abonnement Unibet Coolblue
pi_150297640
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150297875
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik beschouw mezelf wel al een kantiaan, of in ieder geval als een aanhanger van zijn categorische (en ook hypothetische) imperatief. Rationele wezens stellen zichzelf bij hun handelingen de vraag of zij een wereld denkbaar (of wenselijk) achten waarin iedereen doet wat zij doen. Is het antwoord daarop "nee" (bijvoorbeeld bij elke nacht luide muziek draaien), dan doen zij dat niet.

Libertariërs hebben die categorische imperatief ook nodig.
Ik kan een eind in Kant meegaan, maar als hij claimt door zo te redeneren tot universele morele waarheden te kunnen komen, gaat hij wat mij betreft te ver. Wel dat het over het algemeen een prettigere wereld zou worden als men zo redeneerde.
pi_150297881
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De vrije markt vloeit voort uit libertarisme, maar ik zie het niet als "zwaar leunen op". En ook op een vrije markt staat het je vrij om niet aan louter zelfverrijking te doen. Er is zelfs een markt voor "reciprocal altruism"!
Maar die markt heeft niet dezelfde eigenschappen als het gewone marktmodel. Het economische marktmodel voorspelt efficientie als gevolg van competitie. Dat kan alleen omdat men transacties alleen in een beperkte (egoistische) manier definieert. Je kunt dat best oprekken en menselijke motieven kun je ook oprekken, maar daarmee verandert de markt is iets dat we niet kennen. Er is geen enkele reden om te verwachten, dat alles over laten aan deze sturing, leidt tot een gewenst resultaat.

Het libertarisme leunt op het marktmechanisme om geloofwaardig te maken dat zonder overheid alles beter gaat.

quote:
Ik zou zelfs willen stellen: zoals alle dingen die je belangrijk vindt, moet je ze niet willen organiseren. ;)
Ook bedrijven organiseren en vinden dat belangrijk.
The view from nowhere.
pi_150298090
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:24 schreef Claudia_x het volgende:
Uit OP #1:

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid.
Liberalisme, christendemocratie, sociaal-democratie zeggen dat ook.

quote:
De economie en de staat volledig gescheiden
Dit kan helemaal niet. Het is ook onwenselijk.dit rigide na te streven. Dat is ook de mening van economen.
pi_150298163
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:35 schreef Bluesdude het volgende:

Dat is ook de mening van economen.
Niet alle economen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150298398
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Niet alle economen. :+
Gelukkig niet. Dat zou weer te saai zijn.
Wel van een grote meerderheid van economen,
Simpel realisme
pi_150298558
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:35 schreef Bluesdude het volgende:
De economie en de staat volledig gescheiden

Dit kan helemaal niet. Het is ook onwenselijk.dit rigide na te streven. Dat is ook de mening van economen.
Gezien veel libertariers nog wel een rol in de overheid zien voor het beschermen van eigendom en naleven van contracten, wat toch een belangrijk deel van de economie is, klopt die stelling volgens mij ook niet helemaal.
pi_150298636
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Gelukkig niet. Dat zou weer te saai zijn.
Wel van een grote meerderheid van economen,
Simpel realisme
Ah, dat doet me aan de gevleugelde woorden van Orwell denken: “There was truth and there was untruth, and if you clung to the truth even against the whole world, you were not mad.”
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150304741
knip
The view from nowhere.
pi_150328305
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:18 schreef robin007bond het volgende:

Nozick heeft daar ook eens over geschreven volgens mij:

http://www.libertarianism(...)ls-oppose-capitalism

Eerlijk gezegd denk ik dat zijn verklaring niet eens zo slecht is. De waarden in het onderwijs stroken niet echt met de wereld daarbuiten, volgens hem. Wel interessant, want volgens mij wordt onderwijs juist vaak wel erg beïnvloed door ideologische trends, dus eigenlijk ben ik er niet zeker van.
Gelezen. Waanzinnig interessant stuk! Ik denk ook wel dat zijn verklaring hout snijdt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 maart 2015 @ 22:11:34 #11
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_150332840
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Gelezen. Waanzinnig interessant stuk! Ik denk ook wel dat zijn verklaring hout snijdt.
Als je ervan uitgaat dat jaloezie en bitterheid de drijfveren van de mens zijn, misschien. Maar ik heb een positiever mensbeeld.

Het kapitalisme volgt, mijn inziens, de wil van de massa. En mensen die de beste mogelijkheden omdat te sturen naar hun voordeel hebben daar het meest profijt van. Als ik de tekst goed heb begrepen stelt Nozick dat intellectuelen in dit systeem minder goed uit de voeten kunnen dan dat ze op school gewend waren en dat ze daarom een afkeer hebben tegen dat systeem.
Dat is op zich geen onlogische gevolgtrekking maar gaat er wel van uit dat intellectuelen (en mensen in het algemeen) macht en geld het belangrijkste doel vinden. Dat lijkt me te simpel gesteld.

Volgens mij is het grootste nadeel van het kapitalisme namelijk niet het feit dat hij er sinds zijn schooltijd qua positie op achteruit is gegaan, maar dat het de wil van de massa volgt.
En intellectuelen hebben vaak hele andere wensen dan de massa, waardoor ze in een kapitalistische samenleving hun behoeftes ook minder bevredigd zien dan die massa.
Dat creëert voor intellectuelen een (verdere) aversie tegen en afstand van die samenleving.

Bovendien ontstaat er door die afstand begrip voor de andere groep die ook buiten de boot valt in een kapitalistische samenleving; de minderbedeelden. Wat leidt tot sympathieën voor socialistisch (of antikapitalistisch) gedachtegoed.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 5 maart 2015 @ 22:14:14 #12
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_150333021
Bovendien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat intellectuelen(/mensen in het algemeen) sowieso veel minder op hebben met geld dan marktpredikers hen toebedelen.

Filosofen, acteurs, schrijvers, docenten etc. lijken mij hun dagbesteding niet voor het geld te doen. Daar komt ook nog een hele brok passie bij kijken.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 5 maart 2015 @ 22:19:41 #13
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150333367
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:14 schreef Euribob het volgende:
Bovendien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat intellectuelen(/mensen in het algemeen) sowieso veel minder op hebben met geld dan marktpredikers hen toebedelen.

Filosofen, acteurs, schrijvers, docenten etc. lijken mij hun dagbesteding niet voor het geld te doen. Daar komt ook nog een hele brok passie bij kijken.
Marktwerking kan vergeleken worden met politiek. Politici moeten zichzelf verkopen aan de kiezer en worden beloont in de vorm van stemmen. Politieke is getrapt en men kiest alleen een vertegenwoordiger. De markt is echter direct; het is vergelijkbaar met een directe democratie. De marktproductie is daarom erg populistisch.
The view from nowhere.
pi_150333439
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:11 schreef Euribob het volgende:

Volgens mij is het grootste nadeel van het kapitalisme namelijk niet het feit dat hij er sinds zijn schooltijd qua positie op achteruit is gegaan, maar dat het de wil van de massa volgt.
En intellectuelen hebben vaak hele andere wensen dan de massa, waardoor ze in een kapitalistische samenleving hun behoeftes ook minder bevredigd zien dan die massa.
Dat creëert voor intellectuelen een (verdere) aversie tegen en afstand van die samenleving.
Dat is volgens mij juist wat Nozick schrijft. Enkele citaten:

Intellectuals feel they are the most valuable people, the ones with the highest merit, and that society should reward people in accordance with their value and merit. But a capitalist society does not satisfy the principle of distribution “to each according to his merit or value.”

Despite the created expectation, a capitalist society rewards people only insofar as they serve the market-expressed desires of others; it rewards in accordance with economic contribution, not in accordance with personal value.

It is not surprising, therefore, that distribution of goods and rewards via a centrally organized distributional mechanism later strikes intellectuals as more appropriate than the “anarchy and chaos” of the marketplace.

quote:
Bovendien ontstaat er door die afstand begrip voor de andere groep die ook buiten de boot valt in een kapitalistische samenleving; de minderbedeelden. Wat leidt tot sympathieën voor socialistisch (of antikapitalistisch) gedachtegoed.
Zinvolle toevoeging.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150334149
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:14 schreef Euribob het volgende:
Bovendien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat intellectuelen(/mensen in het algemeen) sowieso veel minder op hebben met geld dan marktpredikers hen toebedelen.

Filosofen, acteurs, schrijvers, docenten etc. lijken mij hun dagbesteding niet voor het geld te doen. Daar komt ook nog een hele brok passie bij kijken.
Dat lijkt me daarentegen niet uniek aan of karakteristiek voor deze groep. De middenklasse is in dit verband een interessante groep: vaak niet links, vaak niet hoogopgeleid, maar meestal ook niet rijk. Zou je willen stellen dat deze groep vooral werkt vanwege het geld?

Ik kom uit een gezin van VVD-stemmers. Mijn ouders waren niet rijk en hebben ook geen goede opleiding genoten. Met name mijn vader heeft zich weten op te klimmen in het bedrijfsleven. Hij heeft altijd het gevoel gehad dat je wel degelijk een kwartje kunt worden als je als dubbeltje geboren bent. Kortom: hij heeft gevoeld dat wat hij deed door "de samenleving" gewaardeerd werd. Geen wonder dat hij VVD stemde.

Als je daarentegen het gevoel krijgt dat zonder een sterke corrigerende werking van de overheid dat wat jij waardevol vindt niet wordt gewaardeerd of beloond, dan werkt dat het gevoel in de hand dat het een onrechtvaardig systeem is. Dat sentiment zie je nu ook sterk in de Maagdenhuisbezetting terug. En dat heb je ook in de reacties op de bezuinigingen in de kunstsector terug kunnen zien: dat wat waardevol is, heeft geen gegarandeerde plek in een vrije, kapitalistische samenleving. Denkt men.

Dan zou je tot slot nog kunnen zeggen dat Nozick geen bevredigende verklaring geeft voor waarom linkse mensen over het algemeen voor inkomensgelijkheid en nivellering zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat dat meestal vooral holle retoriek is. Als ik de kunstsector er weer bij mag halen: ik ken mensen die daarin werkzaam zijn die vinden dat het geoorloofd is om de bevolking - alle lagen daarvan - verplicht bij te laten dragen aan kunsten die zijzelf niet waardevol achten. Het gepeupel weet immers niet wat waardevol is, dus dat moet de culturele elite dan maar voor hen beslissen. Je zou ook kunnen zeggen dat het idioot is om gezinnen die weinig te besteden hebben verplicht bij te laten dragen aan de hoge kunsten. Waarom hoor je dat dan zo weinig vanuit links?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150334319
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:19 schreef deelnemer het volgende:

De marktproductie is daarom erg populistisch.
Precies. En bij links zie je een enorme weerzin tegen populisme.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 maart 2015 @ 22:48:30 #17
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150335109
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Precies. En bij links zie je een enorme weerzin tegen populisme.
Dat is ook logisch. Zolang je, met de libertariers, gelooft dat je zozeer individualist bent dat je niet meer elkaars omgeving vormt, kan iedereen zijn gang gaan. Maar als er meer samenhang is tussen mensen en de planeet, dan kunnen de keuzes van anderen consequenties hebben voor je eigen leefomgeving. Als iemand zich niet kan vinden in de algemene doelstellingen die samenleving propageert, dan moet hij wel een individualist worden om het voor zichzelf leuk te houden. Ook een marktsamenleving heeft een eigen dynamiek, cultuur en waarden. Daarom is het marktmodel niet neutraal.
The view from nowhere.
pi_150335228
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Gelezen. Waanzinnig interessant stuk! Ik denk ook wel dat zijn verklaring hout snijdt.
Tof! Tsja, de verklaring blijft wel speculatie, maar is desalniettemin wel interessant. :)
pi_150335361
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:51 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tof! Tsja, de verklaring blijft wel speculatie, maar is desalniettemin wel interessant. :)
Ik ben nu het laatste interview met hem aan het lezen. Ook al zo interessant. Hij zegt bijvoorbeeld:

Surely some part of the appeal to libertarians of libertarian ideas is their boldness and unexpectedness. They’re surprising, and yet, one can grow comfortable with them very quickly. At least, some of us can.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150335512
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:48 schreef deelnemer het volgende:

Dat is ook logisch. Zolang je, met de libertariers, gelooft dat je zozeer individualist bent dat je niet meer elkaars omgeving vormt, kan iedereen zijn gang gaan.
Dat geloven libertariërs niet. Immers, mijn vrijheid eindigt waar die van een ander begint. En in het werk van Nozick zie je bijvoorbeeld de "cooperation to mutual benefit" waar ik het eerder over had sterk in terugkomen.

quote:
Maar als er meer samenhang is tussen mensen en de planeet, dan kunnen de keuzes van anderen consequenties hebben voor je eigen leefomgeving. Als iemand zich niet kan vinden in de algemene doelstellingen die samenleving propageert, dan moet hij wel een individualist worden om het voor zichzelf leuk te houden. Ook een marktsamenleving heeft een eigen dynamiek, cultuur en waarden. Daarom is het marktmodel niet neutraal.
Kun je dan verklaren waarom het zo erg is als er geen hoge kunsten zouden zijn? Als de meerderheid bijvoorbeeld niet om theater geeft, waarom moet er dan belastinggeld naartoe gaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 maart 2015 @ 23:01:46 #21
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_150335861
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is volgens mij juist wat Nozick schrijft. Enkele citaten:

[..]

Nee, volgens mij is wat ik stelde toch wezenlijk anders. Er is namelijk een verschil tussen wat Nozick schetst en wat ik zeg. Nozick stelt dat de intellectuelen ontevreden zijn met hun positie in de samenleving, terwijl het er in mijn ogen vooral om gaat in hoeverre ze hun behoeftes kunnen bevredigen in die positie. Ik durf te stellen dat dat matig tot slecht gaat in de op massa gerichte kapitalistische samenleving.

Het heeft dus volgens mij vrij weinig te maken met de verzwakte positie van de intellectueel en veel meer met het verschil van voorkeur met de massa. Of zouden intellectuelen plotseling rechts worden als ze aan de "top" (that is; qua bezit) plotseling kapitalistisch worden? Het blijft natuurlijk bij speculatie wat dit betreft, maar het lijkt me niet.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_150336025
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 23:01 schreef Euribob het volgende:

[..]

Nee, volgens mij is wat ik stelde toch wezenlijk anders. Er is namelijk een verschil tussen wat Nozick schetst en wat ik zeg. Nozick stelt dat de intellectuelen ontevreden zijn met hun positie in de samenleving, terwijl het er in mijn ogen vooral om gaat in hoeverre ze hun behoeftes kunnen bevredigen in die positie. Ik durf te stellen dat dat matig tot slecht gaat in de op massa gerichte kapitalistische samenleving.
Dat stelt Nozick volgens mij niet. Dat wil zeggen, het gaat vooral om waarden. Wat is waardevol? Wie bepaalt dat? Wie garandeert het?

quote:
Het heeft dus volgens mij vrij weinig te maken met de verzwakte positie van de intellectueel en veel meer met het verschil van voorkeur met de massa.
Daar heeft Nozick het juist over! Hij maakt bijvoorbeeld een vergelijking tussen wat de massa wil en wat er buiten formele schooltijd om in de gang gebeurt en zegeviert.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 maart 2015 @ 23:12:05 #23
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_150336374
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 22:33 schreef Claudia_x het volgende:
En dat heb je ook in de reacties op de bezuinigingen in de kunstsector terug kunnen zien: dat wat waardevol is, heeft geen gegarandeerde plek in een vrije, kapitalistische samenleving. Denkt men.
Dat is ook zo. Marktwerking past het best bij voorspelbare productie. Kapster is een beroep dat goed past bij het marktmodel. Je werkt direct om in een bepaalde behoefte te voorzien. Iedere uur dat je werkt levert direct geld op. Het heeft een liquide arbeidsmarkt. als je baas je niet bevalt kunt je in de omgeving makkelijk een alternatief vinden. Je kunt gemakkelijk voor jezelf beginnen. als is het maar bij de mensen aan thuis knippen (weinig investering). zo kun je alle opties die een markt formeel biedt ook gemakkelijk gebruiken.

Maar stel je werkt in Petten als kernfysicus.en ze sluiten de reactor. Dan zijn de opties die een markt formeel biedt veel moeilijker te realiseren. Vergaande specialisatie maakt je kwetsbaar. Of je bent een wetenschapper die het ontdekken van de wereld en zijn werking / mogelijkheden als motief heeft. Is dat waardeloos? Het past onvoldoende in een populistische markt, waar de collectieve vraag maatgevend is.

Ook werkt het sturen van mensen dmv van prijsprikkels niet goed als het werk complexer wordt. Een kapster kan je vast tarief voor knippen hanteren. Hoe sneller je knip hoe meer je verdient. Deze logica is vooral geschikt als je werk routinematig en individueel is. In complex werk belemmerd het de samenwerking (mensen worden individueel beloont) en exploratief gedrag (teveel onzekerheid).

Daarom is marktwerking niet neutraal. Het is niet even geschikt voor alle menselijke ambities en waarden. Maatgevend is de collectieve vraag en de efficientie van productie. Efficiente productie is cruciaal om de competitie aan te kunnen. Omdat je niet naar winst streeft, maar naar winstmaximalisatie, moet je meegaan in iedere efficientie verbetering, ook al botst de productie methode het met je eigen waarden. Dat maakt een markt ook dwingend.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 06-03-2015 03:22:21 ]
The view from nowhere.
pi_150336504
Trouwens, de meeste libertariërs hier willen OV denk ik ook helemaal liberaliseren.

Mijn vraag is hoe je dan een monopoliepositie kan voorkomen? Want volgens mij is dat haast onmogelijk. Het zou daarnaast super inefficiënt zijn om meerdere spoorweglijnen te hebben van verschillende aanbieders.

Overigens denk ik dat weinig mensen het OV nemen tegenwoordig, doordat onze maatschappij erg individualistisch is. Autorijden geeft op individueel niveau vaak voordelen (minder lange reistijden, etc.), maar als de meeste mensen met het openbaar vervoer zouden reizen, dan zou dat veel beter zijn voor het milieu.

Misschien is het een beetje vergezocht, maar zouden mensen het OV links laten liggen omdat ze enkel denken aan de voordelen die zij als individu hebben? In plaats van wat het beste is voor de samenleving?

Ik heb sowieso nooit echt een fatsoenlijk antwoord gehad van libertariërs over hoe marktfalen te voorkomen zijn. Hoi Paper_Tiger! :P
pi_150337014
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 23:12 schreef deelnemer het volgende:

Dat is ook zo. Marktwerking past het best bij voorspelbare productie. Kapster is een beroep dat goed past bij het marktmodel. Je werkt direct om in een bepaalde behoefte te voorzien. Iedere uur dat je werkt levert direct geld op. Het heeft een liquide arbeidsmarkt. als je baas je niet bevalt kunt je in de omgeving makkelijk een alternatief vinden. Je kunt gemakkelijk voor jezelf beginnen. als is het maar bij de mensen aan thuis knippen (weinig investering). zo kun je alle opties die een markt formeel biedt ook gemakkelijk gebruiken.
Hoe verklaar je de enorme wachtlijst die ontstaat als de Amerikaanse filosoof Michael Sandel in Utrecht een lezing komt houden over het gevaar van designer babies? Er is een markt voor filosofie, voor poëzie en literatuur, voor mooie dingen en interessante ideeën. Ja, er is ook een markt voor roddeltijdschriften en sigaretten. En ja, er moet aan basisvoorwaarden zijn voldaan voor mensen aan de extra's denken. Maar het is me werkelijk een raadsel hoe iemand ertoe kan komen om te denken dat een marktmodel funest is voor alles wat niet-materieel is.

quote:
Maar stel je werkt in Petten als kernfysicus.en ze sluiten de reactor. Dan zijn de opties die een markt formeel biedt veel moeilijker te realiseren. Vergaande specialisatie maakt je kwetsbaar. Of je bent een wetenschapper die het ontdekken van de wereld en zijn werking / mogelijkheden als motief heeft. Is dat waardeloos? Het past onvoldoende in een populistische markt, waar de collectieve vraag maatgevend is.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Stel je bent een verdienstelijk voetballer en je loopt een blessure op waardoor je nooit meer kunt toevallen. Is er dan geen toekomst meer voor je? Gordon Ramsay heeft het tegendeel bewezen door een topkok te worden. Mensen zijn - in potentie - weerbaar, flexibel en inventief.

quote:
Daarom is marktwerking niet neutraal. Het is niet even geschikt voor alle menselijke ambities en waarden.
Het gaat er niet om of het wel of niet neutraal is. Als je vindt dat mensen niet zelf mogen bepalen wat waardevol voor henzelf is, wat is dan in hemelsnaam je rechtvaardiging om dat door een elite van politieke bestuurders te laten bepalen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')