abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:37:01 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_151067095
Experimenteren met een basisinkomen

Steeds meer gemeenten willen experimenteren met een basisinkomen. Een kleine groep inwoners ziet dan af van het recht op bijstand, huur- en zorgtoeslag. In ruil daarvoor krijgen ze een bedrag, waar iemand net van kan rondkomen. Bijverdienen mag, maar hoeft niet.

Onbeperkt bijverdienen
Gemeenten zien wel wat in het idee van een basisinkomen. Sinds dit jaar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor werk en inkomen. Eén van de verantwoordelijkheden is om werklozen weer aan het werk te krijgen.

In Groningen vragen ze zich af of een basisinkomen werkt. Wethouder Mattias Gijsbertsen kijkt naar de mogelijkheden van een experiment waarbij uitkeringsgerechtigden onbeperkt kunnen bijverdienen. Een soort basisinkomen ‘light’.

In Leeuwarden presenteerde econoom Marcel Canoy deze maand een plan voor een experiment met een basisinkomen. Duizend Friezen - bijstandsgerechtigden, kunstenaars en zzp’ers - zouden mogen meedoen.

Volgens Canoy is het interessant om te kijken wat er gebeurt als mensen in vrijheid en zonder armoede leven. 'Gaan ze op de bank liggen met een zak chips? Of worden ze juist productiever?'

Succes
Het idee van een basisinkomen is niet nieuw. In Pakistan werd er 600 na Chr. al over geschreven en in de jaren ’70 was er een jarenlang experiment in Dauphine in Canada. Uit die proef bleek dat alleen moeders en tieners minder gingen werken: moeders bleven langer thuis bij hun kinderen en tieners gingen langer naar school. Ook in Namibië bleek een experiment met het basisinkomen een succes.

Nederlandse gemeenten mogen dan wel steeds vaker willen experimenteren met het basisinkomen of een variant daarop. In Den Haag gaan de handen nog niet op elkaar voor het idee. Partijen als D66 en PvdA pleiten wel voor experimenten en onderzoeken op gemeentelijk niveau.

Experimenten
Maar een basisinkomen voor iedere Nederlander lijkt vooralsnog onhaalbaar. Marcel Canoy: "We hebben experimenten van lang geleden, dus we weten niet wat er precies gaat gebeuren. Ik ben daarom voorstander van experimenten. Maar om het is te vroeg om het in heel Nederland in te voeren."
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)met-een-basisinkomen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:37:24 #2
pi_151067107
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou, nee.
Ja, wel.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_151067145
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, wel.
Nee. Maar wel leuk geprobeerd.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat je dezelfde levensstandaard wilt aanhouden? Dit voorbeeld is alleen van toepassing bij lonen om en nabij het minimumloon i.v.m. arbeidsoverschot aldaar.
Ik werk voor bedrag x omdat ik vind dat ik dat waard ben. Met dit plan zou ik opeens de helft minder waard zijn, terwijl ik wel net zoveel oplever voor mijn directeur. Ik begrijp jouw enthousiasme niet om dan je loon maar te halveren omdat ik toevallig gratis geld toegeschoven krijg.
pi_151067163
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, wel.
Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.
pi_151067221
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
pi_151067255
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Scorpie het volgende:
Ik werk voor bedrag x omdat ik vind dat ik dat waard ben. Met dit plan zou ik opeens de helft minder waard zijn, terwijl ik wel net zoveel oplever voor mijn directeur. Ik begrijp jouw enthousiasme niet om dan je loon maar te halveren omdat ik toevallig gratis geld toegeschoven krijg.
Waarom zou jouw baas, jou naar de concurrent laten vertrekken die jou meer biedt omdat er een basisloon zou zijn? Waarom je loon halveren?

Of bedoel je nu je netto loon? Je netto loon neemt nauwelijks af. Ja de belastingdruk wordt iets hoger maar dat wordt grotendeels al dan niet helemaal gecompenseerd met datzelfde basisinkomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_151067257
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:13 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Valt wel mee, ik zit bruto nog geen 200 euro onder modaal.
Inwisselbaar dus.

quote:
Er was ooit zo'n mooie website: Where money walks. Daar kon je precies zien wat de effecten waren van het heffen van belasting op vermogen. Overal waar dat gedaan werd verdwenen de rijkeren.
Ze gaan echt niet weg omdat ze 1500 euro basisinkomen krijgen en 1600 euro belasting meer betalen.

quote:
Zie mijn berekening. Waar is die van jou? Ik wacht nog steeds.
NWS / Nederland gaat experimenteren met het basisinkomen.

quote:
Ik wil dat iedereen zijn eigen boterham verdient.
Dan moet je dat niet afhankelijk maken van het vinden van een baan, want die zijn er te weinig. Mede omdat de loonkosten zo hoog zijn. Je moet je werknemer meteen zoveel betalen dat hij zijn levensonderhoud kan betalen en dat is niet weinig.

quote:
Aangezien je vindt dat mijn berekening niet opgaat zie ik graag die van jou tegemoet.
En dan niet weer uitgaan van werkenden die hun complete basisinkomen direct weer inleveren want dan levert werken dus nog steeds niks op maar letterlijk volgens de definitie van het basisinkomen: Iedereen krijgt die, ongeacht of je werkt of niet.
Je krijgt het ook ongeacht of je werkt. Maar over het inkomen uit werk boven de belastingvrije voet betaal je gewoon belasting net als nu. Als je dan het progressieve belastingstelsel aanhoudt, is er een loon dat zo hoog is dat je meer belasting betaalt dan je aan basisinkomen krijgt. Dat doet er niet aan af dat je een basisinkomen krijgt. De inkomsten uit werk zijn immers afhankelijk van het feit of je werkt, terwijl het basisinkomen dat niet is.

Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Maar als je een ander punt wil maken dat simplistisch rechts tegen is zul je er iets beter over na moeten denken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_151067307
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.
Het is heel simpel, je hebt straks een ongelimiteerd aanbod want gegarandeerd inkomen == ongelimiteerd produceren en een verstoorde vraag waarbij er geen regulatie is door middel van dalend of opdrogen van inkomen bij de producent. Ook draai je elke vorm van innovatie de nek om want de cashflow blijft op peil, ongeacht alles.
pi_151067323
Dit werkt toch nooit als niet iedereen mee doet? :')
pi_151067351
Super!! Kan ik lekker iedere dag een beetje zuipen, een beetje blowuh...
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:42:33 #11
pi_151067359
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, dan daalt de prijs gewoon. probleem opgelost,

Al de schrijvers hoeven geen miljonair te worden want ze krijgen al basisloon, waarmee ze defacto financieel onafhankelijk zijn. . Iedereen gelukkig.
pi_151067386
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom zou jouw baas, jou naar de concurrent laten vertrekken die jou meer biedt omdat er een basisloon zou zijn? Waarom je loon halveren?

Of bedoel je nu je netto loon? Je netto loon neemt nauwelijks af. Ja de belastingdruk wordt iets hoger maar dat wordt grotendeels al dan niet helemaal gecompenseerd met datzelfde basisinkomen.
Dus effectief heeft niemand iets aan het basisinkomen behoudens de mensen met een uitkering tot aan minimumloon. Ik zie niet in waarom dit systeem er zou moeten komen, ik mis de voordelen.
pi_151067406
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Villas_Rubin het volgende:
Super!! Kan ik lekker iedere dag een beetje zuipen, een beetje blowuh...
Van welk geld?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_151067416
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, dan daalt de prijs gewoon. probleem opgelost,

Al de schrijvers hoeven geen miljonair te worden want ze krijgen al basisloon, waarmee ze defacto financieel onafhankelijk zijn. . Iedereen gelukkig.
Dat maakt dus niet uit. Een dalende vraagprijs doet niets met het aanbod aangezien de financiering geen probleem meer is voor de productie. Je hebt dus geen vraag en aanbod markt meer.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:44:07 #15
pi_151067433
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is heel simpel, je hebt straks een ongelimiteerd aanbod want gegarandeerd inkomen == ongelimiteerd produceren en een verstoorde vraag waarbij er geen regulatie is door middel van dalend of opdrogen van inkomen bij de producent. Ook draai je elke vorm van innovatie de nek om want de cashflow blijft op peil, ongeacht alles.
Innovatie in het boeken schrijven? Je bent niet goed snik jij. :')
pi_151067435
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:41 schreef jatochneetoch het volgende:
Dit werkt toch nooit als niet iedereen mee doet? :')
Klopt. Daarom moet er dus een basisinkomen voor iedereen zijn; waarna je uitkeringen (inclusief bijstand, AOW, WW etc) laat vervallen - net als de minimumlooneisen voor werkgevers.

Hiermee versimpel je de overheidsadministratie gigantisch en moedig je werkgevers aan om mensen aan te nemen voor allerlei klusjes die men nu laat zitten omdat de werknemers te duur zijn.

In theorie.
pi_151067438
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Van welk geld?
Van je basisinkomen
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:44:10 #18
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_151067439
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Van welk geld?
Wat de belastingbetaler afdraagt natuurlijk :D
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:44:49 #19
pi_151067463
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat maakt dus niet uit. Een dalende vraagprijs doet niets met het aanbod aangezien de financiering geen probleem meer is voor de productie. Je hebt dus geen vraag en aanbod markt meer.
Prima toch?
pi_151067464
Stel dat de basisinkomen voor iedereen beschikbaar wordt.
Bestaat er niet een kans dat nederlanders massaal op vakantie gaan naar goedkopere landen?
En de mensen van andere landen massaal hier naartoe komen voor inburgering?
To see or not to see. That's my answer.
pi_151067493
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Innovatie in het boeken schrijven? Je bent niet goed snik jij. :')
ja, want we hebben het nu slechts over 1 vak en niet over de gehele linie als we een basisinkomen gaan invoeren.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:45:45 #22
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_151067506
quote:
5s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Guyver2 het volgende:
Stel dat de basisinkomen voor iedereen beschikbaar wordt,
bestaat er niet een kans dat nederlanders massaal op vakantie gaan naar goedkopere landen?
En de mensen van andere landen massaal hier naartoe komen voor inburgering?
Dat zou een logisch gevolg zijn ja. Als ''nieuwe'' Nederlander heb je dan ook recht op een basisinkomen lijkt me?
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_151067526
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Prima toch?
Je hebt dus geen argumentatie en je stelling dat een vraag&aanbod markt het probleem van onnodige productie zou oplossen is niet bewezen. Staat genoteerd.
pi_151067548
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef Scorpie het volgende:
Dus effectief heeft niemand iets aan het basisinkomen behoudens de mensen met een uitkering tot aan minimumloon. Ik zie niet in waarom dit systeem er zou moeten komen, ik mis de voordelen.
Of als jij werkloos raakt en geen WW meer kunt krijgen en je huis moet opeten...
Als jij als student verder wilt leren maar het verschil tussen werken en studeren qua inkomen wel erg groot is...
Alle toeslagen en subsidies die eigenlijk helemaal niet nodig zijn kun je de das om doen.
Minder bureaucratie omdat die toeslagen en subsidies niet getoetst hoeven te worden op een persoon, ieder jaar opnieuw.

Werkgevers die sneller werknemers in dienst kunnen nemen omdat de lonen dalen wat zorgt voor meer werkgelegenheid én productie.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:47:16 #25
pi_151067570
quote:
10s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

ja, want we hebben het nu slechts over 1 vak en niet over de gehele linie als we een basisinkomen gaan invoeren.
Je moet eens proberen te lezen waar je op reageert. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')