Ik denk dat je grofweg twee groepen kunt onderscheiden (uitzonderingen daargelaten):quote:
nee hoor. Gewoon verstandige mensen zonder kinderen die na middelbare school uit huis zijn gegaan.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:39 schreef Ill-Skillz het volgende:
2. Mensen die zeggen dat kostgeld betalen nuttig is, omdat je leert omgaan met geld. Waarschijnlijk zijn dit ouders met (thuiswonende) kinderen.
Geldt ook voor mij. Ik heb nog een jaar thuisgewoond en ben daarna op kamers gegaan. Nooit kostgeld hoeven te betalen, maar had dit zeker niet gek gevonden.Dat het niet meteen hoeft zodra je kind 18 wordt of wat geld verdient is wat anders, dat gaat gewoon naar redelijkheid wat mij betreft. Als iemand een redelijk vast inkomen gaat krijgen vind ik het alleen niet gek dat diegene wat bijdraagt. Het is niet alsof 250 euro een bedrag is waar ouders enorme winsten mee zullen maken..quote:Op maandag 30 maart 2015 12:51 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee hoor. Gewoon verstandige mensen zonder kinderen die na middelbare school uit huis zijn gegaan.
Juist niet. Voor ouders die zelf moeite hebben met rondkomen is het juist heel logisch om geld te vragen. Als ze dat geld niet nodig hebben dan gaan ze het waarschijnlijk sparen. Goede kans dat de TS daar later nog wat van terugziet. Mijn ouders spaarde destijds het kostgeld voor me en betaalde de slaapkamer bij mijn eerste optrekje en toen ik het financieel moeilijk had werd ik ook van dat geld gesteund.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:37 schreef Piger het volgende:
Mijn verhaal blijft overigens staan of het nou 50 of 250 euro is, ik blijf het bijzonder zielig vinden van zijn (en andere) ouders.
quote:Op maandag 30 maart 2015 12:51 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee hoor. Gewoon verstandige mensen zonder kinderen die na middelbare school uit huis zijn gegaan.
quote:
quote:
Je bent denk ik gewoon niet zo goed in lezen.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
die inschatting klopt grofweg ook niet.
waar·schijn·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)quote:Op maandag 30 maart 2015 12:39 schreef Ill-Skillz het volgende:
(...) grofweg (...) (uitzonderingen daargelaten):
(...)
2. Mensen die zeggen dat kostgeld betalen nuttig is, omdat je leert omgaan met geld. Waarschijnlijk zijn dit ouders met (thuiswonende) kinderen.
Niets met zielig te maken. Wanneer je volwassen genoeg bent om te werken, ben je ook volwassen genoeg om te begrijpen dat levensonderhoud geld kost. Kostgeld is iets normaals, geen uitzondering en dan heb ik het nog niet eens over de financiële situatie van de vragers van het kostgeld.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:37 schreef Piger het volgende:
Mijn verhaal blijft overigens staan of het nou 50 of 250 euro is, ik blijf het bijzonder zielig vinden van zijn (en andere) ouders.
quote:Op maandag 30 maart 2015 15:55 schreef xzaz het volgende:
Dit is gewoon een wakeupcall naar TS toe dat het leven geld kost. Goede les van zijn / haar ouders.
Ik ken werkelijk helemaal niemand in mijn omgeving die kostgeld heeft moeten betalen bij zijn ouders. Ben benieuwd of er cijfers van zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:53 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Niets met zielig te maken. Wanneer je volwassen genoeg bent om te werken, ben je ook volwassen genoeg om te begrijpen dat levensonderhoud geld kost. Kostgeld is iets normaals, geen uitzondering en dan heb ik het nog niet eens over de financiële situatie van de vragers van het kostgeld.
Het gaat hier natuurlijk om een kind wat fulltime gaat werken. Niet bij een baantje bij de AH. Niet zelden trekken (hoopopgeleide) kinderen dan al gelijk een hoger of gelijkstaand salaris binnen als een van hun ouders. De gedachte is dus helemaal niet gek.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ken werkelijk helemaal niemand in mijn omgeving die kostgeld heeft moeten betalen bij zijn ouders. Ben benieuwd of er cijfers van zijn.
Daarnaast geven zij aan dat 1 op de 3 thuiswonende studenten kostgeld betaalt.quote:Woont uw kind of iemand anders met een eigen inkomen bij u in? Dan is het niet meer dan redelijk om kostgeld te vragen. Ook is het voor de kostganger een goede voorbereiding op het zelfstandige leven
Ik zou het niet willen als ouder.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:53 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Niets met zielig te maken. Wanneer je volwassen genoeg bent om te werken, ben je ook volwassen genoeg om te begrijpen dat levensonderhoud geld kost. Kostgeld is iets normaals, geen uitzondering en dan heb ik het nog niet eens over de financiële situatie van de vragers van het kostgeld.
Dat laatste kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen. Als je kind studeert zou ik dan weer geen kostgeld vragen.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:54 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Het gaat hier natuurlijk om een kind wat fulltime gaat werken. Niet bij een baantje bij de AH. Niet zelden trekken (hoopopgeleide) kinderen dan al gelijk een hoger of gelijkstaand salaris binnen als een van hun ouders. De gedachte is dus helemaal niet gek.
Het Nibud adviseert:
[..]
Daarnaast geven zij aan dat 1 op de 3 thuiswonende studenten kostgeld betaalt.
Erg simpele groepering. Ouders die kinderen op die leeftijd pas om leren gaan met geld zijn naar mijn mening behoorlijk fout bezig. Kinderen komen veel eerder in hun leven in aanraking met geld, uit alle onderzoeken blijkt dat je daar op veel jongere leeftijd bij moet zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:39 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik denk dat je grofweg twee groepen kunt onderscheiden (uitzonderingen daargelaten):
1. Mensen die zeggen dat kostgeld onzin is. Waarschijnlijk zijn dit jongeren die nog thuiswonen.
Vermoedelijk stapt binnen tien jaar 90% uit groep 1 over naar groep 2.
Als je selectief gaat lezen, kan je alle argumentatie wel zwak vinden ja.quote:
Ik vind dat zijn ouders hem moeten gunnen om te kunnen sparen om op zichzelf te kunnen wonen. Ze vragen immers geld omdat hij thuis woont, maar hij heeft helemaal geen andere mogelijkheid. Beetje tegenstrijdig vind je niet.quote:Je vindt dat zijn ouders hem moeten gunnen dat hij flink kan sparen van zijn loon. En als ze kostgeld vragen dan gunnen ze hem dat niet en dat vind je zielig. Ja, je kunt zoveel wel zielig vinden.
In mijn post heb ik duidelijk aangegeven, dat een situatie met dit soort ouders een compleet ander verhaal/discussie is. Dit is niet van toepassing op TS.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:10 schreef eight het volgende:
[..]
Juist niet. Voor ouders die zelf moeite hebben met rondkomen is het juist heel logisch om geld te vragen.
Wat? Op basis van een aantal ouders die dat doet, ga jij er maar vanuit dat dit de standaard is?quote:Als ze dat geld niet nodig hebben dan gaan ze het waarschijnlijk sparen. Goede kans dat de TS daar later nog wat van terugziet. Mijn ouders spaarde destijds het kostgeld voor me en betaalde de slaapkamer bij mijn eerste optrekje en toen ik het financieel moeilijk had werd ik ook van dat geld gesteund.
Ik vind het in alle opzichten een uitstekend idee.
Dit! Ben ook eens met je voorgaande posts. Sowieso kostgeldquote:Op maandag 30 maart 2015 18:43 schreef Piger het volgende:
[..]
Erg simpele groepering. Ouders die kinderen op die leeftijd pas om leren gaan met geld zijn naar mijn mening behoorlijk fout bezig. Kinderen komen veel eerder in hun leven in aanraking met geld, uit alle onderzoeken blijkt dat je daar op veel jongere leeftijd bij moet zijn.
Ik zie ook totaal geen lerend effect. Een kind dat in 1x zijn complete loon verkwist, zal in vele gevallen nog balen van zijn fout. Een kind dat verplicht zijn geld apart moest zetten heeft dit helemaal niet vrijwillig gedaan. Je zegt eigenlijk: je bent volwassen, maar we vertrouwen er niet in dat je om kan gaan met geld, dus we zetten het zelf wel voor je apart.
[..]
Als je selectief gaat lezen, kan je alle argumentatie wel zwak vinden ja.
[..]
Ik vind dat zijn ouders hem moeten gunnen om te kunnen sparen om op zichzelf te kunnen wonen. Ze vragen immers geld omdat hij thuis woont, maar hij heeft helemaal geen andere mogelijkheid. Beetje tegenstrijdig vind je niet.
[..]
In mijn post heb ik duidelijk aangegeven, dat een situatie met dit soort ouders een compleet ander verhaal/discussie is. Dit is niet van toepassing op TS.
[..]
Wat? Op basis van een aantal ouders die dat doet, ga jij er maar vanuit dat dit de standaard is?
Waarom zou je als ouders geld van je kind inhouden en apart houden? Ik zie eigenlijk maar 2 redenen:
1- Je vertrouwt niet in je kind (en je opvoeding daarin). Je vertrouwt er niet in dat hij/zij fatsoenlijk om kan gaan met geld.
2- Je durft je kind niet te zeggen, dat je hem/haar het liefst uit huis ziet. Dus je vraagt maar kostgeld.
Als ouders het geld zelf niet kunnen missen, valt het nog te snappen, maar geld inhouden om apart te zetten vind ik echt ridicuul.
Zie ook jouw situatie. Je ouders moeten jou steunen in nood, met je eigen geld. Ze hebben je dus niet eens de kans gegeven om te sparen voor je eigen buffer. Wees nou eerlijk, wat voelt nou beter? In welke situatie ben je meer trots op jezelf?
- Je ouders houden geld voor je in, maar in tijden van financiële nood helpen ze je hier mee
of
- Je ouders houden geen geld in, en in tijden van financiële nood hoef jij niet bij ze aan te kloppen voor geld.
Welke van de 2 situaties is nou 'meer volwassen"
Wat ik nog het ergste in de situatie van TS vindt, is dat de ouders er al over beginnen voordat hij ook maar zijn eerste cent gestort heeft gekregen.
Je moet het niet zien als een financiële meevaller voor de ouders van het kind. Maar een opvoedkundig verschijnsel. Als zijn ouders het echt om de financien gaan zouden ze geen bedrag van ¤250,- vragen. Daarnaast; de percentage van zijn salaris in irrelevant. Ik kan ook niet naar de bank / verhuurder lopen met het verhaal dat de huur / hypotheek 25% is van mijn salaris en dat het dus minder moet zijn, ze zien me al aankomen. Zo zit de wereld helaas niet in elkaar en zijn ouders maken hem dat op deze manier duidelijk. En op je 21ste op deze manier in inzicht komen qua woonkosten is juist het moment om het te doen.quote:Op maandag 30 maart 2015 19:30 schreef Unlabeled het volgende:
[..]
Dit! Ben ook eens met je voorgaande posts. Sowieso kostgeld![]()
Waarom zou je überhaupt een kostenplaatje maken van je eigen kind.
Die 250 euro aan kostgeld gaat je echt niet veel inzicht geven hoe het echte leven in elkaar steekt. Sowieso hebben ouders van nu in het verleden in gunstige omstandigheden een opstart kunnen maken en waren de salaris/huurprijzen/koophuisprijzen/studiekosten verhoudingen ook nog eens veel gunstiger. Daarom mogen ze best wat medelijden hebben met de huidige jonge generatie ipv de hedendaagse omstandigheden moeilijker maken en kostgeld vragen onder 't mom van "opvoedkundig verschijnsel".quote:Op maandag 30 maart 2015 20:02 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je moet het niet zien als een financiële meevaller voor de ouders van het kind. Maar een opvoedkundig verschijnsel. Als zijn ouders het echt om de financien gaan zouden ze geen bedrag van ¤250,- vragen. Daarnaast; de percentage van zijn salaris in irrelevant. Ik kan ook niet naar de bank / verhuurder lopen met het verhaal dat de huur / hypotheek 25% is van mijn salaris en dat het dus minder moet zijn, ze zien me al aankomen. Zo zit de wereld helaas niet in elkaar en zijn ouders maken hem dat op deze manier duidelijk. En op je 21ste op deze manier in inzicht komen qua woonkosten is juist het moment om het te doen.
Met andere woorden: deal with it.
Draai het dan eens om, kinderen die het allemaal laten gebeuren en niets eens bedenken om hier een bedankje of een centje voor terug te doen.quote:Op maandag 30 maart 2015 21:24 schreef Unlabeled het volgende:
[..]
Die 250 euro aan kostgeld gaat je echt niet veel inzicht geven hoe het echte leven in elkaar steekt. Sowieso hebben ouders van nu in het verleden in gunstige omstandigheden een opstart kunnen maken en waren de salaris/huurprijzen/koophuisprijzen/studiekosten verhoudingen ook nog eens veel gunstiger. Daarom mogen ze best wat medelijden hebben met de huidige jonge generatie ipv de hedendaagse omstandigheden moeilijker maken en kostgeld vragen onder 't mom van "opvoedkundig verschijnsel".
Het is sowieso typisch nederlands om van alles een kostenplaatje te maken. Als je wordt uitgenodigd om bij iemand te eten wordt redelijk vaak wat van je terugverwacht. Grootouders die geld vragen voor het oppassen van kleinkind. Ouders die geld uitlenen en rente terugvragen van eigen kind...![]()
Echt een hollandse verschijnsel dat je bij andere westerse culturen enkel bij hoge uitzonderingen ziet. Maar ja gelukkig kan ik ook veel positieve dingen opnoemen van de nederlandse cultuur.. daar niet van..
Enerzijds is dit ook wel zo, maar als je ouders zelf krap bij kas zitten dan kan een deel van jouw salaris heel welkom zijn voor de boodschapjes.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:23 schreef boik het volgende:
[..]
zoals het hoort!
hun willen kinderen, moment dat je volwassen wordt willen ze opeens geld zien.. rot op gekken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |