quote:Op vrijdagochtend 20 maart vindt een zonsverduistering plaats. Dan schuift de maan voor de zon langs. In Nederland is deze zonsverduistering bij gunstig weer als een fraaie gedeeltelijke eclips zichtbaar.
De zon zal tijdens het maximum voor het grootste deel achter de nieuwe maan schuilgaan. De zonsverduistering begint om 9.30 uur, het maximum wordt om 10.37 uur bereikt waarna de eclips 11.48 uur eindigt. Deze tijdstippen gelden voor Utrecht, voor plaatsen elders in Nederland en België gelden andere getallen, maar de verschillen zijn gering. Tijdens het maximum rond half elf is de zon voor ongeveer 80 procent bedekt door de maan.
De eclips heeft waarschijnlijk een merkbare invloed op het weer. De straling neemt sterk af waardoor de temperatuur tijdelijk iets kan dalen.
De laagste temperatuur vinden we iets na het maximum van de eclips dichtbij het aardoppervlak en vooral bij onbewolkt weer met weinig wind. Tijdens de gedeeltelijke zonsverduistering op 11 augustus 1999 koelde het in Nederland op de normale waarnemingshoogte van anderhalve meter boven het aardoppervlak tijdelijk een tot drie graden af. Vlak boven het aardoppervlak op 10 cm hoogte zijn zelfs temperatuurdalingen tot vijf graden gemeten.
De zonsverduistering van 20 maart is zeker voor Nederland een unieke gebeurtenis. De volgende gedeeltelijke zonsverduistering is hier pas weer in 2021 te zien in ons land, maar die is veel kleiner. Voor een vergelijkbare grote eclips moeten we hier tot 2026 wachten. De volgende totale zonsverduistering laat in Nederland nog veel langer op zich wachten en vindt pas in 2135 plaats.
Let op: kijk veilig naar de eclips
Kijk niet met het blote oog naar de gedeeltelijke zonsverduistering. Dat kan leiden tot ernstig oogletsel en zelfs tot blindheid. Het gebruik van filters of speciale eclipsbrilletjes is absolute noodzaak. Een eclipsbril filtert een groot deel van het golflengtegebied weg en is de enige veilige manier om naar de gedeeltelijk verduisterde zon te kijken.
Bron - KNMI
dit jaquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:19 schreef -CRASH- het volgende:
Het is alsof de bewolking/mist dikker wordt
Te donker voor 10:20 iig...quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:19 schreef Tchock het volgende:
Mensen die beweren dat het niet donkerder wordt moeten beter opletten. Dat is echt wel merkbaar. De kleur van het zonlicht is ook anders.
Erg mistig in Leiden!quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:18 schreef Nattekat het volgende:
Zomerradar stuurt me terug naar Leiden, kan iemand bevestigen dat ik de goede keus maak?
Iemand?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:18 schreef Nattekat het volgende:
Zomerradar stuurt me terug naar Leiden, kan iemand bevestigen dat ik de goede keus maak?
Grappig dat je het zegt, dat was me nog niet opgevallen. Hier ook geen vogels meer.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:20 schreef yvonne het volgende:
Het is donkerder dan normaal en de vogels waren een kwartier geleden nog bezig maar alles is doodstil.
Dordrecht-mistig.
Echt, alles zit in de bomen hier of op de daken, hun slaapplek, en ik hoor van die vogels die je nomaal alleen savonds hoort.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Grappig dat je het zegt, dat was me nog niet opgevallen. Hier ook geen vogels meer.
Yup, ik kan vanaf kantoor op onze webcam-in-vogelhuisje-in-achtertuin zien dat het hokje twee koolmezen bevat die denken dat het avond is.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:24 schreef yvonne het volgende:
[..]
Echt, alles zit in de bomen hier of op de daken, hun slaapplek, en ik hoor van die vogels die je nomaal alleen savonds hoort.
Ze hebben de gordijntjes gesloten?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:26 schreef minilot het volgende:
[..]
Yup, ik kan vanaf kantoor op onze webcam-in-vogelhuisje-in-achtertuin zien dat het hokje twee koolmezen bevat die denken dat het avond is.
Nee, deze twee zitten er al een paar weken alleen 's avonds in. Overdag nooit. Nu dus wel.quote:
Ja, dat merk ik ookquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:20 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik merk toch dat het donkerder wordt. Soort schemering.
Jep.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:26 schreef muzas het volgende:
in 1999 was ie tenminste gewoon te zien. Lekker door een CDROM heen gluren
dat was rond lunchtijd, knalblauwe lucht, als ik get me goed herinnerquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:28 schreef alors het volgende:
Het is wel iets donkerder, maar als ik het niet had geweten was het me niet opgevallen denk ik. Totaal andere koek dan in 99. Toen werd het echt behoorlijk donker en was het licht naar mijn gevoel ook heel erg koel en anders.
Dat was ook een veel grotere verduistering. Het pad van de totale verduistering liep toen door Noord-Frankrijk, nu is dat ergens ruim boven het VK.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:28 schreef alors het volgende:
Het is wel iets donkerder, maar als ik het niet had geweten was het me niet opgevallen denk ik. Totaal andere koek dan in 99. Toen werd het echt behoorlijk donker en was het licht naar mijn gevoel ook heel erg koel en anders.
Wij hebben de hele week stralende zon gehad. Alleen nu is het bewolktquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:29 schreef LTVDK het volgende:
Jammer dit weer, ik zit al 3 dagen naar een grijze lucht te kijken
was ook wat bewolkt maar niet zo dik als nu het geval is.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:30 schreef Coelho het volgende:
[..]
dat was rond lunchtijd, knalblauwe lucht, als ik get me goed herinner
Hier ookquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:28 schreef valentijn101 het volgende:
Hier fluiten de vogeltjes gewoon door.
10:37quote:
Hier niet, alles zit in de bomen of op de daken. Het is hier doodstil.quote:
in 99 zijn we toen ook speciaal daarvoor naar Frankrijk gereden. Echt, als je een kans hebt een totale verduistering te zien: doen! Echt ongelovelijk!quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat was ook een veel grotere verduistering. Het pad van de totale verduistering liep toen door Noord-Frankrijk, nu is dat ergens ruim boven het VK.
Waar?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:34 schreef Ooi86 het volgende:
Jaaaa, ik zag t net!!! Kleine lichte plek in de bewolking die daardoor ook nog mooi filterde!
Nou ja, de volgende in 2017...quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
in 99 zijn we toen ook speciaal daarvoor naar Frankrijk gereden. Echt, als je een kans hebt een totale verduistering te zien: doen! Echt ongelovelijk!
Mijn vader zal nu ook wel in Bergum zijn denk ik. Die gaat er normaal elke vrijdagavond heen geloof ikquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:33 schreef Swiffer het volgende:
http://www.ustream.tv/channel/solar-eclips-march-20th-2015
Nederlandse Sterrenwacht
Het is hier ook aardig stil, maar totaal niet te vergelijken met de serene rust in 1999quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hier niet, alles zit in de bomen of op de daken. Het is hier doodstil.
nee, het licht is anders.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:34 schreef MissButterflyy het volgende:
Lijkt wel een grauwe decemberdag.
Dat zal eerder de mist zijnquote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:35 schreef sneakydesert het volgende:
Ik zag een vogel, verder kan ik het huis van de overburen niet eens zien.
Absoluut, het is ook flink koud, en doodstil.quote:
Nee dat niet maar de zonsverduistering maakt de mist wel weer dikker omdat de temperatuur zakt en zon er minder op brand.quote:
Dat is niet flauw, maar gewoon onwaar.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:37 schreef Remzz het volgende:
Wil niet flauw doen, maar het is niets donkerder dan normaal, met zo'n klein deel verduiserd zie je echt geen verschil
Zeker wel want normaal gesproken gaat de lamp hier met een sensor niet aan om deze tijd ook niet met mist. Ook niet in een andere tijd van het jaar. Maar het is moeilijk te meten of je moet nu film maken en deze afspelen naast de andere film met dezelfde instellingen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:37 schreef Remzz het volgende:
Wil niet flauw doen, maar het is niets donkerder dan normaal, met zo'n klein deel verduiserd zie je echt geen verschil
Dit. Placeboeffect viert hoogtij hier.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:37 schreef Remzz het volgende:
Heeft niets met placebo-effect te maken. De zon is gewoon veel minder fel, dat is ruim genoeg om te zien.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:39 schreef muzas het volgende:
[..]
Dit. Placeboeffect viert hoogtij hier.
even naar buiten gestapt. vanochtend kon ik niet normaal telefoneren met iemand vanwege het lawaai van de koolmezen. Die zijn nu dus helemaal stil. Parkieten zijn stil in de boom gaan zitten,. De kraaien zijn wel actief. Maar stil inderdaad.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Absoluut, het is ook flink koud, en doodstil.
Wel mooi zo.
Daar hoef je niet op te wedden.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:38 schreef Vlindur het volgende:
Nou, Het hoogtepunt is geweest. Wedden dat tegen 12:00 de zon schijnt?
Ja de vogels gaan op stok vanwege het placebo effect, uhuh.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:39 schreef muzas het volgende:
[..]
Dit. Placeboeffect viert hoogtij hier.
Ja, dus? Om twaalf uur 's nachts is het nog donkerder. Daar gaat het niet om, slimpie.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:40 schreef muzas het volgende:
In het najaar kan het zo onwijs hard zeiken dat ze de straatverlichting aanflikkeren, dan is het toch echt een goede bak donkerder dan nu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |