar pi is dus wel een irrationeel getal, in tegenstelling tot 1/3.quote:
Toch wel, http://nl.wikipedia.org/w(...)ronddraaiende_schijfquote:Op zondag 29 maart 2015 16:38 schreef Anoonumos het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_that_%CF%80_is_irrational
slotje
Kwaliteitspost.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:28 schreef ulq het volgende:
[..]
Nee, maar 1/3 is dus wel een irrationeel getal, in tegenstelling tot 1/3.
quote:Op zondag 29 maart 2015 16:38 schreef HPLC het volgende:
[..]
Dit dus, het is net zo eindig als de uitkomst van 1/3
De verwarring komt omdat mensen in dit topic twee dingen door elkaar halen.quote:Op zondag 29 maart 2015 17:02 schreef ulq het volgende:
[..]
Oké. Maar een irrationeel getal is toch per definitie oneindig?quote:Op zondag 29 maart 2015 19:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]
De verwarring komt omdat mensen in dit topic twee dingen door elkaar halen.
Pi is irrationeel omdat het niet geschreven kan worden als een breuk van twee hele getallen. 0,333333333_ kan dat wel, namelijk 1/3. Ook al zijn ze inderdaad allebei oneindig.
Dat klopt, maar niet elk oneindig getal is irrationeel. Een irrationeel getal kun je niet als breuk uitdrukken, dus 4/12, 1/8, 1/12 etc. zijn allemaal niet irrationeel, maar wel oneindig repeterend.quote:Op zondag 29 maart 2015 19:20 schreef ulq het volgende:
[..]
Oké. Maar een irrationeel getal is toch per definitie oneindig?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 30-03-2015 09:04:49 ]Wie dit leest is gek
Als ik een stuk hout heb van 3cm. En ik snij het in 3 stukken van 1 cmquote:Op zondag 29 maart 2015 19:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]
Pi is irrationeel omdat het niet geschreven kan worden als een breuk van twee hele getallen. 0,333333333_ kan dat wel, namelijk 1/3. Ook al zijn ze inderdaad allebei oneindig.
0,333333333 is niet gelijk aan 1/3.quote:Op zondag 29 maart 2015 19:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 29 maart 2015 19:58 schreef ulq het volgende:
[..]
0,333333333 is niet gelijk aan 1/3.Daarom schreef ik ook die repeteer-streep er bij jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Vertel.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:39 schreef Izzy73 het volgende:
Pi is inderdaad eindig, want totaal overbodig.
Hij bedoelt dat het voor praktische doeleinden volstrekt overbodig is om meer getallen voor pi te gebruiken dan de eerste drie, 3,14. Het maakt echt niet uit voor berekeningen of het oppervlak van je cirkel nou 25 of 25,01 is.quote:
Maar dan is de rest weer een stuk irrationeler. Probeer dan maar eens '1' appel te bestellen.quote:Op zondag 29 maart 2015 20:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het aantal decimalen van pi is oneindig is Base 10
Maar in Base pi is het precies 1
En de omtrek van een circel is in Base pi precies 2r
Als ik jou was zou ik geen kerncentrales gaan ontwikkelen.quote:Op maandag 30 maart 2015 01:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij bedoelt dat het voor praktische doeleinden volstrekt overbodig is om meer getallen voor pi te gebruiken dan de eerste drie, 3,14. Het maakt echt niet uit voor berekeningen of het oppervlak van je cirkel nou 25 of 25,01 is.
Wauwquote:Op maandag 30 maart 2015 01:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij bedoelt dat het voor praktische doeleinden volstrekt overbodig is om meer getallen voor pi te gebruiken dan de eerste drie, 3,14. Het maakt echt niet uit voor berekeningen of het oppervlak van je cirkel nou 25 of 25,01 is.
Goed, ik zal even een knieval maken. Mijn statement was te ondoordacht, geredeneerd vanuit de toepassing vanuit mijn eigen vakgebied (water) en wat andere natuurkundige toepassingen die ik ken. Mea culpaquote:Op maandag 30 maart 2015 07:33 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik geen kerncentrales gaan ontwikkelen.
Willem Alexander?quote:Op maandag 30 maart 2015 14:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Goed, ik zal even een knieval maken. Mijn statement was te ondoordacht, geredeneerd vanuit de toepassing vanuit mijn eigen vakgebied (water) en wat andere natuurkundige toepassingen die ik ken. Mea culpa
Nou dat valt nog best mee. Nog niet zo heel lang geleden werd de breuk 22/7 als prima alternatief gezien om mee te rekenen.quote:Op maandag 30 maart 2015 14:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Goed, ik zal even een knieval maken. Mijn statement was te ondoordacht, geredeneerd vanuit de toepassing vanuit mijn eigen vakgebied (water) en wat andere natuurkundige toepassingen die ik ken. Mea culpa
Hij had het over 3,14quote:Op maandag 30 maart 2015 17:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Nou dat valt nog best mee. Nog niet zo heel lang geleden werd de breuk 22/7 als prima alternatief gezien om mee te rekenen.
En je hebt maar 38 decimalen nodig om de omtrek van het heelal (af far as we know it) op één enkele waterstof-atoombreedte te berekenen.
Dus hoe nauwkurig wil je het hebben?
quote:Op maandag 30 maart 2015 18:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hij had het over 3,14Dat is veel minder nauwkeurig dan 22/7, laat staan "maar" 38 decimalen
Kleuter.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]x 1003,14
Ga jij dan maar eens snel de diameter van je anus uitrekenen
nou nou nouquote:Op maandag 30 maart 2015 18:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]x 1003,14
Ga jij dan maar eens snel de diameter van je anus uitrekenen
Wel als pi oneindig is.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
nou nou nou
dat lijkt me echt lastig om te doen
quote:Op maandag 30 maart 2015 19:54 schreef bamibij het volgende:
3 pagina's discussie over een hersenspinsel -edit-
hoe dan?quote:Op maandag 30 maart 2015 22:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nee, en dat kun je zelf simpel narekenen.
Wel, leg me dan ten minste uit bij welke toepassingen het WEL van belang is om meer decimalen te gebruiken. Bij alle toepassingen die ik ken wordt er niet moeilijk over gedaan om pi = 3,14 te nemen, net als g = 10 m/s^2 bijvoorbeeld.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hij had het over 3,14Dat is veel minder nauwkeurig dan 22/7, laat staan "maar" 38 decimalen
3,14 wijkt een half procent af van pi. Als het ISS de omtrek van zijn baan zou berekenen met een half procent afwijking stort het ding op aarde.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel, leg me dan ten minste uit bij welke toepassingen het WEL van belang is om meer decimalen te gebruiken. Bij alle toepassingen die ik ken wordt er niet moeilijk over gedaan om pi = 3,14 te nemen, net als g = 10 m/s^2 bijvoorbeeld.
Dit is wel echt raar. Ik ben gaan lezen en daar wordt het niet minder raar van.quote:
Het is een afwijking van 0,05%.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
3,14 wijkt een half procent af van pi. Als het ISS de omtrek van zijn baan zou berekenen met een half procent afwijking stort het ding op aarde.
Zo lastig is het toch niet om te geloven dat er berekeningen zijn die meer nauwkeurigheid vereisen dan pi=3,1, g=10ms² en c=300.000.000 m/s?
Oh, je hebt gelijk.quote:Op maandag 30 maart 2015 23:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is een afwijking van 0,05%.
(3,14159265358979 - 3,14) / 3,14 * 100% = 0,05%.
Als het nog niet is geëindigd in een berekening hoe weet je dan dat er niet toch een punt komt dat het wel stopt?quote:Op maandag 30 maart 2015 22:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nee, en dat kun je zelf simpel narekenen.
Omdat je aan kunt tonen dat pi irrationaal is en dus een oneindige breuk is, ondanks dat je niet alle getallen kunt noemen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:10 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Als het nog niet is geëindigd in een berekening hoe weet je dan dat er niet toch een punt komt dat het wel stopt?
Ben je toevallig civiel ingenieur?quote:Op maandag 30 maart 2015 22:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel, leg me dan ten minste uit bij welke toepassingen het WEL van belang is om meer decimalen te gebruiken. Bij alle toepassingen die ik ken wordt er niet moeilijk over gedaan om pi = 3,14 te nemen, net als g = 10 m/s^2 bijvoorbeeld.
Het is een leuk plaatje, maar het enige dat het bewijst is π < 4. Dat de limiet van de curve een cirkel is zegt immers nog niets over de limiet van de lengte van de curve. Het verschil in booglengte (die afhankelijk is van de afgeleide van de serie) blijft constant (de afgeleides van de serie convergeren niet). In het algemeen is het niet zo dat f(lim Si) = lim f(Si).quote:Op maandag 30 maart 2015 23:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is wel echt raar. Ik ben gaan lezen en daar wordt het niet minder raar van.
De omtrek van het vierkant is inderdaad vier. Als je de hoekjes naar binnen vouwt wordt dat inderdaad niet minder. Zelfs niet als je dat heel erg vaak doet. Maar de limiet (dus bij een oneindig aantal hoekjes) is een perfecte cirkel met een omtrek van π.
Mijn hoofd doet pijn.
Dankzij het eerder genoemde bewijs dat π irrationaal is.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:10 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Als het nog niet is geëindigd in een berekening hoe weet je dan dat er niet toch een punt komt dat het wel stopt?
Ik heb er een bachelor in ja, master in watermanagementquote:Op dinsdag 31 maart 2015 00:20 schreef Chrysippus het volgende:
[..]
Ben je toevallig civiel ingenieur?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |