Dat is wat ik dus ook wil.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:31 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
omdat we op lange termijn niet in Zweden willen blijven. Hoewel het een geweldig land is, waar zeker het sociale systeem erg goed functioneert is het niet ons thuis.
We willen A wat dichter bij familie en vrienden wonen, en B in een aantrekkelijkere leefomgeving wonen.
Dan wel Gouda toch kaas mag ik hopen?quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee? In Duitsland geboren maakt hem/haar niet automatisch Duits? Los van je vriend verder.
Hoorde dat over Colombia; twee Venezolaanse collega's van me hadden problemen bij de immigratie op t vliegveld; in Colombia geboren worden maakt je nog geen Colombiaan. Dus niet zoals NL waar we de nationaliteit bij het kopen van een NLse kaas nog weggeven.
nope, zijn maar een paar landen in de wereld waar nationaliteit niet verder gegeven wordt door bloed-relaties maar door plaats van geboorte. VS is er natuurlijk een van.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee? In Duitsland geboren maakt hem/haar niet automatisch Duits? Los van je vriend verder.
Hoorde dat over Colombia; twee Venezolaanse collega's van me hadden problemen bij de immigratie op t vliegveld; in Colombia geboren worden maakt je nog geen Colombiaan. Dus niet zoals NL waar we de nationaliteit bij het kopen van een NLse kaas nog weggeven.
Van 35.00 houd je eerder zo'n 25.000 over hoor. Dat is ruim 2000 de maand.quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:59 schreef rogier21 het volgende:
Nee is geen appels met peren, zijn gewoon harde nummers.
Canada modaal is dus $50,000, daar betaal je in AB ongeveer $10k belasting over, je houd dus ongeveer $3300,- per maand over.
Modaal inkomen in NL is ¤35,000, daar gaat ¤17,500 belasting vanaf, dus je houd ongeveer ¤1500 in de maand over. Dan moet je nog wel even de verplichte ziektekosten eraf halen, dus ongeveer ¤1400 in de maand besteedbaar inkomen.
Hier heb je een 1500 sqft huis voor $350,000, hypotheek + belasting van $1600/maand, eensgezinswoning rond bv Gouda kost je rond de ¤200k wat ¤800 in de maand kost.
In beide gevallen houd je dus rond de 50% van je inkomen over, zonder alle andere vaste lasten eraf te halen.
Nou is eten bv wel duurder dan in NL, maar de BTW is weer maar 5% ipv 21%, energie betaal ik geen reet aan, internet+tv is weer duurder, als ik kijk onder de streep met mijn salaris, mijn hypotheek, mijn besteedpatroon en wat ik in NL zou verdienen, dan heb ik in Canada nog voordeel.
Hier wat uitleg:quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:35 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
nope, zijn maar een paar landen in de wereld waar nationaliteit niet verder gegeven wordt door bloed-relaties maar door plaats van geboorte. VS is er natuurlijk een van.
Ik heb het gewoon hier vandaag gehaald: http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonettoquote:Op woensdag 18 maart 2015 15:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Van 35.00 houd je eerder zo'n 25.000 over hoor. Dat is ruim 2000 de maand.
Met 3300 kan je toch wel wat leuks doen. Mijn vrouw krijgt nog EI, das geen vetpot maar mag wel lekker een jaar op de kleine passen, in NL wordt je vriendelijk verzocht naar 3 maanden (!) alweer terug te keren naar werk! Wat verwacht je dan voor voordelen in NL die je gratis van de staat krijgt?quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:16 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Van 3300 kan je NIET leven in Canada als gezin zijnde.
Het gaat er niet om wat je in je zak krijgt, het gaat er om wat je kan doen per maand.
Klopt Dven.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:37 schreef Dven het volgende:
[..]
Van 35.00 houd je eerder zo'n 25.000 over hoor. Dat is ruim 2000 de maand.
De geeft 2000 per maand aan.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:48 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon hier vandaag gehaald: http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
Aha vandaar.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:53 schreef rogier21 het volgende:
Oh ja ik vulde jaarsalaris in, niet maandsalaris.
Is natuurlijk een beetje afhankelijk welke voorwaarden, leeftijd, bonusstructuren, auto van de zaak etc. etc etc. maar het zal vaak inderdaad rond de 2000 zijn. Is ieder geval al stukken anders dan 1500quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:50 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Klopt Dven.
Net ff hier ingevuld op 2695 per maand.
Houd 1945 over per maand.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-2014/
http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/bruto-netto-salaris.html
Alleen bij de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 18 maart 2015 18:46 schreef corehype het volgende:
Hebben jullie ook stembiljetten gekregen waar jullie wonen, of is dat alleen zo bij de Tweede Kamer verkiezingen?
quote:Op woensdag 18 maart 2015 18:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Alleen bij de Tweede Kamer.
Gemeenten: iedereen mag stemmen die (lang genoeg) in Nederland woont
Tweede Kamer: alle Nederlanders mogen stemmen
Provincie: alleen Nederlanders die in Nederland wonen, mogen stemmen.
