Je moet gewoon een Brutus zijn als je die apenbende in controle wil houdenquote:Op zondag 8 maart 2015 22:40 schreef IPA35 het volgende:
Landen vol achterlijken hebben nu eenmaal een dictator nodig die de boel een beetje leefbaar houdt.
Assad heeft niks meer te zeggen. Te veel oorlogsmisdaden gepleegd en te veel bloed aan zijn handen.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:40 schreef reza1 het volgende:
[..]
Lekker ssektarisch, gezien je tegelijkertijd haat op Assad die veel toleranter is dan Saddam en geen miljoen burgers het graf in heeft gejaagt met een zelfgestarte zinloze oorlog.
Ja.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:45 schreef Atak het volgende:
[..]
Je moet gewoon een Brutus zijn als je die ape bende in controle wil houden
Assadquote:Op zondag 8 maart 2015 22:45 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik denk dat dat komt door 't feit dat sjiieten overal bedreigd worden. Als bedreigde groep, ben je genoodzaakt om de verschillen weg te zetten en de sterkste ideologie binnen je groep te accepteren. Shiieten hebben, buiten Iran, niet echt de privilege gehad om verschillende meningen te hebben aangezien soennieten altijd wel uit waren op sjiitisch bloed.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:43 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Mijn eigen schoonvader is sjiet (op latere leeftijd sjiet geworden) dus ik praat weleens met hem over dit soort zaken. Heeft redelijke kennis van het geloof ook bijv (meestal met bekeerlingen).
Ik zie dat bij soennieten er meer een tweespalt is tussen islamisten en niet-islamisten dan bij sjieten. In de sjitische wereld in het M-Oosten heersen de islamisten zwaar. De seculieren zijn totaal uitgespeeld. Waar je ziet dat bij soennieten je een hele grote groep hebt van ook traditioneel gelovigen zoals de Azhar etc die niets van Moslimbroeders en salafisten moeten hebben (islamisten). Die tegenstand zie ik veel minder bij sjieten in het M-Oosten. Best veel sjieten dwepen met Iran en door Iran gesponsorde sjia-milities.
[..]
Ik weet dat niet alle sjia-geleerden de wilayat al-faqih theorie hanteren als concept. Zeker in Irak niet.
Hij lult. Geef bron aub anders is het niet waar.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:40 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat maakt het uit? Verandert je mening over hem nu?
quote:Op zondag 8 maart 2015 22:45 schreef Atak het volgende:
[..]
quote:Op zondag 8 maart 2015 22:45 schreef Atak het volgende:
[..]
Assad heeft niks meer te zeggen. Te veel oorlogsmisdaden gepleegd en te veel bloed aan zijn handen.
Klopt beiden idd ja. Dit zijn de twee meest invloedrijke sjitische leiders vandaag de dag. Die invloed ver buiten hun grenzen hebben. Sistani puur vanwege zijn hoge zo niet hoogste ayatollah positie en Khamenei vooral ook omdat hij leider (en ayatollah) is van de Islamitische republiek Iran en genoeg sjieten zijn die mening dat dat "onze islamitishe staat is".quote:
Wat dikgedrukte betreft heb je wel gelijk ja. Zijn net joden he wat dat betreftquote:Op zondag 8 maart 2015 22:46 schreef PizzaMizza het volgende:
k denk dat dat komt door 't feit dat sjiieten overal bedreigd worden. Als bedreigde groep, ben je genoodzaakt om de verschillen weg te zetten en de sterkste ideologie binnen je groep te accepteren.[/b][/b] Shiieten hebben, buiten Iran, niet echt de privilege gehad om verschillende meningen te hebben aangezien soennieten altijd wel uit waren op sjiitisch bloed.
een verstandige manquote:Op zondag 8 maart 2015 22:43 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Mijn eigen schoonvader is sjiet (op latere leeftijd sjiet geworden)
Syrië heeft een betere optie = FSAquote:
Dat heeft denk ik vooral te maken met het feit dat sjiieten een minderheid zijn en nergens echt gewild zijn. Iran is sinds de revolutie de enige constante geweest voor sjiieten in de regio. Er is niet echt een andere (seculiere bijvoorbeeld) keuze voor ze. En Iran heeft er slim gebruik van gemaakt door overal sjiieten te steunen.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:43 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Mijn eigen schoonvader is sjiet (op latere leeftijd sjiet geworden) dus ik praat weleens met hem over dit soort zaken. Heeft redelijke kennis van het geloof ook bijv (meestal met bekeerlingen).
Ik zie dat bij soennieten er meer een tweespalt is tussen islamisten en niet-islamisten dan bij sjieten. In de sjitische wereld in het M-Oosten heersen de islamisten zwaar. De seculieren zijn totaal uitgespeeld. Waar je ziet dat bij soennieten je een hele grote groep hebt van ook traditioneel gelovigen zoals de Azhar etc die niets van Moslimbroeders en salafisten moeten hebben (islamisten). Die tegenstand zie ik veel minder bij sjieten in het M-Oosten. Best veel sjieten dwepen met Iran en door Iran gesponsorde sjia-milities.
Klopt, dat zou bijvoorbeeld een verschil kunnen zijn in een Islamitisch Irak en een Islamitisch Iran. Zijn ze dan beide Islamitische staten? Of 1 er van? Dat is een beetje lastige materie.quote:Ik weet dat niet alle sjia-geleerden de wilayat al-faqih theorie hanteren als concept. Zeker in Irak niet.
Meerdere bronnen zelfs:quote:Op zondag 8 maart 2015 22:46 schreef Atak het volgende:
[..]
Hij lult. Geef bron aub anders is het niet waar.
quote:Thus, ethnic cleansing was an element of the Ba’thist policy aimed at reducing the influence of the Iraqi Turkmens in northern Iraq's Kirkuk
quote:Those Iraqi Turkmens who remained in cities such as Kirkuk were subject to continued assimilation policies;[71] school names, neighbourhoods, villages, streets, markets and even mosques with names of Turkic origin were changed to names that emanated from the Ba’th Party or from Arab heroes.[71] Moreover, many Iraqi Turkmen villages and neighbourhoods in Kirkuk were simply demolished, particularly in the 1990s.[71]
In tegenstelling tot Saddamquote:Op zondag 8 maart 2015 22:45 schreef Atak het volgende:
[..]
Assad heeft niks meer te zeggen. Te veel oorlogsmisdaden gepleegd en te veel bloed aan zijn handen.
FSA snackbar kneusjes kunnen Syrië niet regeren, Assad is de ENIGE juiste en legitieme leider.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:48 schreef Atak het volgende:
[..]
Syrië heeft een betere optie = FSA
Irak heeft en had geen betere optie. Saddam was een brutus maar een goeie brutus.
Turken zijn dan ook een vijfde colonne in elk land dat ze zitten.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:49 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Meerdere bronnen zelfs:
In 1980, Saddam Hussein’s government adopted a policy of assimilation of its minorities. Due to government relocation programs, thousands of Iraqi Turkmen were relocated from their traditional homelands in northern Iraq and replaced by Arabs, in an effort to Arabize the region
http://www.jamestown.org/(...)nkinsTurkeyNIraq.pdf
Eigenlijk wel ja.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:48 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Wat dikgedrukte betreft heb je wel gelijk ja. Zijn net joden he wat dat betreft
Eerst antwoord geven. Verandert dat je kijk op Saddam?quote:Op zondag 8 maart 2015 22:46 schreef Atak het volgende:
[..]
Hij lult. Geef bron aub anders is het niet waar.
Of een Erdogan.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:45 schreef Atak het volgende:
[..]
Je moet gewoon een Brutus zijn als je die apenbende in controle wil houden
Daar faalde hij dan wel behoorlijk in, anders was er nu geen KRG dinges geweestquote:Op zondag 8 maart 2015 22:49 schreef Atak het volgende:
Bijv met PKK kan je gewoon niet onderhandelen. Saddam wist dat de kogel het enige antwoord was die de PKK begreep.
Natuurlijk verandert zijn kijk erop. Hij beoordeelt een persoon op zijn kurdophobie, anti-shiisme, pro-Turken.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:50 schreef Peunage het volgende:
[..]
Eerst antwoord geven. Verandert dat je kijk op Saddam?
http://www.jamestown.org/(...)nkinsTurkeyNIraq.pdfquote:In 1980, Saddam Hussein’s government adopted a policy of assimilation of its minorities. Due to government relocation programs, thousands of Iraqi Turkmen were relocated from their traditional homelands in northern Iraq and replaced by Arabs, in an effort to Arabize the region
quote:Thus, ethnic cleansing was an element of the Ba’thist policy aimed at reducing the influence of the Iraqi Turkmens in northern Iraq's Kirkuk
quote:Those Iraqi Turkmens who remained in cities such as Kirkuk were subject to continued assimilation policies;[71] school names, neighbourhoods, villages, streets, markets and even mosques with names of Turkic origin were changed to names that emanated from the Ba’th Party or from Arab heroes.[71] Moreover, many Iraqi Turkmen villages and neighbourhoods in Kirkuk were simply demolished, particularly in the 1990s.[71]
Dat is zeker waar en kan ik begrijpen. Alleen bijv. in Libanon was voor de populariteit van Hizbullah er wel een "sjitisch" seculier alternatief maar die zijn nu compleet afwezig.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:49 schreef Peunage het volgende:
Dat heeft denk ik vooral te maken met het feit dat sjiieten een minderheid zijn en nergens echt gewild zijn. Iran is sinds de revolutie de enige constante geweest voor sjiieten in de regio. Er is niet echt een andere (seculiere bijvoorbeeld) keuze voor ze. En Iran heeft er slim gebruik van gemaakt door overal sjiieten te steunen.
Dat is gewoon een meningsverschil in jurisprudentie waarshijnlijk (fiqh). Beiden zouden dat dan zijn ja omdat daar naar mijn weten geen consensus over is. De wilayat al-faqih aanhangers menen zich te baseren op wat overleveringen van al-Medhi waarin ie een tijd voorspelt waarin de juristen (fuqaha) de gemeenschap moeten leiden ook op maatshappelijke niveau en niet alleen religieuze (zoals de marja'a in Irak stellen bijv). Volgens mij ligt hier de kern van het meningsverschil.quote:Klopt, dat zou bijvoorbeeld een verschil kunnen zijn in een Islamitisch Irak en een Islamitisch Iran. Zijn ze dan beide Islamitische staten? Of 1 er van? Dat is een beetje lastige materie.
FSA is het Syrisch volk. Zij kunnen heel goed regeren. Vooral omdat ze hulp zullen krijgen van bondgenoten met geld en kennis.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:49 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
FSA snackbar kneusjes kunnen Syrië niet regeren, Assad is de ENIGE juiste en legitieme leider.
Toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |