http://uitdekeukenvanarde(...)e-zuurdesem.html?m=1quote:Op vrijdag 26 juni 2015 11:13 schreef Questular het volgende:
Denk dat ik me ook eens aan het zuurdesem bakken wil wagen, Als iemand een mooi beginners recept heeft dan lees ik dat graag
Ja hoor. Afgelopen 4 weken op vakantie geweest en bij vrienden van ons waar we een weekje waren een no-knead-brood gebakken. Sinds gisteren weer thuis en dus begint het normale leven weer. Ik bak alle brood voor ons gezin zelf dus de eersten staan nu te rijzen.quote:
Dankjewel! Welk gedeelte van het 'mooie' lukt niet? Heb er niet veel verstand van maar wat ik heb gelezen en wat ik tijdens die workshop mee heb gekregen is het vormen/op spanning brengen zeer belangrijk voor een 'mooi 'eindresultaatquote:Op zondag 26 juli 2015 18:53 schreef qltel het volgende:
Mooi brood trouwens! Zo mooi krijg ik ze niet..
Het mooie gedeelte lukt niet.quote:Op maandag 27 juli 2015 08:07 schreef Trusten het volgende:
[..]
Dankjewel! Welk gedeelte van het 'mooie' lukt niet? Heb er niet veel verstand van maar wat ik heb gelezen en wat ik tijdens die workshop mee heb gekregen is het vormen/op spanning brengen zeer belangrijk voor een 'mooi 'eindresultaat
Kan je deze twee van harte aanradenquote:Op donderdag 30 juli 2015 09:24 schreef qltel het volgende:
[..]
Het mooie gedeelte lukt niet.![]()
Ik maak brood, en het smaakt prima maar ziet er meestal niet geweldig mooi uit.
Zoals die mooie strepen op jouw bovenste foto of de mooie gelijke bolletjes op de onderste. Ik zie trouwens dat dat alleen een kwestie van insnijden is, ik moet dat dus toch eens een keer proberen. Dat "op spanning" brengen is ook zoiets, een vriend van me die bakker is heeft me dat een keer uitgelegd, maar dat mag hij dus nog een keer gaan doen..
Bedankt voor de tips! Ik ga de filmpjes zo even bekijken.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:28 schreef Trusten het volgende:
[..]
Misschien heb je er wat aan, al is het natuurlijk het meest belangrijk dat het lekker is
Wat bij broodjes voor mij ook heel erg helpt is gewoon netjes afwegen. Als ik een klomp deeg op het oog in bijvoorbeeld zes porties moet verdelen kom ik altijd met ongelijke broodjes te zitten en dat ookgt rommelig. Gewoon weegschaal erbij, deeg wegen, gewicht delen door de hoeveelheid broodjes die je hebben wilt. En dan met behulp van de weegschaal voor exact hetzelfde wegende porties zorgen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:56 schreef qltel het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips! Ik ga de filmpjes zo even bekijken.
Keurig! Mooi plat ookquote:
Recept!quote:Op vrijdag 31 juli 2015 16:05 schreef Isegrim het volgende:
Ben op dag 2 van een brood dat 3 dagen kost. Zacht, fluffy brood zou het moeten worden, maar dan met zuurdesem. Ben heel benieuwd of het een succes wordt.
Deze, die ik ook al in het bakkerij-topic had gezet geloof ik:quote:
Gekocht, dankje!quote:Op vrijdag 31 juli 2015 22:15 schreef Isegrim het volgende:
.. ff zoeken op 'sourdough', de cursus van Teresa Greenway.
Watskeburt?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 11:44 schreef Trusten het volgende:
Nou m'n eerste zuurdesem les aan den lijve ondervonden: als je 50g desem ververst met 100g water en 100g bloem wil dat niet zeggen dat je (minimaal) 200g actief desem krijgt...
Had gisteren 50g desem gevoed met 100g water en 100g bloem, verwachting was dat ik dan (minimaal) 50g over zou houden om te bewaren maar dat was krap 15 :pquote:
Ah zo.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 12:16 schreef Trusten het volgende:
[..]
Had gisteren 50g desem gevoed met 100g water en 100g bloem, verwachting was dat ik dan (minimaal) 50g over zou houden om te bewaren maar dat was krap 15 :p
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |