Salomon Kalou riskeert een zware boete omdat hij met hamer en beitel op de East Side Gallery, een restant van de Berlijnse Muur, heeft geslagen. De 29-jarige speler van Hertha BSC deed dat op verzoek van Rundfunk Berlin-Brandenburg, een Berlijnse tv-zender. Aanleiding was de wedstrijd tegen Schalke, dat dit seizoen bekendstaat als een stugge ploeg. Kalou speelde in het filmpje de rol van muurspecht, die de Schalke-muur zou slechten. ![media_xll_2847003.jpg]()
De voormalige Feyenoord-aanvaller had vermoedelijk geen idee dat de East Side Gallery een grote historische waarde heeft en sinds 1991 een monumentaal pand is. Bovendien trekt het stukje muur jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers per jaar.
Kani Alavi, voorzitter van het kunstenaarsinitiatief East Side Gallery, is woedend op de Berlijnse tv-zender en op Kalou. ,,Ik viel van mijn stoel toen ik het hoorde. Ik ben diep teleurgesteld. Dat er geen bewaking is, wil nog niet zeggen dat je maar alles kunt maken. Als hij op de Brandenburger Tor had geslagen, dan zou hij wellicht zijn gearresteerd'', aldus Alavi tegen de Berliner Kurier.
![media_xll_2847022.jpg]()
Er is inmiddels proces verbaal opgemaakt bij de politie. De geschatte schade is 10.000 euro. Het bekende sportprogramma Sportschau van de ARD besteedde een item aan de omstreden stunt.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !