abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150852236
Tja, als je er voor kiest om op een gegeven moment muziek buiten je gebruikelijke smaak te negeren, dan is dat volgens mij puur persoonlijk en heeft dat verder niet zoveel met het ouder worden te maken per sé. Then again, ik ben 24, dus misschien weet ik simpelweg niet waar ik het over heb.

Dat neemt niet weg dat ik het volstrekt onnodig vind om maar gelijk te gaan schermen met 'oh, zij volgen vast weer een hype', waarmee je natuurlijk iemand indirect gewoon loopt te diskwalificeren.

Even in het verlengde hiervan, ik heb ook niet zoveel met mensen die hypes gaan negeren omwille van dat ze hypes zijn; iets wat ik persoonlijk een beetje vermoeiend vind, want het getuigt verder niet van een geweldig karakter om iets bij voorbaat al te negeren dan wel af te knallen. En op de een of andere manier hangt altijd die prentie er omheen. Ook immer vergezeld door halfbakken incoherente theorieën over commercie en dat soort hocus pocus. Als je een plaat niets vindt, prima, maar al dat hautaine gelul er omheen wat alleen maar met geldingsdrang te maken heeft, dat hoeft van mij niet zo.
pi_150852308
Oké, en nu is mijn frustratie eruit. Ik loop weer hopeloos te ranten. Excuus.
pi_150852558
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:17 schreef Maxerazzi het volgende:

Even in het verlengde hiervan, ik heb ook niet zoveel met mensen die hypes gaan negeren omwille van dat ze hypes zijn; iets wat ik persoonlijk een beetje vermoeiend vind, want het getuigt verder niet van een geweldig karakter om iets bij voorbaat al te negeren dan wel af te knallen. En op de een of andere manier hangt altijd die prentie er omheen. Ook immer vergezeld door halfbakken incoherente theorieën over commercie en dat soort hocus pocus. Als je een plaat niets vindt, prima, maar al dat hautaine gelul er omheen wat alleen maar met geldingsdrang te maken heeft.
Oh, dat ben ik met je eens hoor. Gaat ook niet om negeren van hypes, maar meer om het feit dat je m.i. op jongere leeftijd wel wat vatbaarder bent om ze sneller te volgen.

Mij maakt het ook feitelijk niets uit wat mensen wel of niet leuk vinden. Als iemand heel de dag de top 40 draait, vind ik dat ook prima. Of alleen maar de meest vage muziek uit allerlei uithoeken van de wereld of juist alleen maar 'indie' of weet ik veel wat.

Het was meer een stukje verbazing over de in mijn - en toevallig vanochtend in de platenzaak ook van vier anderen - ogen wat opmerkelijke verheerlijking van die D'Angelo plaat. Ik ben oprecht benieuwd waarom het dan zo geweldig wordt gevonden. Norrage heeft het al eens uitgelegd, bijvoorbeeld.

En dat was dan weer een stukje aangename gespreksstof in de platenzaak, met een bakje koffie er bij. Gewoon leuk en zeker niet bedoeld om mensen te kwalificeren. De constatering kwam toen dat het voorlopig vooral mensen onder de 30 zijn die er gek van zijn. Waarop ranja met een mogelijke verklaring voor dat feit kwam.

Dus je neemt het allemaal wat te zwaar op ;). En inderdaad, misschien zien Slobeend en Maxerazzi het over tien jaar wel anders en misschien ook niet. Ben ik ook alvast benieuwd naar. Mogelijk lezen we het in maart 2025 ook nog hier. ;)
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_150852611
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:31 schreef ranja het volgende:
Verder vraag ik me vooral af waarom het zo vaak over hiphop (en jazz) gaat in het indie-topic :P
Die twee sluiten elkaar sowieso niet uit. Indie is independent, dat kan net zo goed hiphop zijn. Sterker nog, hiphop is héél vaak indie.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:50 schreef methodmich het volgende:

[..]

Toch denk ik dat het niet helemaal onzinnig is hoor. Onbedoeld ben je op jongere leeftijd volgens mij wel sneller geneigd om 'hypes' te volgen. Toen ik pakweg tien jaar terug in OOR de recensies las, werd mijn interesse in eerste instantie toch gewekt door de platen die in het 11-tal kwamen en die overal lyrisch werden bejubeld. Nu lees ik die recensiepagina's heel anders en speur ik meer naar albums die passen bij mijn smaak.

Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens albums van Animal Collective gekocht op basis van allerlei lovende verhalen her en der. Omdat ik toen het idee had dat het wel echt fantastische platen zouden zijn en dat je er 'even doorheen moest komen'. Nu zou ik zo'n plaat nooit meer kopen, omdat ik weet dat het me toch niet aanspreekt. Dat komt deels door de voorkennis (ik heb er al albums van en die vond ik niet zo), maar toch ook wel door leeftijd, denk ik.

Ik merk in elk geval wel dat ik anders naar muziek luister en anders kijk naar nieuwe bandjes dan tien jaar geleden.
Je luistert dus niet meer buiten je eigen smaak. Dat is volgens mij niet zozeer omdat je de hypes niet volgt, maar gewoon omdat je vastgeroest raakt in wat je al kent. Het is niet voor niets dat onze ouders allemaal naar grofweg dezelfde muziek luisteren (aangenomen dat je een generatiegenoot van mij bent) en dikke kans dat wij over vijftig jaar ook allemaal grofweg dezelfde muziek luisteren. En nee, dat is niet omdat we ineens bestand zijn tegen hypes.

Toevallig laatst een interview met Spinvis over exact dat onderwerp gezien. Hij wilde het allerliefste "goed" oud worden, waarmee hij bedoelde dat hij alles doet om de wereld niet kleiner te laten worden en open te blijven staan voor nieuwe dingen, stijlen, personen. Ik denk dat maar weinig mensen dat doen. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat ik hier allemaal boven sta, want ik ben ook geen uniek bloempje.
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:17 schreef Maxerazzi het volgende:
Even in het verlengde hiervan, ik heb ook niet zoveel met mensen die hypes gaan negeren omwille van dat ze hypes zijn; iets wat ik persoonlijk een beetje vermoeiend vind, want het getuigt verder niet van een geweldig karakter om iets bij voorbaat al te negeren dan wel af te knallen. En op de een of andere manier hangt altijd die prentie er omheen. Ook immer vergezeld door halfbakken incoherente theorieën over commercie en dat soort hocus pocus. Als je een plaat niets vindt, prima, maar al dat hautaine gelul er omheen wat alleen maar met geldingsdrang te maken heeft, dat hoeft van mij niet zo.
Eens. Hoe goed iets ook is, vaak wordt als veel mensen iets kennen of waarderen er het stempel "hype" op geplakt. Dan is het meteen niet meer goed in bepaalde kringen en mag je het vooral niet leuk vinden. Tot het oog van de massa zich op iets anders richt, dan mag het weer. Want de Arctic Monkeys mag je nu wel leuk vinden in een indie-topic.

pi_150852747
Tja ik snap dat ook niet hoor, goeie muziek is toch goeie muziek, en als de rest er het stickertje hype opplakt en je gaat het daardoor niet meer draaien, doe je hooguit jezelf tekort als je het stiekem wel lekkere muziek vindt.

Overigens vandaag eens wat van de Lamarren en D'Angelos en Oceans etc geprobeerd, maar ik kan er echt helemaal niks mee.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_150852756
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:29 schreef methodmich het volgende:

[..]

Oh, dat ben ik met je eens hoor. Gaat ook niet om negeren van hypes, maar meer om het feit dat je m.i. op jongere leeftijd wel wat vatbaarder bent om ze sneller te volgen.

Mij maakt het ook feitelijk niets uit wat mensen wel of niet leuk vinden. Als iemand heel de dag de top 40 draait, vind ik dat ook prima. Of alleen maar de meest vage muziek uit allerlei uithoeken van de wereld of juist alleen maar 'indie' of weet ik veel wat.

Het was meer een stukje verbazing over de in mijn - en toevallig vanochtend in de platenzaak ook van vier anderen - ogen wat opmerkelijke verheerlijking van die D'Angelo plaat. Ik ben oprecht benieuwd waarom het dan zo geweldig wordt gevonden. Norrage heeft het al eens uitgelegd, bijvoorbeeld.

En dat was dan weer een stukje aangename gespreksstof in de platenzaak, met een bakje koffie er bij. Gewoon leuk en zeker niet bedoeld om mensen te kwalificeren. De constatering kwam toen dat het voorlopig vooral mensen onder de 30 zijn die er gek van zijn. Waarop ranja met een mogelijke verklaring voor dat feit kwam.

Dus je neemt het allemaal wat te zwaar op ;). En inderdaad, misschien zien Slobeend en Maxerazzi het over tien jaar wel anders en misschien ook niet. Ben ik ook alvast benieuwd naar. Mogelijk lezen we het in maart 2025 ook nog hier. ;)
Ja, het mondde ook uit in een algemener relaas, was niet zozeer nog een directe reactie op jou, MM. Ik ben soms een beetje als de opaatjes in The Muppet Show als ik begin te ranten. Excuus voor de scherpte. :)
pi_150852775
Gelukkig mogen The Arctic Monkeys weer, want ik zit net naar The Last Shadow Puppets te luisteren.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_150852820
Lekker bezig heren ^O^ *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_150852860
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:35 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Ja, het mondde ook uit in een algemener relaas, was niet zozeer nog een directe reactie op jou, MM. Ik ben soms een beetje als de opaatjes in The Muppet Show als ik begin te ranten. Excuus voor de scherpte. :)
Ik een opaatje, jij een opaatje.
pi_150853045
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:39 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik een opaatje, jij een opaatje.
pi_150853199
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:30 schreef Tchock het volgende:

Je luistert dus niet meer buiten je eigen smaak. Dat is volgens mij niet zozeer omdat je de hypes niet volgt, maar gewoon omdat je vastgeroest raakt in wat je al kent. Het is niet voor niets dat onze ouders allemaal naar grofweg dezelfde muziek luisteren (aangenomen dat je een generatiegenoot van mij bent) en dikke kans dat wij over vijftig jaar ook allemaal grofweg dezelfde muziek luisteren. En nee, dat is niet omdat we ineens bestand zijn tegen hypes.

Dat kan het ook zijn ja. Al is het niet direct dat ik niets luister buiten mijn smaak, maar minder snel geneigd ben om 'het volgende nieuwe topbandje' ook direct te gaan beluisteren. Omdat het verleden ook vaak wel uitwees dat het dan toch wat tegenviel en het leek op iets dat ik al kende en beter vond. En ook omdat de tijd ontbreekt, waardoor ik wat selectiever ga kopen (en dus luisteren). Geen idee of de muziek die ik nu koop en beluister echt allemaal in hetzelfde straatje valt, misschien wel.

En ik weet niet hoe oud je bent, maar de kans bestaat dat we generatiegenoten zijn. ;)
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_150853202
Ik denk eigenlijk niet dat leeftijd zo veel te maken heeft met wat je goed vind.
Ik denk dat jongeren en ouderen beide beïnvloed worden door wat ze al gehoord hebben.
Voor oudere mensen is dat alleen een stuk meer dus die zullen wat minder snel onder de indruk zijn van de nieuwste hype die waarschijnlijk toch niet zo heel vernieuwend klinkt
Die vernieuwing kan er wel zijn als het een nieuw genre is maar dat is voor de meeste ouderen dan weer te veel herrie of te veel een gimmick.
pi_150853242
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik denk eigenlijk niet dat leeftijd zo veel te maken heeft met wat je goed vind.
Ik denk dat jongeren en ouderen beide beïnvloed worden door wat ze al gehoord hebben.
Voor oudere mensen is dat alleen een stuk meer dus die zullen wat minder snel onder de indruk zijn van de nieuwste hype die waarschijnlijk toch niet zo heel vernieuwend klinkt
Die vernieuwing kan er wel zijn als het een nieuw genre is maar dat is voor de meeste ouderen dan weer te veel herrie of te veel een gimmick.
Het is toch wel algemeen bekend dat ouderen meer vastzitten in patronen dan jonge mensen? Als ik een foto van mezelf zie van zes jaar geleden ben ik volkomen veranderd in smaak en stijl. Mijn vader is alleen zes jaar ouder geworden.

En dan luisteren mijn ouders nog relatief veel alternatieve en nieuwe muziek op eigen initiatief.
pi_150853427
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 16:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het is toch wel algemeen bekend dat ouderen meer vastzitten in patronen dan jonge mensen? Als ik een foto van mezelf zie van zes jaar geleden ben ik volkomen veranderd in smaak en stijl. Mijn vader is alleen zes jaar ouder geworden.

En dan luisteren mijn ouders nog relatief veel alternatieve en nieuwe muziek op eigen initiatief.
Ik ben ook wel aardig veranderd in stijl in 6 jaar. Maar ligt dat eraan dat ik in vastgeroeste patronen kom. Of omdat ik mezelf beter leer kennen en meer een idee heb van wat voor soorten muziek er zijn en welke ik leuk vind?
Lijkt me lastig te bepalen. Ik denk zelf dat als je nieuwe dingen blijft proberen er vast wel iets bij zal zitten dat je tof vind. Ook al past het niet in je huidige smaak.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 17:11:53 #115
13973 ranja
image means nothing
pi_150853742
Nieuwe dingen proberen is 1 ding, in nieuwe hypes meegaan iets heel anders.
Als ik kijk hoe ik nieuwe muziek leerde kennen in de 90s en nu dan is dat wel een heel verschil.
Ook heb ik helemaal geen zin om dingen 'te laten groeien' als het niet meteen iets oproept. Dus nee, als ik een album probeer en bij het 2e nummer denk ik al van 'meh' dan ga ik niet het hele album uitluisteren laat staan dat ik het een dag of een week later nog een keer ga proberen 'omdat het zo hoog aangeschreven wordt'.

Overigens zie je ook regelmatig dat de hardcore 'indie' liefhebbers kotsen op alles wat in de top 40 staat. Over niet open staan voor andere muziek gesproken :D

En tja, indie heeft wel een andere betekenis gekregen als het in de 80s en 90s had. Hoewel je in de UK nog steeds indiecharts hebt die puur kijken naar labels en niet naar genres. Daar staat Adele gewoon wel in en D'angelo zeker niet.
pi_150853844
Nog even een shoutout naar Nicolas Jaar's label: mijn Prism (kennen we 'm nog?) deed het vorige week plotseling niet meer en laadde ook niet meer op. Ik in zak en as, uit pure wanhoop maar een mailtje gestuurd naar Nico's nieuwe label, want de oude bestaat niet meer, en zowaar kwamen ze met een oplossing die direct werkte *O*

Er blijkt een miniem resetknopje op het apparaat te zitten dat niet op de gebruiksaanwijzing of waar dan ook staat aangegeven. :')
pi_150853854
Op top 40 kotsen heeft niks te maken met niet openstaan voor nieuwe muziek.
Dat is namelijk elke keer dezelfde wijn in nieuwe zakken.
Als je naar zon 90's now avond gaat is de muziek ook even kut als wat je nu op de radio hoort.
Het enige verschil is dat je er sentimentele waarde aan hecht.

Ik luister zelf nog wel relatief vaak naar dingen die ik niet gelijk heel vet vind maar die hoog aangeschreven staan. Moet wel zeggen dat als ik niet snel iets tofs vind dat het vaak niks word, dus dan ga je natuurlijk vanzelf weer minder vaak op die manier dingen luisteren.
Van de andere kant heb ik altijd zat muziek staan waarvan ik aan de naam te zien geen idee heb wat het is. Terwijl als ik het dan luister het gelijk vrij tof blijkt, ook al dacht ik dat dan eerder blijkbaar niet want anders zou ik de naam wel herkennen.
pi_150853897
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 17:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Op top 40 kotsen heeft niks te maken met niet openstaan voor nieuwe muziek.
Dat is namelijk elke keer dezelfde wijn in nieuwe zakken.
Dit is dus precies waar iedereen van zegt dat je het niet moet doen.
pi_150854046
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 17:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit is dus precies waar iedereen van zegt dat je het niet moet doen.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, ik zeg niet wat iemand wel of niet moet doen.
Wel weet ik dat ik liever iets anders luister dan top40 omdat ik bij top40 de kans dat het niet mijn smaak is groter is dan bij wat ik zelf uitzoek.
Verder zie ik af en toe mensen klagen dat popmuziek vroeger beter was, maar als ik eerlijk terugkijk op de muziek die populair was toen ik jonger was en dat vergelijk met muziek die nu populair is is het beide even shitty.
pi_150854178
Top 40 is verder natuurlijk wel echt voor jongeren.
Het is alleen maar hype en imago 0 inhoud.
Muziek maken voor de laagst gemeenschappelijke deler van mensen :')

Wel grappig trouwens, als je top40 nummers op youtube zoekt hoef je alleen maar de artiestnaam in te typen.
De bedrijven die erachter staan zorgen vervolgens ervoor dat alle nummers die nu in de top40 staan bovenaan de zoekresultaten eindigen kom ik net achter.
Of de fans vinden gewoon altijd toevallig de laatste hit het best.
Wat een hoop schreeuwerige troep trouwens, de rest is dan gelijk weer met 0 ballen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 20-03-2015 17:52:30 ]
pi_150854882
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 11:33 schreef Gehenna het volgende:

[..]

#2 allertijden :o

Muzikaal is het best fijn op momenten, maar dat piepstemmetje van hem :')
Ja ik schrok er ook van dat die direct zo hoog kwam, maar als ik dan alles rationaliseer zou ik niet weten wie er hoger verdient te staan, behalve Television. Die stem is juist vet _O_ Hij gebruikt zijn vocal delivery zo goed, waardoor de stem echt onderdeel van de muziek wordt, het wordt een instrument zoals het bedoeld is. Zo worden er parallele melodieën gecreëerd, die tegelijkertijd ook weer van elkaar verschillen, dat maakt het zon fijne plaat om lekker rustig uit te pluizen. De stem is dan niet langer hetgene wat de muziek begeleidt, maar eerder een extra onderdeel. Dit geeft je echt het gemak om al die subtiele instrumentjes eruit te plukken en daar telkens van te genieten. Heb telkens bij elk nummer wel een ander stukje wat ik weer heel erg waardeer. Nee dit is echt een revolutionaire plaat.
pi_150854925
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 08:04 schreef Norrage het volgende:
Betekent dat dat het 1 na beste album alletijden is? :o
Naar mijn mening wel ja, op dit moment. Zou echt niet weten wat beter is, al moet ik mn hele eerste pagina eigenlijk nog wel weer opnieuw raten, misschien dat dan iets erboven komt weer.

Om verder in te haken op de discussie, ik mag dan wel pas 20 zijn, maar ik ben wel redelijk geschoold in de Funk en Soul van bijvoorbeeld de 70s. Curtis Mayfield, James Brown etc. vind ik heerlijk om te luisteren. Maar wat D'Angelo nu doet is, hij pakt de muziek uit de 70s, hij pakt een beetje Sly & The Family Stone, een beetje Prince, een beetje Curtis, een klein beetje James Brown en mixt dat vervolgens met de Neo-Soul sound van de 90s, waar hij zelf onder behoort, met nog namen als Erykah Badu en Maxwell. Dan krijg je dus een redelijk conventionele songstructuur, qua opbouw, niet echt lange jams zoals op Voodoo, maar vaak de opbouw van couplet naar refrein, maar ook dit bouwt hij weer uit, door er wel een jammy sound aan te geven, ik denk dat er wel 100 instrumenten in dit album voorkomen, van de sitar tot en met de saw. Dan die vocalen die ook totaal nieuw zijn qua uitvoer. Gooi daar nog wat politieke bewustheid bij in de vorm van de teksten en ten slotte experimenteert hij ook weer met de balans tussen een jam en de traditionele songstructuur, zo lijken de nummers dus een simpele songwriting te hebben, maar in werkelijkheid zitten er ik weet niet hoeveel transities in. Nee deze plaat is zo veelzijdig, het gaat heeeel lang duren voordat ik hier genoeg van krijg.

[ Bericht 46% gewijzigd door Kerftminister op 20-03-2015 18:11:42 ]
pi_150862705
Ik wil iets aan jullie voorleggen.

Naar aanleiding van de discussie net, waar in genoemd werd dat Top 40-muziek kut is. Waarom lijkt voor mijn gevoel oude top 40-muziek zo veel beter? Kijk naar het werk van de Beatles dat steevast bovenaan de hitlijsten stond (af en toe stootten ze zichzelf van de nummer 1-plek). Maar ook dingen als

Allemaal geweldige nummers uit de jaren '60, maar zo pop als het maar kan worden. Toch klinkt het melodischer, origineler en op vrijwel elk vlak beter dan de huidige nummer 1 in de top 40:

Iemand enig idee hoe dat komt? De opties zijn ongeveer:

- Popmuziek was toen beter en is ergens tussen de jaren '60 en nu kut geworden (maar wanneer dan? En waarom?)
- De popmuziek van nu zijn we gewend terwijl muziek uit de sixties origineel en anders klinkt
- Tegenwoordig hoor je de hele top 40, terwijl uit de sixties enkel de hele goede nummers overleven
- Het is psychisch ( :') )
- Iets anders.

Meningen? Visies? Ik vraag me dit echt af. Kan me slecht voorstellen dat ik de Beatles en de Beach Boys had afgekraakt als ik vijftig jaar geleden leefde, maar man wat is het gros van de huidige pop slecht.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 21:23:01 #124
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_150863437
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 21:08 schreef Tchock het volgende:

Iemand enig idee hoe dat komt?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 20 maart 2015 @ 21:26:36 #125
13973 ranja
image means nothing
pi_150863597
Ik zou zeggen een combinatie van
quote:
- Tegenwoordig hoor je de hele top 40, terwijl uit de sixties enkel de hele goede nummers overleven
Ik bedoel maar The Turtles? Is dat nou echt zo briljant?

quote:
- De popmuziek van nu zijn we gewend terwijl muziek uit de sixties origineel en anders klinkt
Ik zou deze juist andersom zeggen:
de muziek van toen zijn we zo aan gewend dat het als standaard wordt beschouwd terwijl we nog niet aan die van nu gewend zijn.

Plus dat je natuurlijk elke periode bepaalde genres hebt die populair zijn, dus een willekeurige nummer 1 vergelijken is lastig, dan zou je dat met de hele top 40 moeten doen. Maar dan kom je weer op het vorige punt terug :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')