abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150418961
Misschien kunnen jullie er zo'n aflevering van maken als 'gekleed en bang' (naar naked and afraid) of 'Utopia in onderzoeksland'.

Lijkt me gewéldig om de groepsdynamiek te zien ontwikkelen, de wrijvingen, de ruzies, de onenigheden... De één wil een afgrond gaan afdalen tussen de Mirador en 1Q en de ander vindt dat tijdsverspilling en wil gelijk doorlopen tot voorbij 2Q want dáár moet in zijn ogen de afgrond gezocht worden. :X Of de discussies vliegen al uit de bocht beneden bij het begin van de Pianista of ze nu naar links of naar rechts moeten want enkelen denken dat de 'steep area' daar naar links begint.
pi_150418995
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mwah. Ik denk toch dat de nabestaanden uiteindelijk het alleenrecht hebben. Zeker nu ze aangegeven hebben dat ze niet verder willen zoeken maar zich neerleggen bij de uitkomst van de gedane onderzoeken.
Genoeg zaken waar een ouder, familielid, nabestaande de dader is. Wat dan?
  zondag 8 maart 2015 @ 14:53:12 #228
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_150419010
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 13:36 schreef Lavenderr het volgende:
Men neemt gewoon geen genoegen met de verklaring en walst met berenpoten over de wens van de ouders heen.
ondanks dat die expeditie voor mij niet hoeft, vind ik wel dat men het de exoeditieleden niet hoeft te verwijten dat ze gaan. Tis aan hun, ik vind het niet per definitie respectloos naar familie toe. Wel denk ik dat het beter is als ze het gewoon achterlangs regelen en het verder op fok niet noemen. Dat is meer een persoonlijk iets, ik zou dat zelf niet ok vinden tov de ouders.
pi_150419082
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:11 schreef math1985 het volgende:
Ik kijk nog een keer naar de kaart van Sinaproc, maar ik snap daar niet veel van (weet niet of dit al besproken is). Het stuk ten zuiden van de Mirador komt al niet overeen met de trace op Bing. En het stuk ten noorden al helemaal niet, ze komen niet eens langs Q2.

Er is wel een pad vanaf niet ver van de Mirador naar het Westen te zien. Zou dit steep area kunnen zijn?

Of is Sinaproc dwars door de jungle gebanjerd zonder rekening te houden met paden?
We denken dat we weten waar 'het' pad loopt, maar zelfs dat is niet volledig zeker, hoewel ik de info persoonlijk wel vertrouw. Het adagium van RapaNui is dat alle huizen en paddocks verbonden zijn met paden. Dat kunnen wel hele kleine zijn die je regelmatig schoon moet hakken en moet weten/kennen om ze te kunnen volgen. Verder zijn er langeafstandspaden zoals van Boquete naar Bocas. Ik vond er online ook een van David naar de Caraïbische kust die een hoekje door ons gebied lijkt te lopen.

Ik denk niet dat de meiden op 1 april zelf gekozen hebben het hoofdpad te verlaten, maar dat dit wel gebeurd is. In de week erna kunnen ze mogelijk op andere paden terecht gekomen zijn. Als je de weg kwijtraakt, in de tussenliggende dagen, of een andere weg moet zoeken, dan ga je andere tactieken volgen: niet meer terugklimmen, maar omlaag, volg een rivier tot aan de eerste hut/brug e.d. Aangezien alle rivieren bij de 2e kabelbrug uitkomen, is het de vraag of ze zo ver gekomen zijn.
Richting 2e kabelbrug ligt 'het' pad op de noordelijke (verkeerde) oever. Het zou dus tamelijk lang duren voordat ze tekenen van bewoning en paden tegen zouden komen.
  zondag 8 maart 2015 @ 14:57:20 #230
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_150419092
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:40 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Het woord 'fopverklaring ' vind ik nu weer niet zo gelukkig gekozen.
Wat mij, naast de vele taalfouten, opvalt in de officiële verklaring is dat eerst wordt gesteld dat ze niet verdwaald kunnen zijn. Dat zou dus betekenen dat ze met opzet zijn gelopen naar het gevaarlijke ravijn. Waarom zouden ze dat dan gedaan hebben?

Vervolgens zouden ze dan van de helling af zijn gevallen of gegleden en mogelijk verwond zijn geraakt. Maar nog steeds niet verdwaald en ook niet meer beschikkend over de mogelijkheid terug te keren.

Ik vind logischer om te stellen dat ze wel degelijk waren verdwaald en vervolgens bij hun poging terug te keren zijn verongelukt.
pi_150419157
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:37 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Eén onderzoeksdoel blijft in mijn ogen volkomen gerechtvaardigd: het vinden van de locatie van foto's 542 en 550. Dat is een eindige taak waarvan ik niet inzie waarom die niet tot een goed einde zou kunnen worden gebracht. De vegetatie zal elf maanden later iets veranderd zijn, maar het kan niet anders of er blijven genoeg herkenningspunten over.
Dat weet ik niet. Als het kan, kan zeker niet iedereen het. Ik zou er doorheen kunnen lopen en het niet herkennen, puur omdat alles daar anders is dan ik ken. En die tak met de zakjes er niet meer ligt. Verder weet je niet hoe groot die steen is, en hoe hoog het water stond toen zij daar waren. Voor 542 geldt dat ook, en bovendien nog dat bijv. 11en30 om die te vinden naar beneden zou kijken, en Hans K. omhoog. En ik beide, omdat ik het niet weet. En ga dus de helft langzamer.

Maar goed, je kunt mazzel hebben.
quote:
Als eenmaal bekend is hoe ver ze zijn gekomen, kan het aantal mogelijke scenario's sterk worden beperkt.
Wel als die plek fysiek onmogelijk te voet bereikt. Dan zijn ze vervoerd. Maar anders zie ik niet zo in hoe. Misdaad kan altijd. Als jij van de trap valt, kan ik je geduwd hebben.
quote:
En ik ben het eens met degene die stelde dat niemand het alleenrecht op dit onderzoek heeft.
Het vinden van de plekken die jij noemt, kan alleen dankzij gelekte privé-foto's. Die zijn pas door familie ook in het openbaar getoond, toen een krant het al illegaal op het WWW gegooid had.
  Moderator zondag 8 maart 2015 @ 15:04:25 #232
249559 crew  Lavenderr
pi_150419262
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:52 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Wat een vreemde draai geef je er nu aan en is in dit geval totaal niet van toepassing.
pi_150419267
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:53 schreef Marrije het volgende:

[..]

Wel denk ik dat het beter is als ze het gewoon achterlangs regelen en het verder op fok niet noemen. Dat is meer een persoonlijk iets, ik zou dat zelf niet ok vinden tov de ouders.
Dat gaat wel heel ver.

Gewoon niet hengelen naar geld/"hulp" in dit topic. Reisverslagen maken van je vakantie op de trail mag natuurlijk wel. Die zoeken we ook van andere hikers op.
pi_150419281
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:57 schreef matteo_111 het volgende:
We denken dat we weten waar 'het' pad loopt, maar zelfs dat is niet volledig zeker, hoewel ik de info persoonlijk wel vertrouw.
In elk geval tot de Mirador is het pad gebaseerd op de GPS log van iemand, zowel heen als terug. Denk dat dat stuk dus wel klopt. Maar het komt nog steeds niet overeen met de kaart van Sinaproc.
  Moderator zondag 8 maart 2015 @ 15:05:30 #235
249559 crew  Lavenderr
pi_150419282
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:53 schreef Marrije het volgende:

[..]

ondanks dat die expeditie voor mij niet hoeft, vind ik wel dat men het de exoeditieleden niet hoeft te verwijten dat ze gaan. Tis aan hun, ik vind het niet per definitie respectloos naar familie toe. Wel denk ik dat het beter is als ze het gewoon achterlangs regelen en het verder op fok niet noemen. Dat is meer een persoonlijk iets, ik zou dat zelf niet ok vinden tov de ouders.
Mee eens. Regel dat gewoon onderling.
pi_150419293
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:10 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Ik kan dan ook genoeg goede redenen bedenken voor een expeditie. Maar dat aasgierige gehengel naar "steun" hier moet gewoon stoppen. Ga op eigen kracht en niet via misbruik van de populariteit van dit topic of namens de users hier.
Als ik bij wil dragen dan wil ik ook weten dat er een expeditie is en wat die dan gaat doen. Is gewoon een vorm van crowd funding. Doen mensen ook om een onderneming op te zetten of een boek uit te geven. Zolang ze maar niet zoveel geld meekrijgen dat ze daar stil kunnen gaan leven en ons vergeten ;)

Volgens mij is bijna iedereen wel geïnteresseerd in enkele antwoorden ter plekke op een aantal vragen. Als je daar nachtenlang over wilt posten en nadenken dan kun je er ook wat euro's aan spenderen. Met aasgieren heeft dat niets van doen. Gewoon put your money where your mouth is.

Wel netjes zijn ten opzichte van de mensen die echt eigen leed hebben aan deze case natuurlijk.
  zondag 8 maart 2015 @ 15:10:52 #237
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_150419410
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mwah. Ik denk toch dat de nabestaanden uiteindelijk het alleenrecht hebben. Zeker nu ze aangegeven hebben dat ze niet verder willen zoeken maar zich neerleggen bij de uitkomst van de gedane onderzoeken.
In de laatste RTL-uitzending werden bewerkte foto's uit de OP van dit topic getoond, overigens zonder bronvermelding.
Ze lezen mee (met een eigen account, want die foto's staan in een spoiler). En ze hebben ons niet gevraagd om ermee op te houden. Of wel?
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_150419416
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Wat mij, naast de vele taalfouten, opvalt in de officiële verklaring is dat eerst wordt gesteld dat ze niet verdwaald kunnen zijn. Dat zou dus betekenen dat ze met opzet zijn gelopen naar het gevaarlijke ravijn. Waarom zouden ze dat dan gedaan hebben?
We hebben nu uit verschillende bronnen dat er één pad is dat je heen en weer kunt lopen, zonder kruisingen, zonder zijpaden. Dat er bewoning is, paddocks, weilanden, uitzichten.
Waarom dan eigenwijs blijven volhouden dat je wél kunt verdwalen? 11 dagen vermist.. Van Boquete tot Bocas is 3 - 6 dagen lopen.. van het restaurant naar de Mirador ongeveer 2:45 uur en dat liepen ze in 2:00 uur. Zó groot is dat gebied dus ook niet én het is ook nog eens bewoond. Als je verdwaald bent loop je niet voorbij een huis; dan klop je aan en als er niemand is maar het wel bewoond lijkt dan blijf je wachten.
quote:
Vervolgens zouden ze dan van de helling af zijn gevallen of gegleden en mogelijk verwond zijn geraakt. Maar nog steeds niet verdwaald en ook niet meer beschikkend over de mogelijkheid terug te keren.
Die afgrond zou direct naast het pad liggen; daar hoef je niet voor van het pad af dus. Als je tussen metershoge rotsmuren in zit dan kan je niet terugkeren. Ik vind dat heel plausibel maar jij denkt dat ze konden vliegen? Of dat de onderzoekers liegen en die kloof niet bestaat?
quote:
Ik vind logischer om te stellen dat ze wel degelijk waren verdwaald en vervolgens bij hun poging terug te keren zijn verongelukt.
Dus 11 dagen aan het zoeken waren naar het pad of mensen? In dat gebied?
pi_150419417
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:52 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Heb ik ook wel eens genoemd. De samenleving heeft ook rechten, en in geval van moord zeker. Maar dan doen justitie en politie dat, namens de samenleving.

Stel dat je genoemd wordt als mogelijke kindermisbruiker. Ouders willen niet verder zoeken, die denken dat hun kind het verzonnen heeft. En je woont in een aantrekkelijk vakantiegebied, waar het allemaal gebeurd zou zijn. Dan ben je daar mooi klaar mee.
pi_150419446
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 15:05 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Is gewoon een vorm van crowd funding.
Precies. Commercie.

Overigens een zwaar vergrijp volgens de forumregels hier. JS
pi_150419472
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 13:51 schreef 11en30 het volgende:
Nou hoeft niemand zich natuurlijk te verantwoorden voor zijn vakantieplannen. En een reis langs bekende plekken van een mysterie is op zich niks mis mee. Op eigen gelegenheid ter plaatse onderzoekertje gaan spelen wordt al wat dubieus maar ach hoe erg kan het zijn als je de exacte lokatie zou vinden? Daar zullen de ouders toch wel blij mee zijn?

Nou, dat weten we dus niet. Misschien willen ze zo'n expeditie zelf nog gaan doen en hebben ze liever dat de plek van overlijden van hun dochter, een ongerept stuk natuur en moeilijk bereikbare zone, met rust gelaten wordt. Wat nou respect en discretie als je die wens negeert? Waarom moet je zo nodig over hun lokatie jouw eigen plasje doen?

En nog erger wordt het het (imo) als je hier in dit topic geld voor je reis probeert te krijgen en net doet of die 'expeditie' van je een gezamenlijk project is van de (meeste) users hier. Dat is het namelijk niet. En voor gehengel naar "steun" moet je elders zijn > FHF.
Over 100 jaar staan er hotels bij hut 12 en 13 en kun je met de uitgebreide kabel trek direct van Boquete via hut 12 naar de 2e kabelbrug. Het pad naar Boquete is dan geasfalteerd omdat ook rolstoelers de wandeling willen kunnen maken. Mata en co zijn gewoon de eerste toerisen in een nieuw gebied.
pi_150419501
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 13:36 schreef Lavenderr het volgende:
Men neemt gewoon geen genoegen met de verklaring en walst met berenpoten over de wens van de ouders heen.
De wens is 'sluiten en verwijderen van deze topicreeks?'

Kies dan voor de Joris D. oplossing; alleen meelezen als je ingelogd bent.
Ben je dat niet, lijkt het net of er hier nooit over gesproken wordt.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_150419506
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 15:10 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

In de laatste RTL-uitzending werden bewerkte foto's uit de OP van dit topic getoond, overigens zonder bronvermelding.
Ze lezen mee (met een eigen account, want die foto's staan in een spoiler). En ze hebben ons niet gevraagd om ermee op te houden. Of wel?
Foto's kunnen ook uit WS gehaald zijn.
pi_150419575
quote:
Ja, staat gewoon in de OP.

Deze journalist is een end gekomen. Ik kan geen Spaans en heb niet gehoord of op bepaalde plaatsen ( na de mirador, na de 1e en 2 Q) gezegd is "hier moet je goed opletten, ff weg met die microfoon, want hier zijn val-en glij mogelijkheden diep naar beneden."

[ Bericht 25% gewijzigd door Lutalo op 08-03-2015 15:26:55 ]
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
  zondag 8 maart 2015 @ 15:18:05 #246
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_150419593
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 15:14 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Dat kan ook ja. Het punt blijft hetzelfde: ze lezen mee maar ze hebben niet gevraagd om het topic te sluiten.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_150419621
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 15:14 schreef matteo_111 het volgende:

[..]

Ze kunnen toegestuurd zijn zonder bronvermelding. Hoe vaak worden de makers van de foto's trouwens bedankt?
Of wordt er gedoneerd? 1 a 2 eurocent per download, dan kan er een jaar zo'n team heen.
pi_150419662
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:57 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Foppen is toch bewust voor de gek houden, fout informeren. Dat is niet gebeurd. Gezegd is dat er ruimte is voor een meest waarschijnlijk scenario van vallen en onvindbaar blijven, zonder dat dit bewezen is kunnen worden.
Dat is geen foppen, maar een gewetensvolle afsluiting kiezen van een lang en pijnlijk proces, en dat vervolgens wereldkundig maken, omdat er ook nog andere mensen zijn die zich de case aantrekken.
  zondag 8 maart 2015 @ 15:21:38 #249
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_150419691
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 15:04 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Dat gaat wel heel ver.

Gewoon niet hengelen naar geld/"hulp" in dit topic. Reisverslagen maken van je vakantie op de trail mag natuurlijk wel. Die zoeken we ook van andere hikers op.
als je uitgaat van fopverklaring is het denk ik waardevoller om je voorbereiding en bevindingen niet op een forum te gooien. Anders banjer dus door een onderzoek heen, nogmaals, uitgaande van een fopverklaring.
pi_150419709
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 14:51 schreef Ouder1 het volgende:
Misschien kunnen jullie er zo'n aflevering van maken als 'gekleed en bang' (naar naked and afraid) of 'Utopia in onderzoeksland'.

Lijkt me gewéldig om de groepsdynamiek te zien ontwikkelen, de wrijvingen, de ruzies, de onenigheden... De één wil een afgrond gaan afdalen tussen de Mirador en 1Q en de ander vindt dat tijdsverspilling en wil gelijk doorlopen tot voorbij 2Q want dáár moet in zijn ogen de afgrond gezocht worden. :X Of de discussies vliegen al uit de bocht beneden bij het begin van de Pianista of ze nu naar links of naar rechts moeten want enkelen denken dat de 'steep area' daar naar links begint.
En dan verkopen en op TV. met veel reclame ertussen JA! :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')