abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 maart 2015 @ 16:50:12 #101
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_150778792
Ik denk dat mensen overdrijven met eclipsbrillen. Is er überhaupt bekend dat iemand ooit oogschade heeft opgelopen door het kijken naar de zon? Het zal vast slecht zijn Als je lange tijd naar staart, maar je gaat me niet zitten vertellen dat jij nooit met blote oog naar de zon heb gekeken.
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
  woensdag 18 maart 2015 @ 19:12:55 #102
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_150783401
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 16:50 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik denk dat mensen overdrijven met eclipsbrillen. Is er überhaupt bekend dat iemand ooit oogschade heeft opgelopen door het kijken naar de zon? Het zal vast slecht zijn Als je lange tijd naar staart, maar je gaat me niet zitten vertellen dat jij nooit met blote oog naar de zon heb gekeken.
Genoeg voorbeelden van oogschade door te lang kijken. Bij vol zonlicht knijp je vanzelf je ogen dicht waardoor het kortstondig blijft. Het gevaar zit vooral in het onzichtbare deel van licht, namelijk infrarood en ultraviolet. Het licht kan aangenaam voor je ogen lijken, maar ondertussen zitten het onzichtbare licht IR en/of UV aan je ogen te vreten. Zodra je het merkt ben je al te laat. Eclipsbrillen en lasglas filteren dit schadelijke onzichtbare licht. Zelfs met een eclipsbril kun je beter niet langer dan 30 seconden achter elkaar kijken. Zelfs met het lasglas wat ik heb voel je de warmte van de zon op je ogen. Achteraf gezien was tint 14 misschien beter geweest. Dat er nog steeds veel licht doorheen komt merk ik vooral met de camera waar ik het diafragma flink moet knijpen om de details in de zon goed erop te krijgen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 18 maart 2015 @ 20:12:07 #103
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_150785923
quote:
6s.gif Op woensdag 18 maart 2015 19:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Genoeg voorbeelden van oogschade door te lang kijken. Bij vol zonlicht knijp je vanzelf je ogen dicht waardoor het kortstondig blijft. Het gevaar zit vooral in het onzichtbare deel van licht, namelijk infrarood en ultraviolet. Het licht kan aangenaam voor je ogen lijken, maar ondertussen zitten het onzichtbare licht IR en/of UV aan je ogen te vreten. Zodra je het merkt ben je al te laat. Eclipsbrillen en lasglas filteren dit schadelijke onzichtbare licht. Zelfs met een eclipsbril kun je beter niet langer dan 30 seconden achter elkaar kijken. Zelfs met het lasglas wat ik heb voel je de warmte van de zon op je ogen. Achteraf gezien was tint 14 misschien beter geweest. Dat er nog steeds veel licht doorheen komt merk ik vooral met de camera waar ik het diafragma flink moet knijpen om de details in de zon goed erop te krijgen.
waar kan ik nog lasglas krijgen voor de zonsverduistering?

.Zon

.Mercury
.Venus
.Earth
.mars
.jupiter
.saturn
.uranus
.neptune
.pluto
.sedna
.....oortcloud
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
  woensdag 18 maart 2015 @ 20:19:02 #104
24533 ACT-F
pi_150786213
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 20:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Bij de speciaalzaken, ijzerhandels, industrietechnische bedrijven, bedrijven waar gelast wordt. Ik zou bij een winkel als deze proberen:

http://www.provak.com/
pi_150786216
Het twee A4tjes systeem werkt ook grappig. dan maak je een gaatje( perforator formaat) in het ene vel. die houd je in de zon. en dan projecteer je dat licht wat er door komt op het andere vel papier. en dan kan je zonder je ogen te verpesten de verduistering zien. Niet door het gaatje kijken naar de zon, maar naar het andere vel waar nu het zonlicht op word geprojecteerd. (als een projector als in de bioscoop) :D
🐱
pi_150786319
quote:
6s.gif Op woensdag 18 maart 2015 20:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Bij de speciaalzaken, ijzerhandels, industrietechnische bedrijven, bedrijven waar gelast wordt. Ik zou bij een winkel als deze proberen:

http://www.provak.com/
Die website is erg :') [optimaal met internet explorer 6x] ik dacht dat een goede website is gemaakt voor alle browsers :D

provak is daarintegen een goed bedrijf.
🐱
  woensdag 18 maart 2015 @ 20:22:50 #107
24533 ACT-F
pi_150786373
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2015 20:21 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

Die website is erg :') [optimaal met internet explorer 6x] ik dacht dat een goede website is gemaakt voor alle browsers :D

provak is daarintegen een goed bedrijf.
Het volk wat er komt is ook niet zo van het internet en hebben doorgaans XP met IE6 :')
pi_150804410
Nog nieuws van de weerkundigen hier? Kans op bewolking lijkt af te nemen toch?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 maart 2015 @ 10:47:44 #109
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150805263
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 10:08 schreef Impry het volgende:
Nog nieuws van de weerkundigen hier? Kans op bewolking lijkt af te nemen toch?
Buienradar.nl ;)

En echt blij word ik er niet van, nergens in Nederland echt blauw :{
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_150805288
Ik verwachtte allemaal van die ingewikkelde grafiekjes en voorspellingen. ;)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 maart 2015 @ 10:49:30 #111
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150805299
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 10:49 schreef Impry het volgende:
Ik verwachtte allemaal van die ingewikkelde grafiekjes en voorspellingen. ;)
GFS? :~
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_150806018
Juist, dat lijkt er meer op! :P

Als de bewolking iets sneller weg trekt dan nu wordt voorspeld moet je dus in het zuiden zijn.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 maart 2015 @ 11:19:18 #113
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150806075
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 11:17 schreef Impry het volgende:
Juist, dat lijkt er meer op! :P

Als de bewolking iets sneller weg trekt dan nu wordt voorspeld moet je dus in het zuiden zijn.
Als buienradar gelijk krijgt moet je juist in het noorden zijn, ik denk dat ik morgenochtend maar kijk waar ik naartoe ga :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 19 maart 2015 @ 11:26:02 #114
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_150806290
Sluierbewolking maakt het juist makkelijker om te kijken zonder brillen e.d. 8-)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 maart 2015 @ 12:12:55 #115
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150807727

Nog beter, en betrouwbaarder.

GFS vs Buienradar, spannend :o
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_150807824
Hirlam.

pi_150813905
Hoe zijn de weersvoorspellingen voor Zuid Holland?
  donderdag 19 maart 2015 @ 17:04:30 #118
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_150817310
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 20:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:

[..]

.Zon

.Mercury
.Venus
.Earth
.mars
.jupiter
.saturn Mediamarkt
.uranus
.neptune
.pluto
.sedna
.....oortcloud
Fixed :)
pi_150817883
Oproepje:

Mail morgen je mooiste eclips foto's met username en eventueel locatie naar frontpage@fok.nl. Dan zie hem later op de dag terug op de frontpage.

Alvast bedankt!
pi_150821885

En volgens het KMI

30% = erg weinig of geen kans op opklaringen
40% = weinig kans op opklaringen
50% = voor 50% heldere hemel, dit zal echt van plaats tot plaats verschillen
70% = er is erg veel kans op een heldere hemel, zodat men er de zonsverduistering kan zien
  donderdag 19 maart 2015 @ 19:35:03 #121
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_150822287
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:25 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En volgens het KMI
[ afbeelding ]
30% = erg weinig of geen kans op opklaringen
40% = weinig kans op opklaringen
50% = voor 50% heldere hemel, dit zal echt van plaats tot plaats verschillen
70% = er is erg veel kans op een heldere hemel, zodat men er de zonsverduistering kan zien

Op de grens van poor en good ;(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_150824048
quote:
'Eclips kan levens ruïneren'

Bijna blind raken door onbeschermd naar de zonsverduistering te kijken. Oogarts Jan-Tjeerd de Faber kent patiënten die voor hun leven lang gehandicapt zijn geraakt. "Hun leven is nooit meer hetzelfde door de eclips."

1. Wat gebeurt er als je onbeschermd naar de zonsverduistering gaat kijken?
Jan-Tjeerd de Faber, oogarts in het Oogziekenhuis in Rotterdam: "Je ogen zijn er niet voor gemaakt om lang naar de zon te kijken. Doe je dat wel dan beschadig je je gele vlek vanwege de grote hoeveelheid straling. In je gele vlek zitten allerlei bolletjes en kegeltjes waarmee je figuren en kleuren kunt onderscheiden. De gele vlek is heel belangrijk voor je gezichtsvermogen. Als je lang naar de zon kijkt, stijgt de temperatuur van je gele vlek met zo'n vijf graden. Daardoor sterven de bolletjes en kegeltjes af en raak je dus deels blind. Dit zie je dan:"

2. Hoeveel mensen zijn gehandicapt geraakt?
"De vorige zonsverduistering, vergelijkbaar met die van nu, was in 1999. Toen hebben wij zeven mensen in het oogziekenhuis opgenomen vanwege ernstige schade. Twee mensen hebben blijvende schade opgelopen."

3. Hoe is het met die mensen die blijvende schade hebben opgelopen?

"Vanwege de privacy kan ik niet zeggen om wie het gaat. Maar deze twee patiënten hebben te lang in de zon gekeken waardoor er een gaatje is ontstaan in hun netvlies. Hun leven staat sindsdien op hun kop. Hun zicht is nog maar 10 procent. Deze patiënten staan met hun handicap op en gaan er mee naar bed. Ze kunnen bijvoorbeeld niet meer auto rijden en hebben iedere dag weer last van hun letsel."

4. Kunnen oogartsen niets voor deze mensen betekenen?
"De wetenschap is nog niet in staat om een nieuw netvlies te plaatsen. Door het overmatige zonlicht zijn de cellen in de gele vlek dood. Daar kunnen we helaas niets aan doen. Het oog herstelt zich nooit meer vanzelf."

5. Als je een bril op zet, zit je dan goed?
"Ja, met een eclipsbril ben je veilig."

6. Zijn er nog andere middelen?
"Nee, lasglaasjes of cd's werken niet. Die houden namelijk lang niet alle schadelijke straling tegen. Er is nog een andere tip: kijk met je smartphone. Hoe? Breng de zon achter je in een selfie in beeld (over je schouder). Klik op het schermpje op de zon en maak de helderheid minder. Zolang je maar op je schermpje kijkt en niet direct in de zon, is dit onschadelijk."

7. Gaat u zelf kijken?

"Ik heb morgenochtend kinderspreekuur maar ik ga wel even kijken. Met mijn eclipsbril op, natuurlijk."

8. Denken jullie dat mensen genoeg gewaarschuwd zijn?
"We waarschuwen ons de blaren op de lippen. Maar net als met oud en nieuw zijn er altijd mensen die ondanks alle waarschuwingen de fout in gaan. Daarom roep ik het nog een keer: laat de zonsverduistering geen verduistering voor de rest van je leven zijn."

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-kan-levens-ruineren
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 maart 2015 @ 21:19:02 #123
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_150826063
Zoals het er nu uit ziet hoef ik dus niet van huis weg. Mooi :)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_150827225
kijken via de tablet is een erg goed idee :D en meteen opnemen.
🐱
  donderdag 19 maart 2015 @ 22:17:54 #125
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_150828806
Mijn cam staat gereed om alles op te nemen :)
Zal alleen vel overbelicht worden ben ik bang, en om daar nou een eclipsbril ervoor leggen is ook niet echt handig gezien er amper wat doorheen komt.
Ach al gaat het maar om het idee :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')