Lachen? De tranen staan in mijn ogen van verdriet als ik zulke reacties lees.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)
Ik mag aannemen dat dat soort systemen een betrouwbaarheid op SIL4-niveau hebben. Theoretisch kunnen ze falen, maar de kans dat dat ooit gedurende de levensduur optreedt is vrijwel verwaarloosbaar. Die crash bij Mulhouse was voor zover ik weet ook geen softwarefout maar het verkeerde gebruik van de software.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:23 schreef TLC het volgende:
Volgens het journaal kon het weleens een softwarefoutje zijn maar dan vraag ik me nog steeds af waarom de verkeersleiding nooit meer contact heeft gekregen met de bemanning.
Rationeel gezien helemaal mee eens. Politiek cq. vanuit de onderbuik echter volstrekt niet uit te leggen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef VacaLoca het volgende:
Heeft het nog wel zin om lichamen te gaan bergen en identificeren? Het is vrij duidelijk dat iedereen dood is. Moeten we meer levens gaan riskeren om lichaamsdelen op te rapen of kunnen we beter die zone als hun grafplaats beschouwen? Zodra tweede zwarte doos gevonden is, is er mss geen verder onderzoek naar brokstukken nodig ook.
Vrijwel onmogelijk karwei om in zo'n gebied elke vierkante meter af te gaan
Het is niet zo waarschijnlijk, aangezien een a320 geen conventioneel stuur heeft maar een elektronisch joystickje aan de zijkant (bij de captain en bij de co). Overigens zal die wel je commando's volgen, alleen als je te snel gaat zal hij de neus weer wat optrekken. Maar je blijft dan dalen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)
Niemand raakte hier buiten bewustzijn. Behalve misschien de arme ziel die half het vliegtuig uitgezogen werd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)
quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef VacaLoca het volgende:
Heeft het nog wel zin om lichamen te gaan bergen en identificeren? Het is vrij duidelijk dat iedereen dood is. Moeten we meer levens gaan riskeren om lichaamsdelen op te rapen of kunnen we beter die zone als hun grafplaats beschouwen? Zodra tweede zwarte doos gevonden is, is er mss geen verder onderzoek naar brokstukken nodig ook.
Vrijwel onmogelijk karwei om in zo'n gebied elke vierkante meter af te gaan
Daar heb je ook geen experts voor nodig in dit gevalquote:Op woensdag 25 maart 2015 23:54 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]Juist door identificatie weet je welk deel van het toestel het zwaarst toegetakeld is en kan men beter en preciezer achterhalen wat de oorzaak is van de ramp.
Ik zal gek zijn, Fer kan van toeten noch blazen weten, maar aangezien ik veel grotere onzin voorbij heb zien komen, snap ik je reactie echt niet. Maar dat kan ook de tijd van de dag zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Lachen? De tranen staan in mijn ogen van verdriet als ik zulke reacties lees.
Ik zie niet in waarom dat stickje daar nu zoveel aan zou veranderen. Al is het wellicht onwaarschijnlijk dat je wel de hoogte aanpast, maar niet de richting.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:22 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is niet zo waarschijnlijk, aangezien een a320 geen conventioneel stuur heeft maar een elektronisch joystickje aan de zijkant (bij de captain en bij de co). Overigens zal die wel je commando's volgen, alleen als je te snel gaat zal hij de neus weer wat optrekken. Maar je blijft dan dalen.
En dat is misschien wel het belangrijkste argument tegen een snelle decompressie via een raam. En ik denk dat dat de enige decompressie is die het toestel intact laat terwijl er te weinig tijd is voor de crew om een masker op te zetten en een mayday uit te doen gaan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:22 schreef Messina het volgende:
[..]
Niemand raakte hier buiten bewustzijn. Behalve misschien de arme ziel die half het vliegtuig uitgezogen werd.
Waar is het raam dan gebleven?quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:13 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En dat is misschien wel het belangrijkste argument tegen een snelle decompressie via een raam. En ik denk dat dat de enige decompressie is die het toestel intact laat terwijl er te weinig tijd is voor de crew om een masker op te zetten en een mayday uit te doen gaan.
Blijven in elk geval rook/giftige lucht (al dan niet zichtbaar) en opzet in elk geval over.
Ik bedoelde meer dat het eerder gebeurt dat je voorover op een conventionele stuurknuppel valt dan dat je een joystick omlaag druk in bewusteloze toestand.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat stickje daar nu zoveel aan zou veranderen. Al is het wellicht onwaarschijnlijk dat je wel de hoogte aanpast, maar niet de richting.
Wat niet logisch lijkt vanuit engineering-perspectief-zonder-kennis-van-zaken, dat is dat als je tegen dat stickje drukt, de autopilot eerder (en consistent, gezien de vluchtgegevens) ingrijpt dat wat maximaal gedaan wordt bij b.v. moeilijke landingen. Dat maakt een piloot die buiten bewustzijn tegen 't sticlkje drukt inderdaad wat onwaarschijnlijk.
Hoezo? Een raam van een airliner vliegt op grotere hoogte (38k is zeker grotere hoogte) naar buiten, niet naar binnen. Zo'n raam is maar een klein ding, die kan prima ergens ten oosten van Marseillle tussen de lavendelstoppels liggen.quote:
Lullige daarvan is dat de andere piloot geen idee heeft dat zijn collega dat aan het doen is. Bij 'normale' controls zie je je eigen yoke ook bewegen, en kan je de ander proberen te overpoweren. Bij elektronische joysticks zonder feedback mis je die informatie.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:19 schreef Fer het volgende:
Dat stickje heeft wel vreemdere dingen meegemaakt, waaronder dus Air France 2009, waar 1 piloot de hele tijd een stick naar achteren trok, bij bewustzijn.
Die vlogen nog aanzienlijk lager.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:22 schreef Messina het volgende:
[..]
Niemand raakte hier buiten bewustzijn. Behalve misschien de arme ziel die half het vliegtuig uitgezogen werd.
Ja, dat begrijp ik. In ieder geval valt het uit de lucht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:20 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoezo? Een raam van een airliner vliegt op grotere hoogte (38k is zeker grotere hoogte) naar buiten, niet naar binnen. Zo'n raam is maar een klein ding, die kan prima ergens ten oosten van Marseillle tussen de lavendelstoppels liggen.
Als ik naar die snelheid en daalsnelheid kijk kan er nooit veel vermogen op de motoren hebben gestaan tijdens de daling. Maar herrie is relatief, zeker in een echoend dal waar je normaal geen vliegtuigen hoortquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:19 schreef Fer het volgende:
Dat stickje heeft wel vreemdere dingen meegemaakt, waaronder dus Air France 2009, waar 1 piloot de hele tijd een stick naar achteren trok, bij bewustzijn.
Overspeed, zouden dan de motoren niet terug naar idle gaan? En geen herrie maken dus?
Hm, je eerste punt snap ik, maaar maakt het bij de stick in een A320 niet onmogelijk, alleen minder logisch. Je 2e punt zou uitsluitsel moeten kunnen geven, maar daarvoor heb ik echt te weinig kaas gegeten van vliegtuigen: zat dit toestel tegen de max snelheid aan? Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, omdat de glideratio van een A320 ergens tussen de 1:18 tot 1:20 ligt, afgaande op bronnen op het alwetende internet. En bij mijn beste weten ligt de snelheid in glide niet op de max. Tegelijk ging dit toestel sneller verticaal naar beneden, maar niet extreem. Daar komt nog bij dat je een toestel kunt afremmen op (hoe heten die) flaps. Als een piloot de wens heeft om snel te dalen, dan neem ik aan dat eerst die remmende maatregelen worden ingezet door de veiligheidssystemen voordat je wordt belemmmerd in je snelheid van dalen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:19 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat het eerder gebeurt dat je voorover op een conventionele stuurknuppel valt dan dat je een joystick omlaag druk in bewusteloze toestand.
De autopilot grijpt überhaupt niet in, dat doen de protectiesystemen, maar ik snap wat je bedoelt. Zo een overspeedprotectie is inderdaad vrij consistent als je naar beneden blijft drukken, de neusstand wordt dan gewoon zo gekozen dat je net tegen de maximale snelheid aanzit.
Ja, maar ook al draaien de motoren flight idle, ze leveren nog steeds wat vermogen. Dus dan kom je al een stuk verderquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:32 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hm, je eerste punt snap ik, maaar maakt het bij de stick in een A320 niet onmogelijk, alleen minder logisch. Je 2e punt zou uitsluitsel moeten kunnen geven, maar daarvoor heb ik echt te weinig kaas gegeten van vliegtuigen: zat dit toestel tegen de max snelheid aan? Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, omdat de glideratio van een A320 ergens tussen de 1:18 tot 1:20 ligt, afgaande op bronnen op het alwetende internet. En bij mijn beste weten ligt de snelheid in glide niet op de max. Tegelijk ging dit toestel sneller verticaal naar beneden, maar niet extreem. Daar komt nog bij dat je een toestel kunt afremmen op (hoe heten die) flaps. Als een piloot de wens heeft om snel te dalen, dan neem ik aan dat eerst die remmende maatregelen worden ingezet door de veiligheidssystemen voordat je wordt belemmmerd in je snelheid van dalen.
twitter:NewsOnTheMin twitterde op donderdag 26-03-2015 om 00:37:31BREAKING: According to the NYT, One Pilot Was Locked Out of Cockpit on Germanwings #4U9525 Before Crashing in France http://t.co/DfEZqYnLMD reageer retweet
Spannend, maar ik heb ondertussen al zo veel onzin voorbij horen komen op twitterquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:41 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:NewsOnTheMin twitterde op donderdag 26-03-2015 om 00:37:31BREAKING: According to the NYT, One Pilot Was Locked Out of Cockpit on Germanwings #4U9525 Before Crashing in France http://t.co/DfEZqYnLMD reageer retweet
De New York Times is natuurlijk niet zomaar een onzinblogje: http://nyti.ms/1GWxwLyquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:42 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Spannend, maar ik heb ondertussen al zo veel onzin voorbij horen komen op twitter
Een piloot heeft een knopje om de deur te ontgrendelen. Vanuit zijn stoel.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:48 schreef Fer het volgende:
Er was al officieel verklaart dat er onduidelijke stemmen en geluiden op de tape stonden. Dit lijkt een logisch uitleg, van ze eerder al hoorden.
Maar stel dat. Sinds 9/11 doen ze de cockpit op slot. Maar er zijn toch mensen met de sleutel? Een piloot staat niet even op om de deur te openen, dacht ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |