Het is wel uit te leggen, de financiele wereld doet gewoon wat ze willen en zeker banken. Ze hebben gewoon maling aan alles. Hoop dat ze dat ook eens eerlijk toegeven. Dat zou leuk zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:55 schreef Lavenderr het volgende:
Oppositie wil hoorzitting over banksalarissen
DEN HAAG (ANP) - De oppositiepartijen SP, GroenLinks en CDA willen een hoorzitting in de Tweede Kamer over de salarisstijgingen voor bestuurders bij financiële instellingen. Dat heeft Arnold Merkies van de SP zaterdag laten weten. De partijen vinden de recente stijgingen bij ING, Aegon en ABN AMRO ,,onthutsend''.
Ze zijn ,,exorbitant'’ en ,,niet uit te leggen in tijden waarin gedwongen ontslagen aan de orde van de dag zijn, zeker ook in de financiële sector.’' En dat in een sector die met tientallen miljarden belastinggeld overeind gehouden is sinds 2008, zo klinkt het verder.
http://www.bndestem.nl/al(...)salarissen-1.4829207
Het is ook niet uit te leggen, maar zou wel graag de uitleg horen. Dus prima. die hoorzitting.
We gaan het meemaken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is wel uit te leggen, de financiele wereld doet gewoon wat ze willen en zeker banken. Ze hebben gewoon maling aan alles. Hoop dat ze dat ook eens eerlijk toegeven. Dat zou leuk zijn.
http://nos.nl/artikel/202(...)-loonsverhoging.htmlquote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is wel uit te leggen, de financiele wereld doet gewoon wat ze willen en zeker banken. Ze hebben gewoon maling aan alles. Hoop dat ze dat ook eens eerlijk toegeven. Dat zou leuk zijn.
Die verhoging zou juist in de plaats komen van de bonus die niet meer mag.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:27 schreef jogy het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/202(...)-loonsverhoging.html
Als je maar hard genoeg roept moet men wel luisteren blijkbaar. Nu maar hopen dat de bonus niet gewoon 'toevallig' evenredig verhoogd wordt aan de misgelopen verhoging of zo.
Dan verzinnen ze wel een onkosten post waar het in gedumpt kan worden. Je kan veel van bankiers zeggen maar niet dat ze niet creatief zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Die verhoging zou juist in de plaats komen van de bonus die niet meer mag.
De nieuwste AMG Mercedes declareren als reiskosten?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:40 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan verzinnen ze wel een onkosten post waar het in gedumpt kan worden. Je kan veel van bankiers zeggen maar niet dat ze niet creatief zijn.
Scheelt wel dat de nieuwste ook gelijk de goedkoopste AMG ooit isquote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:52 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
De nieuwste AMG Mercedes declareren als reiskosten?
Dus linksom of rechtsom: ze zouden gaan cashen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Die verhoging zou juist in de plaats komen van de bonus die niet meer mag.
Er zijn zoveel sympathieke mensen in het bankwezen. Zalm heeft zijn ziel niet verkocht, die staat helemaal achter dit soort dingen. Wim Kok, die heeft echt zijn ziel verkocht.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:03 schreef jogy het volgende:
Ik vind het zo Jammer dat Zalm zijn ziel verkocht heeft aan die toko. Vond het altijd wel een sympathieke vent eigenlijk.
Moh, ja. Bij hem zie je gewoon die lege ogen vol spijt.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:09 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Er zijn zoveel sympathieke mensen in het bankwezen. Zalm heeft zijn ziel niet verkocht, die staat helemaal achter dit soort dingen. Wim Kok, die heeft echt zijn ziel verkocht.
NWS / Het burgerinitiatief over Geldschepping #2quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:12 schreef Tanin het volgende:
Is deze al voorbijgekomen?
https://burgerinitiatiefonsgeld.nu/
Burgerinitiatief om het creeeren van geld anders aan te pakken (al lijkt de initatiefnemer te denken dat de nederlandse bank onafhankelijk is?)
Leuk artikel voor jou Japie:quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:36 schreef Japie77 het volgende:
[..]
NWS / Het burgerinitiatief over Geldschepping #2
Schitterend nieuws.quote:Op maandag 6 april 2015 16:02 schreef Izzy73 het volgende:
IJsland overweegt radicale ommezwaai in het moderne geldwezen.
De IJslandse regering heeft plannen om de creatie van geld uit handen van de commerciële banken te nemen en aan de centrale bank toe te vertrouwen.
Als het plan wordt goedgekeurd door het parlement, is er sprake van een radicale ommezwaai in de geschiedenis van het moderne geldwezen. Commerciële banken in de westerse wereld houden hun hart vast.
http://www.ninefornews.nl(...)t-moderne-geldwezen/
Sterk artikel.quote:Op maandag 6 april 2015 19:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Leuk artikel voor jou Japie:
Over die vuilnismannen en bankiers
Ja mensen, het is nu de Maand van de Filosofie 2015! Bij zo'n maand hoort een thema en dat is de hype van vorig jaar: ongelijkheid. Het bijbehorende essay is geschreven door twee journalisten van het grachtengordelblog De Correspondent, namelijk Rutger Bregman en Jesse Frederik. Een prima keuze, omdat beide auteurs uitstekende provocateurs zijn. Bregman krijgt met grote regelmaat rechtsmensen op de kast met contra-intuïtieve ideeën en Frederik mag graag hoog van de toren blatende economen confronteren met hun foute voorspellingen. De titel van het essay 'Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers' is gelijk aan een eerder verschenen stuk van Bregman op De Correspondent dat ook het derde van de vijf hoofdstukken van het boek is. In dat verhaal stelt Bregman - kort door de bocht - dat vuilnismannen meer zouden moeten verdienen dan bankiers omdat zij meer waarde aan de maatschappij zouden toevoegen, alleen de maatschappij beslist anders en daar moet de maatschappij wat aan doen, zoals onderwijs. Of zoiets.
http://daskapital.nl/2015/04/over_die_vuilnismannen_en_bank.html
Haha nee. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die het piramidespel van de banken beginnen te doorzien. Mooi on te zien. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. In Zuid Afrika heeft een man genaam Michael Tellinger meerdere rechtszaken tegen de banken gevoerd. Maar het is heeeeeeel moeilijk om een bres in die muur te slaan omdat banken de slimste advocaten inhuren, met vertraginstechnieken werken (en zelfs geweld in het geval van Tellinger), rechters geneigd zijn voor het establishment te kiezen en de materie onwijs complex is.quote:Op woensdag 8 april 2015 09:52 schreef Degodvader het volgende:
Japie77, ik kwam deze tegen op het werk
http://uitspraken.rechtsp(...)BOBR%3A2013%3ACA1881
Heb jij soms stiekem lopen te procederen?
Mocht dit nog doorgeprocedeerd worden dan wil ik best voor je voorspellen hoe het zal gaan: geen kans van slagen, al zal het hof dat wellicht minder cynisch opschrijven dan de rechtbank hier heeft gedaan.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:09 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Haha nee. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die het piramidespel van de banken beginnen te doorzien. Mooi on te zien. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. In Zuid Afrika heeft een man genaam Michael Tellinger meerdere rechtszaken tegen de banken gevoerd. Maar het is heeeeeeel moeilijk om een bres in die muur te slaan omdat banken de slimste advocaten inhuren, met vertraginstechnieken werken (en zelfs geweld in het geval van Tellinger), rechters geneigd zijn voor het establishment te kiezen en de materie onwijs complex is.
Tellinger heeft toch wat puntjes gewonnen. Misschien dat de eerste keer geen kans van slagen heeft maar hoe vaker dit voor gaat komen en hoe meer mensen op de hoogte raken van het piramidespel van de banken hoe eerder een rechtbank ook eens geneigd is om dit in te zien.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:36 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Mocht dit nog doorgeprocedeerd worden dan wil ik best voor je voorspellen hoe het zal gaan: geen kans van slagen, al zal het hof dat wellicht minder cynisch opschrijven dan de rechtbank hier heeft gedaan.
Dat deze materie complex is ben ik met je eens, maar daarmee kan ik wel mijn boterham verdienen, dus ach. Ik denk ook dat het onmogelijk is om de mondiale financiële wereld te versimpelem. Het is nu eenmaal geen aap-noot-mies. Wil overigens niet zeggen dat de financiële sector per se in alle aspecten 'goed' is.
Ik denk dat je het echt te zwart wit ziet, het is onzin dat de gehele financiele top duivels is. Wel heb je, net als overal, een aantal incapabele figuren. Het probleem is alleen dat een klein aantal van zulke figuren grote schade kunnen veroorzaken. Versimpeling is in mijn optiek niet mogelijk omdat het simpelweg niet simpel is. Om in jouw voorbeeld te blijven: als je de hard rijdende trein gaat afremmen, dan is dat ongetwijfeld mogelijk, maar het afremmen zorgt niet voor versimpeling maar zal niets veranderen aan de complexiteit van het systeem. Ik kan me ook voorstellen dat het niet begrijpen van de inhoud van de financiele sector tot zo een zwart-wit beeld kan leiden.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:47 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik nooit mijn boterham willen of kunnen verdienen met iets waarvan ik weet dat het zo corrupt is maar ik snap dat veel mensen daar anders over denken. Het zal trouwens wel moeten om de mondiale financiele wereld te versimpelen want we zijn nog steeds een hard rijdende trein die op een afgrond koerst. Niemand heeft controle en er worden express zulke ingewikkelde financiele producten gemaakt die niemand nog snapt om maar zoveel mogelijk mensen erin te luizen. Moraal hebben ze in de top van de financiele wereld nog nooit van gehoord.
Ik zeg ook niet dat het duivels is met opzet. Het is gewoon "dog eat dog". Zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen. En als dat in goede regels kan worden geleid zou er al veel minder aan de hand zijn. Het probleem is nu juist dat het financiele systeem zo groot en zo machtig is geworden dat het beleid bepaalt en dat politici het niet durven of kunnen aanpakken. En aangezien er totaal geen controle is over welke kant het opgaat is het een tikkende tijdbom.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:31 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Ik denk dat je het echt te zwart wit ziet, het is onzin dat de gehele financiele top duivels is. Wel heb je, net als overal, een aantal incapabele figuren. Het probleem is alleen dat een klein aantal van zulke figuren grote schade kunnen veroorzaken. Versimpeling is in mijn optiek niet mogelijk omdat het simpelweg niet simpel is. Om in jouw voorbeeld te blijven: als je de hard rijdende trein gaat afremmen, dan is dat ongetwijfeld mogelijk, maar het afremmen zorgt niet voor versimpeling maar zal niets veranderen aan de complexiteit van het systeem. Ik kan me ook voorstellen dat het niet begrijpen van de inhoud van de financiele sector tot zo een zwart-wit beeld kan leiden.
Ik meende dat je het bij versimpelen had over de sector an sich, niet de producten. Over de producten wil ik me genuanceerd uitlaten: inderdaad zijn sommige producten niet geschikt om aan het 'consumentenpubliek' (en daar bedoel ik ook mkb mee) verkocht te worden. Ten aanzien van deze partijen is wat mij betreft een relatief zware zorgplicht van de bank (en bijbehorende aansprakelijkheid) geen overbodige luxe. Wel hebben mensen ook zelf een plicht. Ik verbaas me bijvoorbeeld erover hoeveel mensen lichtzinnig met financiele producten omgaan, de risico's en consequenties niet inschatten of zelfs producten aanschaffen die ze niet begrijpen. Dan is er inderdaad een redelijke kans dat de dollartekens in de ogen van de consument gaan backfiren.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:44 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het duivels is met opzet. Het is gewoon "dog eat dog". Zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen. En als dat in goede regels kan worden geleid zou er al veel minder aan de hand zijn. Het probleem is nu juist dat het financiele systeem zo groot en zo machtig is geworden dat het beleid bepaalt en dat politici het niet durven of kunnen aanpakken. En aangezien er totaal geen controle is over welke kant het opgaat is het een tikkende tijdbom.
Er worden met opzet zulke ingewikkelde producten gemaakt in de financiele wereld om gewoon nog maar meer geld te verdienen. Dus je kunt het zeker wel versimpelen maar het moet eerst grondig gerenoveerd worden.
Het zijn trouwens niet een paar figuren die schade berokkenen, het is het systeem an sich wat het probleem is. Dat heeft Joris Luijendijk die jarenlang mensen heeft geinterviewd in het financiele hart van de wereld, The City ook geconcludeerd.
Wat betreft Joris Luijendijk zit je toch behoorlijk fout. Hij is inderdaad een antropoloog en een journalist die zich eerst in de islamitische wereld heeft ondergedompeld en de laatste jaren in de financiele wereld. Waarom hij dan wel een expert is op het gebied van de islamitische wereld volgens jou en niet na jaren zich ondergedompeld heeft in de financiele wereld, in die wereld is mij een raadsel. Jesse Klaver van GL zei het ook nog erg treffend na de antwoorden van een bankier tijdens de hoorzitting, die lui leven in een compleet ander universum. Alle contact met de realiteit kwijt. Dat kan je ook zien aan het feit dat ze dachten dat die salarisverhoging wel kon bij de ABN.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:02 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Ik meende dat je het bij versimpelen had over de sector an sich, niet de producten. Over de producten wil ik me genuanceerd uitlaten: inderdaad zijn sommige producten niet geschikt om aan het 'consumentenpubliek' (en daar bedoel ik ook mkb mee) verkocht te worden. Ten aanzien van deze partijen is wat mij betreft een relatief zware zorgplicht van de bank (en bijbehorende aansprakelijkheid) geen overbodige luxe. Wel hebben mensen ook zelf een plicht. Ik verbaas me bijvoorbeeld erover hoeveel mensen lichtzinnig met financiele producten omgaan, de risico's en consequenties niet inschatten of zelfs producten aanschaffen die ze niet begrijpen. Dan is er inderdaad een redelijke kans dat de dollartekens in de ogen van de consument gaan backfiren.
Wbt Luijendijk kan ik niet anders concluderen dat hij een antropoloog is, die er wat betreft de financiële sector een behoorlijke doelredenering op na houdt zonder voldoende kennis van de financiële wereld te hebben. Hij had zich moeten houden bij zijn leest: de islamitische wereld.
De abn-gevallen waren inderdaad op z'n minst niet handig. Ook hier is echter een kanttekening te plaatsen. Uiteindelijk was het de staat die anderhalf jaar geleden de toestemming/mogelijkheid gaf voor zo'n loonsverhoging. Hoewel het wellicht bespottelijk is dat het bestuur van een staatsbank er zo mee omgaat is deze optie door de politiek bewust en weloverwogen opengelaten. Wat het vooral laat zien is dat de politiek een zeer onbetrouwbare handelspartner is.quote:Op donderdag 9 april 2015 03:38 schreef Japie77 het volgende:
[..] Jesse Klaver van GL zei het ook nog erg treffend na de antwoorden van een bankier tijdens de hoorzitting, die lui leven in een compleet ander universum. Alle contact met de realiteit kwijt. Dat kan je ook zien aan het feit dat ze dachten dat die salarisverhoging wel kon bij de ABN.
We hebben op een haar na het einde van het geldsysteem gemist in 2008 en de zaken staan er nu nog precies hetzelfde voor als in 2008. Het kan dus ieder moment gebeuren.....
Ja de politiek is onbetrouwbaar maar dat heeft ook te maken met het feit dat veel politici na hun carriere als politicus een leuk baantje ergens in de financiele wereld aangeboden krijgen tegen een veelvoud aan wat ze nu verdienen als politicus. Wat politici dus corrumpeert en monddood maakt. En die stimulans komt uit de financiele wereld.quote:Op donderdag 9 april 2015 08:45 schreef Degodvader het volgende:
[..]
De abn-gevallen waren inderdaad op z'n minst niet handig. Ook hier is echter een kanttekening te plaatsen. Uiteindelijk was het de staat die anderhalf jaar geleden de toestemming/mogelijkheid gaf voor zo'n loonsverhoging. Hoewel het wellicht bespottelijk is dat het bestuur van een staatsbank er zo mee omgaat is deze optie door de politiek bewust en weloverwogen opengelaten. Wat het vooral laat zien is dat de politiek een zeer onbetrouwbare handelspartner is.
Overigens staan we er in no way zo voor als in 2008, de sector is zeer zeer sterk veranderd. Als je alleen al kijkt naar de shitload aan regulering die over banken is uitgestrooid ( en uitgestrooid wordt) kun je onmogelijk vasthouden aan de stelling dat er niets veranderd is.
Ik denk niet dat de abn-directeuren nou echt blij zijn met de wispelturige politiek.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:21 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja de politiek is onbetrouwbaar maar dat heeft ook te maken met het feit dat veel politici na hun carriere als politicus een leuk baantje ergens in de financiele wereld aangeboden krijgen tegen een veelvoud aan wat ze nu verdienen als politicus. Wat politici dus corrumpeert en monddood maakt. En die stimulans komt uit de financiele wereld.
Verder valt het ten eerste enorm mee aan veranderde regulering, ten tweede werkt die regulering niet en ten derde is de veranderingen die gedaan zijn druppels op een gloeiende plaat zijn. De problemen die er waren zijn er nog steeds en daar is niks aan opgelost. Too big too fail, de stimulans om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen, banken die geld uit het niks creeeren en daarbij bubbels creeeren etc etc.
Dat mag je doen maar ik ben niet de enige die dat zegt. Die geluiden hoor je overal. Het is gewoon business as usual voor de bankiers. Net als in 2008. De buffers zijn bv nauwelijk verhoogd.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:32 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de abn-directeuren nou echt blij zijn met de wispelturige politiek.
Als je de toegenomen regulering zo makkelijk wegzet plaats ik toch vraagtekens bij je kennis over de sector en de regulering an sich.
En wat dacht je van de invulling van, bijvoorbeeld, tier one kapitaal?quote:Op donderdag 9 april 2015 12:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat mag je doen maar ik ben niet de enige die dat zegt. Die geluiden hoor je overal. Het is gewoon business as usual voor de bankiers. Net als in 2008. De buffers zijn bv nauwelijk verhoogd.
Druppels op de gloeiende plaat. Of ben jij van mening dat de banken er nu opeens heel anders voorstaan en we nu geen financiele crisis meer zullen krijgen zoals in 2008 en alles prima is?quote:Op donderdag 9 april 2015 23:36 schreef Degodvader het volgende:
[..]
En wat dacht je van de invulling van, bijvoorbeeld, tier one kapitaal?
Ja, banken staan er anders voor. En jawel, een crisis kan nog steeds, simpelweg omdat ik denk dat als je het ene gat dicht, andere potentieel openspringen. De situatie is wel echt, elementair anders dan 7 jaar geleden.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:37 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Druppels op de gloeiende plaat. Of ben jij van mening dat de banken er nu opeens heel anders voorstaan en we nu geen financiele crisis meer zullen krijgen zoals in 2008 en alles prima is?
Sorry maar dan heb je echt geen goed beeld van de bankenwereld. Je mist het grote plaatje dan.quote:Op donderdag 9 april 2015 23:40 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Ja, banken staan er anders voor. En jawel, een crisis kan nog steeds, simpelweg omdat ik denk dat als je het ene gat dicht, andere potentieel openspringen. De situatie is wel echt, elementair anders dan 7 jaar geleden.
Toch vrij apart. Ik werk al meer dan 10 jaar in het hart van alles wat jij veracht. Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ik meer kunde heb van de financiele sector kan menigeen. Waar jij de ervaring en kennis hebt opgedaan om bovenstaande uitdrukking te rechtvaardigen is voor mij verder een vraag.quote:Op vrijdag 10 april 2015 00:57 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Sorry maar dan heb je echt geen goed beeld van de bankenwereld. Je mist het grote plaatje dan.
Het wil niet zeggen dat als je in een bepaalde bedrijfstak werkt dat je dan het beste een oordeel kan geven over die bedrijfstak, dat blijkt wel weer. Waarom denk je dat er zo'n botsing ontstaat tussen de top van de ABN en de politiek? Die top van de ABN is totaal de weg kwijt. Die mensen zijn het contact met de samenleving totaal kwijt. En zo te horen jij dan ook. Buitenstaanders als Luijendijk kunnen een veel meer gedegen en goed onderbouwd beeld geven dan zo'n bedrijfstak ook omdat ze er niet met allemaal emoties (je carriere, je trots) aan vast zitten.quote:Op vrijdag 10 april 2015 08:46 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Toch vrij apart. Ik werk al meer dan 10 jaar in het hart van alles wat jij veracht. Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ik meer kunde heb van de financiele sector kan menigeen. Waar jij de ervaring en kennis hebt opgedaan om bovenstaande uitdrukking te rechtvaardigen is voor mij verder een vraag.
Dit wil niet zeggen dat de financiele sector rozengeur en manenschijn is, maar het mag wel met meer nuance gebracht wordwn. Nuance die in het publieke debat vaak ontbreekt door een gebrek aan kennis. De stelling 'dat er niets veranderd is' is echter werkelijk bespottelijk.
Wat ik nu al een hele tijd probeer duidelijk te maken, is dat nuance op z'n plek is. De problemen zijn nu eenmaal niet zwart-wit, juist omdat het zeer complexe materie is. Tegenover het zonnekoninggedrag van de abn-top kun je namelijk stellen dat de politiek dit 1,5 jaar terug geen enkel probleem vond, en nu wel.quote:Op vrijdag 10 april 2015 11:03 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het wil niet zeggen dat als je in een bepaalde bedrijfstak werkt dat je dan het beste een oordeel kan geven over die bedrijfstak, dat blijkt wel weer. Waarom denk je dat er zo'n botsing ontstaat tussen de top van de ABN en de politiek? Die top van de ABN is totaal de weg kwijt. Die mensen zijn het contact met de samenleving totaal kwijt. En zo te horen jij dan ook. Buitenstaanders als Luijendijk kunnen een veel meer gedegen en goed onderbouwd beeld geven dan zo'n bedrijfstak ook omdat ze er niet met allemaal emoties (je carriere, je trots) aan vast zitten.
De stelling dat er iets veranderd is is wat mij betreft veel meer bespottelijk.
Ik zeg ook helemaal niet dat het zwart wit is. Het is inderdaad enorm complexe materie. Het hele geldscheppingsverhaal is op zich al onwijs complex. Net zoals de financiele producten en hoe de financiele wereld in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 10 april 2015 11:17 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Wat ik nu al een hele tijd probeer duidelijk te maken, is dat nuance op z'n plek is. De problemen zijn nu eenmaal niet zwart-wit, juist omdat het zeer complexe materie is. Tegenover het zonnekoninggedrag van de abn-top kun je namelijk stellen dat de politiek dit 1,5 jaar terug geen enkel probleem vond, en nu wel.
De jij-poets ga ik verder laten rusten. Ik denk wel dat het inderdaad vrij lastig is om de problemen binnen het wereldje bloot te leggen zonder dat je zeer goed ingevoerd bent. Een beetje het 'beste stuurlui staan aan wal' principe. Ondanks dat jij het wellicht liever zwart-wit ziet zijn er namelijk ook mensen binnen het systeem (waaronder ikzelf) die in meer of mindere mate gegronde kritiek hebben over het gedrag en handelswijze. Om een voorbeeld te geven: het relatief nieuwe gedragstoezicht door de AFM is wat mij betreft een grote stap in de goede richting. Nu kun jij gaan roepen dat het een wassen neus is, maar ik zie dagelijks hoeveel 'last' financiële instellingen hiervan hebben.
Eerst maar eens zien hoe het bijv. met Griekenland verloopt.quote:Op donderdag 7 mei 2015 19:30 schreef Izzy73 het volgende:
Volgens vele bronnen zou de financiële crisis op zijn einde zijn, persoonlijk merk ik er nog weinig van eigenlijk.
Tijdens de crisis zijn er banken gevallen en overeind gehouden van onze belastingcenten. Vele bezuinigingen en prijs/belastingverhogingen zijn doorgevoerd. En wat is het resultaat?
Directeuren belonen zich weer met enorme bonussen/loonsverhogingen, banken willen naar de beurs en in vele EU landen is het verschil tussen arm en rijk gestegen. "Wij" hebben de rekeningen betaald en de rijken en de grote bedrijven zijn er rijker van gewordenVolgens mij zijn we in de maling genomen.
Griekenland gaat nog spannend worden ja, en dat banken staatsgarantie genieten is nog enigzins te begrijpen. Maar niet dat de kloof tussen arm en rijk groter is geworden na de crisis. De rijken hebben dus gewoon geprofiteerd van de crisis.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Eerst maar eens zien hoe het bijv. met Griekenland verloopt.
We zullen het vooral merken in werkgelegenheid die toeneemt en de rente die weer stijgt naar normale waarden.
Het resultaat van de enorme bezuinigingen is natuurlijk dat de overheidsfinanciën weer deels op orde zijn, in ieder geval is het tekort lager dan 3 procent.
In de maling genomen zijn we niet naar mijn mening, het is al vele jaren zo dat banken een staatsgarantie genieten.
Never let a good crisis go to waste, er zullen best mensen zijn die ervan hebben kunnen profiteren, dat kunnen ook armere mensen geweest zijn.quote:Op donderdag 7 mei 2015 22:29 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Griekenland gaat nog spannend worden ja, en dat banken staatsgarantie genieten is nog enigzins te begrijpen. Maar niet dat de kloof tussen arm en rijk groter is geworden na de crisis. De rijken hebben dus gewoon geprofiteerd van de crisis.
Dat je op het nieuws hoort dat de crisis voorbij is, is pure propaganda. Dit hebben we de laatste jaren al tig keer gehoord maar is gewoon je reinste bullshit. Let maar op later dit jaar gaat het weer de andere kant op. Ik word er onderhand echt pissig van dat ze die berichten zo maar mogen brengen in het nieuws terwijl het de grootste leugens zijn.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Eerst maar eens zien hoe het bijv. met Griekenland verloopt.
We zullen het vooral merken in werkgelegenheid die toeneemt en de rente die weer stijgt naar normale waarden.
Het resultaat van de enorme bezuinigingen is natuurlijk dat de overheidsfinanciën weer deels op orde zijn, in ieder geval is het tekort lager dan 3 procent.
In de maling genomen zijn we niet naar mijn mening, het is al vele jaren zo dat banken een staatsgarantie genieten.
Heb je het werk van die franse econoom niet gelezen (piketty)? De kloof tussen rijk en arm word steeds groter en zal alleen nog maar groter worden als er niks veranderd.quote:Op donderdag 7 mei 2015 22:44 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Never let a good crisis go to waste, er zullen best mensen zijn die ervan hebben kunnen profiteren, dat kunnen ook armere mensen geweest zijn.
Andersom kunnen voorheen rijke mensen veel kwijt geraakt zijn door de crisis, naar mijn mening is het te kort door de bocht om de grotere kloof tussen arm en rijk aan de crisis te wijten.
Klopt, geheel mee eens.quote:Op donderdag 7 mei 2015 22:57 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat je op het nieuws hoort dat de crisis voorbij is, is pure propaganda. Dit hebben we de laatste jaren al tig keer gehoord maar is gewoon je reinste bullshit. Let maar op later dit jaar gaat het weer de andere kant op. Ik word er onderhand echt pissig van dat ze die berichten zo maar mogen brengen in het nieuws terwijl het de grootste leugens zijn.
Ik heb het niet gelezen, maar om even in Nederland te blijven, het is naar mijn mening ongezond beleid dat gevoerd wordt.quote:Op donderdag 7 mei 2015 22:59 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb je het werk van die franse econoom niet gelezen (piketty)? De kloof tussen rijk en arm word steeds groter en zal alleen nog maar groter worden als er niks veranderd.
En er zijn inderdaad mensen die ervan profiteren (banken, multinationals) en mensen die er juist niet van profiteren (de rest) aangezien banken allemaal overeind gehouden moesten worden met belastinggeld. Gigantische bedragen zijn daarheen gegaan.
is dat zembla npo2?quote:Op woensdag 20 mei 2015 20:40 schreef Tingo het volgende:
Interessante programma op Ned2 nu: De schuldenmachine
Niet veel nieuws vertelt,nee - beetje zoals elke BNW topic, jammer genoeg.quote:Op woensdag 20 mei 2015 21:20 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
is dat zembla npo2?
Ja dus. Werd overigens niet veel nieuws verteld.
Ja bizar. Wat dan wel weer breed in het nieuws komt is een demonstratie in Griekenland VOOR de EU.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:02 schreef Izzy73 het volgende:
E waren gisteren volgens sommigen een kwart miljoen mensen aanwezig tijdens een demonstratie in Londen tegen de bezuinigingen als gevolg van de crisis. Toch vreemd dat dit niet in het nieuws is.
Matig filmpje maar geeft een aardige impressie van de mensenmassa:
Er was volgens mij ook wel iets over een demonstratie tegen de EU en gisteren nog een bericht over 300 mensen op de Dam voor Griekenland. Leuk nieuws maar staat in schril contrast met de betoging in Londen. Griekenland in het nieuws is pure afleiding denk ik (wel belangrijk natuurlijk) maar elke vorm van protest tegen het kapitalisme en/of banken wordt stelselmatig buiten het nieuws gehouden of belachelijk gemaakt zoals met occupy en breakthesystem.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:22 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja bizar. Wat dan wel weer breed in het nieuws komt is een demonstratie in Griekenland VOOR de EU.
Yup. Was er wel erg blij mee dat er in DWDD aandacht werd besteed aan Ons Geld en de Verleiders. DWDD doet daar af en toe wel eens wat aan. Joris Luyendijk is er ook meerdere keren geweest.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:36 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Er was volgens mij ook wel iets over een demonstratie tegen de EU en gisteren nog een bericht over 300 mensen op de Dam voor Griekenland. Leuk nieuws maar staat in schril contrast met de betoging in Londen. Griekenland in het nieuws is pure afleiding denk ik (wel belangrijk natuurlijk) maar elke vorm van protest tegen het kapitalisme en/of banken wordt stelselmatig buiten het nieuws gehouden of belachelijk gemaakt zoals met occupy en breakthesystem.
Er waren nog meer mensen 'n aantal jaren terug tegen de invasie van Irak...was ook heel weinig in 't MSM over.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:02 schreef Izzy73 het volgende:
E waren gisteren volgens sommigen een kwart miljoen mensen aanwezig tijdens een demonstratie in Londen tegen de bezuinigingen als gevolg van de crisis. Toch vreemd dat dit niet in het nieuws is.
Matig filmpje maar geeft een aardige impressie van de mensenmassa:
Off topic maar ik lees net dat er een rechtzaak aanstaande is tegen Bush, Cheney, Rumsfeld, Rice, Powell & Wolfowitzquote:Op maandag 22 juni 2015 21:59 schreef Tingo het volgende:
[..]
Er waren nog meer mensen 'n aantal jaren terug tegen de invasie van Irak...was ook heel weinig in 't MSM over.
Ja dat is wel ok van DWDD ja, de 1e keer dat die acteurs er waren om over dat burgerinitiatief te praten was voor mij een aanleiding om eens te gaan snuffelen op het web. Ben begonnen bij de toren van Basel en kwam al snel uit op de Rothschild's. Toen is het balletje gaan rollen en ben ik de complotten gaan lezen en veel meer alternatieve media. Hopelijk heeft het meer mensen aangezet om eens verder te gaan kijken. Over Joris Luyendijk ben ik wat sceptisch, hij heeft een heel goed boek geschreven en onderzoek gedaan maar is niet tot het gaatje gegaan. Hij zegt dat het bankensysteem een vliegtuig is met een lege cockpit. Maar zoals jij ook weet is die cockpit niet leeg. Daar had hij wel wat verder mogen gaan imo.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Yup. Was er wel erg blij mee dat er in DWDD aandacht werd besteed aan Ons Geld en de Verleiders. DWDD doet daar af en toe wel eens wat aan. Joris Luyendijk is er ook meerdere keren geweest.
Ben ik het niet met je eens hoor. Ik geloof wel dat die cockpit leeg is. Het zou kunnen dat er mensen zijn die dat vliegtuig op afstand automatisch besturen. Maar het zou ook kunnen van niet. Kijk dat de Rothschilds en consorten enorm veel macht en geld hebben en ze bepaalde dingen kunnen plannen, dat is een ding wat zeker is. Maar het wereldwijde financiele systeem is tegenwoordig zo enorm complex dat ik niet denk dat hun daar nog totale controle over kunnen hebben. Je hebt nu bv op de aandelenbeurzen enorme bedrijven vol computers die de hele dag op software aandelen verkopen en kopen. Daar is weinig controle meer over mogelijk. Dat is gewoon uit de klauwen gegroeid.quote:Op maandag 22 juni 2015 22:08 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ja dat is wel ok van DWDD ja, de 1e keer dat die acteurs er waren om over dat burgerinitiatief te praten was voor mij een aanleiding om eens te gaan snuffelen op het web. Ben begonnen bij de toren van Basel en kwam al snel uit op de Rothschild's. Toen is het balletje gaan rollen en ben ik de complotten gaan lezen en veel meer alternatieve media. Hopelijk heeft het meer mensen aangezet om eens verder te gaan kijken. Over Joris Luyendijk ben ik wat sceptisch, hij heeft een heel goed boek geschreven en onderzoek gedaan maar is niet tot het gaatje gegaan. Hij zegt dat het bankensysteem een vliegtuig is met een lege cockpit. Maar zoals jij ook weet is die cockpit niet leeg. Daar had hij wel wat verder mogen gaan imo.
Interessant. Lekker rustig hier trouwens he? Geen last van dat vaste kliekje. Die lezen hier niet mee.quote:Op maandag 22 juni 2015 22:03 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Off topic maar ik lees net dat er een rechtzaak aanstaande is tegen Bush, Cheney, Rumsfeld, Rice, Powell & Wolfowitz
Former US Attorney General Ramsey Clark Joins Lawsuit against Bush, Cheney, Et Al for Illegal War in Iraq
http://www.globalresearch(...)-war-in-iraq/5456759
Ronduit belachelijk dit alles ja, geweldige cover up voor het probleem en wederom een gigantische banken bail out. Ze hadden de boel moeten laten klappen en het probleem bij de banken neerleggen, maar nee de ECB ramt de persen vol aan. Slaap lekker verder mensenquote:Op zondag 21 juni 2015 19:30 schreef Izzy73 het volgende:
Interessant artikel:
Op 17 juni 2015 presenteert de onderzoekscommissie over de Griekse schulden zijn eerste bevindingen aan het Griekse parlement. “Deze schulden werden opgelegd met onwettelijke en kwaadaardige methodes om Duitse, Franse en Nederlandse banken te redden, wetende dat dit voor de Grieken een sociale ramp zou worden”, aldus Renaud Vivien, Belgisch lid van de onderzoekscommissie.
“We hebben de aard en omvang van de schuld geanalyseerd die de Griekse staat had opgelopen voor 2010, dus voor het memorandum dat met de Europese instellingen en het IMF werd vastgelegd. Daaruit konden we vaststellen dat de Griekse overheidsschuld weliswaar aanzienlijk was, maar niet wezenlijk verschilde van de openbare schuldenlast van andere EU-lidstaten en zeker niet erger was dan die van andere landen van de Europese Muntunie (EMU – de groep van 15 landen met de euro als gemeenschappelijke munt).”
“Het probleem zat daarentegen bij de Duitse, Franse en Nederlandse banken die volledig roekeloos leningen hadden aangegaan met Griekse banken, zonder na te gaan of er wel voldoende garanties waren op terugbetaling. De exacte cijfers pluizen we nog uit, maar dat is dus reeds een eerste vaststelling die we kunnen stellen.”
“Daarna hebben we de leningen geanalyseerd, die werden aangegaan in de periode 2010-januari 2015, volgens de voorwaarden van het memorandum. De nieuwe schuldeisers waren het IMF, de Europese Centrale Bank (ECB), de European Financial Stability Facility (EFSF) (ingesteld in 2010 voor ondersteuning van Ierland, Portugal en Griekenland) en een aantal EU-lidstaten van de EMU. Samen vertegenwoordigen deze schuldeisers ongeveer 80 procent van de totale Griekse schuld aangegaan tussen 2010 en januari 2015.”
“Waar de Griekse schuld tot 2010 in hoofdzaak een zaak was van de privésector, meer bepaald de banken, werd vanaf 2010 de schuld volledig verschoven naar de Griekse overheid. Daarmee werden de Duitse, Franse en Nederlandse banken gered die in de problemen kwamen omdat de Griekse banken hun schulden niet langer konden betalen. Die schuld werd door het Europees akkoord volledig verschoven naar de Griekse overheid, dus naar de bevolking. Met andere woorden, de ‘oplossing’ die Griekenland werd opgedrongen had als enige bedoeling de privéschuldeisers in Duitsland, Frankrijk en Nederland te redden.”
https://biflatie.nl/artik(...)se-banken-te-redden/
Las dat er gisteren een demonstratie was waarbij het parlementsgebouw werd bestormd in griekenland.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:22 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja bizar. Wat dan wel weer breed in het nieuws komt is een demonstratie in Griekenland VOOR de EU.
Oei. Jetzt geht's los.quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:20 schreef Scrummie het volgende:
Schuldeisers hebben voorstellen van Griekenland afgewezen. No deal dus.
http://www.iex.nl/nieuws/(...)049472118.1429776382
quote:Op woensdag 24 juni 2015 12:20 schreef Scrummie het volgende:
Schuldeisers hebben voorstellen van Griekenland afgewezen. No deal dus.
http://www.iex.nl/nieuws/(...)049472118.1429776382
Dus het bankensysteem is gewoon een ongeleid projectiel? Misschien tot op een bepaalde hoogte dan toch? Ik weet niet veel van hoe die systemen werken en jij weet er vast veel meer van af, dat zie ik wel aan je posts zowel hier als in andere forums. Maar denk toch wel dat er van bovenaf systemen, regels en strategieën bedacht worden die ervoor zorgen dat het eraan toegaat zoals het nu is. Er worden toch bewust zeer complexe contracten gemaakt voor bedrijven overheden en gemeentes zodat het lijkt alsof ze een goede deal sluiten maar later blijkt dat eigenlijk gewoon zwaar besodemieterd zijn. Kijk maar naar Griekenland b.v.quote:Op maandag 22 juni 2015 22:26 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ben ik het niet met je eens hoor. Ik geloof wel dat die cockpit leeg is. Het zou kunnen dat er mensen zijn die dat vliegtuig op afstand automatisch besturen. Maar het zou ook kunnen van niet. Kijk dat de Rothschilds en consorten enorm veel macht en geld hebben en ze bepaalde dingen kunnen plannen, dat is een ding wat zeker is. Maar het wereldwijde financiele systeem is tegenwoordig zo enorm complex dat ik niet denk dat hun daar nog totale controle over kunnen hebben. Je hebt nu bv op de aandelenbeurzen enorme bedrijven vol computers die de hele dag op software aandelen verkopen en kopen. Daar is weinig controle meer over mogelijk. Dat is gewoon uit de klauwen gegroeid.
Dat gebeurt zeker. Er worden gewoon bewust zulke ingewikkelde producten gemaakt om maar zoveel mogelijk geld mee te verdienen. Daar komt het altijd weer op neer. Zoveel mogelijk geld verdienen en de rest doet er allemaal niet toe.quote:Op donderdag 25 juni 2015 21:04 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Dus het bankensysteem is gewoon een ongeleid projectiel? Misschien tot op een bepaalde hoogte dan toch? Ik weet niet veel van hoe die systemen werken en jij weet er vast veel meer van af, dat zie ik wel aan je posts zowel hier als in andere forums. Maar denk toch wel dat er van bovenaf systemen, regels en strategieën bedacht worden die ervoor zorgen dat het eraan toegaat zoals het nu is. Er worden toch bewust zeer complexe contracten gemaakt voor bedrijven overheden en gemeentes zodat het lijkt alsof ze een goede deal sluiten maar later blijkt dat eigenlijk gewoon zwaar besodemieterd zijn. Kijk maar naar Griekenland b.v.
Zeer interessant maar helaas onmogelijk voor ons om een kijkje in de keuken te nemen. Je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben dat ze de controle op vele niveaus kwijt zijn ja alhoewel ik dat op één of andere manier niet helemaal geloof maar dat is echt een onderbuikgevoel helaas kan ik dat niet onderbouwen. ^-^quote:Op donderdag 25 juni 2015 21:11 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat gebeurt zeker. Er worden gewoon bewust zulke ingewikkelde producten gemaakt om maar zoveel mogelijk geld mee te verdienen. Daar komt het altijd weer op neer. Zoveel mogelijk geld verdienen en de rest doet er allemaal niet toe.
En ik geloof ook zeker wel dat er bepaalde plannen worden gesmeed door bv families als de Rothschilds. Bv het hele EU project (drama). Daar zijn gewoon bepaalde plannen voor (op enorme schaal) waar ze het heen proberen te sturen. Alleen is het de vraag hoeveel controle er over is aangezien je met enorm veel factoren te maken hebt die moeilijk te sturen zijn. Bewustzijn van mensen in deze de grootste.
En wat betreft de financiele wereld en het ongeleide projectiel. De mensen die daar aan de top staan geven ook alleen maar om zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen. En dan zijn er wel mensen zoals de Rothschilds die dat ook proberen te sturen, maar het is inmiddels zo groot geworden (zoveel spelers) en zo onwijs complex (heel veel dingen zijn overgenomen door computers) dat het de vraag is hoeveel controle ze er nog over hebben.
Dat is hoe ik het zie in ieder geval.
Ja Ewald is echt "wakker" geworden. Schrijft supergoeie columns.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:38 schreef Izzy73 het volgende:
Goed stuk van Ewald Engelen, de situatie met Griekenland is puur opgezet om private investeerders de gelegenheid te geven hun geld veilig te stellen en om voor de 2e keer de Duitse, Franse en Nederlandse banken te redden over de rug van de belastingbetalers.![]()
Vijf jaar voorgelogen over Griekenland
Burgers van Nederland, vijf jaar lang bent u voorgelogen over de Griekse crisis. Vijf jaar lang hebben pers en politiek u steeds maar weer dezelfde halfwaarheden en leugens op de mouw gespeld (uitzonderingen daargelaten).
De leugens:
1. Wij, Nederlandse belastingbetalers, hebben de Grieken ‘gered’ door hen 240 miljard euro te lenen toen de internationale kapitaalmarkten voor de Griekse staat op slot ging.
2. Grieken zijn luie, verwende hedonisten, die met 55 met pensioen gaan, een onderontwikkeld arbeidsethos hebben en liever aan het strand liggen dan werken.
3. Grieken hebben, ondanks onze generositeit en ondanks de gemaakte afspraken, nagelaten hun begroting op orde te krijgen en hun economie te hervormen.
4. Grieken moeten niet zeuren, want ze hebben hun huidige ellende toch echt aan zichzelf te danken; door corruptie, clientelisme en een belabberde belastingmoraal is de schuldenlast enorm, het begrotingstekort gapend en het verdienvermogen beroerd.
De feiten:
1. Niet de Grieken, Griekenland of de Griekse staat hebben wij ‘gered’, maar onze eigen banken hebben wij gered. Ruim 90 procent van de 240 miljard aan reddingskredieten is uiteindelijk terecht gekomen bij banken, grotendeels Nederlandse, Franse en vooral Duitse banken. Oftewel, de kredieten zijn gebruikt om private crediteuren in staat te stellen zich terug te trekken uit Griekse staatsobligaties en het eventuele faillissementsrisico in de schoot te werpen van Europese belastingbetalers. Klinkt bekend, niet?
2. Cijfers van de OESO en de ILO leren dat Grieken de langste werkweken van alle lidstaten maken, dat ze de meeste weken per jaar werken en dat de gemiddelde pensioenleeftijd tot 2010 62 bedroeg. Inderdaad, konden ambtenaren eerder met werken stoppen, maar dat is in veel Eurozone lidstaten het geval (Italië, Frankrijk). Maar dat geldt niet voor werknemers in de private sector en al helemaal niet voor de kleine middenstand, die in een land als Griekenland een omvangrijk deel van de beroepsbevolking omvat. Hoezo lui?
3. In vijf jaar tijd is de Griekse overheid er in geslaagd een tweecijferig begrotingstekort om te buigen in een klein (primair, dwz voor rentelasten) overschot. Vooral door historisch ongekende bezuinigingen en lastenverzwaringen. De gevolgen lieten zich raden (en werden door de IMF ook voorspeld): een totaal in elkaar gestorte economie, die in vijf jaar tijd met 25 procent is gekrompen, met scherp opgelopen werkloosheid (pakweg 25 procent en 60 procent jeugdwerkloosheid), massale verpaupering en massieve hersenvlucht tot gevolg. En o ja, er is volgens de OESO geen land dat zijn pensioengerechtigde leeftijd zo drastisch heeft verhoogd als Griekenland: van 62 naar 67. Hoezo niet hervormd?
4. Griekenland is net als Nederland, Duitsland of welk land ook een homogene enititeit. Wat klinkt als ‘wij’ is voor veel burgers eigenlijk ‘jullie’. Dat geldt voor Nederland, maar dus ook voor Griekenland. Niet dé Grieken hebben er een puinhoop van gemaakt, maar de Griekse elite heeft dat gedaan. Bankiers, bouwbedrijven, politici en sommige ambtenaren zijn degenen geweest die rijk geworden zijn van de immense Duitse en Franse kapitaalstromen die in de europeriode Griekenland binnenstroomde ter financiering van infrastructurele projecten, vastgoed en uitbreiding van het defensieapparaat. De gemiddelde Griek heeft er weinig tot niets van gezien. Hoezo hebben dé Grieken er zelf een puinhoop van gemaakt? Bedoelt u dat u ook medeschuldig bent aan Amarantis, Vestia, Fyra en het Nederlandse belastingparadijsschandaal? Nou dan!
Waarom vertellen pers en politiek ons deze leugens?
1. Om te verhullen dat wij onze banken niet een keer (u weet wel: de 129 miljard euro die we in oktober 2008 op tafel hebben moeten leggen) hebben moeten redden, maar twee keer. De laatste keer via de band van de Griekse schatkist. Niet alleen het Sytagma plein in Athene zou vol woedende burgers hebben gestaan als dit open en bloot zou zijn toegegeven, maar ook de Champs Elysees in Parijs, het Malieveld in Den Haag en het Tiergarten in Berlijn.
2. Om ons onze eigen historische bezuinigings- en lastenverzwaringspaketten te kunnen verkopen, die in Nederland, zij het op wat geringere schaal, grofweg dezelfde effecten hebben gehad als in Griekenland: wegvallende binnenlandse vraag, stijgende werkloosheid, oplopende faillissementen, dalende belastingopbrengsten. Ik heb het over de drie bezuinigings- en lastenverzwaringspaketten ter waarde van pakweg 52 miljard euro die ons sinds 2010 onder leiding van Mark Rutte door de strot zijn gedouwd. Mede mogelijk gemaakt door een sociaal-democratische partij die van voren niet weet of ze van achteren nog leeft. Eindeloos hebben pers en politiek er bij ons gehamerd dat er geen andere mogelijk was. Wij moesten ons aan de Europese begrotingsregels houden, anders wachtte ons hetzelfde afschuwelijke lot als Griekenland.
3. Sinds Syriza in de regering is de leugenfrequentie radicaal toegenomen. Het doel is duidelijk: burgers in de Eurozone duidelijk maken dat er geen alternatief is voor de voorgenomen transformatie van de Eurozone in een neoliberale lagelonenutopie. Het is Thatcher in het kwadraat: There is No Alternative (TINA) for neoliberalism. Daarom moet Syriza kostte wat het kost een kop kleiner worden gemaakt. Het progressief populistische experiment waarvoor de Griekse kiezer democratisch heeft gekozen, moet falen.
Daarom is deze demonstratie, deze blijk van solidariteit met Griekenland, de Griekse burger, Syriza zo belangrijk. Wat op het spel staat is de toekomst van Europa, onze toekomst. Wordt Europa een neoliberaal lagelonenparadijs onder de monetaire dictatuur van een ongekozen, maar o zo politieke centrale bank? Of wordt Europa een mondiaal baken van democratie, gelijkheid, vrijheid voor allen, waarin het kapitalisme zodanig wordt getemd dat het werkt voor iedereen in plaats van voor alleen de happy few? Wordt het een economische technocratie waarin alles ten dienste staat van het optuigen van een parasitair neo-mercantilisme? Of wordt het een ruimte voor nationale beleidsexperimenten waarin er echt wat te kiezen valt en burgers de uiteindelijke zeggenschap hebben?
http://ewaldengelen.blogs(...)ver-griekenland.html
Absoluut, dat is waarschijnlijk ook de rede dat hij monddood is gemaakt volgens dat topic wat jij over hem had aangemaakt. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen want dit is toch werkelijk schokkend en als heel veel mensen hiervan bewust zijn dan kan het toch niet zo zijn dat we maar gewoon onze schouders ophalen en gewoon door blijven gaan op deze weg, welk land zal het volgende slacht-offer worden, Cyprus, Spanje, Ierland?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 23:15 schreef Japie77 het volgende:
Ja Ewald is echt "wakker" geworden. Schrijft supergoeie columns.
http://www.careerjournalo(...)subid1=yhapac-eu2-nlquote:Vlaardingen Mum Makes ¤7,000/Month From Home And You Won't Believe How She Does It!
Waarom plaats je dit soort crap hier?quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:29 schreef bedachtzaam het volgende:
Geen gezeik, iedereen rijk!
[..]
http://www.careerjournalo(...)subid1=yhapac-eu2-nl
Wat wou je op moment van posten met dit bericht zeggen?quote:Op zondag 28 juni 2015 03:21 schreef Dance99Vv het volgende:
Ik had deze in het martin armstrong topic geplaatst maar vind het hier ook wel op zijn plaats
Big Investors Are Dropping Stocks Like Hot Potatoes
Joshua Krause
The Daily Sheeple
June 23rd, 2015
2,426 views
Comments (7)
We all knew this day would come. The stock market has reached completely unrealistic levels, and it was only a matter of time before investors started getting out while the getting is good, which is exactly how most bubbles start to unravel. And now, that very situation is coming to pass.
Earlier today, Jill Carey Hall of Bank of America Merrill Lynch announced that their clients sold $4.1 billion in stocks last week. Coincidentally, this is largest sell-off that they’ve seen January of 2008. But more importantly, the bulk of these sales have been conducted by what she’s calling “institutional investors.” In other words, these are some of the biggest stock players, which often include insurance companies, hedge funds, banks, and pension funds. This sudden sell-off was just that. Sudden. According to Jill Carey “After three weeks of net buying, institutional clients’ net sales last week were the largest in our data history”
For whatever reason, most of the sales have come from financial and healthcare stocks. Maybe this is just a hiccup, but it looks like this bubble’s day of reckoning has finally arrived. The fact that these are major players doing the selling, tells you everything you need to know. These types of organizations are populated by two kinds of people. Those who are savvy investors, and those who are insiders that know things we won’t hear about until after the fact. When they start dumping stocks, you know the party is coming to an end.
Delivered by The Daily Sheeple
http://www.thedailysheepl(...)-hot-potatoes_062015
FINANCE More: Institutional Investor
Big investors are dumping stocks like it's 2008
AKIN OYEDELE
JUN. 23, 2015, 2:30 PM 364
dump truck waste garbage landfill
Wikimedia Commons
Big investors are fleeing stocks.
In a note Tuesday, Jill Carey Hall at Bank of America Merrill Lynch (BAML) wrote that the clients' net sales of US stocks amounted to $4.1 billion last week, the largest total since January 2008.
Most of the selling is being led by institutional investors. Here's Carey Hall:
After three weeks of net buying, institutional clients' net sales last week were the largest in our data history. Hedge funds were net sellers for the ninth consecutive week, while private clients bought stocks last week following the previous week's net sales. Buybacks by corporate clients were slightly lower than in the previous week, but on a four-week average basis have generally continued at a constant pace since mid-May. Net sales last week were chiefly due to large caps (biggest sales ever of this size segment), though small and mid-caps also saw outflows.
The strategists wrote that investors pulled the most money out of healthcare and financial stocks. Last week, outflows from healthcare were the largest on record, they said.
On Friday, BAML strategists noted that investors last week pulled the most from government bonds since the so-called taper tantrum of 2013.
This chart shows that the various client types have steadily pulled money out of stocks in recent months, but institutional investors lead by far.
screen%20shot%202015-06-23%20at%209.03.05%20am.png
http://uk.businessinsider(...)ear-high-2015-6?r=US
Institutional Investor
https://en.wikipedia.org/wiki/Institutional_investor
Dank. Ontnuchterend.quote:Op dinsdag 22 september 2015 15:55 schreef Resonancer het volgende:
http://realitieswatch.com(...)lite-rule-the-world/
Oh my.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:06 schreef Scrummie het volgende:
[..]
En nu deze lezen: http://www.interpretermag(...)d-by-second-species/
Wat ik er van begrijp wel, maar ook ex medewerkers kunnen fantaseren natuurlijk. Zelfs president Obama kan na z'n laatste termijn raar gaan doen.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Oh my.
Maar is ze nou wel of niet een ex-medewerker van de world Bank? Dat zie ik nergens ontkend worden.
Dat is wel waar natuurlijk, maar toch. Ze neemt in ieder geval in dat artikel wel een rigoureuze duikvlucht naar de diepe krochten van de conspiracywereld.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:17 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wat ik er van begrijp wel, maar ook ex medewerkers kunnen fantaseren natuurlijk. Zelfs president Obama kan na z'n laatste termijn raar gaan doen.
Grappig, ik zag gister net een interview met Martijn van Staveren waar ze het ook over die Pharao's hebben en een recent wetenschappelijk onderzoek heeft ontdekt dat er in het DNA van 9 Pharao mummys een ander soort of buitenaards DNA is gevonden. 7jarig onderzoek hebben ze ernaar gedaan.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:36 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat is wel waar natuurlijk, maar toch. Ze neemt in ieder geval in dat artikel wel een rigoureuze duikvlucht naar de diepe krochten van de conspiracywereld.
Klopt. De moeite die ik heb met het hele verhaal, of eigenlijk met elke 'ex medewerker' die X of Y beweert is dat er nooit bewijs mee komt. Geen documenten, geen harde feiten, het is altijd 'toen ik er werkte dit en dat en dit'.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:36 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat is wel waar natuurlijk, maar toch. Ze neemt in ieder geval in dat artikel wel een rigoureuze duikvlucht naar de diepe krochten van de conspiracywereld.
Leuk, maar oud nieuws (juni) en tevens schijnt (schijnt!) dat originele rapport van de heer Fleischmann nergens meer te vinden te zijn. Ben benieuwd of jij dat misschien kan vinden?quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:46 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Grappig, ik zag gister net een interview met Martijn van Staveren waar ze het ook over die Pharao's hebben en een recent wetenschappelijk onderzoek heeft ontdekt dat er in het DNA van 9 Pharao mummys een ander soort of buitenaards DNA is gevonden. 7jarig onderzoek hebben ze ernaar gedaan.
En nu lees ik dus dat Karen Hudes eigenlijk precies hetzelfde verklaart met haar verhaal over een tweede soort op Aarde.
Hier link:
http://locklip.com/the-ph(...)etic-study-suggests/
Dat vind ik ook jammer en helaas is het, mocht hetgeen wat ze zeggen daadwerkelijk waar zijn, ook daadwerkelijk een gevaar. Het is een intrinsieke catch 22, als het bullshit is maken ze het er zich makkelijk van af en als het waar is dan kunnen ze het inderdaad gewoon niet.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:46 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Klopt. De moeite die ik heb met het hele verhaal, of eigenlijk met elke 'ex medewerker' die X of Y beweert is dat er nooit bewijs mee komt. Geen documenten, geen harde feiten, het is altijd 'toen ik er werkte dit en dat en dit'.
En het jammere is dat de hele conspiracy wereld er dan nog achteraan gooit; 'Ja, maar denk je dat ze nog leefde als ze die documenten had of openbaar maakte?'.
In andere woorden; je komt er nooit verder dan het suggestieve gelul in de ruimte.
Tja das dan je eigen denkkader probleem. Je hebt toch vast ook wel de verhalen gehoord over de Annunaki en het scheppingsverhaal? Dat de mens genetisch gemanipuleerd is om voor de Annunaki te werken in de mijnen.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:10 schreef jogy het volgende:
En eerlijk gezegd zou ik nog niet geloven dat er een tweede apart geëvolueerd intelligent ras naast ons bestaat als deze voor mijn neus het bewijs zou leveren. Volgens mij krijg ik dan een kortsluiting.
De hypotheek feest gaat wel door.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 15:24 schreef Dance99Vv het volgende:
di 07 jul 2015, 08:28
Rentefeest hypotheken voorbij
Thijs Rosken
Amsterdam -
Huizenkopers zien zonnige tijden verdwijnen. Na stijgende verkoopprijzen zitten ook lange hypotheekrentes weer flink in de lift. Onder meer ABN Amro, Argenta, ING en SNS verhoogden in juli hun rentes.
Hypotheekaanbieders gooiden vooral rentes voor lange rentevaste perioden omhoog. SNS verhoogt de 10-jaarsrente zelfs met 0,2 procentpunt. Dit verschil kost een huizenkoper tien jaar lang maandelijks netto ¤25 meer aan rente bij een hypotheek van ¤250.000.
Daling lijkt ten einde
Gemiddeld betalen kopers voor 10 jaar vast gemiddeld 2,55%, aldus MoneyView. Dit is wel nog lager dan de laatste jaren. Vorig jaar betaalde men gemiddeld 3,59% voor 10 jaar vast en in 2012 zelfs 5%.
Maar die daling lijkt nu definitief ten einde. In bijna drie maanden zijn de rentetarieven niet zo hoog geweest. Belangrijke oorzaak is de stijgende rente op kapitaalmarkten, onder meer veroorzaakt door Griekse onrust. De rente op langjarige staatsobligaties uit Nederland en Duitsland is na een dal weer zo hoog als in november 2014.
Vraag genoeg
Banken konden rentes rustig verhogen, want vraag was er genoeg. In het tweede kwartaal vroegen 97.000 mensen een hypotheek aan, 80% meer dan vorig jaar.
Op de markt voor spaartarieven dalen de meeste rentes nog. Vaak zijn dit kortlopende tarieven. Daarvoor is de marktrente stabieler. Voor langjarige deposito’s verhoogden alleen Rabobank en Triodos hun rente
http://www.telegraaf.nl/d(...)heken_voorbij__.html
quote:Op dinsdag 22 september 2015 19:22 schreef Dance99Vv het volgende:
THERE ARE INDICATIONS THAT A MAJOR FINANCIAL EVENT IN GERMANY COULD BE IMMINENT
According to disturbing new intel that I have received, a major financial event in Germany could be imminent
http://www.infowars.com/t(...)y-could-be-imminent/
Lagarde: risico's voor groei toegenomenquote:Op dinsdag 22 september 2015 21:14 schreef ems. het volgende:
En dan van de week even een kop uit het financiële dagblad pikken en zeggen dat hij het daarover had.
Theoretisch hou ik er ook wel rekening mee hoor en ik ben er wel bekend mee ja, dat dan weer wel. En het is zelfs enigszins 'ontopic' (al hou ik hierna wel over op want het past hier niet echt) want de mens is in die verhalen toch geschapen om het goud te mijnen? Als het echt gejat is dan doet de mensheid het best goed, betalend voor hun eigen gevangenschap en ondertussen nog steeds het goud uit de grond trekkenquote:Op dinsdag 22 september 2015 18:58 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja das dan je eigen denkkader probleem. Je hebt toch vast ook wel de verhalen gehoord over de Annunaki en het scheppingsverhaal? Dat de mens genetisch gemanipuleerd is om voor de Annunaki te werken in de mijnen.
quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:08 schreef Tingo het volgende:
Voor de geinteresseerd - dit was ’n goeie op VPRO gisteravond.
TTIP: Recht van de sterkste
Het voorgenomen vrijhandelsverdrag tussen de VS en Europa (TTIP) leidt tot zorgen over het Europese zelfbeschikkingsrecht. Volgens minister van handel Liliane Ploumen zou TTIP in 2016 al werkelijkheid kunnen worden; de onderhandelingen zijn in volle gang. Als de EU het handelsverdrag ratificeert, vrezen critici dat Noord-Amerikaanse normen en waarden ten aanzien van (voedsel-)veiligheid, arbeidsrechten en consumentenrechten zwaarder zullen gaan wegen. Geeft Europa aangaande belangrijke collectieve verworvenheden en burgerbescherming niet zijn zelfbeschikkingsrecht op? Het onderdeel in het handelsverdrag dat het meeste ter discussie staat is ISDS, het 'investor-state dispute settlement', op basis waarvan bedrijven de wetten en regels van een land kunnen aanvechten als die hun investeringen kunnen schaden. Dat stelt multinationals in staat om democratisch genomen besluiten en bestaande nationale rechtspraak te omzeilen. Om te begrijpen wat de gevolgen daarvan kunnen zijn ging VPRO Tegenlicht naar Canada, dat één van de meest aangeklaagde landen ter wereld werd nadat het een handelsverdrag met de VS had afgesloten. Kan dat ook in Nederland gebeuren? Minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) sluit ondanks verzet niet uit dat er in Nederland nog naar schaliegas zal worden geboord. De Brits-Koreaans econoom Ha-Joon Chang vraagt zich af wat vrijhandel anno 2015 precies inhoudt. Er is tussen de VS en de EU immers allang een grotendeels vrij verkeer van goederen met weinig tariefmuren. Dus welk belang dienen het omstreden TTIP en ISDS eigenlijk? En in dienst van wíe of wát staat het recht als het gaat om internationale investeringsarbitrage? Het recht van de sterkste?
http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/04-10-2015/VPWON_1232892
We're fucked.And not in a nice wayquote:
Op zich wel een aardig filmpje, maar ben je nou een BNW'er die pleit voor méér macht naar de overheid?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 23:59 schreef Japie77 het volgende:
http://embed.vpro.nl/popo(...)e=1265.7419888888885
Mooi gesprek bij Buitenhof waar George van Houts het zeer goed uitlegt.
In dit geval wel. Ik ben misschien een D66 BNW-er? In principe is een vierde macht geen overheid. De huidige situatie is hopeloos en dit lijkt mij de beste oplossing.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:05 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Op zich wel een aardig filmpje, maar ben je nou een BNW'er die pleit voor méér macht naar de overheid?![]()
Wel sterk uitgelegd door George.
Iets met geld en macht te maken.quote:Op donderdag 19 november 2015 18:25 schreef Lavenderr het volgende:
Kickje want :
Kamer draait referendum TTIP de nek om
Meegenomen van FP omdat we het er hier ook al vaak over gehad hebben.
Waarom is men zo tegen een referendum?
Uiteraard..quote:Op zaterdag 16 januari 2016 03:47 schreef Dance99Vv het volgende:
De beurzen staan er beroerder voor dan tijdens de shmita, er is een crash gaande die zijn weerga niet kent.
Sell sell sell
De AEX-index sloot 2,4% lager op 403,57
http://www.telegraaf.nl/d(...)_boven_de_400__.html
quote:Op zaterdag 16 januari 2016 03:47 schreef Dance99Vv het volgende:
De beurzen staan er beroerder voor dan tijdens de shmita, er is een crash gaande die zijn weerga niet kent.
Sell sell sell
De AEX-index sloot 2,4% lager op 403,57
http://www.telegraaf.nl/d(...)_boven_de_400__.html
$1 trillion erased from stocks so far in 2016quote:
Ik hoop dat AEX weer open gaat want er valt genoeg te speculerenquote:Op zaterdag 16 januari 2016 17:34 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
$1 trillion erased from stocks so far in 2016
http://money.cnn.com/2016(...)lion-2016/index.html
Ja sla maar flink wat popcorn in, de geruchten zijn een economic doem in februari, de 19de .
Ben wel benieuwd naar komende week , of de AEX onder de 400 puntjes komt of dat er een kleine opleving plaatsvind
Heb je ook een link voor die geruchten? Ik heb al zoveel financial doom geruchten langs zien komen de laatste jaren.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 17:34 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
$1 trillion erased from stocks so far in 2016
http://money.cnn.com/2016(...)lion-2016/index.html
Ja sla maar flink wat popcorn in, de geruchten zijn een economic doem in februari, de 19de .
Ben wel benieuwd naar komende week , of de AEX onder de 400 puntjes komt of dat er een kleine opleving plaatsvind
http://theeconomiccollapseblog.com/quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:11 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb je ook een link voor die geruchten? Ik heb al zoveel financial doom geruchten langs zien komen de laatste jaren.
enz.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:11 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb je ook een link voor die geruchten? Ik heb al zoveel financial doom geruchten langs zien komen de laatste jaren.
Tja het word niet echt goed uitgelegd. En dat laatste filmpje van Schiff gaat er niet over. Ik ben inmiddels wel zo sceptisch geworden wat dit soort dingen betreft dat ik het eerst moet zien. Maar we zullen het gaan zien.quote:
Dan weet ik niet in welke buurtsuper jij shopt maar dat is hier niet het geval.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:47 schreef Dance99Vv het volgende:
Oh en japie77 let eens op als je boodschappen doet, alles is ineens 10% duurder.
Ik zit bij de Triodos.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 10:33 schreef Dance99Vv het volgende:
De spaar-rentes verder omlaag
vr 22 jan 2016, 06:30
Spaarrente op een glijbaan
door Thijs Rösken
Rabobank verlaagt zijn spaarrente nog verder. Op een gewone spaarrekening zonder beperkende voorwaarden krijgen klanten van de bank sinds gisteren nog 0,6% rente.
In 2012 was die Rabo-rente nog vier keer zo hoog. „Onze renteverlaging volgt op de ontwikkelingen van marktrentes”, is de verklaring van een Rabobank-woordvoerder.
Alleen de kleine Triodos Bank biedt nog minder met een tarief van 0,3%. Eerder deze maand verlaagden ook ING (0,6%) en SNS Bank (0,95%) hun spaarrentes.
De inflatie is laag, in 2015 gemiddeld 0,7%, maar dus al hoger dan de huidige spaarrente van Rabo en ING. Spaarders die niet belastingplichtig zijn, worden dus ook armer.
http://www.telegraaf.nl/d(...)_een_glijbaan__.html
De rentes duiken dus nu onder de inflatie, echt weer heel bemoedigend.
Of je daar nou blij mee moet zijn vraag ik me af. In ieder geval een bank die niet in wapens investeert heb ik begrepen.quote:
Ben ik zeker blij mee omdat het inderdaad de meest duurzame en eerlijke bank is.quote:Op zondag 24 januari 2016 04:12 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Of je daar nou blij mee moet zijn vraag ik me af. In ieder geval een bank die niet in wapens investeert heb ik begrepen.
Waar doe jij dan boodschappen?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 22:47 schreef Dance99Vv het volgende:
Oh en japie77 let eens op als je boodschappen doet, alles is ineens 10% duurder.
Dance spreekt zichzelf wel tegen, prijzen 10% omhoog, maar inflatie is 0.7%.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 10:42 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Dan weet ik niet in welke buurtsuper jij shopt maar dat is hier niet het geval.
Vergis je je nu niet met inflatie enzo?
Rente is Evil, dus die moet naar de 0%.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 10:33 schreef Dance99Vv het volgende:
De rentes duiken dus nu onder de inflatie, echt weer heel bemoedigend.
WTF!!quote:
Heb je dit al gezien?quote:Op zondag 24 januari 2016 22:51 schreef Orwell het volgende:
[..]
WTF!!
Helden!
historisch moment.. er wordt voor het eerst waarheid gesproken in den haag.
never bite the hand...quote:Op maandag 25 januari 2016 02:38 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb je dit al gezien?
http://onsgeld.nu/repress(...)ij-vinden-het-onzin/
Tja....Het is erg gesteld hoor. Vind het altijd wel grappig als nederlanders het hebben over bananenrepublieken en die corruptie. Terwijl het in Nederland net zo hard nog niet harder gebeurt. Het enige verschil is is dat het stiekemer gebeurd hier.quote:
Zou niet weten wat voor smetjes maar als het zo zou zijn dan is het nog steeds mijlenver de meest duurzame en eerlijke bank. Komt al tig jaar achter elkaar als eerste uit de eerlijke bankwijzer.quote:Op zondag 24 januari 2016 10:36 schreef Terecht het volgende:
Zaten er niet wat smetjes aan Triodos? Of was dat ASN?
Precies. In Nederland is het nog veel erger gesteld met de corruptie.quote:Op maandag 25 januari 2016 18:55 schreef ems. het volgende:
De landen die bananenrepublieken worden genoemd zijn totaal onvergelijkbaar met Nederland wat betreft corruptie.
In het land van de blinden is eenoog koningquote:Op maandag 25 januari 2016 19:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zou niet weten wat voor smetjes maar als het zo zou zijn dan is het nog steeds mijlenver de meest duurzame en eerlijke bank. Komt al tig jaar achter elkaar als eerste uit de eerlijke bankwijzer.
dat lijkt me een vrij gewaagde stelling.quote:Op maandag 25 januari 2016 18:55 schreef ems. het volgende:
De landen die bananenrepublieken worden genoemd zijn totaal onvergelijkbaar met Nederland wat betreft corruptie.
So what? Als iedereen over zou stappen naar de Triodos zou het snel gedaan zijn met investeren in wapenhandel door banken. Wij hebben meer macht dan men denkt.quote:Op maandag 25 januari 2016 19:33 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
In het land van de blinden is eenoog koning
*kuch*quote:Op maandag 25 januari 2016 20:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
So what? Als iedereen over zou stappen naar de Triodos zou het snel gedaan zijn met investeren in wapenhandel door banken. Wij hebben meer macht dan men denkt.
Ten eerste heeft dit niks te maken het mijn argumenten of verhaal. Een universiteit financieren (kennis verspreiden!) of wapens bouwen......Zie je het verschil?quote:Op maandag 25 januari 2016 20:00 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
*kuch*
http://www.geenstijl.nl/m(...)islamiseren_met.html
http://www.adformatie.nl/(...)jn-verstand-verlorenquote:Op maandag 25 januari 2016 20:06 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ten eerste heeft dit niks te maken het mijn argumenten of verhaal. Een universiteit financieren (kennis verspreiden!) of wapens bouwen......Zie je het verschil?
En ten tweede:
Update: Triodos maakte eind januari 2014 bekend te zijn gestopt met financiering van de universiteit, omdat de instelling niet (meer) voldoet aan de criteria.
En het is ook nog eens simpele PVV retoriek. Moslim angst aanwakkeren.
Triodos is gewoon een fijne hippiebank. Ze proberen zo lief mogelijk te bankieren en een symptoom daarvan is dat ze ook relatief veel 'zwevers' in hun rangen hebben. Ik zie geen 'naaierij' maar wel naïviteit.quote:Op maandag 25 januari 2016 20:15 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
http://www.adformatie.nl/(...)jn-verstand-verloren
http://www.kwakzalverij.n(...)helende_werking_zand
http://www.z24.nl/geld/gr(...)-klein-plusje-514275
Klinkt als iedere andere bank dus. Overal word je genaaid.
Ben je nou met opzet aan het trollen? Of snap je er gewoon niks van? Je googlet gewoon en gooit hier wat links neer van kritiek op de Triodos. Heb je ze uberhaupt wel doorgelezen? Ze hebben helemaal niks te maken met de punten die ik aanhaalde. En het zijn totale BS punten van kritiek.quote:Op maandag 25 januari 2016 20:15 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
http://www.adformatie.nl/(...)jn-verstand-verloren
http://www.kwakzalverij.n(...)helende_werking_zand
http://www.z24.nl/geld/gr(...)-klein-plusje-514275
Klinkt als iedere andere bank dus. Overal word je genaaid.
Wat een onzin. Lief mogelijk bankieren? Eerlijk en duurzaam bedoel je. Heeft niks met lief te maken maar gewoon met je gezond verstand gebruiken als je een beetje geeft om de planeet waar we op leven. En verder doen ze niet mee aan investeringen in wapens, zijn ze veel minder schadelijk voor milieu en dierenwelzijn als andere banken, doen ze niet aan bonussen etc etc. Hier kun je zien hoe de nederlandse banken er vanaf komen:quote:Op maandag 25 januari 2016 20:29 schreef jogy het volgende:
[..]
Triodos is gewoon een fijne hippiebank. Ze proberen zo lief mogelijk te bankieren en een symptoom daarvan is dat ze ook relatief veel 'zwevers' in hun rangen hebben. Ik zie geen 'naaierij' maar wel naïviteit.
Wat wordt men hier altijd toch zo persoonlijk. Jeetje mina.quote:Op maandag 25 januari 2016 20:39 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ben je nou met opzet aan het trollen? Of snap je er gewoon niks van? Je googlet gewoon en gooit hier wat links neer van kritiek op de Triodos. Heb je ze uberhaupt wel doorgelezen? Ze hebben helemaal niks te maken met de punten die ik aanhaalde. En het zijn totale BS punten van kritiek.
Maar goed als je graag wilt geloven dat de Triodos bank net zo veel fout doet als de ING of de RABO moet je dat lekker blijven geloven.
Nee jij zegt klinkt als iedere bank dus en bij elke bank word je genaaid en dan kom je met belachelijke voorbeelden. Je snapt zelf toch ook wel dat dat belachelijk is? Ik heb het over enorme belangrijke investeringen voor een maatschappij (wapens, milieu etc) en jij begint over kokertjes zand.......Dan snap je het gewoon niet of je bent opzettelijk aan het trollen. Een van de twee.quote:Op maandag 25 januari 2016 20:46 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Wat wordt men hier altijd toch zo persoonlijk. Jeetje mina.
Het toont gewoon aan dat geen enkele bank zonder smetten is. Meer niet. Niet meteen zo uit je schil schieten.
Of vind jij het geen weggegooid geld, investeren in kokertjes met zand bijvoorbeeld?
Bovendien is er nooit 100% garantie dat geld niet bij de verkeerden terechtkomt. Dat is een utopie.
Triodos investeert inderdaad voornamelijk in groene diensten, dat zal niemand ontkennen. Maar dat van die bonussen is ook een fabeltje.quote:Op maandag 25 januari 2016 20:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Lief mogelijk bankieren? Eerlijk en duurzaam bedoel je. Heeft niks met lief te maken maar gewoon met je gezond verstand gebruiken als je een beetje geeft om de planeet waar we op leven. En verder doen ze niet mee aan investeringen in wapens, zijn ze veel minder schadelijk voor milieu en dierenwelzijn als andere banken, doen ze niet aan bonussen etc etc. Hier kun je zien hoe de nederlandse banken er vanaf komen:
http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/
Ik ben dit soort berichten niet van je gewend Jogy! Er zit meestal meer inhoud in. Het is gewoon kwestie van kijken welke bank de maatschappij meer goed doet dan slecht doet. Heel simpel. En dat heeft niks met naiviteit of hippies te maken.
Maar dan:quote:Geen bonus
Deze banken geven geen bonussen aan de directie:
Triodos Bank
ASN Bank
ABN Amro
SNS Bank
Rabobank
Van Lanschot
quote:Dit blijkt uit het meest recente onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer (september 2015). Triodos Bank beperkt de bonus voor alle overige medewerkers tot 8%, de ASN Bank tot 6,75%. Triodos Bank heeft volgens de Eerlijke Bankwijzer het beste bonusbeleid, omdat deze bank de bonussen heeft losgekoppeld van vooraf vastgestelde criteria.
Die andere voorbeelden gaf ik je ook. Dat ze daarvan geleerd heeft, die bank, dat siert ze. Maar het lijkt wel alsof je er zelf aandelen van hebt, zo persoonlijk aangevallen reageer je.quote:Op maandag 25 januari 2016 20:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee jij zegt klinkt als iedere bank dus en bij elke bank word je genaaid en dan kom je met belachelijke voorbeelden. Je snapt zelf toch ook wel dat dat belachelijk is? Ik heb het over enorme belangrijke investeringen voor een maatschappij (wapens, milieu etc) en jij begint over kokertjes zand.......Dan snap je het gewoon niet of je bent opzettelijk aan het trollen. Een van de twee.
ik kijk dit nu voor de tweede keer deze historische zitting.quote:
Ja ze zijn van heel ver gekomen! Ik weet nog wel jaren geleden dat ik hierover discussieerde voornamelijk in het subforum van Fok mbt de economie. Nou ik werd van alle kanten aangevallen, voor gek verklaard en het was allemaal maar complottheorie. Nu zijn er nog steeds hardliners (waaronder ook voornamelijk de mensen aan de top bij banken) die nog steeds blijven tegen sputteren maar het gaat de goeie kant op. De pest is alleen dat het zo moeilijk is om zoiets te veranderen omdat de mensen die het moeten en kunnen veranderen (bankiers en politici) het niet willen veranderen omdat zij in het huidige model prima zitten waar ze zitten en daar vooral willen bliven. Daarom ben ik erg blij met Jesse Klaver. Dat is mijns inziens de enige die hier echt wat aan wil en hopelijk ook ooit kan veranderen. Ik heb 15 jaar niet meer op een grote partij gestemd maar zit er hard over te denken om op hem te stemmen.quote:Op maandag 25 januari 2016 21:55 schreef Orwell het volgende:
[..]
ik kijk dit nu voor de tweede keer deze historische zitting.
mensen, dit verhaal is cruciaal in deze discussie..!
geldcreatie die het algemeen belang dient.
zeg maar 100% het tegenovergestelde van wat de ECB doet
de rest is afleiding...
hulde voor Kortmann en De Waal.
een gedachte die gelijk volgt, is: wie is/wordt de mol..?quote:Op maandag 25 januari 2016 22:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja ze zijn van heel ver gekomen! Ik weet nog wel jaren geleden dat ik hierover discussieerde voornamelijk in het subforum van Fok mbt de economie. Nou ik werd van alle kanten aangevallen, voor gek verklaard en het was allemaal maar complottheorie. Nu zijn er nog steeds hardliners (waaronder ook voornamelijk de mensen aan de top bij banken) die nog steeds blijven tegen sputteren maar het gaat de goeie kant op. De pest is alleen dat het zo moeilijk is om zoiets te veranderen omdat de mensen die het moeten en kunnen veranderen (bankiers en politici) het niet willen veranderen omdat zij in het huidige model prima zitten waar ze zitten en daar vooral willen bliven. Daarom ben ik erg blij met Jesse Klaver. Dat is mijns inziens de enige die hier echt wat aan wil en hopelijk ook ooit kan veranderen. Ik heb 15 jaar niet meer op een grote partij gestemd maar zit er hard over te denken om op hem te stemmen.
Hoebedoeliedat?quote:Op maandag 25 januari 2016 22:28 schreef Orwell het volgende:
[..]
een gedachte die gelijk volgt, is: wie is/wordt de mol..?
(de wouter bos, de mat herben)
zelfs binnen het illustere quartet zou ie al kunnen zitten ..
Ja precies. Het is verrekte moeilijk. Interessant artikel van een man die wel voor zijn principes stond maar ook heeft gefaald daarin.quote:Op maandag 25 januari 2016 22:55 schreef Orwell het volgende:
ik wil slechts aangeven dat het geen kattenpis is, om je tegen de moneychangers te keren.
vroeg of laat sturen ze judas
of vanaf dag 1 al niet het goede met de burger voor had...quote:Op maandag 25 januari 2016 23:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja precies. Het is verrekte moeilijk. Interessant artikel van een man die wel voor zijn principes stond maar ook heeft gefaald daarin.
https://decorrespondent.n(...)98174652820-eb1a7162
Een rat is wat anders dan een mol.quote:Op maandag 25 januari 2016 23:15 schreef Orwell het volgende:
[..]
of vanaf dag 1 al niet het goede met de burger voor had...
en stiekum de mol was..
Nee die man meent wat hij zegt. Er zijn ook wel white hats onder de politici. Zoals deze man en Jesse Klaver ook bv.quote:Op maandag 25 januari 2016 23:15 schreef Orwell het volgende:
[..]
of vanaf dag 1 al niet het goede met de burger voor had...
en stiekum de mol was..
Hoezo is hij een rat?quote:Op maandag 25 januari 2016 23:42 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Een rat is wat anders dan een mol.
Jesse wil ik nog wel het voordeel van de twijfel geven..quote:Op dinsdag 26 januari 2016 08:04 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee die man meent wat hij zegt. Er zijn ook wel white hats onder de politici. Zoals deze man en Jesse Klaver ook bv.
quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:17 schreef Orwell het volgende:
[..]
Jesse wil ik nog wel het voordeel van de twijfel geven..
Go jesse!
bijt je vast in dit uber-thema!
Welke partij wel dan? VVD, CDA, PVV en PvdA zou ik nog niet op stemmen als ik onder schot gehouden zou worden.quote:
een partij die het voorrecht van geldcreatie terug bij de burger wil leggen, of geen partij...lijkt me..quote:Op dinsdag 26 januari 2016 23:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Welke partij wel dan? VVD, CDA, PVV en PvdA zou ik nog niet op stemmen als ik onder schot gehouden zou worden.
Precies. In ieder geval een partij die ons financiele systeem grondig wil veranderen. En op dit moment zie ik alleen Klaver dat doen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 00:53 schreef Orwell het volgende:
[..]
een partij die het voorrecht van geldcreatie terug bij de burger wil leggen, of geen partij...lijkt me..
Je zou die geld-creatie alleen in overheidsbeheer kunnen doen als je een eigen munt zou hebben.quote:Op zondag 7 februari 2016 00:02 schreef Japie77 het volgende:
Dijsselbloem Verzwijgt Belangrijke Zaken In Kamerbrief
=KNIP=
Democratie zegt dat er 'geluisterd' moet worden. Bij banken is dat echt nill.quote:Op zondag 7 februari 2016 03:27 schreef jogy het volgende:
Ondanks dat ik de banken niet vertrouw zou ik de politiek nog een stuk minder vertrouwen met geldcreatie als ik eerlijk ben.
Ze zouden ook een complementaire munt kunnen ontwikkelen. De gulden weer terug halen. Alleen doen ze dit natuurlijk niet omdat de meesten allemaal loopjongen zijn voor de banken en de EU. Helaas.quote:Op zondag 7 februari 2016 01:24 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Je zou die geld-creatie alleen in overheidsbeheer kunnen doen als je een eigen munt zou hebben.
Ze gaan nu liever op de oude voet verder met die euro die centraal geregeld is bij de ECB
Daar heb je geen spaarders en eigen vermogen voor nodig..
Daarom is het voorstel van Ons Geld dan ook niet dat de politiek de macht krijgt over de geldcreatie. Wat wel een voorstel is is dat de winsten van de geldcreatie ten goede komen aan alle burgers ipv een klein groepje bankiers.quote:Op zondag 7 februari 2016 03:27 schreef jogy het volgende:
Ondanks dat ik de banken niet vertrouw zou ik de politiek nog een stuk minder vertrouwen met geldcreatie als ik eerlijk ben.
Nee, politiek vertrouw ik ook voor geen cent.quote:Op zondag 7 februari 2016 03:27 schreef jogy het volgende:
Money rules the world is niet bepaald een jonge uitspraak he. En dat werd helemaal niet een paar jaar geleden nog weggezet als complottheorie.quote:Op maandag 8 februari 2016 23:54 schreef Japie77 het volgende:
Mooi om te zien dat Bezemer ook toegeeft dat banken de wereld regeren. Iets wat een paar jaar geleden nog weg werd gezet als complottheorie word steeds meer mainstream.
Hij zegt dus niet dat geld de wereld regeert. Kan je niet lezen ofzo? Hij zegt dat PRIVATE BANKEN DE WERELD REGEREN. Misschien dat dit duidelijker te lezen is voor je?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:13 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Money rules the world is niet bepaald een jonge uitspraak he. En dat werd helemaal niet een paar jaar geleden nog weggezet als complottheorie.
De nuance zit hem hier in dat sommigen altijd naar een bepaalde enkele familie/afkomst wijzen bij geld. Maar "het geld" regeert inderdaad de wereld. Eigenlijk worden alle beslissingen op het hoogste wereldniveau met vooral die bepalende factor gemaakt. En dat is helaas niets nieuws.
http://www.notable-quotes.com/m/money_quotes.html
Denk aan je bloeddruk maatquote:Op dinsdag 9 februari 2016 12:50 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Hij zegt dus niet dat geld de wereld regeert. Kan je niet lezen ofzo? Hij zegt dat PRIVATE BANKEN DE WERELD REGEREN. Misschien dat dit duidelijker te lezen is voor je?
Waarom kom je altijd met ad hominems naar mij toe? Ik pak het niet fel op maar typ het wat groter omdat je (bewust of onbewust) mijn punt aan het verdraaien bent.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 12:52 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Denk aan je bloeddruk maat![]()
Money rules the world weldegelijk. Of dacht je dat die bankiers de baas spelen met croissantjes ofzo.
Waarom pak je altijd alles zo fel op. Jeetje mina.
Ik verdraai niks, ik bevestig gewoon dat het zo is.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 12:55 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Waarom kom je altijd met ad hominems naar mij toe? Ik pak het niet fel op maar typ het wat groter omdat je (bewust of onbewust) mijn punt aan het verdraaien bent.
Toch knap aangezien ik pas sinds november hier op BNW zitquote:Dat banken zoveel invloed hadden dat ze in feite de wereld regeerden werd een paar jaar geleden (zeker door types als jij)
Ik vind alleen niet dat hij echt iets nieuws zegt helaas.quote:nog weg gezet als complottheorie. Nu word dit dus bevestigd door een vrij mainstream hoogleraar economie.
Kort geheugen heb je, de afgelopen 10 jaar is een aaneenschakeling geweest aan imagoschade voor bijna alle banken. Dus dat die steeds meer in het licht komen als spinnen in het web van de wereld is zeker wel waar.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:13 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Money rules the world is niet bepaald een jonge uitspraak he. En dat werd helemaal niet een paar jaar geleden nog weggezet als complottheorie.
Boeken als Liar's Poker en Black Cabs bespraken dit al veel eerder. Zijn 2 snelle voorbeelden.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Kort geheugen heb je, de afgelopen 10 jaar is een aaneenschakeling geweest aan imagoschade voor bijna alle banken. Dus dat die steeds meer in het licht komen als spinnen in het web van de wereld is zeker wel waar.
Dan mis je een beetje het punt zeg maar. Soms is wat er in het BNW/conspiracy domein zit niet meer dan een voorloper van wat doorsijpelt in de publieke opinie.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:12 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Boeken als Liar's Poker en Black Cabs bespraken dit al veel eerder. Zijn 2 snelle voorbeelden.
Het is nu alleen weer hot sinds de crisis maar men is altijd al kritisch geweest tegenover banken.
Het probleem is alleen dat geld de wereld regeert dus daarom komen ze met van alles weg, omdat de bankenlobby zo groot is door het geld dat ze hebben.
Openlijke verontwaardiging alom, maar slechts schijn-regelgeving tegen de grote jongens.
De algemene consensus over banken schuift inderdaad maar ik denk echt dat het weer een hype is. Geen blijvende negativiteit.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:20 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan mis je een beetje het punt zeg maar. Soms is wat er in het BNW/conspiracy domein zit niet meer dan een voorloper van wat doorsijpelt in de publieke opinie.
De eerste docus over het evil zijn van banken zijn ook al decennia oud, wat ze populair maakt is al het nieuws over banken, de schuld die ze (grotendeels) krijgen wat de economische crisis betreft en andere zaken. De informatie was er altijd al maar wat het 'gemeengoed' maakt is dat wanneer je tien jaar geleden tevenover een random persoon of familielid over banken begon waren ze vaak nog neutraal of zelfs positief erover en nu.. Tja nu niet bepaald.
Mooi nu geef je dus mijn punt toe dat bepaalde kritiek op banken (money as debt en geld uit het niets) een paar jaar geleden nog weg werd gezet als complottheorie en nu dus meer algemeen aan het worden is.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:21 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
De algemene consensus over banken schuift inderdaad maar ik denk echt dat het weer een hype is. Geen blijvende negativiteit.
Er gaat niks aan veranderen alleen. Dat maakt het wat frustrerend.
en het wordt wordt pas full blown fascisme als de cashgeld verdwijntquote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:21 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
De algemene consensus over banken schuift inderdaad maar ik denk echt dat het weer een hype is. Geen blijvende negativiteit.
Er gaat niks aan veranderen alleen. Dat maakt het wat frustrerend.
Ik weet het niet zo heel zeker maar het zou best kunnen ja. Bancaire instellingen hebben genoeg slappe was om ons te overrompelen met PR(opaganda) en groots uitgemeten goede doelen en weet ik het allemaal en op de minder zichtbare manieren via contacten in de media om hun beeldvorming enigszins te beïnvloeden. Maar het internet maakt het ze moeilijker (gelukkig). De media is bijna gedwongen om er wel over te berichten anders raken ze hun geloofwaardigheid kwijt (Denk ik)quote:Op dinsdag 9 februari 2016 13:21 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel waar maar niets is zeker in de wereld. Rome is ook gevallenquote:Er gaat niks aan veranderen alleen. Dat maakt het wat frustrerend.
Door steeds hogere belastingen van de regerende elite, niet door de banken.quote:
Dat is het punt nietquote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:59 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Door steeds hogere belastingen van de regerende elite, niet door de banken.
Dat maakt in feite niet uit aangezien het te maken heeft met het gevoel van recht en onrecht denk ik. Als je naar de huidige situatie kijkt. Steeds grotere ongelijkheid tussen rijk en arm, alles word steeds duurder (vergelijkbaar met steeds hogere belasting dus) en alle andere shit dan is deze tijd ook rijp voor grote veranderingen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:59 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Door steeds hogere belastingen van de regerende elite, niet door de banken.
Wow is het nu alweer crisis op de beurzen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:10 schreef Dance99Vv het volgende:
Bloedbad Damrak op zorgen beleggers
Van onze beursredactie
AMSTERDAM -
Beurzen in Europa gingen dinsdagmiddag fors achteruit tot onder de 390 punten. De onzekerheid onder beleggers, de lage olieprijs en matige macrorapporten duwden de index omlaag. Wall Street zal fors lager openen, is de verwachting. Delta Lloyd en ArcelorMittal verloren fors.
Onzekerheid regeert
Handelaar Albert Buysing Damsté van ABN Amro constateert dat de nervositeit onder beleggers nog altijd hoog is.
,,Maandag gingen de beurzen hard onderuit in reactie op het tegenvallende Amerikaanse banenrapport op vrijdag. Bovendien kwam er zondag teleurstellend nieuws uit China. Vandaag zien we nog altijd forse koersschommelingen, met enige negatieve impact van het tegenvallende Duitse exportcijfer."
Buysing Damsté kijkt uit naar de toelichting van het monetaire beleid door Fed-voorzitter Janet Yellen op woensdag en donderdag bij het Amerikaanse congres. ,,Als zij de marktverwachting bevestigt dat de rente op korte termijn niet omhoog gaat, kan dit een impuls geven aan de markten. En misschien ook als zij laat weten de huidige economische situatie zeer nauwgezet te volgen. Het aantal rentestappen zijn al ingeprijsd, het gaat nu om de toon."
Beurzen in Europa gingen dinsdagmiddag fors achteruit tot onder de 390 punten.(AEX)
Niet alweer , maar nog steedsquote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:21 schreef Japie77 het volgende:
Wow is het nu alweer crisis op de beurzen.![]()
Het is toch weer een tijdje goed gegaan? Steeg de AEX weer naar 440 ofzo dat ik zag.quote:
Vorig jaar juli stond het op 500 , eind aug zakte het naar 420, toen een kleine opleving en in oct weer naar 420 daarna weer een opleving naar 450 (duurde zo'n 3 maanden) in januari zakte het weer en eind januari zakte het onder de 400 punten grens(395) en nu zakt die dus nog verder weg.(390)quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:36 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is toch weer een tijdje goed gegaan? Steeg de AEX weer naar 440 ofzo dat ik zag.
I'll drink to that. Tis decennia lang aan de gang met de credit culture.quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:15 schreef Lichtkogel het volgende:
21 New Numbers That Show That The Global Economy Is Absolutely Imploding
By Michael Snyder, on February 16th, 2016
[ afbeelding ]
After a series of stunning declines through the month of January and the first half of February, global financial markets seem to have found a patch of relative stability at least for the moment. But that does not mean that the crisis is over. On the contrary, all of the hard economic numbers that are coming in from around the world tell us that the global economy is coming apart at the seams. This is especially true when you look at global trade numbers. The amount of stuff that is being bought, sold and shipped around the planet is falling precipitously. So don’t be fooled if stocks go up one day or down the next. The truth is that we are in the early chapters of a brand new economic meltdown, and I believe that all of the signs indicate that it will continue to get worse in the months ahead. The following are 21 new numbers that show that the global economy is absolutely imploding…
Without any outside influences, the global economy and the global financial system will continue to rapidly fall apart.
But if we do have a major “black swan event” take place, that could cause the bottom to fall out at any moment.
In particular, I am deeply concerned about the possibility that World War III could be sparked in the Middle East. In an article that I published earlier today entitled “Turkey Is Asking The United States To Take Part In A Ground Invasion Of Syria“, I included a quote from Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu that reveals just how eager Turkey and Saudi Arabia are for war to begin…
http://theeconomiccollaps(...)absolutely-imploding
quote:It's a mystery to me
We have a greed with which we have agreed
You think you have to want more than you need
Until you have it all you won't be free
Society, you're a crazy breed
I hope you're not lonely without me
When you want more than you have
You think you need
And when you think more than you want
Your thoughts begin to bleed
I think I need to find a bigger place
'Cause when you have more than you think
You need more space
Society, crazy indeed
There's those thinking more or less, less is more
But if less is more how're you keeping score?
Means for every point you make your level drops
Kinda like you're starting from the top, you can't do that
Society, crazy indeed
Society, have mercy on me
I hope you're not angry if I disagree
Society, crazy indeed
Read more: Eddie Vedder - Society Lyrics | MetroLyrics
Wat jammer zeg, word er door EU functionarissen eindelijke iets gedaan aan die belastingontwijking van Multinationals ligt de VS weer dwars. Zo zie je toch duidelijk dat de politici in de VS nog meer omgekocht zijn dan EU politici.quote:Op maandag 18 april 2016 02:26 schreef Dance99Vv het volgende:
Brusselse machtsgreep
De Europese Commissie is volop bezig bedrijven de EU uit te jagen en daarmee in de lidstaten banen te vernietigen. Drie eurocommissarissen spelen daarbij een hoofdrol. Met een Europees pakket aan maatregelen spelen ze slim in op de maatschappelijke verontwaardiging over winstbelastingontwijking door multinationals en de ophef over de Panama Papers.
Zo is de Deense EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) een kruistocht gestart tegen lidstaten die volgens haar te weinig winstbelasting heffen van multinationals, waaronder Amerikaanse giganten als Starbucks.
Deze landen worden beschuldigd van verboden staatsteun. Alle belastingdiensten in de 28 EU-landen heeft ze onder curatele gesteld en zij bepaalt nu of deze diensten een juiste belastingaanslag hebben opgelegd.
Schade voorkomen
Daarmee zet ze alle regeringen en parlementen buitenspel. In plaats van Vestager direct terug te fluiten en de schade van haar actie voor de EU-economie te voorkomen, zijn een aantal regeringen naar het Europese Hof gestapt.
De Amerikaanse regering is minder zachtzinnig en eist van Brussel dat Vestager onmiddellijk stopt met haar acties tegen Amerikaanse bedrijven. Zo niet dan zal de VS met sancties komen tegen het Europese bedrijfsleven. Dit is niet alleen machtspolitiek , maar ook internationaal fiscaal-juridisch gezien heeft de VS een sterk punt.
In de financiële wereld wordt ook verwacht dat door de opstelling van de EU hoofdkantoren van Europese bedrijven naar de VS worden verplaatst.
Kostenpost
De eurocommissaris voor belastingzaken Pierre Moscovici is ook op het oorlogspad. Hoewel de lidstaten daarover zelf gaan, pakt hij multinationals aan die gebruik maken van legale methoden om belasting te besparen, veelal met toestemming van de lidstaten zelf.
Voor bedrijven zijn belastingen een kostenpost die ze willen beperken. Daarbij maken ze gebruik van voordelige belastingtarieven en fiscale faciliteiten binnen de EU en daarbuiten, waarmee ze hun belastingkosten kunnen verminderen.
Om dit effectief aan te pakken heb je in ieder geval de steun van de VS nodig, anders werkt het niet. Daarom zijn in OESO-verband maatregelen tegen belastingontwijking opgesteld. De EU heeft zich daarbij aangesloten en Moscovici heeft er voor de EU nog een schep boven opgedaan.
Ingestort
Maar recent is het internationale bouwwerk tegen belastingontwijking volledig ingestort doordat een politieke meerderheid in de VS dit pakket naar de prullenbak heeft verwezen. Omdat ook China is afgehaakt, staat de EU er nu helemaal alleen voor met alle schade van dien.
Vorige week gaf eurocommissaris Jonathan Hill internationale bedrijven nog een extra zetje om uit de EU te vertrekken door ze te verplichten om concurrentiegevoelige informatie te verstrekken, zoals over hun bedrijfsomvang, omzet en winst die deels openbaar zou moeten worden.
In het VK is de actie van Hill door het Brexit kamp met gejuich ontvangen. Voor veel bedrijven die bij een Brexit het VK zullen verlaten, slaat de balans nu om: buiten de EU hebben ze geen last meer van Brussel.
Valse vlag
Ook wij vinden dat multinationals een fair share aan belastingen moeten betalen, maar de maatregelen van Hill zijn niet effectief en voor veel lidstaten schadelijk voor hun economie. Brussel is bezig de EU-landen, onder de valse vlag van belastingontwijking, fiscaal aan de ketting te leggen.
Eerder schreven we al dat de enige effectieve methode tegen belastingontwijking binnen de EU een uniforme Europese winstbelasting is die in alle EU landen wordt toegepast met eenzelfde grondslag en zoveel mogelijk gelijke tarieven.
Maar omdat daarvoor geen politieke meerderheid is, wordt nu gewerkt met schadelijke lapmiddelen en misplaatste politieke opwinding over belastingparadijzen die door de politiek zelf mogelijk worden gemaakt.
VS beste keuze
Eigenlijk is er sprake van politieke hypocrisie. Dat wordt bevestigd door de gezaghebbende lijst van belastingparadijzen (Tax Havens) van het onafhankelijke Tax Justice Network. De top drie van de lijst bestaat uit Zwitserland, Hong Kong en de VS. Daarna volgen op 4 Singapore, 5 Kaaimaneilanden, 6 Luxemburg, 7 Libanon en 8 Duitsland. Panama staat op 13 , het VK op 15, België op 38 en Nederland pas op 41.
Deze lijst van de echte belastingparadijzen ziet er compleet anders uit dan de foplijsten van de OESO en de EU. Deze ‘neppers’ worden opgesteld door experts uit de rijke landen die hun eigen land uit de wind houden en omvatten vooral de bekende belastingparadijzen, maar niet de tax havens die de financiële wereld beheersen.
De Taks Justice Network-lijst relativeert ook de beschuldigingen dat Nederland een belangrijk belastingparadijs zou zijn. De echte tax havens in de wereld zijn Zwitserland, Hong Kong en de VS. Veel bedrijven vinden op dit moment de VS de beste keuze en dreigen hun hoofdkantoor buiten de instabiele EU te vestigen.
Panama tweederangs
Bij de internationale top advieskantoren op het terrein van belastingen en vestigingsplaatsen staat de VS eenzaam aan de top van de
(fiscale) eredivisie, ook het VK is populair.
Panama geldt als tweederangs die door de mindere kantoren wordt geadviseerd. Vorig jaar werd de Amerikaanse staat Delaware door het blad Forbes uitgroepen tot het beste belastingparadijs op deze aardbol.
De VS biedt voor bedrijven ongekende voordelen. Het hoge officiële VPB-tarief van 35% wordt bijna volledig te niet gedaan door talloze investeringsfaciliteiten en andere tegemoetkomingen, anonimiteit kan worden gewaarborgd, je zit in het machtigste land van de wereld en als je netjes aan de Amerikaanse fiscus je belasting betaalt, wordt je door dezelfde fiscus beschermd tegen belastingdiensten uit andere landen.
Nederland
Voor Nederland is de beste oplossing een snelle afschaffing van alle bijzonder fiscale faciliteiten in de vennootschapsbelasting (vpb) die nu onder vuur liggen.
De opbrengst die deze afschaffing oplevert combineren we met de opbrengst van een in te voeren CO2-belasting op het bedrijfsleven ( die is nodig om het klimaatakkoord van Parijs uit te voeren).
Met deze totale opbrengst kunnen we budgettair neutraal een winstbelastingtarief invoeren van rond de 18% dat voor veel bedrijven in de wereld aantrekkelijk is. Bovendien heeft Nederland dan de simpelste winstbelasting van de EU, die minder vatbaar is voor belastingontwijking en buiten de greep van Brussel valt.
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_machtsgreep__.html
Het mes snijdt aan twee kanten, belasting innen was aan de lidstaten, nu wil men dat overhevelen naar brussel. Vergeet niet dat landen als luxemburg en ook Nederland er behoorlijk van profiteerde.quote:Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wat jammer zeg, word er door EU functionarissen eindelijke iets gedaan aan die belastingontwijking van Multinationals ligt de VS weer dwars. Zo zie je toch duidelijk dat de politici in de VS nog meer omgekocht zijn dan EU politici.
Precies.quote:Op maandag 18 april 2016 11:28 schreef Tanin het volgende:
Optiefen met die multinationals, laat ze maar vertrekken. Iedereen weer kopen bij het mkb, veel beter voor de economie, maar dat vertellen ze er niet bij.
Je kunt toch niet ontkennen dat het een goed iets ding is dat die multinationals nu eindelijk aangepakt worden? Wat er precies achter zit is inderdaad de vraag maar in dit geval doen de EU politici het een stuk beter dan de amerikaanse politici.quote:Op maandag 18 april 2016 11:02 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Het mes snijdt aan twee kanten, belasting innen was aan de lidstaten, nu wil men dat overhevelen naar brussel. Vergeet niet dat landen als luxemburg en ook Nederland er behoorlijk van profiteerde.
Het panama debacle is het duwtje in de rug, voor de politici in brussel om de fiscale macht te grijpen.
Neven effect is nog meer bedrijven uit europa weg naar belastingvriendelijke landen buiten de europese grenzen.
Er werd al eerder gemeld dat het panama gebeuren een politieke bedoeling heeft.
Amerika blijft buiten schot en heeft de beste belastingvriendelijke staten.
Hoe zie je dat er meer omgekocht is?quote:Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wat jammer zeg, word er door EU functionarissen eindelijke iets gedaan aan die belastingontwijking van Multinationals ligt de VS weer dwars. Zo zie je toch duidelijk dat de politici in de VS nog meer omgekocht zijn dan EU politici.
Dat ben ik dus niet met je eens, als de bedrijven hier weggejaagd worden en in amerika met open armen ontvangen worden en in de watten gelegd worden veranderd er niks voor die bedrijven maar is het voor europa een noodzaak om dat ttip te aanvaarden. dat is van de regen in de drup.quote:Op maandag 18 april 2016 11:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je kunt toch niet ontkennen dat het een goed iets ding is dat die multinationals nu eindelijk aangepakt worden? Wat er precies achter zit is inderdaad de vraag maar in dit geval doen de EU politici het een stuk beter dan de amerikaanse politici.
Er zal toch een keer iemand een principeel standpunt in moeten nemen. Wist je dat Multinationals maar 1 tot 2 procent belasting betaling? Terwijl wij allemaal (burgers en MKB) ons helemaal scheel betalen aan belasting. Dat is een enorme ongelijkheid die de lobby's en de macht van de elite in stand houdt. De enige manier waarop dat kan veranderen is door er een halt aan toe te roepen.quote:Op maandag 18 april 2016 11:45 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dat ben ik dus niet met je eens, als de bedrijven hier weggejaagd worden en in amerika met open armen ontvangen worden en in de watten gelegd worden veranderd er niks voor die bedrijven maar is het voor europa een noodzaak om dat ttip te aanvaarden. dat is van de regen in de drup.
Jij bent ook aanhanger van de 'trickle-down' theorie? En zien hoe afhankelijk we zijn van grote corporaties maakt het niet automatisch in orde dat het geld wat er bij hun binnenkomt dan maar makkelijker weggesluisd kan worden. Die extreem grote multinationals zijn voor het overgrote deel gewoon de herpes van de economie.quote:Op maandag 18 april 2016 11:45 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Je hebt echt geen idee hoeveel van jouw leventje afhankelijk is van grote bedrijven he.
Die theorie ken ik niet.quote:Op maandag 18 april 2016 11:53 schreef jogy het volgende:
[..]
Jij bent ook aanhanger van de 'trickle-down' theorie? En zien hoe afhankelijk we zijn van grote corporaties maakt het niet automatisch in orde dat het geld wat er bij hun binnenkomt dan maar makkelijker weggesluisd kan worden. Die extreem grote multinationals zijn voor het overgrote deel gewoon de herpes van de economie.
Achterhaald aangezien er al zo enorm veel geld zit bij die Multinationals (die trouwens uiteindelijk in het bezit zijn van 4 grote banken) dat ze enorm veel lobbygroepen hebben die dat voor elkaar boxen. Met als resultaat dat ze maar 1 a 2 procent belasting betalen.quote:Op maandag 18 april 2016 12:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Die theorie ken ik niet.
Dat laatste klopt, maar dat zeg ik ook helemaal niet natuurlijk. Ik zou de 'bron van het kwaad' dan ook niet zoeken bij de bedrijven, maar de regeringen die het mogelijk maken gebruik te maken van die regels. Elk bedrijf, ook als ik het zou runnen, maakt gebruik van regelingen omdat ze er zijn, niet omdat zij ze bedenken.
Oké Japie.quote:Op maandag 18 april 2016 12:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Achterhaald aangezien er al zo enorm veel geld zit bij die Multinationals (die trouwens uiteindelijk in het bezit zijn van 4 grote banken) dat ze enorm veel lobbygroepen hebben die dat voor elkaar boxen. Met als resultaat dat ze maar 1 a 2 procent belasting betalen.
Als er een daadwerkelijke scheiding tussen corporatie en staat zou bestaan dan zou je een punt hebben maar die scheidslijn is er gewoonweg niet. Ex politici die één of andere pretfunctie krijgen bij internationale bedrijven krijgen die niet omdat ze zo netjes en onafhankelijk te werk zijn gegaan zeg maar. Of het überhaupt een oplossing heeft zou ik niet weten, niet zonder een hele heftige hervorming op alle lagen van de samenleving. Maar simpel stellen dat bedrijven enkel gebruik maken van regels die er zijn en ze niet bedenken is misschien lichtelijk positief gedacht.quote:Op maandag 18 april 2016 12:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Die theorie ken ik niet.
Dat laatste klopt, maar dat zeg ik ook helemaal niet natuurlijk. Ik zou de 'bron van het kwaad' dan ook niet zoeken bij de bedrijven, maar de regeringen die het mogelijk maken gebruik te maken van die regels. Elk bedrijf, ook als ik het zou runnen, maakt gebruik van regelingen omdat ze er zijn, niet omdat zij ze bedenken.
Als je bv naar Joris Luijendijk luistert of zijn boek leest dan hoor je dat bv geen enkele VVD politicus tegenwoordig nog iets zal doen om macht van banken in te perken puur en alleen om het feit dat ze allemaal na hun politieke carriere een mooi baantje in de financiele sector krijgen waar ze enorme bakken met geld gaan verdienen. De politiek is eigenlijk een opstap naar een mooi baantje in de fin sector.quote:Op maandag 18 april 2016 12:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Als er een daadwerkelijke scheiding tussen corporatie en staat zou bestaan dan zou je een punt hebben maar die scheidslijn is er gewoonweg niet. Ex politici die één of andere pretfunctie krijgen bij internationale bedrijven krijgen die niet omdat ze zo netjes en onafhankelijk te werk zijn gegaan zeg maar. Of het überhaupt een oplossing heeft zou ik niet weten, niet zonder een hele heftige hervorming op alle lagen van de samenleving. Maar simpel stellen dat bedrijven enkel gebruik maken van regels die er zijn en ze niet bedenken is misschien lichtelijk positief gedacht.
Klopt allemaal wat je zegt, maar dan nog; regering/overheid heeft als enige de macht om regels aan te passen/terug te draaien, niet de bedrijven.quote:Op maandag 18 april 2016 12:57 schreef jogy het volgende:
[..]
Als er een daadwerkelijke scheiding tussen corporatie en staat zou bestaan dan zou je een punt hebben maar die scheidslijn is er gewoonweg niet. Ex politici die één of andere pretfunctie krijgen bij internationale bedrijven krijgen die niet omdat ze zo netjes en onafhankelijk te werk zijn gegaan zeg maar.
De oplossing zal moeten komen vanuit het goede van de mens. Dus dat gaat nog wel een miljoentriljardjaar duren.quote:Of het überhaupt een oplossing heeft zou ik niet weten, niet zonder een hele heftige hervorming op alle lagen van de samenleving. Maar simpel stellen dat bedrijven enkel gebruik maken van regels die er zijn en ze niet bedenken is misschien lichtelijk positief gedacht.
Er is gewoon een verschil tussen idealisme en pragmatisme. Daarbij heb ik wel het gevoel dat de afhankelijkheid van de grote corporatie voor een groot deel fictief is, als in een soort 'bangmakerij' (zonder ons gaat het licht uit). daarbij komt natuurlijk wel dat grote corporaties niet perse weg moeten maar wel op één of andere manier weer ondergeschikt gemaakt moeten worden aan de samenleving. En dan kunnen bedrijven wel gaan dreigen met weg gaan, laat ze maar hun hoofdkantoor vestigen in Oost Kazachstan dan ben ik voorstander van Nederland die de producten Boycot. We draaien wel door in Nederland / EU en veel verder dan dreigen komen die grote coroporaties over het algemeen toch niet als daar een kreupele markt aandeel tegenover staat. Hard tegen hard. Beetje zoals Rusland zonder de homofobie.quote:Op maandag 18 april 2016 13:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Klopt allemaal wat je zegt, maar dan nog; regering/overheid heeft als enige de macht om regels aan te passen/terug te draaien, niet de bedrijven.
[..]
De oplossing zal moeten komen vanuit het goede van de mens. Dus dat gaat nog wel een miljoentriljardjaar duren.
Maar goed, dit een hele andere discussie dan de discussie die Japie aanzwengelde (en ik door te stellen dat zijn leven afhankelijk is van de grote multinationals).
Wat ik eigenlijk zei: je kan niet leven op het MKB alleen, wat Japie/Tanin voorstelde. (Al proef ik wat sarcasme in de post van Tanin, maar kan het mishebben).
In het artikel van Japie dreigden de bedrijven niet, maar de overheid. Vervolgens stelde Japie dat daar meer corruptie is. Ik stel dan dan dat niet per se zo hoeft te zijn, ik zie een overheid die opkomt voor zijn bedrijven in het buitenland.quote:Op maandag 18 april 2016 13:12 schreef jogy het volgende:
[..]
Er is gewoon een verschil tussen idealisme en pragmatisme. Daarbij heb ik wel het gevoel dat de afhankelijkheid van de grote corporatie voor een groot deel fictief is, als in een soort 'bangmakerij' (zonder ons gaat het licht uit). daarbij komt natuurlijk wel dat grote corporaties niet perse weg moeten maar wel op één of andere manier weer ondergeschikt gemaakt moeten worden aan de samenleving. En dan kunnen bedrijven wel gaan dreigen met weg gaan, laat ze maar hun hoofdkantoor vestigen in Oost Kazachstan dan ben ik voorstander van Nederland die de producten Boycot. We draaien wel door in Nederland / EU en veel verder dan dreigen komen die grote coroporaties over het algemeen toch niet als daar een kreupele markt aandeel tegenover staat. Hard tegen hard. Beetje zoals Rusland zonder de homofobie.
Er is een fijne lijn tussen 'opkomen voor' en belangenverstrengeling en dan ben ik zeker wat de VS betreft en ook de EU wel geneigd om het vaker corruptie te noemen dan bescherming. Dus ze mogen best wat vaker en collectiever een bitchslap krijgen. het 'too big to fail concept loslaten en laat sommigen maar eens flink pijn krijgen in hun winstmarge, nu is het zo dat de opgelegde boetes voor misdragingen vaker wel dan niet een fractie is van de verkregen winst. Dat moedigt ook niet aan tot verbetering van het gedrag.quote:Op maandag 18 april 2016 13:24 schreef Scrummie het volgende:
[..]
In het artikel van Japie dreigden de bedrijven niet, maar de overheid. Vervolgens stelde Japie dat daar meer corruptie is. Ik stel dan dan dat niet per se zo hoeft te zijn, ik zie een overheid die opkomt voor zijn bedrijven in het buitenland.
Tja en daar ben je als bedrijf ook verantwoordelijk voor, met een 'ich habe es nicht gewusst' kom je lang niet altijd weg.quote:Ik zie ook lang niet alle grote bedrijven als 'evil' of slecht. Vaak zijn het zelfs de bedrijven an sich niet die gebruik maken van de regeltjes, maar alleen hun financiële afdeling of aparte kantoren waar ze het aan overlaten.
Maar: waarom? Vind dat nogal wat eigenlijk.quote:Op maandag 18 april 2016 15:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Er is een fijne lijn tussen 'opkomen voor' en belangenverstrengeling en dan ben ik zeker wat de VS betreft en ook de EU wel geneigd om het vaker corruptie te noemen dan bescherming.
TBTF is inderdaad een belachelijk iets, mee eens. Maar dat zie je vooral bij de banken geloof ik.quote:Dus ze mogen best wat vaker en collectiever een bitchslap krijgen. het 'too big to fail concept loslaten en laat sommigen maar eens flink pijn krijgen in hun winstmarge, nu is het zo dat de opgelegde boetes voor misdragingen vaker wel dan niet een fractie is van de verkregen winst. Dat moedigt ook niet aan tot verbetering van het gedrag.
Je komt er wel mee wegquote:Tja en daar ben je als bedrijf ook verantwoordelijk voor, met een 'ich habe es nicht gewusst' kom je lang niet altijd weg.
Ik moet hier eerst een woordenboek erbij halen voor ik dit stukje tekst helemaal begrijp, dus wat dit betreft ben ik je een reactie schuldig.quote:En juist door die verstrengeling tussen multinationals en (internationale)politiek heb je steeds vaker het multinationalisme ipv kapitalisme en een multinationalistische samenleving is in bijna elke science fiction een dystopie, met recht. Juist omdat het geld dan volledig de politiek beheerst en in zijn uiterste vorm de corporaties het stokje van de democratie overneemt. Dan zit je over een jaartje of 50 in Unileverland in plaats van Nederland.
Mwah. Als ik zie hoeveel startups er zijn, in de USA, maar ook hier in NL, denk ik toch dat ik dit wat anders zie.quote:Met kapitalisme heeft elk persoon met een geweldig idee genoeg vrijheid en bescherming om deze uit voeren maar op het moment is dat een stuk minder het geval met de multinationals die op zijn minst heel handig gebruik maken van de regels en waarschijnlijk dikke vingers hebben in de pap van de regelgeving waardoor grote internationale bedrijven steeds sterker worden beschermd.
Dit soort voorspellingen komen al vanaf 2008 voorbij en zijn nog nooit uitgekomen. Hoe ik het zie, valt dit niet te voorspellen. Zou me er geen zorgen over maken.quote:Op donderdag 5 mei 2016 19:30 schreef oppiedoppie het volgende:
Tijdens het lezen kwam ik de uitspraak tegen dat op 28 mei de dollar zou instorten. Amerika dus failliet. Is dit serieus te nemen of kun je dit zien als een conspiracy?
Ik vraag me af wat dit voor effect zou hebben op het leven in Europa. Nemen we gewoon een andere munt of gaan we richting chaos en vervolgens WO3?
Is dit uberhaupt te voorspellen?
Denk je niet dat indien er echt een meltdown komt er binnen de kortste keren een nieuw systeem op touw is zodat het met die ruilhandel wel mee valt?quote:Op donderdag 5 mei 2016 20:22 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dit soort voorspellingen komen al vanaf 2008 voorbij en zijn nog nooit uitgekomen. Hoe ik het zie, valt dit niet te voorspellen. Zou me er geen zorgen over maken.
Leuk weetje: tijdens de financiele crisis van 2008 was het systeem echt bijna ingestort. Op een haar na hadden we weer ruilhandel gehad. Maar ze hebben nu allerlei trucs gevonden om dit totaal failliete systeem op te pompen en drijvende te houden en doen dat al 8 jaar. Dus wie weet hoe lang ze het nog kunnen blijven doen.
Geen idee. Moeilijk te voorspellen dat soort dingen. Maar als mensen hun vertrouwen in geld verliezen kan het nog wel eens erg moeilijk worden. Daarom word er ook zo ontzettend veel gelogen over hoe de economie ervoor staat.quote:Op donderdag 5 mei 2016 20:27 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Denk je niet dat indien er echt een meltdown komt er binnen de kortste keren een nieuw systeem op touw is zodat het met die ruilhandel wel mee valt?
Dat idee heb ik tenminste. Als het echt in 1 keer klapt, dat het misschien een maand of 2 doorbijten is, maar dat het daarna vrij spoedig weer normaal gaat zijn in de westerse landen.
Geld (en macht) zal altijd haar weg vinden. Ter illustratie: toen silkroad opgerold werd waren er binnen een uur tientallen alternatieven.quote:Op donderdag 5 mei 2016 20:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Geen idee. Moeilijk te voorspellen dat soort dingen. Maar als mensen hun vertrouwen in geld verliezen kan het nog wel eens erg moeilijk worden. Daarom word er ook zo ontzettend veel gelogen over hoe de economie ervoor staat.
Je hebt ook andere voorbeelden. Kijk bv naar Ijsland daar hebben ze enorm veel ten goede veranderd toen de regering viel in hele korte tijd.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 00:28 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Geld (en macht) zal altijd haar weg vinden. Ter illustratie: toen silkroad opgerold werd waren er binnen een uur tientallen alternatieven.
ja maar de bankiers zijn nu al weer vrij.quote:Op vrijdag 6 mei 2016 17:11 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je hebt ook andere voorbeelden. Kijk bv naar Ijsland daar hebben ze enorm veel ten goede veranderd toen de regering viel in hele korte tijd.
Geld en macht zal alleen haar weg vinden als de good guys niks doen. (en steeds meer mensen krijgen door wat er aan de hand is en dus ook steeds meer kans op dat de good guys wel wat doen.)
ff een Cyprusjequote:Op maandag 11 juli 2016 00:06 schreef Dance99Vv het volgende:
'EU moet 150 miljard in banken steken'
Er moet een noodpakket van de Europese Unie van 150 miljard euro komen voor de bankensector om te voorkomen dat de crisis bij de Italiaanse banken overslaat naar de rest van Europa. Dat zei de topeconoom van Deutsche Bank, David Folkerts-Landau, tegen Welt am Sonntag.
De Italiaanse bankensector gaat gebukt onder honderden miljarden aan leningen die waarschijnlijk nooit meer zullen worden afgelost. De Italiaanse regering zoekt naar manieren om de banken te hulp te schieten, maar de Europese regels maken staatssteun moeilijk. Folkerts-Landau vindt echter dat de regels nu beter overtreden kunnen worden om grotere schade te voorkomen en dat Europees belastinggeld moet worden gebruikt om de banken te herkapitaliseren.
De voorzitter van het Franse Société Générale, Lorenzo Bini Smaghi, zei afgelopen week eveneens dat er een Europese oplossing moet komen voor de Italiaanse crisis. De regels voor steun aan banken moeten worden versoepeld en er moet snel belastinggeld worden aangewend, anders kunnen de problemen in Italië een zware bankencrisis veroorzaken in Europa, aldus Bini Smaghi
Gaat goed in de EU benieuwd hoe de beurzen gaan reageren
Het is wachten tot we een noodpakket nodig hebben om de noodpakketten mee te vullenquote:Op maandag 11 juli 2016 00:06 schreef Dance99Vv het volgende:
'EU moet 150 miljard in banken steken'
Er moet een noodpakket van de Europese Unie van 150 miljard euro komen voor de bankensector om te voorkomen dat de crisis bij de Italiaanse banken overslaat naar de rest van Europa. Dat zei de topeconoom van Deutsche Bank, David Folkerts-Landau, tegen Welt am Sonntag.
De Italiaanse bankensector gaat gebukt onder honderden miljarden aan leningen die waarschijnlijk nooit meer zullen worden afgelost. De Italiaanse regering zoekt naar manieren om de banken te hulp te schieten, maar de Europese regels maken staatssteun moeilijk. Folkerts-Landau vindt echter dat de regels nu beter overtreden kunnen worden om grotere schade te voorkomen en dat Europees belastinggeld moet worden gebruikt om de banken te herkapitaliseren.
De voorzitter van het Franse Société Générale, Lorenzo Bini Smaghi, zei afgelopen week eveneens dat er een Europese oplossing moet komen voor de Italiaanse crisis. De regels voor steun aan banken moeten worden versoepeld en er moet snel belastinggeld worden aangewend, anders kunnen de problemen in Italië een zware bankencrisis veroorzaken in Europa, aldus Bini Smaghi
Gaat goed in de EU benieuwd hoe de beurzen gaan reageren
Zoiets ja, al hebben ze dat al een tijdje terug geregeld in de EU.quote:Op maandag 11 juli 2016 16:36 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Het is wachten tot we een noodpakket nodig hebben om de noodpakketten mee te vullen
quote:http://www.volkskrant.nl/(...)dman-sachs~a4337288/
Kritiek na toetreding oud-EU-chef Barroso tot bestuur Goldman Sachs
De toetreding van José Manuel Barroso, voormalig voorzitter van de Europese Commissie, tot het bestuur van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs, heeft een storm van kritiek veroorzaakt. De bank maakte vorige week bekend dat Barroso niet-uitvoerend voorzitter wordt van de internationale tak van het bedrijf.
Die man werkt al twee jaar niet meer voor de EU beste vriend.quote:Op maandag 11 juli 2016 22:35 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
De ratten verlaten het zinkende schip.
Dat maakt niet uit. Het is wel tekenend voor het vertrouwen in Europa. Of denk je dat de kritiek uit de lucht komt vallen?quote:Op maandag 11 juli 2016 22:37 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Die man werkt al twee jaar niet meer voor de EU beste vriend.
Wat is tekenend? Dat een oud-werknemer twee jaar na afloop van z'n carrière in de private sector aangeboden krijgt? Op welke manier?quote:Op maandag 11 juli 2016 22:39 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Het is wel tekenend voor het vertrouwen in Europa. Of denk je dat de kritiek uit de lucht komt vallen?
Dat oud politici baantjes krijgen in de financiele sector is de gewoonste zaak van de wereld helaas.....quote:Op maandag 11 juli 2016 23:01 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat is tekenend? Dat een oud-werknemer twee jaar na afloop van z'n carrière in de private sector aangeboden krijgt? Op welke manier?
dat is het al maaáándenquote:Op dinsdag 12 juli 2016 10:54 schreef jogy het volgende:
NWS / Deutsche Bank (NYSE : DB), When down. EU in flames. Deutsche Bank is ook aan het kwakkelen.
Maar nu komt het de media in en dan weet je dat het tegen het kansloze aan loopt en dat er waarschijnlijk straks tig triljoen ingepompt wordt zodat het lijk maar blijft ademen.quote:
daarom onze 1,2 biljoen pensioenquote:Op dinsdag 12 juli 2016 23:20 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar nu komt het de media in en dan weet je dat het tegen het kansloze aan loopt en dat er waarschijnlijk straks tig triljoen ingepompt wordt zodat het lijk maar blijft ademen.
Het zou inderdaad zo maar kunnen.quote:
los van al die financiële grollen van de laatste tijd, ben ik al jaren van mening dat wij (ik) pensioenleeftijd hebben bereikt, het een obsolete term is geworden.quote:
Bankrun in Italië. Het feest kan beginnen!quote:“Europa is doodziek en moet de bestaande problemen extreem snel aanpakken, anders gebeuren er echte ongelukken.”
Als het maar terminaal is , het was "gezellig" en tot nooit weerziensquote:Op woensdag 13 juli 2016 14:33 schreef Lambiekje het volgende:
http://stopdebankiers.eu/(...)ese-crisis-dichtbij/
[..]
Bankrun in Italië. Het feest kan beginnen!
Dat is wel duidelijk dat Europa doodziek is. Een terminaal kankergezwel.
Wat een rare reactiequote:Op woensdag 13 juli 2016 21:28 schreef Summers het volgende:
[..]
Als het maar terminaal is , het was "gezellig" en tot nooit weerziens
Auch. Slechte start voor een Facebook entreequote:Op zondag 21 augustus 2016 20:04 schreef bedachtzaam het volgende:
De federal reserve heeft een facebook pagina geopend.
Fed
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd of de reacties er morgen nog op staan.quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:24 schreef jogy het volgende:
[..]
Auch. Slechte start voor een Facebook entree.
Heb je het artikel uberhaupt wel gelezen? Uit je opmerkingen blijkt namelijk van niet. Banken zijn een kankergezwel voor onze maatschappij. Ze zuigen burgers leeg, nemen enorme risico's, behalen enorme winsten en als het fout gaat mogen wij ervoor opdraaien. Komt natuurlijk de overheidssubsidie bij die ze hebben mbt de geldcreatie. Rente innen over geld dat helemaal niet van de bank is. Veel krommer of corrupter is er niet te vinden.quote:Op woensdag 19 april 2017 12:44 schreef ems. het volgende:
Banken zijn nooit "nodig" geweest dus vreemd artikel. Ze zijn vooral praktisch. Als je er geen behoefte aan hebt moet je vooral geen bank gebruiken.
Of je neemt stoelen.
Heb je mijn post gelezen? Als je die mening draagt moet je vooral geen banken gebruiken. Blijkbaar doen de banken toch iets goed want men maakt massaal gebruik van ze.quote:Op woensdag 19 april 2017 13:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Heb je het artikel uberhaupt wel gelezen? Uit je opmerkingen blijkt namelijk van niet. Banken zijn een kankergezwel voor onze maatschappij. Ze zuigen burgers leeg, nemen enorme risico's, behalen enorme winsten en als het fout gaat mogen wij ervoor opdraaien. Komt natuurlijk de overheidssubsidie bij die ze hebben mbt de geldcreatie. Rente innen over geld dat helemaal niet van de bank is. Veel krommer of corrupter is er niet te vinden.
Het is onmogelijk in de huidige maatschappij om geen bank te gebruiken. Als banken IETS goeds doen betekent dat toch niet dat het verder allemaal hosanna is?quote:Op woensdag 19 april 2017 13:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Heb je mijn post gelezen? Als je die mening draagt moet je vooral geen banken gebruiken. Blijkbaar doen de banken toch iets goed want men maakt massaal gebruik van ze.
Verder verschillen banken onderling nogal dus het lijkt me voorbarig om er maar zo'n grote lijn door te trekken.
Nee hoor. Probeer maar je bank op te zeggen. Moet geen probleem zijn.quote:Op woensdag 19 april 2017 15:47 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is onmogelijk in de huidige maatschappij om geen bank te gebruiken.
Nee. Net als dat banken iets fout doen dat niet automatisch betekent dat het allemaal kut is.quote:Als banken IETS goeds doen betekent dat toch niet dat het verder allemaal hosanna is?
Daar word ik altijd zo moe van. Mensen die je mening toevallig delen als 'bewust' beschrijven.quote:Er beginnen wel bepaalde verschillen te ontstaan nu zoals de Triodos en de Blije Bank gelukkig. De bewuste consument begint ook te zien wat voor corrupte instellingen de meeste banken zijn en willen verandering.
Ok ga hier verder niet op in. Topic vervuiling. Lees je eerst maar eens een beetje in hoe geldcreatie precies werkt en wat dat betekent voor de maatschappij.quote:Op woensdag 19 april 2017 15:51 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee hoor. Probeer maar je bank op te zeggen. Moet geen probleem zijn.
[..]
Nee. Net als dat banken iets fout doen dat niet automatisch betekent dat het allemaal kut is.
[..]
Daar word ik altijd zo moe van. Mensen die je mening toevallig delen als 'bewust' beschrijven.
Leven zonder een bank(rekening)? Al zou je willen dat is praktisch onmogelijk geworden in deze maatschappij. Maar je weet, ook met dit onderwerp klop je natuurlijk weer tegen een dovemansdeur.quote:Op woensdag 19 april 2017 15:56 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ok ga hier verder niet op in. Topic vervuiling. Lees je eerst maar eens een beetje in hoe geldcreatie precies werkt en wat dat betekent voor de maatschappij.
Dat heb ik even gefixed. Het is, nogmaals, prima mogelijk om zonder beide te doen. Maar welk weldenkend mens wil dat nou? Los van of sommige banken soms stout doen, ze vervullen een hele waardevolle functie.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:22 schreef Lavenderr het volgende:
Het is met banken net als met internet: we kunnen willen niet zonder.
Echt grappig hoe onwetend iemand kan zijn over een bepaald onderwerp maar er wel zo'n duidelijke mening over heeft. Zoals ik al eerder aangaf bespaar je de moeite om hier over te discussieren. Als je er te weinig vanaf weet kom je niet echt goed uit de verf. Zeker niet als je ook nog van zulke boude uitspraken gaat doen.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat heb ik even gefixed. Het is, nogmaals, prima mogelijk om zonder beide te doen. Maar welk weldenkend mens wil dat nou? Los van of sommige banken soms stout doen, ze vervullen een hele waardevolle functie.
Daarom staat het ook zo dommig om af te geven op banken met krachttermen zoals "kankergezwel" maar ondertussen wel netjes je geld erop blijven zetten.
Het staat je vrij om niet te reageren. Ik zal ondertussen mijn best blijven doen om je op je vele fouten of verzonnen feitjes te wijzen. Al is het maar voor de mensen die meelezen. Maar succes met je anti-bank propaganda verder, ik ben benieuwd wat naar je volgende copy/paste met propagandaquote:Op woensdag 19 april 2017 16:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Echt grappig hoe onwetend iemand kan zijn over een bepaald onderwerp maar er wel zo'n duidelijke mening over heeft. Zoals ik al eerder aangaf bespaar je de moeite om hier over te discussieren. Als je er te weinig vanaf weet kom je niet echt goed uit de verf. Zeker niet als je ook nog van zulke boude uitspraken gaat doen.
Ik denk dat het praktisch onmogelijk is.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat heb ik even gefixed. Het is, nogmaals, prima mogelijk om zonder beide te doen. Maar welk weldenkend mens wil dat nou? Los van of sommige banken soms stout doen, ze vervullen een hele waardevolle functie.
Daarom staat het ook zo dommig om af te geven op banken met krachttermen zoals "kankergezwel" maar ondertussen wel netjes je geld erop blijven zetten.
Leven zonder internet kan best, leven zonder een bank(rekening) niet. Of je moet ergens tussen de himba's kunnen gaan leven maar hier in het westen lukt je dat niet.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:22 schreef Lavenderr het volgende:
Het is met banken net als met internet: we kunnen niet zonder.
Denk juist dat dat nog moeilijker is dan zonder bank. We zijn collectief verslaafd.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:39 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Leven zonder internet kan best, leven zonder een bank(rekening) niet. Of je moet ergens tussen de himba's kunnen gaan leven maar hier in het westen lukt je dat niet.
Het is niet eens BNW materiaal dit. De overheid is op dit moment bezig met een grootschalig onderzoek naar geldcreatie en het huidige bankieren. In het artikel wat ik poste kan je lezen dat Dijsselbloem de punten die al jaren genoemd worden door stichtingen als Ons Geld en Positive money en ook uitgelegd worden in documentaires als Money as Debt etc gewoon keiharde realiteit zijn.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:39 schreef ems. het volgende:
[..]
Het staat je vrij om niet te reageren. Ik zal ondertussen mijn best blijven doen om je op je vele fouten of verzonnen feitjes te wijzen. Al is het maar voor de mensen die meelezen. Maar succes met je anti-bank propaganda verder, ik ben benieuwd wat naar je volgende copy/paste met propaganda
Tsja, dan moet je geen huis kopen. Huren kan vrij eenvoudig trouwens, zolang je maar een gewillige huisbaas vindt die het contant wil innen.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat het praktisch onmogelijk is.
Voorbeeld: hoe wil je een huis kopen zonder bank?
In contantenquote:Hoe krijg je je salaris uitbetaald?
Goede zaak hoor. Er is altijd ruimte voor verbetering. Maar nogmaals, jouw doemscenario's en populistisch geprietpraat en ondertussen op de overheid wachten totdat ze iets ondernemen blijf ik liever ver bij weg. Met dat soort volk schieten we niets op en werken enige vooruitgang juist stelselmatig tegen met hun blame-cultuur.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:44 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Het is niet eens BNW materiaal dit. De overheid is op dit moment bezig met een grootschalig onderzoek naar geldcreatie en het huidige bankieren. In het artikel wat ik poste kan je lezen dat Dijsselbloem de punten die al jaren genoemd worden door stichtingen als Ons Geld en Positive money en ook uitgelegd worden in documentaires als Money as Debt etc gewoon keiharde realiteit zijn.
Dankjewel. Jij succes met het napraten van anderenquote:Dus dat jij hier nu komt proberen om het topic te ontregelen met je onwetende geblaat zal weinig meelezers overtuigen.
Maar succes ermee!
Waarom doe je dat eigenlijk niet? Als men zo ontevreden is over de gang van zaken in het westen is het een koud kunstje om ergens anders heen te gaan.quote:Op woensdag 19 april 2017 16:39 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Leven zonder internet kan best, leven zonder een bank(rekening) niet. Of je moet ergens tussen de himba's kunnen gaan leven maar hier in het westen lukt je dat niet.
Laat maar gaan. Hij krijgt er vanzelf wel genoeg van. Geen enkele inhoud, alleen maar van zich af slaan. Jammer voor het topic aangezien er erg veel interessante info in staat voor mensen die wat meer over deze materie willen weten.quote:Op woensdag 19 april 2017 18:35 schreef controlaltdelete het volgende:
De enige huisbaas die cash accepteren zijn huisjesmelkers, geen enkele makelaar of woningcorporatie die daarin meegaat. Dat weet je ook heus wel, je beweert maar wat om te gallen bovendien totaal geen hout slaat meneer-die-niet-meegaat-met-de-hysterie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |