Genoeg voorbeelden van oogschade door te lang kijken. Bij vol zonlicht knijp je vanzelf je ogen dicht waardoor het kortstondig blijft. Het gevaar zit vooral in het onzichtbare deel van licht, namelijk infrarood en ultraviolet. Het licht kan aangenaam voor je ogen lijken, maar ondertussen zitten het onzichtbare licht IR en/of UV aan je ogen te vreten. Zodra je het merkt ben je al te laat. Eclipsbrillen en lasglas filteren dit schadelijke onzichtbare licht. Zelfs met een eclipsbril kun je beter niet langer dan 30 seconden achter elkaar kijken. Zelfs met het lasglas wat ik heb voel je de warmte van de zon op je ogen. Achteraf gezien was tint 14 misschien beter geweest. Dat er nog steeds veel licht doorheen komt merk ik vooral met de camera waar ik het diafragma flink moet knijpen om de details in de zon goed erop te krijgen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 16:50 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik denk dat mensen overdrijven met eclipsbrillen. Is er überhaupt bekend dat iemand ooit oogschade heeft opgelopen door het kijken naar de zon? Het zal vast slecht zijn Als je lange tijd naar staart, maar je gaat me niet zitten vertellen dat jij nooit met blote oog naar de zon heb gekeken.
waar kan ik nog lasglas krijgen voor de zonsverduistering?quote:Op woensdag 18 maart 2015 19:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Genoeg voorbeelden van oogschade door te lang kijken. Bij vol zonlicht knijp je vanzelf je ogen dicht waardoor het kortstondig blijft. Het gevaar zit vooral in het onzichtbare deel van licht, namelijk infrarood en ultraviolet. Het licht kan aangenaam voor je ogen lijken, maar ondertussen zitten het onzichtbare licht IR en/of UV aan je ogen te vreten. Zodra je het merkt ben je al te laat. Eclipsbrillen en lasglas filteren dit schadelijke onzichtbare licht. Zelfs met een eclipsbril kun je beter niet langer dan 30 seconden achter elkaar kijken. Zelfs met het lasglas wat ik heb voel je de warmte van de zon op je ogen. Achteraf gezien was tint 14 misschien beter geweest. Dat er nog steeds veel licht doorheen komt merk ik vooral met de camera waar ik het diafragma flink moet knijpen om de details in de zon goed erop te krijgen.
Bij de speciaalzaken, ijzerhandels, industrietechnische bedrijven, bedrijven waar gelast wordt. Ik zou bij een winkel als deze proberen:quote:Op woensdag 18 maart 2015 20:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
waar kan ik nog lasglas krijgen voor de zonsverduistering?
Die website is ergquote:Op woensdag 18 maart 2015 20:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij de speciaalzaken, ijzerhandels, industrietechnische bedrijven, bedrijven waar gelast wordt. Ik zou bij een winkel als deze proberen:
http://www.provak.com/
Het volk wat er komt is ook niet zo van het internet en hebben doorgaans XP met IE6quote:Op woensdag 18 maart 2015 20:21 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Die website is erg[optimaal met internet explorer 6x] ik dacht dat een goede website is gemaakt voor alle browsers
provak is daarintegen een goed bedrijf.
Buienradar.nlquote:Op donderdag 19 maart 2015 10:08 schreef Impry het volgende:
Nog nieuws van de weerkundigen hier? Kans op bewolking lijkt af te nemen toch?
GFS?quote:Op donderdag 19 maart 2015 10:49 schreef Impry het volgende:
Ik verwachtte allemaal van die ingewikkelde grafiekjes en voorspellingen.
Als buienradar gelijk krijgt moet je juist in het noorden zijn, ik denk dat ik morgenochtend maar kijk waar ik naartoe gaquote:Op donderdag 19 maart 2015 11:17 schreef Impry het volgende:
Juist, dat lijkt er meer op!
Als de bewolking iets sneller weg trekt dan nu wordt voorspeld moet je dus in het zuiden zijn.
Fixedquote:Op woensdag 18 maart 2015 20:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
waar kan ik nog lasglas krijgen voor de zonsverduistering?
.Zon
.Mercury
.Venus
.Earth
.mars
.jupiter
.saturn Mediamarkt
.uranus
.neptune
.pluto
.sedna
.....oortcloud
Op de grens van poor en goodquote:Op donderdag 19 maart 2015 19:25 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En volgens het KMI
[ afbeelding ]
30% = erg weinig of geen kans op opklaringen
40% = weinig kans op opklaringen
50% = voor 50% heldere hemel, dit zal echt van plaats tot plaats verschillen
70% = er is erg veel kans op een heldere hemel, zodat men er de zonsverduistering kan zien
quote:'Eclips kan levens ruïneren'
Bijna blind raken door onbeschermd naar de zonsverduistering te kijken. Oogarts Jan-Tjeerd de Faber kent patiënten die voor hun leven lang gehandicapt zijn geraakt. "Hun leven is nooit meer hetzelfde door de eclips."
1. Wat gebeurt er als je onbeschermd naar de zonsverduistering gaat kijken?
Jan-Tjeerd de Faber, oogarts in het Oogziekenhuis in Rotterdam: "Je ogen zijn er niet voor gemaakt om lang naar de zon te kijken. Doe je dat wel dan beschadig je je gele vlek vanwege de grote hoeveelheid straling. In je gele vlek zitten allerlei bolletjes en kegeltjes waarmee je figuren en kleuren kunt onderscheiden. De gele vlek is heel belangrijk voor je gezichtsvermogen. Als je lang naar de zon kijkt, stijgt de temperatuur van je gele vlek met zo'n vijf graden. Daardoor sterven de bolletjes en kegeltjes af en raak je dus deels blind. Dit zie je dan:"
2. Hoeveel mensen zijn gehandicapt geraakt?
"De vorige zonsverduistering, vergelijkbaar met die van nu, was in 1999. Toen hebben wij zeven mensen in het oogziekenhuis opgenomen vanwege ernstige schade. Twee mensen hebben blijvende schade opgelopen."
3. Hoe is het met die mensen die blijvende schade hebben opgelopen?
"Vanwege de privacy kan ik niet zeggen om wie het gaat. Maar deze twee patiënten hebben te lang in de zon gekeken waardoor er een gaatje is ontstaan in hun netvlies. Hun leven staat sindsdien op hun kop. Hun zicht is nog maar 10 procent. Deze patiënten staan met hun handicap op en gaan er mee naar bed. Ze kunnen bijvoorbeeld niet meer auto rijden en hebben iedere dag weer last van hun letsel."
4. Kunnen oogartsen niets voor deze mensen betekenen?
"De wetenschap is nog niet in staat om een nieuw netvlies te plaatsen. Door het overmatige zonlicht zijn de cellen in de gele vlek dood. Daar kunnen we helaas niets aan doen. Het oog herstelt zich nooit meer vanzelf."
5. Als je een bril op zet, zit je dan goed?
"Ja, met een eclipsbril ben je veilig."
6. Zijn er nog andere middelen?
"Nee, lasglaasjes of cd's werken niet. Die houden namelijk lang niet alle schadelijke straling tegen. Er is nog een andere tip: kijk met je smartphone. Hoe? Breng de zon achter je in een selfie in beeld (over je schouder). Klik op het schermpje op de zon en maak de helderheid minder. Zolang je maar op je schermpje kijkt en niet direct in de zon, is dit onschadelijk."
7. Gaat u zelf kijken?
"Ik heb morgenochtend kinderspreekuur maar ik ga wel even kijken. Met mijn eclipsbril op, natuurlijk."
8. Denken jullie dat mensen genoeg gewaarschuwd zijn?
"We waarschuwen ons de blaren op de lippen. Maar net als met oud en nieuw zijn er altijd mensen die ondanks alle waarschuwingen de fout in gaan. Daarom roep ik het nog een keer: laat de zonsverduistering geen verduistering voor de rest van je leven zijn."
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-kan-levens-ruineren
Denk dat het op het hoogtepunt wel een stukkie donkerder word ja..quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:09 schreef MakkieR het volgende:
Waarschijnlijk een domme vraag van mij, Maar wat kun je nu precies met een zonsverduistering verwachten? gaat straks het licht letterlijk uit over heel Nederland of merk je er helemaal niks van als je dagelijks je dingen buiten doet.
Moet ik maar de zaklamp mee naar de supermarkt brengenquote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:13 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Denk dat het op het hoogtepunt wel een stukkie donkerder word ja..
Nauwelijks. Vergelijk het met een zwaarbewolkte dag.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:13 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Denk dat het op het hoogtepunt wel een stukkie donkerder word ja..
Ik las gister (ik dacht op knmi) dat de temperatuur enkele graden omlaag kan gaan.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:09 schreef MakkieR het volgende:
Waarschijnlijk een domme vraag van mij, Maar wat kun je nu precies met een zonsverduistering verwachten? gaat straks het licht letterlijk uit over heel Nederland of merk je er helemaal niks van als je dagelijks je dingen buiten doet.
Ik weet nog precies welke muziek ik toen op had staan, namelijk dit:quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:26 schreef Galgeras het volgende:
Ik kan me die van 1999 nog goed herinneren. Was op dat moment bij de training van Feyenoord en was heel apart om te zien hoe het haast schemerig werd midden op de dag. Heb toen niet naar de zon gekeken omdat ik geen bril had.
Hippe versie van 1 van mijn favoriete ABBA liederen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:28 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik weet nog precies welke muziek ik toen op had staan, namelijk dit:
De herinneringen![]()
![]()
ik ga m nu weer aan zetten, dit word mijn zonsverduistering-muziek voor altijd
Alleen als het een supermarkt op zonne-energie is.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:16 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Moet ik maar de zaklamp mee naar de supermarkt brengen
Klopt. Bij de vorige stond ik bovenop Alpe d'Huez, en het werd merkbaar koeler. De vogels hielden ook op me fluiten.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 07:27 schreef Galgeras het volgende:
[..]
Ik las gister (ik dacht op knmi) dat de temperatuur enkele graden omlaag kan gaan.
Een paar posts hierboven staat een tip: met smartfoon, maak selfie met de zon achter je, en zet de schermintensiteit lager.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 08:02 schreef heywoodu het volgende:
Stel, je hebt nog niks als een eclipsbril of iets dergelijks, en je hebt nog maar een klein half uurtje want daarna moet je weg...wat kun je het beste meenemen om de zonsverduistering eventueel te kunnen zien?
Als ik op internet zoek kom ik op hele constructies uit, maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor.
Kan je nu niet meer halen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 08:17 schreef givemenovacaine het volgende:
Nu denk ik er serieus aan om m'n les te skippen, anders mis ik het moment van de maximale verduisteringen ik heb geen brilletje, waar haal je zoiets zelfs?
Extreem simpele pinhole camera maken door een stuk karton met een gaatje er in als projector te gebruiken en iets blanco's als scherm. Geen idee hoe goed dat werkt.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 08:02 schreef heywoodu het volgende:
Stel, je hebt nog niks als een eclipsbril of iets dergelijks, en je hebt nog maar een klein half uurtje want daarna moet je weg...wat kun je het beste meenemen om de zonsverduistering eventueel te kunnen zien?
Als ik op internet zoek kom ik op hele constructies uit, maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor.
Inmiddels op internet gevonden dat op een plaats vlakbij m'n campus enkele proffen gaan staan met een telescoop en een vracht eclipsbrilletjesquote:Op vrijdag 20 maart 2015 08:19 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Kan je nu niet meer halen.
Via je telefoon, selfie camera aanzetten, via scherm kijken is de snelste oplossing.
Hier in Enschede ookquote:Op vrijdag 20 maart 2015 08:30 schreef Houtenbeen het volgende:
Het zit hier nog potdicht van de mist, ben bang dat we er niet veel van gaan zien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |