abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 maart 2015 @ 15:39:29 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150883466
In een WGR-topic over vakanties is al enkele keren naar voren gekomen dat de vaste schoolvakanties beperkend zijn voor zowel de mensen met als zonder kinderen. Op zich valt daar wel wat voor te zeggen, maar de andere kant van de medaille is dat ons onderwijssysteem daar op dit moment absoluut niet op is ingericht.

In het basisonderwijs loopt al enkele jaren een proef op een paar scholen die zowel de lestijden als de vakanties flexibel hebben ingericht. Volgens dit BNR-artikel zijn ouders en scholen positief over die proef, maar is het voor de onderwijsinspectie moeilijk om er conclusies aan te verbinden vanwege de verschillen tussen de deelnemende scholen.

Omdat ik zelf voor de klas sta is het moeilijk om dit 'neutraal' te bekijken - het lijkt mij wel heel erg moeilijk om in een dergelijk systeem een degelijk lesprogramma aan te bieden. Klassikaal lesgeven en klassikaal toetsen wordt zo goed als onmogelijk, en of volledige differentiatie (iedere leerling zijn eigen leerroute) gewenste resultaten kan opleveren is ook nog maar de vraag. Overigens is dat laatste wel wat de proefscholen beweren te doen, maar merk op dat dat alleen over het basisonderwijs gaat.

Toch is het niet onwaarschijnlijk dat de vaste schooltijden en -vakanties in de huidige 24-uurseconomie hun langste tijd gehad hebben. Waaraan zou een systeem moeten voldoen dat voor zowel leerling, ouder als docent goed werkt?

Ik heb dit topic in POL gemaakt, omdat de vaste schoolvakanties ooit ergens door de minister gemaakt zijn en dus ook weer door de minister moeten worden afgeschaft. Als het beter in SES past, dan mag een mod het wel verplaatsen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:02:48 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150883970
Ik zie wel wat in dat flexibele systeem.... de reisbranche waarschijnlijk niet, maar dat is een ander verhaal ;)

"De School" in Zandvoort is zo'n school: http://www.deschool.nl/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:06:24 #3
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_150884036
We hebben helemaal geen 24 uurs economie, wie dat denkt is niet echte realistisch. De winkels gaan gewoon om 18:00 dicht en er rijden geen treinen en bussen in de nacht. Ook zijn help desken ook niet bereikbaar in de nachten en willen mensen gewoon op kantoortijden werken.

Dit is gewoon een trendy naam die verzonnen is door een manager/politicus die geen zin heeft in onregelmatigheids- toeslag te hoeven betalen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:12:22 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150884151
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:06 schreef trigt013 het volgende:
We hebben helemaal geen 24 uurs economie, wie dat denkt is niet echte realistisch. De winkels gaan gewoon om 18:00 dicht en er rijden geen treinen en bussen in de nacht. Ook zijn help desken ook niet bereikbaar in de nachten en willen mensen gewoon op kantoortijden werken.

Dit is gewoon een trendy naam die verzonnen is door een manager/politicus die geen zin heeft in onregelmatigheids- toeslag te hoeven betalen.
De supermarkt is al snel tot 20.00 uur maar meestal zelfs later open, waar de winkels vroeger op maandag nog dicht waren en op woensdagmiddag.

Daarbij wordt simpelweg verwacht dat beide ouders blijven werken na het krijgen van kinderen, dus als een gezin samen op vakantie wil dan kost dat beide ouders evenveel vrije dagen, en dan blijft er voor iedere ouder dus eenzelfde aantal vrije dagen over om op te nemen als een kind ziek is en andere vakanties (deels) te dekken.

We gaan wat dat betreft wel zeker richting een 24-uurs economie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150884172
Bouwvak is ook niet meer verplicht en bestaat nu voornamelijk uit adviesdata.

Toch denk ik dat mensen het over het algemeen prettiger vinden om in dezelfde periode met vakantie te gaan. Zo zijn er hele volksstammen die zomers afreizen naar een camping in het zuiden zodat de kinderen daar lekker met andere kinderen kunnen spelen.

Daarnaast zie je in de kinderopvang juist weer een trend om een aantal weken per jaar dicht te gaan ipv het hele jaar open te blijven. Dit omdat in de zomermaanden en in december er te weinig kinderen zijn en men op die manier kosten kan besparen.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:13:49 #6
34974 trigt013
pi_150884182
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

De supermarkt is al snel tot 20.00 uur maar meestal zelfs later open, waar de winkels vroeger op maandag nog dicht waren en op woensdagmiddag.

Daarbij wordt simpelweg verwacht dat beide ouders blijven werken na het krijgen van kinderen, dus als een gezin samen op vakantie wil dan kost dat beide ouders evenveel vrije dagen, en dan blijft er voor iedere ouder dus eenzelfde aantal vrije dagen over om op te nemen als een kind ziek is en andere vakanties (deels) te dekken.

We gaan wat dat betreft wel zeker richting een 24-uurs economie.
Lol, jij woont blijkbaar niet op de Veluwe. En hier werkt nog gewoon maar 1 ouders hoor, kwestie van prioriteiten bij je uitgave patroon. Vrij nemen bij ziekte heet zorgverlof en gaat niet van je vakantiedagen af.
pi_150884315
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:13 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Lol, jij woont blijkbaar niet op de Veluwe. En hier werkt nog gewoon maar 1 ouders hoor, kwestie van prioriteiten bij je uitgave patroon. Vrij nemen bij ziekte heet zorgverlof en gaat niet van je vakantiedagen af.
Voor een kind met de griep krijg je geen zorgverlof en zorgverlof is aan een aantal regels verbonden.
pi_150884318
Goede uiteenzetting van de voor- en nadelen Janneke. Wat mij betreft zijn de nadelen aanmerkelijk groter dan de voordelen. Ik zie overigens niet zoveel voordelen, en vraag me ernstig af waar het idee voor de proef vandaan komt dat het het onderwijs ten goede komt (kan je overigens erg lastig meten lijkt me). Of je met de shift naar de 24-uurseconomie mee moet gaan als school zijnde is sowieso maar de vraag natuurlijk.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_150884373
quote:

[..]

Ik ken echt geen enkel stel waarvan er maar 1 ouder werkt. Ik denk dat jouw omgeving de uitzondering is.

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:18 schreef Tem het volgende:

[..]

Voor een kind met de griep krijg je geen zorgverlof en zorgverlof is aan een aantal regels verbonden.
Dat kreeg ik wel (ik had een vrije dag aangevraagd bij de secretaresse).
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:21:14 #10
346939 Janneke141
pi_150884389
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:18 schreef keste010 het volgende:
Goede uiteenzetting van de voor- en nadelen Janneke. Wat mij betreft zijn de nadelen aanmerkelijk groter dan de voordelen. Ik zie overigens niet zoveel voordelen, en vraag me ernstig af waar het idee voor de proef vandaan komt dat het het onderwijs ten goede komt (kan je overigens erg lastig meten lijkt me). Of je met de shift naar de 24-uurseconomie mee moet gaan als school zijnde is sowieso maar de vraag natuurlijk.
De vraag 'moet je als school meegaan met de 24-uurseconomie' is evengoed te formuleren als 'ontkom je eraan...'.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:21:18 #11
34974 trigt013
pi_150884391
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:18 schreef Tem het volgende:

[..]

Dan had ik een extreem goede CAO blijkbaar. Wij hadden kort durend en lang durend zorgverlof.
pi_150884400
quote:
Lol, jij woont blijkbaar niet op de Veluwe
Lol....jij kent Leandra duidelijk niet. Die heeft 100 jaar in het episch centrum van de biblebelt gewoond.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:22:46 #13
34974 trigt013
pi_150884433
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:21 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Lol....jij kent Leandra duidelijk niet. Die heeft 100 jaar in het episch centrum van de biblebelt gewoond.
Dan heeft ze dichtbij hier gewoond, ik woon in de thuishaven van de SGP
pi_150884548
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:21 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Dan had ik een extreem goede CAO blijkbaar. Wij hadden kort durend en lang durend zorgverlof.
Kan, de mensen in mijn omgeving inclusief mijzelf en mijn vriendin hebben voor een griepje nog nooit zorgverlof gehad en gaan die dagen gewoon van je vakantiedagen af. Moest je wel loon inleveren?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 16:27:53 #15
34974 trigt013
pi_150884582
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:26 schreef Tem het volgende:

[..]

Kan, de mensen in mijn omgeving inclusief mijzelf en mijn vriendin hebben voor een griepje nog nooit zorgverlof gehad en gaan die dagen gewoon van je vakantiedagen af. Moest je wel loon inleveren?
Nope, was gewoon een vorm van verlof. Ik kreeg ook verlof voor jeugdwerk (scouting) of weekje met zonnebloem meegaan als verpleegkundige.
pi_150884697
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:27 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Nope, was gewoon een vorm van verlof. Ik kreeg ook verlof voor jeugdwerk (scouting) of weekje met zonnebloem meegaan als verpleegkundige.
sympathieke werkgever.
pi_150884767
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De vraag 'moet je als school meegaan met de 24-uurseconomie' is evengoed te formuleren als 'ontkom je eraan...'.
Je hoeft de vakanties toch niet te wijzigen?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  zaterdag 21 maart 2015 @ 17:01:41 #18
346939 Janneke141
pi_150885501
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:35 schreef keste010 het volgende:

[..]

Je hoeft de vakanties toch niet te wijzigen?
Op zich niet, maar als de maatschappij verandert dan veranderen bedrijven en instellingen mee. Deze discussie zal zeker nog gevoerd gaan worden.
pi_150885739
Ik zie het probleem niet echt. ALs je problemen hebt hiermee, dan stopt er toch 1 van beiden partners met werken? Het lijkt me dat je onder andere daar over hebt nagedacht voordat je kinderen kreeg. Zo niet, dan is het eigen schuld en zit je maar op de blaren.

Ik ben dus een tegenstander van zoiets.

Zoals terecht aangekaart heeft NL geen 24 uur economie. Hier gaan sommige winkels zelfs dicht tijdens lunchpauze ^O^
Ik zat een keer bij de kapper (zonder afspraak want dat kan daar niet). En toen ik eingelijk aan de beurt was ging ze eten. Vaste tijden, dus moest ik langer wachten. Prima, dat heb je als je met mensen werkt, die moeten eten, slapen en voor hun kinderen zorgen.
Doe je niks tegen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 17:13:45 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150885912
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 16:22 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Dan heeft ze dichtbij hier gewoond, ik woon in de thuishaven van de SGP
Het hoofdkantoor van de SGP zit in Gouda...
Maar ik heb tot anderhalf jaar geleden idd daar gewoond waar 52% SGP stemt, maar zelfs onder de moeders die bij de Gereformeerde Gemeente horen zijn er al bij die buiten de deur werken, hoewel dat meestal wel ophoudt bij kind #3.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150910268
Ik heb geen kinderen, werk niet in het onderwijs, mijn partner ook niet, voor mij maakt het dus niet uit waar het op uitdraait behalve dat het mij voor Nederland als geheel goed lijkt als de onderwijskwaliteit enigszins op peil blijft. Als je dat wilt, de onderwijskwaliteit op peil houden, en je wilt daarnaast ook flexibele vakanties en dus meer maatwerk per leerling/gepersonaliseerd leren dan nu, dan zullen de groepen veel kleiner moeten of er moeten meerdere onderwijsgevenden tegelijkertijd in 1 groep.

Ik voorspel dat we die prijs niet willen betalen en toch wel die flexibilisering willen, dus dat gaat uitdraaien op flexibele vakanties ZONDER kleinere groepen/ZONDER meer begeleiding en dus daling van onderwijskwaliteit. Die door de bovenlaag voor hun kinderen gecompenseerd gaat worden met bijles, huiswerkinstituten en/of particulier onderwijs.
pi_150910485
Met die 24 uurseconomie vind ik het zelf ook wel meevallen. Alleen daar waar het noodzakelijk is (spoedoperaties e.d.) draait de boel 24 uur per dag door, voor al het overige ben je aangewezen op kantoortijden. Het zou mij bijzonder goed uitkomen als ik vandaag, of morgenavond om half 8, m'n winterbanden kon laten verwisselen, op controle kon bij tandarts of internist, of iets vast kon laten leggen bij de notaris. Maar niets van dat al, alleen tijdens kantooruren kan ik terecht.

Wat dat betreft zijn scholen daar al wat ruimer in dan de gemiddelde instantie. Wil je over je kind praten met bureau jeugdzorg, de leerplichtambtenaar, de longarts of de logopedist, dan ben je aangewezen op maandag tm vrijdag 9 tot 5. Scholen daarentegen gooien, naast de openstelling tijdens kantooruren, een aantal avonden per jaar het gebouw open zodat je de mentor of de leraar Frans kunt spreken.

[ Bericht 40% gewijzigd door ShadyLane op 22-03-2015 14:54:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')