Dat komt omdat de lijst op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsverduistering) alle totale verduisteringen van de zon opsomt, maar alle maansverduisteringen. Dat kun je niet vergelijken.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 19:45 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Eh, ik tel er 12 in 4 jaar bij de maan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maansverduistering
en 14 in 8 jaar bij de zon:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maansverduistering
Duidelijk dat er meer maansverduisteringen zijn, alleen niet allemaal zichtbaar.
Maar dat geldt ook voor de zon, aangezien het op verschillende werelddelen is te zien en op andere plekken dus niet.
Maansverduistering is dan weer niet interresant, aangezien het dan toch al donker is.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 19:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat komt omdat de lijst op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsverduistering) alle totale verduisteringen van de zon opsomt, maar alle maansverduisteringen. Dat kun je niet vergelijken.
In de 21e eeuw waren er 224 zonsverduisteringen en 230 maansverduisteringen (dat is dus deels en volledig). Nogmaals, geen wezenlijk verschil.
Behalve dus dat een maansverduistering altijd vanaf grote delen van de aarde te zien is (de hele nachtelijke helft) en zonsverduisteringen vanaf kleine plekken (alleen in de schaduw van de maan).
Bedankt, maar daar ging het totaal niet over. Maansverduisteringen zijn inderdaad minder indrukwekkend maar alsnog tof, omdat de maan bij een totale eclips helemaal rood kleurt.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 19:51 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Maansverduistering is dan weer niet interresant, aangezien het dan toch al donker is.
Zonsverduistering daarintegen is veel indrukwekkender. Helemaal de stilte die er toen viel in 98 ofzo. Ineens hoorde je geen een vogel meer en was het muisstil Dat is hetgeen wat het nog meer bijzonder maakt.
Natuurlijk is het tof, maar het gebeurt midden in de nacht, en dan gaat het langs veel mensen heen. Ik zet er uiteraard wel mijn wekker voorquote:Op vrijdag 20 maart 2015 19:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Bedankt, maar daar ging het totaal niet over. Maansverduisteringen zijn inderdaad minder indrukwekkend maar alsnog tof, omdat de maan bij een totale eclips helemaal rood kleurt.
Twee keer per jaar is er eentje dus, waar je de helft van kunt zien in Nederland.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 20:03 schreef Maver24 het volgende:
Het is toch niet zo lang geleden dat er een maansverduistering is geweest. Kan me de laaste nog zo goed herinneren
Gelulquote:Op vrijdag 20 maart 2015 20:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Twee keer per jaar is er eentje dus, waar je de helft van kunt zien in Nederland.
Gemiddeld gezien, uiteraard. De kans dat ik kop gooi met een munt is 0,5, maar ik kan best drie keer munt gooien.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 20:45 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Gelul
15 april 2014 09:46 Totaal 1,297 Onzichtbaar
8 oktober 2014 12:55 Totaal 1,172 Onzichtbaar
4 april 2015 14:00 Totaal 1,004 Onzichtbaar
Wederom onzin.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 20:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Gemiddeld gezien, uiteraard. De kans dat ik kop gooi met een munt is 0,5, maar ik kan best drie keer munt gooien.
quote:De totale maansverduistering van 28 september 2015 is de eerste totale maaneclips sinds 2011 die goed zichtbaar is in de Benelux, en de eerste sinds 2008 die er volledig zichtbaar zal zijn (bij helder weer). De eclips begint om 2:11 uur MEZT en staat bij het maximum, om 4:48 uur, op een hoogte van circa 24° (in Utrecht). De eclips eindigt om 7:24 uur. De maan beweegt ten zuiden langs het centrum van de aardschaduw. De totaliteit duurt bijna 73 minuten, en tijdens het maximum staat de maan 20,3 boogminuten van het schaduwcentrum af. De grootte van de eclips bedraagt 1,28; een donkere verduistering.[
Jezus man, wat snap jij niet aan gemiddeld? Lees anders zelf eens de wikipedia-pagina die je steeds quote.quote:
Ik ben overigens nu ook echt klaar met deze discussie. Je spreekt me de hele tijd tegen terwijl je zelf je eigen bronnen niet leest en als je er dan niet meer omheen kunt begin je doodleuk over een ander onderwerp. Fijne avond verder.quote:Tussen 2001 en 2050 vinden 116 maansverduisteringen plaats (gemiddeld 2,32 per jaar), voor bijna de helft van deze eclipsen (57) is ten minste het maximum in de Benelux zichtbaar (gemiddeld 1,14 per jaar).
Volgend jaar geen een zichtbaar, dus 2x per jaar waarvan een zichtbaar is gelul. Je stelling valt in het water.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 20:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Jezus man, wat snap jij niet aan gemiddeld? Lees anders zelf eens de wikipedia-pagina die je steeds quote.
[..]
GEMIDDELD. Ken je dat woord?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 20:51 schreef KlapMongeaul het volgende:
[..]
Volgend jaar geen een zichtbaar, dus 2x per jaar waarvan een zichtbaar is gelul. Je stelling valt in het water.
Gemiddeld ja. Zeg dan niet dat er ieder jaar een zichtbaar is.quote:
ik weet niet waar je huis woont, maar hier in Amsterdam Slotervaart niets gezien, een vriend in Amstelveen heeft hem 5 seconden gzien en gefotografeerd. Maar ik kon ook niet de hele dag naar de lucht staren... en nogmaals: als je een totale eclips hebt gezien, dan maak je je niet zo druk over die wolken vandaagquote:Op vrijdag 20 maart 2015 14:45 schreef WEST het volgende:
krijg de klere
[ afbeelding ]
deze foto is in mijn woonplaats gemaakt en ik heb niks gezien![]()
noord west overijsselquote:Op vrijdag 20 maart 2015 21:08 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik weet niet waar je huis woont, maar hier in Amsterdam Slotervaart niets gezien, een vriend in Amstelveen heeft hem 5 seconden gzien en gefotografeerd. Maar ik kon ook niet de hele dag naar de lucht staren... en nogmaals: als je een totale eclips hebt gezien, dan maak je je niet zo druk over die wolken vandaag
ahaquote:
Zie mijn post een stukje terug.quote:Op zondag 22 maart 2015 10:43 schreef firecow het volgende:
Heeft er iemand trouwens een gifje gemaakt van de satelliet beelden tijdens de verduistering ?? Ik zat op sat24 te kijken en dat zag er erg gaaf uit!
Top gevonden thx!quote:Op vrijdag 20 maart 2015 21:38 schreef DemonRage het volgende:
Op weerwoord zag ik deze voorbij komen:
http://postimg.org/image/fifi3sxdd/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |