Ja,ik snap dat je dat zo ziet alleen. Dat god weet wat een mens zal doen sluit toch niet uit dat je een vrije wil heb. Je kan bij alles kiezen doe ik het wel of niet. Het gaat er alleen om dat god dat al weet welke keus je begaan, niet dat hij die beïnvloedt.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een God die alwetend is zou je niet moeten kunnen verrassen, inderdaad. God wist dus al dat Eva van de appel zou eten, en toch gaf hij haar de verleiding. Daarmee is God dus verantwoordelijk voor de zonde. Waarom zou hij mensen in staat stellen zijn eigen regels te breken als hij al weet dat ze dat gaan doen als hij ze inderdaad die mogelijkheid geeft?
En, daarop vooruit bordurend, als er inderdaad geen vrije wil is omdat God jouw keuzes al weet vóór jij ze maakt, dan betekent dat dus ook dat God alle ongelovigen zelf toestaat niet te geloven. Terwijl hij in de Bijbel verkondigt dat mensen hem juist moeten aanbidden. Lijkt erg onlogisch.
Dat vind ik een zeer groot bezwaar aan een almachtig opperwezen.
Als God weet dat Eva uit de appel bijt als God een appelboom neerzet, dan heeft hij toch meer controle over het plaatsvinden van de gebeurtenis dan Eva?quote:Op woensdag 25 maart 2015 00:02 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ja,ik snap dat je dat zo ziet alleen. Dat god weet wat een mens zal doen sluit toch niet uit dat je een vrije wil heb. Je kan bij alles kiezen doe ik het wel of niet. Het gaat er alleen om dat god dat al weet welke keus je begaan, niet dat hij die beïnvloedt.
O, ik dacht dat dit een perenboom betrof.quote:Op woensdag 25 maart 2015 00:03 schreef Tchock het volgende:
Als God weet dat Eva uit de appel bijt als God een appelboom neerzet, dan heeft hij toch meer controle over het plaatsvinden van de gebeurtenis dan Eva?
Waarom niet?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom zou een weldenkend persoon een rustdag op elke zondag houden?
Als de keuze al vast staat (anders hoe kan het dan dat god al weet welke keuze ik ga maken) dan is er geen vrije wil, enkel de illusie van een keuze. Wat je beschrijft is een contradictie...althans zoals je het hierboven uitlegd.quote:Op woensdag 25 maart 2015 00:02 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ja,ik snap dat je dat zo ziet alleen. Dat god weet wat een mens zal doen sluit toch niet uit dat je een vrije wil heb. Je kan bij alles kiezen doe ik het wel of niet. Het gaat er alleen om dat god dat al weet welke keus je begaan, niet dat hij die beïnvloedt.
zijn punt is niet dat een regelmatige rustdag een slecht idee is, maar dat er geen enkele reden is om dat op een voorgeschreven dag te doen.quote:
En zaterdag dan?quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
zijn punt is niet dat een regelmatige rustdag een slecht idee is, maar dat er geen enkele reden is om dat op een voorgeschreven dag te doen.
Als het van te voren bekend is wat je gaat doen, heb je dus geen vrije wil. Het is het een of het ander.quote:Op woensdag 25 maart 2015 00:02 schreef bechirti het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet aan dat een regelmatige rustdag goed is, maar als je dat doet op "de dag des heres" zondag en je op die dag ook niet meer mag doen wat je in plaats van werk zou willen doen, dan snap ik niet waarom dat een natuurlijke morele regel van de mens zou zijn.quote:
Exact.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Als de keuze al vast staat (anders hoe kan het dan dat god al weet welke keuze ik ga maken) dan is er geen vrije wil, enkel de illusie van een keuze. Wat je beschrijft is een contradictie...althans zoals je het hierboven uitlegT.
Voor mij bestaat die heer niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet aan dat een regelmatige rustdag goed is, maar als je dat doet op "de dag des heres" zondag en je op die dag ook niet meer mag doen wat je in plaats van werk zou willen doen, dan snap ik niet waarom dat een natuurlijke morele regel van de mens zou zijn.
Nu ontwijk je het punt in mijn ogen. Jij stelde: "Een weldenkend persoon kan alle waarden van alle religies omarmen zonder ze ooit te kennen via die religie."quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:39 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Voor mij bestaat die heer niet.
Van mij mag je alles doen op zondag.
Ik vind het ook niks, er is niets moreels aan, tegenwoordig gaat het meer om de economie en over solidariteit met gelovigen.
Maar gelukkig komt daar steeds meer ruimte in.
Dat iets nu zo is zegt niets over het bestaan van de heer, wel over overnemen van gedachtegoed.
Ik geef vrij duidelijk aan dat het onvermijdelijk is dat christelijke tradities in de samenleving zitten..quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nu ontwijk je het punt in mijn ogen. Jij stelde: "Een weldenkend persoon kan alle waarden van alle religies omarmen zonder ze ooit te kennen via die religie."
Mijn tegenvraag is waarom een weldenkend persoon zijn zondag tot een rustdag zou maken. Ik had net zo goed een ander christelijk voorschrift kunnen noemen, zoals de vastenperiode tussen carnaval en Pasen.
Je reageert niet op mijn vraag. Laat maar dan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:49 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ik geef vrij duidelijk aan dat het onvermijdelijk is dat christelijke tradities in de samenleving zitten..
Daar de mens zeker houvast nodig.
Nu is het nog die zondag, dat gaat vast veranderen en dat verandert al.
Maanden, dagen en uren.. Dat is onze houvast. Zal dat in de toekomst ook zo zijn, geen idee, hopelijk zijn we dan minder tijdsafhankelijk.
No thx troll.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:00 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je reageert niet op mijn vraag. Laat maar dan.
Neem mijn "rondhangen" niet al te letterlijk. Wat ik bedoel is dat er toch een reden moet zijn waarom er juist op aarde mensen zijn. Jaja, de andere planeten maken het niet mogelijk voor leven. Maar er kan toch ook ander soort "leven" zijn. Het soort dat wel kan gedijen in extreem koud of extreem heet. Maar nee, alleen op aarde is leven.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:39 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Niets meer niets minder.
Rondhangen? Vrij denigrerende opmerking, alle mensen, zonder of met geloof, zijn vrij bedrijvig bezig.
Hij is alwetend in de zin dat hij kan voorzien wat er gaat gebeuren aan de hand van het gedrag van een bepaald mens. Hij heeft de mens een vrije wil gegeven om keuzes te maken. Aan de hand van die keuzes ziet hij wat er gaat gebeuren. Hij gaat niet kijken in de mens om te zien wat ie gaat doen. Wat voor nut zou een vrije wil dan hebben?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Simpel: hij is alwetend en almachtig, en zijn kennis is oneindig. Dat staat vrij duidelijk in de bijbel. Dat betekent dus dat hij ook de zonden al weet die de mensen zullen begaan.
Deze zonde is niet zo dat het onvergeeflijk is. Ik ontneem niemand het leven ofzo.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Denk je dat Hij het op prijs stelt dat jij een zonde begaat om Hem te verdedigen?
Mijn eerdere post:quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Jij stelde toch eerder dat er in de bijbel voorspellingen worden gedaan die uitgekomen zijn? Dat impliceert dat God de toekomst kent. Het lijkt me dat God dan niet beperkt wordt tot bepaalde stukjes toekomst, maar gewoon de hele toekomst kent, dus ook wat ik (of Eva, of wie dan ook) ga doen.
Heb je er berouw van? Zo ja, waarom doe je het dan toch steeds opnieuw?quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:37 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Deze zonde is niet zo dat het onvergeeflijk is. Ik ontneem niemand het leven ofzo.
De vraag is "Why?"quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]
Kun je uitleggen wat je verstaat onder zin of nut? Ik begrijp namelijk niet wat precies de vraag is waar religie wel een antwoord op geeft en de wetenschap niet.
quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als ik deze post combineer met deze:
[..]
Dan geloof je dus dat er een doel is, je zocht naar dat doel, het antwoord komt uit religie, en daarom geloof je. Cirkelredenering?
Ik zocht wat er nog meer is. Alleen een paar decennia leven lijkt me toch zo leeg. Ik ben niet tevreden met het antwoord: je bestaat gewoon. Is dat circulair?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:48 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Er moet een doel zijn omdat het anders zinloos is. Dat lijkt me circulair.
Dat het voor mij niet bewezen hoeft te worden wil niet zeggen dat het niet kan. Het logische is al goed genoeg.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan hoeft de 'waarom' vraag vermoed ik ook niet te worden gesteld.
Niet tegen een ongelovige, neequote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daar heeft niemand een boodschap aan. Je kunt niemand overtuigen met: "Ik voel dat het zo is."
Zeg je nu dat, hoewel het voor jou niet nodig is, het bestaan van goden potentieel bewijsbaar is?quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:51 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat het voor mij niet bewezen hoeft te worden wil niet zeggen dat het niet kan. Het logische is al goed genoeg.
Was mijn antwoord zinnig genoeg voor jou?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 23:40 schreef highender het volgende:
[..]
Ik heb op deze vraag ook nooit een 'zinnig' antwoord gekregen, terwijl zingeving vaak als reden wordt aangegeven om te geloven. Ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Hexxenbiest. Het antwoord lijkt vaak niet meer in te houden dan een soort uitstel van executie.
Ik weet zeker dat hij het me vergeeft. Hij ziet hoe hard ik vecht om niet steeds in die zonde te vervallen. Anders was ik hier de hele tijd aan het scheldenquote:Op woensdag 25 maart 2015 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je er berouw van? Zo ja, waarom doe je het dan toch steeds opnieuw?
Het bestaan van mensen, dieren, planten, planeten en alles wat er bestaat is bewijs. In mijn ogen kan er niets zomaar uit het niets ontstaan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeg je nu dat, hoewel het voor jou niet nodig is, het bestaan van goden potentieel bewijsbaar is?
Hoe zie je dat voor je? Hoe zou zo'n hypothetisch godsbewijs er volgens jou uit kunnen zien?
Wat kom je hier dan doen? Je roept een hoop dingen, en desgevraagd gaat je verdediging terug op: "Ik voel dat het zo is." Wat moeten anderen daar nou mee? Moet ik nou denken: "Oh, zij voelt dat we een doel hebben, dus het zal wel zo zijn."? Wat nou als ik iets anders voel? Zijn er dan twee dingen waar?quote:
Wil je dat ik wegga?quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat kom je hier dan doen? Je roept een hoop dingen, en desgevraagd gaat je verdediging terug op: "Ik voel dat het zo is." Wat moeten anderen daar nou mee? Moet ik nou denken: "Oh, zij voelt dat we een doel hebben, dus het zal wel zo zijn."? Wat nou als ik iets anders voel? Zijn er dan twee dingen waar?
God vergeeft het toch alleen als je berouw hebt? Want gewoon doorzondigen getuigt niet van veel berouw.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat hij het me vergeeft. Hij ziet hoe hard ik vecht om niet steeds in die zonde te vervallen. Anders was ik hier de hele tijd aan het schelden
Als God heeft hij begrip voor de zwakheden van de mens.
Je mag natuurlijk iets anders voelen. Jij en ik zijn niet hetzelfde. je hoeft niet aan te nemen dat wat ik voor waar aanneem, ook automatisch voor jou waar moet zijn. Je mag ook gewoon denken: nou, boeiend dat ze dat voelt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat kom je hier dan doen? Je roept een hoop dingen, en desgevraagd gaat je verdediging terug op: "Ik voel dat het zo is." Wat moeten anderen daar nou mee? Moet ik nou denken: "Oh, zij voelt dat we een doel hebben, dus het zal wel zo zijn."? Wat nou als ik iets anders voel? Zijn er dan twee dingen waar?
Nee. Als je feitelijke uitspraken wilt doen over het universum, kun je niet voldoen met simpelweg verklaren dat je het gelooft. Wat jij en ik geloven, is niet tegelijk mogelijk. We bestaan met een doel, of we bestaan niet met een doel.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:15 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Je mag natuurlijk iets anders voelen. Jij en ik zijn niet hetzelfde. je hoeft niet aan te nemen dat wat ik voor waar aanneem, ook automatisch voor jou waar moet zijn. Je mag ook gewoon denken: nou, boeiend dat ze dat voelt.
Nee, jij hoopte dat iedereen denkt zoals jij. Maar zo gaat dat eenmaal niet. Je kan niet altijd je zin krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Als je feitelijke uitspraken wilt doen over het universum, kun je niet voldoen met simpelweg verklaren dat je het gelooft. Wat jij en ik geloven, is niet tegelijk mogelijk. We bestaan met een doel, of we bestaan niet met een doel.
Overigens vind ik het inderdaad boeiend dat een volwassen, westerse vrouw zoveel moeite kan hebben simpele bewijsvoering. Ik had gehoopt dat het anno 2015 wel voor iedereen duidelijk zou zijn.
Wel ironisch, zo uit de mond van degene die iedere zondag langs de deuren gaat om zieltjes te winnen. Ik ben niet degene die mensen buitensluit wanneer ze niet meer hetzelfde denken als ik...quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:20 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, jij hoopte dat iedereen denkt zoals jij. Maar zo gaat dat eenmaal niet. Je kan niet altijd je zin krijgen.
Dit doet sterk denken aan Romeinen 1:20. Wat mij betreft is het een argumentum ad ignorantiam.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:09 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het bestaan van mensen, dieren, planten, planeten en alles wat er bestaat is bewijs. In mijn ogen kan er niets zomaar uit het niets ontstaan.