Nee, je bent weer verkeerd geīnformeerdquote:Op woensdag 18 maart 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
quote:Eerste Kamer
De leden van Provinciale Staten kiezen de leden van de Eerste Kamer. U kunt deze leden dus niet direct kiezen. U doet dit wel indirect, doordat u de leden van Provinciale Staten kiest bij de Provinciale Statenverkiezingen.
quote:Provinciale Staten
U mag stemmen voor de Provinciale Staten als u:
Nederlander bent;
18 jaar of ouder bent;
in de provincie woont waar het om gaat.
quote:Gemeenteraad
U mag stemmen voor de gemeenteraad als u Nederlander bent, 18 jaar of ouder bent en in de gemeente woont waar de verkiezing wordt gehouden. Maar ook niet-Nederlanders mogen stemmen als zij:
Meerderjarig zijn en onderdaan zijn van een andere EU-lidstaat. Zij moeten wel in die Nederlandse gemeente wonen;
Meerderjarig zijn en minstens 5 jaar onafgebroken in Nederland zijn (legaal). Zij moeten wel in die Nederlandse gemeente wonen.
quote:Europees Parlement
U mag stemmen voor het Europees Parlement als u:
Nederlander en 18 jaar of ouder bent;
Onderdaan bent van een EU-lidstaat en in Nederland woont. Behalve als u van kiesrecht bent uitgesloten in uw land. Of als u in dit land wilt stemmen. Uw stem telt voor de Nederlandse zetels in het Europees Parlement;
Inwoner bent van Bonaire, Sint Eustatius of Saba;
Inwoner bent van Aruba, Curaįao of Sint Maarten en u bent niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente of in Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
http://www.rijksoverheid.(...)anuit-het-buitenlandquote:Waterschappen
Voor het algemeen bestuur van de waterschappen mag iedereen stemmen die 18 jaar of ouder is en in het gebied van het betreffende waterschap woont. Het maakt niet uit of u de Nederlandse nationaliteit heeft of niet.
Vertel dan maar eens wat voor leuks je kan doen voor 3300 in Canada.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:48 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Ik heb het gewoon hier vandaag gehaald: http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
[..]
Met 3300 kan je toch wel wat leuks doen. Mijn vrouw krijgt nog EI, das geen vetpot maar mag wel lekker een jaar op de kleine passen, in NL wordt je vriendelijk verzocht naar 3 maanden (!) alweer terug te keren naar werk! Wat verwacht je dan voor voordelen in NL die je gratis van de staat krijgt?
Kan natuurlijk dat je dat soort dingen gaat missen na een tijdje en je Nederland (weer) meer gaat waarderen. Zeker als je ouders ouder en hulpbehoevend worden (dat "probleem" heb ik niet meer), kan ik me dat prima voorstellen.quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:05 schreef motorbloempje het volgende:
Dat zijn toch allemaal van die dingen die je van te voren al aan had kunnen zien komen, zaken als familie en zaken op loopafstand?
Ik had niet gedacht dat er zoveel zou veranderen laat staan dat ik geen cent zou overhouden om met mijn gezin eens fatsoenlijk op vakantie te gaan of mijn familie te bezoeken.quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:05 schreef motorbloempje het volgende:
Dat zijn toch allemaal van die dingen die je van te voren al aan had kunnen zien komen, zaken als familie en zaken op loopafstand?
Laat ik het zo zeggen: wat jij hebt, de opsomming aan secundaire arbeidsvoorwaarden, is iets waar de meeste Canadezen alleen maar van kunnen dromen. Iets wat in Nederland normaal is maar hier voor de meeste mensen een ver van mijn bed show is.quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:14 schreef rogier21 het volgende:
Misschien is het voor ons anders maar we gaan elk jaar een keer naar europa en onze familie komt elk jaar naar ons toe. Teminste dat is zo geweest alle 2 de jaren dat we hier waren
Wij hoeven niet elk dubbeltje om te draaien, de kleine is een stuk goedkoper als ik dingen zoals luiers, formula e.d. vergelijk, kinderopvang hoeft niet want m'n vrouw start haar eigen aan het einde van het jaar.
Loopafstand hebben we alleen Tim Hortons, maarja we hebben ook gekozen voor een buurt die dicht bij werk is, goede school heeft, leuke families om ons heen wonen etc. Cochrane town is 5 minuten rijden en hebben we alles wat we willen, gaan nu wat minder uit eten maar toch wel zeker 1x per 2 weken. Banff is 45 minuten rijden, Kananaskis ook, dus skiien doe ik ook af en toe nog wel (alleen is de sneeuw kut dit jaar). In de buurt waar we in Gouda woonde hadden we ook alleen maar een klein winkelcentrum op loopafstand, de rest moest je al snel op de fiets of met de auto.
Weet niet hoe het in BC is maar OV is goed genoeg in Calgary, bussen overal naartoe en een metro die prima rijdt.
Ik krijg 3 weken per jaar betaalde vakantie, werk 4 dagen in de week 40 uur en werk paar uurtjes thuis elke week, dus voor mij is dat perfect. Krijg prima salaris, krijg een flinke bijdrage voor m'n RRSP en collega's waar je beter met kan discussieren dan die starre ex-collega's NL soms
Als je meer je familie wilt zien dan zit je in Canada niet goed nee, dan kan je beter terug naar NL, maar wij zijn naar Canada gegaan om ons eigen leven gaan opbouwen, nieuwe kansen etc, zodra m'n ouders beide met pensioen gaan komen ze ook voor langere tijd hier naartoe (met een oude mense visa kunnen ze zo lang blijven als ze willen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |