Ja, wel.quote:
Nee. Maar wel leuk geprobeerd.quote:
Ik werk voor bedrag x omdat ik vind dat ik dat waard ben. Met dit plan zou ik opeens de helft minder waard zijn, terwijl ik wel net zoveel oplever voor mijn directeur. Ik begrijp jouw enthousiasme niet om dan je loon maar te halveren omdat ik toevallig gratis geld toegeschoven krijg.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Omdat je dezelfde levensstandaard wilt aanhouden? Dit voorbeeld is alleen van toepassing bij lonen om en nabij het minimumloon i.v.m. arbeidsoverschot aldaar.
Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.quote:
Waarom zou jouw baas, jou naar de concurrent laten vertrekken die jou meer biedt omdat er een basisloon zou zijn? Waarom je loon halveren?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Scorpie het volgende:
Ik werk voor bedrag x omdat ik vind dat ik dat waard ben. Met dit plan zou ik opeens de helft minder waard zijn, terwijl ik wel net zoveel oplever voor mijn directeur. Ik begrijp jouw enthousiasme niet om dan je loon maar te halveren omdat ik toevallig gratis geld toegeschoven krijg.
Inwisselbaar dus.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Valt wel mee, ik zit bruto nog geen 200 euro onder modaal.
Ze gaan echt niet weg omdat ze 1500 euro basisinkomen krijgen en 1600 euro belasting meer betalen.quote:Er was ooit zo'n mooie website: Where money walks. Daar kon je precies zien wat de effecten waren van het heffen van belasting op vermogen. Overal waar dat gedaan werd verdwenen de rijkeren.
NWS / Nederland gaat experimenteren met het basisinkomen.quote:Zie mijn berekening. Waar is die van jou? Ik wacht nog steeds.
Dan moet je dat niet afhankelijk maken van het vinden van een baan, want die zijn er te weinig. Mede omdat de loonkosten zo hoog zijn. Je moet je werknemer meteen zoveel betalen dat hij zijn levensonderhoud kan betalen en dat is niet weinig.quote:Ik wil dat iedereen zijn eigen boterham verdient.
Je krijgt het ook ongeacht of je werkt. Maar over het inkomen uit werk boven de belastingvrije voet betaal je gewoon belasting net als nu. Als je dan het progressieve belastingstelsel aanhoudt, is er een loon dat zo hoog is dat je meer belasting betaalt dan je aan basisinkomen krijgt. Dat doet er niet aan af dat je een basisinkomen krijgt. De inkomsten uit werk zijn immers afhankelijk van het feit of je werkt, terwijl het basisinkomen dat niet is.quote:Aangezien je vindt dat mijn berekening niet opgaat zie ik graag die van jou tegemoet.
En dan niet weer uitgaan van werkenden die hun complete basisinkomen direct weer inleveren want dan levert werken dus nog steeds niks op maar letterlijk volgens de definitie van het basisinkomen: Iedereen krijgt die, ongeacht of je werkt of niet.
Het is heel simpel, je hebt straks een ongelimiteerd aanbod want gegarandeerd inkomen == ongelimiteerd produceren en een verstoorde vraag waarbij er geen regulatie is door middel van dalend of opdrogen van inkomen bij de producent. Ook draai je elke vorm van innovatie de nek om want de cashflow blijft op peil, ongeacht alles.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.
Tuurlijk wel, dan daalt de prijs gewoon. probleem opgelost,quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.
Dus effectief heeft niemand iets aan het basisinkomen behoudens de mensen met een uitkering tot aan minimumloon. Ik zie niet in waarom dit systeem er zou moeten komen, ik mis de voordelen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom zou jouw baas, jou naar de concurrent laten vertrekken die jou meer biedt omdat er een basisloon zou zijn? Waarom je loon halveren?
Of bedoel je nu je netto loon? Je netto loon neemt nauwelijks af. Ja de belastingdruk wordt iets hoger maar dat wordt grotendeels al dan niet helemaal gecompenseerd met datzelfde basisinkomen.
Van welk geld?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Villas_Rubin het volgende:
Super!! Kan ik lekker iedere dag een beetje zuipen, een beetje blowuh...
Dat maakt dus niet uit. Een dalende vraagprijs doet niets met het aanbod aangezien de financiering geen probleem meer is voor de productie. Je hebt dus geen vraag en aanbod markt meer.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, dan daalt de prijs gewoon. probleem opgelost,
Al de schrijvers hoeven geen miljonair te worden want ze krijgen al basisloon, waarmee ze defacto financieel onafhankelijk zijn. . Iedereen gelukkig.
Innovatie in het boeken schrijven? Je bent niet goed snik jij.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is heel simpel, je hebt straks een ongelimiteerd aanbod want gegarandeerd inkomen == ongelimiteerd produceren en een verstoorde vraag waarbij er geen regulatie is door middel van dalend of opdrogen van inkomen bij de producent. Ook draai je elke vorm van innovatie de nek om want de cashflow blijft op peil, ongeacht alles.
Klopt. Daarom moet er dus een basisinkomen voor iedereen zijn; waarna je uitkeringen (inclusief bijstand, AOW, WW etc) laat vervallen - net als de minimumlooneisen voor werkgevers.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:41 schreef jatochneetoch het volgende:
Dit werkt toch nooit als niet iedereen mee doet?
Wat de belastingbetaler afdraagt natuurlijkquote:
Prima toch?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat maakt dus niet uit. Een dalende vraagprijs doet niets met het aanbod aangezien de financiering geen probleem meer is voor de productie. Je hebt dus geen vraag en aanbod markt meer.
ja, want we hebben het nu slechts over 1 vak en niet over de gehele linie als we een basisinkomen gaan invoeren.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Innovatie in het boeken schrijven? Je bent niet goed snik jij.
Dat zou een logisch gevolg zijn ja. Als ''nieuwe'' Nederlander heb je dan ook recht op een basisinkomen lijkt me?quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Guyver2 het volgende:
Stel dat de basisinkomen voor iedereen beschikbaar wordt,
bestaat er niet een kans dat nederlanders massaal op vakantie gaan naar goedkopere landen?
En de mensen van andere landen massaal hier naartoe komen voor inburgering?
Je hebt dus geen argumentatie en je stelling dat een vraag&aanbod markt het probleem van onnodige productie zou oplossen is niet bewezen. Staat genoteerd.quote:
Of als jij werkloos raakt en geen WW meer kunt krijgen en je huis moet opeten...quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef Scorpie het volgende:
Dus effectief heeft niemand iets aan het basisinkomen behoudens de mensen met een uitkering tot aan minimumloon. Ik zie niet in waarom dit systeem er zou moeten komen, ik mis de voordelen.
Je moet eens proberen te lezen waar je op reageert.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
ja, want we hebben het nu slechts over 1 vak en niet over de gehele linie als we een basisinkomen gaan invoeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |