Hmm als jij het zegt, er staat alleen dat de AAPRO niet te herkansen is. Mag ik vragen hoe jij dit weet?quote:Op woensdag 22 april 2015 01:30 schreef Timothy1987 het volgende:
Nou helaas heeft LVNL geen keus genoeg. Er blijven na de keuringen te weinig mensen over om de opleidingscapaciteit te benutten. Dus extra aanwas kunnen ze wel degelijk gebruiken.
Je hoeft niet iedereen op z'n woord te geloven maar je hoeft ook niet aan iedereen te twijfelen.
Je kan geen enkel deel van de opleiding herkansen, alleen bepaalde selectie rondes.
werk je als ATC?quote:Op woensdag 22 april 2015 02:12 schreef Timothy1987 het volgende:
Geloof het of niet maar ik werk ook bij LVNL (vrij kort nog maargoed)
De informatie op de website heeft ook voornamelijk betrekking tot de selectie. Het vervolg staat er alleen in grote lijnen.
Je zal tijdens de opleiding vast wel dingen kunnen herkansen, maar op het moment dat LVNL besluit om de opleiding te beëindigen, is het ook echt klaar.
Er zijn idd mensen die na het zakken op de AAPRO een baan bij LVNL hebben gekregen, maar dat is uitzonderlijk. Dit heeft ook te maken met het type persoon en vooropleiding, en ook de behoefte van LVNL.
Spit de eerdere delen eens door, daar zal je erg veel informatie uit halen. Daarin valt volgens mij ook te lezen dat hij op dit moment in de opleiding zit.quote:
Dan ben je wel een hele selectieve lezer, een kleine nuance aanbrengen in een stuk tekst op de website betekent nog niet dat je een bedrijf in diskrediet brengt.quote:Op woensdag 22 april 2015 01:33 schreef IgotAquestion het volgende:
Ik twijfelde ook niet tot ze hun eigen werkgever in diskrediet brachten.
Er zullen zeker mensen zijn waarbij dat gebeurt is, maar als je de AAPRO gedaan hebt, heb je nog geen enkele rating waarmee je operationeel kunt werken, dus het kan dat er mensen zijn die nog werken binnen LVNL maar niet operationeel.quote:Ik las zelfs dat mensen die zakte voor AAPRO een baan kregen bij lvnl.
Op de site staat dat in veel gevallen je kunt blijven als je ergens iets niet haalt, maar voor die positie al wel een brevet hebt gehaald. Maar er vallen dus ook mensen af voordat je uberhaupt een brevet hebt en dan kun je in sommige gevallen aan de slag in een kantoorfunctie, maar dat is meer een uitzondering.quote:Dus zeggen dat je op zo'n overduidelijke statistiek niet moet rekenen klinkt een beetje raar.
Reken daar maar niet op. Iemand die zich in begin maart had aangemeld kon pas in juni beginnen en dat is de laatste batch.quote:Op woensdag 6 mei 2015 14:56 schreef examensleren het volgende:
Hallo,
ik doe deze aankomende weken examen.
weet iemand of je dan nog mee kan voor de selectie voor a.s September als ik na ontvangst van mijn voorlopige cijferlijst direct solliciteer?
Ik denk dat dat ook het gevaar is. Mensen zien alleen het geld, maar of ze ook een andere goede motivatie hebben om luchtverkeersleiding te willen gaan doen is nog maar de vraag. Volgens mij letten ze daar tijdens de selectie ook wel op.quote:Op woensdag 6 mei 2015 23:52 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
Reken daar maar niet op. Iemand die zich in begin maart had aangemeld kon pas in juni beginnen en dat is de laatste batch.
Dus je kan bijna met zekerheid zeggen dat het allemaal al vol is. Het is namelijk erg populair. Net als klm opleiding, mensen zien dollartekens.
Als het goed is elk jaar duizenden. Er melden zich 2000 tot 3000 mensen aan en daarvan worden er elk jaar ongeveer 50 toe gelaten zo ver ik begreep. 25 per klas en 2 klassen per jaarquote:Op zaterdag 9 mei 2015 16:11 schreef ntm het volgende:
Heeft iemand inzicht in hoeveel zich er ongeveer aanmelden en hoeveel mensen de opleiding daadwerkelijk mogen doen? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Oei dat is niet mis. Nou de kans om een pilotenjob te vinden is denk ik eigenlijk nog kleiner. Het probleem is dat hij onervaren is en 99% van alle vacatures minimaal 1000 vlieguren vragen, tsja zo kom je nergens. Heeft het ook bij kleine maatschappijen geprobeerd maar het is gewoon echt niet te doen.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 17:50 schreef IgotAquestion het volgende:
Ik ben even kwijt waar het precies stond, maar de selectie is echt streng.
Psychologen die je selecteren voor onder andere de KLS, zeiden dat de kans groter is dat je een baan als piloot vind, zelfs nu. Die zijn gespecialiseerd in de luchtvaart dus zullen het wel weten.
Maar even vraagje hij heeft dus enorme schuld? Is het dan wel verstandig om een baan als luchtverkeersleider te proberen?
Zelfs al haal je de selectie dan nog kan je tijdens de opleiding er ieder moment uitvallen. Ik hoorde dat 40-60% afvalt na de AAPRO en dat is de eerste drie maanden als ik me niet vergis. Dus dan heb je alsnog niks, behalve dan 3 maanden salaris haha.
Want een paar die hier zelf al ATC zijn hebben mij er ook van overtuigd dat het echt niet makkelijk is en velen gewoon de laan uit worden gestuurd. Van een van hen bestond de klas op eind nog maar uit twee mensen
Je krijgt pas zo goed betaalt als je de gehele opleiding afrond. Want echt een super kleine kans is en tijdens opleiding krijg je ongeveer 2100 per maand bruto dus dat is ook niet echt goed betaalt hoor.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 18:06 schreef ntm het volgende:
[..]
Het is niet een onverstandige beslissing denk ik, beter dan werkloos thuis zitten of een tijdelijke baan hebben waar je verder niet heel ver mee komt. En het betaalt goed, dus de lening kan dan makkelijker worden afgelost.
Dat laatste is waar, mijn vriend heeft verder geen goede alternatieve opties. Hij kan het proberen in ieder geval. Het is in het begin niet veel wat je betaalt krijgt nee, maar een andere studie doen kost ook alleen maar geld. En sowieso is het niet slim om in deze tijd nog een pilotenopleiding te beginnen, als je ziet hoeveel er nu werkloos thuis zittenquote:Op zaterdag 9 mei 2015 18:53 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
Je krijgt pas zo goed betaalt als je de gehele opleiding afrond. Want echt een super kleine kans is en tijdens opleiding krijg je ongeveer 2100 per maand bruto dus dat is ook niet echt goed betaalt hoor.
Wat ik al zei, er zitten hier een paar die nu ATC zijn en die zeggen zelf ook dat heel veel tijdens opleiding afvallen, dus dan als je afvalt is het eigenlijk alsof je gewoon een baantje hebt gehad. Het is echt zuur maar sommige zijn in het laatste jaar afgevallen las ik en die hebben gewoon inderdaad maandelijks een loontje gehad (want je bij veel banen kan krijgen als je fulltime werkt) en daarna heb je geen diploma ervan en kan je er niks mee.
Dus weet niet waar jij las dat het goed betaalde, want dat is alleen als je de hele opleiding haalt.
Zover ik even snel heb gecheckt verdien je tijdens opleiding 1100 netto per maand dus dat is zelfs onder het minimum voor full time banen (dat ligt op 1500).
Maar als hij het wil proberen dan moet die dat doen, maar hij moet wel goed nadenken of dit is wat die wilt. Want je valt echt snel door de mand als het niet iets is wat je echt graag wilde doen. Is het niet nu dan tijdens de opleiding. Daarom zeggen ze ook dat je echt zo eerlijk mogelijk moet zijn over hoe en waarom want het is gewoon erg lullig als je straks tijdens opleiding afvalt en niks overhebt. Al is het bij je vriend minder lullig omdat zoals ik het hoor hij geen studie anders wil beginnen (want dan moet je bijvoorbeeld heel jaar wachten tot nieuwe studiejaar begint omdat je bijvoorbeeld tijdens AAPRO bent afgevallen)
quote:Op zaterdag 9 mei 2015 18:53 schreef IgotAquestion het volgende:
tijdens opleiding krijg je ongeveer 2100 per maand bruto dus dat is ook niet echt goed betaalt hoor.
Wat is het nou? 2100 bruto per maand is iets van 1600/1700 netto, in ieder geval geen 1100.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 18:53 schreef IgotAquestion het volgende:
Zover ik even snel heb gecheckt verdien je tijdens opleiding 1100 netto per maand dus dat is zelfs onder het minimum voor full time banen (dat ligt op 1500).
Ow ik had het even opgezocht en ingevuld op zo'n site en die gaf 1100 aan hahaquote:Op zaterdag 9 mei 2015 19:18 schreef Awsom het volgende:
[..]
[..]
Wat is het nou? 2100 bruto per maand is iets van 1600/1700 netto, in ieder geval geen 1100.
Daarnaast is het volgens mij zo dat je salaris toeneemt tijdens je opleiding naarmate je je kwalificaties haalt (voor groundcontroller etc. )..
Ja dat hoorde ik ook, KLM heb je nog redelijk goede kans om ergens terecht te komen. Mijn vriend zat bij CAE Oxford. Hij krijgt regelmatig van de school vacatures getipt, maar tot nu toe heeft dat niks uitgehaald.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:28 schreef IgotAquestion het volgende:
Beetje stom inderdaad, ik had per ongeluk jaarsalaris ipv maandelijks salaris ingevoerd. Dus 1600 per maand, dat is alsnog maar net boven minimum en dus daar kom je vaak maar net van rond en dus niet iets waarmee je andere dingen kan afbetalen.
@ntm
hangt dat ook niet een beetje af waar je het hebt gedaan?
Zo hoorde ik dat de KLM zijn wachtlijst van eigen opleiding sterk aan dalen is.
Ook zegt de klm:
In 2014 zijn er 192 mensen die de opleiding aan de KLM Flight Academy hebben gedaan, gestart bij de KLM. Inmiddels staat de teller voor 2015 op 32. Dit houdt in dat er momenteel nog 150 mensen zijn die wachten op een eventuele indiensttreding bij de KLM. Ongeveer driekwart daarvan heeft al een vliegende baan bij maatschappijen als Transavia, Arke en Jetairfly. Verwachting is dat de KLM de komende jaren 80 tot 100 man per jaar in totaal nodig heeft, wij stellen onze intake hier op af.
Kijk uit dat je niet twee dingen verward! KLM en KLS zijn twee verschillende dingen, ja de KLS is de preferred supplier van de KLM maar een opleiding bij de KLS volgen is geen garantie voor succes!quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:28 schreef IgotAquestion het volgende:
Beetje stom inderdaad, ik had per ongeluk jaarsalaris ipv maandelijks salaris ingevoerd. Dus 1600 per maand, dat is alsnog maar net boven minimum en dus daar kom je vaak maar net van rond en dus niet iets waarmee je andere dingen kan afbetalen.
@ntm
hangt dat ook niet een beetje af waar je het hebt gedaan?
Zo hoorde ik dat de KLM zijn wachtlijst van eigen opleiding sterk aan dalen is.
Ook zegt de klm:
In 2014 zijn er 192 mensen die de opleiding aan de KLM Flight Academy hebben gedaan, gestart bij de KLM. Inmiddels staat de teller voor 2015 op 32. Dit houdt in dat er momenteel nog 150 mensen zijn die wachten op een eventuele indiensttreding bij de KLM. Ongeveer driekwart daarvan heeft al een vliegende baan bij maatschappijen als Transavia, Arke en Jetairfly. Verwachting is dat de KLM de komende jaren 80 tot 100 man per jaar in totaal nodig heeft, wij stellen onze intake hier op af.
NLS dus, moeilijker inderdaad. Vriend van mij heeft er ook gezeten en is met geluk bij Ryanair terecht gekomen. Aan de andere kant zitte er nu ook jongens uit zijn klas in de schuldsanering.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:34 schreef ntm het volgende:
[..]
Ja dat hoorde ik ook, KLM heb je nog redelijk goede kans om ergens terecht te komen. Mijn vriend zat bij CAE Oxford. Hij krijgt regelmatig van de school vacatures getipt, maar tot nu toe heeft dat niks uitgehaald.
Arbeidsvoorwaarden worden er niet beter op. Net als Ryanair bijvoorbeeld, mijn vriend had ook klasgenoten die daarvoor werden aangenomen. Moest je 30.000 erbij lenen voor de typerating en op oproepbasis o.i.d. dus ook niet zeker voor bepaalde tijd. Het is wel een kans maar niet ideaal. Slim van je dat je niet bent begonnen aan de opleiding, het is sowieso geen slimme keuze nu.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:53 schreef Boarderzip het volgende:
[..]
Kijk uit dat je niet twee dingen verward! KLM en KLS zijn twee verschillende dingen, ja de KLS is de preferred supplier van de KLM maar een opleiding bij de KLS volgen is geen garantie voor succes!
Natuurlijk is de KLS er ook bij gebaat om de toekomstperspectieven zo rooskleurig mogelijk af te schilderen. Het is een particuliere instantie die er immers bij gebaat is om zo veel mogelijk mensen op te leiden. Meer leerlingen = meer moneys.
En lees ook eens de berichten in de media over het weer waar de KLM zich in begeefd (en dan bedoel ik niet dat boven de wolken). Al met al denk ik dat aankomende piloten het de komende tijd nog erg zwaar gaan krijgen en de arbeidsvoorwaarden zwaar onder druk komen te staan.
Voor mij ook de reden om helaas af te zien van het starten van een particuliere piloten opleiding.
[..]
NLS dus, moeilijker inderdaad. Vriend van mij heeft er ook gezeten en is met geluk bij Ryanair terecht gekomen. Aan de andere kant zitte er nu ook jongens uit zijn klas in de schuldsanering.
Dat is nog steeds 1300 netto, dat scheelt niet veel met 1600. Het is niet een salaris waarmee je goed schulden mee kan aflossen. En vergeet niet dat de kans groot is dat je afvalt tijdens opleiding, terwijl je bij andere banen vaak lang in dienst bent en door kan groeien en de werkervaring kan gebruiken voor andere banen.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:16 schreef Timothy1987 het volgende:
Minimumloon is 1500 bruto voor 40 urige werkweek. Dan zit je met 1600 netto voor een 36 urige week zo slecht nog niet hoor
Niet ideaal nee maar goede alternatieven zijn er ook niet, een andere tijdelijke baan kan je misschien wel vinden maar daarmee kan ook niet gelijk veel schuld worden afgelost.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:24 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
Dat is nog steeds 1300 netto, dat scheelt niet veel met 1600. Het is niet een salaris waarmee je goed schulden mee kan aflossen. En vergeet niet dat de kans groot is dat je afvalt tijdens opleiding, terwijl je bij andere banen vaak lang in dienst bent en door kan groeien en de werkervaring kan gebruiken voor andere banen.
Als je tijdens opleiding afvalt word dat niet als werkervaring gezien op je cv en het is natuurlijk een zeer beperkte niche dus niet echt aantrekkelijk op je cv. En als je afvalt is er ook geen doorgroei kans, dus je hebt bij wijze van een periode stilgestaan in je ontwikkeling en alleen een zakcentje aan overgehouden.
Want laten we wel eerlijk blijven, meer dan 90% valt af tijdens selectie en van de circa 56 mensen die uiteindelijk worden toegelaten tot opleiding halen maar 1 a 2 de eindstreep. Niet iedereen heeft dat 'geluk'.
Maar dit is eigenlijk alleen maar nitpicken waar het om gaat is dat het niet de ideale secondplan is en schulden afbetaalplan.
Heb jij je eigenlijk al aangemeld voor de selectie procedure of ben je dat nog van plan te gaan doen ?quote:
Ja dat weet ik maar dat vroeg ik niet.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:54 schreef IgotAquestion het volgende:
@awsom haar vriend had zich aangemeld, daar ging het over en die mag in juli komen zei ze
Mijn vriend zegt dat netwerken niet heel erg helpt ofzo? Hij had een klasgenoot die Camiel Eurlings persoonlijk kende, de baas van KLM toen nog. Die kon niks voor hem betekenen. Netwerken werkt meestal in elke branche geloof ik dus zou het wel raar vinden als het in de luchtvaartsector niet zou lukken. Luchtmacht gaat m'n vriend proberen als hij de selectie van luchtverkeersleiding niet doorstaat.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 21:56 schreef IgotAquestion het volgende:
Ja ik weet ook niet echt een goede tweede optie voor piloten, ik weet alleen dat vriend van me uiteindelijk bij turkish of morrocan airways, een van twee een baan heeft gekregen en eentje is in dienst gegaan als steward bij klm en zo genetwerkt en zit nu daar als piloot
en bijv bij luchtmacht als straaljager, helicopter of gewone militaire vliegtuigen zal die ook wel hebben geprobeerd of niet?
Hahah touché. Voor jou word nu ook spannend, niet lang meer voordat je wachttijd is afgelopen.quote:
But still, no answer.......quote:Op zaterdag 9 mei 2015 23:17 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
Hahah touché. Voor jou word nu ook spannend, niet lang meer voordat je wachttijd is afgelopen.
Ik vraag me echt af of het voordeel is als je aan begin van het jaar de selectie doet. Nu kan best zijn dat je selectie doet en er maar nog 1 plek te verdelen is omdat aan begin van het jaar er een paar hele goede tussen zaten
Ben benieuwd waar je dat nou weer vandaan tovert, want het klopt niet. Wat Awsom zegt is inderdaad correct, je salaris gaat bij elke tussenstap omhoog.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 20:22 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
Ow ik had het even opgezocht en ingevuld op zo'n site en die gaf 1100 aan haha
Ja maar dat is maar kleine bonus en die kwalificaties zijn pas op het eind, wanneer meeste al afgevallen zijn. Eerste twee jaar zit je iedegeval vast op dat salaris.
Dat wordt door LVNL zelf ook gezegd op de officiele site.
lees officiele site van LVNL daar staat dat het sinds 2013 zo geldquote:Op zondag 10 mei 2015 09:08 schreef Surferboy het volgende:
[..]
Ben benieuwd waar je dat nou weer vandaan tovert, want het klopt niet. Wat Awsom zegt is inderdaad correct, je salaris gaat bij elke tussenstap omhoog.
Duidelijker kan ik het niet voor je maken.quote:Wat kost de opleiding?
Niets. De opleiding wordt voor je betaald. Ook al het benodigde studiemateriaal bekostigt LVNL. Sterker nog, LVNL betaalt je vanaf dag 1 van de opleiding een goed salaris! Bij aanvang ontvang je ¤ 26.500,- bruto per jaar. Tijdens je opleiding neemt dat geleidelijk toe tot het startsalaris. Het startsalaris van een bevoegd luchtverkeersleider is ongeveer ¤ 75.000,- bruto per jaar.
Ik zei de officiele site, niet de site voor de opleiding.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:40 schreef Surferboy het volgende:
Omdat ik niet zo'n behoefte heb om mijn loonstrookjes met je te delen, hier de omschrijving van de luchtverkeersleider.nl site:
[..]
Duidelijker kan ik het niet voor je maken.
Waar staat dat dan precies? Ik ben er wel benieuwd naar. De website (luchtverkeersleider.nl) is dit jaar nog vernieuwd.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:02 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
Ik zei de officiele site, niet de site voor de opleiding.
Daar staat dat sinds 2013 veranderd is. Dus als je dan even goed redeneert klopt het nog steeds. Je kan geleidelijk meer verdienen na bepaalde stappen alleen die stappen zijn meer wijdverbreid.
je moet naar www.lvnl.nl gaanquote:Op zondag 10 mei 2015 17:16 schreef Awsom het volgende:
[..]
Waar staat dat dan precies? Ik ben er wel benieuwd naar. De website (luchtverkeersleider.nl) is dit jaar nog vernieuwd.
-.- je weet toch wel hoe je met een site moet omgaan. Ik vind deze site zelfs iets makkelijker om mee om te gaan. Maar boeiend hoeveel je verdient, het gaat om de job zelf. Mij zou het niet boeien hoeveel ik nou tijdens opleiding verdienquote:Op zondag 10 mei 2015 17:21 schreef Awsom het volgende:
[..]
Ja, maar daar kan ik het niet vinden. Heb je een iets specifiekere link?
Blijkbaar weet ik het niet want ik kan nergens iets vinden over dat een verandering in/sinds 2013 met betrekking tot het salaris van een luchtverkeersleider in opleiding.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:23 schreef IgotAquestion het volgende:
[..]
-.- je weet toch wel hoe je met een site moet omgaan. Ik vind deze site zelfs iets makkelijker om mee om te gaan. Maar boeiend hoeveel je verdient, het gaat om de job zelf. Mij zou het niet boeien hoeveel ik nou tijdens opleiding verdien
Ja een zelf geclaimde luchtverkeersleider weet het inderdaad veel en veel beter dan de informatie op de website en ook de antwoorden die je krijgt als je belt. Jahoor gast.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:54 schreef Surferboy het volgende:
Je maakt er een leuk verhaaltje van, maar het heeft weinig relatie met de werkelijkheid.
Ik zou je willen adviseren om andere geïnteresseerden hier geen advies te geven op basis van jouw zelf gecreëerde werkelijkheid.
Je stijgt in de eerste paar jaar behoorlijk hard in salaris. Na minder dan een half jaar ga je al omhoog.
De bedragen die je noemt komen mij niet bekend voor, de initiële ¤1600 netto die Tim noemt daarentegen wel.
Nogmaals de tip, lees de voorgaande delen van dit topic eens door. En probeer vooral niet alles in zwart/wit te zien, dat is een lelijke valkuil. (Ook in de opleiding)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |