abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150948880
Heb mijn havo diploma en volg nu MBO niveau 4 opleiding. Zit in 3e jaar en ben 20. Nu gaat er op school een dreigement rond dat als je een bepaald percentage niet aanwezig bent, je stufi deels wordt ingenomen en dat soort dingen. Geldt dat ook voor mij? Heb ik aanwezigheidsplicht/leerplicht? Er zijn lessen waar ik volgens de school bij aanwezig moet zijn, zoals taal en rekenen, maar die heb ik dus al gehaald dus verveel me altijd de pleuris. Heb wel wat beters te doen....!

Heb hier nergens een duidelijk antwoord over kunnen vinden...
  maandag 23 maart 2015 @ 14:48:28 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150948962
Jij bent sowieso niet meer leerplichtig omdat je aan de kwalificatieplicht hebt voldaan met je havodiploma. Voor het krijgen van stufi is volgens mij alleen noodzakelijk dat je staat ingeschreven (en betaalt) maar mag het opleidingsinstituut daar verder geen eisen aan stellen.

Wat ze dan weer wel mogen doen is eisen stellen voor je je tentamen mag doen en dat soort dingen, waar eventueel uiteindelijk een negatief BSA uit kan komen en daarna vervallen inderdaad wel een keer je rechten op stufi. Maar dat lijkt me vergezocht. Me lijkt dat ze bluffen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150949347
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:45 schreef KKOPPI het volgende:
Er zijn lessen waar ik volgens de school bij aanwezig moet zijn, zoals taal en rekenen, maar die heb ik dus al gehaald dus verveel me altijd de pleuris.
Je zit dus bij vakken die je al afgerond hebt? Ik zou in overleg gaan met je docent daarover. Want ik neem aan dat hij ook niet op een extra leerling zit te wachten die daar toch niets te doen heeft.
  maandag 23 maart 2015 @ 15:15:31 #4
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_150949764
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:48 schreef Janneke141 het volgende:
Jij bent sowieso niet meer leerplichtig omdat je aan de kwalificatieplicht hebt voldaan met je havodiploma. Voor het krijgen van stufi is volgens mij alleen noodzakelijk dat je staat ingeschreven (en betaalt) maar mag het opleidingsinstituut daar verder geen eisen aan stellen.

Wat ze dan weer wel mogen doen is eisen stellen voor je je tentamen mag doen en dat soort dingen, waar eventueel uiteindelijk een negatief BSA uit kan komen en daarna vervallen inderdaad wel een keer je rechten op stufi. Maar dat lijkt me vergezocht. Me lijkt dat ze bluffen.
Ik heb me eens ingelezen (doe zelf mbo en heb een havo diploma en ben zodoende bij de wet niet meer leerplichtig) maar het is twijfelachtig. Heb er ook wel eens van gehoord, maar nergens op overheidsites wat kunnen vinden. ze hebben in 2011 wel een proef gedaan in rotterdam, maar volgens mij is er nooit wat doorgevoerd. Ben ook wel eens berispt wegens spijbelen vanwege dezelfde reden als TS. Ben maar braaf weer naar school gegaan.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 15:34:56 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_150950338
quote:
Heb mijn havo diploma en volg nu MBO niveau 4 opleiding. Zit in 3e jaar en ben 20. Nu gaat er op school een dreigement rond dat als je een bepaald percentage niet aanwezig bent, je stufi deels wordt ingenomen en dat soort dingen. Geldt dat ook voor mij? Heb ik aanwezigheidsplicht/leerplicht? Er zijn lessen waar ik volgens de school bij aanwezig moet zijn, zoals taal en rekenen, maar die heb ik dus al gehaald dus verveel me altijd de pleuris. Heb wel wat beters te doen....!

Hoe moet ik dat zien? Je hebt wel wat beters te doen...behalve als het negatieve gevolgen voor je heeft?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_150950524
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hoe moet ik dat zien? Je hebt wel wat beters te doen...behalve als het negatieve gevolgen voor je heeft?
In theorie niet, behalve het gezeur van de school. Heb het hoogste voortgangspercentage van mijn klas. Ik vind doelloos niets doen in de klas veel negatiever.
pi_150950580
Ze mogen je uitsluiten aan deelname van het tentamen. Ze mogen niet aan je studiefinanciering komen.
pi_150950581
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Las de vraag misschien niet goed. Ik vraag me gewoon af of de school het recht heeft mij in de problemen te brengen als ik besluit niet naar de les te gaan.
pi_150950612
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:42 schreef Romanus het volgende:
Ze mogen je uitsluiten aan deelname van het tentamen. Ze mogen niet aan je studiefinanciering komen.
Over die tentamens heb ik nog niets gehoord, alleen dus die dreigementen mbt stufi. Misschien is het bangmakerij.
  maandag 23 maart 2015 @ 15:44:13 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150950632
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:43 schreef KKOPPI het volgende:

[..]

Over die tentamens heb ik nog niets gehoord, alleen dus die dreigementen mbt stufi. Misschien is het bangmakerij.
Dat lijkt me wel. Maar misschien dat de duo-webcare hier nog wat zinnigs over kan zeggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150950646
tvp
(she/her)
pi_150950706
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:44 schreef Janneke141 het volgende:
duo-webcare
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:44 schreef DUO-Webcare het volgende:
lokquote
pi_150950782
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:43 schreef KKOPPI het volgende:

[..]

Jouw opleiding gaat natuurlijk niet direct over jouw stufi, dat doet DUO.
Het lijkt mij hooguit zo dat je opleiding aanwezigheid 'verplicht' kan stellen door het als voorwaarde te stellen voor deelname aan / behalen van toetsen.

In het hbo en wo krijg je gewoon stufi als je ingeschreven staat, en als je (in het 1e jaar) te weinig punten haalt word je eruit geknikkerd en krijg je dus ook geen stufi meer.

Maar misschien zit het in het mbo heel anders allemaal.
pi_150950798
quote:

Een lesje taal kan nooit kwaad.
5 Ferrari's op videoband!
pi_150950834
De school kan je uit gaan schrijven als je te vaak of te lang ongeoorloofd weg blijft. Dan stopt ook automatisch je stufi. De meeste scholen kiezen voor een grens van 20% ongeoorloofde afwezigheid voor ze iemand gaan uitschrijven.
pi_150950865
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Een lesje taal kan nooit kwaad.
"Taal" = mezelf via mijn pasje aanmelden, achter een computer gaan zitten en oefeningen doen die ik 5 jaar geleden al te makkelijk vond.
pi_150950882
Ga hbo doen als je zo slim bent dan.
pi_150950895
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:50 schreef RolStaart-Beer het volgende:
De school kan je uit gaan schrijven als je te vaak of te lang ongeoorloofd weg blijft. Dan stopt ook automatisch je stufi. De meeste scholen kiezen voor een grens van 20% ongeoorloofde afwezigheid voor ze iemand gaan uitschrijven.
Zouden ze daar alleen naar kijken? Lijkt me sterk als ze me gaan uitschrijven terwijl mijn voortgang en projecten verder goed zijn en zelfs beter dan al mijn klasgenoten.
pi_150950905
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:51 schreef quinoahipster het volgende:
Ga hbo doen als je zo slim bent dan.
Ik ben niet slim, het niveau is veel lager dan ik had verwacht.
pi_150950918
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:52 schreef KKOPPI het volgende:

[..]

Zouden ze daar alleen naar kijken? Lijkt me sterk als ze me gaan uitschrijven terwijl mijn voortgang en projecten verder goed zijn en zelfs beter dan al mijn klasgenoten.
Kijk eens in je OER wat je school doet in zulk geval.
pi_150950954
Volgens mij heb je je gewoon aan de aanwezigheidsplicht te houden.
Ook in moeilijke tijden.
pi_150951045
http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiefinanciering

Er is dus een verschil tussen niveau 1 en 2 en niveau 3 en 4.
pi_150951088
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 15:57 schreef quinoahipster het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiefinanciering

Er is dus een verschil tussen niveau 1 en 2 en niveau 3 en 4.
Wiki: "De prestatiebeurs geldt voor hbo en wo, en sinds augustus 2005 ook voor mbo niveau 3 en 4. Wanneer een scholier na het behalen van MBO niveau 4 doorgaat op het hbo of wo, dan heeft de scholier opnieuw recht op vier jaar prestatiebeurs. De prestatiebeurs kan voor meerdere opleidingen worden gebruikt. Indien de student geen diploma behaalt moet de lening worden terugbetaald.
Voor de overige mbo-scholieren is de beurs altijd een gift, ongeacht hun prestaties. Alleen aanwezigheidsplicht is belangrijk. Bij spijbelen kan de basisbeurs in een rentedragende lening worden omgezet."
pi_150951345
Dat bedoelde ik idd.

Dus: jouw stufi is een prestatiebeurs.
Dus om je studi te mogen houden moet je voldoende punten halen.

Dus: check op je school (Studiegids of OER) in hoeverre aanwezigheid een voorwaarde is voor deelname aan / halen van toetsen.
pi_150951513
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 16:06 schreef quinoahipster het volgende:
Dat bedoelde ik idd.

Dus: jouw stufi is een prestatiebeurs.
Dus om je studi te mogen houden moet je voldoende punten halen.

Dus: check op je school (Studiegids of OER) in hoeverre aanwezigheid een voorwaarde is voor deelname aan / halen van toetsen.
Zal wel soort gelijk zijn op het hbo, dat je verplichte werkcolleges hebt en als je die mist een compensatieopdracht krijgt, en bij het missen van 2 of 3 lessen uitgesloten wordt van deelname aan het tentamen.
Ook in moeilijke tijden.
  dinsdag 24 maart 2015 @ 13:07:06 #26
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_150981731
quote:

Er geldt geen verplichting om ongeoorloofd verzuim aan ons door te geven voor het mbo 3 en mbo 4. Dit betekent dat de instelling niet aan ons hoeft door te geven dat je te weinig aanwezig bent. Wel kan het zijn dat wanneer je te weinig aanwezig bent, de school bijvoorbeeld besluit om je uit te schrijven als voltijdsstudent. Dit heeft wel gevolgen voor je studiefinanciering!
Zolang je als voltijdsstudent staat ingeschreven gaat er niets met je studiefinanciering gebeuren.
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
pi_151012530
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 13:07 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Er geldt geen verplichting om ongeoorloofd verzuim aan ons door te geven voor het mbo 3 en mbo 4. Dit betekent dat de instelling niet aan ons hoeft door te geven dat je te weinig aanwezig bent. Wel kan het zijn dat wanneer je te weinig aanwezig bent, de school bijvoorbeeld besluit om je uit te schrijven als voltijdsstudent. Dit heeft wel gevolgen voor je studiefinanciering!
Zolang je als voltijdsstudent staat ingeschreven gaat er niets met je studiefinanciering gebeuren.
Duo-webcare, het lijkt wel alsof jullie speurhonden hebben voor vragen op dit forum.
pi_151013055
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:47 schreef Zolder het volgende:

[..]

Duo-webcare, het lijkt wel alsof jullie speurhonden hebben voor vragen op dit forum.
Je hebt de lokquote gemist.
pi_151226414
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 13:07 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Dankje! Alles wat ik moet weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')