Je bent nergens toe verplicht. Maar het getuigt wel van enig fatsoen om mensen niet te zeggen om op te donderen. Vooral niet als die mensen niet in jouw huis zijn, maar in een openbare plek. Je vindt jezelf nogal wat, merk ik. Ik kan van mezelf nog wel toegeven dat ik soms arrogant ben of hoogmoedig, maar kan jij dat ook van jezelf toegeven? Dat je ook zuur bent en ongeduldig en wreed?quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen proberen iets toe te voegen...
Overigens voel ik mij niet verplicht om jouw slechte argumenten door de vingers te zien omdat anders je gevoelens gekrenkt worden. Stel je voor!
Ja, en daarom zeg ik weer: totdat het tegendeel is bewezen geloof ik dat God het heeft gemaaktquote:Op woensdag 25 maart 2015 13:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit doet sterk denken aan Romeinen 1:20. Wat mij betreft is het een argumentum ad ignorantiam.
Het is niet alsof 'uit het niets' en 'god' uitputtende mogelijkheden zijn. Sowieso is er geen wetenschapper die beweert dat 'alles uit niets' komt. Het is sowieso niet geheel duidelijk wat 'niets' is, en al helemaal niet waarom 'alles' daaruit zo komen.
Ik ben niet degene die beweert dat mensen voor eeuwig gestraft zullen worden omdat ze soms arrogant of hoogmoedig zijn. Dat is pas zuur, ongeduldig en wreed.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Je bent nergens toe verplicht. Maar het getuigt wel van enig fatsoen om mensen niet te zeggen om op te donderen. Vooral niet als die mensen niet in jouw huis zijn, maar in een openbare plek. Je vindt jezelf nogal wat, merk ik. Ik kan van mezelf nog wel toegeven dat ik soms arrogant ben of hoogmoedig, maar kan jij dat ook van jezelf toegeven? Dat je ook zuur bent en ongeduldig en wreed?
Ik hoop echt voor jouw leerlingen dat jij in de klas een beetje omgangsnormen hebt.
Maar waarom? Als iemand mij een moeilijke som geeft en ik weet het antwoord niet staat het nogal lullig om te zeggen "ik ga ervanuit dat het antwoord 10 is totdat iemand de som wel kan uitrekenen". Zeg dan gewoon "ik weet het antwoord niet".quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ja, en daarom zeg ik weer: totdat het tegendeel is bewezen geloof ik dat God het heeft gemaakt
Omdat die gedachte al in mij is. Kan zo niet precies zeggen hoe of wanneer dat zo gekomen is. Het ging geleidelijk tot ik denk dat het wel zeker zo is. Nu moet er dus het tegenbewijs komen om mij te overtuigen dat ik mis denk.quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar waarom? Als iemand mij een moeilijke som geeft en ik weet het antwoord niet staat het nogal lullig om te zeggen "ik ga ervanuit dat het antwoord 10 is totdat iemand de som wel kan uitrekenen". Zeg dan gewoon "ik weet het antwoord niet".
Jij denkt dat god de wereld gemaakt heeft? En je hebt moeite bewijs te vinden dat het niet zo is?quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:40 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ja, en daarom zeg ik weer: totdat het tegendeel is bewezen geloof ik dat God het heeft gemaakt
Uh.. Ja, een beetjequote:Op woensdag 25 maart 2015 14:18 schreef jackson het volgende:
[..]
Jij denkt dat god de wereld gemaakt heeft? En je hebt moeite bewijs te vinden dat het niet zo is?
Begrijp ik dat goed?
Ik denk dat we dat meer moeten zien als 'een prettige aanname' waar geen bewijzen voor of tegen zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:18 schreef jackson het volgende:
[..]
Jij denkt dat god de wereld gemaakt heeft? En je hebt moeite bewijs te vinden dat het niet zo is?
Begrijp ik dat goed?
"Het tegendeel is onbewijsbaar" is natuurlijk niet zo'n heel sterke.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Uh.. Ja, een beetje![]()
Hoe mis heb ik het?
Ja, het ruimteschip van de aliens.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Het tegendeel is onbewijsbaar" is natuurlijk niet zo'n heel sterke.
Je kunt heel veel dingen noemen die, hoewel het tegendeel onbewijsbaar is, uitermate onwaarschijnlijk zijn. Je kunt er zelf neem ik aan ook wel een aantal bedenken.
Ik waardeer je bijdrage in het ons meenemen van jouw ideeen en gedachte maar ik mis toch wat wetenschappelijke interesse? Volgens mij ligt je focus wat dat betreft een beetje verkeerd met betrekking op het onstaan van de wereld. Er zijn onlangs wel weer wat nieuwe aannames rondom het eventueel ontstaan van de aarde maar durf je te verdiepen in de wetenschap omtrend dit item.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Uh.. Ja, een beetje![]()
Hoe mis heb ik het?
Dit heet ook wel een 'ad populum', en is een formele drogreden. Waarheid is geen democratie. Het is niet alsof wanneer veel mensen geloven in X dat X daarmee waarschijnlijker wordt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:26 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ja, het ruimteschip van de aliens.
Maar ik acht God wel waarschijnlijk en omdat ik niet de enige ben die dat denkt, ben ik gesterkt in die gedachte.
Er zijn een stuk waarschijnlijkere verklaringen voor het bestaan van deze wereld (planeet) dan dat het door een goddelijke entiteit is gemaakt...en dat nog specifiek die waar jij in gelooft, zie de opmerking van Molurus over Hindoes.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Uh.. Ja, een beetje![]()
Hoe mis heb ik het?
Als ik durf? Hah!quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:28 schreef jackson het volgende:
[..]
Ik waardeer je bijdrage in het ons meenemen van jouw ideeen en gedachte maar ik mis toch wat wetenschappelijke interesse? Volgens mij ligt je focus wat dat betreft een beetje verkeerd met betrekking op het onstaan van de wereld. Er zijn onlangs wel weer wat nieuwe aannames rondom het eventueel ontstaan van de aarde maar durf je te verdiepen in de wetenschap omtrend dit item.
Ben nu niet in de gelegenheid om wat artikelen te linken maar Google gaat je helpen, als je durft
De wetenschap houdt zich dan ook niet bezig met het bewijzen dat god niet bestaat.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar tot nu toe heeft geen enkel wetenschappelijk argument/bewijs/aannames mij overtuigd van het niet bestaan van God.
Hoe jij dat nu zo zegt begrijp ik hoe jullie denken over God.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit heet ook wel een 'ad populum', en is een formele drogreden. Waarheid is geen democratie. Het is niet alsof wanneer veel mensen geloven in X dat X daarmee waarschijnlijker wordt.
Ook daarvan kun je neem ik aan wel een aantal voorbeelden bedenken. Denk bijvoorbeeld aan de miljard hindoes. Is het bestaan van Ganesha waarschijnlijk omdat 1 miljard mensen erin gelooft?
PS: nu ik er zo eens over nadenk... er zijn ook ruim een half miljard mensen die geloven in dat 'ruimteschip van de aliens'. Als jouw argument hout snijdt, dan zou je daar *juist* in moeten geloven.
In mijn ogen: Ja!quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:36 schreef Semisane het volgende:
[..]
Er zijn een stuk waarschijnlijkere verklaringen voor het bestaan van deze wereld (planeet) dan dat het door een goddelijke entiteit is gemaakt...en dat nog specifiek die waar jij in gelooft, zie de opmerking van Molurus over Hindoes.
Hoe gek is dat eigenlijk? Dat jij en ik beide niet geloven in de vele goden die de mensheid ooit hebben bedacht en enkel maar over 1 van deze goden van mening verschillen.
Zou de kans dat jij het in dit geval wel aan het juiste eind hebt nou werkelijk zoveel groter zijn dan mensen die in één van die vele andere goden geloven waarvan jij en ik beide zeggen dat deze niet bestaan?
Nee, maar wel met het onstaan van mens, wereld en dier. Wanneer je hier de nodige zaken over leest is dat voor ieder weldenkend mens helder dat god daar verder weinig mee te maken heeft...quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich dan ook niet bezig met het bewijzen dat god niet bestaat.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich dan ook niet bezig met het bewijzen dat god niet bestaat.
Dat weet ik ook wel. Haha!quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:42 schreef Molurus het volgende:
De wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met het bewijzen van het niet bestaan van wat dan ook.
Dat geldt evenveel voor smurfen op Mars als voor de Christelijke god.
Hilarisch hoe mensen met hun geloof niet van hun geloof af te slaan zijn maar vervolgens wel in staat zijn andere geloven van de kaart te vegen.. omdat het onzin isquote:Op woensdag 25 maart 2015 14:50 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
In mijn ogen: Ja!
De Hindoes nemen niet aan dat hun goden scheppen of creëren. Zij zijn alleen beschermengelen. Dat slaat eh... nergens op...
Dit.... Met verbazing aanschouw ik het. Echt ongekend. Gewoon exact hetzelfde als wat de beste mensen geloven, alleen de vorm verschilt iets.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:53 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Hilarisch hoe mensen met hun geloof niet van hun geloof af te slaan zijn maar vervolgens wel in staat zijn andere geloven van de kaart te vegen.. omdat het onzin is
Wat voor iets zou dat dan moeten zijn, denk je? Wat voor ontdekking of uitvinding zouden ze moeten doen om voor jou te bewijzen dat er geen god is?quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar ik bedoel dat er nooit iets is ontdekt waarvan ik denk: Hey, als dat zo is, dan bestaat God echt helemaal niet!
Het bewijs van het ontstaan. Als men bijv kan bewijzen hoe eencelligen eencelligen zijn en dat het dan niets te maken heeft met gecreëerd zijn, dan.quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat voor iets zou dat dan moeten zijn, denk je? Wat voor ontdekking of uitvinding zouden ze moeten doen om voor jou te bewijzen dat er geen god is?
Dat "iets", dat doet hemquote:Op woensdag 25 maart 2015 14:56 schreef jackson het volgende:
[..]
Dit.... Met verbazing aanschouw ik het. Echt ongekend. Gewoon exact hetzelfde als wat de beste mensen geloven, alleen de vorm verschilt iets.
In het Christelijke godsconcept is god zowel almachtig als rechtvaardig. Daarvan zou ik toch wel durven zeggen: dat is fundamenteel onmogelijk.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel. Haha!
Maar ik bedoel dat er nooit iets is ontdekt waarvan ik denk: Hey, als dat zo is, dan bestaat God echt helemaal niet!
Maar als ze zouden ontdekken dat de basis voor eencellig leven in een ster ontstaat en via een komeet op een planeet terecht komt, waar het zich verder ontwikkelt en vormt naar de omstandigheden van die planeet... sluit dat dan uit dat jouw god daar achter zit?quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het bewijs van het ontstaan. Als men bijv kan bewijzen hoe eencelligen eencelligen zijn en dat het dan niets te maken heeft met gecreëerd zijn, dan.
Tja...dit is dus volkomen onlogisch en nergens op gebaseerd. Ik snap dus werkelijk niet waarom je zou denken dat de god waar jij in gelooft zoveel waarschijnlijker is dan al die andere goden waar je niet in gelooft.quote:
Het hindoe kent wel degelijk creatie mythes met daarin de rollen van goden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:50 schreef Hexxenbiest het volgende:De Hindoes nemen niet aan dat hun goden scheppen of creëren. Zij zijn alleen beschermengelen. Dat slaat eh... nergens op...
Dan heb je de bijbel niet goed gelezen Hexx. Dat doet hij wel. Niet bij iedereen maar toch.Zo verhardde hij het hart van Farao. Had de Farao een eigen wil? Of moetst hij doen wat God hem ingaf...?quote:Op woensdag 25 maart 2015 12:37 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hij gaat niet kijken in de mens om te zien wat ie gaat doen. Wat voor nut zou een vrije wil dan hebben?
Dit gaat wellicht echt wel een keer bewezen worden. Is dat dan een bewijs voor het niet bestaan van (een) God? Nee.quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het bewijs van het ontstaan. Als men bijv kan bewijzen hoe eencelligen eencelligen zijn en dat het dan niets te maken heeft met gecreëerd zijn, dan.
Kijktip mocht je Netflix hebben: The unbelievers. Gaat niet heel diep op zaken in maar het geeft een leuke twist aan je denkbeelden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Over welke hindoes heb jij het? DE hindoes bestaan namelijk helemaal niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:50 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
In mijn ogen: Ja!
De Hindoes nemen niet aan dat hun goden scheppen of creëren. Zij zijn alleen beschermengelen. Dat slaat eh... nergens op...
Is er dan wel iets waar we vroeger een wetenschappelijk antwoord op hadden, maar waarover men het nu eens is dat er een religieuze verklaring voor is?quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
Dat weet ik ook wel. Haha!
Het laat weer eens zien dat gelovigen zelden kritisch over hun eigen geloof nadenken. Het belandt vrij snel in "dit geloof ik nou eenmaal en daarmee basta". En dat is toch wel on-topic: want als je intelligent bent en dagelijks kritisch over zaken nadenkt, hoe kun je dat dan rijmen met een irrationeel en onbewijsbaar godsgeloof?quote:Op woensdag 25 maart 2015 17:18 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Was het trouwens de bedoeling van deze reeks om te discussiëren over de waarheid?
Het is nu nogal een pingpong spel waar niemand echt wijzer van word.
Wie laat dat links liggen?quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:29 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Is het niet zo sommigen dit godsgeloof nu eenmaal hebben en dat mensen die dit links laten liggen ook niet bijster intelligent zijn?
Dat is iets heel anders dan "het links laten liggen". "Iets links laten liggen" betekent: "het kan me niks schelen en ik doe er niks mee".quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:42 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Eenieder die een gelovige wil doen laten geloven dat geloven dom is?
Yup. Maakt niet uit wat voor geloof. Zijn of haar god is de echte.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:29 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Is het niet zo sommigen dit godsgeloof nu eenmaal hebben
Dus mensen die geen acht slaan op het feit dat anderen gelovig kunnen zijn zijn niet zo slim?quote:en dat mensen die dit links laten liggen ook niet bijster intelligent zijn?
"Geen zin? Dan máák je maar zin", zei mijn vader zaliger altijd.quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is iets heel anders dan "het links laten liggen". "Iets links laten liggen" betekent: "het kan me niks schelen en ik doe er niks mee".
Mensen die veelvuldig blijven wijzen op de irrationaliteit van geloof kan het wel degelijk iets schelen.
Deze mensen laten een optie links liggen: Namelijk dat mensen nu eenmaal geloven.quote:Dus mensen die geen acht slaan op het feit dat anderen gelovig kunnen zijn zijn niet zo slim?
Verklaar.
Maar van intelligente mensen verwacht je dat ze geen genoegen nemen met de reden "het is nou eenmaal zo".quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Deze mensen laten een optie links liggen: Namelijk dat mensen nu eenmaal geloven.
Ach man dat doen we de hele dag door.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar van intelligente mensen verwacht je dat ze geen genoegen nemen met de reden "het is nou eenmaal zo".
Er is slechts een realisatie van de toekomst. De alwetende God weet de uitkomst, maar de keuzemaker niet, de keuze is vrij maar de uitkomst ligt vast. Te vergelijken met een loterij waar iemand een getal opschrijft. Je bent vrij om te kiezen maar het winnende getal ligt al vast.quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Als de keuze al vast staat (anders hoe kan het dan dat god al weet welke keuze ik ga maken) dan is er geen vrije wil, enkel de illusie van een keuze. Wat je beschrijft is een contradictie...althans zoals je het hierboven uitlegd.
Hoe laten ze die optie links liggen? Er is niemand die dat ontkent.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
[..]
Deze mensen laten een optie links liggen: Namelijk dat mensen nu eenmaal geloven.
Wat meer inlevingsvermogen zou zo nu en dan wel kunnen, correct. Maar ik vind dat geen sterk argument om ons er maar bij neer te leggen dat mensen er zeer irrationele ideeen op na (kunnen) houden.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Ze leven zich niet in, ze laten het niet bewust links liggen, maar zijn vrij kortzichtig.
Laat je verbeteringen in het vervolg maar links liggen.
Het gaat mij er niet om hoe enige Saudi cleric zich in allerlei hoeken wringt om zijn bewijs te leveren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe laten ze die optie links liggen? Er is niemand die dat ontkent.
Als je bedoelt: Mensen geloven nu eenmaal, en daar kan niets aan worden veranderd. Dan lijkt dat mij een niet al te intelligente gedachte.
Als je zegt, deze man gelooft nu eenmaal wat hij zegt:
En zijn toehoorders geloven nu eenmaal alles wat hij zegt... dan zit je daar toch echt heel ver naast. Wat mij betreft is dat falend onderwijs, en geen voldongen feit dat niet te voorkomen was.
[..]
Wat meer inlevingsvermogen zou zo nu en dan wel kunnen, correct. Maar ik vind dat geen sterk argument om ons er maar bij neer te leggen dat mensen er zeer irrationele ideeen op na (kunnen) houden.
Puur deisme bedoel je? Ik denk niet dat de religie-critici daar een probleem mee zouden hebben. Punt is wel: pure deisten bestaan niet. Dus dan wordt het wel heel hypothetisch.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:58 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet om hoe enige Saudi cleric zich in allerlei hoeken wringt om zijn bewijs te leveren.
Maar puur geloven in een God.
Ik geloof niet dat iemand er op tegen is om irrationaliteit in atheisten te bestrijden, ook atheisten niet. Dat is 1 belangrijke reden dat we leerplicht hebben in dit land.quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:58 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Alsof alle atheïsten heldere lichten zijn.
quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:52 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ach man dat doen we de hele dag door.
Deze maatschappij is doordrenkt met van alles en nog wat en jij stelt overal de vraag bij hoe en waarom?quote:
Ga nou niet overal jouw terminologieën op plakken, gewoon geloof in god.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:00 schreef Molurus het volgende:
Puur deisme bedoel je? Ik denk niet dat de religie-critici daar een probleem mee zouden hebben. Punt is wel: pure deisten bestaan niet. Dus dan wordt het wel heel hypothetisch.
Zoals? Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:06 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Deze maatschappij is doordrenkt met van alles en nog wat
Meestal wel ja? Er vanuit gaand dat ik iets niet begrijp.quote:en jij stelt overal de vraag bij hoe en waarom?
Dat is wat 'gewoon geloof in god' zonder sausje is, deisme. Zulke mensen bestaan niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:07 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Ga nou niet overal jouw terminologieën op plakken, gewoon geloof in god.
Je zou driehonderduzend vragen kunnen stellen over waarom wij leven zoals wij leven.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:08 schreef ems. het volgende:
[..]
Zoals? Wat bedoel je precies?
[..]
Meestal wel ja? Er vanuit gaand dat ik iets niet begrijp.
Wat dat verder te maken heeft met eventuele goden ontgaat me
Maar dit begint toch bij deisme?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is wat 'gewoon geloof in god' zonder sausje is, deisme. Zulke mensen bestaan niet.
Er worden zonder uitzondering overtuigingen over de empirische werkelijkheid, moraliteit, etc, aan gekoppeld.
Zoals?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:13 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Je zou driehonderduzend vragen kunnen stellen over waarom wij leven zoals wij leven.
Ik stel de vragen welquote:Om de link te leggen waarom stellen wij deze vragen niet en vragen wij wel aan een gelovige om maar even te onderbouwen waarom diegene gelooft.
Correct. En als het daarbij blijft heeft geen enkel religie-criticus daar moeite mee.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:13 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Maar dit begint toch bij deisme?
Waarom moeten wij werken?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:13 schreef ems. het volgende:
[..]
Zoals?
[..]
Ik stel de vragen welIk vraag het nu ook aan jou!
En wat is er mis met een gelovige vragen waarom hij/zij gelooft?
Welk punt probeer je nou te maken?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:15 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Waarom moeten wij werken?
Waarom zijn er rijken en armen?
Waarom betaal ik voor onderwijs?
Waarom stelen mensen?
Waarom zijn eigen kinderen belangrijker dan anderen?
Waarom eten wij dieren?
Dat geloof jezelf?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:15 schreef Molurus het volgende:
Correct. En als het daarbij blijft heeft geen enkel religie-criticus daar moeite mee.
post 285 laatste deel.quote:Welk punt probeer je nou te maken?
Anders zou ik het niet zeggen.quote:
Als daar geen uitspraken over de empirische werkelijkheid en over moraliteit aan worden gekoppeld: ja.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:16 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Iedereen vind het prima dat iemand in god gelooft?
God heeft de aarde gemaakt, is al geen deisme meer, dus?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Anders zou ik het niet zeggen.
[..]
Als daar geen uitspraken over de empirische werkelijkheid en over moraliteit aan worden gekoppeld: ja.
Maar zoals gezegd: dat is puur hypothetisch. Een dergelijk godsgeloof bestaat niet.
Daar zijn allemaal antwoorden voor. Ik begrijp je punt ook niet helemaal.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:15 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Waarom moeten wij werken?
Waarom zijn er rijken en armen?
Waarom betaal ik voor onderwijs?
Waarom stelen mensen?
Waarom zijn eigen kinderen belangrijker dan anderen?
Waarom eten wij dieren?
Inderdaad.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:19 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
God heeft de aarde gemaakt, is al geen deisme meer, dus?
Ook geen deisme, correct. Dat zit hem vooral in de toevoeging 'hoopt dat wij goed handelen'. Dat wordt doorgaans gekoppeld aan opvattingen over wat die god goed vindt en wat niet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:19 schreef hardromacore2.0 het volgende:
God kijkt neer op ons en hoopt dat wij goed handelen, geen deisme?
Wie zegt dit?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:21 schreef Molurus het volgende:
Inderdaad.Dat is een uitspraak over de empirische werkelijkheid, die aantoonbaar onjuist is.
Dat jullie selectief discussiepunten aanvoeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Daar zijn allemaal antwoorden voor. Ik begrijp je punt ook niet helemaal.
Je had het net over de aarde, niet over het universum. Hoe sterren en planeten worden gevormd is in groot detail bekend in wetenschappelijke kringen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:22 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Wie zegt dit?
Niemand kan bewijzen dat god niet het universum heeft gecreerd
Wil je mijn spiegel even lenen?quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:23 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Dat jullie selectief discussiepunten aanvoeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |