abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151008852
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 02:33 schreef flipsen het volgende:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die piloot van de GermanWings net op zijn ipadje las dat Iemand91 geen geschiedenisposts meer zou schrijven en toen zoiets had van, ik zal je krijgen, kreng! :X
:D
  woensdag 25 maart 2015 @ 07:49:59 #102
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_151009222
:P
  woensdag 25 maart 2015 @ 19:52:41 #103
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_151031347
Hier ook nog even een complimentje voor Iemand91.
Vaak was dit het eerste topic dat ik aanklikte in m'n MyAT. :)
pi_151031466
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:52 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier ook nog even een complimentje voor Iemand91.
Vaak was dit het eerste topic dat ik aanklikte in m'n MyAT. :)
Absoluut :D vlak na het opstaan sprong hij er altijd tussenuit.
pi_151036037
:D Kriebelt nog wel hoor. Was toch wel leuk dat informatie verzamelen en een eigen verhaal ervan maken.
Maar het scheelt ook flink tijd, dat ook. :%

Random news:

- De retro Boeing 747 van Lufthansa (D-ABYT) is afgelopen vrijdag aan Lufthansa geleverd.
De delivery flight vertrekt over een ruime 3 uur vanuit Everett naar Frankfurt.
Jammer dat het hier vanaf de grond niet veel van te zien is als deze kist straks overvliegt. :P

Het is de 18e 747-8i voor Lufthansa (en 79e 747) en ook de een-na-laatste: de laatste 747 voor Lufthansa (ooit); D-ABYU zal waarschijnlijk op 3 april aan Lufthansa geleverd worden.
Het zijn overigens de 1513e en 1514e 747 van de productielijn.



- De volgende 777 voor KLM is ook al de fabriek uit; PH-BVO had vanmorgen een taxi-test:

pi_151037728
quote:
Wat ook minder was dat in grote tegenstelling tot de heen vlucht het cabine personeel zeer onaardig en onprofessioneel bezig was. Ruzie maken op hoor afstand van de passagiers.
Misschien maar even melding van maken bij de maatschappij.
--
pi_151038092
quote:
- Vanaf vanmorgen 05:00 uur is de Kaagbaan gesloten.
Pas volgende week zaterdag 4 april gaat de baan rond 18:00 uur weer open.
Maandag vanaf de 18C vertrokken en en inderdaad stond de 24 vol met voertuigen die met het asfalt bezig waren (en de bekende verrijdbare kruizen die het gesloten zijn van de baan aangeven).
--
pi_151040899
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
:D Kriebelt nog wel hoor. Was toch wel leuk dat informatie verzamelen en een eigen verhaal ervan maken.
Maar het scheelt ook flink tijd, dat ook. :%

Random news:

- De retro Boeing 747 van Lufthansa (D-ABYT) is afgelopen vrijdag aan Lufthansa geleverd.
De delivery flight vertrekt over een ruime 3 uur vanuit Everett naar Frankfurt.
Jammer dat het hier vanaf de grond niet veel van te zien is als deze kist straks overvliegt. :P

Het is de 18e 747-8i voor Lufthansa (en 79e 747) en ook de een-na-laatste: de laatste 747 voor Lufthansa (ooit); D-ABYU zal waarschijnlijk op 3 april aan Lufthansa geleverd worden.
Het zijn overigens de 1513e en 1514e 747 van de productielijn.

[ afbeelding ]

- De volgende 777 voor KLM is ook al de fabriek uit; PH-BVO had vanmorgen een taxi-test:

[ afbeelding ]
Hij is terug _O_
pi_151054797
Zelfmoord --> Massamoord.

Moeten de na 911 gesloten cockpitdeuren weer open?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_151056562
quote:
15s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:39 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Zelfmoord --> Massamoord.

Moeten de na 911 gesloten cockpitdeuren weer open?
Er moet een mogelijkheid komen waarmee de deur op afstand/van buiten altijd geopend kan worden, maar hoe precies is erg lastig want je wil mogelijke terroristen niet in de kaart spelen door dat erg makkelijk te maken.

Zoals het nu uit is gevoerd (één persoon in de cockpit kan volledige afsluiting bewerkstelligen) is niet handig blijkt wel..
pi_151056781
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:26 schreef Viezze het volgende:

[..]

Er moet een mogelijkheid komen waarmee de deur op afstand/van buiten altijd geopend kan worden, maar hoe precies is erg lastig want je wil mogelijke terroristen niet in de kaart spelen door dat erg makkelijk te maken.

Zoals het nu uit is gevoerd (één persoon in de cockpit kan volledige afsluiting bewerkstelligen) is niet handig blijkt wel..
De filosofie is nu inderdaad dat de mensen in de cockpit het laatste woord hebben over wat er met het toestel gebeurt en wie er binnen komt. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen met het oog op kapingen.

Het probleem is dat die filosofie absoluut is, als je hem afzwakt is hij direct niks meer waard.

Het is een beetje een afweging tussen het risico op een kaping en het risico op een piloot met slechte intenties.
In mijn optiek kan een piloot met slechte intenties het vliegtuig hoe dan ook laten neerstorten, dus ik zie daarin niet direct een reden om de cockpitveiligheid op te geven. Dan heb je namelijk meer risico op kapingen EN nog steeds het risico op een piloot met slechte intenties.

Dan zie ik meer heil in oplossingen als stewardessen die een piloot kort vervangen in de cockpit, zodat je de gelegenheid in ieder geval verkleint en een drempel opwerpt.
pi_151056972
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:32 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

De filosofie is nu inderdaad dat de mensen in de cockpit het laatste woord hebben over wat er met het toestel gebeurt en wie er binnen komt. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen met het oog op kapingen.

Het probleem is dat die filosofie absoluut is, als je hem afzwakt is hij direct niks meer waard.

Het is een beetje een afweging tussen het risico op een kaping en het risico op een piloot met slechte intenties.
In mijn optiek kan een piloot met slechte intenties het vliegtuig hoe dan ook laten neerstorten, dus ik zie daarin niet direct een reden om de cockpitveiligheid op te geven. Dan heb je namelijk meer risico op kapingen EN nog steeds het risico op een piloot met slechte intenties.

Dan zie ik meer heil in oplossingen als stewardessen die een piloot kort vervangen in de cockpit, zodat je de gelegenheid in ieder geval verkleint en een drempel opwerpt.
Dus te allen tijde minimaal 4 ogen in de cockpit. Ook als dat 2e paar ogen geen piloot is heb je én sociale controle en iemand die kan opmerken als er iets anders dan normaal is.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_151056988
Ik las dat dit voor Amerikaanse maatschappijen al verplicht is, of in ieder geval wordt gedaan. Maar dat is zeker een goede optie, en ik zie eigenlijk niet in waarom dit nog niet werd gedaan.

Overigens is die veiligheid nooit absoluut; de cockpit kan nu ook met een code worden geopend maar dit kan van binnenuit worden geblokkeerd. Toch kan ik me (extreme) situaties bedenken waarbij terroristen alsnog de cockpit in zouden kunnen komen.
pi_151057070
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:39 schreef Viezze het volgende:
Ik las dat dit voor Amerikaanse maatschappijen al verplicht is, of in ieder geval wordt gedaan. Maar dat is zeker een goede optie, en ik zie eigenlijk niet in waarom dit nog niet werd gedaan.

Overigens is die veiligheid nooit absoluut; de cockpit kan nu ook met een code worden geopend maar dit kan van binnenuit worden geblokkeerd. Toch kan ik me (extreme) situaties bedenken waarbij terroristen alsnog de cabine in zouden kunnen komen.
Ja, die maatregel passen meerdere maatschappijen toen. Het neemt een stukje gelegenheid weg inderdaad, je moet eerst nog iemand overmeesteren die alarm kan slaan of de deur open kan gooien voor hulp.

De veiligheid is nu, in mijn ogen, in principe absoluut. Je hebt het als flight crew zelf in de hand.
pi_151057232
De bemanning die aanwezig is in de cockpit heeft het volledig in de hand, behalve als deze mensen buiten bewustzijn zijn. Dat is al niet absoluut (maar het risico is wel extreem laag).
pi_151057264
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:47 schreef Viezze het volgende:
De bemanning die aanwezig is in de cockpit heeft het volledig in de hand, behalve als deze mensen buiten bewustzijn zijn. Dat is al niet absoluut (maar het risico is wel extreem laag).
Dat klopt, maar dat is niet iets waar je als aanslagpleger makkelijk op in kunt spelen.
  Moderator donderdag 26 maart 2015 @ 15:50:02 #117
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151059340
Ik ga voor 30 maart en leuk stukje schrijven denk ik. Tenzij het vorig jaar al is beschreven. Straks even kijken :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151070282
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:12 schreef Iemand91 het volgende:
- Arke's 3e 787 komt deze week naar Schiphol. PH-TFM zal komende vrijdag 27 maart rond 11 uur op Schiphol landen.

quote:
- KLM's 24e 777 en wel de 9e -300ER, landt - volgens planning - komende zaterdag 28 maart tussen op Schiphol. Verwachte aankomst van PH-BVN is tussen 08:30 - 09:00 uur.
Daarmee is het de 2e 777 met de nieuwe livery; PH-BVA (de 'oudste' -300ER) schijnt ook de nieuwe livery te hebben gekregen. Vloog gisteravond naar Buenos Aires waar het - toen ik begon met het typen van dit bericht - net wat geland, maar is ondertussen net begonnen aan het stukje naar Santiago waar het over ruim een uur zal landen.


quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
- De retro Boeing 747 van Lufthansa (D-ABYT) is afgelopen vrijdag aan Lufthansa geleverd.
De delivery flight vertrekt over een ruime 3 uur vanuit Everett naar Frankfurt.
Jammer dat het hier vanaf de grond niet veel van te zien is als deze kist straks overvliegt. :P

Het is de 18e 747-8i voor Lufthansa (en 79e 747) en ook de een-na-laatste: de laatste 747 voor Lufthansa (ooit); D-ABYU zal waarschijnlijk op 3 april aan Lufthansa geleverd worden.
Het zijn overigens de 1513e en 1514e 747 van de productielijn.
Wat blijft het toch een prachtige livery op een prachtig vliegtuig O+


quote:
- De volgende 777 voor KLM is ook al de fabriek uit; PH-BVO had vanmorgen een taxi-test:
En gisteren 25 maart had het haar eerste vlucht:



Rijtje KLM Boeings :9

pi_151076596
quote:
Dus te allen tijde minimaal 4 ogen in de cockpit. Ook als dat 2e paar ogen geen piloot is heb je én sociale controle en iemand die kan opmerken als er iets anders dan normaal is.
Inmiddels hebben diverse maatschappijen aangekondigd dit te gaan doen.
--
pi_151078762
Ik ga geen volledig verhaal ophangen, maar toch post ik deze.

Vandaag is het exact 38 jaar geleden dat de ramp op Tenerife gebeurde.
Ik heb hier op 27 maart 2014 niet over geschreven (dat was Wildhagen) maar van alles wat ik op dit gebied heb gelezen is mij dit toch wel het meest bijgebleven.
Vooral deze foto van Robert Bragg, de co-piloot van de Pan Am kist blijft hangen.
Geen lang verhaal, foto's zeggen genoeg.

Foto's die mogelijk deels zijn gemaakt door inzittenden van de toestellen.













De lichamen van het KLM toestel werden in hangar 11 op Schiphol opgebaard.
Het wrange is dat 6 jaar eerder op 31 januari 1971, in deze gloednieuwe hangar (speciaal voor de 747's gebouwd) hier de allereerste 747 voor KLM naar binnen werd gereden.
Dit toestel (PH-BUA) werd toen naar Nederland gevlogen door Veldhuyzen van Zanten; gezagvoerder van de fatale vlucht.
(Geschiedenispost van 15 februari 2015)



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 27-03-2015 01:00:06 ]
  vrijdag 27 maart 2015 @ 09:56:45 #121
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151083955
De PH-TFM van Arke vliegt inmiddels met een half uur vertraging (geheel in style?) richting Amsterdam.
Ik wilde net een linkje posten naar Flightradar, maar die kan hem opeens niet meer vinden...

edit: http://www.flightradar24.com/flight/or7873

edit2: Hij is weer boven water: http://www.flightradar24.com/TFL7873/5da181b
So we just called him Fred
  vrijdag 27 maart 2015 @ 10:53:37 #122
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151085510
Het is flink feest met de stroomstoring in Amsterdam. Bij Lelystad Airport is inmiddels een file in de lucht ontstaan met rondcirkelende vliegtuigen.



[ Bericht 24% gewijzigd door Fred op 27-03-2015 11:06:12 ]
So we just called him Fred
pi_151086212
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 10:53 schreef FredvZ het volgende:
Het is flink feest met de stroomstoring in Amsterdam. Bij Lelystad Airport is inmiddels een file in de lucht ontstaan met rondcirkelende vliegtuigen.

[ afbeelding ]
Je zou toch denken dat vliegvelden of iig ATC wel goede voorzieningen hebben tegen stroom uitval? ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 11:38:21 #124
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151086919
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 11:15 schreef LintuxCx het volgende:
Je zou toch denken dat vliegvelden of iig ATC wel goede voorzieningen hebben tegen stroom uitval? ;(
Voldoende mogelijkheden voor het begeleiden van het vliegverkeer, maar om alle systemen die nodig zijn om de passagiersstromen af te handelen ook op noodstroom te zetten is volgens mij onmogelijk.
So we just called him Fred
  vrijdag 27 maart 2015 @ 11:39:31 #125
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151086951
Volgens mij zit de fly by bij Eindhoven er niet meer in:

So we just called him Fred
pi_151087021
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 11:39 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij zit de fly by bij Eindhoven er niet meer in:
Ik dacht dat ik het hier al had gezegd (maar blijkbaar alleen op Tweakers), maar de flypast ging sowieso niet door vanwege de Germanwings crash.

Ik geloof dat er ook een ceremonie zou komen (weet ik niet zeker) bij - of vlak na - de aankomst van Lufthansa's retro-747 D-ABYT maar die wordt ook uitgesteld.
pi_151088465
China Southern met A380 naar Schiphol
quote:
Na Emirates wordt China Southern de tweede luchtvaartmaatschappij die op Schiphol gaat vliegen met een Airbus A380. De superjumbo wordt met ingang van 20 juni 2015 tot het einde van het hoogseizoen ingezet op de route Amsterdam-Beijing.

De A380 van China Southern biedt plaats aan 506 passagiers, verdeeld over 8 first class suites, 70 business class-stoelen en 428 economy class-stoelen.

De route Amsterdam-Beijing valt onder de joint venture die China Southern heeft gesloten met KLM en Air France. Dit betekent dat kosten en opbrengsten worden gedeeld. China Southerns dochteronderneming Xiamen Airlines zal ook deel uitmaken van dit verbond, zodra zij van start is gegaan met de nieuwe lijndienst Amsterdam-Xiamen


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 27-03-2015 12:57:16 ]
pi_151095578
Iemand91 leuk dat je gewoon leuke feitjes en weetjes door blijft posten. Wordt gewaardeerd. :Y
  vrijdag 27 maart 2015 @ 18:16:27 #129
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_151099914
Southern komt dus alleen in de zomer met de A380 als ik het goed begrijp?
pi_151101422
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:16 schreef Tinos85 het volgende:
Southern komt dus alleen in de zomer met de A380 als ik het goed begrijp?
Jup.

China Southern heeft maar 5 A380 toestellen maar heeft moeite ze goed in te zetten.
Eerst werden ze op Beijing – Hong Kong en Beijing–Guangzhou ingezet maar daar waren ze niet winstgevend.

Nu worden ze alleen op Sydney en Los Angeles gezet vanuit Guangzhou.
Tijdens de zomer op het zuidelijk halfrond wordt de A380 op Sydney ingezet en tijdens de zomer op het noordelijk halfrond op Amsterdam.
En dan wel vanuit Beijing, niet vanuit Guangzhou.

Overigens een forse capaciteitsuitbreiding naar Amsterdam; van een A330-300 met 4 first, 24 business, 48 premium- en 208 economy stoelen (totaal 284) naar 8 first, 70 business en 428 economy (totaal 506).

Men wilde geloof ik eerst naar Parijs i.p.v. Amsterdam vliegen maar dat ging niet door.
De Civil Aviation Administration of China (CAAC) staat maximaal 1 Chinese airline per route toe.
En op Beijing - Parijs vliegt Air China.
China Southern vliegt ook wel op Parijs (met een A330) maar dan vanuit Guangzhou.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 27-03-2015 19:26:38 ]
pi_151113521
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart....ja, vandaag...als in 28 maart 2015...



- Vandaag wordt de capaciteit van KLM weer eens met 408 stoelen uitgebreid.
Iets na 22:00 uur gisteravond (NL-tijd) vertrok PH-BVN vanuit Seattle en is op dit moment onderweg naar Schiphol (het vliegt nu boven Saskatchewan) en rond 06:40 uur zou de 24e 777 en de 9e 777-300ER van KLM moeten landen.
Het toestel heeft de nieuwe indeling met 408 stoelen; 1 business en 16 economy stoelen minder dan de oude indeling. Het heeft nu dus exact evenveel stoelen als de full-pax 747 toestellen.
(Die heeft alleen 1 business en 3 economy stoelen meer, maar 4 premium economy minder)

Het is de 2e 777 van KLM met de nieuwe livery en mogelijk de eerste met de nieuwe indeling.
(Het lijkt me stug dat in de korte tijd dat PH-BVA in de hangar heeft gestaan deze omgebouwd is, maar correct me if I'm wrong :+ )

De nieuwe indeling staat sinds kort op de KLM website:



Na PH-BVN volgen nog 5 777-300ER's; volgende maand PH-BVO en in 2016 en 2017 nog eens 2 per jaar.

- De laatste vlucht voor Martinair's PH-MCS MD-11F. Het 20 jaar oude toestel dat in maart 1995 aan Martinair werd geleverd landt rond 15:10 uur (volgens de planning dan) op Schiphol na haar laatste commerciële vlucht.
De kist staat momenteel in Quito waarna het doorvliegt naar Miami van waaruit het morgen haar laatste vlucht zal uitvoeren.



- N821NW, een Delta Airlines A330-300 landt rond 09:04 uur op Schiphol.
Op het moment van het posten van dit bericht is deze kist onderweg als vlucht 49 van Mumbai naar Schiphol. (op moment van posten boven de Arabische Zee)
Dit toestel vloog gisteren via Amsterdam de allerlaatste Delta Airlines vlucht naar India.
De terugvlucht die nu bezig is, is dan ook de allerlaatste keer dat deze vlucht wordt uitgevoerd.
Delta trekt zich hiermee volledig terug uit de Indiase markt.
Hierna blijft na de eerdere opheffing van Etihad Regional's Amsterdam - Leipzig de Amsterdam - Gatwick van Garduda als enige fifth freedom vluchten over op Schiphol.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-03-2015 13:44:13 ]
  zaterdag 28 maart 2015 @ 00:22:10 #132
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_151114292
Ze vliegen nu boven... Waarboven? :)

Edit: Ha, Iemand is snel aan het editten :P

En die stoelindeling van die KLM he... Er is ongetwijfeld hard nagedacht door de knappe koppen, maar a) wat is het voordeel van het schuin plaatsen van de BC en bovenal: wat is in Godsvredesnaam het nut van rij 6 :? Daar wil toch niemand met een BC ticket zitten? Of ben ik gek?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_151116023
Die miles run van het ikvliegveel/varfok blog is trouwens peanuts vergeleken met dit: http://www.headforpoints.(...)n-less-than-40-days/

Zeker het twee keer heen en weer rondom Miami is bizar, en dit maakt mijn innerlijke boomknuffelaar toch wel een beetje verdrietig, ecoterrorist dat 'ie is. :N
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_151117662
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
... en Etihad Regional's Amsterdam - Leipzig als enige fifth freedom vluchten over op Schiphol.


Die zijn ook alweer gestopt :P
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  zaterdag 28 maart 2015 @ 09:51:39 #135
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_151118779
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:22 schreef flipsen het volgende:
Ze vliegen nu boven... Waarboven? :)

Edit: Ha, Iemand is snel aan het editten :P

En die stoelindeling van die KLM he... Er is ongetwijfeld hard nagedacht door de knappe koppen, maar a) wat is het voordeel van het schuin plaatsen van de BC en bovenal: wat is in Godsvredesnaam het nut van rij 6 :? Daar wil toch niemand met een BC ticket zitten? Of ben ik gek?
Die business class indeling zie je wel vaker, al dan niet met twee of drie rijen. Maar wat te denken van 63 K en J, extra betalen voor een stoel waar het halve vliegtuig zich gymend en converserend ophoudt. Vreselijk.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_151120314
Mensen die de luchtvaart volgen weten dat soort dingen, maar veel anderen hebben geen idee. Het toestel heeft veel economy zitplaatsen om mee te kunnen doen met de concurrentie. In de BC zie je minder stoelen en meer luxe (full flat seats, meer privacy), dat lijkt ook een trend.
--
pi_151120395
Verwijderd.

[ Bericht 99% gewijzigd door inkjet op 28-03-2015 11:07:41 ]
--
pi_151125437
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:22 schreef flipsen het volgende:
Ze vliegen nu boven... Waarboven? :)

Edit: Ha, Iemand is snel aan het editten :P
Je kunt begrijpen dat ik wel even bezig wat met die post.
En ik dus niet direct dat het ingevuld. Vervolgens was ik het even vergeten. :P
quote:
En die stoelindeling van die KLM he... Er is ongetwijfeld hard nagedacht door de knappe koppen, maar a) wat is het voordeel van het schuin plaatsen van de BC
Dat zie je wel meer. In de 787 en A350 worden die nog veel schuiner geplaatst:



Het geeft (te samen met eventuele dividers) een gevoel van privacy. Tevens zie je niet telkens mensen langslopen; al zijn deze effecten bij de 777 wat minder als bij de 787/A350.
quote:
en bovenal: wat is in Godsvredesnaam het nut van rij 6 :? Daar wil toch niemand met een BC ticket zitten? Of ben ik gek?
Het zou niet mijn voorkeur hebben nee. Maar KLM wil natuurlijk wel WBC-stoelen overhouden.
Zouden ze die rij niet plaatsten dan hebben ze 6 minder WBC-stoelen en 20 economy stoelen meer.
Ik kan je gelijk vertellen dat die 6 WBC-stoelen meer opleveren dan 20 economy stoelen.

En ja; die 20 stoelen waren 4 rijen economy comfort, maar die zijn in het geheel naar achteren verschoven. Er zijn dus een gelijk aantal economy comfort gebleven, maar het aantal economy is gedaald.

Maar goed; het kan altijd erger: Qatar in de 787; lekker met z'n tweeën in de open ruimte:


quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 01:30 schreef LintuxCx het volgende:
Die miles run van het ikvliegveel/varfok blog is trouwens peanuts vergeleken met dit: http://www.headforpoints.(...)n-less-than-40-days/

Zeker het twee keer heen en weer rondom Miami is bizar, en dit maakt mijn innerlijke boomknuffelaar toch wel een beetje verdrietig, ecoterrorist dat 'ie is. :N
Lijkt me wel gaaf om doen eigenlijk.
En tja; als hij dat niet zou doen wordt er heus niet minder gevlogen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 09:51 schreef buzz1291 het volgende:
Maar wat te denken van 63 K en J, extra betalen voor een stoel waar het halve vliegtuig zich gymend en converserend ophoudt. Vreselijk.
Maar wel de enige economy-rij met 2 stoelen naast elkaar. Handig voor koppels en dus geld waard.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 10:58 schreef inkjet het volgende:
Het toestel heeft veel economy zitplaatsen om mee te kunnen doen met de concurrentie.
De 777-300ER van KLM heeft altijd al 3-4-3 in economy gehad; de -200 gaat juist over van 3-3-3 naar 3-4-3.
Sterker nog; het aantal normale economy-stoelen in KLM's -300ER daalt juist.
3-4-3 is/wordt de standaard in de 777; hoe klote dat ook is voor de meeste reizigers.
quote:
In de BC zie je minder stoelen en meer luxe (full flat seats, meer privacy), dat lijkt ook een trend.
Hier wel gelijk. Hoewel in de -300ER maar 1 WBC-stoel minder gaat. (in vergelijking met de 747 waar het aantal van 42 naar 35 ging).

Waarom KLM in de 777 voor de B/E Diamond stoelen is gegaan weet ik niet; daar passen immers prima de Zodiac Cirrus stoelen in die straks in de 787 en A350 gaan.
Zou logischer zijn geweest omdat ze dan binnen de AF/KLM groep een gelijk product krijgen.
De Diamond stoelen in de 747 is wel logisch omdat er veel minder Cirrus stoelen in passen.

En PH-BVN is geland. Vertrok gisteravond (onze tijd) vanaf dezelfde baan waar een dag eerder Arke's laatste 787 van vertrok:




En vanmorgen om 06:52 uur zette het haar wielen neer op de Oostbaan(!).

Ik ben overigens vannacht iets glad vergeten; op dit moment vliegt KLM's PH-BQE (777-200ER) boven de Atlantische Oceaan richting Bogota in Colombia. Hierna zal het doorvliegen naar Cali, Colombia waarna het weer terug naar Schiphol vliegt.
Dit is KLM's eerste vlucht naar Colombia sinds 20 jaar.
KLM vliegt driemaal per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) naar Columbia.
Vanaf het winterseizoen wordt de 777-200ER vervangen door de 747-combi.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-03-2015 14:51:40 ]
  zaterdag 28 maart 2015 @ 14:44:54 #139
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_151125783
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 14:25 schreef Iemand91 het volgende:
Ik ben overigens vannacht iets glad vergeten; op dit moment vliegt KLM's PH-BQE (777-200ER) boven de Atlantische Oceaan richting Bogota in Columbia. Hierna zal het doorvliegen naar Cali, Columbia waarna het weer naar Schiphol vliegt.
Dit is KLM's eerste vlucht naar Columbia sinds 20 jaar.
KLM vliegt driemaal per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) naar Columbia.
Vanaf het winterseizoen wordt de 777-200ER vervangen door de 747-combi.
Maak er even ColOmbia van, voordat El_Matador ook dit topic binnen komt stormen 8-)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_151126155
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 14:44 schreef flipsen het volgende:
Maak er even ColOmbia van, voordat El_Matador ook dit topic binnen komt stormen 8-)
Verbeterd. :+

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.

En wat gaat 2015 brengen?

- April: Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport over de toekomst van de luchthaven.
Ik zat er iets naast met datum; maar toch:

'Lelystad Airport mag definitief uitbreiden'
quote:
HILVERSUM – Tegen alle adviezen uit de luchtvaartbranche in geeft de Nederlandse regering definitief toestemming om Lelystad Airport uit te breiden. Dat wordt volgende week officieel bekendgemaakt meldt de NOS. Om het licht helemaal op groen te zetten moesten nog de nodige procedures worden doorlopen. Dat is nu gebeurd.

Lelystad Airport moet doorgroeien tot de twee luchthaven van Nederland. De komst van de luchthaven betekent een grote streep door de rekening van de kleine luchtvaart in Nederland en zal waarschijnlijk ook de luchthaven Groningen Airport Eelde overbodig maken.

Schiphol gaat de komende jaren 90 miljoen euro investeren. Schiphol wil de Europese vakantievluchten overplaatsen naar Lelystad zodat er meer ruimte komt voor intercontinentale vluchten en transferpassagiers. Reguliere maatschappijen op Schiphol hebben het afgelopen jaar te kennen gegeven bang te zijn dat zij de nieuwe luchthaven in de polder subsidiëren en voor een deel gaan betalen voor nieuwe concurrenten.

Arke en Corendon
Zowel vakantievlieger Corendon alsmede Arke, die met een deel van de vloot Europese diensten aanbiedt, hebben al aangegeven niet naar Lelystad te willen verhuizen en de luchthaven onaantrekkelijk te vinden. Transavia-directeur Mattijs ten Brink wilde eind vorig jaar nog geen definitief nee zeggen tegen Lelystad tijdens een bijeenkomst van de Dutch Aviation Group.

Prijsvechters
Met de komst van Lelystad wordt de deur opengezet naar meer prijsvechters in Nederland waardoor de druk op de nationale Luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia verder wordt opgevoerd, wat kan leiden tot verlies van marktaandeel en ontslagen.

De gemeente Lelystad heeft alle vertrouwen in de plannen en hoopt op nieuwe banen in de regio.
pi_151126527
Een goede busverbinding vanaf station Lelystad zal er wel komen dan? Dan is het prima bereikbaar, en zal het mij niet verbazen als Eelde gesloten wordt, of in ieder geval geen lijnvluchten meer vanaf Eelde.

Verder moeten de gevestigde maatschappijen er gewoon ook op in gaan zetten om vanaf daar vluchten aan te bieden. Concurrentie is altijd goed voor de consument.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 17:56:45 #142
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_151130108
40 minuten vanaf Amsterdam centraal ipv 15 minuten. En voor mensen uit het zuiden dus nog een stuk langer, want je stapt niet meer op Schiphol uit maar moet overstappen op een trein naar Lelystad (of all places, maar dat terzijde). Ik wens de maatschappijen die vanaf daar gaan vliegen veel succes, maar vind het a) een slechte beslissing en b) moet nog zien hoe dat vliegveld er over pakweg 10 jaar uitziet (verlaten, wellicht).
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:38:46 #143
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151131015
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 15:25 schreef Viezze het volgende:
Een goede busverbinding vanaf station Lelystad zal er wel komen dan?
Dat zou te makkelijk zijn. Ik verwacht wel dat ze het spookstation Lelystad-Zuid gaan omtoveren tot Lelystad-Airport oid.

Lelystad-Zuid nu:

pi_151131294
Ik weet hoe het eruit ziet, ben er laatst geweest :+



Maar ik zat even te kijken en zoveel scheelt dat niet eens. Als je Lelystad Airport zou openen moet je er haast wel een intercity station van gaan maken, maar de vraag is of je dat wel moet willen. Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 18:58:55 #145
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151131508
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 18:49 schreef Viezze het volgende:
Ik weet hoe het eruit ziet, ben er laatst geweest :+
Ah, toevallig. Ik had je foto in het treinentopic al voorbij zien komen, top van die machinist :). Heb geen idee hoe de verkeerssituatie in lelystad is, maar wat ik lees is dat ook niet echt je van het. Ach ja, we zien inderdaad wel hoeveel geld Schiphol en de overheden kapot willen slaan op Lelystad.
pi_151143690
Vannacht slapen we helaas een uur minder maar het betekent ook dat vandaag de zomerdienstregeling op Schiphol start.
Dat betekent:



Vandaag: Op dit moment zijn N674US en N667US (bijna) onderweg naar Schiphol.
(die laatste is flink vertraagd; landt op dit moment bijna in Detroit vanuit Shanghai)
Dit zijn 2 Boeing 747-400's van Delta Airlines; voor het eerst in tijden krijgen we op Schiphol weer
passagiers-747's van buitenlandse maatschappijen! *O*

Het gaat om DL72 (N674US) uit Atlanta en DL134 (N667US) uit Detroit.
Beide vluchten landen om straks 08:08 uur op Schiphol; hier worden de kisten gewisseld en gaat
N674US om 10:05 uur naar Detroit en N667US om 10:55 uur naar Atlanta.

EDIT: omdat de 747 vanuit Shanghai flink vertraagd is landt deze pas - naar verwachting op dit moment - om 10:34 uur op Schiphol. Vertrektijd naar Atlanta staat nog steeds op 10:55 uur maar dat gaat vast niet meer lukken. :+

Deze vluchten vervangen de Boeing 777-200 (Atlanta) en A330-300 (Detroit) en worden vanaf vandaag
dagelijks door Boeing 747's gevlogen; de laatste 747-vluchten komen op vrijdag 23 oktober op Schiphol aan.



- Vandaag: voert Arke's nieuwste aanwinst; de 787-8 PH-TFM haar allereerste commerciële vlucht uit. Als vlucht 361 vertrekt het om 11:55 uur naar Aruba, vliegt het door naar Curaçao en van daaruit landt het morgen (maandag dus) om 12:20 uur weer op Schiphol.
Momenteel is de nieuwste 787 overigens een buitenbeentje; het is de enige van de drie 787's die over de nieuwe indeling beschikt; tussen deur 1 en 2 premium comfort en daarachter de comfort en economy.
PH-TFK en -TFL worden in september omgebouwd naar de TUI-standaard zodat er straks een vergelijkbaar product in de 787's van de TUI-groep zit.
Rond 2018 bestaat Arke dan niet meer.

- Vrijdag 1 mei: vanaf vandaag komt Delta Airlines 5 keer per week met een Boeing 767-300 vanuit Salt Lake City naar Amsterdam. Vanaf 14 mei wordt dit een dagelijkse vlucht.
Dit wordt de 8e bestemming van Delta Airlines vanuit Amsterdam en is naast de Delta vlucht naar Parijs de enige bestemming in Europa vanuit Salt Lake City
(en een van de weinige internationale bestemmingen vanaf SLC)
Ik kan zo geen timetable vinden van Delta voor het zomerseizoen* maar de vorige keer kwam ik op 20 dagelijkse Delta vluchten vanaf Amsterdam met ruim 5200 stoelen.

- Dinsdag 19 mei: KLM vliegt voor het eerst naar Edmonton in Canada. De vlucht wordt uitgevoerd door een Airbus A330-300 en wel driemaal per week. Vanaf 22 juni wordt er viermaal per week gevlogen.
De route is 2 weken uitgesteld omdat (volgens KLM) de route mogelijk niet interessant meer was vanwege de lage olieprijs (en dus achterblijvende investeringen aldaar)

- Maandag 1 juni: Vanaf vandaag vliegt het IJslandse WOW air het hele jaar door naar Amsterdam.
Vluchten worden uitgevoerd op zondag, maandag, woensdag en vrijdag.
Vluchten worden uitgevoerd door Airbus A320/A321-toestellen.
Vanuit Reykjavik kan dan doorgevlogen worden naar Boston en Baltimore.



- Vrijdag 5 juni: Air Canada landt met een Boeing 767 op Schiphol. Vanaf 4 juni begint Air Canada met een dagelijkse vlucht vanuit Toronto naar Amsterdam (en die dus een dag later op Schiphol land).
Na jaren afwezigheid komt Air Canada weer naar Nederland; het heeft jarenlang met 767 op Schiphol gevlogen.



- Dinsdag 16 juni: Vanaf vandaag vliegt Qatar Airways dagelijks naar Amsterdam met een Boeing 787-8.
Het toestel beschikt niet over First Class, wel over 22 business en 232 economy stoelen wat totale capaciteit op 254 stoelen brengt.
(Alleen hun A340-600, A380 en een deel van hun A330 vloot beschikt over First Class)



- Zaterdag 20 juni: China Southern komt dagelijks vanuit Beijing met een Airbus A380 naar Amsterdam.
Dit betekent een flinke capaciteitsuitbreiding; van een A330-300 met 4 first, 24 business, 48 premium- en 208 economy stoelen (totaal 284) naar 8 first, 70 business en 428 economy (totaal 506).
Het toestel arriveert om 05:40 uur op Schiphol en vertrekt om 14:50 uur weer naar Beijing.
Aangezien Schiphol over slechts 2 gates beschikt die A380's kunnen afhandelen en de A380 van Emirates op hetzelfde tijdstip (13:15 - 15:20 uur) gate E09 bezet houdt zal deze China Southern vlucht waarschijnlijk aan gate E18 worden afgehandeld; recht voor het panoramaterras. ;)

- Donderdag 2 juli: Vanaf vandaag vliegt Korean Air met een Boeing 777-200ER naar Schiphol die de A330-200 overneemt. Vluchten vinden elke dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag plaats.



- Maandag 27 juli: Vanaf vandaag komt Xiamen Airlines naar Schiphol met een Boeing 787-8.
Het is de eerste long-haul vlucht voor de maatschappij.
Vluchten vertrekken vanuit Xiamen elke dinsdag, donderdag en zondag; met aankomst in NL de volgende dag. (de vluchten vertrekken in Xiamen om 23:50 uur vandaar dat ze de volgende dag in Amsterdam aankomen)
De 787 komt dan elke woensdag, vrijdag en maandag om 05:45 uur op Schiphol; om 12:35 uur vertrekt deze weer.

* Kan iemand mij daar aan helpen? De timetable PDF van Schiphol is ook al verdwenen. |:(

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 29-03-2015 16:49:26 ]
  zondag 29 maart 2015 @ 16:20:38 #147
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151158469
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- Vandaag: voert Arke's nieuwste aanwinst; de 787-8 PH-TFM haar allereerste commerciële vlucht uit. Als vlucht 361 vertrekt het om 11:55 uur naar Aruba, vliegt het door naar Curaçao en van daaruit landt het morgen (dinsdag dus) om 12:20 uur weer op Schiphol.
Momenteel is de nieuwste 787 overigens een buitenbeentje; het is de enige van de drie 787's die over de nieuwe indeling beschikt; tussen deur 1 en 2 premium comfort en daarachter de comfort en economy.
PH-TFK en -TFL worden in september omgebouwd naar de TUI-standaard zodat er straks een vergelijkbaar product in de 787's van de TUI-groep zit.
Rond 2018 bestaat Arke dan niet meer.
Morgen is maandag?
So we just called him Fred
pi_151158670
quote:
[..]

De 777-300ER van KLM heeft altijd al 3-4-3 in economy gehad; de -200 gaat juist over van 3-3-3 naar 3-4-3.
Sterker nog; het aantal normale economy-stoelen in KLM's -300ER daalt juist.
3-4-3 is/wordt de standaard in de 777; hoe klote dat ook is voor de meeste reizigers.
Ik drukte me wat onhandig uit. Je ziet de dichtheid van de economy class toenemen door de overgang op 3-4-3. Verder inderdaad een verschuiving naar premium seats.
--
pi_151159470
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vannacht slapen we helaas een uur minder maar het betekent ook dat vandaag de zomerdienstregeling op Schiphol start.
Dat betekent:

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)35026.jpg]afbeelding[/url] ]

Vandaag: Op dit moment zijn N674US en N667US (bijna) onderweg naar Schiphol.
(die laatste is flink vertraagd; landt op dit moment bijna in Detroit vanuit Shanghai)
Dit zijn 2 Boeing 747-400's van Delta Airlines; voor het eerst in tijden krijgen we op Schiphol weer
passagiers-747's van buitenlandse maatschappijen! *O*

Het gaat om DL72 (N674US) uit Atlanta en DL134 (N667US) uit Detroit.
Beide vluchten landen om straks 08:08 uur op Schiphol; hier worden de kisten gewisseld en gaat
N674US om 10:05 uur naar Detroit en N667US om 10:55 uur naar Atlanta.

EDIT: omdat de 747 vanuit Shanghai flink vertraagd is landt deze pas - naar verwachting op dit moment - om 10:34 uur op Schiphol. Vertrektijd naar Atlanta staat nog steeds op 10:55 uur maar dat gaat vast niet meer lukken. :+

Deze vluchten vervangen de Boeing 777-200 (Atlanta) en A330-300 (Detroit) en worden vanaf vandaag
dagelijks door Boeing 747's gevlogen; de laatste 747-vluchten komen op vrijdag 23 oktober op Schiphol aan.
Ze hadden N667US (die vertraagd Detroit - Amsterdam - Atlanta uitvoert) mag wel eens een schoonmaakbeurt hebben. :P
(foto gemaakt vandaag op Schiphol):



En vandaag nog een bijzondere bezoeker op Schiphol; A6-EYC van Etihad maar nog in de oude kleuren van Jet Airways; staat momenteel nog op Schiphol (aangekomen om 15:25 uur, vertrek om 22:00 uur)



En vanmorgen is een Air Canada Airbus A320 (C-FTJP) uit Ontaria bij Halifax 250 meter voor de baan terecht gekomen, approach lights en een hoogspanningskabel geraakt en kwam 300 meter op de landingsbaan tot stilstand.
Van de 133 passagiers en 5 crew raakten 23 mensen gewond.
De A320 heeft zware schade en o.a. een motor is afgebroken.




[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 29-03-2015 17:10:36 ]
pi_151159663
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:20 schreef FredvZ het volgende:
Morgen is maandag?
Oeps. Verbeterd. :+
  zondag 29 maart 2015 @ 17:18:48 #151
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_151160641
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 17:56 schreef flipsen het volgende:
40 minuten vanaf Amsterdam centraal ipv 15 minuten. En voor mensen uit het zuiden dus nog een stuk langer, want je stapt niet meer op Schiphol uit maar moet overstappen op een trein naar Lelystad (of all places, maar dat terzijde). Ik wens de maatschappijen die vanaf daar gaan vliegen veel succes, maar vind het a) een slechte beslissing en b) moet nog zien hoe dat vliegveld er over pakweg 10 jaar uitziet (verlaten, wellicht).
Voor mij is het dan wel gunstig om vanaf lelystad airport te gaan vliegen :P Tis met de auto maar een goed half uur rijden.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_151163143
Geen idee of het wat is; maar ik noem het toch maar even:

Vanavond om 20:00 - 21:00 uur op BBC2: The Sea King: Britain's Flying Past

John Sergeant presents a brand new hour-long documentary on BBC TWO celebrating the Sea King helicopter as piloted by HRH Prince William. BBC Two, Thursday 28th February at 9pm.

On the back of last year’s critically acclaimed BBC TWO documentary about the Spitfire, passionate flying enthusiast and broadcaster John Sergeant returns to the channel this February continuing his celebration of British aviation excellence with a televisual love letter to another jewel in Britain’s flying past - the Sea King helicopter.


Once again reveling in his love of all things aeronautical, John, who is himself a former RAF Cadet, guides us through the story of this great aircraft and shares the powerfully emotional stories of the people whose lives it has touched over almost 50 years of service.

The Sea King is the true unsung hero of British aviation history. It has protected British troops through ten wars during over four decades of military and civilian service.

It has mounted a staggering 14,595 British search and rescue missions since Royal Navy records began in 1982 and more recently it has stirred pride in our hearts as the aircraft flown by HRH Prince William, the Duke of Cambridge in his role as a Search and Rescue pilot with the 22 Squadron covering Wales and Northern Ireland.

Prince William says in the show:
"I'm incredibly proud to be amongst the Search and Rescue guys and very privileged to be flying with some of the best pilots, I think, in the world."

As its retirement draws near, Sea King: Britain’s Flying Past commemorates half-a-century of noble service with a 60-minute show packed with stunning footage of this mammoth yet graceful helicopter and featuring moving stories of heroism, bravery and flying excellence.

Riding shotgun with Royal Navy pilots from RNAS Yeovilton and also with 771 Squadron at RNAS Culdrose, John travels across the British landscape, relishing the power and grandeur of the aircraft.

John will also meet the men, women and children who have been saved from serious injury or death and the brave pilots who risk their own lives in order to save others.

We learn about the sophisticated equipment on board and through archive we’ll begin to understand the pivotal role the Sea King has played in search and rescue at home and in the major wars of the past few decades.

Although in service for over fifty years, Sea Kings first captured the imagination of the British public in the Falklands in 1982.

Both at war and on civilian missions the herculean shape of the Sea King thundering across the skies like a prehistoric metal beast, always inspired feelings of fear and hope.

The Sea King always brought relief in one form or another: back-up troops, much needed supplies, rescue facilities, tracking radars.

This Bird has seen all types of duty in its history and in Sea King: Britain’s Flying Past the people who owe their lives and livelihoods to it tell us their moving and fascinating stories.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 29-03-2015 20:16:26 ]
  zondag 29 maart 2015 @ 18:56:06 #153
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151163720
Helicopters O+
So we just called him Fred
  zondag 29 maart 2015 @ 19:28:11 #154
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151164876
Misschien heeft Lelystad een kans als ze het hernoemen naar Amsterdam Lely Aiport met een paar goede verbindingen naar de bewoonde wereld.

Maar dan nog zie ik het somber in, er moet nog veel gebeuren wil het kunnen functioneren als een volwaardig internetationaal vliegveld. Ook kwa veiligheid moeten er flinke stappen gemaakt worden, anders kan Alberto Stegeman een compleet seizoen vullen met het aantal manieren dat hij bij een vliegtuig kan komen zonder de juiste papieren.
So we just called him Fred
pi_151165359
Als frequent lezer van dit topic wil ik graag m'n dank betuigen aan alle interessante informatie die hier dagelijks gedeeld wordt. ^O^
pi_151165385
En ik wil Iemand91 nogmaals bedanken voor de zeer uitgebreide geschiedenis-posts ^O^.
  zondag 29 maart 2015 @ 21:32:01 #157
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151171016
Volgensmij waren ze op Schiphol niet blij met het weer van vandaag. Zeker vanmiddag zijn een aantal vluchten flink vertraagd en/of uitgeweken. Doordat de Kaagbaan niet gebruikt kon worden zijn diverse vluchten vertrokken en geland vanaf de Oostbaan.

Het leverde in elk geval op flightradar leuke plaatjes op:

OR508 / PH-TFF


OR338 / PH-TFK


D-AEBH / LH9950
So we just called him Fred
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 21:34:43 #158
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151171179
Omdat ik voor 24:00 mijn mandje in ga, alvast een post voor morgen :)

Op de een of andere manier vind ik Russische vliegtuigen vet een vraag mee daarom af waarom Westerse maatschappijen niet vliegen met een Tu204 of een Il96, zij zijn leverbaar met Rolls Royce danwel Pratt&Witney motoren.

Een Il 96 is een widebodey viermotorig vliegtuig, geeft plek aan 244 - 262 passagiers en kost circa 30% van een vergelijkbaar westers vliegtuig. Bovendien vind ik het een mooie kist om te zien :)

De eerste Il 96 was in '88 gereed en kreeg in 1992 de typegoedkeuring. In totaal zijn er 29 gebouwd.

Maar goed, ik kwam afgelopen een artikeltje tegen dat op 30 maart 2014 Aeroflot haar laatste Il96-300 aan de kant had gezet, vandaar dat ik er wat over uit wijd.

Foto's van 30 maart 2014




Deze laatste vlucht vertrok vanaf Tasjkent in Oezbekistan naar Moskou Shremetyevo.

De Il96-300 kwam vanaf 1993 in dienst bij Aeroflot een is onder andere ingezet op verbindingen naar New-York JFK, Istanboel, Sharm El Sheikh (Egypte), Goa (India) en Bangkok.

In totaal heeft Aeroflot met 10 Il 96's gevlogen, in deze periode hebben er geen accidenten plaats gevonden, ook niet bij andere maatschappijen. Andere gebruikers zijn onder andere de Russische overheid, met 8 96-300's en nog eens 2 op bestelling. Ook het Russische ministerie van defensie heeft een bestelling van 2 96-400's.

Verder vliegt Cubana met 5 stuks 96-300's en hebben zij nog 3 stuks op bestelling.

Van de 10 die Aeroflot heeft/had zijn 4 doorverkocht aan andere maatschappijen, 1 is na buitendienststelling uitgebrand, 1 is gesloopt en 4 zijn 'stored'. Betekend dit dat die op een koper staan te wachten of in geval van nood kunnen worden ingezet?

Genoeg geluld, nog wat meer plaatjes:

De RA-96015 , de jongste Aeroflot Il 96, geleverd in januari 1996.


De jongste IL96 dit rondvliegt is de RA 90621 van Rossiya Russian Airlines uit Sint Peterburg


Daarnaast wil ik langs deze weg nogmaals mijn bewondering uitspreken voor iemand91. Dit bericht heeft mij best al veel tijd gekost maar toch ben ik niet tevreden over de hoeveelheid informatie die ik nu kan geven eigenlijk :D

[ Bericht 4% gewijzigd door derLudolf op 29-03-2015 21:42:18 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151172686
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:32 schreef FredvZ het volgende:
Volgensmij waren ze op Schiphol niet blij met het weer van vandaag. Zeker vanmiddag zijn een aantal vluchten flink vertraagd en/of uitgeweken. Doordat de Kaagbaan niet gebruikt kon worden zijn diverse vluchten vertrokken en geland vanaf de Oostbaan.
Het was inderdaad grafweer, en ze bleven maar banen openen en sluiten vanmiddag. We hebben geprobeerd nog wat te spotten maar het weer was gewoon te slecht.

Maar een paar leuke plaatjes gemaakt:





  zondag 29 maart 2015 @ 22:05:36 #160
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151172915
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:34 schreef derLudolf het volgende:
Op de een of andere manier vind ik Russische vliegtuigen vet een vraag mee daarom af waarom Westerse maatschappijen niet vliegen met een Tu204 of een Il96, zij zijn leverbaar met Rolls Royce danwel Pratt&Witney motoren.
Russische machines, in welke vorm komen met gebreken. De Russen zelf hebben ook liever iets van westers fabrikaat. (een oer-Russische auto is in Moskou bijna niet meer vinden) En als een product een slechte naam heeft en de eigen bedrijven kiezen ook voor niet-Russische producten, waarom zou je dat als westers bedrijf dan wel doen? Dan blijven alleen de landen met een handelembargo vanuit de USA en Europa over.
Aeroflot vliegt nu met 0 Russisch toestellen, ze gaan er wel ooit 50 van Irkut afnemen, als die ooit gaan leveren. Dat is namelijk een tweede probleem met Russische fabrieken, je weet nooit of en wanneer ze leveren.
So we just called him Fred
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 22:06:04 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151172932
Welk vliegtuig is dat op de eerste 2 foto's? Die zit niet mooi meer in de lak... Die laatste is een F70?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151173175
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:06 schreef derLudolf het volgende:
Welk vliegtuig is dat op de eerste 2 foto's? Die zit niet mooi meer in de lak... Die laatste is een F70?
De eerste is een 777-200 (PH-BQB), de tweede een Airbus A330-200 (PH-AOH) en de laatste inderdaad een Fokker F70 (PH-KZI) .

:)
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 22:15:16 #163
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151173429
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:05 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Russische machines, in welke vorm komen met gebreken. De Russen zelf hebben ook liever iets van westers fabrikaat. (een oer-Russische auto is in Moskou bijna niet meer vinden) En als een product een slechte naam heeft en de eigen bedrijven kiezen ook voor niet-Russische producten, waarom zou je dat als westers bedrijf dan wel doen? Dan blijven alleen de landen met een handelembargo vanuit de USA en Europa over.
Aeroflot vliegt nu met 0 Russisch toestellen, ze gaan er wel ooit 50 van Irkut afnemen, als die ooit gaan leveren. Dat is namelijk een tweede probleem met Russische fabrieken, je weet nooit of en wanneer ze leveren.
Is het werkelijk zo droevig gesteld? Zag inderdaad dat Aeroflot voornamelijk Airbus vliegt.

Zo onbetrouwbaar zullen ze ook niet zijn denk ik, Vladimir vliegt er zelf ook mee.

Of zullen bijvoorbeeld de Tu204 en de Il96 goede vliegtuigen zijn en vooral nog last ondervinden van het minder goede imago?

Wat ik heb gelezen op internet over de Il96 was eigenlijk behoorlijk positief, qua comfort beter als A330 / 777
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 29 maart 2015 @ 22:16:09 #164
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151173472
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:45 schreef Iemand91 het volgende:
En vanmorgen is een Air Canada Airbus A320 (C-FTJP) uit Ontaria bij Halifax 250 meter voor de baan terecht gekomen, approach lights en een hoogspanningskabel geraakt en kwam 300 meter op de landingsbaan tot stilstand.
Van de 133 passagiers en 5 crew raakten 23 mensen gewond.
De A320 heeft zware schade en o.a. een motor is afgebroken.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo dan, dat is wel iets heftiger dan de kop ik die ik vanochtend las (runway overrun). Weer een hull-loss erbij voor de A320, slecht weekje zo.
  zondag 29 maart 2015 @ 22:30:27 #165
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151174212
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:15 schreef derLudolf het volgende:
Is het werkelijk zo droevig gesteld? Zag inderdaad dat Aeroflot voornamelijk Airbus vliegt.

Zo onbetrouwbaar zullen ze ook niet zijn denk ik, Vladimir vliegt er zelf ook mee.

Of zullen bijvoorbeeld de Tu204 en de Il96 goede vliegtuigen zijn en vooral nog last ondervinden van het minder goede imago?
Ze hoeven niet per sé minder betrouwbaar te zijn. Maar ik denk dat de algemene naam die Russische producten ze bij voorbaat al de das om doet.
So we just called him Fred
pi_151174716
Veel Russische kisten mogen in het westen vaak niet eens landen ivm geluidslimieten die overschreden worden.
  zondag 29 maart 2015 @ 22:44:31 #167
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151174798
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:05 schreef FredvZ het volgende:
Aeroflot vliegt nu met 0 een stuk of 20 Russisch toestellen
Fixed

http://www.superjetintern(...)uperjet100/overview/

  zondag 29 maart 2015 @ 22:52:20 #168
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151175184
quote:
Dank. Die had ik even over het hoofd gezien.
So we just called him Fred
  Moderator zondag 29 maart 2015 @ 22:58:09 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151175457
quote:
VLM heeft toch ook een aantal van die besteld ter vervanging van F50's en uitbreiding van de vloot?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 29 maart 2015 @ 23:10:20 #170
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151175923
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

VLM heeft toch ook een aantal van die besteld ter vervanging van F50's en uitbreiding van de vloot?
Ja, maar is wel uitgesteld:

http://www.luchtvaartnieu(...)uperjet-uit-tot-2016
pi_151177821
Zaterdag geland op Schiphol, vandaag maakt PH-BVN de eerste commerciële vlucht.
Vertrekt vandaag om 12:30 uur als KL0743 naar Lima; een vlucht 12 uur.

Overigens; zo zit de nieuwe livery voor KLM Asia eruit op een 777:


Dit is PH-BVB; de 3e 777 met de nieuwe livery na PH-BVN en PH-BVA.
Foto is van zondag; voor vertrek naar Kaapstad waar het anderhalf uur geleden is geland.

Let ook op de tekst achter deur 2; te zien op hogere resolutie.
pi_151178951
Ik vind dit topic toch wel het leukst van heel fok!;)
Geniet van het leven:):)
pi_151179433
Is er wel eens gefilosofeerd over betere ruimtebenutting van de cabine? Het is in zekere zin idioot dat ik klem zit in economy, terwijl boven mijn hoofd een zee van niet gebruikte ruimte is.
pi_151180651
Het gebruikte lettertype voor "ASIA" is erg lelijk te noemen.

Waarom wordt er eigenlijk nog met KLM Asia gevlogen? Tegenwoordig wordt er zelfs direct tussen China en Taiwan gevlogen, zit er soms een grote hoeveelheid personeel in de KLM Asia tak onder goedkopere contracten?
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 06:58:25 #175
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151180790
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 01:02 schreef Bitlord het volgende:
Is er wel eens gefilosofeerd over betere ruimtebenutting van de cabine? Het is in zekere zin idioot dat ik klem zit in economy, terwijl boven mijn hoofd een zee van niet gebruikte ruimte is.
Ryanair heeft hierover wel eens nagedacht: staanplaatsen ipv zitplaatsen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151181122
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2015 06:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ryanair heeft hierover wel eens nagedacht: staanplaatsen ipv zitplaatsen.
En dan loop je weer tegen het volgende probleem aan; dan moeten er meer deuren ingezet worden om eventuele evacuaties nog steeds goed te kunnen laten verlopen. Meer cabine crew (1 per 50 pax). Plus dat er dan al helemaal geen ruimte overblijft voor cabin bagage. Leuk proefballonnetje maar zie het niet zo snel gebeuren ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_151181482
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vannacht slapen we helaas een uur minder maar het betekent ook dat vandaag de zomerdienstregeling op Schiphol start.
Dat betekent:

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)35026.jpg]afbeelding[/url] ]

Vandaag: Op dit moment zijn N674US en N667US (bijna) onderweg naar Schiphol.
(die laatste is flink vertraagd; landt op dit moment bijna in Detroit vanuit Shanghai)
Dit zijn 2 Boeing 747-400's van Delta Airlines; voor het eerst in tijden krijgen we op Schiphol weer
passagiers-747's van buitenlandse maatschappijen! *O*

Het gaat om DL72 (N674US) uit Atlanta en DL134 (N667US) uit Detroit.
Beide vluchten landen om straks 08:08 uur op Schiphol; hier worden de kisten gewisseld en gaat
N674US om 10:05 uur naar Detroit en N667US om 10:55 uur naar Atlanta.

EDIT: omdat de 747 vanuit Shanghai flink vertraagd is landt deze pas - naar verwachting op dit moment - om 10:34 uur op Schiphol. Vertrektijd naar Atlanta staat nog steeds op 10:55 uur maar dat gaat vast niet meer lukken. :+
Volgens mij zag ik er net een overvliegen toen ik naar mijn werk fietste.

Een 747 blijft toch _O_ Had het er nog met mijn pa over gisteren, ik kon me herinneren dat ik vroeger in een 747 had gezeten en dat klopte; eentje van Martinair :P
pi_151181569
KLM schaft 15 E175s en 2 E190s aan ter vervanging van de Fokker 70s. Opzichte jammer dat het geen exotischere keuze wordt (de MRJ :) ) maar vanuit de vloot gezien een logischere keuze lijkt mij. Komt er straks echt een einde aan het tijdperk Fokker en de Fokkerfarm.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_151183416
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 04:30 schreef Sparqq het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk nog met KLM Asia gevlogen? Tegenwoordig wordt er zelfs direct tussen China en Taiwan gevlogen, zit er soms een grote hoeveelheid personeel in de KLM Asia tak onder goedkopere contracten?
Grappig, had nooit echt geweten wat nou het verhaal achter KLM Asia is:

quote:
The airline was established in 1995 in order to operate flights to Taipei, Taiwan, without compromising the traffic rights held by KLM for destinations in the People's Republic of China.
http://en.wikipedia.org/wiki/KLM#KLM_Asia

Ik vraag me af of het nog nodig is? China heeft hun eigen restricties op vluchten direct tussen mainland China en RoC/Taiwan al enige tijd opgeheven.

Een tijdje terug zag ik een KLM Asia toestel @ NY JFK trouwens. Dus wat betekent het label nog? Vluchten hebben ook gewoon een KL vluchtnummer.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_151183640
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:11 schreef Thetallguy het volgende:
KLM schaft 15 E175s en 2 E190s aan ter vervanging van de Fokker 70s. Opzichte jammer dat het geen exotischere keuze wordt (de MRJ :) ) maar vanuit de vloot gezien een logischere keuze lijkt mij. Komt er straks echt een einde aan het tijdperk Fokker en de Fokkerfarm.
Verrassend...niet.
Gewoon dezelfde kisten die ze al hebben (E190) met uitbreiding naar beneden voor de kleinere markten (E175)
Zou eerder opgekeken hebben als ze wat anders hadden gekozen.

EDIT: vergeet steeds dat jij ook op Tweakers zit en ik nu gewoon hier hetzelfdevaak hetzelfde tegen jou zeg. :') :@

[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 30-03-2015 11:23:18 ]
pi_151183904
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 11:02 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Verrassend...niet.
Gewoon dezelfde kisten die ze al hebben (E190) met uitbreiding naar beneden voor de kleinere markten (E175)
Zou eerder opgekeken hebben als ze wat anders hadden gekozen.

EDIT: vergeet steeds dat jij ook op Tweakers zit en ik nu gewoon hier hetzelfde tegen jou zeg. :') :@
Ik post nooit hetzelfde op Tweakers hoor. Fok is mijn homebase, Tweakers wel een belangrijke focus bestemming :) (waar men meestal iets moeilijker doet en het vliegen wel erg serieus oppakt, ja je kan alleen full economy rechtstreeks naar de Canarische Eilanden vliegen vanuit Nederland, leg je erbij neer :) )
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_151190003
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:12 schreef Iemand91 het volgende:


- Virgin Atlantic vliegt deze week voor het laatst met hun Airbus A340-300 toestellen.
Momenteel heeft het nog maar 2 stuks (G-VSUN Rainbow Lady en G-VELD African Queen) die waarvan de eerste alleen nog maar in gebruik is op de Shanghai route.
G-VELD staat sinds begin deze maand op London Gatwick opgeslagen (foto hierboven) voor als er problemen komen met hun nieuwe 787-9 Dreamliners. Virgin Atlantic heeft 10 A340-300's in bezit gehad.
Hun laatste A340-300 vlucht is vlucht 251 die komende zondag 29 maart om rond het middaguur (lokale tijd) zal vertrekken en rond 17:00 - 18:00 uur op London Heathrow zal landen.
Tussen 30 maart en 15 juni zal de route worden uitgevoerd door hun A340-600's voordat ze daarna hun nieuwe 787-9's op Shanghai zullen inzetten.
Vanmorgen rond 06:20 uur (lokale tijd) is G-VSUN voor het laatst geland in London Heathrow na een vlucht vanuit Washington (ingevallen voor een 787).
Hiermee is het na ruim 21 jaar einde voor de A340-300 bij Virgin Atlantic...

flightradar24 twitterde op maandag 30-03-2015 om 07:18:24 The final Virgin Atlantic Airbus A340-300 flight is landing at London Heathrow Airport reageer retweet
Hier bij aankomst in Washington gisteren:

  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 16:02:34 #183
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151192309
Hoor net op de Duitse radio, de GermanWings copiloot is in het verleden al eens behandeld voor zelfmoord neigingen :o :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151192392
Ja ik las het ook.

Ik vind het eigenlijk slecht dat ze elke dag wel weer een feitje loslaten. In plaats van dat ze de boel nou eerst even goed onderzoeken en met een voorlopig rapport komen...hier krijg je van die verhalen/roddels/whatever van.
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 16:11:49 #185
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151192663
Hmm, zolang het bij feiten blijft mogen ze elk feitje om mij wel bekend maken zodra ze erachter zijn gekomen.

Maar Nederland is er wel erg goed in, zonder dat alles duidelijk is, tienhonderd 'specialisten' bij elkaar te trommelen die dan allerlij mogelijke scenario's noemen. Daar wordt je idd wel een keer moe van. Blijft gewoon bij de feiten en laat het trekken van conclusies over aan de betrokken onderzoekscommissies.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151195227
Omdat ik een lijstjesnerd ben en de mijne net heb geupdate. Gevlogen types/airlines.

A319
easyJet, Air Canada, United Airlines, Air Malta, British Airways, Czech Airlines
A320
Wizzair, Air Malta, Air Asia, Thai Air Asia, Vueling, Alitalia, British Airways, Swiss, Bangkok Airways, United Airlines, Jetblue, Finnair
A321
Air France
A330
KLM
A340
Finnair, Swiss, China Airlines, Air Asia X
A380
British Airways
B737-300
Air Holland
B737-400
KLM
B737-700
KLM, Transavia, SkyEurope
B737-800
KLM, Transavia, Ryanair, Turkish Airlines, Pegasus, Nok Air
B737-900
KLM, United Airlines
B747-300
KLM
B767-300
Japan Airlines, United Airlines
B777-200
Singapore Airlines, Alitalia, United Airlines
B777-300
Garuda
RJ70
Azzurra Air
RJ85
Cityjet
F27
F27 Friendship Association
F50
KLM Cityhopper
F70
KLM Cityhopper
F100
KLM Cityhopper
E170
British Airways
E190
British Airways, KLM Cityhopper
MD11
Finnair, KLM
MD82
Scandinavian
MD83
Scandinavian
CRJ900
Eurowings
Xian MA-60
Lao Airlines

Plus nog wat klein spul (C172, Socata, luchtballon, helikopter). Zal jullie maar niet met de registraties vermoeien. Iemand anders die ook lijstjes bijhoudt? :) (of Flightmemory, Flightdiary)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_151195741
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2015 17:19 schreef Thetallguy het volgende:
Iemand anders die ook lijstjes bijhoudt? :)
KLM
MD-11
  maandag 30 maart 2015 @ 17:36:07 #188
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151195779
B737-?
Martinair, Transavia
B737-700
KLM, Transavia
B737-800 PH-TFD
Arke
B737-900
KLM
B767-300ER PH-AHQ
Arke
B767-300ERWL PH-OYE,PH-OYI,PH-OYJ
Arke
B777-200ER
KLM
MD-11
KLM

In de planning voor juni:
B787-800
Arke


Helicopters:
Aerospatiale AS-355F-2
Eurocopter AS-365N-3
So we just called him Fred
pi_151196020
B737-700
Delta Airlines
B737-800
Transavia
B767-300
United Airlines, American Airlines
A330-?
Delta Airlines, US Airways
Embraer 145
Delta Connection, American Eagle

Aankomende zomervakantie:
Embraer 175
American Eagle
McDonnell Douglas MD-83 (maddog)
American Airlines
"Get busy living, or get busy dying"
  maandag 30 maart 2015 @ 18:13:55 #190
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_151196885
Geen idee, maar volgens mij wel in alle gangbare modellen. En in de 787, die zie ik bij jullie nog niet staan? :6 Volgende week weer *O*
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_151197611
Ik kom tot..

Fokker 70
KLM Cityhopper

Fokker 100
KLM Cityhopper

A319
easyjet, British Airways

A320
British Airways

A321
Alitalia

A330-300
Cathay Pacific

Boeing 737-300
bmibaby

Boeing 747-400
Cathay Pacific

Cessna 172 Skyhawk SP
Diamond DA20


Later dit jaar waarschijnlijk nog een tripje USA met Delta/KLM of United. Benieuwd wat dat wordt.

[ Bericht 6% gewijzigd door M5 op 30-03-2015 21:23:20 (BA & GA) ]
V10
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 19:01:57 #192
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151198735
737-500
Bulgaria Air, YAT Yugoslavian Airways

737-700
AirBerlin

737-800
RyanAir, KLM

MD-82
Alitalia

A319
Alitalia

A320
Alitalia, WizzAir

A321
Alitalia

ATR72
Dolomiti Air O+, YAT Yougoslavian Airways

BAe 146
Lufthansa

En dan ben ik nog een keer van Schiphol naar Straatsburg en van Straatsburg naar Rome (FMO) gevlogen. Ja ik ben belachelijk vaak naar/via Rome gevlogen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151198957
ERJ 190
Air Europa

Boeing 737-800
KLM, Air Europa

Boeing 747
KLM

A319
Easyjet, Air Berlin

A320
JetBlue, Vueling, WizzAir

A380
Air France

Ik hou het allemaal bij op http://openflights.org/. Handige site waar je alles meteen op de kaart kan terugkijken!
  maandag 30 maart 2015 @ 20:35:42 #194
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151202775
Woei, lijstjes. M'n KLM MD-11-sloop fotolijstje:



[ Bericht 5% gewijzigd door OEM op 30-03-2015 20:56:02 ]
  maandag 30 maart 2015 @ 20:38:23 #195
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151202922
Had het er vandaag met mijn collega's over dat het eigenlijk jammer is dat ze geen MD-11 naar het Aviodome gevlogen hebben. De kans dat er in de toekomst nog vliegtuigen met 3 motoren komen is natuurlijk niet zo heel erg groot.
So we just called him Fred
pi_151202943
Leuk, lijstjes.
From memory, dus er kan een foutje in zitten:

Boeing 737
KLM, Transavia, Star Peru, Alitalia, LAN Chile

Boeing 767
Delta Airlines

Boeing 777
Malaysia Airlines, Jet Airways

Airbus 319/320/321
British Airways, Air Cairo, Iberia

Airbus 330
Jet Airways, Malaysia

Airbus 340
LAN Chili

Airbus 380
Emirates

DHC6 Twin Otter
Tara Air

Dornier 228
Tara Air

BAE 146
TransNusa

GA:
Cessna 172
Piper 28 Archer II/III
Tecnam P2002JF
General Avia F22 Penguino
Slingsby Firefly
Ultravia Pelican
Cirrus SR22


En weet iemand toevallig welke kist (type) gebruikt werd in 1994 bij paraclub TU-Zeven? Het was een hoogdekker weet ik nog, geen Cessna.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:01:41 #197
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151204020
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:38 schreef FredvZ het volgende:
Had het er vandaag met mijn collega's over dat het eigenlijk jammer is dat ze geen MD-11 naar het Aviodome gevlogen hebben. De kans dat er in de toekomst nog vliegtuigen met 3 motoren komen is natuurlijk niet zo heel erg groot.
Mjah, denk dat Aviodrome het geld daarvoor ook niet kan of wil ophoesten, aangezien een MD11 daar niet kan landen. Het transport en alles eromheen van die 747 schijnt destijds in totaal zo'n 450.000 euro gekost te hebben (incl 1 symbolische euro voor de KLM).

Maar ja, eeuwig zonde idd.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:55:49 #198
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_151206453
Lijstjes O+

Even maken
Tics van je petten.
  maandag 30 maart 2015 @ 22:03:45 #199
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_151206863
Luchtballon
Robinson R-44 (heli)
Piper Alpha 28-161
Piper Alpha 28-180

Fokker 50: CityJet
Fokker 100: Air Berlin
Airbus A320: Aer Lingus
Airbus A330-200: Northwest Airlines
Boeing 737-700: Transavia
Boeing 737-800: Transavia
Boeing 747-400: KLM
Boeing 757-200: Northwest Airlines
pi_151207193
Wat ik me zo afvroeg. Is er in Nederland ook een vliegtuigspottersforum ofzo? Heb even gegoogled, en degene die ik kon vinden zijn allemaal bijna inactief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')