quote:Op vrijdagochtend 20 maart vindt een zonsverduistering plaats. Dan schuift de maan voor de zon langs. In Nederland is deze zonsverduistering bij gunstig weer als een fraaie gedeeltelijke eclips zichtbaar.
De zon zal tijdens het maximum voor het grootste deel achter de nieuwe maan schuilgaan. De zonsverduistering begint om 9.30 uur, het maximum wordt om 10.37 uur bereikt waarna de eclips 11.48 uur eindigt. Deze tijdstippen gelden voor Utrecht, voor plaatsen elders in Nederland en België gelden andere getallen, maar de verschillen zijn gering. Tijdens het maximum rond half elf is de zon voor ongeveer 80 procent bedekt door de maan.
De eclips heeft waarschijnlijk een merkbare invloed op het weer. De straling neemt sterk af waardoor de temperatuur tijdelijk iets kan dalen.
De laagste temperatuur vinden we iets na het maximum van de eclips dichtbij het aardoppervlak en vooral bij onbewolkt weer met weinig wind. Tijdens de gedeeltelijke zonsverduistering op 11 augustus 1999 koelde het in Nederland op de normale waarnemingshoogte van anderhalve meter boven het aardoppervlak tijdelijk een tot drie graden af. Vlak boven het aardoppervlak op 10 cm hoogte zijn zelfs temperatuurdalingen tot vijf graden gemeten.
De zonsverduistering van 20 maart is zeker voor Nederland een unieke gebeurtenis. De volgende gedeeltelijke zonsverduistering is hier pas weer in 2021 te zien in ons land, maar die is veel kleiner. Voor een vergelijkbare grote eclips moeten we hier tot 2026 wachten. De volgende totale zonsverduistering laat in Nederland nog veel langer op zich wachten en vindt pas in 2135 plaats.
Let op: kijk veilig naar de eclips
Kijk niet met het blote oog naar de gedeeltelijke zonsverduistering. Dat kan leiden tot ernstig oogletsel en zelfs tot blindheid. Het gebruik van filters of speciale eclipsbrilletjes is absolute noodzaak. Een eclipsbril filtert een groot deel van het golflengtegebied weg en is de enige veilige manier om naar de gedeeltelijk verduisterde zon te kijken.
Bron - KNMI
Regel ook een volle tank om de bewolking te slim af te zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:33 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Moet nog eens op zoek naar een brilletje
Helaas is de poolcirkel nu geen optie voor mequote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:39 schreef Geralt het volgende:
Gedeeltelijke zonsverduisteringen zijn niet zo tof. Echt tof wordt pas een volledige zonsverduistering.
Op 11 augustus 99 was ik erbij in Frankrijk. Denk het mooiste/meest indrukwekkende wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. Heel apart gevoel in elk geval. En een mooie setting waar we per toeval bij uitkwamen, bovenop een berg in een kasteelruïne met wijde uitkijk over een klein dorpje en weilanden en alles met bergen in de verte.
Mooi was dat.
De brilletjes die mensen hadden in 1999 zijn niet meer geschikt in de meeste gevallen zit er een uiterste gebruiksdatum aan.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:33 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Moet nog eens op zoek naar een brilletje
Ligt er maar helemaal aan hoe je het opbergt.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 16:45 schreef CyberCow het volgende:
[..]
De brilletjes die mensen hadden in 1999 zijn niet meer geschikt in de meeste gevallen zit er een uiterste gebruiksdatum aan.
Maakt dat verschil dan? En hoe moet je ze opbergen danquote:Op zaterdag 7 maart 2015 00:57 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ligt er maar helemaal aan hoe je het opbergt.
ik heb 4 brilletjes van 1999 (per bril) opgeborgen eerst in een vel papierquote:Op zondag 8 maart 2015 13:40 schreef CyberCow het volgende:
[..]
Maakt dat verschil dan? En hoe moet je ze opbergen dan
Dank voor de tip.quote:Op zondag 8 maart 2015 13:48 schreef Nattekat het volgende:
https://www.pearle.nl/eclipsbril
Zekere voor het onzekere, het is toch gratis.
IJsland wordt geschampt, maar het verschil met een totale is bijna niet te zien.quote:Op zondag 8 maart 2015 16:14 schreef CyberCow het volgende:
Waar is deze verduistering geheel te zien. Klopt dat met het plaatje dat Ijsland het heel mooi mee gaat maken.
Dat is zeker niet waar. Alleen bij een totale zonsverduistering is een corona te zien. Als er ook maar iets licht bij komt is dit verschijnsel niet meer waar te nemenquote:Op zondag 8 maart 2015 16:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
IJsland wordt geschampt, maar het verschil met een totale is bijna niet te zien.
Daarom ook 'bijna'quote:Op zondag 8 maart 2015 16:22 schreef CyberCow het volgende:
[..]
Dat is zeker niet waar. Alleen bij een totale zonsverduistering is een corona te zien. Als er ook maar iets licht bij komt is dit verschijnsel niet meer waar te nemen
Ik dacht dat je bedoelde dat het er weinig verschil zat tussen 80% en 100% verduistering. Maar jij bedoeld dat Ijsland het ook net niet geheel gaat meemaken??quote:
wij waren toen in zuid duitsland. Uren in de auto gezeten. Maar het was het ZO waard! Heel bijzonder om mee te maken.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:39 schreef Geralt het volgende:
Gedeeltelijke zonsverduisteringen zijn niet zo tof. Echt tof wordt pas een volledige zonsverduistering.
Op 11 augustus 99 was ik erbij in Frankrijk. Denk het mooiste/meest indrukwekkende wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. Heel apart gevoel in elk geval. En een mooie setting waar we per toeval bij uitkwamen, bovenop een berg in een kasteelruïne met wijde uitkijk over een klein dorpje en weilanden en alles met bergen in de verte.
Mooi was dat.
Ik was destijds nog te jong om de beslissing te kunnen maken om naar Frankrijk of Duitsland te gaan. Als nu hetzelfde was als 1999 dan was ik ook gegaan zeker weten.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:14 schreef MaLo het volgende:
[..]
wij waren toen in zuid duitsland. Uren in de auto gezeten. Maar het was het ZO waard! Heel bijzonder om mee te maken.
In 1999 was een bijna volledige en was toen iets van 97% hier maar dat is net als wat de persoon onder mij schrijft het verschil tussen 99% en 100% is enorm. Vooral het zien van de corona is alleen mogelijk met complete verduistering. Als er ook maar iets zon weer doorkomt is de corona niet meer te zien. Laatste volledige zonsverduistering heb jij niet meegemaakt deze was namelijk in 1715.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:44 schreef Coelho het volgende:
Wanneer was de laatste volledige verduistering in Nederland? Ik dacht eerlijk gezegd dat ik die meegemaakt had maar weet nu niet of ik me vergis en in 1999 naar een gedeeltelijke heb zitten kijken. Kan me herinneren dat de publieke omroep er live bij was.
Ik was toen 20quote:Op maandag 9 maart 2015 14:27 schreef CyberCow het volgende:
[..]
Ik was destijds nog te jong om de beslissing te kunnen maken om naar Frankrijk of Duitsland te gaan. Als nu hetzelfde was als 1999 dan was ik ook gegaan zeker weten.
De halve wereld zou ik er niet voor over reizen, maar Frankrijk / Duitsland heb ik er wel voor overquote:Op maandag 9 maart 2015 15:07 schreef qajariaq het volgende:
Gezien in Frankrijk 1999, Leuke plek opgezocht maar in de vroege ochtend toch nog 150 km verkast om bewolking te ontlopen. Indrukwekkend maar ook weer niet zo om de halve wereld over te reizen. Het verschil tussen 99% en 100% is het verschil tussen dag en nacht (letterlijk).
Het meest indrukwekkend vond ik die scherpe schaduw van de maan die snel op me af kwam over het landschap.
Ik was graag met je meegegaan maar ja had ik 16 jaar geleden me moeten melden.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:16 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik was toen 20. Ben met mijn vader en mijn vriend geweest. Was nog lastig om een hotel te vinden... Dienstag ruhetag... (Oftewel: het gros van de hotels zat dicht in de nacht van dinsdag op woensdag
).
Maar was heel gaaf om te zien. Wij stonden op een heuvel (met een boel andere mensen) en de bewolking brak gelukkig net op tijd open
.
[..]
De halve wereld zou ik er niet voor over reizen, maar Frankrijk / Duitsland heb ik er wel voor over
Spanje, italie engeland zwitserland etc ook wel hoor. Eigenlijk heel west europa heb ik er wel voor over om nog een keer mee te maken.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:16 schreef MaLo het volgende:
De halve wereld zou ik er niet voor over reizen, maar Frankrijk / Duitsland heb ik er wel voor over
Dat duurt helaas nog wel even...quote:Op maandag 9 maart 2015 15:51 schreef Geralt het volgende:
[..]
Spanje, italie engeland zwitserland etc ook wel hoor. Eigenlijk heel west europa heb ik er wel voor over om nog een keer mee te maken.
Ik ook. In 1999 was ik in Frankrijk en ik vond het het mooiste wat ik ooit gezien hadquote:Op maandag 9 maart 2015 15:51 schreef Geralt het volgende:
[..]
Spanje, italie engeland zwitserland etc ook wel hoor. Eigenlijk heel west europa heb ik er wel voor over om nog een keer mee te maken.
Is ook schitterend.quote:Op maandag 9 maart 2015 16:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat duurt helaas nog wel even...
Maansverduisteringen daarentegen duiken veel vaker op, in september een totale
Faroer Eilandenquote:Op zondag 8 maart 2015 16:14 schreef CyberCow het volgende:
Waar is deze verduistering geheel te zien. Klopt dat met het plaatje dat Ijsland het heel mooi mee gaat maken.
Heb alweer een verwachting met volop zon...quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:44 schreef aloa het volgende:
Ziet er nu weer een stuk minder uit. Geheel bewolkt die dag
Arme loonslaven... weer slecht weer in het weekendquote:Op donderdag 12 maart 2015 07:51 schreef aloa het volgende:
Ziet er niet goed uit. Maar is nog ver weg.
[ afbeelding ]
Altijd in het weekendquote:Op donderdag 12 maart 2015 07:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Arme loonslaven... weer slecht weer in het weekend
Daar kwam ik ook achter heb mijn dure zonnebril al verkocht en vandaag maar zo'n papieren brilletje gehaald. Helaas is het met autorijden niet een heel handig brilletje.quote:
Vooral als de zon niet schijnt, dan heb je helemaal geen orientatiepunten meerquote:Op vrijdag 13 maart 2015 12:24 schreef CyberCow het volgende:
[..]
Daar kwam ik ook achter heb mijn dure zonnebril al verkocht en vandaag maar zo'n papieren brilletje gehaald. Helaas is het met autorijden niet een heel handig brilletje.
Klopt ben daarom ook compleet verdwaald weet niet meer waar ik rij. Soms hobbelt het en lijkt het wel of ik in het gras rij. We zullen zien als ik volgende week nog niet terug ben kijk ik wel vanaf hier naar de zonsverduisteringquote:Op vrijdag 13 maart 2015 12:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vooral als de zon niet schijnt, dan heb je helemaal geen orientatiepunten meer
Daarom heb ik er gaatjes ingepriktquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |