Placebo effect bestaat, heb je homeopathie niet voor nodig.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je ontkent dat het placebo-effect bestaat? Dat is even belachelijk als stellen dat homeopathie werkt..
Eens. Maar vertel jij de patiënt dat 'ie niet zijn homeopathische drankje krijgt maar een flesje spa blauw, omdat aangetoond is dat het placebo-effect daarvan even groot is?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:45 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Placebo effect bestaat, heb je homeopathie niet voor nodig.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20129180
CONCLUSIONS:
Placebo effects in RCTs on classical homeopathy did not appear to be larger than placebo effects in conventional medicine.
Het werkt niet en hoe de zorg op de huidige manier gefinancierd word hoort het ook niet in het zorgpakket.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat het onzin is ben ik met je eens. Aan de andere kant, als het voor bepaalde mensen werkt, moet je het dan uit het zorgpakket halen? Ik zou alleen graag zien dat die "medicijnen" goedkoper zouden zijn en dat een apotheek ze zelf zou produceren.
[ afbeelding ]
Hoeft niet veel te kosten, lijkt me.
Nee ik gooi medicijnen naar hun hoofden. Om de conspiracy of silence te doorbreken snij ik het onderwerp alternative geneeskunde even aan en geef mijn professionele opinie daarover en dan weer naar de volgende.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eens. Maar vertel jij de patiënt dat 'ie niet zijn homeopathische drankje krijgt maar een flesje spa blauw, omdat aangetoond is dat het placebo-effect daarvan even groot is?
Is het wel moreel om mensen dingen te geven waarvan je weet dat ze niet werken? Wil jij als patiënt volledige zeggenschap over je behandeling, of wil je dat zo'n dokter je dom houdt omdat hij het toch beter weet?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eens. Maar vertel jij de patiënt dat 'ie niet zijn homeopathische drankje krijgt maar een flesje spa blauw, omdat aangetoond is dat het placebo-effect daarvan even groot is?
Wat mij betreft wel. De DA/Kruidvat staat er ook vol mee.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is het wel moreel om mensen dingen te geven waarvan je weet dat ze niet werken?
Ik denk dat je als patiënt vooral wil dat je van je klachten af raakt. Ik zie het probleem niet zo (behalve dat het nogal dure flesjes water zijn).quote:Wil jij als patiënt volledige zeggenschap over je behandeling, of wil je dat zo'n dokter je dom houdt omdat hij het toch beter weet?
Dat is niet omdat het moreel is. Dat is omdat het mag en er een paar centen mee te verdienen zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:12 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel. De DA/Kruidvat staat er ook vol mee.
Dat het wel eens gezien kan worden als oplichting.quote:[..]
Ik denk dat je als patiënt vooral wil dat je van je klachten af raakt. Ik zie het probleem niet zo (behalve dat het nogal dure flesjes water zijn).
Nee, dat ontken ik niet. Ik stel dat homeopatie geen baat heeft.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je ontkent dat het placebo-effect bestaat? Dat is even belachelijk als stellen dat homeopathie werkt..
Wat zou jij dan zeggen tegen iemand met vage klachten (klachten zonder enige medische oorzaak), die zegt in het verleden zeer veel baat te hebben gehad bij een bepaald homeopathisch middel? "Doe niet zo dom, het werkt niet, is wetenschappelijk onmogelijk, het zit tussen je oren en stel je dus niet zo aan"? Zou de patiënt daarmee geholpen zijn?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat ontken ik niet. Ik stel dat homeopatie geen baat heeft.
Wat waarschijnlijk het meest effectief is aan de homeopathische behandeling is de houding van de homeopaat tegenover de patient. We zouden ook dokters beter kunnen opleiden in het omgaan met patientenquote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat het onzin is ben ik met je eens. Aan de andere kant, als het voor bepaalde mensen werkt, moet je het dan uit het zorgpakket halen? Ik zou alleen graag zien dat die "medicijnen" goedkoper zouden zijn en dat een apotheek ze zelf zou produceren.
[ afbeelding ]
Hoeft niet veel te kosten, lijkt me.
Je kan hem net zo goed een placebo geven, homeopatie heeft geen enkele toegevoegde waarde.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat zou jij dan zeggen tegen iemand met vage klachten (klachten zonder enige medische oorzaak), die zegt in het verleden zeer veel baat te hebben gehad bij een bepaald homeopathisch middel? "Doe niet zo dom, het werkt niet, is wetenschappelijk onmogelijk, het zit tussen je oren en stel je dus niet zo aan"? Zou de patiënt daarmee geholpen zijn?
Homeopathie ís placebo. En als de patiënt vindt dat dat voor hem werkt, waarom dan een ander placebo voorschrijven?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan hem net zo goed een placebo geven, homeopatie heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Dat zal ook moeten gebeuren, maar als de patiënt zich direct al wat beter voelt door een slokje verdund water, zie ik daar geen probleem in. Ik zou het overigens niet actief voorschrijven, maar als men erom vraagt, why not.quote:Je kan veel beter eens kijken wat die vage klachten veroorzaakt, eenzaamheid, depressie, om maar wat te noemen
Dat doen wetenschappers, rapporten kan je vaak gewoon inzienquote:Op donderdag 12 maart 2015 19:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh jij mag alles denken. Alles.![]()
Jongens, jongens, denk toch eens verder dan dat je neus lang is.
Een slokje verdunt water waar de fabrikant 20-30 euro voor rekenen wil, en ook de patient mag je rustig vertellen dat homeopatie geen toegevoegde waarde heeft.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Homeopathie ís placebo. En als de patiënt vindt dat dat voor hem werkt, waarom dan een ander placebo voorschrijven?
[..]
Dat zal ook moeten gebeuren, maar als de patiënt zich direct al wat beter voelt door een slokje verdund water, zie ik daar geen probleem in. Ik zou het overigens niet actief voorschrijven, maar als men erom vraagt, why not.
Zou je denken maar dat is het niet. Bij homeopathie denk ik aan bach bloesems, van die concentraten, en meer van dat soort bijna niet te verklaren zaakjes.quote:
Ehm... ik hang geen kulverhalen op. Dat jij ze niet snapt, dat kan. Maar medici denken dat ze alles snappen, dat is de hele grap. En dat is dus niet zo. Of is de medische wetenschap uitgeleerd? Alles is bekend? Ja? We zijn er?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 09:34 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
Als je Diabetes hebt of een congenitale aandoening of een pancreastumor of addinson of sepsis had , had je dat wel eerder gemerkt, Bloedglucose is ontiegelijk makkelijk te meten, alleen bij Idiopathic postprandial syndrome zal je een false negative krijgen, maar de behandeling daarvoor bestaat simpelweg uit meer suiker eten.
kulverhaal.
Jij kent de wereld van binnen en van buiten? Alles gezien, meegemaakt? Er valt niets meer te leren?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:46 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Dat doen wetenschappers, rapporten kan je vaak gewoon inzien
Dat ben ik met je eens, dat schreef ik al.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een slokje verdunt water waar de fabrikant 20-30 euro voor rekenen wil,
Met welk doel? Zo'n zonnekind dat er heilig van overtuigd is dat het wél werkt krijg je toch niet op andere gedachten. Het enige effect is dan dat ze van een weldenkende zorgverlener die haar medisch nog in de gaten kan houden overstapt naar zo'n Charlatan.quote:en ook de patient mag je rustig vertellen dat homeopatie geen toegevoegde waarde heeft.
Dat ontken ik nergens.quote:Het is kwakzalverij en de alternatieve genezers zijn kwakzalvers die geld willen verdienen aan goedgelovigen
Dat zie je verkeerd. Jij stelt dat we niet weten hoe het werkt. Dat is niet zo, we weten exact waarom het niet werkt.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ehm... ik hang geen kulverhalen op. Dat jij ze niet snapt, dat kan. Maar medici denken dat ze alles snappen, dat is de hele grap. En dat is dus niet zo. Of is de medische wetenschap uitgeleerd? Alles is bekend? Ja? We zijn er?
[ afbeelding ]
Homeopatie is wat ik hierboven in het gedachtenexperiment heb beschreven.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:52 schreef Mafklapper het volgende:
[..]
Zou je denken maar dat is het niet. Bij homeopathie denk ik aan bach bloesems, van die concentraten, en meer van dat soort bijna niet te verklaren zaakjes.
Natuurgeneeskunde denk ik aan: Smeerwortel die ik gebruik bij spierpijn en/of gewrichtspijn. Kamillethee en valeriaan bij stress en slecht slapen , een kruidnagel in je gebroken kies enz. enz. Oftewel: Planten/kruiden enz.
Nee, je snapt er geen BAL van. Gewoon dom wapperen met wetenschappelijke onderzoeken. En iedereen die er wel baat bij heeft verwijten dat ze last hebben van het placebo-effect.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 10:59 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Jij stelt dat we niet weten hoe het werkt. Dat is niet zo, we weten exact waarom het niet werkt.
Hé Boca.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 11:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, je snapt er geen BAL van. Gewoon dom wapperen met wetenschappelijke onderzoeken. En iedereen die er wel baat bij heeft verwijten dat ze last hebben van het placebo-effect.
Wat moet dat een armoe zijn om getrouwd te zijn met iemand die alleen in de wetenschap gelooft. Wat een armoe.
Wapperen met wetenschappelijke onderzoeken is dom, geen argumenten hebben en maar wat roeptoeteren is heel slim! Ja, tuurlijk, nu ben ik overtuigd!quote:Op vrijdag 13 maart 2015 11:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, je snapt er geen BAL van. Gewoon dom wapperen met wetenschappelijke onderzoeken. En iedereen die er wel baat bij heeft verwijten dat ze last hebben van het placebo-effect.
Lang niet zo vermoeiend als iemand die in sprookjes gelooft.quote:Wat moet dat een armoe zijn om getrouwd te zijn met iemand die alleen in de wetenschap gelooft. Wat een armoe.
Wat is wetenschap?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 11:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat moet dat een armoe zijn om getrouwd te zijn met iemand die alleen in de wetenschap gelooft. Wat een armoe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |