abonnement Unibet Coolblue
pi_150750558
Welkom bij alweer het derde deel van mijn topic waarin ik de bouw van mn garage bij houd.

Link naar deel 1: K&W / Makrolon's bouw van garage
Link naar deel 2: K&W / Makrolon's bouw van garage deel 2!

Goed, even een kort overzichtje.

Ongeveer een half jaar geleden begonnen met de bouw van mijn garage, Het word een garage van 9 bij 5 volledig geisoleerd met een smeerput.

Vooraanzicht huis:


In het verlengde vd oprit net achter het huis komt dan de garage *D

Plek vd garage en begonnen met t gat:



Graven:


Laatste loodjes:


Bekisting, isolatie, en wapening vloer put af:


Beton er in:


Muren metselen:


Bijna af:


Roosters er op:


Bekisting klaar, bezig met isolatie leggen:


Bewapening er in, bijna stortklaar:


POMPEN:




klaar:


Binnenmuur lijmen:


Lijmen tot de balklaag klaar, balken er op:


Zeiltje er op, wachten tot de winter voorbij is ;(


Winter duurde niet zo gek lang..

Spant er op:


2e spant er op:




En dat is dus hoe het er nu bij staat.
pi_150751474
Goed, dan nu de metselupdeeet!

Gaat best goed dat metselen. Gaat sneller dan verwacht. enige wat ik erg lastig vind ik de stootvoegen even groot houden en boven elkaar houden. Maar daar heb ik wat op bedacht voor de zichtmuren *D

Fotos!



















Even een plankbandje aan mn slagpijpje voor de spouwankers gemaakt omdat ik mezelf een beetje ken. :+



Kleine herinnering om het latje wat er voor zorgt dat er niet teveel troep in de spouw valt er uit te halen voor ik de spouwankers er in sla. :P

Overigens echt superblij met de mederwerking van onze buurvrouw, die vond t echt helemaal geen probleem dat ik alle schuttingen dr even uit trok. :) Dit scheelt me zoveel gekloot... Had anders op t smalste stuk maar 45 cm om tussendoor te lopen oid.

Ben erg benieuwd wat jullie dr van vinden. :)
pi_150751985
Wat ga je met de zolder doen?
5 Ferrari's op videoband!
pi_150752281
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Wat ga je met de zolder doen?
Met de zolder ga ik de garage terug verdienen. :+

Haha nee, 2/3e word hobby ruimte voor mn vriendin, in t andere deel komt de trap, en een beetje opslag.
  Knikkerking dinsdag 17 maart 2015 @ 21:58:51 #5
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_150752458
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:55 schreef Makrolon het volgende:

Met de zolder ga ik de garage terug verdienen. :+

:P >:)

Maareh... Ziet er weer goed uit. Leuk ook al die foto's makkelijk bij elkaar. Sjiek om het proces te volgen. Erg gaaf allemaal. In dit topic komt de garage helemaal af toch? ;) ben errrrrg benieuwd in ieder geval. Veel succes maar weer!!!!
pi_150752477
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:55 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Met de zolder ga ik de garage terug verdienen. :+

Haha nee, 2/3e word hobby ruimte voor mn vriendin, in t andere deel komt de trap, en een beetje opslag.
Wat voor hobby? Komt er ook een verwarming?
Die opslag had ik ook voor dingen die 'ooit' van pas zouden komen, maar zaterdag maar naar de stort gebracht. Zat dikke laag stof op.
5 Ferrari's op videoband!
  dinsdag 17 maart 2015 @ 22:30:51 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_150754028
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Wat voor hobby? Komt er ook een verwarming? ...
:|W Fokken! Natuurlijk :7 en stiekum naar de buuf gluren :D
Wat is dat truukje nou met die stootvoegen :?
  dinsdag 17 maart 2015 @ 22:45:08 #8
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_150754802
Sprak net een maatje. Die is professioneel stenen stapelaar. Hij zegt dat het op gevoel is. Wat ook werkt voor "prullerts" is een stokje of pijpje gebruiken. Die tegen de laatste steen zetten, specie erop. Tegenaan duwen. Heb je altijd dezelfde afstand.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_150756077
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 22:45 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Sprak net een maatje. Die is professioneel stenen stapelaar. Hij zegt dat het op gevoel is. Wat ook werkt voor "prullerts" is een stokje of pijpje gebruiken. Die tegen de laatste steen zetten, specie erop. Tegenaan duwen. Heb je altijd dezelfde afstand.
Ja, ik heb de 1e laag gedaan met een stukje 12 mm multiplex. Maar om dat bij elke steen te doen.... Wel thanks voor t navragen! ^O^

Ik was van plan om op de plek vd voegen, zeg, elke 3 stenen een waterpas lijn op mn isolatieplaten te zetten. Die lijn kan ik dan aanhouden.
pi_150756115
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Wat voor hobby? Komt er ook een verwarming?
Die opslag had ik ook voor dingen die 'ooit' van pas zouden komen, maar zaterdag maar naar de stort gebracht. Zat dikke laag stof op.
doet dat er toe? :9

Beneden komt iig verwarming. Boven als t nodig blijkt ook.
pi_150757676
Zo'n zolder is mooi als houtzolder. Hoe langer timmerhout droogt hoe beter en het hout kan liggen.
pi_150787596
op de foto lijkt het of je je stootvoegen wat zuinig in de specie hebt zitten. Straks met voegen(weet niet wat voor voeg je neemt(platvol? ) maar er zou anders wat weinig dekking kunnen zijn.

Kan in r.l natuurlijk anders zijn, maar t lijkt zo te zijn.

Voor de rest ziet er weer puik uit :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150789770
Thanks. :)

Zou best kunnen hoor, ga ik daar lst van krijgen met het voegen denk jij?
pi_150791242
Nog even een plaatje vd vooruitgang van vandaag.



Nog een centimeter of 60 en dan is de 1e (en de grootste) muur klaar!
pi_150791856
stootvoegen goed vullen, dan is er ook goed structureel verband in het horizontale vlak. ff zoeken dus naar de juiste hoeveelheid op je troffel. Te veel is ook niet goed, maar te "skraal"als wat ik zie ook weer niet ..... :+)

Verder slim om straks aan je "eigen kantje" stukken dekzeil neer te leggen op de grond. Komt daar je uitgekrabte specie op terecht, scheelt weer zooitje opruimen . (of harken in zand, waar je hark zijn tanden groter zijn dan de spetters specie .... :P
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150792200
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 21:59 schreef Cybersijp het volgende:
stootvoegen goed vullen, dan is er ook goed structureel verband in het horizontale vlak. ff zoeken dus naar de juiste hoeveelheid op je troffel. Te veel is ook niet goed, maar te "skraal"als wat ik zie ook weer niet ..... :+)

Verder slim om straks aan je "eigen kantje" stukken dekzeil neer te leggen op de grond. Komt daar je uitgekrabte specie op terecht, scheelt weer zooitje opruimen . (of harken in zand, waar je hark zijn tanden groter zijn dan de spetters specie .... :P
Haha, ja, das nog wel even uitproberen inderdaad. De ene voeg zit wel mooi vol en de andere wat minder. Dacht dat ze door de laag er boven wel vol zouden 'vallen' maar dat gebeurd ook niet altijd dus.

Nog even jullie mening horen,
De onderste gording gaat als muurplaat dienen eigenlijk omdat ie recht op de buitenmuur komt. Nu heb ik 3 opties

Niet vast zetten, t spant zit goed vast op de binnenmuur en de bovenste rij spouwankers zit voldoende hoog om de krachten te verdelen over binnen en buitenmuur.

gording rechtop op de muur zetten en dan met chemische ankers vast zetten zoals ik dat ook bij de binnenmuur heb gedaan

gording plat op de muur leggen zodat ie een stukje de spouw in steekt, dan muurplaatankers mee inmetselen en m daar mee vast zetten.

Optie een is t makkelijkste natuurlijk, optie 2 heeft als voordeel dat ik mn spouwmuurisolatie mooi door kan laten lopen naar de dakisolatie, nadeel is dat t meer werk is, en duurder. optie 3 is makkelijk, maar dan heb ik maar 4 cm over waarlangs ik de isolatie door kan laten lopen.

Wat zouden jullie doen?
pi_150792460
kun je niet hoek t.o.v je buitenmuur eraf halen ?, in combo met optie twee lijkt mij dat het beste
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150794768
Respect man, vakwerk!!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 19 maart 2015 @ 20:15:22 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150824338
Bedankt gielovd en vonkenboer! :D


quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 22:09 schreef Cybersijp het volgende:
kun je niet hoek t.o.v je buitenmuur eraf halen ?, in combo met optie twee lijkt mij dat het beste
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld eigenlijk... De onderste gording komt sowieso recht op de muur en niet onder de hoek van het dak als je dat bedoeld.
pi_150831334
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2015 20:32 schreef Makrolon het volgende:
Bedankt gielovd en vonkenboer! :D

[..]

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld eigenlijk... De onderste gording komt sowieso recht op de muur en niet onder de hoek van het dak als je dat bedoeld.
hoek tussen muur en dakvlak is geen 90 graden, dus zal er een stuk van de gording af gezaagd moeten worden in de lengte om vlak met dakvlak uit te kunnen komen.

een tekening waar een normaal detail in verwerkt staat is de volgende :
http://www.joostdevree.nl/shtmls/muurplaat.shtml

[ Bericht 7% gewijzigd door Cybersijp op 19-03-2015 23:31:18 ]
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  PR/Manusje van alles zaterdag 21 maart 2015 @ 13:26:44 #22
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_150880635
Niet vastzetten.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_150882554
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 13:26 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Niet vastzetten.
Niet? Jij denkt dat ie al genoeg vast zit op de binnenmuur?

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 23:06 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

hoek tussen muur en dakvlak is geen 90 graden, dus zal er een stuk van de gording af gezaagd moeten worden in de lengte om vlak met dakvlak uit te kunnen komen.

een tekening waar een normaal detail in verwerkt staat is de volgende :
http://www.joostdevree.nl/shtmls/muurplaat.shtml
Ik wou de gording gewoon waterpas zetten en t dakbeschot dan alleen op een hoek vd gording laten rusten.
  Knikkerking zaterdag 21 maart 2015 @ 15:09:57 #24
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_150882782
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 21:48 schreef Makrolon het volgende:
Nog even een plaatje vd vooruitgang van vandaag.

[ afbeelding ]

Nog een centimeter of 60 en dan is de 1e (en de grootste) muur klaar!
Wow, echt gaaf.
Moet je maar kunnen _O_

Echt super strak ^O^
pi_150889653
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 14:56 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Niet? Jij denkt dat ie al genoeg vast zit op de binnenmuur?

[..]

Ik wou de gording gewoon waterpas zetten en t dakbeschot dan alleen op een hoek vd gording laten rusten.
Dat zou ik nou juist NIET doen, dus hop de zaag erin en schulpen met die handel! Door maar met alleen een klein raakvlak contact te maken met het dakbeschot kun je er op wachten dat je tocht en vocht naar binnen krijgt. Kijk anders even goed naar het detail zoals ik postte:)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150894665
Hmm, mn invalzaag gaat dat net niet redden :( anders was t een kleine moeite


quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 15:09 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wow, echt gaaf.
Moet je maar kunnen _O_

Echt super strak ^O^
Kan jij ook heus wel. ;p maar bedankt!
  zaterdag 21 maart 2015 @ 22:53:36 #27
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_150897007
Nogmaals petje af!!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  zondag 22 maart 2015 @ 21:17:44 #28
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_150927588
Leuk schuurtje! Alleen had ik er gelijk vloerverwarming in gelegd :) Niet dat je het gelijk aan moet sluiten, maar later maken is meer werk :)
pi_150929619
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:53 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Nogmaals petje af!!
Nogmaals bedankt! :D

Ik ga dalijk naast mn schoenen lopen van alle complimentjes. :p vind t wel enorm leuk om te horen/lezen uiteraard!!!


quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 21:17 schreef gateway het volgende:
Leuk schuurtje! Alleen had ik er gelijk vloerverwarming in gelegd :) Niet dat je het gelijk aan moet sluiten, maar later maken is meer werk :)
Tja, dan had ik een aparte dekvloer moeten storten, die geisoleerd is. Dan had ik mn vorstrand niet in een keer mee kunnen storten (denk ik). Denk dat best een hoop werk extra was geweest...
pi_150934060
Dat metselen moet vast mooi werk zijn, na al het werk wat later uit het zicht is eindelijk kunnen zien hoe het straks moet worden. Ik vind dat je goed bezig bent, dat wordt lekker comfortabel sleutelen straks 8-) .

Het metselwerk van mijn eigen (voormalig woningbouw) huis is trouwens van mindere kwaliteit. :')
En had je hier nou helemaal geen ervaring mee voordat je met dit project begon?
  zondag 22 maart 2015 @ 23:10:54 #31
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_150934314
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 21:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nogmaals bedankt! :D

Ik ga dalijk naast mn schoenen lopen van alle complimentjes. :p vind t wel enorm leuk om te horen/lezen uiteraard.
Als je dan een paar km hierheen ernaast loopt, zorg ik dat er hier een ander paar en een tas stenen klaarstaat ;) ik wil een grotere garage ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_150940206
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 23:04 schreef Tom_ het volgende:
Dat metselen moet vast mooi werk zijn, na al het werk wat later uit het zicht is eindelijk kunnen zien hoe het straks moet worden. Ik vind dat je goed bezig bent, dat wordt lekker comfortabel sleutelen straks 8-) .

Het metselwerk van mijn eigen (voormalig woningbouw) huis is trouwens van mindere kwaliteit. :')
En had je hier nou helemaal geen ervaring mee voordat je met dit project begon?
Ja, dat heb je goed! Vooral als t dan nog een beetje mooi word geeft echt een goed gevoel. Bijna al t werk hiervoor zie je later toch niets meer van inderdaad. Ga echt mn best doen om de andere muren helemaal perfect te hebben, super gaaf als de muren waar je elke dag tegenaan kijkt gewoon helemaal strak zijn. :)

Thanks, kan niet wachten tot het helemaal ingericht is en ik gewoon alles bij de hand heb om lekker te kunnen sleutelen en knutselen.

Nope, voor ik dit huis kocht met mn vriendin woonde ik nog thuis. Wel eens wat klusjes gedaan maar geen grote dingen oid. Wel heel wat uurtjes op internet gelezen en ervaringen van andere bekeken. :)

quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 23:10 schreef Knutsel-Smurf het volgende:

[..]

Als je dan een paar km hierheen ernaast loopt, zorg ik dat er hier een ander paar en een tas stenen klaarstaat ;) ik wil een grotere garage ;)
Ik kan alleen metselen met mn eigen schoenen aan. Sorry. :+
  maandag 23 maart 2015 @ 09:49:54 #33
440028 Klarenbeek
Houdt van hout
pi_150940617
Mooi hoor zon mooie werkplaats voor jezelf!

Leuk verslag ook!
  maandag 23 maart 2015 @ 10:04:35 #34
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_150940892
Ja leuke topicreeks, als ie helemaal af is zou je eigenlijk zo'n klusmiddag met alle volgers moeten organiseren :+)
pi_150941576
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:04 schreef mrPanerai het volgende:
Ja leuke topicreeks, als ie helemaal af is zou je eigenlijk zo'n klusmiddag met alle volgers moeten organiseren :+)
Gezien t aantal topicviews ben ik bang dat mn garage dan toch te klein is. :+

Thanks beide!
  Moderator maandag 23 maart 2015 @ 20:25:06 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_150960745
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:04 schreef mrPanerai het volgende:
Ja leuke topicreeks, als ie helemaal af is zou je eigenlijk zo'n klusmiddag met alle volgers moeten organiseren :+)
We willen met alle plezier natuurlijk langskomen om de garage in te huldigen met een feestje o.i.d. :+ *O*
pi_150965666
Ik zit al even te lurken. Maar wat een ontzettend bazenproject zeg! Ik ben 'gezegend' met een schuurtje van 2 bij 3, en droom van een huis waar een garage als die van jou achter past!
  dinsdag 24 maart 2015 @ 08:42:41 #38
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150973960
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 20:25 schreef Vonkenboer het volgende:
We willen met alle plezier natuurlijk langskomen om de garage in te huldigen met een feestje o.i.d.
Laten we beginnen met pannenbier :P
pi_151004298
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 09:31 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, dat heb je goed! Vooral als t dan nog een beetje mooi word geeft echt een goed gevoel. Bijna al t werk hiervoor zie je later toch niets meer van inderdaad. Ga echt mn best doen om de andere muren helemaal perfect te hebben, super gaaf als de muren waar je elke dag tegenaan kijkt gewoon helemaal strak zijn. :)

Thanks, kan niet wachten tot het helemaal ingericht is en ik gewoon alles bij de hand heb om lekker te kunnen sleutelen en knutselen.

Nope, voor ik dit huis kocht met mn vriendin woonde ik nog thuis. Wel eens wat klusjes gedaan maar geen grote dingen oid. Wel heel wat uurtjes op internet gelezen en ervaringen van andere bekeken. :)
Dan vind ik dat je helemaal goed bezig bent, dacht dat je er misschien al wel ervaring mee had als ik zo af en toe wat bouwtermen voorbij zie komen.
Dan ben ik wel benieuwd of het je tot nu toe nog meevalt, of is het toch meer werk dan je eerst dacht?

Wil bij mij het kleine schuurtje van 2,5 bij 2,5 achter in de tuin in de toekomst platgooien en iets nieuws gaan opbouwen van ong. 5 bij 5, en dan net als jij nu hebt gedaan alles meteen goed isoleren voor de opslag van de motor en het gereedschap. Zal dan waarschijnlijk wel met plat dak worden (dus stiekem hoop ik dat als je iets tegenvalt dat het de kapconstructie was). O-)

Maar ga zo door, ik blijf de voortgang volgen. ^O^
pi_151037054
Zoo, muur 1 is KLAARRRR!

Sneller gegaan dan ik dacht. in een dag of 5 - 6 m helemaal af gemetseld. Dan heb ik wel savonds soms nog wat voorbereidingen gedaan, zoals de pir platen plaatsen enzo.

goed, eerst de laatste 2 blokkelen geplaatst:



Toen, nav iemand die vond dat de spant wel karig verbonden was met de muurplaat per spant nog 2 hoekverbinders extra geplaatst:

aan de andere kant t zelfde. Elk spant zit nu per kant met 4 hoekjes vast. Lijkt me zat. als t gewicht er eenmaal op ligt gaat t toch (hoop ik) geen kant meer op.

Daarna de spantbenen ingekort naar de uiteindelijke lengte. Nog getwijfelt om ze niet toch een stukje over te laten steken, wel een stuk mooier, maar in mijn ogen wel echt een stuk meer werk en kosten om t dalijk mooi af te werken. De nokken, wil ik wel een stukje over laten steken. Zou ik het osb dakbeschot goed kunnen gronden en dat dan gewoon schilderen? Of zal er nog afwerkhout onder moeten? Aan wat voor hout moet ik dan denken? De boeiborden worden trespa iig.





Uiteraard ook effe 3 keer in de menie gezet.

arbo goedgekeurde steiger constructie:



ene helft vd muur op hoogte:


spantbenen in t metselwerk:





gaan geen kant meer uit zo. Ik denk dat ik de onderste gording ook maar niet vast ga zetten in de buitenmuur. Ik heb er over nagedacht en ik zie er eigenlijk t nut niet van in. als iemand me nog kan overtuigen om het wel te doen met goede argumenten, be my guest.

Inmiddels is de rest van de muur ook al op hoogte. Maar het was donker toen ik klaar was, dus geen fotos.

Ben wel blij dat deze lap klaar is, de andere muren zullen een stuk minder meters zijn door alle openingen in de wand.

Ondertussen ook nog druk opzoek naar goede gebruikte dakpannen voor een leuke prijs, t liefst sneldekkers zoals ook op ons huis zit, anders een donkere pan. Maar tot nu toe nog niets gevonden enigsinds in de buurt. Ik blijf elke dag marktplaats checken. :9 Heb ik ze niet optijd gevonden worden t toch nieuwe, a 1500 euro... als ik die kan besparen dan liever natuurlijk.
pi_151037598
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 20:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We willen met alle plezier natuurlijk langskomen om de garage in te huldigen met een feestje o.i.d. :+ *O*
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 08:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Laten we beginnen met pannenbier :P
Hahaha, iemand zegt feestje en ze worden wakker hoor. :+ We willen nog een housewarming geven als de garage af is, als er reageerders van t topic zijn die het leuk vinden om te komen zijn jullie van harte welkom hoor, ben ik wel een beetje verplicht na alle hulp. :9

ueberduitser krijgt zn eigen buffet dan, die heeft zoveel geholpen _O_ _O_

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 21:54 schreef Dreojs het volgende:
Ik zit al even te lurken. Maar wat een ontzettend bazenproject zeg! Ik ben 'gezegend' met een schuurtje van 2 bij 3, en droom van een huis waar een garage als die van jou achter past!
Thanks, leuk dat je reageert! Als je t echt wil komt het vast wel een keer! Ik had 2 jaar geleden ook nooit kunnen denken dat ik hier nu mee bezig zou zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 22:51 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Dan vind ik dat je helemaal goed bezig bent, dacht dat je er misschien al wel ervaring mee had als ik zo af en toe wat bouwtermen voorbij zie komen.
Dan ben ik wel benieuwd of het je tot nu toe nog meevalt, of is het toch meer werk dan je eerst dacht?

Wil bij mij het kleine schuurtje van 2,5 bij 2,5 achter in de tuin in de toekomst platgooien en iets nieuws gaan opbouwen van ong. 5 bij 5, en dan net als jij nu hebt gedaan alles meteen goed isoleren voor de opslag van de motor en het gereedschap. Zal dan waarschijnlijk wel met plat dak worden (dus stiekem hoop ik dat als je iets tegenvalt dat het de kapconstructie was). O-)

Maar ga zo door, ik blijf de voortgang volgen. ^O^
Op internet staat alles haha, ik kende de meeste termen ook niet voor ik hieraan begon.

als viel mee, behalve die kapconstructie. Damn wat heb ik me daar op verkeken! :9

Haha, nee hoor. Ik moet zeggen dat me tot nu toe niets echt heel erg tegen valt. tuurlijk kost het een hele hoop tijd, maar ik had geen verwachting in mn hoofd oid. Moet zeggen dat ik me nu ook amper meer realiseer hoeveel tijd dingen hebben gekost hoor... Vergeet dat snel weer als ik de vooruitgang zie! ^O^

Waarom plat dak dan? Puntje is toch veel mooier, en levert ook nog mooi wat ruimte op. Denk als je gebruikte pannen opsnort het net zo duur is. bij een plat dak moet je ook weer iemand hebben die de bitumen er op brand enzo, teminste, ik zou daar niet zelf aan beginnen...
  donderdag 26 maart 2015 @ 08:55:37 #42
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151046811
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 22:05 schreef Makrolon het volgende:
ueberduitser krijgt zn eigen buffet dan, die heeft zoveel geholpen
Een eigen buffet nog wel zeg _O- Voel me vereerd :D

Maar een garage-warming party ben ik wel voor in hoor, als mijn agenda dat toelaat. ^O^

Heb je met het metselen trouwens nog gedacht aan de open stootvoegen?

Overigens, nu een "beetje" te laat, maar was het niet mooier geweest er zo'n spekband(kopse rollaag) op 450+ zoals je woning heeft toe te passen?
En ga je ook hanekammen als rollagen maken? Ik vermoed van niet :P

Wat voor garagedeur komt er eigenlijk in?
pi_151047740
Was ongetwijfeld mooier geweest, maar wou t mezelf niet te moeilijk maken. :p

Heb ik aan gedacht! Onderste rij elke 2strekken voor waterafvoer, 5e rij elke 3 strekken voor ventilatie en van bovenaf de 5e en 6e rij geloof ik elke 3 strekken een open stootvoeg.

Hanekammen wou ik mezelf ook maar niet aan wagen. :p worden gewone rechte rollagen. Er komt een electrische sectioniaaldeur in. (Ligt al klaar)
  donderdag 26 maart 2015 @ 09:54:09 #44
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151048115
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 09:40 schreef Makrolon het volgende:
Was ongetwijfeld mooier geweest, maar wou t mezelf niet te moeilijk maken. :p
:P
Ik zit je maar te pesten hoor.
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 09:40 schreef Makrolon het volgende:
Heb ik aan gedacht! Onderste rij elke 2strekken voor waterafvoer, 5e rij elke 3 strekken voor ventilatie en van bovenaf de 5e en 6e rij geloof ik elke 3 strekken een open stootvoeg.
Top. ^O^

quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 09:40 schreef Makrolon het volgende:
Er komt een electrische sectioniaaldeur in. (Ligt al klaar)
Ik neem aan dat je rekening hebt gehouden met de inbouwhoogte etc.?
Vergeet niet de 230V aansluiting mee te nemen en als ik jou was zou ik de garagedeur schakelen naast je loopdeur. Ik had dat in ons vorige huis ook, ideaal!
pi_151049120
Haha ik heb er wel (heel kort) over nagedacht, maar t idee aan al die stenen doormidden slijpen trok me al niet. :p

Ik wou de schakelaar naast de sectionaaldeur doen, heb er ook 2 afstandsbedieningen bij. Denk dat de loopdeur niet veel gebruikt word. Maar zal er nog eens over nadenken!

De plafondhoogte bij de mensen waar ik m weg heb gehaald was 250, bij mij zitten de balken op 240. Hoop dat goed gaat, volgens mij was er nog wel wat speling.
  donderdag 26 maart 2015 @ 10:46:26 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_151049463
Goed bezig, mooie garage wordt het
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_151055273
Haal het cement weg rond je hout. Als de muur nat wordt trekt dat in je hout. Al zou het bovenin de muur wel meevallen met vocht. Maar ook vrijhouden voor het andere krimp en uitzettingsgedrag van hout tov metselwerk. Anders blijft dat voegwerk niet heel.
pi_151072581
quote:
Ondertussen ook nog druk opzoek naar goede gebruikte dakpannen voor een leuke prijs, t liefst sneldekkers zoals ook op ons huis zit, anders een donkere pan. Maar tot nu toe nog niets gevonden enigsinds in de buurt. Ik blijf elke dag marktplaats checken. :9 Heb ik ze niet optijd gevonden worden t toch nieuwe, a 1500 euro... als ik die kan besparen dan liever natuurlijk.
Heb je al eens geïnformeerd/gekeken bij Uenk Bouwsloop in Terwolde? Hebben veel 2e hands dakpannen en naar mijn mening ook wel voor een redelijke prijs.
pi_151076337
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 22:05 schreef Makrolon het volgende:
[..]

Op internet staat alles haha, ik kende de meeste termen ook niet voor ik hieraan begon.

als viel mee, behalve die kapconstructie. Damn wat heb ik me daar op verkeken! :9

Haha, nee hoor. Ik moet zeggen dat me tot nu toe niets echt heel erg tegen valt. tuurlijk kost het een hele hoop tijd, maar ik had geen verwachting in mn hoofd oid. Moet zeggen dat ik me nu ook amper meer realiseer hoeveel tijd dingen hebben gekost hoor... Vergeet dat snel weer als ik de vooruitgang zie! ^O^

Waarom plat dak dan? Puntje is toch veel mooier, en levert ook nog mooi wat ruimte op. Denk als je gebruikte pannen opsnort het net zo duur is. bij een plat dak moet je ook weer iemand hebben die de bitumen er op brand enzo, teminste, ik zou daar niet zelf aan beginnen...
Ja absoluut, veel mooier en ruimer! Ik ben alleen bang dat ik geen bouwvergunning ga krijgen voor een puntdak, aangezien alle schuren in de buurt een plat dak hebben. Maar ik ga zeker navragen of het mogelijk is als ik zover ben, maar momenteel heb ik nog genoeg werk aan het huis zelf. :P

Ik heb helaas niet zoveel eigen grond als jullie bij de woning hebben, alle achtertuinen grenzen hier aan elkaar dus als de schuur hoger wordt kijken er meerdere mensen tegen de schuur aan. Ik heb gelukkig wel een hoekwoning waardoor ik met de motor via een steeg in de achtertuin kan komen straks. :)

Hoeveel pannen heb je eigenlijk nodig? Als ik op marktplaats naar 'sneldek' zoek vind ik wel een paar partijen voor nette prijzen, heb je natuurlijk wel flink vieze pannen maar die zou je dan gewoon schoon kunnen maken lijkt me. Of zoek je iets anders?

[ Bericht 5% gewijzigd door Tom_ op 26-03-2015 23:10:15 ]
  donderdag 26 maart 2015 @ 23:48:32 #50
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_151078393
:{w ik kom alleen als Lucille Werner ook is uitgenodigd en haar knikspantjes heeft goedgekeurd :P
pi_151080255
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 23:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
:{w ik kom alleen als Lucille Werner ook is uitgenodigd en haar knikspantjes heeft goedgekeurd :P
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, er is geen traplift.
pi_151132033
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 10:46 schreef daNpy het volgende:
Goed bezig, mooie garage wordt het
Dankjewel!

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Haal het cement weg rond je hout. Als de muur nat wordt trekt dat in je hout. Al zou het bovenin de muur wel meevallen met vocht. Maar ook vrijhouden voor het andere krimp en uitzettingsgedrag van hout tov metselwerk. Anders blijft dat voegwerk niet heel.
Hmm, ik dacht dat de menie was om intrekken van vocht tegen te gaan? En dacht juist dat t zo mooi stevig vast kwam te zitten, de vloerbalken zitten toch ook in de specie? Of is dat anders omdat dat de droge binnenmuur is? Dat van die uitzetting klinkt wel logisch ja...

Niet dat ik aan je kennis twijfel hoor, probeer t gewoon logisch te bekijken. :)

quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 21:38 schreef Doraj het volgende:

[..]

Heb je al eens geïnformeerd/gekeken bij Uenk Bouwsloop in Terwolde? Hebben veel 2e hands dakpannen en naar mijn mening ook wel voor een redelijke prijs.
Zal daar eens informeren, heb die naam al vaker langs horen komen de afgelopen dagen!

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 22:56 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Ja absoluut, veel mooier en ruimer! Ik ben alleen bang dat ik geen bouwvergunning ga krijgen voor een puntdak, aangezien alle schuren in de buurt een plat dak hebben. Maar ik ga zeker navragen of het mogelijk is als ik zover ben, maar momenteel heb ik nog genoeg werk aan het huis zelf. :P

Ik heb helaas niet zoveel eigen grond als jullie bij de woning hebben, alle achtertuinen grenzen hier aan elkaar dus als de schuur hoger wordt kijken er meerdere mensen tegen de schuur aan. Ik heb gelukkig wel een hoekwoning waardoor ik met de motor via een steeg in de achtertuin kan komen straks. :)

Hoeveel pannen heb je eigenlijk nodig? Als ik op marktplaats naar 'sneldek' zoek vind ik wel een paar partijen voor nette prijzen, heb je natuurlijk wel flink vieze pannen maar die zou je dan gewoon schoon kunnen maken lijkt me. Of zoek je iets anders?
Zon 70 vierkante meter, das 3,5 ton als ik uitga van 50 kg per meter, dus dat word al 2 keer rijden, heb daarom niet zon zin om het heel ver weg te gaan halen... En ik zoek een complete set met kantpannen en nokpannen. Anders word t weer een uitdaging om die er bij te vinden.

Maar heb misschien een partij gevonden van 100 m2 een half uurtje rijden hier vandaan. enig minpuntje is dat ik t zelf van het dak moet halen, wel gratis. Ga er morgen kijken. Zijn inderdaad sneldekkers, die liggen op t huis ook en die blijven er vind ik wel redelijk uit zien als ze ouder zijn.

Heb nog even een vraag, Ik wil toch een hoeklijntje onder de rollaag boven de roldeur gaan leggen. de andere overspanningen wou ik oplossen met murfor, maar die rollaag boven de roldeur krijgt best wat te verdragen dus vandaar die hoeklijn,

Nu zijn er volgens mij wel meelezers die uit kunnen rekenen hoeveel gewicht zon latei kan hebben,

er komt max 2 ton boven die latei, dan heb ik de complete punt meegepakt, terwijl de helft al naast de latei komt, en 400 kg voor de dakbelasting, die eigenlijk vooral op de binnenmuur steunt.

Bij enige twijfel pak ik weer een hoeklijn van 200 x 100 x 10
maar als jullie zeggen dat een hoeklijn van 100 x 100 x 8 ook voldoet dan pak ik liever die uiteraard, makkelijker hanteerbaar en goedkoper.

dus de vraag: voldoet een hoeklijn 100 x 100 x 8 voor een overspanning van 250 cm, met max 2000 kilo er boven.
  zaterdag 28 maart 2015 @ 19:23:15 #53
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151132141
Als die menie onvoldoende is, anders de specie direct rond je vloerbalken vervangen door siliconen of een ander synthetisch materiaal? Dan blijven ze mooi vastzitten zonder dat er vocht direct de balken in kan.
pi_151133631
Als kit is urethaankit veel beter, het liefste die van sikaflex. Siliconenkit gaat minder lang mee en kun je problemen krijgen met verven. Menie sealt inderdaad niet, beter kun je iets epoxy of urethaan gebruiken
pi_151238213
Ik was vanmiddag lekker aan het klussen tot ik gestoord werd door 3 mannen vd gemeente apeldoorn... Ze waren getipt dat ik aan het bouwen was en kwamen daarom kijken.

Ze zijn aan het meten gegaan en blijkbaar heeft die andere man waar ik geweest ben van de gemeente mij verkeerd voorgelicht en had ik nooit vergunningsvrij mogen bouwen...

Ik moest per direct stoppen met de werkzaamheden en ze gaan alles verder uitzoeken. Maar de kans is heel groot dat ik of alles weer af moet breken, of maar 30m2 mag met een platdak.

Ben er goed ziek van. Morgen hoor ik meer...
pi_151238995
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 20:42 schreef Makrolon het volgende:
Ik was vanmiddag lekker aan het klussen tot ik gestoord werd door 3 mannen vd gemeente apeldoorn... Ze waren getipt dat ik aan het bouwen was en kwamen daarom kijken.

Ze zijn aan het meten gegaan en blijkbaar heeft die andere man waar ik geweest ben van de gemeente mij verkeerd voorgelicht en had ik nooit vergunningsvrij mogen bouwen...

Ik moest per direct stoppen met de werkzaamheden en ze gaan alles verder uitzoeken. Maar de kans is heel groot dat ik of alles weer af moet breken, of maar 30m2 mag met een platdak.

Ben er goed ziek van. Morgen hoor ik meer...
Wat ontzettend klote! Zit ondertussen al tijdenlang mee te lurken en te genieten van je vorderingen, maar als je op zo'n manier genaaid wordt en, in het ergste geval, een deel af moet breken,,, :(

Wat is de maximaal toegestaande hoogte en oppervlakte?
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_151239144
oeps, dubbel
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_151239591
Pardon? Heb je zwart op wit dat je gewoon mag bouwen? Het is toch kapitaalvernietiging als je alles weer moet afbouwen? Lijkt me niet de bedoeling.

Behoorlijke shitzooi! Daar komt 'ie: Hebben ze niets beters te doen?
  dinsdag 31 maart 2015 @ 21:10:13 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_151239940
30m2 maar?
Wat staat er in het bestemmingsplan?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_151240578
1 april mensen :D

[ Bericht 48% gewijzigd door Vonkenboer op 31-03-2015 21:51:41 (edit; orginele post terug gezet ) ]
pi_151241241
Ik moest aan je denken met de storm... Gelukkig gaat dat goed.

Maar die gemeente, wat de fuk }:|
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 31 maart 2015 @ 21:40:59 #62
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151241610
Het contact dat je eerder hebt gehad was zeker alleen mondeling? Dan zal het waarschijnlijk een lastig verhaal worden. Ik hoop voor je dat je toch door mag, maar dit zijn sowieso geen leuke grappen zo laat in je project :N

Hebben die ambtenaren nog laten doorschemeren of ze er zelf achter zijn gekomen, of een tip hebben gehad van één van je buren?
  Moderator dinsdag 31 maart 2015 @ 21:52:40 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151242183
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 21:32 schreef Gieliovd het volgende:
Ik moest aan je denken met de storm... Gelukkig gaat dat goed.

Maar die gemeente, wat de fuk }:|
Ben je blij dat je met bloed zweet en tranen gebouwde garage al dat natuur geweld overleefd.
Komt de door de buurt ingelichte gemeente je bouw stil leggen ! -O- :X
  dinsdag 31 maart 2015 @ 21:54:02 #64
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151242257
Dat is ellendig.
En als je op omgevingsloket checkt? Is het dan ook vergunningsplichtig? Met een beetje geluk mag het volgens die site wel en kan je dat als argument opvoeren. Die ambtenaren interpreteren de regels doorgaans ook maar vanuit hun eigen wereld.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 22:25:06 #65
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151244086
Jezus wat een beroerd nieuws!
Maar de hele welstand bestaat uit mensen die moeten zeiken om zichzelf bezig te houden. Ik lig er ook regelmatig mee overhoop.

Maar wat zegt het omgevingsloket? Dat is meer leidend dan 1 of andere knakker die de regeltjes op zijn manier uitlegt.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_151246070
Zijn niet mensen die moeten zijken, het is gewoon vervelend dat ts verkeerd is ingelicht. Anders had men bezwaar kunnen maken. En dat is iedereen z'n goed recht, bijvoorbeeld wanneer het bij een andere bewoner wel zou zijn afgekeurd.
pi_151246513
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 21:40 schreef Barrah het volgende:
Het contact dat je eerder hebt gehad was zeker alleen mondeling? Dan zal het waarschijnlijk een lastig verhaal worden. Ik hoop voor je dat je toch door mag, maar dit zijn sowieso geen leuke grappen zo laat in je project :N

Hebben die ambtenaren nog laten doorschemeren of ze er zelf achter zijn gekomen, of een tip hebben gehad van één van je buren?
Trap er niet in :{
  dinsdag 31 maart 2015 @ 23:51:08 #68
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151248105
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 21:54 schreef bleiblei het volgende:
Dat is ellendig.
En als je op omgevingsloket checkt? Is het dan ook vergunningsplichtig? Met een beetje geluk mag het volgens die site wel en kan je dat als argument opvoeren. Die ambtenaren interpreteren de regels doorgaans ook maar vanuit hun eigen wereld.
Dat dus!
Ik hoop voor je dat dit met een sisser afloopt Makrolon.
pi_151250242
_O-
  woensdag 1 april 2015 @ 07:00:19 #70
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151251211
Als het een 1-aprilgrap was issie briljant. Maar over zoiets gelijk 1 april roepen lijkt me heel pijnlijk als het gewoon waar is.
pi_151251339
Nou de gemeente belde vanochtend al vroeg op. Ze vroegen me welke datum het was vandaag. (a)

Ahh, sorry jongens. :+ ik voel me wel een beetje schuldig na al die behulpzame reacties (k)

Ik kneep hem gister toch wel een beetje, met die enorm harde wind. Maar hij heeft de test doorstaan :D
  woensdag 1 april 2015 @ 08:04:58 #72
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151251699
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 07:20 schreef Makrolon het volgende:
Nou de gemeente belde vanochtend al vroeg op. Ze vroegen me welke datum het was vandaag. (a)

Ahh, sorry jongens. :+ ik voel me wel een beetje schuldig na al die behulpzame reacties (k)

Ik kneep hem gister toch wel een beetje, met die enorm harde wind. Maar hij heeft de test doorstaan :D
Tsssk ;)
  woensdag 1 april 2015 @ 08:13:52 #73
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151251781
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 07:20 schreef Makrolon het volgende:
Nou de gemeente belde vanochtend al vroeg op. Ze vroegen me welke datum het was vandaag. (a)

Ahh, sorry jongens. :+ ik voel me wel een beetje schuldig na al die behulpzame reacties (k)
o|O _O-
pi_151253046
>:)
Lange benen koud hoofd.
  woensdag 1 april 2015 @ 11:41:53 #75
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_151256925
Voor straf een jaar op de zolderkamer wonen ~O>
Ow wacht _O- dit is Fok!
  woensdag 1 april 2015 @ 12:22:32 #76
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151258068
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 07:20 schreef Makrolon het volgende:
Nou de gemeente belde vanochtend al vroeg op. Ze vroegen me welke datum het was vandaag. (a)

Ahh, sorry jongens. :+ ik voel me wel een beetje schuldig na al die behulpzame reacties (k)

Ik kneep hem gister toch wel een beetje, met die enorm harde wind. Maar hij heeft de test doorstaan :D
Markolon: _O- _O- _O_ _O_ _O- _O-

Ik en diverse andere: |:( |:( :|W :|W |:( |:(
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_151258191
Lul. }:|


:|W _O-
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 1 april 2015 @ 12:51:42 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151259054
Hahaha
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 april 2015 @ 15:28:03 #79
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151264512
Leuke april grap, maar bouw je dit echt vergunningsvrij? Makkelijke gemeente zeg.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 1 april 2015 @ 16:02:47 #80
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151265729
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:28 schreef Bramito het volgende:
maar bouw je dit echt vergunningsvrij? Makkelijke gemeente zeg.
Waarom is dat een gemakkelijke gemeente dan? Vergunningsvrij bouwen is namelijk aardig uitgebreid hoor, je mag best veel!

Ik heb even een vergunningscheck gedaan op ons oude adres in NL voor zo'n soortgelijke garage, gewoon vergunningsvrij hoor.
  woensdag 1 april 2015 @ 16:15:56 #81
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151266182
Ach ja ik heb ook als enige referentie de gemeente van m'n ouders en die moesten voor een uitbouw van 3 meter een vergunning aanvragen, maar goed dat is natuurlijk iets anders.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 1 april 2015 @ 16:30:04 #82
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151266789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 16:15 schreef Bramito het volgende:
maar goed dat is natuurlijk iets anders.
correct... :P
pi_151267704
Nu de regels aangepast zijn vorig jaar geloof ik had ik zelfs nog groter gemogen :p is nu een bepaald percentage van je perceel geloof ik
  PR/Manusje van alles woensdag 1 april 2015 @ 18:04:27 #84
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_151269343
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 16:57 schreef Makrolon het volgende:
Nu de regels aangepast zijn vorig jaar geloof ik had ik zelfs nog groter gemogen :p is nu een bepaald percentage van je perceel geloof ik
was altijd al zo. Niet meer dan 50% van je kavel bebouwen. Nokhoogte van 4 meter nog wat. En een meter van de erfgrens af. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 1 april 2015 @ 18:21:13 #85
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151269764
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 16:15 schreef Bramito het volgende:
Ach ja ik heb ook als enige referentie de gemeente van m'n ouders en die moesten voor een uitbouw van 3 meter een vergunning aanvragen, maar goed dat is natuurlijk iets anders.
Vijf jaar terug moesten we een lichte vergunning hebben voor een aanbouw van 2m en hadden we een volledigé vergunning moeten hebben voor een aanbouw van 2,5m of meer.

En vorig jaar heb ik vergunningsvrij een terrasoverkapping van 3x7 met een nokhoogte van 4,5m op de erfgrens gezet.

Nieuwe regels ftw. 8-)
  woensdag 1 april 2015 @ 18:22:35 #86
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151269809
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 18:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

was altijd al zo. Niet meer dan 50% van je kavel bebouwen. Nokhoogte van 4 meter nog wat. En een meter van de erfgrens af. :D
Verschilt per gemeente :) .
  woensdag 1 april 2015 @ 19:57:53 #87
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151273389
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 18:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Verschilt per gemeente :) .
:)
pi_151320364
Effe kleine update! dinsdag met de harde wind nog wat kleine voorbereidende dingen gedaan voor de voorgevel.

electra aangelegd:













De kabel die helemaal naar boven gaat is de voeding voor de zolder, kabel die uit de al gemetselde muur komt is voor de schemerschakelaar voor de verlichting. (is 3 aderig eigenlijk genoeg voor een schemerschakelaar??) Kabel die de bocht om gaat is voor de buitenverlichting op de lange zijde met de 2 grote ramen er in, kabel naast de roldeur is voor de schakelaar vd roldeur, en die boven de roldeur uit komt is voor 2 spotjes die daar komen.

Heb nagedacht over wat je zei ueberduitser, maar ik denk dat in de praktijk ik de roldeur toch met de afstandsbediening van uit huis open doe en dan daardoor naar binnen ga. Mocht ik later toch nog behoefte hebben aan een schakelaar naast de loopdeur regel ik dat wel met klikaanklikuit. :)

toen de isolatie er deels tegenaan gezet en de dpc folie goed op t stelkozijn vast gemaakt:



Van t weekeind beginnen met de voorgevel te metselen hoop ik! *D
  vrijdag 3 april 2015 @ 09:31:15 #89
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_151320562
Kabel voor stroom op zolder ^O^
Internet via wifi uit huis :?
  Moderator vrijdag 3 april 2015 @ 09:31:58 #90
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151320573
Wordt echt mooi. Ben wel jaloers op zo'n schuur
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 3 april 2015 @ 10:39:36 #91
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151321916
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 09:17 schreef Makrolon het volgende:

De kabel die helemaal naar boven gaat is de voeding voor de zolder, kabel die uit de al gemetselde muur komt is voor de schemerschakelaar voor de verlichting. (is 3 aderig eigenlijk genoeg voor een schemerschakelaar??)
Nee, met een drie aderige kabel ga je dat niet redden; schemerschakelaar moet een vieraderige kabel hebben !

Fase + Nul + Aarde (bruin, blauw, geel-groen)
En een draad waarmee je de verlichting schakeld; die is dan vaak (bij kabel) zwart of grijs :)
pi_151323000
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, met een drie aderige kabel ga je dat niet redden; schemerschakelaar moet een vieraderige kabel hebben !

Fase + Nul + Aarde (bruin, blauw, geel-groen)
En een draad waarmee je de verlichting schakeld; die is dan vaak (bij kabel) zwart of grijs :)
Kut. :p en 4 aderig ymvk gaat natuurlijk weer niet door een 16mm buis. Mag ik de schemerschakelaar met vd draad aansluiten als ik zorg dat de buis tot in de behuizing vd schakelaar komt?

Iig goed dat ik t toch nog even heb gevraagd :9
  Moderator vrijdag 3 april 2015 @ 13:08:30 #93
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151326041
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2015 11:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Kut. :p en 4 aderig ymvk gaat natuurlijk weer niet door een 16mm buis. Mag ik de schemerschakelaar met vd draad aansluiten als ik zorg dat de buis tot in de behuizing vd schakelaar komt?

Iig goed dat ik t toch nog even heb gevraagd :9
Vieraderig past wel door een 16 mm buis; je hebt er wel wat "gevoel" voor nodig zeg maar... :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 03-04-2015 18:32:51 ]
  vrijdag 3 april 2015 @ 18:17:03 #94
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_151334945
Gaaf!!! Mooi werk man :7
Laat die handjes wapperen!
pi_151339804
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 13:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vieraderig past wel door een 16 mm buis; je hebt er wel wat "gevoel" voor nodig zeg maar... :P
Groene zeep en durex
  vrijdag 3 april 2015 @ 21:26:12 #96
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_151342090
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 13:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vieraderig past wel door een 16 mm buis; je hebt er wel wat "gevoel" voor nodig zeg maar... :P
en in het geval van buigwerk..... niet te strak gebogen :P al hoeft dat met kabel natuurlijk niet.
pi_151346757
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 13:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vieraderig past wel door een 16 mm buis; je hebt er wel wat "gevoel" voor nodig zeg maar... :P
Ok, dan frot ik er een 4 x 2.5 doorheen. Knip ik mn buigwerk er wel tussenuit, daar gaat het niet doorheen willen. :+

Vind t eigenlijk wel overbodig, aarde bij een schemerschakelaar. T ding komt op een plek waar aanraking niet mogelijk is zonder trap, en is van kunstof. Maargoed, zal t maar doen zoals het hoort :9

Thanks voor je reactie iig. :)
pi_151346788
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 18:17 schreef Gieliovd het volgende:
Gaaf!!! Mooi werk man :7
Thanks!!
  Moderator zaterdag 4 april 2015 @ 13:06:30 #99
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151355507
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2015 23:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ok, dan frot ik er een 4 x 2.5 doorheen. Knip ik mn buigwerk er wel tussenuit, daar gaat het niet doorheen willen. :+

Vind t eigenlijk wel overbodig, aarde bij een schemerschakelaar. T ding komt op een plek waar aanraking niet mogelijk is zonder trap, en is van kunstof. Maargoed, zal t maar doen zoals het hoort :9

Thanks voor je reactie iig. :)
De groen gele aarde draad mag je bij ymvk of xmvk kabel nergens anders voor gebruiken dan voor de randaarde van een apparaat of toestel of in jou geval de schemerschakelaar.

En dat is dus uiteindelijk de reden dat je een vier of vijfaderige kabel moet toepassen.
pi_151404026
Zoo, de eerste stenen van de voorgevel liggen/staan :9

Eerst begonnen met dat $%^#&%^$ werk, namelijk de metsel profielen stellen. Ik heb daar zon hekel aan he :9

Toen ze stonden peil over gezet op de profielen, met mn nieuwe laser _O_ _O_ _O_ _O_ voor dat apparaat. Werkt zo mooi zeg, ga ik nog een hoop plezier van hebben denk ik zo.


goed, toen zon uurtje bezig geweest met stenen leggen, kijken hoe t uit komt, weer weg halen, weer neer leggen, op maat maken, enz enz enz. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het erg handig was geweest als ik de sparingen voor de roldeur en de ramen op maat had gemaakt zodat t mooi uit kwam met hele stenen... Dat heb ik niet gedaan en om dat nu nog te gaan doen is simpelweg te laat... Ik heb het nu redelijk mooi opgelost denk ik zo, en mooier lukte me echt niet... Zometeen zien jullie hoe ik t opgelost heb.
fotos!

overzicht:



closeups




Die kant paste allemaal erg mooi met hele stenen! Nu de andere kant....

niets aan de hand zou je denken:


Haha, mis!


Kon echt niet anders... Alleen effe een vraagje, die ruimte tussen binnenmuur en buitenmuur waar ze samen komen op dat punt is ca een cm, ik dacht eerst om t op te vullen met pur zodat het vocht vd buitenmuur nooit naar de binnenmuur kan doorslaan... Maar voor t bevestigen van de roldeur zou t makkelijker zijn als ik t opvul met specie. Wat denken jullie?

rest van de muur:




zien jullie waar ik gesmokkeld heb met niet-hele stenen? ;)

en dan nog even mn pro tool voor 12 mm stootvoegen :+


Heb ook om de strek op de isolatieplaten 2 strepen waterpas op de muur gezet, zodat ik altijd precies boven elkaar blijf met de stootvoegen.

Bij dit muurtje zitten een stuk minder stenen in een lengte... maar denk dat ik er net zo lang mee bezig zal zijn als met de lange muur... t is zoveel maatwerk. Wel heel tof om te zien dat het tot nu toe echt netjes word. :)
pi_151404142
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 13:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De groen gele aarde draad mag je bij ymvk of xmvk kabel nergens anders voor gebruiken dan voor de randaarde van een apparaat of toestel of in jou geval de schemerschakelaar.

En dat is dus uiteindelijk de reden dat je een vier of vijfaderige kabel moet toepassen.
Ahh, helder. Ik dacht dat je bij kabel met de kleuren mocht doen wat je wou. Ergens wel logisch dat je met geelgroen niets anders mag doen.

Is het niet op te lossen met een stukje zwarte tape er omheen eigenlijk??
pi_151407170
voor de roldeur, heb je een cassete op het oog ? , dan zit gewicht boven in en hoef je niet bang te zijn dat het gewicht problemen zal geven .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_151407724
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 22:29 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ahh, helder. Ik dacht dat je bij kabel met de kleuren mocht doen wat je wou. Ergens wel logisch dat je met geelgroen niets anders mag doen.

Is het niet op te lossen met een stukje zwarte tape er omheen eigenlijk??
Tuurlijk wel, vb denk vooral vanuit zijn vak en de theorie van de nen 1010.

Geel/groen is tegenwoordig ook 2.5 kwadraat in dit soort kabels
pi_151410723
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 23:43 schreef Cybersijp het volgende:
voor de roldeur, heb je een cassete op het oog ? , dan zit gewicht boven in en hoef je niet bang te zijn dat het gewicht problemen zal geven .
Ik heb al een sectionaaldeur klaar ligfen. :) maar de muur waar ie op moet komen nu is maar 5 cm dik... Als ik daar 8 mm in moet boren om de rails vd te deur te monteren gaan die stenn meteen barsten lijkt me...


quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 00:04 schreef straceaem het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, vb denk vooral vanuit zijn vak en de theorie van de nen 1010.

Geel/groen is tegenwoordig ook 2.5 kwadraat in dit soort kabels
Oh, ik snap ook wel dat t wel funtioneerd, maar wil het wel doen zoals het hoort eigenlijk.
  maandag 6 april 2015 @ 08:20:11 #105
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151410738
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 08:18 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik heb al een sectionaaldeur klaar ligfen. :) maar de muur waar ie op moet komen nu is maar 5 cm dik... Als ik daar 8 mm in moet boren om de rails vd te deur te monteren gaan die stenn meteen barsten lijkt me...

[..]
Druk dat spouwtje van 1cm dan maar vol.
pi_151410774
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 08:20 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Druk dat spouwtje van 1cm dan maar vol.
Zou ik geen problemen krijgen met doorslaand vocht?
  maandag 6 april 2015 @ 08:31:56 #107
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151410801
Je zit daar toch al in een ongeisoleerd detail en het is droog daar, doorslaand vocht zal wel meevallen daar denk ik. Vertrouw je het toch niet, niet doen. Maar dan zul je iets moeten bedenken om de rails van de overheaddeur wel goed stabiel te bevestigen.

Heb je trouwens de overige kozijnen ook niet op koppenmaat gemaakt en gesteld?
pi_151410829
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 08:31 schreef ueberduitser het volgende:
Je zit daar toch al in een ongeisoleerd detail en het is droog daar, doorslaand vocht zal wel meevallen daar denk ik. Vertrouw je het toch niet, niet doen. Maar dan zul je iets moeten bedenken om de rails van de overheaddeur wel goed stabiel te bevestigen.

Heb je trouwens de overige kozijnen ook niet op koppenmaat gemaakt en gesteld?
Dat is waar. Ik zal mn gedachte er nog eens over laten gaan hoe ik die deur toch stabiel kan bevestigen. En anders maar vol stoppen inderdaad.


Nope, de rest ook niet... :@
  maandag 6 april 2015 @ 08:45:19 #109
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151410906
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 08:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nope, de rest ook niet... :@
jammer, had het eerder moeten schreeuwen dus. Heb er namelijk wel aan gedacht toe je de kozijnen gesteld had.
Wordt nog leuk puzzelen dus. Hoop dat ze niet ver uit de buurt staan van een koppenmaat, dan kun je met de stootvoeg nog wat goedmaken
  Moderator maandag 6 april 2015 @ 11:44:03 #110
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151413124
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 00:04 schreef straceaem het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, vb denk vooral vanuit zijn vak en de theorie van de nen 1010.

Geel/groen is tegenwoordig ook 2.5 kwadraat in dit soort kabels
Even de NEN1010 er bij gepakt; in feite mag je de aarde draad voor niks anders gebruiken dan
voor de aarde of potentiaalvereffening of PEN leiding.

Omkleuren mag best; maar dan alles behalve de aarde draad. :)

514.3.3 - Beschermingsleiding

Beschermingsleidingen moeten worden aangeduid met de kleurencombinatie groen-geel en deze kleurencombinatie mag voor geen enkel ander doeleinde worden toegepast.
pi_151413251
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 11:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Even de NEN1010 er bij gepakt; in feite mag je de aarde draad voor niks anders gebruiken dan
voor de aarde of potentiaalvereffening of PEN leiding.

Omkleuren mag best; maar dan alles behalve de aarde draad. :)

514.3.3 - Beschermingsleiding

Beschermingsleidingen moeten worden aangeduid met de kleurencombinatie groen-geel en deze kleurencombinatie mag voor geen enkel ander doeleinde worden toegepast.
Dat zei ik al, formeel kan ik je niet betrappen op een onjuistheid. Maar in praktische zin in een huisinstallatie aangelegd door een amateur kan er best een oogje worden dicht geknepen.

Er is geen technische reden om de aarde draad niet te omkleuren.
pi_151413314
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 11:50 schreef straceaem het volgende:

[..]

Dat zei ik al, formeel kan ik je niet betrappen op een onjuistheid. Maar in praktische zin in een huisinstallatie aangelegd door een amateur kan er best een oogje worden dicht geknepen.

Er is geen technische reden om de aarde draad niet te omkleuren.
Tot dat er een ander opeens iets aan de installatie moet doen, Ook een beetje amateur hoort zich aan de regels te houden!
  Moderator maandag 6 april 2015 @ 12:30:32 #113
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151414155
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 11:50 schreef straceaem het volgende:

[..]

Dat zei ik al, formeel kan ik je niet betrappen op een onjuistheid. Maar in praktische zin in een huisinstallatie aangelegd door een amateur kan er best een oogje worden dicht geknepen.

Er is geen technische reden om de aarde draad niet te omkleuren.
Tot dat een leek; die het zelf niet gemaakt heeft een optater ergens van krijgt doordat er een lul is geweest die de aarde als schakeldraad is gaan gebruiken !
  maandag 6 april 2015 @ 14:42:41 #114
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_151417392
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 12:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Tot dat een leek; die het zelf niet gemaakt heeft een optater ergens van krijgt doordat er een lul is geweest die de aarde als schakeldraad is gaan gebruiken !
Precies.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_151422936
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 12:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Tot dat een leek; die het zelf niet gemaakt heeft een optater ergens van krijgt doordat er een lul is geweest die de aarde als schakeldraad is gaan gebruiken !
Als je alle huizen in nl gaat controleren volgens de nen 1010 dan word 95% afgekeurd. Persoonlijk zou ik de draad gewoon tapen aan beide einde en niet wakker van liggen
  Moderator maandag 6 april 2015 @ 18:25:32 #116
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151424539
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 17:33 schreef straceaem het volgende:

[..]

Als je alle huizen in nl gaat controleren volgens de nen 1010 dan word 95% afgekeurd. Persoonlijk zou ik de draad gewoon tapen aan beide einde en niet wakker van liggen
Dus omdat je beweerd dat in ieder huis wel wat loos is wat niet conform de voorschriften zou kunnen zijn; moet ts het ook maar zo half/half uitvoeren... }:|
  maandag 6 april 2015 @ 18:28:03 #117
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151424615
Ga de groen/geel NIET gebruiken als iets anders.
Ik heb hier zelf namelijk bijna het leven door gelaten.

Hier in huis had een hobby-Bob stroom naar zolder gelegd.
Blauw was netjes 0
Bruin was netjes fase
Groen/geel had die tyfusidioot ook maar een fase van gemaakt.
De nodige seconden vastgeplakt gezeten en op het nippertje na niet van de zoldervloer door de trappengaten naar beneden gestort.
Bruin/blauw wisselen zie je nog aankomen, maar prik op een aardedraad zetten dan moeten ze je (laat ik clarkson even quoten) standrechtelijk afschieten in het bijzijn van je familie.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_151428222
waarom mensen toch een excuus gaan verzinnen om iets te doen wat tegen de voorschriften is, wat ze ook zelf heel goed weten....
  PR/Manusje van alles maandag 6 april 2015 @ 20:17:32 #119
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_151428602
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 08:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat is waar. Ik zal mn gedachte er nog eens over laten gaan hoe ik die deur toch stabiel kan bevestigen. En anders maar vol stoppen inderdaad.

Nope, de rest ook niet... :@
Als je het echt stevig wil doen moet je hem aan je kalkzandsteen bevestigen. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_151435332
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 18:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dus omdat je beweerd dat in ieder huis wel wat loos is wat niet conform de voorschriften zou kunnen zijn; moet ts het ook maar zo half/half uitvoeren... }:|
En dat is precies de reden dat mensen geen antwoord zouden mogen kunnen geven op een klusforum!
  maandag 6 april 2015 @ 22:52:07 #121
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_151435648
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 22:44 schreef tiho1 het volgende:

[..]

En dat is precies de reden dat mensen geen antwoord zouden mogen kunnen geven op een klusforum!
Heerlijk, het lijkt wel een religie. Mensen die een andere mening hebben het zwijgen op willen leggen >:)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  dinsdag 7 april 2015 @ 00:01:51 #122
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151437927
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 22:52 schreef boertie het volgende:

[..]

Heerlijk, het lijkt wel een religie. Mensen die een andere mening hebben het zwijgen op willen leggen >:)
Juist om dit soort gevaarlijk gepruts te voorkomen is het antwoorden op klusfora goed!!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  dinsdag 7 april 2015 @ 00:05:45 #123
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151438003
aan alle kanten van je garage is het toch schemerig?
Waarom niet ergens anders een 4 aderige kabel maken?
Gebruik je die 3 aderige die nu al "vast" zit voor wat anders of gebruik je hem helemaal niet.

Een schemerschakelaar is niet echt heel spannend waar die hangt. Hooguit ivm schaduw etc iets meer of minder gevoelig instellen.

Alles beter dan aarde als schakeldraad gebruiken (ik kom persoonlijk je garage platbranden als je deze tot prachtig uitgevoerde klus met zoiets verpest).
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_151440824
That escalated quickly. :p van een vraagje over het aansluiten van een schakelaar naar iemand die mn garage in de fik wil steken. :+

Geen zorgen, ik maak er open bochten van en trek er gewoon 4 x 2.5 doorheen.
Die schemerschakelaar zit daar om dat ik dat ding niet in het zicht wil hebben aan de voorgevel. :)


quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 08:45 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

jammer, had het eerder moeten schreeuwen dus. Heb er namelijk wel aan gedacht toe je de kozijnen gesteld had.
Wordt nog leuk puzzelen dus. Hoop dat ze niet ver uit de buurt staan van een koppenmaat, dan kun je met de stootvoeg nog wat goedmaken
Ach, ik had het zelf ook kunnen bedenken. Maar volgens mij komt t redelijk mooi uit! Tussen de ramen en deur zit 98 cm, 4 strekken + voeg is 88 cm, daar een halfje bij en t komt precies uit! Ofja, net niet, maar dat vang ik wel op in de voegen.
pi_151442738
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 00:05 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Alles beter dan aarde als schakeldraad gebruiken (ik kom persoonlijk je garage platbranden als je deze tot prachtig uitgevoerde klus met zoiets verpest).
Nou nou, kom je dan ook al mijn 'projecten' platbranden? :'(

Een zwart isolatietapje ligt er binnen een paar jaar af, maar een stukje krimpkous met lijm erin eromheen,
en dan zie ik er persoonlijk niet zoveel kwaad maar in...maar snap waarom de regels anders zeggen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 08:37 schreef Makrolon het volgende:
Geen zorgen, ik maak er open bochten van en trek er gewoon 4 x 2.5 doorheen.
Ugh. Als ik iets lelijk vind; zijn het open bochten. Die probeer ik altijd te vermijden.

Ik weet niet wat voor kabel je hebt? YmVK of XmVK? Bij XmVK 3x25mmq2 kan je makkelijk
nog een losse 1,5mm2 schakeldraad bij kwijt in de buis. Been there done that.
pi_151442984
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 10:25 schreef naaa het volgende:

[..]

Nou nou, kom je dan ook al mijn 'projecten' platbranden? :'(

Een zwart isolatietapje ligt er binnen een paar jaar af, maar een stukje krimpkous met lijm erin eromheen,
en dan zie ik er persoonlijk niet zoveel kwaad maar in...maar snap waarom de regels anders zeggen.

[..]

Ugh. Als ik iets lelijk vind; zijn het open bochten. Die probeer ik altijd te vermijden.

Ik weet niet wat voor kabel je hebt? YmVK of XmVK? Bij XmVK 3x25mmq2 kan je makkelijk
nog een losse 1,5mm2 schakeldraad bij kwijt in de buis. Been there done that.

Als je die open bochten in de spouw ooit nog gaat zien heb ik ergens iets goed fout gedaan. :+

Dan vind ik een zwart tapeje om de aarde een betere oplossing dan een losse schakeldraad er bij in trekken als ik eerlijk ben.
pi_151443209
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 10:37 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als je die open bochten in de spouw ooit nog gaat zien heb ik ergens iets goed fout gedaan. :+

Dan vind ik een zwart tapeje om de aarde een betere oplossing dan een losse schakeldraad er bij in trekken als ik eerlijk ben.
Gewoon zwart spuiten, dan kan vb niks meer beginnen
  dinsdag 7 april 2015 @ 14:21:16 #128
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_151448514
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 17:33 schreef straceaem het volgende:

[..]

Als je alle huizen in nl gaat controleren volgens de nen 1010 dan word 95% afgekeurd. Persoonlijk zou ik de draad gewoon tapen aan beide einde en niet wakker van liggen
De nen1010 van het bouwjaar van het huis geldt dan hè, tenzij je meer dan een X aantal procenten van je installatie verbouwd /aanpast, dan moet je weer aan de NEN van nu
pi_151449053
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 18:28 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Ga de groen/geel NIET gebruiken als iets anders.
Ik heb hier zelf namelijk bijna het leven door gelaten.

Hier in huis had een hobby-Bob stroom naar zolder gelegd.
Blauw was netjes 0
Bruin was netjes fase
Groen/geel had die tyfusidioot ook maar een fase van gemaakt.
De nodige seconden vastgeplakt gezeten en op het nippertje na niet van de zoldervloer door de trappengaten naar beneden gestort.
Bruin/blauw wisselen zie je nog aankomen, maar prik op een aardedraad zetten dan moeten ze je (laat ik clarkson even quoten) standrechtelijk afschieten in het bijzijn van je familie.
Het deed zeker pijn 😝

Maar 220 is toch niet zo spannend ?
pi_151452080
gelukkig is dit als geintje bedoeld
pi_151453298
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:21 schreef gateway het volgende:

[..]

De nen1010 van het bouwjaar van het huis geldt dan hè, tenzij je meer dan een X aantal procenten van je installatie verbouwd /aanpast, dan moet je weer aan de NEN van nu
Dan nog de gemiddelde nederlander knutselt genoeg aan het electriciteitsnetwerk zonder zich te intresseren voor de nen1010(oud of nieuw) en als het werkt, werkt het.

Ik had zelf ook zo vader die alle draden gebruikte zonder tape, dan is ht auw
pi_151464323
En nou genoeg over nen gelult. :p

Ik ben net bij dakpannen wezen kijken, en ik ga ze eind vd maand ophalen!
Deze pannen:http://link.marktplaats.nl/m913622463

Gewone betonnen sneldekkers. Ongeveer dezelfde als op t huis liggen. En voor niks! Ik ben happy. Maar nog happyer als ze hier op de oprit liggen :p
  dinsdag 7 april 2015 @ 21:27:20 #133
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_151464398
^O^
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 21:28:37 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151464470
Hoe oud zijn die pannen? Hoop voor je dat ze heel blijven, vooral de gevelpannen en de nokken
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 7 april 2015 @ 21:31:18 #135
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151464622
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:40 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Het deed zeker pijn 😝

Maar 220 is toch niet zo spannend ?
Wel als je blijft plakken, je spieren spannen zich dan ongecontroleerd.
Tevens toen ik mezelf "lostrok" vrij hard een dakspant gekopt en me knie van een forse Jaap voorzien aan een beugeltje voor de waterleiding.

(Na 20min bijkomen lag de complete meterkast er dan ook binnen een half uur uit en ben ik overgegaan op 3 groepen met de wcd in de meterkast icm haspels.)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_151465652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 21:28 schreef derLudolf het volgende:
Hoe oud zijn die pannen? Hoop voor je dat ze heel blijven, vooral de gevelpannen en de nokken
Ze zijn 25 jaar oud volgens die man. Ik heb wat meters extra dus moet goedkomen hoop ik
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 22:55:58 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151469312
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:40 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Het deed zeker pijn 😝

Maar 220 is toch niet zo spannend ?
Nou ik ken toch verhalen van verder gezonde mensen die er toch behoorlijke last van hebben gehad. Dat het vaak genoeg goed gaat wil niet zeggen dat het ongevaarlijk is ;)
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 21:48 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ze zijn 25 jaar oud volgens die man. Ik heb wat meters extra dus moet goedkomen hoop ik
Mwoah, dan hebben ze toch wel al hun langste tijd gehad toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151469971
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 22:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nou ik ken toch verhalen van verder gezonde mensen die er toch behoorlijke last van hebben gehad. Dat het vaak genoeg goed gaat wil niet zeggen dat het ongevaarlijk is ;)

[..]

Mwoah, dan hebben ze toch wel al hun langste tijd gehad toch?
Ik lees overal dat pannen zeker 50 jaar zoniet langer meegaan?
  PR/Manusje van alles woensdag 8 april 2015 @ 07:04:25 #139
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_151474068
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 23:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik lees overal dat pannen zeker 50 jaar zoniet langer meegaan?
nog wel langer ook. maaaar betonpannen zijn na 40 jaar wel gevoelig voor vogels met kiezels. Toplaag wordt minder. Pannen van klei gaan een leven mee.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_151474104
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 07:04 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

nog wel langer ook. maaaar betonpannen zijn na 40 jaar wel gevoelig voor vogels met kiezels. Toplaag wordt minder. Pannen van klei gaan een leven mee.
Ahh, dat zie ik dan over 15 jaar wel weer. :9 als ik hier dan uberhaupt nog woon.
  woensdag 8 april 2015 @ 07:19:48 #141
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151474131
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 07:13 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ahh, dat zie ik dan over 15 jaar wel weer. :9 als ik hier dan uberhaupt nog woon.
Tegen die tijd zijn de pannen op je huis ook een stuk ouder. Dan zou er in één keer op beide wat nieuws kunnen. Elk nadeel heb ze voordeel.
  Moderator woensdag 8 april 2015 @ 08:03:36 #142
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151474365
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 23:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik lees overal dat pannen zeker 50 jaar zoniet langer meegaan?
Ik dacht zo ongeveer 40 jaar. Huis van mijn ouders zijn vorig jaar nieuwe pannen opgegaan na dik 35 jaar. Ze konden opzich nog wel even mee, maar ze zagen er ook niet mooi meer uit. Waren betonnen pannen trouwens.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 07:19 schreef Barrah het volgende:

[..]

Tegen die tijd zijn de pannen op je huis ook een stuk ouder. Dan zou er in één keer op beide wat nieuws kunnen. Elk nadeel heb ze voordeel.
Hmmm scherp ;) Kun je overal nieuwe op leggen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 8 april 2015 @ 21:33:20 #143
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_151497091
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 21:25 schreef Makrolon het volgende:
En nou genoeg over nen gelult. :p

Ik ben net bij dakpannen wezen kijken, en ik ga ze eind vd maand ophalen!
Deze pannen:http://link.marktplaats.nl/m913622463

Gewone betonnen sneldekkers. Ongeveer dezelfde als op t huis liggen. En voor niks! Ik ben happy. Maar nog happyer als ze hier op de oprit liggen :p
op het dak bedoel je?
pi_151720606
Hey wordt hier niet meer gemetseld? :D
  Moderator woensdag 15 april 2015 @ 22:07:37 #145
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_151725677
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2015 20:29 schreef mitchell88 het volgende:
Hey wordt hier niet meer gemetseld? :D
Aan het weer van de afgelopen dagen zou het niet mogen liggen. :)
pi_151728982
Haha er is zeker vooruitgang! Maar wil jullie ook niet vervelen met elke 50 cm extra metselwerk. :p
Het duurt wel echt lang, die voorkant... T komt precies omdat ik t netjes wil hebben, en de hoekjes om bij de roldeir, de sparing voor het raam... Duurt gewoon lang en kan mn aandacht er niet zo lang bij houden. Dus doe een laag of 7 per dag.

En heb me gerealiseert de afgelopen tijd dat ik ook echt tijd moet maken voor andere dingen dan de schuur. Andere zaken gaan er onder lijden omdat ik me er vol op heb gestort het afgelopen jaar. Dus even iets gas terug.

Van t weekeind zal ik updaten! Dan hoop ik de rollaag boven het raampje klaar te hebben.
pi_151846400
Psst..... Weekend is al weer bijna voor bij! Nou ja de mijne begint nu net, maar t normale weekend dan maar ! :P Ben heul niet nieuwsgierig hoor..... ;)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_151850914
Verder dan een paar isolatieplaatjes tegen de wand aan drukken ben k niet gekomen dit weekeind. :9 ik zal vanmiddag even fotos makn hoe t er nu voorstaat. :)
pi_151873260
Belofte maakt schuld, hier dan een update waarvan t meeste werk al een week geleden is. :@ :@

Wel heb ik afgelopen weekeind lekker gecrosst, en in de zon gezeten. Maar dat interesseert jullie hoogstwaarschijnlijk een stuk minder dan de garage :+

Voor wie t toch interesseert :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat ik bang was dat een zeker persoon persoonlijk mijn schuur zou platbranden... (ik zeg niet wie het is, maar het begint met knut en eindigd op sel smurf :+)



en dan het metselwerk zoals t er nu bij staat:















Beetje jammer van die wit uitgeslagen plek... Volgens mij heeft dat hoekje net regen gehad. ik dacht dat t droog zou blijven en had daarom niet afgedekt. Maargoed, trekt als t goed is vanzelf weer weg...

Nu aankomend weekeind feestweekeind, maar wil kijken of ik vrijdag en zondag nog een beetje vooruitgang kan maken. K moet ook nog achter een hoeklijn en murfor metselbewaping aan...

Oja, en zaterdag haal ik de dakpannen op!
  maandag 20 april 2015 @ 21:42:18 #150
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_151874302
Ziet er goed uit!!!

* Knutsel-Smurf giet de benzine maar weer in zijn motor en bergt zijn aansteker op :+
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_151905485
Gaaf hoor, wanneer verwacht je klaar te zijn met metselen?
pi_151911002
Vaak trekken die witte uitgeslagen plekken nog wel weg toch.
  woensdag 22 april 2015 @ 08:20:01 #153
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151914362
Gaat goed kerel! Nog een paar lagen en de rollagen zijn aan de beurt :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 23:20 schreef lichtknopje het volgende:
Vaak trekken die witte uitgeslagen plekken nog wel weg toch.
Als je een paar jaar geduld hebt wel, als je geluk hebt.
Het is trouwens ook sterk afhankelijk welke uitbloei dit is, kalk of zout. Zout is weg te spoelen met water, maar bij kalkuitbloei zal de gevel chemisch behandeld moeten worden. Dat wil je zelf niet doen, maar overlaten aan een pro.
  Moderator zondag 26 april 2015 @ 11:38:59 #154
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152034745
Schiet al mooi op ! Metselwerk ziet er goed uit hoor !
Het gaat wellicht niet zo hard als een pro; maar dat geeft toch ook niet *O*

Als het eindresultaat maar naar wens is ! ^O^
  zondag 26 april 2015 @ 17:53:14 #155
4330 PJ
Tja.....
pi_152046330
Mooi hoor!

Misschien is dit nog wat om de witte vlekken tzt te verwijderen?
pi_152099871
Thanks voor de complimenten weer!

Ik heb ook begrepen dat die plekken wel weer weg trekken, kan wel even duren alleen. Maargoed, ik maak eerst t metselwerk af. en kijk dan wel of er een middeltje is om t weg te krijgen.

Van t weekeind vooral veel gezopen en gefeest en weinig aan de garage gedaan. Wel de dakpannen opgehaald! Beste klus, ze moesten ook nog van t dak af. Maar uiteindelijk zijn er maar een stuk of 5 gesneuveld tijdens transport.

T was een flinke vracht, zaterdag een keer hiermee gereden:


En mn pa heeft een vrachtje met de tandemasser gereden, en vandaag samen met mn pa de laatste vracht met de tandemasser opgehaald.

En daar liggen ze dan, kleine 1000 pannen:




Pannen zijn echt prima! wel aangetast uiteraard, maar verder echt nog in goede staat.

en alle hulpstukken:




Ook die dakdoorvoer zat er bij, kan ik mooi gebruiken voor de afzuiging van de smeerput.

Verder heb ik vandaag even nog wat isolatieplaatjes er tegenaan gezet zodat ik weer verder kan met metselen:


Heel misschien als ik zin heb ga ik donderdag avond effe een stukje metselen nog, er moet wel echt weer wat gaan gebeuren nu!
  Moderator dinsdag 28 april 2015 @ 17:51:31 #157
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152100177
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:37 schreef Makrolon het volgende:

[ afbeelding ]

Ook die dakdoorvoer zat er bij, kan ik mooi gebruiken voor de afzuiging van de smeerput.


Waarom wil je die door het dak laten lopen? Is door de muur niet handiger? Anders heb je zoon pijp door heel je schuur.

quote:
[ afbeelding ]

Heel misschien als ik zin heb ga ik donderdag avond effe een stukje metselen nog, er moet wel echt weer wat gaan gebeuren nu!
Ja, 't moet nu afgelopen zijn met dat gezoep, feest en crossen. We willen progressie zien :6
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152100213
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom wil je die door het dak laten lopen? Is door de muur niet handiger? Anders heb je zoon pijp door heel je schuur.

[..]

Ja, 't moet nu afgelopen zijn met dat gezoep, feest en crossen. We willen progressie zien :6
Ik wil de afzuigbox sowieso op zolder zetten. :) Dan ben ik al bijna bij het dak. :9 Anders heb ik beneden die box staan... Kan ik beter effe door een koofje die buis omhoog laten lopen.

Haha, ik wil zelf ook wel weer wat progressie zien nu!
  Moderator dinsdag 28 april 2015 @ 18:06:58 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152100528
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik wil de afzuigbox sowieso op zolder zetten. :) Dan ben ik al bijna bij het dak. :9 Anders heb ik beneden die box staan... Kan ik beter effe door een koofje die buis omhoog laten lopen.

Haha, ik wil zelf ook wel weer wat progressie zien nu!
Aha, ik dacht dat je dat gewoon met zo'n mechanische afzuiging motor ging doen die je ook in wc's of badkamers hebt. Nu heb je straks een koof tot boven lopen. Met een rooster onder door de muur is dat hooguit tot een hoogte van 30cm ofzo.


Maar jij hebt iets groters zo te lezen. Of heb je nog meer afzuiging, voor lasdamp ofzo?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152102005
Ik wou eigenlijk zon itho box neer zetten, en die altijd op stand 1 laten draaien. Dan heb ik ook meteen wat ventilatie in de garage. Verder geen roosters boven de ramen oid..
pi_152115248
Let er even op dat je van Itho de Ecofan (RFT) versie pakt, en niet de gewone AC-motor (oude CVE166) versie. Dat scheelt in aanschaf een paar tientjes, maar dat verdien je binnen een jaar terug aan elektrisch verbruik.
  woensdag 29 april 2015 @ 08:52:55 #162
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_152115313
Even een gedachtespinsel van mij, maar als je IN de put aan het afzuigen bent zuig je dan niet juist eventuele uitlaatgassen je put in?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_152115385
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:46 schreef ErikHnl het volgende:
Let er even op dat je van Itho de Ecofan (RFT) versie pakt, en niet de gewone AC-motor (oude CVE166) versie. Dat scheelt in aanschaf een paar tientjes, maar dat verdien je binnen een jaar terug aan elektrisch verbruik.
Thnx voor de tip. Ik pak zeker de zuinigste!

@knutsel
Het gaat om de gassen die zwaarder zijn dan lucht. Die gaan onderin je put zitten waardoor er op die plek geen zuurstof meer is om te ademen.
  woensdag 29 april 2015 @ 09:38:16 #164
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152115914
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:52 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Even een gedachtespinsel van mij, maar als je IN de put aan het afzuigen bent zuig je dan niet juist eventuele uitlaatgassen je put in?
Kun je dit niet vrij makkelijk ondervangen door zowel beneden in de put als boven ergens bij het plafond een aanzuigpunt te maken? Met ventielen kun je dan afstellen hoe je de trek wilt verdelen.
  Moderator woensdag 29 april 2015 @ 10:53:50 #165
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152117697
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 19:04 schreef Makrolon het volgende:
Ik wou eigenlijk zon itho box neer zetten, en die altijd op stand 1 laten draaien. Dan heb ik ook meteen wat ventilatie in de garage. Verder geen roosters boven de ramen oid..
Doorgaans lopen de meeste ventilatieboxen standaard op de laagste stand; je kunt ze niet echt uit zetten; behalve door de stekker uit het stopcontact te trekken :P

Zoek er wel één uit met draadloze bediening en een 230V stekker.
Scheelt weer aanleggen van bedrading en je kunt de bediening overal plaatsen waar je denkt dat handig is ;)

http://www.cvtotaal.nl/itho-energiezuinige-ventilatieset-cve.html
  woensdag 29 april 2015 @ 13:23:52 #166
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_152121818
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:59 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Thnx voor de tip. Ik pak zeker de zuinigste!

@knutsel
Het gaat om de gassen die zwaarder zijn dan lucht. Die gaan onderin je put zitten waardoor er op die plek geen zuurstof meer is om te ademen.
Kijk, weer wat wijzer geworden vandaag :D
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_152237380
Update! De eerste rollaag is een feit :D





Wat een gekut zeg. :9 Ik hoop dat de hechting goed is... Doordat ik die andere stenen op hun plek manouvreer wiebelt de eerdere stenen vd rollaag weer waardoor ik zo bang ben dat de hechting niet optimaal is... Maar we gaan het meemaken.

Verder nog, in mn eentje :9 de 100x200x10 hoeklijn op zn plek gelegd voor de buitenmuur. Allemachtig wat is dat ding zwaar zeg...



hoogte komt net niet helemaal mooi uit:


Maar dat los ik wel op.

Verder twijfel ik nog over de stenen, als ik ze nou allemaal zo uitslijp:


En ik maak aan de onderkant een plaatje trespa om de spouw af te dichten. Zie je die hele hoeklijn niet meer. Das wel mooi natuurlijk... Maar wel een stuk meer werk om elke steen zo in de slijpen. Wat vinden jullie??

Nog even een fototje van die mooie rollaag :9



quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Doorgaans lopen de meeste ventilatieboxen standaard op de laagste stand; je kunt ze niet echt uit zetten; behalve door de stekker uit het stopcontact te trekken :P

Zoek er wel één uit met draadloze bediening en een 230V stekker.
Scheelt weer aanleggen van bedrading en je kunt de bediening overal plaatsen waar je denkt dat handig is ;)

http://www.cvtotaal.nl/itho-energiezuinige-ventilatieset-cve.html
Ja precies, daardoor hoop ik ook dat de smeerput een beetje droog blijft, anders is er helemaal geen luchtstroming in die put. Misschien dat ik ergens in t plafond nog een afzuigpunt maak oid.
pi_152237466
Nog even een andere vraagje over de rollaag (ueberduitser???)

Ik heb dus zometeen de rollaag, daarboven doe ik murfor metselbewapening. Maar, daar moet ook de dpc slab in komen, en open stootvoegen om het vocht af te voeren. Is dit niet enorm nadelig voor de sterkte? door die slab heeft de laag er boven geen optimale hechting met de rollaag, en door de open stootvoegen loopt t murfor met specie er omheen niet mooi door... hoe zouden jullie dit oplossen?

Tevens denk ik dat ik voor de grote ramen (overspanning 2m) toch maar een hoeklijn in leg. Ik vertrouw mijn rollagen niet genoeg om die icm murfor alles te laten dragen...
  zondag 3 mei 2015 @ 17:57:01 #169
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_152238604
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:04 schreef Makrolon het volgende:
Nog even een andere vraagje over de rollaag (ueberduitser???)

Ik heb dus zometeen de rollaag, daarboven doe ik murfor metselbewapening. Maar, daar moet ook de dpc slab in komen, en open stootvoegen om het vocht af te voeren. Is dit niet enorm nadelig voor de sterkte? door die slab heeft de laag er boven geen optimale hechting met de rollaag, en door de open stootvoegen loopt t murfor met specie er omheen niet mooi door... hoe zouden jullie dit oplossen?

Tevens denk ik dat ik voor de grote ramen (overspanning 2m) toch maar een hoeklijn in leg. Ik vertrouw mijn rollagen niet genoeg om die icm murfor alles te laten dragen...
Dpc komt onder de rollaag uit hoor, die zit niet in de lintvoeg boven de rollaag.
Je kunt voor die 2 meter inderdaad een latei gebruiken, maar kan best zijn dat dat niet hoeft hoor. Een rollaag en murfor kunnen best veel hebben hoor. Als je het principe van een rollaag goed begrijpt is het ook wel logisch. Vroeger gebruikten ze ook geen lateien, maar alleen rollagen.
Beetje lastig uit te leggen, ik zit nu mobiel ;)
pi_152239389
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:01 schreef Makrolon het volgende:
En ik maak aan de onderkant een plaatje trespa om de spouw af te dichten. Zie je die hele hoeklijn niet meer. Das wel mooi natuurlijk... Maar wel een stuk meer werk om elke steen zo in de slijpen. Wat vinden jullie??
Lijkt inderdaad wel mooi, maar ook een risico dat zo`n stukje later afbrokkelt/breekt.
Als je het toch wilt doen, dan een rijtje stenen naast elkaar op een steigerplank ofzo, even vastklemmen, dan fiets je er zo over met de slijptol.
Dat is handiger dan elk steentje los uitslijpen.
  zondag 3 mei 2015 @ 19:50:50 #171
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_152241988


Dit zit niet goed hoor, sorry. Zoals ik mijn vorige post zei, de dpc moet onder de rollaag, pal boven het kozijn uit komen, zoals je het nu hebt kan niet.
(Snap je vraag ook beter nu, had deze foto even niet gezien.)
pi_152246611
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:57 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dpc komt onder de rollaag uit hoor, die zit niet in de lintvoeg boven de rollaag.
Je kunt voor die 2 meter inderdaad een latei gebruiken, maar kan best zijn dat dat niet hoeft hoor. Een rollaag en murfor kunnen best veel hebben hoor. Als je het principe van een rollaag goed begrijpt is het ook wel logisch. Vroeger gebruikten ze ook geen lateien, maar alleen rollagen.
Beetje lastig uit te leggen, ik zit nu mobiel ;)
Hmm, oke. Ik twijfel ook gewoon een beetje over mn metsel skills om een dragende rollaag te maken... En als hij later toch in zakt is het een hele hoop werk om er alsnog een hoeklijn in te zetten natuurlijk...

Die dragende rollagen van vroeger zijn toch half gebogen zegmaar?

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 19:50 schreef ueberduitser het volgende:
[ afbeelding ]

Dit zit niet goed hoor, sorry. Zoals ik mijn vorige post zei, de dpc moet onder de rollaag, pal boven het kozijn uit komen, zoals je het nu hebt kan niet.
(Snap je vraag ook beter nu, had deze foto even niet gezien.)
Hmm oke, hoe doe ik dat boven de sectionaaldeur dan? Daar heb ik geen kozijn... Ik dacht om m op te nemen in de lintvoeg van de rollaag, dan kan er nooit vocht boven het kozijn komen...

Toevallig had ik 2 slabbes in gelijmt in de binnenmuur, er zit er ook nog een lager die ik om het stelkozijn heen gevouwen heb. Die zit dus wel goed denk ik. Dan snij ik deze gewoon weer af,

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 18:28 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Lijkt inderdaad wel mooi, maar ook een risico dat zo`n stukje later afbrokkelt/breekt.
Als je het toch wilt doen, dan een rijtje stenen naast elkaar op een steigerplank ofzo, even vastklemmen, dan fiets je er zo over met de slijptol.
Dat is handiger dan elk steentje los uitslijpen.
Das waar, dat is nog lelijker. Als zon stukje afbreekt. Ik gooi ze wel gewoon zo op de latei. Volgens mij had ik daar ook rekening mee gehouden met de hoogte.
pi_152310760
Zo! Vandaag eigenlijk bevrijdingsfestival, maar door de slechte voorspellingen besloten om niet te gaan. Dus toen vroeg opgestaan en voor de regenbui de grote rollaag er in gemaakt.

Eerst creatief geweest met de slijptol om de oplegging van de hoeklijn te verbergen:



Aan de andere kant t zelfde, ziet niemand meer wat van dalijk! ^O^

Vervolgens die rottige rollaag op zn plek gemaakt... Wat een ellende is dat zeg... na een tijdje kreeg ik de slag redelijk te pakken maar t blijft klote werk.









Even met de helicopter opgestegen om een luchtfoto te maken. ( :+ )


het is heus niet perfect, maar ik ben echt super tevreden over t resultaat. *O*

Twijfel nog over een ding, die rollaag komt eigenlijk net iets te hoog uit in de lintvoeg. En de hoeklijn ligt toch heel iets scheef, waardoor de rollaag rechts iets hoger uit komt in de lintvoeg als rechts, ik kan m zorgvuldig aftekenen en de slijptol er overheen trekken. met t risico dat als ik een foutje maak ik t erger verkloot.

wat zouden jullie doen?

Van de week even kijken of ik ergens murfor kan halen en dan kan ik van t weekeind een beetje meters maken zonder al die kloterige stukjes, de hoek om, enz enz *O* *O*
  dinsdag 5 mei 2015 @ 21:57:18 #174
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_152313288
^O^ Ziet er goed uit ;)
Die onderste foto :D
Van de ene Fok zolderkamer uitzicht op jouw Fok zolder _O-
pi_152346304
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 21:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
^O^ Ziet er goed uit ;)
Die onderste foto :D
Van de ene Fok zolderkamer uitzicht op jouw Fok zolder _O-
Haha *D Dat is gewoon de 1e verdieping van ons huisje hoor. :+
pi_152385172
Weer een foutje... Ik kom boven de roldeur een halve steen verkeerd uit. Als ik m dus doorleg van links naar rechts (of andersom) dan kom ik aan de ene kant met de stenen precies boven elkaar ipv half verspringend.

Nog geen idee hoe ik dit zo netjes mogelijk op ga lossen...
  donderdag 7 mei 2015 @ 22:22:08 #177
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152385535
Ai... Links en rechts boven xe rollaag 3/4 stenen boven elkaar plaatsen zodat je het verschil verdeelt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Barrah op 07-05-2015 22:27:20 ]
pi_152385695
Mja, zoiets zal t wel worden inderdaad...

Wel kut dat ik dan voor elke laag weer stenen kan slijpen. Maarja, het moet wel zo mooi mogelijk worden natuurlijk.

En ik moet ook nog goed uitkomen bij t raam er boven :D om het nog even lastiger te maken. :p


Dit zijn wel echt de momenten dat je er achter komt dat je geen metselaar bent. :p
  vrijdag 8 mei 2015 @ 08:46:23 #179
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_152394853
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:15 schreef Makrolon het volgende:
Weer een foutje... Ik kom boven de roldeur een halve steen verkeerd uit. Als ik m dus doorleg van links naar rechts (of andersom) dan kom ik aan de ene kant met de stenen precies boven elkaar ipv half verspringend.
daarom is uitleggen op koppenmaat zo belangrijk bij halfsteens verband. :) (wildverband is dan een stuk makkelijker!)
Zal toch echt opgelost moeten worden met drieklezoren, helaas.
  Knikkerking vrijdag 8 mei 2015 @ 10:24:19 #180
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_152396882
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:25 schreef Makrolon het volgende:

Dit zijn wel echt de momenten dat je er achter komt dat je geen metselaar bent. :p
.... maar in mijn ogen nog altijd een redelijke held hoor ^O^ ^O^

Blijf het gewoon ontiegelijk knap vinden _O_

Good luck met oplossingen verzinnen :7 (maar hoe dan ook: komt goed!!!)
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:21:39 #181
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_152430112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:15 schreef Makrolon het volgende:
Weer een foutje... Ik kom boven de roldeur een halve steen verkeerd uit. Als ik m dus doorleg van links naar rechts (of andersom) dan kom ik aan de ene kant met de stenen precies boven elkaar ipv half verspringend.

Nog geen idee hoe ik dit zo netjes mogelijk op ga lossen...
Waarom heb je de koppenmaat niet vanaf je kozijnen verdeeld? Enne, dat ligt aan het timmerwerk, niet aan de metselaar. ;)
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:27:49 #182
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_152430281
En sorry, ik vind het geen gezicht, je komt compleet verkeerd uit met het metselwerk. Jammer van al het werk. Ik zou zoiets nooit goedkeuren. Met hoeklijnen heb je geen murfor nodig.
pi_152431582
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:27 schreef betyar het volgende:
En sorry, ik vind het geen gezicht, je komt compleet verkeerd uit met het metselwerk. Jammer van al het werk. Ik zou zoiets nooit goedkeuren. Met hoeklijnen heb je geen murfor nodig.
Tja, mag je vinden. Ik vind het ook niet mooi maar ga ook niet de helft van mn werk opnieuw doen voor iets optisch.
pi_152431592
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:21 schreef betyar het volgende:

[..]

Waarom heb je de koppenmaat niet vanaf je kozijnen verdeeld? Enne, dat ligt aan het timmerwerk, niet aan de metselaar. ;)
En ik ben beide niet en wist daarom niet van te voren dat dat zo belangrijk was.
pi_152467138
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 14:27 schreef betyar het volgende:
En sorry, ik vind het geen gezicht, je komt compleet verkeerd uit met het metselwerk. Jammer van al het werk. Ik zou zoiets nooit goedkeuren. Met hoeklijnen heb je geen murfor nodig.
Kerel is gewoon goed bezig.
Voor alles is een eerste keer. Een tweede keer zal het hem vast beter afgaan.

Ik en velen met mij hier doen het hem niet na.

@ Makro: Keep up the good work.
pi_152470521
Afgelopen dagen weer druk geweest! *D

Ik kwam met mn steiger eigenlijk te kort. Had maar 2 rekken van 2m hoog en dat was gewoon niet genoeg. Maar steigers zijn duuuuur, en om een zon lange tijd te huren zie ik ook niet zitten.

Nu had ik na lang zoeken op marktplaats iemand gevonden die 2 rekken aanbood om mn steiger uit te bereiden. die man t opgemeten en t leek aardig overeen te komen. Kom ik daar, zijn t gewoon exact dezelfde rekken! Hoe groot is die kans?! Vrijdag dus opgehaald, super blij ermee.

Dus eerst mn steiger lang gemaakt, en later zet ik ze op elkaar en kan ik 4 meter de lucht in. :)



en toen aan t metselen gegaan. Wat gaat dat weer snel zeg nu ik voorbij die kutroldeur ben! :D





En dan een closeup van de minder mooie stukken....





Ja, ik baal er van. Het is minder mooi en t is niet zoals t hoort. Ik zag gewoon echt geen andere oplossing. en ik moet eerlijk zeggen dat t helemaal niet zo opvalt. Zeker een leek denk ik dat t niet zomaar gaat zien.
En anders kan ik met deze foutjes bewijzen dat ik t zelf heb gemetseld en dat ik niemand ingehuurd heb. :+

Ik denk dat ik volgende week deze muur wel klaar heb. :) dan ga ik beginnen met de andere lange muur, als die af is gooi ik eerst het dak er op en dan als laatst metsel ik de achtermuur. Wil t spul nu gewoon graag droog hebben en effe wat anders dan dat metselen is ook wel lekker.
pi_152470657
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 08:46 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

daarom is uitleggen op koppenmaat zo belangrijk bij halfsteens verband. :) (wildverband is dan een stuk makkelijker!)
Zal toch echt opgelost moeten worden met drieklezoren, helaas.
Haha ja, ik vind dit dan wel weer een stuk mooier dan wildverband. (als het goed gedaan is dan :+)
De volgende schuur die ik bouw (of misschien wel een huis?!) komt t helemaal goed!

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 10:24 schreef Atmoz het volgende:

[..]

.... maar in mijn ogen nog altijd een redelijke held hoor ^O^ ^O^

Blijf het gewoon ontiegelijk knap vinden _O_

Good luck met oplossingen verzinnen :7 (maar hoe dan ook: komt goed!!!)
Thanks man! *D doen toch goed zulke reacties. :)
Jij bent ook een held, met je bubbelbad op je slaapkamer, je thuisbioscoop, en je zwembad! Alleen jammer dat die bmw geen audi is. (A)

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 19:45 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Kerel is gewoon goed bezig.
Voor alles is een eerste keer. Een tweede keer zal het hem vast beter afgaan.

Ik en velen met mij hier doen het hem niet na.

@ Makro: Keep up the good work.
ah, thanks man! word echt gewaardeerd.

De volgende schuur die ik bouw word perfect. 8-)
Dan maak ik ook alleen een topic voor foto's, dan weet ik alles al. :+
  zondag 10 mei 2015 @ 22:44:13 #188
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152474712
Mooie vooruitgang!

Die halfjes boven je roldeur, tsja, ik had het echt niet zo gedaan. Dan beter nog het verschil verdelen en links en rechts opvangen in plaats van aan één kant. Dan kwamen die stootvoegen niet vlak boven elkaar en was het links en rechts symmetrisch geweest (=valt nog minder op). Foutjes zijn k*t, zeker als ze veel tijd kosten, maar ik zou nooit beknibbelen op dit soort oplossingen bij zo'n mooi en groot project. Laat ik er een positieve draai aan geven: je bent niet te stoppen! ;)
pi_152477403
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:17 schreef Makrolon het volgende:
[..]

Thanks man! *D doen toch goed zulke reacties. :)
Jij bent ook een held, met je bubbelbad op je slaapkamer, je thuisbioscoop, en je zwembad! Alleen jammer dat die bmw geen audi is. (A)
Tja je kent Atmoz he, die gaat voor kwaliteit. :6
  Moderator maandag 11 mei 2015 @ 00:22:03 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152478007
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:13 schreef Makrolon het volgende:
Afgelopen dagen weer druk geweest! *D

Ik kwam met mn steiger eigenlijk te kort. Had maar 2 rekken van 2m hoog en dat was gewoon niet genoeg. Maar steigers zijn duuuuur, en om een zon lange tijd te huren zie ik ook niet zitten.

Nu had ik na lang zoeken op marktplaats iemand gevonden die 2 rekken aanbood om mn steiger uit te bereiden. die man t opgemeten en t leek aardig overeen te komen. Kom ik daar, zijn t gewoon exact dezelfde rekken! Hoe groot is die kans?! Vrijdag dus opgehaald, super blij ermee.

Dus eerst mn steiger lang gemaakt, en later zet ik ze op elkaar en kan ik 4 meter de lucht in. :)

[ afbeelding ]

en toen aan t metselen gegaan. Wat gaat dat weer snel zeg nu ik voorbij die kutroldeur ben! :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En dan een closeup van de minder mooie stukken....

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ja, ik baal er van. Het is minder mooi en t is niet zoals t hoort. Ik zag gewoon echt geen andere oplossing. en ik moet eerlijk zeggen dat t helemaal niet zo opvalt. Zeker een leek denk ik dat t niet zomaar gaat zien.
En anders kan ik met deze foutjes bewijzen dat ik t zelf heb gemetseld en dat ik niemand ingehuurd heb. :+

Ik denk dat ik volgende week deze muur wel klaar heb. :) dan ga ik beginnen met de andere lange muur, als die af is gooi ik eerst het dak er op en dan als laatst metsel ik de achtermuur. Wil t spul nu gewoon graag droog hebben en effe wat anders dan dat metselen is ook wel lekker.
Mooie update weer!
Wat heb je fout gedaan met dat metselen dan had je anders willen doen bij het metselen. Ik vermoed iets met die laag boven die deur, omdat he het daar al een tijdje over hebt. Ik zie niets raars hoor ;)

Geloof graag dat je nu wel es wat anders wilt doen dan metselen. Maar nog even volhouden, dan heb je iets waar menig K&W'er jaloers op is. Als het zo aan het eind van het jaar slecht weer wordt kun je mooi dat hele ding inrichten (of eerder? Wat is de planning?) wat me ook echt een mooi klusje zou lijken ;) Al het gereedschap kan dan mooi een eigen plek krijgen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152750548
Wel jammer dat de rollaag boven de deur niet strookt met de rollaag boven de garagedeur. Scheelt maar 1 rij bakstenen..

Verder alle respect hoor voor het werk. Het is erg lastig om al dit soort dingen voor te zijn.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_152756308
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 15:30 schreef mister_white het volgende:
Wel jammer dat de rollaag boven de deur niet strookt met de rollaag boven de garagedeur. Scheelt maar 1 rij bakstenen..

Verder alle respect hoor voor het werk. Het is erg lastig om al dit soort dingen voor te zijn.
dat laat toch maar weer zien dat een bouwkundig tekenaar toch echt over veel details moet nadenken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 19 mei 2015 @ 19:20:07 #193
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_152758837
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 18:21 schreef densmee het volgende:

[..]

dat laat toch maar weer zien dat een bouwkundig tekenaar toch echt over veel details moet nadenken
Helemaal correct!

Makrolon, als je de langsgevels gaat metselen, leg dan van tevoren even de stenen uit. Dan kun je nog een beetje spelen met je koppenmaat. Op zo'n lengte kun je centimeters winnen door je koppenmaat 1 a 2mm te verkleinen of vergroten. Dat zie je niet, maar zorgt er wel voor dat je goed bij je kozijnen uit komt.
Beter een uurtje langer puzzelen en schuiven, dan kloten uitkomen bij je kozijnen!
pi_152760768
@derludolf

Het foute is dat ik niet mooi uitkom met hele stenen. Normaal zou je voor je de sparingen un de muur maakt rekening houden met de maat vd stenen. Zodat je altijd heel uit komt. Dat heb ik dus niet gedaan.

Ik ben blij dat het niet zo opvalt!

Ja, ik heb ook echt super veel zin om binnen aan de slag te gaan. Roldeur plaatsen, electra doen, zolder afwerken, muren stucen. En dan inrichten idd. Mn plan is eind augustus m wind en water dicht te hebben. Ik kan echt niet wachten!

@mister white
Haha, t valt me al mee dat je de 1e bent die t opvalt. Ik zat er al op te wachten :9 das ook jammer idd. Heb dat kozijn gewoon op dezelfde hoogte als de andere gedaan, niet gekeken naar de roldeur.

@ueberduitser
Thanks voor d tip! Ik heb ze al ieta uitgelegd en volgens mij kom ik daar mooi uit bij de kozijnen!
  dinsdag 19 mei 2015 @ 21:05:01 #195
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_152764031
quote:
@mister white
Haha, t valt me al mee dat je de 1e bent die t opvalt. Ik zat er al op te wachten :9 das ook jammer idd. Heb dat kozijn gewoon op dezelfde hoogte als de andere gedaan, niet gekeken naar de roldeur.
Ik mag aannemen dat je het kozijn op deurmaat hebt gemaakt, ander wordt het een dure deur. Dus "logisch" dat je het misschien niet strokend krijgt. Ga er gemakshalve vanuit dat je roldeur niet dezelfde hoogtemaat heeft als de loopdeur.

quote:
@ueberduitser
Thanks voor d tip! Ik heb ze al ieta uitgelegd en volgens mij kom ik daar mooi uit bij de kozijnen!
Niet "volgens mij", daar moet je gewoon zeker van zijn.
Mocht je er toch niet uit komen of het niet vertrouwen, als je mij de exacte maatvoering geeft kan ik zo de koppenmaat en verdeling uittekenen hoor. Kleine moeite. ;)
pi_152956703
Zo, even een update!

Eerst een ander projectje wat ik al een jaar heb liggen tussendoor gedaan. Zonnepanelen!



Ben blij dat eindelijk aan t werk kunnen. Zonde dat ik dat zolang heb laten liggen.

Maargoed, ook behoorlijke voortgang gemaakt met de garage. De voorste muur is helemaal af!!





Echt super blij dat ik m nu eindelijk afgerond heb. Denk dat in deze muur toch wel het meeste werk zat.

Ga toch eerst de achtermuur doen. Bedacht me dat als ik t dak er op zet ik de metselprofielen voor de nok niet meer neer kan zetten. :')

Die muur moet, zeker t eerste stuk wel snel gaan. Alleen t laatste stuk word een utdaging.. Ik heb op t smalste stuk 40 cm om te werken...
pi_152956789
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:05 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik mag aannemen dat je het kozijn op deurmaat hebt gemaakt, ander wordt het een dure deur. Dus "logisch" dat je het misschien niet strokend krijgt. Ga er gemakshalve vanuit dat je roldeur niet dezelfde hoogtemaat heeft als de loopdeur.

[..]

Niet "volgens mij", daar moet je gewoon zeker van zijn.
Mocht je er toch niet uit komen of het niet vertrouwen, als je mij de exacte maatvoering geeft kan ik zo de koppenmaat en verdeling uittekenen hoor. Kleine moeite. ;)
Hij bedoeld de rollaag vd roldeur en t raam er naast. Ik had t raam 6 cm hoger kunnen maken dan had ik m precies zo hoog gehad als de roldeur...

Ik ga het echt nog wel precies uit leggen! ;) bedankt voor je aanbod maar ik denk dat ik er wel uit kom. :)
pi_152966490
Ja ik bedoelde idd het raamkozijn er naast, niet de loopdeur. Raam 1 baksteenrij hoger en hij had qua rollaag gestrookt met de roldeur. Is optisch wat fraaier...maar ja, het hoeft geen modelwoning te zijn..
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  zaterdag 6 juni 2015 @ 09:45:42 #199
4330 PJ
Tja.....
pi_153295508
Grote stilte hier :)
pi_153296037
Haha hier wel maar ik zit niet stil hoor!

Ben inmiddels op 1m60 met de achtermuur. Morgen weer verder. Zal dan wat fotos maken!
  zaterdag 6 juni 2015 @ 12:33:45 #201
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_153298241
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:33 schreef Makrolon het volgende:.....Morgen weer verder. Zal dan wat fotos maken!
En iets vertellen over de zonnepanelen :?
Opbrengst enzo ;)
  Moderator zaterdag 6 juni 2015 @ 18:54:13 #202
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153305411
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:33 schreef Makrolon het volgende:
Haha hier wel maar ik zit niet stil hoor!

Ben inmiddels op 1m60 met de achtermuur. Morgen weer verder. Zal dan wat fotos maken!
^O^ :s)
pi_153335283
Zoals beloofd!



Zit nu op 2m20. :) gaat mooi snel deze muur!

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:33 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En iets vertellen over de zonnepanelen :?
Opbrengst enzo ;)
Wat wil je weten? Heb ze vandaag 2 weken op t dak liggen en heb 47 kwh opgewekt. :) valt me niks tegen, ik hoop zon 750 kwh op jaarbasis op te gaan wekken. Ongeveer de helft van ons verbruik is dat.

T liefst legde ik nog 6 panelen in landscape tegen de nok van garage aan. Maar mn vriendin wil dat niet. :p heb stiekem toch al een extra groep daarvoor naar de garage gelegt. Misschien veranderd ze van gedachte (A)
pi_153341901
Ziet er super uit, dat metselwerk!
pi_153505556
Even geen update, maar een vraag....

Ik heb wat scheurtjes in mn binnenmuur }:|



die zit dus hier:


Verder nog:

Onder die balk richting latei:



en hier links in de hoek:



Ik vind t gek, zit allemaal op punten wat niet echt belast word. Onder de oplegging vd hoeklijnen is niets te zien bijvoorbeeld.

Kan dit kwaad?
  Moderator zondag 14 juni 2015 @ 11:02:49 #206
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_153515584
Is het puur optisch of is het echt door en door gescheurd ?
Ik heb geen flauw idee of dit kwaad kan :{
pi_153527156
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 11:02 schreef Vonkenboer het volgende:
Is het puur optisch of is het echt door en door gescheurd ?
Ik heb geen flauw idee of dit kwaad kan :{
Nee wel echt door en door...

T lijkt me eigenlijk dat t geen kwaad kan gezien de plekken.. Vind t toch gek
  zondag 14 juni 2015 @ 20:26:00 #208
4330 PJ
Tja.....
pi_153529079
ff een bouwkundige vragen om mee te kijken. Zou toch zonde zijn als de boel over een jaar instort.
pi_153532409
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 20:46 schreef Makrolon het volgende:

Ik heb wat scheurtjes in mn binnenmuur }:|
Blokken te vers verwerkt waarschijnlijk. Dus niet genoeg tijd tussen productie en verwerking. In de eerste periode van kalkzandsteen werden ze soms warm verwerkt. Dat gaf enorm veel scheuren.
Jeroentje.
pi_153535299
Kalkzandsteen moet je bij mijn weten ook diliteren om de X meter. Wellicht zit daar het probleem?
pi_153535659
Ik zou het gewoon dichtsmeren, niks aan de hand
pi_153541831
Ik had dat diliteren toen opgezocht en volgens mij moest dat net goed gaan op een lengte van 9 mtr.

Maak mezelf ook niet echt zorgen. Omdat t ook niet op kritieke plaatsen is.

Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat niet alle blokken hetzelfde vochtgehalte hadden bij verwerken?

Ik hoop wel dat die muur een keer uitgewerkt raakt, dat ik die scheuren niet in mn stucwerk terug zie...
pi_153543987
quote:
•Dilataties: gefundeerde, dragende 100 mm wanden van Calduran lijmblokken met een hoogte van 2,7 m, zonder openingen, moeten in het algemeen om de 6,5 meter gedilateerd worden. Niet dragende L67 wanden moeten in het algemeen gedilateerd worden om de 3,5 à 4 meter. Ter plaatse van sparingen dilateren. Bij meerzijdige belemmeringen of wanden met meerdere openingen moet deze maat aangepast worden.
•Vraag altijd een dilatatieadvies aan bij Calduran Kalkzandsteen, afdeling Techniek & Advies.
http://www.calduran.nl/producten/lijmblokken/
Dat is het mooie van dilataties, als je ze niet maakt dan komen ze er vanzelf wel in, maar dan vaak niet op de plek waar je het wilt.
En vaak ook niet zo mooi recht.... ;)
pi_153544205
Hmm oke, dat heb ik dus verkeerd gedaan. :/

Het klopt wel, beide grote sparingen hebben aan de onderzijde scheurtjes.

Dit is toch alleen optisch niet mooi? Of is het constructief ook een probleem?
pi_153550179
Vraagje, aangezien ik binnenkort / over een tijdje (lees: als het budget het toelaat) met een vergelijkbaar project zit; Wat heeft het nu gekost? Valt het mee/ valt het tegen?
pi_153550704
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:31 schreef Donsveertje het volgende:
Vraagje, aangezien ik binnenkort / over een tijdje (lees: als het budget het toelaat) met een vergelijkbaar project zit; Wat heeft het nu gekost? Valt het mee/ valt het tegen?
Ik denk een kleine 20k, zou t even precies na moeten kijken.. Dan heb ik wel dakpannen gratis opgehaald, kozijnen, betonwapening, isolatie van marktplaats getrokken. En ik heb m goed geisoleerd en met smeerput, dus t zou wel goedkoper kunnen als je dat niet wil.

Niets is echt heel erg tegen gevallen. Alles kost gewoon een hoop tijd maar dat wist ik van te voren. Als je niet bereid bent een jaar lang er een hele hoop tijd te steken dan moet je er echt niet aan beginnen. Oh, en je moet het klussen leuk vinden. Anders hou je het gewoon niet vol.

Enne, topic maken als je gaat beginnen he!
pi_153550970
Check :) Bij ons wordt het alleen ietsje groter en houtskeletbouw, maar qua idee verder identiek.

En dat topic komt ook wel, we moeten alleen eerst de sleutel krijgen; keuken een tikkeltje anders, nieuwe trap, nieuwe badkamer, bla, bla, bla, je kent het ;) voordat ik überhaupt aan de garage begin.
En met +/- 8 jaar lurken op k&w heb ik inspiratie genoeg gekregen.
pi_153551347
Ahh oke. Wel met een puntdak en zolder? Denk dat hsb wel flink scheelt in de kosten.

Enne, dat ken ik idd. Heb hier ook eerst t huis aangepakt voor ik met de garage begon.

Na de garage is fase 3 aan de beurt, de tuin!
  maandag 15 juni 2015 @ 16:39:01 #219
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153551871
Lekker dan, scheuren!! Doh.. .Hé maar je gaat toch niet je schuur stuccen?

Je doet er weinig aan... zonder dilataties heb je die kans nou eenmaal. Ik zou het lekker ff laten werken en het aankijken wat het doet. De zomer komt eraan dus er komt flink wat warme in, gaat lekker werken de komende maanden. Overdag heet, 's nachts koel.

Oja, verder top dat we weer een lurker uit zijn/haar hol hebben getrokken :7
Laat die handjes wapperen!
pi_153554514
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:16 schreef Makrolon het volgende:
Ahh oke. Wel met een puntdak en zolder? Denk dat hsb wel flink scheelt in de kosten.

Enne, dat ken ik idd. Heb hier ook eerst t huis aangepakt voor ik met de garage begon.

Na de garage is fase 3 aan de beurt, de tuin!
Stucen mag zowiezo de eerste twee jaar niet, dus je hebt nog de tijd.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:05:46 #221
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_153563585
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 18:22 schreef icloud het volgende:

[..]

Stucen mag zowiezo de eerste twee jaar niet, dus je hebt nog de tijd.
hoezo mag dat dan niet?
pi_153563716
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:05 schreef gateway het volgende:

[..]

hoezo mag dat dan niet?
Teveel vocht waardoor het gegarandeerd gaat scheuren, de honderduizend op een rij aannemers doen het wel omdat de klant het wil, met alle gevolgen van dien....
pi_153563900
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:39 schreef Gieliovd het volgende:
Lekker dan, scheuren!! Doh.. .Hé maar je gaat toch niet je schuur stuccen?

Je doet er weinig aan... zonder dilataties heb je die kans nou eenmaal. Ik zou het lekker ff laten werken en het aankijken wat het doet. De zomer komt eraan dus er komt flink wat warme in, gaat lekker werken de komende maanden. Overdag heet, 's nachts koel.

Oja, verder top dat we weer een lurker uit zijn/haar hol hebben getrokken :7
Ja inderdaad, de muren staan ook al bijna een half jaar of langer natuurlijk. Ik zie het wel. Paar scheurtjes maakt me ook niet zo veel uit, t zijn (nog) hele smalle scheurtjes dus valt niet zo heel erg op.

Vroeg me meer af waardoor het kwam en of t kwaad kan. Je schrikt toch even als je die scheuren ziet.

en idd :9 ben benieuwd hoeveel lurkers er nou eigenlijk meelezen. Als ik zo naar de topic vieuws kijk een hele hoop. :P

enne, wat heet stuccen, ik wou het even glad trekken met fix en finish, en dan wit texen. De hoeveelheid vocht die ik daarmee de muur in breng lijkt me ook wel mee te vallen.
pi_153563979
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:13 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja inderdaad, de muren staan ook al bijna een half jaar of langer natuurlijk. Ik zie het wel. Paar scheurtjes maakt me ook niet zo veel uit, t zijn (nog) hele smalle scheurtjes dus valt niet zo heel erg op.

Vroeg me meer af waardoor het kwam en of t kwaad kan. Je schrikt toch even als je die scheuren ziet.

en idd :9 ben benieuwd hoeveel lurkers er nou eigenlijk meelezen. Als ik zo naar de topic vieuws kijk een hele hoop. :P

enne, wat heet stuccen, ik wou het even glad trekken met fix en finish, en dan wit texen. De hoeveelheid vocht die ik daarmee de muur in breng lijkt me ook wel mee te vallen.
Het gaat niet om de vocht die je erin brengt, het gaat om het vocht wat er al inzit.... Je moet ze minimaal twee jaar laten drogen.
pi_153564230
Ahh oke, duidelijk. Weet niet of ik die 2 jaar red maar ik zal er rekening mee houden.

Als je het schilderd met latex, kan t dan ook kwaad?
pi_153564337
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 22:21 schreef Makrolon het volgende:
Ahh oke, duidelijk. Weet niet of ik die 2 jaar red maar ik zal er rekening mee houden.

Als je het schilderd met latex, kan t dan ook kwaad?
Wat wil je schilderen? Direct op de stenen? Nee dat kan geen kwaad.

Zolang je maar niet stuct, dan komt het er in stukjes vanaf binnen 5 jawr
pi_153663709
Ik ben aan het kijken wat t zou kosten als iemand voor mij de laatste muur metselt, ik wil eigenlijk gewoon een beetje schot in de zaak nu.

T voelt een beetje als opgeven... Aan de andere kant is t maar een muurtje en heb ik de andere 3 wel gewoon zelf gedaan. Een beetje dubbel...

@icloud
Thnx voor de tip, ik ga er rekening mee houden!
pi_153663835
Kijk, mij kan het aan mijn achterwerk roesten of je wel of niet stuct, ik hoef er niet tegen aan te kijken, ik ken je niet, ik ben je vrouw niet, nobodys care.

Maar ik zou het wel bijzonder zonde vinden want het is vakwerk wat je gebouwd hebt.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:29:49 #229
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_153663873
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:22 schreef Makrolon het volgende:
T voelt een beetje als opgeven...
Niet opgeven, even doorzetten nog!!!
pi_153664307
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben aan het kijken wat t zou kosten als iemand voor mij de laatste muur metselt, ik wil eigenlijk gewoon een beetje schot in de zaak nu.

T voelt een beetje als opgeven... Aan de andere kant is t maar een muurtje en heb ik de andere 3 wel gewoon zelf gedaan. Een beetje dubbel...

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen en een metselaar kost ook maar 2 tientjes per uur.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 13:18:36 #231
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153664957
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben aan het kijken wat t zou kosten als iemand voor mij de laatste muur metselt, ik wil eigenlijk gewoon een beetje schot in de zaak nu.

T voelt een beetje als opgeven... Aan de andere kant is t maar een muurtje en heb ik de andere 3 wel gewoon zelf gedaan. Een beetje dubbel...
Ik denk dat je zelf heel goed weet wat je moet doen. Daar heb je niet het oordeel van een willekeurig stel onbekenden voor nodig!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_153671086
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 20:46 schreef Makrolon het volgende:
Even geen update, maar een vraag....

Ik heb wat scheurtjes in mn binnenmuur }:|

[ afbeelding ]

die zit dus hier:
[ afbeelding ]

Verder nog:

Onder die balk richting latei:

[ afbeelding ]

en hier links in de hoek:

[ afbeelding ]

Ik vind t gek, zit allemaal op punten wat niet echt belast word. Onder de oplegging vd hoeklijnen is niets te zien bijvoorbeeld.

Kan dit kwaad?
Deze scheuren zitten op plaatsen met hoge spanningen (daarom geen grote belastingen). De eerste lijkt me een resultaat van het ontbreken van een dillatatievoeg.
De andere lijken op het gevolg spanningsconcentraties:

Scherpe hoeken geven zeer hoge spanningen bij kleine belastingen op hun hoekpunt (bv bij de snede in de blok boven jouw latei). Het schoolvoorbeeld hiervan waren de Comet straalvliegtuigen in het begin van de jet-vliegtuigen

Op een gegeven moment stortten deze massaal neer omdat de vleugels afscheurden. Oorzaak (o.a): vierkante ramen in combinatie met het krimpen en uitzetten van de romp waardoor het metaal door vermoeiing vanaf de hoeken begaf. Dat is de reden waarom vliegtuigramen nu altijd rond/ovaal of afgeronde hoeken hebben.
Dat geeft vooral problemen als de belasting op de structuur continu variëert. Bij een huis/garage is dat niet direct het geval, dus ik zou me er niet teveel zorgen in maken. Mij lijkt het wel dat deze scheuren terug zouden komen als je ze nu gewoon pleistert. Eventueel uitschrapen in een driehoekige vorm en dan een flexibele voeg aanbrengen met bv silicone of zo, als het je echt zou storen. Of anders wachten tot uw buitenschil waterdicht is en het hout is uitgedroogd, de meeste zettingscheuren stoppen wel na x aantal maanden/jaren als jouw structuur juist is opgebouwd.
pi_153671162
M.b.t. de dilatatievoeg, kun jij niet gewoon op de plek waar de scheurtjes ontstaan (of op de plek waar eigenlijk een voeg hoort te zitten) alsnog een voeg slijpen door de gehele dikte van de muur? Of denk ik nu te simpel :X ?
  vrijdag 19 juni 2015 @ 18:09:43 #234
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153672098
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben aan het kijken wat t zou kosten als iemand voor mij de laatste muur metselt, ik wil eigenlijk gewoon een beetje schot in de zaak nu.
Als jij dat wilt moet je het lekker doen. Kan jou het verrotten dat iemand denkt dat...

Soms is het lekker als het af is. En zeg nou zelf, ook met 3/4 van de muren ben je een kanjer.
Laat die handjes wapperen!
pi_153717257
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:27 schreef icloud het volgende:
Kijk, mij kan het aan mijn achterwerk roesten of je wel of niet stuct, ik hoef er niet tegen aan te kijken, ik ken je niet, ik ben je vrouw niet, nobodys care.

Maar ik zou het wel bijzonder zonde vinden want het is vakwerk wat je gebouwd hebt.
Haha komt goed. en thnx.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:29 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Niet opgeven, even doorzetten nog!!!
Opgeven doe ik sowieso niet!

quote:
2s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 12:51 schreef machtpen het volgende:

[..]

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen en een metselaar kost ook maar 2 tientjes per uur.
Das ook waar. Maar ik heb er even over nagedacht nog en ik ga het gewoon zelf doen! Als ik een weekje vrij neem dan heb ik t laatste muurtje ook staan, zonde om uit te gaan besteden. En ik ben bang dat iemand anders het toch niet doet zoals ik wil...

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:32 schreef BBach het volgende:

[..]

Deze scheuren zitten op plaatsen met hoge spanningen (daarom geen grote belastingen). De eerste lijkt me een resultaat van het ontbreken van een dillatatievoeg.
De andere lijken op het gevolg spanningsconcentraties:
[ afbeelding ]
Scherpe hoeken geven zeer hoge spanningen bij kleine belastingen op hun hoekpunt (bv bij de snede in de blok boven jouw latei). Het schoolvoorbeeld hiervan waren de Comet straalvliegtuigen in het begin van de jet-vliegtuigen
[ afbeelding ]
Op een gegeven moment stortten deze massaal neer omdat de vleugels afscheurden. Oorzaak (o.a): vierkante ramen in combinatie met het krimpen en uitzetten van de romp waardoor het metaal door vermoeiing vanaf de hoeken begaf. Dat is de reden waarom vliegtuigramen nu altijd rond/ovaal of afgeronde hoeken hebben.
Dat geeft vooral problemen als de belasting op de structuur continu variëert. Bij een huis/garage is dat niet direct het geval, dus ik zou me er niet teveel zorgen in maken. Mij lijkt het wel dat deze scheuren terug zouden komen als je ze nu gewoon pleistert. Eventueel uitschrapen in een driehoekige vorm en dan een flexibele voeg aanbrengen met bv silicone of zo, als het je echt zou storen. Of anders wachten tot uw buitenschil waterdicht is en het hout is uitgedroogd, de meeste zettingscheuren stoppen wel na x aantal maanden/jaren als jouw structuur juist is opgebouwd.
Interessante post! ^O^

quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:36 schreef Juup© het volgende:
M.b.t. de dilatatievoeg, kun jij niet gewoon op de plek waar de scheurtjes ontstaan (of op de plek waar eigenlijk een voeg hoort te zitten) alsnog een voeg slijpen door de gehele dikte van de muur? Of denk ik nu te simpel :X ?
Ik denk dat dat wel zou kunnen, in theorie. In de praktijk kom ik sowieso al niet tot aan de vloer zonder m te beschadigen... En ach, t is maar een garage. paar scheurtjes maakt ook niet uit. Zeker als t na een tijdje stopt en ik gewoon kan stucen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 18:09 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Als jij dat wilt moet je het lekker doen. Kan jou het verrotten dat iemand denkt dat...

Soms is het lekker als het af is. En zeg nou zelf, ook met 3/4 van de muren ben je een kanjer.
Heb je ook wel gelijk in. :) Maar eigenlijk wil ik ook gewoon 'ja' kunnen zeggen als iemand me vraagt of ik alles zelf heb gedaan.

En thanks! :D
  zondag 21 juni 2015 @ 15:51:52 #236
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153719368
Kijk that's the spirit. Vaak vind je dat kleine beetje extra motivatie juist door opgeven te overwegen.
pi_153722048
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 14:37 schreef Makrolon het volgende:

Ik denk dat dat wel zou kunnen, in theorie. In de praktijk kom ik sowieso al niet tot aan de vloer zonder m te beschadigen... En ach, t is maar een garage. paar scheurtjes maakt ook niet uit. Zeker als t na een tijdje stopt en ik gewoon kan stucen.

Goed bezig! Leuk ook om zelf helemaal af te maken denk ik.

Waarom wil je eigenlijk stucen? Zijn er geen makkelijkere en minder snel beschadigende opties?
pi_153752593
quote:
99s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 17:36 schreef Juup© het volgende:
M.b.t. de dilatatievoeg, kun jij niet gewoon op de plek waar de scheurtjes ontstaan (of op de plek waar eigenlijk een voeg hoort te zitten) alsnog een voeg slijpen door de gehele dikte van de muur? Of denk ik nu te simpel :X ?
Dat is juist gedacht, want door het materiaal te onderbreken neem je de spanningen weg (die bv optreden bij uitzetting oiv warmte)
Wordt soms eens gedaan bij grote betonvlakken. In 1 stuk gieten en de dilatatievoegen er door slijpen. Hier misschien minder aangeraden omdat het materiaal al is gebarsten en omdat je dan 2 scheuren maakt. Scheef en schuin slijpen ziet er dan ook weer niet uit :p

En Markolon, ik sluit me aan bij Barrah, je hebt al genoeg gedaan om trots op te zijn en het is jouw bouw,dus jouw idee :)
pi_153756239
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:34 schreef BBach het volgende:
Wordt soms eens gedaan bij grote betonvlakken. In 1 stuk gieten en de dilatatievoegen er door slijpen.
Klopt, bij betonnen (fiets)paden zie je dat ook vaak.
  maandag 22 juni 2015 @ 22:52:39 #240
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153760662
Dat is dan weer voor de grondwerking.
Laat die handjes wapperen!
pi_153955893
Ik zou niet gaan stuccen. Gipsen wanden hebben niks te zoeken in een garage, na een tijdje is het een slagveld van beschadigingen want het is gewoon veel te zacht. Ik praat uit ervaring hier.

Gewoon binnenmuren latexen met een buitenmuurverf of als je toch stuccen wilt: doe het dan met een cementgebonden pleister.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  dinsdag 30 juni 2015 @ 18:10:19 #242
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_153957573
Je kunt binnenkort je cement pallet in stukken zagen als muur afwerking

:+
Laat die handjes wapperen!
pi_154280708
Zo, tijdje stil geweest hier... Mn vriendin heeft een paar weken geleden besloten niet verder met me te willen, Daarom was de motivatie met de garage bezig te gaan gewoon echt 0.

Vandaag voor t eerst op een paar laffe pogingen na weer wat kunnen doen. :)

Ik had al mn zelfbouw steiger (weet niet of ik die al had laten zien eigenlijk) verhoogd.



Bokjes - planken - bokjes - planken - bokjes - planken. Het valt me eigenlijk nog best mee hoe stabiel het is. :9 er moet nog een laag bij op en dan red ik t net denk ik, misschien het laatste stuk met een trapje er bovenop. Je moet wat he met die beperkte ruimte...

Toen het kozijn er in gezet, en er weer wat laagjes bijop gezet.







En omdat ik t gevaarte nog nooit vanaf deze hoek gezien had (ik stond op de schuur vd achterbuurman) nog maar even wat fototjes geschoten :9







Ook alvast de dpc folie op de stelkozijnen aan de zijkant gezet. Helaas was de folie toen op..





Gelijk maar even jullie mening vragen, ik wil buitenlampen aan de garage maken. Wat zouden jullie doen, 2 lampen midden boven de kozijnen? Of 3 lampen, naast t eerste raamkozijn, tussen de raamkozijen en naast t 2e raamkozijn? als jullie nog mooie lampjes weten hou ik me aanbevolen!

Dinsdag komt een maatje van me me een dag helpen, ik zorg dat ik de voorbereidingen gedaan heb en dan kunnen we dan mooi meters maken hoop ik, ik metselen hij alle andere dingen. Hoop dat we tot bovenkant kozijn komen bij de kopsekant, en ook een begin aan de lange muur kunnen maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Makrolon op 12-07-2015 21:24:36 ]
pi_154282930
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 21:18 schreef Makrolon het volgende:
Zo, tijdje stil geweest hier... Mn vriendin heeft een paar weken geleden besloten niet verder met me te willen, Daarom was de motivatie met de garage bezig te gaan gewoon echt 0.
Da's klote, was dat toen ook de reden dat je overwoog het verder te laten doen? Wel top dat je er gewoon zelf mee doorgaat, het ziet er echt goed uit. ^O^

Valt met die foto's vanaf de buren wel goed op hoe gigantisch die garage is. :o

quote:
Gelijk maar even jullie mening vragen, ik wil buitenlampen aan de garage maken. Wat zouden jullie doen, 2 lampen midden boven de kozijnen? Of 3 lampen, naast t eerste raamkozijn, tussen de raamkozijen en naast t 2e raamkozijn? als jullie nog mooie lampjes weten hou ik me aanbevolen!
Je ziet ze eigenlijk altijd naast de kozijnen hangen toch? Zal er wel mee te maken hebben dat het dan erg duidelijk wordt wanneer je ramen vies zijn, ik zou ze dus gewoon tussen de kozijnen hangen. :)
  maandag 13 juli 2015 @ 06:48:49 #245
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154290959
Das flink kut kerel, ik weet hoe je je voelt. Er komen weer betere tijden.

Vrouwen! Aargh.

Je bent top bezig. Echt knap werk! Houd vol en lekker genieten met je vrienden nu.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 13 juli 2015 @ 08:45:11 #246
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_154291515
Ik vond het al akelig stil hier. :{
Ik kan me voorstellen dat er dan even een dip ontstaat, en niet alleen op klusgebied.

Goed dat je je weer enigszins herpakt hebt! ^O^

Blijf wederom de vorderingen vol bewondering volgen _O_
  maandag 13 juli 2015 @ 09:05:27 #247
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154291692
Balen man!
Goed dat je toch verder gaat met deze klus. Dat je er in deze tijd maar veel voldoening uit mag halen! En on the upside: Je hebt straks die hele zolder voor jezelf om te fokken! ;)
pi_154291907
Och jeetje. Dat is een klap geweest :{ ;( Heel veel sterkte met het oppakken van alles weer. Het valt niet mee waarschijnlijk.

Wel goed dat je nu probeert om dit ook weer op te pakken. Hopelijk lukt het snel om meters te maken ^O^
  maandag 13 juli 2015 @ 09:51:49 #249
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_154292308
Ai, dat is klote. Sterkte!
pi_154296982
Sterkte!

Wel heel erg opletten met het staan op een dak van golfplaten trouwens. Dat wordt na een tijdje vaak ontzettend bros, waardoor je er zo doorheen zakt. Zie je ook vaak dat er door hagel al gaten in geslagen worden. Dan kun je er dus zeker niet meer op staan :)
pi_154312317
Dank jullie wel voor de lieve reacties. O+

@Tom_
Haha ja, ik vind t echt een mooie foto zo vanaf die hoek.
wat betreft die lampjes, ik denk nu inderdaad ook dat t mooier is om ze naast de kozijnen te doen. Dan zouden t 3 lampjes worden.

@ Barrah
Haha, je hebt goed opgelet. Ja, ik heb nog geen idee wat ik met die grote zolder ga doen. :+

@ Puala
Ah, thanks! O+ De laatste paar dagen gaf t klussen me de afleiding die ik nodig had, als dat zo blijft kon het nu wel eens heel snel gaan met de garage. :9

@ Void
Ik heb alleen gelopen waar de schroeven zaten, en heel voorzichtig gedaan. :) Moet er niet aan denken dat ik dat eind naar beneden kletter :X :X
pi_154315187
Super strak!! Echt netjes. *O* Wel zuur van je vriendin... Sterkte
  maandag 13 juli 2015 @ 23:18:01 #253
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_154315778
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 06:48 schreef Gieliovd het volgende:
Das flink kut kerel, ik weet hoe je je voelt. Er komen weer betere tijden.

Vrouwen! Aargh.

Je bent top bezig. Echt knap werk! Houd vol en lekker genieten met je vrienden nu.
Lijkt wel in de lucht te hangen, mijn vrouw heeft op koningsdag verteld dat ze verliefd is op een ander, desondanks wil ze wel met mij proberen verder te gaan maar de verliefdheid zit goed diep.
pi_154344742
Zo, vandaag flink wat kunnen doen! Scheelt zoveel dat je gewoon lekker door kan metselen terwijl de ander stenen haalt, specie draait, stenen op maat slijpt en alle andere dingen. Vooral als je op 4 meter vd grond aan t werk bent en je anders steeds omhoog en omlaag moet klimmen..

Tot zover gekomen met de kopse kant:

Nu moet ik eerst weer de steiger hoger maken, dan isolatieplaten plaatsen, dan metsel ik zelf t laatste stukje en leg ik de hoeklijn dr in, en dan maken we het laatste stuk weer samen af. :)

Verder een begin gemaakt met de zijgevel. Stenen komen aardig uit! Wel een smal stootvoegje, 8-10 mm. Weinig ruimte om te corrigeren, zorgt er wel voor dat je automatisch heel strak werkt. Ik vind het erg mooi worden tot nu toe!






:7 :7 :7

quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2015 23:18 schreef betyar het volgende:

[..]

Lijkt wel in de lucht te hangen, mijn vrouw heeft op koningsdag verteld dat ze verliefd is op een ander, desondanks wil ze wel met mij proberen verder te gaan maar de verliefdheid zit goed diep.
Hmm.. Dat is ook klote, dan heb ik denk ik maar liever dat ze gewoon niet meer wil... Die onzekerheid is ook niks. Sterkte iig.
pi_154525677
pi_154531836
Klote van je meissie, maar het hindert je werk iig niet ! Heeft ook zijn voordelen, je kan nu de zolder zelf naar eigen wens gebruiken :P

Nu nog ff doorzetten, verstand op nul, blik op oneindig, moment erin houden . You're on a roll now !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_154538975
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 02:02 schreef Cybersijp het volgende:
Klote van je meissie, maar het hindert je werk iig niet ! Heeft ook zijn voordelen, je kan nu de zolder zelf naar eigen wens gebruiken :P

Nu nog ff doorzetten, verstand op nul, blik op oneindig, moment erin houden . You're on a roll now !
Haha ja, nog geen idee wat ik met die zolder ga doen :') maar inderdaad! Ik heb de vaart er aardig inzitten de laatste dagen, wil t dak er echt snel op hebben nu gewoon.
  woensdag 22 juli 2015 @ 14:02:20 #258
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_154540198
Die zolder maak ik me geen zorgen over ;) mijn ervaring is dat het binnen no-time vol met onderdelen ligt.

Of maak er een mooi Luik in en hang een takel met rolkat aan de nok. Kunnen de motoren in de winter mooi de zolder op (dat plan heb ik met mijn komende garage, motoren op een vliering hijsen en dan de AB van de takel in huis wegleggen, als een inbreker 200+ kilo motor van een vliering tilt verdiend hij hem ergens ook wel ;) ).
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:05:22 #259
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_154552494
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:02 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Die zolder maak ik me geen zorgen over ;) mijn ervaring is dat het binnen no-time vol met onderdelen ligt.

Of maak er een mooi Luik in en hang een takel met rolkat aan de nok. Kunnen de motoren in de winter mooi de zolder op (dat plan heb ik met mijn komende garage, motoren op een vliering hijsen en dan de AB van de takel in huis wegleggen, als een inbreker 200+ kilo motor van een vliering tilt verdiend hij hem ergens ook wel ;) ).
Of je vind de volgende morgen de inbreker in je garage met het motorblok op schoot.... :P
Share your talent, move the world.
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:17:52 #260
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154552823
Die potten pils verklaren een hoop als het over je metselwerk gaat.
Laat die handjes wapperen!
pi_154553048
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:17 schreef Gieliovd het volgende:
Die potten pils verklaren een hoop als het over je metselwerk gaat.
Oh, je vind t lelijk??

Ik ben er zelf eigenlijk best tevreden over namelijk. :')
pi_154553078
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 14:02 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Die zolder maak ik me geen zorgen over ;) mijn ervaring is dat het binnen no-time vol met onderdelen ligt.

Of maak er een mooi Luik in en hang een takel met rolkat aan de nok. Kunnen de motoren in de winter mooi de zolder op (dat plan heb ik met mijn komende garage, motoren op een vliering hijsen en dan de AB van de takel in huis wegleggen, als een inbreker 200+ kilo motor van een vliering tilt verdiend hij hem ergens ook wel ;) ).
Haha, komt vast goed! Luik met takel er boven zat ik sowieso al aan te denken ja.
pi_154553222
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oh, je vind t lelijk??

Ik ben er zelf eigenlijk best tevreden over namelijk. :')
Ik vind het ook netjes gedaan, ik zou het zo niet kunnen doen (zonder stapelgek te worden aangezien ik een pietje precies ben).
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:41:46 #264
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154553729
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oh, je vind t lelijk??

Ik ben er zelf eigenlijk best tevreden over namelijk. :')
Hahaha nee man, geintje, je bent een koning dat weet je toch :+

Potje pils doen bij je kasteel sla ik niet af ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_154553868
quote:
12s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:41 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Hahaha nee man, geintje, je bent een koning dat weet je toch :+

Potje pils doen bij je kasteel sla ik niet af ;)
Hahaha, dat valt ook wel weer mee. :')

Ik zat er eigenlijk aan te denken een k en w meeting/bbq te houden hier als de schuur wind en waterdicht is, ergens in september en als t later word een binnen bbq. Als er animo voor is??
  woensdag 22 juli 2015 @ 21:52:09 #266
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154554009
September als ik in Azië zit ;(
Laat die handjes wapperen!
pi_154554050
Van wanneer tot wanneer ben je daar dan?
pi_154554864
Ik was al bang dat hier een rel begon >:)
Vanaf het begin gevolgd, en ik vind het knap dat je het zo doet ^O^
Lange benen koud hoofd.
pi_154555128
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 22:20 schreef Volvoman het volgende:
Ik was al bang dat hier een rel begon >:)
Vanaf het begin gevolgd, en ik vind het knap dat je het zo doet ^O^
Daar hoopte je op he!

Thanks man! :)
pi_154555989
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:52 schreef Gieliovd het volgende:
September als ik in Azië zit ;(
Prioriteiten Gieliovd, prioriteiten.
pi_154555994
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hahaha, dat valt ook wel weer mee. :')

Ik zat er eigenlijk aan te denken een k en w meeting/bbq te houden hier als de schuur wind en waterdicht is, ergens in september en als t later word een binnen bbq. Als er animo voor is??
Tof plan ^O^
  donderdag 23 juli 2015 @ 08:25:43 #272
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154559524
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:52 schreef Gieliovd het volgende:
September als ik in Azië zit ;(
Azië bestaat al miljoenen jaren dus dat blijft wel even liggen.
  donderdag 23 juli 2015 @ 22:20:24 #273
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_154581726
Precies!

Als het op een mooie dag in september is EN ik ben vrij nodig ik mezelf uit ;) wel een frisje als ik op de motor kom ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Moderator donderdag 23 juli 2015 @ 22:31:00 #274
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_154582103
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2015 21:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hahaha, dat valt ook wel weer mee. :')

Ik zat er eigenlijk aan te denken een k en w meeting/bbq te houden hier als de schuur wind en waterdicht is, ergens in september en als t later word een binnen bbq. Als er animo voor is??
Ik twijfel nog :P
pi_154582273
Komt helemaal goed! Ik maak tegen die tijd gewoon even een topic en iedereen is welkom. (al hoop ik wel dat we niet met 100 man (en puala) zitten dan. :+ Maar dat zal wel meevallen. :P

Vonkenboer, waarom twijfel je??

Vandaag had ik weer hulp en hebben we de de achterkant afgemaakt! Niet t meest nette metselwerk hoor.. Vooral tussen de gordingen vind ik lastig, dan kan je t lijntje niet goed spannen tussen de profielen. Wel heel blij dat deze kant af is nu!!







Ook nog een stukje bij de zijmuur op gezet.





Gaat echt lekker zo. :)
  vrijdag 24 juli 2015 @ 07:37:37 #276
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_154588869
Blijft mooi om te zien kerel! Nog ff doorbuffelen en dan snel het dak drop!
pi_154589003
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 22:36 schreef Makrolon het volgende:
Komt helemaal goed! Ik maak tegen die tijd gewoon even een topic en iedereen is welkom. (al hoop ik wel dat we niet met 100 man (en puala) zitten dan. :+ Maar dat zal wel meevallen. :P

Vonkenboer, waarom twijfel je??

Vandaag had ik weer hulp en hebben we de de achterkant afgemaakt! Niet t meest nette metselwerk hoor.. Vooral tussen de gordingen vind ik lastig, dan kan je t lijntje niet goed spannen tussen de profielen. Wel heel blij dat deze kant af is nu!!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook nog een stukje bij de zijmuur op gezet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Gaat echt lekker zo. :)
Je gaat echt lekker ^O^

En ik zie het topic wel verschijnen ;) Sept is wel druk dus ik vrees toch dat je met die 100 mannen komt te zitten :+ :P
pi_154589834
Goed bezig ! ^O^
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_154654607
Kom maar op met die bbq ;)

Goed werk weer. Het schiet nu wel op!
  Moderator zondag 26 juli 2015 @ 19:46:35 #280
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_154655218
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 22:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik twijfel nog :P
Ligt aan plaats en tijdstip ;)

Ziet er goed uit ! Heb je ook al besloten of je de garage zelf gaat voegen ?
Of laat je dat gewoon door iemand doen ?
  zondag 26 juli 2015 @ 21:05:17 #281
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_154658209
Ik vind het er echt super strak uit zien.
Wel gaaf man, zo een giga garage met zolder. Hoe ideaal is dat O+ .
pi_154662690
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 21:05 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind het er echt super strak uit zien.
Wel gaaf man, zo een giga garage met zolder. Hoe ideaal is dat O+ .
En de hele zolder vrij!
Krachtstroomaansluiting maken, 500 liter compressor naar boven hijsen en sleutelen maar. :7
pi_154663903
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:58 schreef Tom_ het volgende:

[..]

En de hele zolder vrij!
Krachtstroomaansluiting maken, 500 liter compressor naar boven hijsen en sleutelen maar. :7
Zo zie je maar weer , elk nadeel heeft uiteindelijk ook wel ergens een voordeel ! ;)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_154668345
Let even op de luchttoevoer van je compressor. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je nergens ventilatieroosters had.

edit: als dat de bedoeling is natuurlijk ;)
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_154685979
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 07:37 schreef ueberduitser het volgende:
Blijft mooi om te zien kerel! Nog ff doorbuffelen en dan snel het dak drop!
Inderdaad! thanks.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 07:59 schreef Puala het volgende:

[..]

Je gaat echt lekker ^O^

En ik zie het topic wel verschijnen ;) Sept is wel druk dus ik vrees toch dat je met die 100 mannen komt te zitten :+ :P
Als ik een datum prik pm ik jou eerst wel even om te zien of je kan. :+

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 09:32 schreef Cybersijp het volgende:
Goed bezig ! ^O^
Thanks!!

quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:31 schreef jdel het volgende:
Kom maar op met die bbq ;)

Goed werk weer. Het schiet nu wel op!
Leuk! Zou toch mooi zijn als er minimaal een mannetje of 10 komt oid.

quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 19:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ligt aan plaats en tijdstip ;)

Ziet er goed uit ! Heb je ook al besloten of je de garage zelf gaat voegen ?
Of laat je dat gewoon door iemand doen ?
Plaats is Apeldoorn en tijdstip is nog onbekend.
We zaten laatst met vrienden te bbqen, en toen stelden ze zelf voor om dat voegen gewoon even met zn 4e te doen in 1 of 2 dagen ^O^ Ik ga eerst zelf een stukkie proberen, als t niet al te moeilijk is gaan we t gewoon doen! Met een paar man is t ook nog wel leuk, in je eentje lijkt het me echt dodelijk werk...

quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 21:05 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind het er echt super strak uit zien.
Wel gaaf man, zo een giga garage met zolder. Hoe ideaal is dat O+ .
Haha, jaa, ik kan nu echt niet meer wachten tot hij af is hoor. Nu het einde enigsinds in zicht komt. Als dat dak er maar op zit!

quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 22:58 schreef Tom_ het volgende:

[..]

En de hele zolder vrij!
Krachtstroomaansluiting maken, 500 liter compressor naar boven hijsen en sleutelen maar. :7
Ik speel eerder met de gedachte om er een draai en freesbank neer te zetten. Misschien voorste deel logeerkamer maken oid. niet dat ik mega vaak loges krijg hoor, maar het lijkt me ook gewoon mooi zon zolder helemaal mooi af te werken. :')

quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 23:38 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer , elk nadeel heeft uiteindelijk ook wel ergens een voordeel ! ;)
Precies! zo zijn er wel meer voordelen hoor ;) Maar ook een hoop nadelen. Komt allemaal wel weer goed! ^O^ ^O^

En een eventuele nieuwe vriendin heeft lekker niets meer te zeggen over de schuur/garage *O* *O*

quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:08 schreef mister_white het volgende:
Let even op de luchttoevoer van je compressor. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je nergens ventilatieroosters had.

edit: als dat de bedoeling is natuurlijk ;)
Nee klopt, ik denk altijd een raam op een kier oid... Of een raam vervangen door een kleinere en dan een roostertje er boven. Maar waarom specefiek voor de compressor?? De lucht die die weg zuigt blaas je toch weer de zelfde ruimte in?
  maandag 27 juli 2015 @ 22:02:02 #286
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_154687173
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:24 schreef Makrolon het volgende:
En een eventuele nieuwe vriendin heeft lekker niets meer te zeggen over de schuur/garage *O* *O*
Nieuwe vriendin, nieuw klusproject :7
pi_154687309
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:02 schreef Barrah het volgende:

[..]

Nieuwe vriendin, nieuw klusproject :7
Je bedoelt toch niet dat hij een vriendin moet zoeken die zelf een klusproject is?
Voor hetzelfde geld zet je dan nog een schuur 8-)
  Moderator maandag 27 juli 2015 @ 22:14:53 #288
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154687516
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:02 schreef Barrah het volgende:

[..]

Nieuwe vriendin, nieuw klusproject :7
"Met een jonge vrouw en oude auto heb je altijd wat te knoeien"
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 27 juli 2015 @ 22:19:59 #289
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_154687697
FF beunen met je vriendin :')

Gaaf man, goede vooruitgang weer!

Apeldoorn is voor Vonk een half uurtje fietsen dus geen gezeik ;)

Dat voegwerk zou wel leuk zijn als je dat met je maten weet te doen. Echt iets om nog 10 jaar over te lullen :) Houd vol! Je gaat hard :)
Laat die handjes wapperen!
pi_154690614
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 22:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

"Met een jonge vrouw en oude auto heb je altijd wat te knoeien"
Ik ken hem alleen als jonge vrouwen en oude auto's heb je een boel geneuk mee :')
pi_154696375
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:24 schreef Makrolon het volgende:
[..]

Nee klopt, ik denk altijd een raam op een kier oid... Of een raam vervangen door een kleinere en dan een roostertje er boven. Maar waarom specefiek voor de compressor?? De lucht die die weg zuigt blaas je toch weer de zelfde ruimte in?
Maar je bouwt de druk toch eerst op? Het wordt eerst aangezogen en later pas (in gedeeltes) vrijgelaten. Een beetje krachtstroomcompressor in een garage zuigt zo'n 400-500 liter per minuut aan, dan moet je wel een redelijke aanvoer hebben.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  Moderator dinsdag 28 juli 2015 @ 16:05:19 #292
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154705516
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2015 23:36 schreef Benoves het volgende:

[..]

Ik ken hem alleen als jonge vrouwen en oude auto's heb je een boel geneuk mee :')
Ach ja het is maar net wat je onder knooien verstaat.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154707514
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 08:01 schreef mister_white het volgende:

[..]

Maar je bouwt de druk toch eerst op? Het wordt eerst aangezogen en later pas (in gedeeltes) vrijgelaten. Een beetje krachtstroomcompressor in een garage zuigt zo'n 400-500 liter per minuut aan, dan moet je wel een redelijke aanvoer hebben.
En anders is het ook wel fijn om te ventileren als je aan het slijpen of lassen bent: komen toch dampen bij vrij waar je niet te lang in moet staan :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_154790845
ik ben mij al het oriënteren over het bouwen van een standaard garage zonder 2e verdieping. Kun je mij een beeld geven met welke kosten ik rekening moet houden?
pi_154803796
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:38 schreef zikkie het volgende:
ik ben mij al het oriënteren over het bouwen van een standaard garage zonder 2e verdieping. Kun je mij een beeld geven met welke kosten ik rekening moet houden?
Wik je stenen garage? Met binnen en buitenmuur met spouw en isolatie? Betonnen vloer er in? Plat dak?
pi_154808326
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 21:16 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wik je stenen garage? Met binnen en buitenmuur met spouw en isolatie? Betonnen vloer er in? Plat dak?
Ja, lijkt me voldoende.
pi_154809100
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 23:40 schreef zikkie het volgende:

[..]

Ja, lijkt me voldoende.
ik ga er even vanuit dat je de fundering en vloer net als mij in een keer stort

Dan moet je van onder naar boven rekening houden met:
t grond werk, eventueel huur van een gravertje oid?
eventuele isolatie onder t beton
wapening
randbekisting
Beton (gewoon laten komen, de hoeveelheden die je nodig hebt kan je niet voor draaien. Dan meteen een betonpomp er bij)
Eventueel vloer laten vlinderen? (aanrader;))
Binnenblad, kalkzandsteen + lijm
buitenblad gevelstenen plus mortel (cement, kalk en zand)
isolatie, pir, of steenwol. Steenwol scheelt aanzienlijk in de prijs maar ook een stuk slechtere isolatie
spouwankers
kozijnen, ramen, loopdeur, sectionaaldeur?
hout, met een plat dak zal dit een aanzienlijk stuk goedkoper uitvallen,
dakisolatie, volgens mij bij plat dak meestal pir of eps
dakbedekking
en dan de afwerking nog, trespa? regenpijpen enz

En binnen de electra nog, eventuele muurafwerking.

Dit is alles wat ik me zo even kan bedenken. Als jouw garage ongeveer de zelfde afmetingen als die van mij krijgt (9 bij 5) wil ik de bedragen die ik betaald heb wel even voor je opzoeken. Dan moet je me maar even een pm doen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Makrolon op 02-08-2015 23:29:34 ]
pi_154851904
Zo, weer mooi wat kunnen doen!

De bedrading voor de buitenlampen gelegd:





Het worden zulk soort lampjes:



En dan aan iedere kant van elk raamkozijn 1. 3 dus in totaal.

En toen nog wat gemetseld!



pi_154852257
Mooie update, en die lampen zijn gaaf :-)
pi_154855500
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 21:22 schreef Makrolon het volgende:
Zo, weer mooi wat kunnen doen!

De bedrading voor de buitenlampen gelegd:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het worden zulk soort lampjes:

[ afbeelding ]

En dan aan iedere kant van elk raamkozijn 1. 3 dus in totaal.

En toen nog wat gemetseld!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wordt mooi man, prima weer ervoor gehad vandaag. ^O^

Heb ook je lijstje even opgeslagen voor later, zo'n checklist is wel handig als ik er zelf aan ga beginnen. :Y
pi_154855857
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 23:20 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Wordt mooi man, prima weer ervoor gehad vandaag. ^O^

Heb ook je lijstje even opgeslagen voor later, zo'n checklist is wel handig als ik er zelf aan ga beginnen. :Y
Ja, was wel vrij warm hoor. :+

Sla hem even opnieuw op, ik heb nog wat toegevoegd. Was iets redelijk belangrijks vergeten. (beton :+ )

Dan zal ik nu even een nieuw topic maken :9
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')