abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 maart 2015 @ 17:03:35 #226
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_151160132
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:02 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Een duo-lening noem ik niet onafhankelijk *)
Je kan dan ook daarvan al onafhankelijk zijn.
reset
  zondag 29 maart 2015 @ 17:19:47 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151160675
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:57 schreef bamibij het volgende:
Leandra jouw zoon is heel zn studententijd thuis blijven wonen? _O- :')
Ja, hij had z'n vrienden, sport en verkering in het dorp waar we woonden, en had helemaal niets met Utrecht, dus waarom duur op kamers in een stad waar je niet wilt wonen terwijl je het in je dorp naar je zin hebt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_151160687
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mama is niet mondig genoeg om uit te leggen wat de rekening daarvan is?
weet ik veel, voel je je aangesproken of zo?
pi_151160994
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ouders zijn over het algemeen prima in staat zelf te besluiten hoe ze hun kind opvoeden en wat ze wel en niet voor hun kind willen (blijven) betalen als het kind voor de wet volwassen is.
Ik vraag me af op basis waarvan jij denkt het beter te weten dan die ouders hoe ze hun geld moeten uitgeven.
Ik schrijf nog dat ik meen niet de waarheid in pacht te hebben. Er is niet 1 goede manier of zo.

Anderzijds kan ik alleen maar zeggen blij te zijn met mijn basis, op grond waarvan ik zelf altijd alles zelf heb leren betalen. Als een ander zijn/haar kinderen financieel wil doodknuffelen, dan gaan ze hun gang maar; het is niet mijn insteek in het leven, that's all. Mocht ik ooit kinderen krijgen zullen ze ook leren zelf hun broek op te houden wanneer ze dat financieel kunnen.
pi_151161142
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:39 schreef Zolder het volgende:

[..]

Laat je kind eens volwassen worden is natuurlijk een verkapt ik ben jaloers.

Het is namelijk altijd zo dat alleen maar degene die hun ouders moesten betalen opeens het argument "volwassen" worden gebruiken. Alsof de helft (of weet ik veel hoeveel) van de mensen gebrekkig volwassen is/was of problemen met volwassen worden hebben gehad omdat hun ouders meewerken een goede start te maken in het leven :')
Deze man weet
pi_151161307
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, hij had z'n vrienden, sport en verkering in het dorp waar we woonden, en had helemaal niets met Utrecht, dus waarom duur op kamers in een stad waar je niet wilt wonen terwijl je het in je dorp naar je zin hebt?
Leuk zeg.
  zondag 29 maart 2015 @ 17:46:12 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151161694
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:35 schreef bamibij het volgende:

[..]

Leuk zeg.
Dat ik er de helft van de tijd niet was, en hij het hele huis dus voor zichzelf had zal overigens best geholpen hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_151161914
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ik er de helft van de tijd niet was, en hij het hele huis dus voor zichzelf had zal overigens best geholpen hebben.
Al zou dat wel zo zijn,... de sociale situatie die jij schetst kan gewoon een reden zijn vooralsnog niet op jezelf te gaan.

Idem hiero. Mijn studie was 3 dagen en later 2 dagen per week in een stad een 45 minuten verderop. Ik had hier mijn vrienden en sociale leven, ik had geen ouders met wie ik het niet kon vinden, of waar ik per se me van los wilde weken... dus totaal niet de behoefte in de studiestad per se op kamers te willen.
Daarnaast, of je thuis op je kamer studeert, of in een studentenwoning of zo op een kamer studeert...
pi_151162025
Je moet ook studeren in de UB eppo.
pi_151162518
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:55 schreef bamibij het volgende:
Waarom?
  zondag 29 maart 2015 @ 19:40:27 #236
286575 Roces18
Chef de party
pi_151165317
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:55 schreef bamibij het volgende:
Je moet thuis studeren , muziekje aan, lekker zuipen en vreten. Om de 5 min iets anders doen ^O^
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 29 maart 2015 @ 22:12:17 #237
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_151173251
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 17:37 schreef Repokrev het volgende:

[..]

Ik ben het hier ook mee eens hoor. Als ik fulltime werk en volwassen ben, moet ik bijdragen in de kosten. Niet een kwart van mijn salaris. Dat zou betekenen dat ik een hele week voor mn ouders werk.
Ik ben anderhalve week aan het werk voor mijn huur+bijkomende kosten en dan nog een week voor de overige vasten lasten. Ik neem aan dat je ouders al je eten betalen en je een eigen slaapkamer bieden, dan is het nog niet zo'n gekke deal.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_151175034
Hollanders :')
  zondag 29 maart 2015 @ 23:12:52 #239
433981 ukendoorgaan
U ken doorgaan...
pi_151176041
Kostgeld.. blijft een lastig issue.

imo hangt de rechtvaardigheid een beetje af van je houding en de manier waarop jij met je geld omgaat. Als jij elke maand probeer veel te sparen om zo je HBO studie te bekostigen dan vind ik dat je ouders dat moeten aanmoedigen en het kostgeld achterwege moeten laten als ze zelf prima kunnen rondkomen.

Als jij daarentegen je geldt uitgeeft om bovenop de luxe die je ouders je bieden nog extra luxieus te leven dan is het een ander verhaal. In dat geval is vragen om kostgeld wel rechtvaardig, al is het alleen maar om een signaal af te geven dat je fatsoenlijk met je geld om moet gaan.

Overigens vind ik de denigrerende attitude van de users die TS proberen neer te zetten als een luie, krenterige, onwetende en onverantwoorde student die niet zou weten hoe het is om te overleven in de grote boze wereld zo kansloos. Misschien gaat die jongen wel heel verantwoord met zijn geld om en hoef je dit topic niet te gebruiken als een mogelijkheid om te laten zien hoe volwassen en wijs je bent.. :') Zijn toch bijna altijd wel dezelfde users die vooraan staan om op studentjes te bashen over geldzaken
pi_151176176
Ik vind het personeel triest van TS zijn ouders en alle vergelijkbare ouders.

Kijk als TS nou al jaren thuis woont en geen fuck uitvoert, of al een paar jaar bakken met geld binnen harkt en dit uitgeeft aan bullshit, dan kan ik het begrijpen. Net zoals wanneer de ouders het zelf financieel zwaar hebben.

Maar TS heeft net een baan, is van plan op zichzelf te gaan wonen, dan ga je als ouder toch niet meteen 25% van zijn minimumloon vragen als kostgeld. 250 klinkt misschien niet superveel, maar tov het inkomen is het toch best fors. Dat TS dat ook kost is natuurlijk bullshit, zodra TS vertrekt zijn ze echt geen 250 euro per maand goedkoper uit.

Als ouder geef je je kind toch gewoon even de tijd wat geld bij elkaar te sparen zodat hij met een gezonde buffer het huis uit kan? Alle ouders die hun kind dat niet gunnen vind ik gewoon zielig. Dat 'leren omgaan met geld' is een les die je al jaren eerder had kunnen geven, als dit nu nog moet geeft dit aan dat je weinig vertrouwen hebt in je eigen kind.
Eerst denken, dan typen
  zondag 29 maart 2015 @ 23:29:58 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151176780
quote:
7s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:15 schreef Piger het volgende:
Ik vind het personeel triest van TS zijn ouders en alle vergelijkbare ouders.

Kijk als TS nou al jaren thuis woont en geen fuck uitvoert, of al een paar jaar bakken met geld binnen harkt en dit uitgeeft aan bullshit, dan kan ik het begrijpen. Net zoals wanneer de ouders het zelf financieel zwaar hebben.

Maar TS heeft net een baan, is van plan op zichzelf te gaan wonen, dan ga je als ouder toch niet meteen 25% van zijn minimumloon vragen als kostgeld. 250 klinkt misschien niet superveel, maar tov het inkomen is het toch best fors. Dat TS dat ook kost is natuurlijk bullshit, zodra TS vertrekt zijn ze echt geen 250 euro per maand goedkoper uit.

Als ouder geef je je kind toch gewoon even de tijd wat geld bij elkaar te sparen zodat hij met een gezonde buffer het huis uit kan? Alle ouders die hun kind dat niet gunnen vind ik gewoon zielig. Dat 'leren omgaan met geld' is een les die je al jaren eerder had kunnen geven, als dit nu nog moet geeft dit aan dat je weinig vertrouwen hebt in je eigen kind.
TS is 21, die ¤ 1.500 die hij bruto verdient komt niet eens in de buurt van het minimumloon voor iemand van 21, maar is zo'n 38% meer dan het minimumloon....

Overigens blijft er netto bijna ¤ 1.300 van over als er geen pensioenpremie in mindering wordt gebracht.
Met andere woorden, een bedrag tussen de ¤ 200 en ¤ 250 is tussen de 15% en 20% van zijn nettoloon.
Als hij werkelijk het minimumloon zou verdienen zou hij netto minder overhouden zonder kostgeld te betalen dan hij nu overhoudt als hij die ¤ 250 per maand zou betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_151177065
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

TS is 21, die ¤ 1.500 die hij bruto verdient komt niet eens in de buurt van het minimumloon voor iemand van 21, maar is zo'n 38% meer dan het minimumloon....

Overigens blijft er netto bijna ¤ 1.300 van over als er geen pensioenpremie in mindering wordt gebracht.
Met andere woorden, een bedrag tussen de ¤ 200 en ¤ 250 is tussen de 15% en 20% van zijn nettoloon.
Als hij werkelijk het minimumloon zou verdienen zou hij netto minder overhouden zonder kostgeld te betalen dan hij nu overhoudt als hij die ¤ 250 per maand zou betalen.
Overal wordt aangegeven dat TS volwassenen genoeg is om bij te dragen aan het huishouden, maar je gaat hem nu wel vergelijken met jeugdloon?

Mijn verhaal blijft overigens staan of het nou 50 of 250 euro is, ik blijf het bijzonder zielig vinden van zijn (en andere) ouders.
Eerst denken, dan typen
  zondag 29 maart 2015 @ 23:45:18 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151177314
quote:
7s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:37 schreef Piger het volgende:

[..]

Overal wordt aangegeven dat TS volwassenen genoeg is om bij te dragen aan het huishouden, maar je gaat hem nu wel vergelijken met jeugdloon?

Mijn verhaal blijft overigens staan of het nou 50 of 250 euro is, ik blijf het bijzonder zielig vinden van zijn (en andere) ouders.
Jij begint over het minimumloon, ik niet, en in dit geval heef TS dus helemaal geen karig minimumloontje.

Ik zou niet weten waarom ouders geen bijdrage in de kosten mogen verwachten als hun kind een fulltime baan heeft.
Wat als het inkomen van TS hoger is dan dat van zijn parttime werkende moeder?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_151178000
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 23:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jij begint over het minimumloon, ik niet, en in dit geval heef TS dus helemaal geen karig minimumloontje.

Ik zou niet weten waarom ouders geen bijdrage in de kosten mogen verwachten als hun kind een fulltime baan heeft.
Wat als het inkomen van TS hoger is dan dat van zijn parttime werkende moeder?
Het is wel karig voor iemand die op zichzelf moet wonen, aangezien je totaal afhankelijk bent van sociale huur. Toch wordt ts verweten lui te zijn en had hij al lang het huis uit kunnen zijn.

Dan moet zijn moeder maar eens wat minder lui zijn en wat meer gaan werken, vergelijkbaars wordt ook van TS gezegd. Maar we kunnen hier 5000 wat-als situaties erbij halen, dat is echter totaal niet relevant voor deze situatie.
Eerst denken, dan typen
pi_151178015
Ik heb geen moeite met het begrip kostgeld en vindt het ook logisch dat een kind dat betaalt aan zijn ouders als hij in zijn werkzame leven nog bij mama woont

Dat is geen kwestie van geen liefde, maar dat je gewoon volwassen bent geworden en dus je eigen zaken moet regelen. Gratis wonen is er niet meer bij als volwassene (tenzij je een huis hebt afbetaald, maar dat heb je niet op je 21e)

In mijn geval vond ik het zelfs niet meer vanzelfsprekend dat mams de lunch dokte als we ergens gingen eten, ookal vond zij dat zelf helemaal niet erg. Dus mocht ik weer bij m'n ouders gaan wonen (ben nu 27) dan zou ik zeker bijdragen in de kosten en dat zou ook makkelijk een kwart van m'n salaris zijn. Ben nu meer kwijt aan woonlasten
  maandag 30 maart 2015 @ 00:09:58 #246
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_151178152
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2015 00:05 schreef Piger het volgende:

[..]

Het is wel karig voor iemand die op zichzelf moet wonen, aangezien je totaal afhankelijk bent van sociale huur. Toch wordt ts verweten lui te zijn en had hij al lang het huis uit kunnen zijn.

Dan moet zijn moeder maar eens wat minder lui zijn en wat meer gaan werken, vergelijkbaars wordt ook van TS gezegd. Maar we kunnen hier 5000 wat-als situaties erbij halen, dat is echter totaal niet relevant voor deze situatie.
Ik vind je argumenten niet sterk. Je vindt dat zijn ouders hem moeten gunnen dat hij flink kan sparen van zijn loon. En als ze kostgeld vragen dan gunnen ze hem dat niet en dat vind je zielig. Ja, je kunt zoveel wel zielig vinden.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 30 maart 2015 @ 06:08:35 #247
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_151180718
Daarom nooit vertellen wat je verdient

Of anders 60% maar dat het eerder draait om de werkervaring
Irene is bae <3
pi_151180719
Kostgeld betalen :')

Hun wilden zo graag kinderen toch. :{w
  maandag 30 maart 2015 @ 09:45:21 #249
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_151182060
Ik heb destijds ook ongeveer 25% van mijn netto salaris afgedragen als kostgeld toen ik echt ging werken. En vond dat niet heel vreemd, zeker als je bekijkt dat mijn ouders ook het grootste deel van mijn studie hebben betaald en mijn vader als onderwijzer ook niet een dikbetaalde baan had.

En dat ging destijds om zo'n 800 gulden. Rekent u zelf maar om.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 30 maart 2015 @ 09:49:24 #250
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_151182139
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 06:09 schreef Trebo het volgende:
Kostgeld betalen :')

Hun wilden zo graag kinderen toch. :{w
Knap dat je exact dezelfde fout maakt als 200 posts terug :')

En het klopt dat zij kinderen wilden. Echter is TS nu geen kind meer en verdient hij zijn eigen geld. Een kleine bijdrage is dan ook niet te veel gevraagd; hoewel ik het met een andere user eens ben dat het pas echt dwingend zou moeten zijn als TS niet met geld om kan gaan of eeuwig bij paps en mams lijkt te blijven wonen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')