abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150881085

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden arbeiders van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair)
• Eriksd (Mr. droogkloot & kwaliteitsuser samen met Boterbartje)
• Ryon (Verschillende projecten, breed uiteenlopende interesse van hogerhand. Is volgend jaar miljonair als alles meezit al is daar nogal wat weerstand tegen vanuit de lokale politiek.)
• Sideshowbobbie (Novietenhoeder I) (Mr. A. R. Beidsrecht)
• Ansu
• Phaelanx_NL
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)

Ook leuk: de studenten, op oplopende tofheid van de universiteit:
Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu (voormalig prof. mr. emo.gif)
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo, prof. mr. emo.gif)
• Ties02 (Novietenhoeder II; prof. dr. mr. Strafrecht)
• Joosie200
• ManScat
• Athlete
• Argelos
• Fratles
• Krabs
• Thereyougo
• Accursius
• underground1009
• IPA35

Open Universiteit
• SpotlessMind00 (ook wel bekend als Spotmeister, of gewoon Floormanager)
• nadiyaa

Universiteit van Amsterdam
• Yreal (P is in zicht, laatste horde Rechtsgeschiedenis!)
• Tchock
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• IkeDubaku99
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub
• mapima

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet

Universiteit Utrecht
• solo020
• hugecooll
• Blistering

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• Holograph

Radboud Universiteit
• Boterbartje

Ambtenaar hahaha
• GeneraalAdmiraal

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.
quote:
10s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Weet je wat cassatie is?
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Danny het volgende:

[..]

dan verwijderen ze je ballen
pi_150881107
HR 22 januari 1965, NJ 1966/177: bij de uitleg van uiterste wilsbeschikkingen dient te worden gelet op de verhoudingen die de uiterste wil kennelijk wenst te regelen, en op de omstandigheden waaronder de uiterste wil is gemaakt.

:7
pi_150881122
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 13:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Natuurlijk is het wat generaliserend, maar het is gewoon de realiteit dat het zo gaat. Laatst een hele tijd gesproken met iemand met een administratieve functie bij een grote zorgaanbieder, die zei ook meteen dat dat de praktijk was. En niet eens omdat ze dat per se willen, maar omdat je je het gewoon niet kunt veroorloven allerlei mensen een vast contract te geven als je niet weet hoe veel werk je ze kunt bieden op lange termijn.

En dan dus ook nog de aanpassing van het nulurencontract. Na zes maanden mag je nu je gemiddeld aantal gewerkte uren eisen of zo? Dat leidt er alleen maar toe dat mensen die tijdelijk veel willen werken dat niet kunnen of mogen, omdat de werkgever wederom bang is aan je vast te zitten. Kun je beter héél veel mensen een paar uur laten werken en ze er snel uitgooien.
Wat betreft dat eerste, een en ander heft elkaar op natuurlijk. Een vast dienstverband aanbieden kan prima, net zoals het aanvragen van een ontslagvergunning indien het bedrijfseconomisch niet meer gaat. Dat is juist de inslag van de WWZ. Wat betreft dat laatste, dat zal wel loslopen. Veel werknemers hebben geen idee waar ze recht op hebben en zullen niet snel een rechtsvermoeden van arbeidsomvang inroepen. Maakt het nog geen wenselijke situatie, maar zo werkt het wel in de praktijk.
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_150881191
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 13:48 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Wat betreft dat eerste, een en ander heft elkaar op natuurlijk. Een vast dienstverband aanbieden kan prima, net zoals het aanvragen van een ontslagvergunning indien het bedrijfseconomisch niet meer gaat. Dat is juist de inslag van de WWZ.
Een werknemer gewoon elke twee jaar niet verlengen blijft toch veel eenvoudiger en goedkoper dan later ontslaan als er geen werk is? Zeker voor bedrijven met veel werknemers met laaggeschoold werk.
quote:
Wat betreft dat laatste, dat zal wel loslopen. Veel werknemers hebben geen idee waar ze recht op hebben en zullen niet snel een rechtsvermoeden van arbeidsomvang inroepen. Maakt het nog geen wenselijke situatie, maar zo werkt het wel in de praktijk.
Daar heb je gelijk in.
pi_150881466
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 13:50 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een werknemer gewoon elke twee jaar niet verlengen blijft toch veel eenvoudiger en goedkoper dan later ontslaan als er geen werk is? Zeker voor bedrijven met veel werknemers met laaggeschoold werk.

[..]

Als je het hebt over de korte termijn ten aanzien van al dan niet beschikbaar werk, dan zal in het geval er geen werk is het verstandiger zijn niet te verlengen inderdaad. Je doelde echter op de lange termijn en daarin kan prima worden voorzien, dat doet de WWZ dan ook. Daarnaast kost het vrij weinig tijd en geld om een ontslagvergunning aan te vragen, daar heb je eigenlijk niet eens een jurist voor nodig. Bovendien, een vrij belangrijk aspect is de investering in personeel. Een werkgever is er niet bij gebaat elke twee jaar het voltallige personeel te vervangen. Niet alleen zorgt dit voor ongemotiveerd personeel, de kosten voor bijvoorbeeld opleiding zullen de pan uit rijzen. Als je dan in het achterhoofd houdt, dat het makkelijker wordt het dienstverband met een werknemer te beëindigen, is het allemaal wel te relativeren. Uiteraard, uitzonderingen zijn er altijd onder werkgevers, maar ik zie de positieve kanten wel in de WWZ. Het zal zich allemaal moeten uitwijzen en ook zeker de rechtspraak gaat heel interessant worden. Mooie tijden.
pi_150881498
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 14:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Mooie tijden.
Een zeldzaam hoogtepunt in het droevige leven van een arbeidsjurist.
pi_150881607
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 14:06 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een zeldzaam hoogtepunt in het droevige leven van een arbeidsjurist.
;(
pi_150881728
wtf, nu kan track en trees code ineens niet meer gevonden worden. Achterlijke kut PostNL :r
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_150881948
En dit allemaal op de dag dat ik eindelijk weer post ben lopen :P
pi_150882064
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 14:25 schreef Yreal het volgende:
En dit allemaal op de dag dat ik eindelijk weer post ben lopen :P
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 12:22 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dank voor je bijdrage.
pi_150882171
quote:
9s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 14:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

oke
  zaterdag 21 maart 2015 @ 15:17:02 #12
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_150882945
Zo pakket is bezorgd, 2 uur te laat. Je kan ook niet vertrouwen op de Post :r
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_150883378
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:17 schreef Boterbartje het volgende:
Zo pakket is bezorgd, 2 uur te laat. Je kan ook niet vertrouwen op de Post :r
bedankt voor je bijdrage

Nou en

Oke

Lekker voor je
pi_150883425
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:36 schreef Yreal het volgende:

[..]

bedankt voor je bijdrage

Nou en

Oke

Lekker voor je
Hé Y, even ter bevestiging:

Als meneer A, getrouwd met B, 5% van de aandelen van een vennootschap koopt en het vruchtgebruik verkoopt aan meneer X, getrouwd met mevrouw Y, dan hebben ze dus alle vier een aanmerkelijk belang?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 15:37:43 #15
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_150883427
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:36 schreef Yreal het volgende:

[..]

bedankt voor je bijdrage

Nou en

Oke

Lekker voor je
Wahahauw. Wohooow.
pi_150883714
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hé Y, even ter bevestiging:

Als meneer A, getrouwd met B, 5% van de aandelen van een vennootschap koopt en het vruchtgebruik verkoopt aan meneer X, getrouwd met mevrouw Y, dan hebben ze dus alle vier een aanmerkelijk belang?
iemand die 0 aandelen heeft kan nooit een ab hebben. Dus tenzij gemeenschap van goederen hebben alleen a en x een ab.
pi_150883733
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

iemand die 0 aandelen heeft kan nooit een ab hebben. Dus tenzij gemeenschap van goederen hebben alleen a en x een ab.
Huh, dat snap ik niet. B en Y zijn als echtgenotes (er staat in 5a Awr niet dat er gemeenschap van goederen moet zijn) toch fiscaal partner en het AB van hun partners wordt volgens 4.6 IB bij ze opgeteld. Wat doe ik dan fout?
pi_150883757
Niks. Ze hebben allemaal een ab
pi_150883792
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:52 schreef Mshauri het volgende:
Ah, oké. En nog een vraag. :@ Waarom wordt in 4.10 de partner genoemd terwijl die al uit 4.6 of 4.7 een AB heeft?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 15:55:01 #20
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_150883803
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:52 schreef Mshauri het volgende:
Dit. Y is aan het brallen. Sowieso antwoorden op juridische vraagstukken verifiëren bij Y is nooit een goed plan.

No hate, Y.
pi_150883842
Volgens iemand die het tentamen IB-DGA vorig jaar heeft gemaakt is het echt heel erg belangrijk dat je de absolute basis foutloos beheerst dus ik ben zo minutieus als ik kan al die AB en partnerregels aan het uitpluizen.
pi_150883844
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:51 schreef Tchock het volgende:

[..]

Huh, dat snap ik niet. B en Y zijn als echtgenotes (er staat in 5a Awr niet dat er gemeenschap van goederen moet zijn) toch fiscaal partner en het AB van hun partners wordt volgens 4.6 IB bij ze opgeteld. Wat doe ik dan fout?
er staat me bij dat er een arrest is waar geoordeeld is dat een bezit van 0 geen ab kan vormen. Zal zo thuis eens kijken.
pi_150883854
Iets te snel gelezen, het is volgens mij wel van belang dat er gemeenschap van goederen bestaat
pi_150883857
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:56 schreef Tchock het volgende:
Volgens iemand die het tentamen IB-DGA vorig jaar heeft gemaakt is het echt heel erg belangrijk dat je de absolute basis foutloos beheerst dus ik ben zo minutieus als ik kan al die AB en partnerregels aan het uitpluizen.
is een kwart van het cijfer, hakt er lekker in.
pi_150883871
Krijg nou wat, ik ben niet helemaal gek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')