abonnement Unibet Coolblue
pi_152841013
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 22:48 schreef Arthos het volgende:

[..]

Heb je echt zes jaar nodig voor het gooien van propjes en gumstukken? :') Aangezien ik op de basisschool ook niets anders heb gedaan, was ik daar vrij snel klaar mee.
Het punt is wel dat die jongen gewoon moet genieten van z'n middelbare schooltijd ipv extra vakken te willen volgen op de universiteit. Genieten van de vrije tijd die die nu nog heeft. Maar dat is mijn mening en 90% van het topic zal het daar wel niet mee eens zijn.
pi_152841401
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 22:58 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Het punt is wel dat die jongen gewoon moet genieten van z'n middelbare schooltijd ipv extra vakken te willen volgen op de universiteit. Genieten van de vrije tijd die die nu nog heeft. Maar dat is mijn mening en 90% van het topic zal het daar wel niet mee eens zijn.
Ik denk dat die gast vooral moet doen waar hij zelf zin in heeft. Misschien krijgt hij daar spijt van, misschien ook niet. Dat soort 'fouten' maken we allemaal. Mijn leven ging er echter een stuk op vooruit toen ik naar universiteit ging. Compleet onverwacht, want ik had het fenomeen onderwijs al lang opgegeven. Ik kan mij zijn intenties dus wel voorstellen.
pi_152841426
Ik zou gewoon een leuk project doen, niet per se vakken volgen, dat kan altijd nog.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_152841756
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 22:39 schreef Mitsu het volgende:

[..]

Je moet het vooral zelf weten, maar hoor tijdens je middelbare schooltijd niet bezig te zijn met propjes en gumstukken gooien ipv met welke vakken je op de universiteit kan volgens om extra experimenten tijdens je PWS te kunnen doen? Het lijkt mij dat je tijdens je PWS juist de kennis gaat opdoen om je onderzoeksvraag te beantwoorden en niet dat je daarvoor extra vakken nodig hebt?
Op de basisschool heb ik feitelijk acht jaar lang met propjes gegooid, beetje gekloot in de les, en lol getrapt. Toen ik naar de middelbare ging, was alles nieuw en spannend. Twee jaar lang heb ik toen steeds netjes mijn huiswerk gemaakt, stil geweest in de les, enz. In de derde kwam ik erachter dat m'n cijfer geen punt daalde als ik mijn huiswerk niet deed (voor veel vakken maak ik de dag voor het proefwerk een selectie opdrachten en dan haal ik meestal een hoog cijfer). Nu komt dat klooien dus weer een beetje terug, en de verveling ook. Dat vind ik zonde van mijn tijd, want ik kan beter die tijd investeren in dingen die ik écht leuk vind, i.p.v. te klooien om m'n tijd op te vullen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is waarom ik een nieuwe uitdaging zoek? :)
quote:
14s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:08 schreef Rezania het volgende:
Ik zou gewoon een leuk project doen, niet per se vakken volgen, dat kan altijd nog.
Op dit moment ben ik bezig met een boek over set theory en verschillende methodes van bewijzen. Dat is mijn project op dit moment, maar ik denk dat het zeker leuk is om een of twee vakken te volgen aan een uni.
pi_152841807
Ik snap trouwens wat je bedoelt, Mitsu, maar op dit moment is het iets té ontspannen. ;) Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren, en een beetje druk is ook fijn. :)
pi_152842106
Wat betreft een project op de uni zou je ook je profielwerkstuk op de uni kunnen doen. Er zijn verschillende universiteiten die dat aanbieden. Ik vond het zelf erg leerzaam. Dat hoeft natuurlijk niet in de weg te zitten van de eventuele vakken die je daar gaat volgen.
  donderdag 21 mei 2015 @ 23:30:57 #232
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_152842191
PWS stelt niks voor man. 5 uurtjes werk en je hebt al een voldoende. Iets meer werk en je hebt een hoog cijfer.
leef de leven
pi_152842393
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:28 schreef Arthos het volgende:
Wat betreft een project op de uni zou je ook je profielwerkstuk op de uni kunnen doen. Er zijn verschillende universiteiten die dat aanbieden. Ik vond het zelf erg leerzaam. Dat hoeft natuurlijk niet in de weg te zitten van de eventuele vakken die je daar gaat volgen.
Daar had ik ook al iets van gehoord: zou inderdaad leuk zijn om dat te doen. Mijn school heeft, volgens mij, best veel connecties met de UL en de UvA, dus misschien dat ik zoiets zou kunnen regelen. :)
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:30 schreef RRuben het volgende:
PWS stelt niks voor man. 5 uurtjes werk en je hebt al een voldoende. Iets meer werk en je hebt een hoog cijfer.
Ik wil alleen geen voldoende. :P Ik wil een hoger cijfer dan een 6. :P

Zou ook handig zijn als het zodanig goed is dat ik het bij BSc admissions in het buitenland kan gebruiken. Dat lijkt me namelijk super tof, studeren in het buitenland.
  donderdag 21 mei 2015 @ 23:42:12 #234
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_152842480
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:38 schreef netchip het volgende:

[..]

Daar had ik ook al iets van gehoord: zou inderdaad leuk zijn om dat te doen. Mijn school heeft, volgens mij, best veel connecties met de UL en de UvA, dus misschien dat ik zoiets zou kunnen regelen. :)

[..]

Ik wil alleen geen voldoende. :P Ik wil een veel hoger cijfer dan een 6. :P

Zou ook handig zijn als het zodanig goed is dat ik het bij BSc admissions in het buitenland kan gebruiken. Dat lijkt me namelijk super tof, studeren in het buitenland.
ik had een 7 met echt max 10 uur werk, vond ik wel prima. Ik ken ook iemand die had een 10 (!) voor haar pws...
leef de leven
pi_152843030
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:38 schreef netchip het volgende:

[..]

Daar had ik ook al iets van gehoord: zou inderdaad leuk zijn om dat te doen. Mijn school heeft, volgens mij, best veel connecties met de UL en de UvA, dus misschien dat ik zoiets zou kunnen regelen. :)

[..]

Ik wil alleen geen voldoende. :P Ik wil een hoger cijfer dan een 6. :P

Zou ook handig zijn als het zodanig goed is dat ik het bij BSc admissions in het buitenland kan gebruiken. Dat lijkt me namelijk super tof, studeren in het buitenland.
Kan wel ja. Ik ken meerdere mensen die als PWS iets publiceerbaars hebben gedaan. Voor het cijfer hoef je het niet te doen, maar als je er serieus iets aan wilt hebben is het wel tof. Voor BSc admissions is het te laat als je het PWS in de zesde doet en geen tussenjaar neemt, maar anders kan dat wel.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 13:47:18 #236
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_152853161
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:18 schreef netchip het volgende:
Ik snap trouwens wat je bedoelt, Mitsu, maar op dit moment is het iets té ontspannen. ;) Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren, en een beetje druk is ook fijn. :)
Verschuif je het probleem niet alleen maar als je dan nu al vakken van de universiteit gaat volgen? Dan verveel je je op de universiteit weer. (Tenzij je het zo oplost als Arthos.)
En je kan ook andere leuke dingen doen met je overvloed aan vrije tijd he :p Ga een leuke sport beoefenen of musiceren of de Russische literatuur doorwerken. Natuurlijk prima als je wiskunde en natuurkunde helemaal het einde vindt, maar het maakt je wel een leukere gesprekspartner straks op de uni als je ook nog andere interesses hebt :p

Ken je project Euler trouwens al? ( https://projecteuler.net ) Dat vind je waarschijnlijk wel leuk. En je ontwikkelt er programmeervaardigheden mee. En in tegenstelling tot al lineaire algebra kunnen als je aan je studie natuurkunde begint, kan een voorsprong in programmeren wel echt van pas komen.

O, en misschien moet je mee gaan doen aan olympiades? Dan kan je daarvoor trainen in je vrije tijd. (En een medaille van een internationale olympiade staat in ieder geval heel goed op je cv voor als je in het buitenland een bachelor wil doen.)
pi_152864804
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 23:38 schreef netchip het volgende:

[..]

Daar had ik ook al iets van gehoord: zou inderdaad leuk zijn om dat te doen. Mijn school heeft, volgens mij, best veel connecties met de UL en de UvA, dus misschien dat ik zoiets zou kunnen regelen. :)

[..]
Afgaande op wat ik tot nu toe van je gezien heb in het wiskundetopic denk ik dat het volgen van eerstejaarsvakken analyse en lineaire algebra een beetje te hoog gegrepen is voor jou, althans op dit moment.
quote:
Ik wil alleen geen voldoende. :P Ik wil een hoger cijfer dan een 6. :P
Juist daarom denk ik dat het voor jou geen goed idee is om nu vakken aan de uni te gaan volgen. Ook sluit ik me geheel aan bij wat Gentianella hierboven zegt. Als het je echt interesseert kun je je beter bekwamen in de wiskunde door aanvullende zelfstudie, waarbij je natuurlijk best dictaten kunt gebruiken die vrij online beschikbaar zijn, bijvoorbeeld dit dictaat infinitesimaalrekening, dat grotendeels stof bevat die vroeger gewoon op het VWO (ja, met hoofdletters) werd behandeld, vergelijk ook dit en dit Vlaamse schoolboek voor het ASO en eventueel dit schoolboek, ook voor het ASO, met een beetje lineaire algebra en wat vroeger analytische meetkunde werd genoemd.
quote:
Zou ook handig zijn als het zodanig goed is dat ik het bij BSc admissions in het buitenland kan gebruiken. Dat lijkt me namelijk super tof, studeren in het buitenland.
Als studeren in het buitenland je voornaamste drijfveer is omdat je dat zo tof lijkt, dan is dat geen goede motivatie, het zou toch in de eerste plaats om interesse voor de inhoud van een vak en de intellectuele uitdagingen die dat stelt moeten gaan. Vraag je docent eens wat de mogelijkheden zijn om op termijn deel te gaan nemen aan de wiskunde olympiade, en neem vooral een abonnement op het tijdschrift Pythagoras als je dat nog niet hebt.
pi_152866270
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 20:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Afgaande op wat ik tot nu toe van je gezien heb in het wiskundetopic denk ik dat het volgen van eerstejaarsvakken analyse en lineaire algebra een beetje te hoog gegrepen is voor jou, althans op dit moment.
De laatste keer dat ik daar een vraag heb gepost, is ook al weer ongeveer een half jaar geleden, denk ik? Als ik zo naar dit Boswell-Beta examen kijk, dan lukken de calculus vragen me goed. De meetkunde vragen niet, maar ik weet niet of dat van belang is? De goniometrische functies en hoe je zulke vergelijkingen oplost, worden de komende weken in mijn Wiskunde B lessen besproken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet keihard werken gaat worden, maar een boek als Stewart Calculus gaat mij goed af.
quote:
[..]

Juist daarom denk ik dat het voor jou geen goed idee is om nu vakken aan de uni te gaan volgen. Ook sluit ik me geheel aan bij wat Gentianella hierboven zegt. Als het je echt interesseert kun je je beter bekwamen in de wiskunde door aanvullende zelfstudie, waarbij je natuurlijk best dictaten kunt gebruiken die vrij online beschikbaar zijn, bijvoorbeeld dit dictaat infinitesimaalrekening, dat grotendeels stof bevat die vroeger gewoon op het VWO (ja, met hoofdletters) werd behandeld, vergelijk ook dit en dit Vlaamse schoolboek voor het ASO en eventueel dit schoolboek, ook voor het ASO, met een beetje lineaire algebra en wat vroeger analytische meetkunde werd genoemd.
Dat is inderdaad wat ik op dit moment doe, ik ben bezig met 'Mathematical Proofs: A Transition to Advanced Mathematics'.
quote:
[..]

Als studeren in het buitenland je voornaamste drijfveer is omdat je dat zo tof lijkt, dan is dat geen goede motivatie, het zou toch in de eerste plaats om interesse voor de inhoud van een vak en de intellectuele uitdagingen die dat stelt moeten gaan. Vraag je docent eens wat de mogelijkheden zijn om op termijn deel te gaan nemen aan de wiskunde olympiade, en neem vooral een abonnement op het tijdschrift Pythagoras als je dat nog niet hebt.
Dat is niet de voornaamste reden, maar het zou zeker een leuk pluspuntje zijn.

Wiskunde Olympiade heb ik aan mee gedaan, maar vanuit school worden we hier niet op voorbereid. Needless to say, heb ik dan ook hopeloos gefaald.
pi_152866489
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 13:47 schreef Gentianella het volgende:

[..]

Verschuif je het probleem niet alleen maar als je dan nu al vakken van de universiteit gaat volgen? Dan verveel je je op de universiteit weer. (Tenzij je het zo oplost als Arthos.)
En je kan ook andere leuke dingen doen met je overvloed aan vrije tijd he :p Ga een leuke sport beoefenen of musiceren of de Russische literatuur doorwerken. Natuurlijk prima als je wiskunde en natuurkunde helemaal het einde vindt, maar het maakt je wel een leukere gesprekspartner straks op de uni als je ook nog andere interesses hebt :p

Ken je project Euler trouwens al? ( https://projecteuler.net ) Dat vind je waarschijnlijk wel leuk. En je ontwikkelt er programmeervaardigheden mee. En in tegenstelling tot al lineaire algebra kunnen als je aan je studie natuurkunde begint, kan een voorsprong in programmeren wel echt van pas komen.

O, en misschien moet je mee gaan doen aan olympiades? Dan kan je daarvoor trainen in je vrije tijd. (En een medaille van een internationale olympiade staat in ieder geval heel goed op je cv voor als je in het buitenland een bachelor wil doen.)
Daar heb je helemaal gelijk in. Op de planning staat ook nog een sport gaan beoefenen, omdat het ook gewoon goed voor mijn gezondheid is.
Wat betreft de mogelijkheid dat ik me zou kunnen gaan vervelen op de universiteit: ik kan dan altijd nog vakken van een andere studie volgen, of andere keuzevakken erbij doen. Dat komt (hoop ik) wel goed.
pi_152867049
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 21:20 schreef netchip het volgende:
Wiskunde Olympiade heb ik aan mee gedaan, maar vanuit school worden we hier niet op voorbereid. Needless to say, heb ik dan ook hopeloos gefaald.
Je kunt lang wachten tot school iets gaat doen. Genoeg kinderen doen het goed in olympiades zonder enige ondersteuning van school. Je zult jezelf ervoor moeten motiveren. Dat geldt ook op de universiteit. Daar zal het ook uit jezelf moeten komen (heel sec gezegd).

Olympiades, nationaal en internationaal, zijn trouwens inderdaad een relatief makkelijk toegangskaartje tot uitdaging en gelijkgestemden. Er zijn echt veel manieren om het VO-leven wat minder geestdodend te maken, maar voor de meeste dingen geldt dat je er zelf wel achteraan moet.
pi_152867297
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 21:42 schreef Arthos het volgende:

[..]

Je kunt lang wachten tot school iets gaat doen. Genoeg kinderen doen het goed in olympiades zonder enige ondersteuning van school. Je zult jezelf ervoor moeten motiveren. Dat geldt ook op de universiteit. Daar zal het ook uit jezelf moeten komen (heel sec gezegd).

Olympiades, nationaal en internationaal, zijn trouwens inderdaad een relatief makkelijk toegangskaartje tot uitdaging en gelijkgestemden. Er zijn echt veel manieren om het VO-leven wat minder geestdodend te maken, maar voor de meeste dingen geldt dat je er zelf wel achteraan moet.
Ik vond het ook niet echt geweldig leuk, dat speelt ook mee. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om er tientallen uren aan te gaan spenderen: daar vind ik het niet leuk genoeg voor. Mijn wiskunde D leraar organiseerde zes lessen waarin hij telkens dat soort opdrachten behandelde, maar ik vond er maar vrij weinig aan. Het interesseerde me niet zoveel wat de oppervlakte is tussen drie cirkels die elkaar raken.

Ik vind het zeker een goede suggestie, maar ik heb het al geprobeerd, en vond het niet leuk genoeg...
  vrijdag 22 mei 2015 @ 22:37:34 #242
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152869175
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 21:26 schreef netchip het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in. Op de planning staat ook nog een sport gaan beoefenen, omdat het ook gewoon goed voor mijn gezondheid is.
Sowieso moet je iets aan sport doen. Het schijnt ook goed te zijn voor je brein. ;)

[ Bericht 68% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-05-2015 22:42:41 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 22 mei 2015 @ 22:41:47 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152869347
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 13:47 schreef Gentianella het volgende:
Ken je project Euler trouwens al? ( https://projecteuler.net ) Dat vind je waarschijnlijk wel leuk. En je ontwikkelt er programmeervaardigheden mee. En in tegenstelling tot al lineaire algebra kunnen als je aan je studie natuurkunde begint, kan een voorsprong in programmeren wel echt van pas komen.
Ik zou het wat minder scherp formuleren maar ik ben het met je eens dat het zeer nuttig kan zijn voor hem als hij alvast aan zijn programmeervaardigheid zou werken, simpelweg omdat je tijdens je WO-opleiding al snel minder tijd hiervoor hebt dan dat je zou willen en ook de slimste mensen veel oefening nodig hebben om dit goed te leren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152869668
Weer een beetje meer on-topic: Dat moment waarop je iets leuks bewijst op dusdanig triviale wijze dat er wel iets fout moet zijn met het bewijs. :') Maar ook dusdanig triviaal dat het haast niet fout kan zijn. Sip.
pi_152869776
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 21:48 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik vond het ook niet echt geweldig leuk, dat speelt ook mee. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om er tientallen uren aan te gaan spenderen: daar vind ik het niet leuk genoeg voor. Mijn wiskunde D leraar organiseerde zes lessen waarin hij telkens dat soort opdrachten behandelde, maar ik vond er maar vrij weinig aan. Het interesseerde me niet zoveel wat de oppervlakte is tussen drie cirkels die elkaar raken.

Ik vind het zeker een goede suggestie, maar ik heb het al geprobeerd, en vond het niet leuk genoeg...
Andere olympiades ook geprobeerd? Ze zijn namelijk allemaal anders van aard, en de meeste wat minder uitgemolken dan wiskunde.

Ken je Brilliant.org? Wiskundepuzzels voor slimme middelbare scholieren.

Ben je trouwens alleen geďnteresseerd in extra's op het gebied van wiskunde, of ook andere vakgebieden?
pi_152877153
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 22:54 schreef Arthos het volgende:

[..]

Andere olympiades ook geprobeerd? Ze zijn namelijk allemaal anders van aard, en de meeste wat minder uitgemolken dan wiskunde.

Ken je Brilliant.org? Wiskundepuzzels voor slimme middelbare scholieren.

Ben je trouwens alleen geďnteresseerd in extra's op het gebied van wiskunde, of ook andere vakgebieden?
Kende ik niet. Zeker interessant!

Heel veel onderwerpen interesseren me. Wiskunde, natuurkunde, specifieke delen van scheikunde, celbiologie/genetica, logica, maar iets als linguďstiek ook. Eigenlijk alles waar je logisch en gestructureerd voor moet nadenken.
pi_152877401
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 11:06 schreef netchip het volgende:

[..]

Kende ik niet. Zeker interessant!

Heel veel onderwerpen interesseren me. Wiskunde, natuurkunde, specifieke delen van scheikunde, celbiologie/genetica, logica, maar iets als linguďstiek ook. Eigenlijk alles waar je logisch en gestructureerd voor moet nadenken.
Zeker meedoen aan de taalkunde olympiade volgend jaar. Een van de minst uitgemolken olympiades, waar je op logisch inzicht een heel eind kan komen zonder enkele training.
pi_152878529
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 13:47 schreef Gentianella het volgende:

[..]

Ken je project Euler trouwens al? ( https://projecteuler.net ) Dat vind je waarschijnlijk wel leuk. En je ontwikkelt er programmeervaardigheden mee. En in tegenstelling tot al lineaire algebra kunnen als je aan je studie natuurkunde begint, kan een voorsprong in programmeren wel echt van pas komen.
Is ook een topic over (niet heel actief, maar goed): DIG / Project Euler
pi_152887499
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 20:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Afgaande op wat ik tot nu toe van je gezien heb in het wiskundetopic denk ik dat het volgen van eerstejaarsvakken analyse en lineaire algebra een beetje te hoog gegrepen is voor jou, althans op dit moment.

Hij kan het toch gewoon proberen? Maakt toch niet uit als hij het niet haalt. Sowieso zijn de nieuwe denktechnieken die je leert ook handig voor later. Maakt de stap tussen universiteit en middelbare een stuk kleiner.
  zondag 24 mei 2015 @ 00:42:14 #250
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152903580
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 19:11 schreef Wouterw17 het volgende:

[..]

Hij kan het toch gewoon proberen? Maakt toch niet uit als hij het niet haalt. Sowieso zijn de nieuwe denktechnieken die je leert ook handig voor later. Maakt de stap tussen universiteit en middelbare een stuk kleiner.
Natuurlijk kan hij het proberen, het is toch alleen maar goed dat Riparius hier eerlijk over is? Net zal wel zo verstandig zijn dat hij die waarschuwing ter harte neemt en dus extra hard aan de kar gaan trekken als hij het doorzet. Eerlijk gezegd verwacht ook ik dat hij in eerste instantie gaat struikelen bij lineaire algebra en analyse (nu nog) als het om echte analyse gaat en niet om calculus maar ach, dat kan geen kwaad. Als hij het graag wil proberen dan moet hij dat vooral doen. Bovendien struikelen de meeste eerstejaarsstudenten in eerste instantie over deze vakken, ooit moet je die stap zetten. Ik vind het zelfs positief: lekker op scherp gezet worden voordat je aan je opleiding begint. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')