Scharnierpunten pakken ok. Maar wat wil je nu voor de noodoproep meenemen? Je mag best redeneren dat ze gevallen zijn omdat de knie van Lisanne slecht was. Pak je hem toch ook mee? Of ze zijn verdwaald (dan kun je aangeven dat ze ruzie kregen in het vliegtuig en dit hoog opliep). Het gaat erom dat het scharnierpunt een belangrijk punt of aanwijzing in de verdwijning was. In noem maar wat: de dichtgeknoopte broek van Kris is er ook zo een.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Omdat je dan heel veel onduidelijkheden niet meeneemt die later in de vissengraat van belang blijken.
Wat we kunnen doen is de vissengraat niet chronologisch opbouwen, maar per scharnierpunt. Dus voor bepaalde scharnieren, zoals jij die mooi had, kun je dat soort lijstjes maken van mogelijkheden. Daarna de scharnieren aan elkaar plakken.
Zie gynaika, zij begint nu bij "vastgehouden door derden" bij de eerste noodoproepen, dat is een mogelijkheid. De logica en waarschijnlijkheid ervan zijn dan alleen te bepalen door de eerdere en latere scharnieren te bespreken.
Het hoeft dus niet chronologisch, je kan ook terugwerken. Maar strak beginnen (en dus de voorstappen niet meenemen in je beschouwing) bij de eerste noodoproep is m.i. sowieso al 2,5 uur te laat. En mogelijk nog veel meer.
Pfffff heb ik jullie nog niet genoeg geholpen? Amateurs.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:02 schreef ootjekatootje het volgende:
nou 11:30,
ik heb al ff de vlucht en Bocas del toro en de eerste dagen in Boquete gepakt Dat zijn dus 10 dagen:
doe jij de volgende 10 dagen?
15 maart aankomst in Costa Rica?quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:02 schreef ootjekatootje het volgende:
ik heb al ff de vlucht en Bocas del toro en de eerste dagen in Boquete gepakt Dat zijn dus 10 dagen:
Volgens de AFK-video zijn ze half maart vertrokken en dan zou het meer dan 10 dagen moeten zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Wie gaat het bijhouden? Jijquote:Op donderdag 12 maart 2015 21:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
15 maart aankomst in Costa Rica?
? maart aankomst in Bocas?
29 maart aankomst in Boquete
Een beginnetje?
Punt n:
• zaterdag 29 maart, aankomst in Boquete per bus vanuit Bocas, via David
• plan op dat moment was 4 weken (dacht ik??) vrijwilligerswerk - gepland vanaf maandag 31 maart
• inchecken hostel van taalschool Spanish at the River
• onbekende activiteiten in de avond:
- waar diner?
- uitgaan ja/nee (grote kans van niet)?
- wie ontmoet?
Holy **** dat niveau gaat toch nergens heen. De kapstok waaraan je het op gaat hangen is eerst belangrijk. Dat moet een bepaald abstractieniveau hebben vervolgens kun je inzoomen. Je schets eerst de vis met de centrale graat en dan de vertakkingen...toch?quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
15 maart aankomst in Costa Rica?
? maart aankomst in Bocas?
29 maart aankomst in Boquete
Een beginnetje?
Punt n:
• zaterdag 29 maart, aankomst in Boquete per bus vanuit Bocas, via David
• plan op dat moment was 4 weken (dacht ik??) vrijwilligerswerk - gepland vanaf maandag 31 maart
• inchecken hostel van taalschool Spanish at the River
• onbekende activiteiten in de avond:
- waar diner?
- uitgaan ja/nee (grote kans van niet)?
- wie ontmoet?
Kijk, dit gaat mij al veel te snel. Je haalt nu allerlei dingen aan, in 1 adem. Terwijl juist jouw methode zo goed is omdat ie dat niet doet.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:10 schreef lekarO het volgende:
[..]
Scharnierpunten pakken ok. Maar wat wil je nu voor de noodoproep meenemen? Je mag best redeneren dat ze gevallen zijn omdat de knie van Lisanne slecht was. Pak je hem toch ook mee? Of ze zijn verdwaald (dan kun je aangeven dat ze ruzie kregen in het vliegtuig en dit hoog opliep). Het gaat erom dat het scharnierpunt een belangrijk punt of aanwijzing in de verdwijning was. In noem maar wat: de dichtgeknoopte broek van Kris is er ook zo een.
Ok, op jou niveau:quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:12 schreef lekarO het volgende:
[..]
Holy **** dat niveau gaat toch nergens heen. De kapstok waaraan je het op gaat hangen is eerst belangrijk. Dat moet een bepaald abstractieniveau hebben vervolgens kun je inzoomen. Je schets eerst de vis met de centrale graat en dan de vertakkingen...toch?
Wij allen samen? Dat is het mooie. We doen het samen, hoeft niet 1 bijhouder te zijn...quote:
Ja maar door middel van aanpassingen in de quote? of per scenario? ff wat is handig? Met al die reacties en cross-posts hier?quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wij allen samen? Dat is het mooie. We doen het samen, hoeft niet 1 bijhouder te zijn...
Ik wil best dingen verzamelen, ben nog een week veel online, daarna veel minder door vakantie en reis voor mn werk.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja maar door middel van aanpassingen in de quote? of per scenario? ff wat is handig? Met al die reacties en cross-posts hier?
Het gaat erom dat we zo min mogelijk niet relevante info gaan beschrijven. Hoe doe je dat? Door een scharnierpunt te pakken en alleen die info te noemen die geleid hebben tot het scenario van het scharnierpunt. Voorbeeld: Ze zijn allebei gevallen is een scenario: dan kun je aangeven dat ze de avond ervoor een slechte vis hadden gegeten en misselijk werden op de berg bij wijze van...jij gaat dan nog beschrijven dat ze een koffie na hadden en daarna de taxi namen (is dan blijkbaar niet relevant), TENZIJ het blijkt uit de gevolgen van een beschreven scenario.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kijk, dit gaat mij al veel te snel. Je haalt nu allerlei dingen aan, in 1 adem. Terwijl juist jouw methode zo goed is omdat ie dat niet doet.
Scenario's bouwen (op basis van veel grotere onzekerheden dan hier) is mijn werk, jouw vissengraatmodel is hoe ik mijn scenario's bouw (modellen van sedimentaire bekkens). Maar dan moet je wel een soort van gedisciplineerd blijven denken. Niet al beginnen met andere punten erbij pakken. Die spijkerbroek zit op 29 maart nog gewoon in de backpack, snap je?
Je ondergraaft je eigen methode met te snel teveel stappen tegelijk nemen.
Ik zie hoe je redeneert en ik heb je denk ik verkeerd begrepen met de vissengraat. Jij wil eerst de centrale graat bouwen. Ik denk juist dat de centrale graat gevormd wordt door de meest waarschijnlijke mogelijkheden.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:17 schreef lekarO het volgende:
[..]
Het gaat erom dat we zo min mogelijk niet relevante info gaan beschrijven. Hoe doe je dat? Door een scharnierpunt te pakken en alleen die info te noemen die geleid hebben tot het scenario van het scharnierpunt. Voorbeeld: Ze zijn allebei gevallen is een scenario: dan kun je aangeven dat ze de avond ervoor een slechte vis hadden gegeten en misselijk werden op de berg bij wijze van...jij gaat dan nog beschrijven dat ze een koffie na hadden en daarna de taxi namen (is dan blijkbaar niet relevant), TENZIJ het blijkt uit de gevolgen van een beschreven scenario.
Ben jij op de hoogte dat er 2 jongens met ze hebben gezeten in Boquete die zich niet gemeld hebben? Deze werden gezocht en zijn nooit gevonden...Maakt niet uit hoor dat je deze feiten even niet kan gebruiken voor je verhaal.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:17 schreef lekarO het volgende:
[..]
Het gaat erom dat we zo min mogelijk niet relevante info gaan beschrijven. Hoe doe je dat? Door een scharnierpunt te pakken en alleen die info te noemen die geleid hebben tot het scenario van het scharnierpunt. Voorbeeld: Ze zijn allebei gevallen is een scenario: dan kun je aangeven dat ze de avond ervoor een slechte vis hadden gegeten en misselijk werden op de berg bij wijze van...jij gaat dan nog beschrijven dat ze een koffie na hadden en daarna de taxi namen (is dan blijkbaar niet relevant), TENZIJ het blijkt uit de gevolgen van een beschreven scenario.
Ok ik haak even af zo. Ik denk dat je dan echt 185 topics over gaat doen. Willen jullie een meest waarschijnlijk scenario met de inbreng van iedereen of willen jullie gewoon bezig zijn? Ik zou zeggen be my guest. ik wacht het wel af wat eruit komt.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ben jij op de hoogte dat er 2 jongens met ze hebben gezeten in Boquete die zich niet gemeld hebben? Deze werden gezocht en zijn nooit gevonden...Maakt niet uit hoor dat je deze feiten even niet kan gebruiken voor je verhaal.
begin zelf maar eens, volgens mij ben jij gewoon op zoek naar een samenvatting en die kan je dus wat mij betreft ZELF gaan schrijven
En ja ik was bekend met de jongens in Boquete maar is voor mij irrelevant als je bijvoorbeeld geen scenario bedenkt op een belangrijk scharnierpunt waar ze invloed op hebben gehad.quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ben jij op de hoogte dat er 2 jongens met ze hebben gezeten in Boquete die zich niet gemeld hebben? Deze werden gezocht en zijn nooit gevonden...Maakt niet uit hoor dat je deze feiten even niet kan gebruiken voor je verhaal.
begin zelf maar eens, volgens mij ben jij gewoon op zoek naar een samenvatting en die kan je dus wat mij betreft ZELF gaan schrijven
quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:38 schreef lekarO het volgende:
[..]
Ok ik haak even af zo. Ik denk dat je dan echt 185 topics over gaat doen. Willen jullie een meest waarschijnlijk scenario met de inbreng van iedereen of willen jullie gewoon bezig zijn? Ik zou zeggen be my guest. ik wacht het wel af wat eruit komt.
Dat weet je dus niet. Dan ben je niet bezig met een serieuze vissengraat, maar met een voorgekookt, gebiased scenario, dat zal ons niet verder helpen want dat is nu juist net wel die "185 topics overdoen"....quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:40 schreef lekarO het volgende:
[..]
En ja ik was bekend met de jongens in Boquete maar is voor mij irrelevant als je bijvoorbeeld geen scenario bedenkt op een belangrijk scharnierpunt waar ze invloed op hebben gehad.
Juist!quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat weet je dus niet. Dan ben je niet bezig met een serieuze vissengraat, maar met een voorgekookt, gebiased scenario, dat zal ons niet verder helpen want dat is nu juist net wel die "185 topics overdoen"....
Ok nog 1 keer uitleggen en dan stop ik. Het is juist de bedoeling dat de scenario's biased zijn en het scharnierpunt niet. Deze moet zo gekozen worden dat het een feit is (zoals een noodoproep) of een belangrijk keuzemoment in de verdwijning (bijvoorbeeld de broek van Kris of de resten die bij elkaar liggen of de afstand van de rugzak) en dit is een gevolg van allemaal biased meningen hoe dit kon gebeuren. Dat is je kapstok. Maar ga gerust zonder enige vorm van structuur praten over de jongens in Boquete. Ben benieuwd...quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat weet je dus niet. Dan ben je niet bezig met een serieuze vissengraat, maar met een voorgekookt, gebiased scenario, dat zal ons niet verder helpen want dat is nu juist net wel die "185 topics overdoen"....
Het lijkt me het handigste (omdat we van Bocas gewoon echt te weinig weten) om eerst te beginnen op 29 maart, de aankomst in Boquete.quote:
Dus je meldt je aan, wij allemaal vol goede hoop door je enthousiasme en dan blijk je het liefst zo gebiased mogelijk te werk te willen gaan. Als anderen daar kritiek op leveren, "stop je"?quote:Op donderdag 12 maart 2015 21:50 schreef lekarO het volgende:
[..]
Ok nog 1 keer uitleggen en dan stop ik. ... Maar ga gerust zonder enige vorm van structuur praten over de jongens in Boquete. Ben benieuwd...
Het "Orakel" van Delphi wordt zo het Orakel van Helmond*quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:06 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ik niet hoor. Ik zag meteen al dat dit helemaal niks zou worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |