quote:In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn.
Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien.
Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille.
Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren.
http://nos.nl/artikel/202(...)crash-frankrijk.html
quote:Vrouw (20) uit Deurne overleden bij vliegramp met toestel Germanwings in Frankrijk'
DEURNE - Bij de vliegtuigcrash met het toestel van Germanwings in de Franse Alpen zou dinsdag ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf.
De vrouw zou voor een stedentrip in Barcelona zijn geweest. Op een recente foto van de vrouw op Facebook is al gereageerd met ‘Hopen op een wonder’.
Een woordvoerder van burgemeester Hilko Mak van Deurne heeft de geruchten ook gehoord, maar kan op dit moment nog niks bevestigen. Pas nadat de officiële instanties de gemeente hebben ingelicht, komt de woordvoerder met een officieel bericht.
School
Woordvoerder Jos Smits van ROC Ter AA in Helmond zegt tegen Omroep Brabant dat hij het verhaal ook heeft vernomen. “Het is voor ons nog een onbevestigd bericht dat via een collega tot ons is gekomen. Als het gaat om de bewuste vrouw uit Deurne is het een oud-leerling van ons.”
Crash
Aan boord van het toestel waren 144 passagiers en zes bemanningsleden. Het vliegtuig stortte neer bij de plaats Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains in de Franse Alpen.
twitter:germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:27:57UPDATE: Wir müssen leider bestätigen, dass Flug 4U9525 auf dem Flug von BCN nach DUS über den französischen Alpen verunglückt ist ... reageer retweet
twitter:germanwings twitterde op dinsdag 24-03-2015 om 13:28:29Es handelt sich um ein Flugzeug vom Typ A320. An Bord waren 144 Passagiere und 6 Crew-Mitglieder. Lufthansa und Germanwings ... reageer retweet
quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:52 schreef opgebaarde het volgende:
@Loekie wat denk jij dat er gebeurd is en wil je hier asjeblieft over uitweiden?
hoe goed denk jij dat een oud boertje dat allemaal hoort?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
Hoorde op radio een interview met een oud boertje, wat in dat dal woont. Hij hoorde de motoren bulderen en op een gegeven moment leek het of ze gas terugnamen. Dat zou lijken op de autothrottle die nog in werking was.
Ik vraag mij af of een A320 ten alle tijde nog reageert op commando's van de side sticks, dus ook tijdens autopilot. Dan denk ik namelijk aan een scenario waarbij de piloten het bewustzijn verloren hebben (geen luchtdruk, giftige dampen, rookontwikkeling oid) en daarbij 1 piloot (of zijn lichaam) de stick naar voren blijft duwen.
Er trouwens ook een geval, waarbij 1 co-piloot de hele tijd de onbewust de stick naar achteren trekt, waarbij het vliegtuig telkens met de neus omhoog wil en de andere piloot geen idee heeft hoe het komt.
Heeft ie die straaljager niet gewoon gehoord?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
Hoorde op radio een interview met een oud boertje, wat in dat dal woont. Hij hoorde de motoren bulderen en op een gegeven moment leek het of ze gas terugnamen. Dat zou lijken op de autothrottle die nog in werking was.
Ik vraag mij af of een A320 ten alle tijde nog reageert op commando's van de side sticks, dus ook tijdens autopilot. Dan denk ik namelijk aan een scenario waarbij de piloten het bewustzijn verloren hebben (geen luchtdruk, giftige dampen, rookontwikkeling oid) en daarbij 1 piloot (of zijn lichaam) de stick naar voren blijft duwen.
Er trouwens ook een geval, waarbij 1 co-piloot de hele tijd de onbewust de stick naar achteren trekt, waarbij het vliegtuig telkens met de neus omhoog wil en de andere piloot geen idee heeft hoe het komt.
Is een heel ander geluidquote:Op woensdag 25 maart 2015 19:58 schreef vuvuzela het volgende:
[..]
Heeft ie die straaljager niet gewoon gehoord?
Die boer sloeg er geen acht op en pas toen het nieuws naar buiten kwam van de ramp, hij de link heeft gelegd naar zijn ervaring die hij eerder terloops had gehoord, toch?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
Hoorde op radio een interview met een oud boertje, wat in dat dal woont. Hij hoorde de motoren bulderen en op een gegeven moment leek het of ze gas terugnamen. Dat zou lijken op de autothrottle die nog in werking was.
Ik vraag mij af of een A320 ten alle tijde nog reageert op commando's van de side sticks, dus ook tijdens autopilot. Dan denk ik namelijk aan een scenario waarbij de piloten het bewustzijn verloren hebben (geen luchtdruk, giftige dampen, rookontwikkeling oid) en daarbij 1 piloot (of zijn lichaam) de stick naar voren blijft duwen.
Er trouwens ook een geval, waarbij 1 co-piloot de hele tijd de onbewust de stick naar achteren trekt, waarbij het vliegtuig telkens met de neus omhoog wil en de andere piloot geen idee heeft hoe het komt.
Hij hoorde ieder geval in verandering in het motorgeluid. Dat is toch wel duidelijk een verschil met een motor die op 1 stand blijft denderen. Ik woon bij Schiphol ik hoor eigen die autothrottle vrij regelmatig in werking.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
hoe goed denk jij dat een oud boertje dat allemaal hoort?
Dan moet dat boertje even overleggen met deze fietser, want die had het juist over extra gas...quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
Hoorde op radio een interview met een oud boertje, wat in dat dal woont. Hij hoorde de motoren bulderen en op een gegeven moment leek het of ze gas terugnamen. Dat zou lijken op de autothrottle die nog in werking was.
Was dat niet bij de Airbus van Air France die in 2009 in de Atlantische Oceaan dook?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
Er trouwens ook een geval, waarbij 1 co-piloot de hele tijd de onbewust de stick naar achteren trekt, waarbij het vliegtuig telkens met de neus omhoog wil en de andere piloot geen idee heeft hoe het komt.
Waar het ieder geval op lijkt dat de aansturing van de motoren nog in werking was. De electronica/computers waren nog in werking. Maar dat was misschien ook al duidelijk, omdat het toestel koers bleef houden en een vaste dalingshoek maakte.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:06 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dan moet dat boertje even overleggen met deze fietser, want die had het juist over extra gas...
Ben je niet goed?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:52 schreef opgebaarde het volgende:
@Loekie wat denk jij dat er gebeurd is en wil je hier asjeblieft over uitweiden?
Je kan de autopilot overriden met de sidestick. Alleen in sommige gevallen luistert het vliegtuig niet, zoals bij een stall. Maar dat staat los van de autopilot.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
Hoorde op radio een interview met een oud boertje, wat in dat dal woont. Hij hoorde de motoren bulderen en op een gegeven moment leek het of ze gas terugnamen. Dat zou lijken op de autothrottle die nog in werking was.
Ik vraag mij af of een A320 ten alle tijde nog reageert op commando's van de side sticks, dus ook tijdens autopilot. Dan denk ik namelijk aan een scenario waarbij de piloten het bewustzijn verloren hebben (geen luchtdruk, giftige dampen, rookontwikkeling oid) en daarbij 1 piloot (of zijn lichaam) de stick naar voren blijft duwen.
Er trouwens ook een geval, waarbij 1 co-piloot de hele tijd de onbewust de stick naar achteren trekt, waarbij het vliegtuig telkens met de neus omhoog wil en de andere piloot geen idee heeft hoe het komt.
Dat klopt, maar er is 1 ding die ik maar niet terug zie komen. Naar verluidt geef je als 1e stap in een noodsituatie niet op dat je wilt dalen, maar naar welke hoogte je wilt dalen. Daarna geef je op hoe je naar die hoogte wilt (langzaam of snel). Die mooie lijn van vliegen tot de crash doet vermoeden dat het de autopilot was, maar hoe kan dat ding dan doorvliegen tot in de berg?quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:08 schreef Fer het volgende:
Waar het ieder geval op lijkt dat de aansturing van de motoren nog in werking was. De electronica/computers waren nog in werking. Maar dat was misschien ook al duidelijk, omdat het toestel koers bleef houden en een vaste dalingshoek maakte.
Nou, dat vraag ik mij dus af. Wat als de autopilot de opdracht heeft een bepaalde hoogte aanhouden, maar de stick zegt neus omlaag.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:17 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat klopt, maar er is 1 ding die ik maar niet terug zie komen. Naar verluid geef je als 1e stap in een noodsituatie niet op dat je wilt dalen, maar naar welke hoogte je wilt dalen. Daarna geef je op hoe je naar die hoogte wilt (langzaam of snel). Die mooie lijn van vliegen tot de crash doet vermoeden dat het de autopilot was, maar hoe kan dat ding dan doorvliegen tot in de berg?
Wat ik er van begreep, is dat die Airbus-autopilots nogal dominant zijn en input van piloten negeren als naar de smaak van de autopilot de piloot onveilige input geeft. (Misschien dat ik dat ook wel op Fok heb gelezen, mix de fora de laatste dagen een beetje...)quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Nou, dat vraag ik mij dus af. Wat als de autopilot de opdracht heeft een bepaalde hoogte aanhouden, maar de stick zegt neus omlaag.
dopplerquote:Op woensdag 25 maart 2015 20:04 schreef Fer het volgende:
[..]
Hij hoorde ieder geval in verandering in het motorgeluid. Dat is toch wel duidelijk een verschil met een motor die op 1 stand blijft denderen. Ik woon bij Schiphol ik hoor eigen die autothrottle vrij regelmatig in werking.
Klopt in feite besturen de 3 computers de Airbus, ten allen tijden. De input van de piloten wordt in feite meegenomen in de keuzes van de computers. Maar de zijn wel zo geprogrammeerd dat in principe de piloten dat ding moeten kunnen besturen, maar niet altijd 100% controle hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:30 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Wat ik er van begreep, is dat die Airbus-autopilots nogal dominant zijn en input van piloten negeren als naar de smaak van de autopilot de piloot onveilige input geeft. (Misschien dat ik dat ook wel op Fok heb gelezen, mix de fora de laatste dagen een beetje...)
Dan moet de autopiloot wel weten dat hij bij een berg is.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:17 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat klopt, maar er is 1 ding die ik maar niet terug zie komen. Naar verluid geef je als 1e stap in een noodsituatie niet op dat je wilt dalen, maar naar welke hoogte je wilt dalen. Daarna geef je op hoe je naar die hoogte wilt (langzaam of snel). Die mooie lijn van vliegen tot de crash doet vermoeden dat het de autopilot was, maar hoe kan dat ding dan doorvliegen tot in de berg?
Daarom denk ik eerder aan uitvallen van de piloten, door wegvallende druk of rook in de cabine. Of het uitvallen van de cockpit elektronica.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:40 schreef forzzas het volgende:
Alleen dan blijft het vreemd dat er geen contact is geweest.
bij zo'n verschrikkelijk oud toestel mag je al.blij zijn dat de vleugel vastzitquote:Op woensdag 25 maart 2015 20:39 schreef Loekie1 het volgende:
Op een pilotenforum is geopperd dat een raam in de cockpit is stukgegaan. Kan, oud vliegtuig.
Is het cockpitraam van de Airbus 320 van Germanwings gebroken, waardoor de piloten van vlucht 4U9525 bewusteloos vielen wegens een plotse daling van het zuurstofniveau? Dat wordt alvast gesuggereerd op forums van professionele piloten. Daar luidt het dat de zwarte doos van het toestel al deels geanalyseerd is en heeft onthuld dat een 'structureel falen' de ramp veroorzaakte. Dat meldt Daily Mail.
Vlucht 4U9525 stortte gisteren met een snelheid van meer dan 600 kilometer per uur te pletter tegen een bergflank in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden kwamen daar bij om.
Geen noodsignaal
Volgens de jongste theorie die de ramp moet verklaren, zou het raam van de cockpit het hebben begeven, waardoor de piloten plots een gebrek aan zuurstof hadden en niet meer in staat waren een noodsignaal uit te sturen.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)tzijn-verloren.dhtml
Lijkt me een van de grootste angsten van een piloot, dat een raam het begeeft. En het is eerder gebeurd.
VOORZORGSLANDING OP SCHIPHOL NA SCHEURTJE IN RAAM COCKPIT
Een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij SAS heeft op Schiphol een voorzorgslanding gemaakt, omdat er een scheurtje in een raam van de cockpit was ontstaan.
Dat heeft een woordvoerster van Scandinavian Airlines (SAS) donderdag laten weten. De piloot ontdekte het scheurtje aan de rechterkant van de cockpit tijdens de vlucht van Londen naar Kopenhagen. Het raam van een cockpit bestaat uit verschillende lagen.
Als er in een laag een scheurtje komt, ontstaan er temperatuurverschillen, waardoor het zicht vermindert. Dit was voor de piloot aanleiding om uit voorzorg uit te wijken naar Amsterdam. De zes bemanningsleden en de 105 passagiers hebben in een hotel overnacht. De tickets van de passagiers zijn donderdag omgeboekt.
http://www.haarlem105.nl/(...)it/content/item?7953
Een toestel van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft een noodlanding gemaakt in de Hongaarse hoofdstad Budapest. Het vliegtuig was onderweg van het Bulgaarse Sofia naar Munchen. Een raam van de cockpit was tijdens volle vlucht gebarsten, meldt woordvoerder Ferihegy van de luchthaven in Budapest. De noodlanding verliep probleemloos. De passagiers waren nooit in gevaar luidt het.
http://www.vakantiehuizen(...)arst-in-volle-vlucht
inderdaad. Maar dat gebeurt niet plots. genoeg tijd om te melden en maskers op te zetten. En alle elektronica in 1 keer weg is eigenlijk onmogelijk. ook omdat na verluid auto-trottle ook nog werkte.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:46 schreef Fer het volgende:
[..]
Daarom denk ik eerder aan uitvallen van de piloten, door wegvallende druk of rook in de cabine. Of het uitvallen van de cockpit elektronica.
Gevalletje brandende elektronica met rook als gevolg is ook al een keer gebeurt meen ik.
Maar dan zou het toesel Helios-style op de autopilot doorgevlogen moeten zijn naar Duesseldorf om daar met een lege tank neer te storten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:46 schreef Fer het volgende:
[..]
Daarom denk ik eerder aan uitvallen van de piloten, door wegvallende druk of rook in de cabine. Of het uitvallen van de cockpit elektronica.
Gevalletje brandende elektronica met rook als gevolg is ook al een keer gebeurt meen ik.
Wat denk je zelf?quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:09 schreef opgebaarde het volgende:
Weet iemand waarom de nabestaanden van een vliegtuigramp bedragen tot bijna 120.000 uitgekeerd krijgen?
Waarom zou ik het vragen denk je?quote:
Denk logisch na en je kan zo 10 redenen bedenkenquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom zou ik het vragen denk je?
Hmz laat maar zitten, ik weet je aanstaande reactie al. Bedankt voor vraag
uiteraard maar dat speelt nauwelijks een rol bij andere ongelukken, rampen, overlijdensgevallen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:10 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Denk logisch na en je kan zo 10 redenen bedenken
de luchtvaartmaatschappij heeft gedurende de vlucht de verantwoordelijkheid je in leven te houden, nabestaanden moeten direct kosten maken, er kan een kostwinner wegvallen, etc
aldus iemand die zelf ruim 2x zo oud is als het toestel en dat zonder degelijk onderhoudsplanquote:Op woensdag 25 maart 2015 20:47 schreef yvonne het volgende:
[..]
bij zo'n verschrikkelijk oud toestel mag je al.blij zijn dat de vleugel vastzit
Daarom dacht in eerste instantie aan bewustzijn verliezen en hand/arm die de stick naar voren blijft duwen. Weet niet wat een A320 met zo;n situatie doet. Hoogte houden of neus omlaag?quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:59 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Maar dan zou het toesel Helios-style op de autopilot doorgevlogen moeten zijn naar Duesseldorf om daar met een lege tank neer te storten.
Normaal is het zo dat bij side stick input de autopilot eraf gaat. Bij airbus is het wel zo dat in kritieke situaties de computer overruled.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Fer het volgende:
[..]
Daarom dacht in eerste instantie aan bewustzijn verliezen en hand/arm die de stick naar voren blijft duwen. Weet niet wat een A320 met zo;n situatie doet. Hoogte houden of neus omlaag?
geheel afhankelijk van de aard van de ramp natuurlijk. Een tsunami, om maar iets te noemen, is niet 1 partij verantwoordelijk. Bij vliegrampen zijn grote geldsommen niet ongewoon. Bij autoverzekeringen zijn er ook uitkeringen, maar die zijn minder hoog. Een vliegtuigmaatschappij vervoert een partij. Als iemand dan overlijdt en de partij is verantwoordelijk, wordt er uitbetaald.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
uiteraard maar dat speelt nauwelijks een rol bij andere ongelukken, rampen, overlijdensgevallen.
Aangezien jij wel logisch kan nadenken, een idee?
Aangezien ik niet logisch kan nadenken weet ik het volgende niet zeker maar heb jij toevallig enig idee hoeveel nabestaanden krijgen bij een verkeersongeval, een treinongeluk, bootramp, moord of gewoon een simpele medische misser?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:23 schreef kalinhos het volgende:
[..]
geheel afhankelijk van de aard van de ramp natuurlijk. Een tsunami, om maar iets te noemen, is niet 1 partij verantwoordelijk. Bij vliegrampen zijn grote geldsommen niet ongewoon. Bij autoverzekeringen zijn er ook uitkeringen, maar die zijn minder hoog. Een vliegtuigmaatschappij vervoert een partij. Als iemand dan overlijdt en de partij is verantwoordelijk, wordt er uitbetaald.
Het bedrag kan je over discussieren.
Geen idee. Wat meer nuance in je oorspronkelijke vraag had een hoop gescheeld. Nu kwam het over als "waarom krijgen ze geld?"quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Aangezien ik niet logisch kan nadenken weet ik het volgende niet zeker maar heb jij toevallig enig idee hoeveel nabestaanden krijgen bij een verkeersongeval, een treinongeluk, bootramp, moord of gewoon een simpele medische misser?
Nou, je moet wel heel je familie kwijtraken om in de buurt van die 120k te komen. Vast en zeker zijn er meerdere logische redenen voor dit grote verschil maar ik weet hem niet. Vandaar die vraag
quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:14 schreef Fer het volgende:
[..]
Daarom dacht in eerste instantie aan bewustzijn verliezen en hand/arm die de stick naar voren blijft duwen. Weet niet wat een A320 met zo;n situatie doet. Hoogte houden of neus omlaag?
Dat jij 'm,n sarcasme niet begrijpt mag hoor, dat je persoonlijk wordt is minderquote:Op woensdag 25 maart 2015 21:13 schreef alpeko het volgende:
[..]
aldus iemand die zelf ruim 2x zo oud is als het toestel en dat zonder degelijk onderhoudsplan
En ligt dat aan mij of aan jouw 'sarcasme'?quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat jij 'm,n sarcasme niet begrijpt mag hoor
quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:47 schreef yvonne het volgende:
[..]
bij zo'n verschrikkelijk oud toestel mag je al.blij zijn dat de vleugel vastzit
ik weet niet zeker hoe ik jouw 'bot' kwalificatie moet interpreteren. Het komt erg lomp over.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:44 schreef quirina het volgende:
Hoe groot het bedrag ook mag zijn wat nabestaanden krijgen het verzacht echt t leed niet.
Vind die vraag trouwens erg bot.
Zou een dure zaak worden, er sterven waarschijnlijk 5 a 10 nederlanders per dag door medische fouten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:19 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
ik weet niet zeker hoe ik jouw 'bot' kwalificatie moet interpreteren. Het komt erg lomp over.
Ik heb het niet over het geld met nabestaanden of vrienden van de slachtoffers if mensen die dichtbij staan dus er is nogal een afstand. Wel vind ik het relatief grote bedragen en is er een groot verschil in bedragen met andere vergoedingen en daar zit geen kwalificatie in, wel een open vraag.
Bot is het als je net een familielid verloren bent door een kardinale blunder van een arts en dan afgescheept wordt met een paar duizend, en dan niet klagen want geld verzacht het verdriet niet
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)quote:
Lachen? De tranen staan in mijn ogen van verdriet als ik zulke reacties lees.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)
Ik mag aannemen dat dat soort systemen een betrouwbaarheid op SIL4-niveau hebben. Theoretisch kunnen ze falen, maar de kans dat dat ooit gedurende de levensduur optreedt is vrijwel verwaarloosbaar. Die crash bij Mulhouse was voor zover ik weet ook geen softwarefout maar het verkeerde gebruik van de software.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:23 schreef TLC het volgende:
Volgens het journaal kon het weleens een softwarefoutje zijn maar dan vraag ik me nog steeds af waarom de verkeersleiding nooit meer contact heeft gekregen met de bemanning.
Rationeel gezien helemaal mee eens. Politiek cq. vanuit de onderbuik echter volstrekt niet uit te leggen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef VacaLoca het volgende:
Heeft het nog wel zin om lichamen te gaan bergen en identificeren? Het is vrij duidelijk dat iedereen dood is. Moeten we meer levens gaan riskeren om lichaamsdelen op te rapen of kunnen we beter die zone als hun grafplaats beschouwen? Zodra tweede zwarte doos gevonden is, is er mss geen verder onderzoek naar brokstukken nodig ook.
Vrijwel onmogelijk karwei om in zo'n gebied elke vierkante meter af te gaan
Het is niet zo waarschijnlijk, aangezien een a320 geen conventioneel stuur heeft maar een elektronisch joystickje aan de zijkant (bij de captain en bij de co). Overigens zal die wel je commando's volgen, alleen als je te snel gaat zal hij de neus weer wat optrekken. Maar je blijft dan dalen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)
Niemand raakte hier buiten bewustzijn. Behalve misschien de arme ziel die half het vliegtuig uitgezogen werd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom lach je daar om? Ik ken die systemen niet goed, maar als je dit verhaal leest, is het minder onwaarschijnlijk dan het klinkt. (Het hangt wel af van het gedrag van b.v. de autopilot: houdt die hoogte of helling, wanneer worden signalen genegeerd, etc.)
quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:55 schreef VacaLoca het volgende:
Heeft het nog wel zin om lichamen te gaan bergen en identificeren? Het is vrij duidelijk dat iedereen dood is. Moeten we meer levens gaan riskeren om lichaamsdelen op te rapen of kunnen we beter die zone als hun grafplaats beschouwen? Zodra tweede zwarte doos gevonden is, is er mss geen verder onderzoek naar brokstukken nodig ook.
Vrijwel onmogelijk karwei om in zo'n gebied elke vierkante meter af te gaan
Daar heb je ook geen experts voor nodig in dit gevalquote:Op woensdag 25 maart 2015 23:54 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]Juist door identificatie weet je welk deel van het toestel het zwaarst toegetakeld is en kan men beter en preciezer achterhalen wat de oorzaak is van de ramp.
Ik zal gek zijn, Fer kan van toeten noch blazen weten, maar aangezien ik veel grotere onzin voorbij heb zien komen, snap ik je reactie echt niet. Maar dat kan ook de tijd van de dag zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Lachen? De tranen staan in mijn ogen van verdriet als ik zulke reacties lees.
Ik zie niet in waarom dat stickje daar nu zoveel aan zou veranderen. Al is het wellicht onwaarschijnlijk dat je wel de hoogte aanpast, maar niet de richting.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:22 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is niet zo waarschijnlijk, aangezien een a320 geen conventioneel stuur heeft maar een elektronisch joystickje aan de zijkant (bij de captain en bij de co). Overigens zal die wel je commando's volgen, alleen als je te snel gaat zal hij de neus weer wat optrekken. Maar je blijft dan dalen.
En dat is misschien wel het belangrijkste argument tegen een snelle decompressie via een raam. En ik denk dat dat de enige decompressie is die het toestel intact laat terwijl er te weinig tijd is voor de crew om een masker op te zetten en een mayday uit te doen gaan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:22 schreef Messina het volgende:
[..]
Niemand raakte hier buiten bewustzijn. Behalve misschien de arme ziel die half het vliegtuig uitgezogen werd.
Waar is het raam dan gebleven?quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:13 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En dat is misschien wel het belangrijkste argument tegen een snelle decompressie via een raam. En ik denk dat dat de enige decompressie is die het toestel intact laat terwijl er te weinig tijd is voor de crew om een masker op te zetten en een mayday uit te doen gaan.
Blijven in elk geval rook/giftige lucht (al dan niet zichtbaar) en opzet in elk geval over.
Ik bedoelde meer dat het eerder gebeurt dat je voorover op een conventionele stuurknuppel valt dan dat je een joystick omlaag druk in bewusteloze toestand.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:09 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat stickje daar nu zoveel aan zou veranderen. Al is het wellicht onwaarschijnlijk dat je wel de hoogte aanpast, maar niet de richting.
Wat niet logisch lijkt vanuit engineering-perspectief-zonder-kennis-van-zaken, dat is dat als je tegen dat stickje drukt, de autopilot eerder (en consistent, gezien de vluchtgegevens) ingrijpt dat wat maximaal gedaan wordt bij b.v. moeilijke landingen. Dat maakt een piloot die buiten bewustzijn tegen 't sticlkje drukt inderdaad wat onwaarschijnlijk.
Hoezo? Een raam van een airliner vliegt op grotere hoogte (38k is zeker grotere hoogte) naar buiten, niet naar binnen. Zo'n raam is maar een klein ding, die kan prima ergens ten oosten van Marseillle tussen de lavendelstoppels liggen.quote:
Lullige daarvan is dat de andere piloot geen idee heeft dat zijn collega dat aan het doen is. Bij 'normale' controls zie je je eigen yoke ook bewegen, en kan je de ander proberen te overpoweren. Bij elektronische joysticks zonder feedback mis je die informatie.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:19 schreef Fer het volgende:
Dat stickje heeft wel vreemdere dingen meegemaakt, waaronder dus Air France 2009, waar 1 piloot de hele tijd een stick naar achteren trok, bij bewustzijn.
Die vlogen nog aanzienlijk lager.quote:Op woensdag 25 maart 2015 23:22 schreef Messina het volgende:
[..]
Niemand raakte hier buiten bewustzijn. Behalve misschien de arme ziel die half het vliegtuig uitgezogen werd.
Ja, dat begrijp ik. In ieder geval valt het uit de lucht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:20 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hoezo? Een raam van een airliner vliegt op grotere hoogte (38k is zeker grotere hoogte) naar buiten, niet naar binnen. Zo'n raam is maar een klein ding, die kan prima ergens ten oosten van Marseillle tussen de lavendelstoppels liggen.
Als ik naar die snelheid en daalsnelheid kijk kan er nooit veel vermogen op de motoren hebben gestaan tijdens de daling. Maar herrie is relatief, zeker in een echoend dal waar je normaal geen vliegtuigen hoortquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:19 schreef Fer het volgende:
Dat stickje heeft wel vreemdere dingen meegemaakt, waaronder dus Air France 2009, waar 1 piloot de hele tijd een stick naar achteren trok, bij bewustzijn.
Overspeed, zouden dan de motoren niet terug naar idle gaan? En geen herrie maken dus?
Hm, je eerste punt snap ik, maaar maakt het bij de stick in een A320 niet onmogelijk, alleen minder logisch. Je 2e punt zou uitsluitsel moeten kunnen geven, maar daarvoor heb ik echt te weinig kaas gegeten van vliegtuigen: zat dit toestel tegen de max snelheid aan? Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, omdat de glideratio van een A320 ergens tussen de 1:18 tot 1:20 ligt, afgaande op bronnen op het alwetende internet. En bij mijn beste weten ligt de snelheid in glide niet op de max. Tegelijk ging dit toestel sneller verticaal naar beneden, maar niet extreem. Daar komt nog bij dat je een toestel kunt afremmen op (hoe heten die) flaps. Als een piloot de wens heeft om snel te dalen, dan neem ik aan dat eerst die remmende maatregelen worden ingezet door de veiligheidssystemen voordat je wordt belemmmerd in je snelheid van dalen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:19 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat het eerder gebeurt dat je voorover op een conventionele stuurknuppel valt dan dat je een joystick omlaag druk in bewusteloze toestand.
De autopilot grijpt überhaupt niet in, dat doen de protectiesystemen, maar ik snap wat je bedoelt. Zo een overspeedprotectie is inderdaad vrij consistent als je naar beneden blijft drukken, de neusstand wordt dan gewoon zo gekozen dat je net tegen de maximale snelheid aanzit.
Ja, maar ook al draaien de motoren flight idle, ze leveren nog steeds wat vermogen. Dus dan kom je al een stuk verderquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:32 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Hm, je eerste punt snap ik, maaar maakt het bij de stick in een A320 niet onmogelijk, alleen minder logisch. Je 2e punt zou uitsluitsel moeten kunnen geven, maar daarvoor heb ik echt te weinig kaas gegeten van vliegtuigen: zat dit toestel tegen de max snelheid aan? Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, omdat de glideratio van een A320 ergens tussen de 1:18 tot 1:20 ligt, afgaande op bronnen op het alwetende internet. En bij mijn beste weten ligt de snelheid in glide niet op de max. Tegelijk ging dit toestel sneller verticaal naar beneden, maar niet extreem. Daar komt nog bij dat je een toestel kunt afremmen op (hoe heten die) flaps. Als een piloot de wens heeft om snel te dalen, dan neem ik aan dat eerst die remmende maatregelen worden ingezet door de veiligheidssystemen voordat je wordt belemmmerd in je snelheid van dalen.
twitter:NewsOnTheMin twitterde op donderdag 26-03-2015 om 00:37:31BREAKING: According to the NYT, One Pilot Was Locked Out of Cockpit on Germanwings #4U9525 Before Crashing in France http://t.co/DfEZqYnLMD reageer retweet
Spannend, maar ik heb ondertussen al zo veel onzin voorbij horen komen op twitterquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:41 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:NewsOnTheMin twitterde op donderdag 26-03-2015 om 00:37:31BREAKING: According to the NYT, One Pilot Was Locked Out of Cockpit on Germanwings #4U9525 Before Crashing in France http://t.co/DfEZqYnLMD reageer retweet
De New York Times is natuurlijk niet zomaar een onzinblogje: http://nyti.ms/1GWxwLyquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:42 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Spannend, maar ik heb ondertussen al zo veel onzin voorbij horen komen op twitter
Een piloot heeft een knopje om de deur te ontgrendelen. Vanuit zijn stoel.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:48 schreef Fer het volgende:
Er was al officieel verklaart dat er onduidelijke stemmen en geluiden op de tape stonden. Dit lijkt een logisch uitleg, van ze eerder al hoorden.
Maar stel dat. Sinds 9/11 doen ze de cockpit op slot. Maar er zijn toch mensen met de sleutel? Een piloot staat niet even op om de deur te openen, dacht ik.
Moet die piloot die in de cockpit is dat wel willen of kunnen doen natuurlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:49 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Een piloot heeft een knopje om de deur te ontgrendelen. Vanuit zijn stoel.
True that, ze zullen ook wel een legitieme bron hebben. Toch wacht ik liever even op een officiële bekendmakingquote:Op donderdag 26 maart 2015 00:46 schreef remlof het volgende:
[..]
De New York Times is natuurlijk niet zomaar een onzinblogje: http://nyti.ms/1GWxwLy
Dan nog, heeft de andere een sleutel toch.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Moet die piloot die in de cockpit is dat wel willen of kunnen doen natuurlijk.
Als hij niet wil heb je een probleem. Als hij niet kan niet, er is een noodprocedure om de deur te openen van buitenaf. Daar zit echter een tijdsvertraging op, waarin iemand in de cockpit een melding krijgt en alsnog de procedure af kan breken. Logisch ook, anders zou de deur nutteloos zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Moet die piloot die in de cockpit is dat wel willen of kunnen doen natuurlijk.
Maar als die daar niet zit, valt er weinig te drukken. En als de ander geen zin heeft om de ene die moest pissen binnen te laten, wat gebeurt er dan? Ik kan me niet voorstellen dat dat kan, want dat zou een single point of failure zijn die er met opzet inge-engineerd is na 9/11. Dan weet je zeker dat je bij zoveel toestellen in de lucht geen jaren hoeft te wachten tot een piloot zelfmoord pleegt.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:49 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Een piloot heeft een knopje om de deur te ontgrendelen. Vanuit zijn stoel.
Nope.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:52 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan nog, heeft de andere een sleutel toch.
Ja, en de een kan ook de ander zijn hoofd inslaan. Als iemand in de cockpit kwaad wil kun je dat niet voorkomen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:52 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Maar als die daar niet zit, valt er weinig te drukken. En als de ander geen zin heeft om de ene die moest pissen binnen te laten, wat gebeurt er dan? Ik kan me niet voorstellen dat dat kan, want dat zou een single point of failure zijn die er met opzet inge-engineerd is na 9/11. Dan weet je zeker dat je bij zoveel toestellen in de lucht geen jaren hoeft te wachten tot een piloot zelfmoord pleegt.
Er ligt een mooie hakbijl, om te beginnenquote:Op donderdag 26 maart 2015 01:01 schreef en_door_slecht het volgende:
Wellicht niet volledig, maar om te beginnen zou je dan wat moeten hebben om mee te slaan. Anders wordt het knokken, niet iets wat je zomaar wint, in een paar seconden. Daarvoor is zo'n cockpit veel te krap.
Exact dit inderdaad, thanks. Ik had zelf even moeten zoeken, had me wat tikken bespaardquote:
Haha, die deur wordt dan ook niet open gedaan als er passagiers in de galley staanquote:Op donderdag 26 maart 2015 01:16 schreef en_door_slecht het volgende:
Is dat echt zo? Want ik moest ook heel hard lachen om dat filmpje van Fer. Als ik een vliegtuig wil kapen, wacht ik gewoon even tot de knappe dame vraagt om de deur op te doen en stap dan naar binnen...
Hoe langer er wordt geschreven, hoe plausibeler ik het vind: opzet vanuit de crew. Al zijn daar ook wel serieuze vraagtekens bij te zetten.
En hoe weet die piloot dat dan? Stel: piloot heeft dorst en vraag een bouteille d'eaux aan madame. Madame vraagt toegang. Piloten denken: Lekker! en geven toegang. Op dat moment duik ik over de dame heen en mep die 2 piloten, die lekker ingesnoerd zitten, naar de eeuwige jachtvelden. Dan lijkt dat hele deur-verhaal me maar een poppenkast...quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:17 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Haha, die deur wordt dan ook niet open gedaan als er passagiers in de galley staan
Ja, of iemand had iets in z'n koffie gedaan die ie dronk voordat ie opsteegquote:Op donderdag 26 maart 2015 01:18 schreef Downwards het volgende:
Ja, het wordt steeds weer wat waarschijnlijker: pilot suicide.
En toen stuurde hij eerst de ander weg omdat ie een giga wind op voelde komen, die vervolgens zichzelf bewusteloos vergaste en nog even het lock knopje in kon drukken.quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, of iemand had iets in z'n koffie gedaan die ie dronk voordat ie opsteeg
Normaal wordt er niet eens gebeld, maar geklopt. En dan kijk je op de camera's in de voorste galley of er inderdaad alleen een stewardess is. En dan doe je open, en zij doet de deur direct weer achter haar dicht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:24 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En hoe weet die piloot dat dan? Stel: piloot heeft dorst en vraag een bouteille d'eaux aan madame. Madame vraagt toegang. Piloten denken: Lekker! en geven toegang. Op dat moment duik ik over de dame heen en mep die 2 piloten, die lekker ingesnoerd zitten, naar de eeuwige jachtvelden. Dan lijkt dat hele deur-verhaal me maar een poppenkast...
Het wil er bij mij gewoon niet in dat als je levensmoe bent je dan op zo'n manier een einde aan je leven maakt dat je ook nog even 150 anderen meeneemt. Maar ja, het is vaker gebeurdquote:Op donderdag 26 maart 2015 01:26 schreef Fer het volgende:
[..]
En toen stuurde hij eerst de ander weg omdat ie een giga wind op voelde komen, die vervolgens zichzelf bewusteloos vergaste en nog even het lock knopje in kon drukken.
Ik eigenlijk ook niet. Vlieg hem dan gelijk het hoofdkantoor van Germanwings binnen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het wil er bij mij gewoon niet in dat als je levensmoe bent je dan op zo'n manier een einde aan je leven maakt dat je ook nog even 150 anderen meeneemt. Maar ja, het is vaker gebeurd
Ja, dat soort verhalen zijn onbegrijpelijk. Maar zo heb je ook mensen die hun eigen kinderen meenemen de dood in. Zulke dingen moet je niet eens willen begrijpen denk ik...quote:Op donderdag 26 maart 2015 01:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het wil er bij mij gewoon niet in dat als je levensmoe bent je dan op zo'n manier een einde aan je leven maakt dat je ook nog even 150 anderen meeneemt. Maar ja, het is vaker gebeurd
even voor mezelf om het goed te begrijpen,quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |