Oh, dat ben ik met je eens hoor. Gaat ook niet om negeren van hypes, maar meer om het feit dat je m.i. op jongere leeftijd wel wat vatbaarder bent om ze sneller te volgen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:17 schreef Maxerazzi het volgende:
Even in het verlengde hiervan, ik heb ook niet zoveel met mensen die hypes gaan negeren omwille van dat ze hypes zijn; iets wat ik persoonlijk een beetje vermoeiend vind, want het getuigt verder niet van een geweldig karakter om iets bij voorbaat al te negeren dan wel af te knallen. En op de een of andere manier hangt altijd die prentie er omheen. Ook immer vergezeld door halfbakken incoherente theorieën over commercie en dat soort hocus pocus. Als je een plaat niets vindt, prima, maar al dat hautaine gelul er omheen wat alleen maar met geldingsdrang te maken heeft.
Die twee sluiten elkaar sowieso niet uit. Indie is independent, dat kan net zo goed hiphop zijn. Sterker nog, hiphop is héél vaak indie.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 15:31 schreef ranja het volgende:
Verder vraag ik me vooral af waarom het zo vaak over hiphop (en jazz) gaat in het indie-topic
Je luistert dus niet meer buiten je eigen smaak. Dat is volgens mij niet zozeer omdat je de hypes niet volgt, maar gewoon omdat je vastgeroest raakt in wat je al kent. Het is niet voor niets dat onze ouders allemaal naar grofweg dezelfde muziek luisteren (aangenomen dat je een generatiegenoot van mij bent) en dikke kans dat wij over vijftig jaar ook allemaal grofweg dezelfde muziek luisteren. En nee, dat is niet omdat we ineens bestand zijn tegen hypes.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 15:50 schreef methodmich het volgende:
[..]
Toch denk ik dat het niet helemaal onzinnig is hoor. Onbedoeld ben je op jongere leeftijd volgens mij wel sneller geneigd om 'hypes' te volgen. Toen ik pakweg tien jaar terug in OOR de recensies las, werd mijn interesse in eerste instantie toch gewekt door de platen die in het 11-tal kwamen en die overal lyrisch werden bejubeld. Nu lees ik die recensiepagina's heel anders en speur ik meer naar albums die passen bij mijn smaak.
Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens albums van Animal Collective gekocht op basis van allerlei lovende verhalen her en der. Omdat ik toen het idee had dat het wel echt fantastische platen zouden zijn en dat je er 'even doorheen moest komen'. Nu zou ik zo'n plaat nooit meer kopen, omdat ik weet dat het me toch niet aanspreekt. Dat komt deels door de voorkennis (ik heb er al albums van en die vond ik niet zo), maar toch ook wel door leeftijd, denk ik.
Ik merk in elk geval wel dat ik anders naar muziek luister en anders kijk naar nieuwe bandjes dan tien jaar geleden.
Eens. Hoe goed iets ook is, vaak wordt als veel mensen iets kennen of waarderen er het stempel "hype" op geplakt. Dan is het meteen niet meer goed in bepaalde kringen en mag je het vooral niet leuk vinden. Tot het oog van de massa zich op iets anders richt, dan mag het weer. Want de Arctic Monkeys mag je nu wel leuk vinden in een indie-topic.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:17 schreef Maxerazzi het volgende:
Even in het verlengde hiervan, ik heb ook niet zoveel met mensen die hypes gaan negeren omwille van dat ze hypes zijn; iets wat ik persoonlijk een beetje vermoeiend vind, want het getuigt verder niet van een geweldig karakter om iets bij voorbaat al te negeren dan wel af te knallen. En op de een of andere manier hangt altijd die prentie er omheen. Ook immer vergezeld door halfbakken incoherente theorieën over commercie en dat soort hocus pocus. Als je een plaat niets vindt, prima, maar al dat hautaine gelul er omheen wat alleen maar met geldingsdrang te maken heeft, dat hoeft van mij niet zo.
Ja, het mondde ook uit in een algemener relaas, was niet zozeer nog een directe reactie op jou, MM. Ik ben soms een beetje als de opaatjes in The Muppet Show als ik begin te ranten. Excuus voor de scherpte.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:29 schreef methodmich het volgende:
[..]
Oh, dat ben ik met je eens hoor. Gaat ook niet om negeren van hypes, maar meer om het feit dat je m.i. op jongere leeftijd wel wat vatbaarder bent om ze sneller te volgen.
Mij maakt het ook feitelijk niets uit wat mensen wel of niet leuk vinden. Als iemand heel de dag de top 40 draait, vind ik dat ook prima. Of alleen maar de meest vage muziek uit allerlei uithoeken van de wereld of juist alleen maar 'indie' of weet ik veel wat.
Het was meer een stukje verbazing over de in mijn - en toevallig vanochtend in de platenzaak ook van vier anderen - ogen wat opmerkelijke verheerlijking van die D'Angelo plaat. Ik ben oprecht benieuwd waarom het dan zo geweldig wordt gevonden. Norrage heeft het al eens uitgelegd, bijvoorbeeld.
En dat was dan weer een stukje aangename gespreksstof in de platenzaak, met een bakje koffie er bij. Gewoon leuk en zeker niet bedoeld om mensen te kwalificeren. De constatering kwam toen dat het voorlopig vooral mensen onder de 30 zijn die er gek van zijn. Waarop ranja met een mogelijke verklaring voor dat feit kwam.
Dus je neemt het allemaal wat te zwaar op. En inderdaad, misschien zien Slobeend en Maxerazzi het over tien jaar wel anders en misschien ook niet. Ben ik ook alvast benieuwd naar. Mogelijk lezen we het in maart 2025 ook nog hier.
Ik een opaatje, jij een opaatje.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:35 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Ja, het mondde ook uit in een algemener relaas, was niet zozeer nog een directe reactie op jou, MM. Ik ben soms een beetje als de opaatjes in The Muppet Show als ik begin te ranten. Excuus voor de scherpte.
Dat kan het ook zijn ja. Al is het niet direct dat ik niets luister buiten mijn smaak, maar minder snel geneigd ben om 'het volgende nieuwe topbandje' ook direct te gaan beluisteren. Omdat het verleden ook vaak wel uitwees dat het dan toch wat tegenviel en het leek op iets dat ik al kende en beter vond. En ook omdat de tijd ontbreekt, waardoor ik wat selectiever ga kopen (en dus luisteren). Geen idee of de muziek die ik nu koop en beluister echt allemaal in hetzelfde straatje valt, misschien wel.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:30 schreef Tchock het volgende:
Je luistert dus niet meer buiten je eigen smaak. Dat is volgens mij niet zozeer omdat je de hypes niet volgt, maar gewoon omdat je vastgeroest raakt in wat je al kent. Het is niet voor niets dat onze ouders allemaal naar grofweg dezelfde muziek luisteren (aangenomen dat je een generatiegenoot van mij bent) en dikke kans dat wij over vijftig jaar ook allemaal grofweg dezelfde muziek luisteren. En nee, dat is niet omdat we ineens bestand zijn tegen hypes.
Het is toch wel algemeen bekend dat ouderen meer vastzitten in patronen dan jonge mensen? Als ik een foto van mezelf zie van zes jaar geleden ben ik volkomen veranderd in smaak en stijl. Mijn vader is alleen zes jaar ouder geworden.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat leeftijd zo veel te maken heeft met wat je goed vind.
Ik denk dat jongeren en ouderen beide beïnvloed worden door wat ze al gehoord hebben.
Voor oudere mensen is dat alleen een stuk meer dus die zullen wat minder snel onder de indruk zijn van de nieuwste hype die waarschijnlijk toch niet zo heel vernieuwend klinkt
Die vernieuwing kan er wel zijn als het een nieuw genre is maar dat is voor de meeste ouderen dan weer te veel herrie of te veel een gimmick.
Ik ben ook wel aardig veranderd in stijl in 6 jaar. Maar ligt dat eraan dat ik in vastgeroeste patronen kom. Of omdat ik mezelf beter leer kennen en meer een idee heb van wat voor soorten muziek er zijn en welke ik leuk vind?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 16:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is toch wel algemeen bekend dat ouderen meer vastzitten in patronen dan jonge mensen? Als ik een foto van mezelf zie van zes jaar geleden ben ik volkomen veranderd in smaak en stijl. Mijn vader is alleen zes jaar ouder geworden.
En dan luisteren mijn ouders nog relatief veel alternatieve en nieuwe muziek op eigen initiatief.
Dit is dus precies waar iedereen van zegt dat je het niet moet doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 17:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Op top 40 kotsen heeft niks te maken met niet openstaan voor nieuwe muziek.
Dat is namelijk elke keer dezelfde wijn in nieuwe zakken.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, ik zeg niet wat iemand wel of niet moet doen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 17:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is dus precies waar iedereen van zegt dat je het niet moet doen.
Ja ik schrok er ook van dat die direct zo hoog kwam, maar als ik dan alles rationaliseer zou ik niet weten wie er hoger verdient te staan, behalve Television. Die stem is juist vetquote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:33 schreef Gehenna het volgende:
[..]
#2 allertijden
Muzikaal is het best fijn op momenten, maar dat piepstemmetje van hem
Naar mijn mening wel ja, op dit moment. Zou echt niet weten wat beter is, al moet ik mn hele eerste pagina eigenlijk nog wel weer opnieuw raten, misschien dat dan iets erboven komt weer.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 08:04 schreef Norrage het volgende:
Betekent dat dat het 1 na beste album alletijden is?
Ik bedoel maar The Turtles? Is dat nou echt zo briljant?quote:- Tegenwoordig hoor je de hele top 40, terwijl uit de sixties enkel de hele goede nummers overleven
Ik zou deze juist andersom zeggen:quote:- De popmuziek van nu zijn we gewend terwijl muziek uit de sixties origineel en anders klinkt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |