abonnement Unibet Coolblue
pi_151293217
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2015 13:37 schreef Skull-splitter het volgende:
Eet je wel regelmatig?
Eet gewoon zoals ik altijd deed. Heb geen last van minder eetlust zoals sommige mensen krijgen.

Eet niet super veel, maar dat heb ik nooit gedaan.

's ochtends bij het innemen van de concerta eet ik ook altijd brood
pi_151302580
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2015 22:59 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook. Vroeger nogal wat cocaïne gebruikt, en dan had ik echt een goede focus waarbij ik dingen echt kon afmaken (voornamelijk muziek) - wel in combinatie met veel alcohol. Ritalin geeft me vooral de fysieke effecten van cocaïne, maar niet de focus zonder afleidingen, waar ik op hoopte. Ik ga nog even een paar dagen door met deze dosis en dan evaluatie met mijn begeleider; misschien een hogere dosis of een ander middel. De rust in mijn hoofd waar ik op hoopte, is in ieder geval niet gekomen.
Als je veel cocaïne hebt gebruikt werkt ritalin niet echt meer zei mijn arts. Dan wordt dextroamfetamine aangeraden.
Worry is a misuse of imagination
pi_151307274
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 10:05 schreef Chicolate het volgende:
Zijn er hier ook mensen die na diagnose een huis gekocht hebben? Moet je ADHD opgeven als 'psychische ziekte' en levert dat nog problemen op met een hypotheek? Ik begrijp dat ze het in het algemeen als 'risico' zien omdat de stereotype ADHD'er meer risico's opzoekt en slecht in administratie zou moeten zijn, maar daar herken ik mezelf totaal niet in. Vraag me alleen af of ik het op moet geven als ze naar mijn medische geschiedenis vragen.
Misschien wel leuk om hier ook nog een update van te geven: heb het uiteindelijk wél opgegeven (ADHD stond expliciet genoemd in het rijtje met mogelijke 'stoornissen'). En resultaat: geen aanvullend onderzoek nodig, geen hogere premie, ben gewoon geaccepteerd voor de overlijdensrisicoverzekering. Dus het hoeft geen probleem te zijn :).
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_151422276
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2015 18:50 schreef Probability het volgende:

[..]

Als je veel cocaïne hebt gebruikt werkt ritalin niet echt meer zei mijn arts. Dan wordt dextroamfetamine aangeraden.
Dat is al weer 10 jaar geleden ofzo, maar ik zal het eens overleggen...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_151534023
Aan de andere kant van de oceaan wordt vaak adderall ingezet als medicatie. In nederland (nog) niet verkrijgbaar. Maar heeft iemand ervaring met deze variant?
pi_151539286
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 22:51 schreef SonicNemo het volgende:
Aan de andere kant van de oceaan wordt vaak adderall ingezet als medicatie. In nederland (nog) niet verkrijgbaar. Maar heeft iemand ervaring met deze variant?
Ik ben eens aan het googlen en het is zo te zien 3/4 dex. Wat is het effect van die overige 1/4 tov 100% dex?
pi_151539343
Ik dacht dat ik er trouwens wel uit was wat betreft ritalin en autorijden: je zou er mee mogen rijden als je zelf het idee had dat het verantwoord is, en dat is ook wat m'n arts zei. En niet via het CBR hoeven als je daar toch niet al voor bv een extra categorie op je rijbewijs langs zou hoeven.

Maar nu lees ik op m'n schadeformulier de vraag of je medicijnen slikt die de rijvaardigheid *kunnen* aantasten. Dat woordje 'kunnen' is nieuw voor me.. Je kunt daar geen nee invullen, en bij een ja ligt het voor de hand dat je het verwijt krijgt dat nooit verteld te hebben. En wel vertellen geeft een soort carte blanche voor een enorme premie of het eisen van dure medische keuringen terwijl een arts blijkbaar geen bezwaar ziet. Nog los van het feit dat ik voor m'n leaseauto dit via m'n werkgever zou moeten spelen.

Iemand een idee? :{
  dinsdag 14 april 2015 @ 20:23:17 #83
136426 uglyduckling
Fighting entropy since 1970
pi_151689404
Mijn beide kinderen zijn formeel gediagnosticeerd met ADHD respectievelijk ADD. Mijn partner heeft er ook last van, maar is nog niet gediagnosticeerd. Nu is een drempel in het verhaal dat er familie-anamnese moet plaatsvinden, en dat zou betekenen dat haar ouders (85+) een uur zouden moeten reizen om haar jeugd te bespreken, iets wat mijn partner liever niet doet.

Zijn er praktijken waar de familie-anamnese optioneel is?
Be the change that you want to see in this world. -- Mohandas Gandhi
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 14 april 2015 @ 20:53:23 #84
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151690660
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 20:23 schreef uglyduckling het volgende:
Mijn beide kinderen zijn formeel gediagnosticeerd met ADHD respectievelijk ADD. Mijn partner heeft er ook last van, maar is nog niet gediagnosticeerd. Nu is een drempel in het verhaal dat er familie-anamnese moet plaatsvinden, en dat zou betekenen dat haar ouders (85+) een uur zouden moeten reizen om haar jeugd te bespreken, iets wat mijn partner liever niet doet.

Zijn er praktijken waar de familie-anamnese optioneel is?
ik heb dat ook gehad, alleen bij mij had psyq de pech dat mijn ouders allebei al overleden waren. Ze hebben toen genoegen genomen met een tante van me. Helaas kreeg ik bij psyq destijds de verkeerde diagnose. Twee jaar later bij een vrijgevestigde psychiater ben ik opnieuw onderzocht, zonder familie-anamnese, en heb daar wel de diagnose ADHD / borderline gekregen. Wellicht een tip?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_151891465
Sinds enige tijd heb ik het vermoeden (nadat m'n vriendin me er op wees) dat ik ook ADD heb. Veel over gelezen en herken mezelf in zo veel verhalen. Uiteindelijk bij de huisarts geweest en in gesprek gegaan met de praktijkondersteuner (die zelf ook ADD heeft) en hij heeft een interview met me afgenomen. De officiele diagnose mag hij niet stellen, maar uit alles blijkt dat ik dus ADD heb.
Ik twijfel al een tijdje of ik misschien toch niet naar een psychiater moet gaan voor de stempel. Als is het maar omdat ik veel dingen van mezelf in het gedrag van m'n dochter herken (dromerig, afwezig, slechte concentratie, snel afgeleid, slecht korte termijn geheugen).
Ondertussen bespreek ik met de praktijkondersteuner van alles om manieren te vinden om structuur aan te brengen in mijn leven.

Afgelopen vrijdag ben ik bij de huisarts geweest en heb een gesprek gehad over medicatie. Ik lees er positieve en negatieve verhalen over en heb uiteindelijk er voor gekozen om eens te kijken of het mij kan ondersteunen in het krijgen van rust in mijn hoofd.
Ik merk pas na ongeveer een uur dat het begint te werken. Het lijkt alsof en een stoot energie door je heen gaat. Zaken die ik normaal uit de weg zou gaan of waar ik een hekel aan had, pakte ik direct op en maakte het ook af. Simpel voorbeeld is de plantenbak die ik (al 3 kwart jaar) in de tuin had staan. Was er vorige jaar in een werkeloze periode aan begonnen maar nooit afgemaakt. Nu afgelopen weekend helemaal gemaakt zoals het moest zijn. Grond er in en klaar. Bleek uiteindelijk te weinig te zijn. Normaal zou me dat niet zo interesseren. Komt wel een keer als ik weer bij het tuincentrum of bouwmarkt kom. Nu zondag heb ik het gehaald en is het gewoon af. Het opruimen van de tuin idem dito. Normaal een klus van > 3 uur. Nu binnen 3 kwartier klaar.
Ik zit nu op een dosis van 2x5mg per dag. Eind van de week ga ik naar 2x 10mg.
  dinsdag 21 april 2015 @ 18:47:45 #86
388071 funky_fart
What do I smell here?
pi_151899632
Krijg jij medicatie zonder een diagnose?
pi_151905598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 18:47 schreef funky_fart het volgende:
Krijg jij medicatie zonder een diagnose?
Ja. Dacht dat een psychiater dat alleen kon voorschrijven, maar schijnbaar mag de huisarts dat ook.
pi_151908519
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 13:52 schreef _Flea_ het volgende:
Sinds enige tijd heb ik het vermoeden (nadat m'n vriendin me er op wees) dat ik ook ADD heb. Veel over gelezen en herken mezelf in zo veel verhalen. Uiteindelijk bij de huisarts geweest en in gesprek gegaan met de praktijkondersteuner (die zelf ook ADD heeft) en hij heeft een interview met me afgenomen. De officiele diagnose mag hij niet stellen, maar uit alles blijkt dat ik dus ADD heb.
Ik twijfel al een tijdje of ik misschien toch niet naar een psychiater moet gaan voor de stempel. Als is het maar omdat ik veel dingen van mezelf in het gedrag van m'n dochter herken (dromerig, afwezig, slechte concentratie, snel afgeleid, slecht korte termijn geheugen).
Ondertussen bespreek ik met de praktijkondersteuner van alles om manieren te vinden om structuur aan te brengen in mijn leven.

Afgelopen vrijdag ben ik bij de huisarts geweest en heb een gesprek gehad over medicatie. Ik lees er positieve en negatieve verhalen over en heb uiteindelijk er voor gekozen om eens te kijken of het mij kan ondersteunen in het krijgen van rust in mijn hoofd.
Ik merk pas na ongeveer een uur dat het begint te werken. Het lijkt alsof en een stoot energie door je heen gaat. Zaken die ik normaal uit de weg zou gaan of waar ik een hekel aan had, pakte ik direct op en maakte het ook af. Simpel voorbeeld is de plantenbak die ik (al 3 kwart jaar) in de tuin had staan. Was er vorige jaar in een werkeloze periode aan begonnen maar nooit afgemaakt. Nu afgelopen weekend helemaal gemaakt zoals het moest zijn. Grond er in en klaar. Bleek uiteindelijk te weinig te zijn. Normaal zou me dat niet zo interesseren. Komt wel een keer als ik weer bij het tuincentrum of bouwmarkt kom. Nu zondag heb ik het gehaald en is het gewoon af. Het opruimen van de tuin idem dito. Normaal een klus van > 3 uur. Nu binnen 3 kwartier klaar.
Ik zit nu op een dosis van 2x5mg per dag. Eind van de week ga ik naar 2x 10mg.
Ritalin neem ik aan?
pi_151908674
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 22:15 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Ritalin neem ik aan?
Ritalin inderdaad.
pi_151908870
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 08:07 schreef CafeRoker het volgende:
Ik dacht dat ik er trouwens wel uit was wat betreft ritalin en autorijden: je zou er mee mogen rijden als je zelf het idee had dat het verantwoord is, en dat is ook wat m'n arts zei. En niet via het CBR hoeven als je daar toch niet al voor bv een extra categorie op je rijbewijs langs zou hoeven.

Maar nu lees ik op m'n schadeformulier de vraag of je medicijnen slikt die de rijvaardigheid *kunnen* aantasten. Dat woordje 'kunnen' is nieuw voor me.. Je kunt daar geen nee invullen, en bij een ja ligt het voor de hand dat je het verwijt krijgt dat nooit verteld te hebben. En wel vertellen geeft een soort carte blanche voor een enorme premie of het eisen van dure medische keuringen terwijl een arts blijkbaar geen bezwaar ziet. Nog los van het feit dat ik voor m'n leaseauto dit via m'n werkgever zou moeten spelen.

Iemand een idee? :{
Ik heb geen idee.
Het is een grijs gebied. Denk ik.
Denk aan slaap medicatie, die je bijvoorbeeld 1 keer per week neemt.
Je zou het moeten invullen als ja, er kan naar gevraagd worden, en je kunt het uitleggen.

Even de overtreffende trap hiervan, medicatie tegen draaierigheid, misselijkheid en reisziekte kan je behoorlijk suf maken.
Maar je kunt behoorlijk tegen een boom rijden mocht je ineens draaierig worden natuurlijk.

En om dan weer op het rieele punt aan te komen; hoe zit het als je geen medicatie gebruikt die je rijvaardigheid kan beinvloeden.
Je kruist niks aan, ofwel een nee, echter een tijd later ga je dit wel gebruiken.
Is het dan alledaags om meteen te denken, owjah, ik zie een gele sticker op dit medicijn, gelijk even de verzekering bellen.

Dat is het zeker niet, anders zou de apothekers assistente het wel zeggen bij de eerste verstrekking :P

Maarum, je hebt het over een schadeformulier, tja, als je het letterlijk over een schadeformulier hebt zou ik de waarheid maar invullen. De kans is groot dat de verzekering er anders toch wel achter komt en zo niet hou je iedereen voor de gek met alle aangerichte schade^^
pi_151909135
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2015 22:18 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Ritalin inderdaad.
Ik dacht even aan dexamfetamine omdat ik het idee kreeg dat je een volwassen leeftijd hebt + die dosering wel erg laag is. Vandaar.
Werkt het?
Twee maal daags 10?
Nu heb je 2 maal daags 5 en je omschrijft in mijn ogen een oppeppende werking.
Wat je omschrijft is je neemt de tablet en een uur later krijg je je dingen voor elkaar.
Sneller en makkelijker.
Heb je ook meer rust in je hoofd dan?
Het gevoel dat je meer gestructureerd nadenkt ; minder chaotisch dus?

Ik heb ADD, als ik Ritalin neem word ik lekker rustig in mn hoofd maar geen energie rush.
Misschien komt het omdat je het pas een paar dagen neemt.
(Ik neem geen Ritalin maar heb het wel eens gehad)
  dinsdag 21 april 2015 @ 23:36:26 #92
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_151911399
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2015 22:18 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Ritalin inderdaad.
Klinkt niet als de werking die het bij add moet hebben, maar meer als het speedy effect als bij een niet ad(h)d-er.
Je kan eens een halve dosis proberen, misschien heb je dan wel meer focus maar niet die energieboost.
Niet dat ik je geen extra energie gun, maar dat is de drugs-kant van Ritalin en daar word ik zelf niet heel blij van.
Maar ik heb dat bij 10mg bijv ook al. Niet bij 5 en ook niet bij concerta.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_151911597
Ik heb ook een dergelijke testfase met Ritalin en merkte hetzelfde op. Omdat het een tijdje slechter ging (ik leek er manisch van te worden) ben ik er mee gestopt en van de week ga ik vervolgstappen bespreken. Wil het nou zeggen dat als je dus die energieboost of zoals je het noemt speedy effecten ervan krijgt, dat je dan geen ADD hebt? Ik probeer al een tijdje uit te zoeken hoe of wat maar er zijn zoveel verschillende meningen en ervaringen mee dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
  woensdag 22 april 2015 @ 00:06:45 #94
388071 funky_fart
What do I smell here?
pi_151912166
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2015 21:17 schrvraagtekens l=http://forum.fok.nl/user/profile/31986]_Flea_[/url] het volgende:

[..]

Ja. Dacht dat een psychiater dat alleen kon voorschrijven, maar schijnbaar mag de huisarts dat ook.
Jawel, dat geloof ik wel. Maar ik sta echt perplex dat er zónder deugdelijke diagnose ritalin wordt verstrekt.

Misschien ben je een hsp'er.
Misschien ben je onderpresterend hoogbegaafd.

Zomaar twee beelden die gelijksoortige klachten cq kenmerken hebben als add, maar waarbij Ritalin nou bepaald niet de oplossing is.

Ik zet mijn vraagtekens bij de voorzichtigheid die je huisarts betracht heeft, sorry
pi_151918667
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2015 23:36 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Klinkt niet als de werking die het bij add moet hebben, maar meer als het speedy effect als bij een niet ad(h)d-er.
Je kan eens een halve dosis proberen, misschien heb je dan wel meer focus maar niet die energieboost.
Niet dat ik je geen extra energie gun, maar dat is de drugs-kant van Ritalin en daar word ik zelf niet heel blij van.
Maar ik heb dat bij 10mg bijv ook al. Niet bij 5 en ook niet bij concerta.
Energie is misschien niet het juiste woord. Laat ik het zo zeggen, ik krijg hetzelfde gevoel als wanneer ik in een hyperfocus zit.
De focus heb ik wel degelijk. Het stelt me in staat om helder te denken. De gedachten blijven nu bij het onderwerp waar ik mee bezig ben en niet dat ik aan veel andere zaken denk. Ik maak hetgeen af waar ik mee bezig ben ipv iets voor 50% te doen en van de hak op de tak weer aan iets anders beginnen. Uiteindelijk resulteerde dat in dat ik niet meer wist wat ik gedaan had en wat de status er van was.
Als iemand me iets vraagt over wat anders kan ik moeiteloos schakelen en daarna weer terug naar waar ik mee bezig was. Ik hoef me niet weer helemaal in te lezen met wat ik aan het doen was.
Merk dat ik ook assertiever wordt, sneller de dingen oppak die ik moet doen. Of ze nou leuk zijn of niet.
pi_151938018
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 22:23 schreef ScarFace- het volgende:
Maarum, je hebt het over een schadeformulier, tja, als je het letterlijk over een schadeformulier hebt zou ik de waarheid maar invullen. De kans is groot dat de verzekering er anders toch wel achter komt en zo niet hou je iedereen voor de gek met alle aangerichte schade^^
Ik was het preventief aan het doorlezen. Of beter gezegd, al rijbewijsgegevens enzo invullen zodat dat niet hoeft als ik eens onverhoopt langs de weg sta. De vraag waar ik vooral mee zit of ik het al vooraf moet melden :{

Ik ga eens even bij m'n arts op bezoek. De zei mondeling dat het geen probleem was.. eens zien of ik dat ook schriftelijk bevestigd kan krijgen. Het lijkt me dat dat het criterium is of je het vooraf moet melden. En als daar geen bezwaar uit blijkt lijkt me dat je achteraf ook zonder moeilijke vragen 'ja' op dat schadeformulier kunt antwoorden.
pi_151939225
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 20:56 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik was het preventief aan het doorlezen. Of beter gezegd, al rijbewijsgegevens enzo invullen zodat dat niet hoeft als ik eens onverhoopt langs de weg sta. De vraag waar ik vooral mee zit of ik het al vooraf moet melden :{

Ik ga eens even bij m'n arts op bezoek. De zei mondeling dat het geen probleem was.. eens zien of ik dat ook schriftelijk bevestigd kan krijgen. Het lijkt me dat dat het criterium is of je het vooraf moet melden. En als daar geen bezwaar uit blijkt lijkt me dat je achteraf ook zonder moeilijke vragen 'ja' op dat schadeformulier kunt antwoorden.
Laat even weten hoe dit afloopt. Ik heb voor mezelf besloten dan gewoon nee in te vullen, want ik gebruik het ook regelmatig niet en laat ze maar bewijzen dat ik het wel gebruikt had tijdens het invullen van het formulier. :)
Your opinion of me is none of my business.
pi_152007414
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 21:18 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Laat even weten hoe dit afloopt. Ik heb voor mezelf besloten dan gewoon nee in te vullen, want ik gebruik het ook regelmatig niet en laat ze maar bewijzen dat ik het wel gebruikt had tijdens het invullen van het formulier. :)
Dit is interessant:
http://www.rijveiligmetme(...)etail/methylfenidaat

Het blijkt in 'categorie 1' te vallen dat vergelijkbaar is met een toegestane hoeveelheid alcohol.

quote:
Weinig negatieve invloed op de rijvaardigheid. Dit is vergelijkbaar met een bloedalcoholconcentratie van <0,5 g/l (<0,5‰). Medicijnen uit categorie I hebben weinig invloed op de rijvaardigheid. De eerste dagen kunnen bijwerkingen met een negatieve invloed op de rijvaardigheid optreden. Het advies is om in dat geval geen voertuig te besturen zolang deze bijwerkingen optreden.
'kan de rijvaardigheid beinvloeden' is dus niet zwart/wit ja of nee, maar er zijn verschillende onderverdelingen in.

Wat in deze link niet staat maar ik al op meer plaatsen gezien heb is dat adhd als zodanig voor het cbr al een reden is om extra keuringen te eisen. Maar hiervoor geldt dat dit alleen zo is op het moment dat je een extra rijbewijs gaat halen. Of als er acute aanleiding voor is natuurlijk.
pi_152007466
Wat ik niet herken is de invloed van ritalingebruik op alcohol, niet positief en niet negatief. Toch is dit volgens google heel standaard. Hoe is dat bij jullie? Ik weiger eigenlijk te geloven dat ik zo'n uitzondering ben.
pi_152047495
Na wat struggles hier en daar in mijn leven heb ik zelf de indruk dat ik misschien toch ADD heb. 2 jaar terug ben ik bij een psycholoog geweest en die kon toen geen definitieve diagnose te geven en ook mijn moeder vond het niet leuk om mij gediagnosticeerd te hebben. Ik heb namelijk de welbekende sleutelbos naast de deur hangen en nog wat andere tricks in mijn leven om het wat makkelijker te maken. Nou weet ik niet wat de nadelen zijn van "de stempel", maar ik ben de chaotische mindstate dus wel zat op zijn tijd. Heb een flinke studievertraging en het is ook al mijn tweede studie. Kom dus moeilijk op gang en ben snel afgeleid. En ik hoop dat iets me nu direct zou kunnen helpen

Nou heb ik ook een periode stevig geblowd, al krijg ik de indruk zo achteraf dat dit vooral was om mijzelf wat suffer te maken. Doe het nu ook nog af en toe maar niet meer de hele dag door. Ook een (4)keer MDMA geprobeerd waar ik ontzettend rustig van werd. Die rust in mijn hoofd was ongekend!

Nu zit ik te twijfelen om opnieuw dat proces van diagnose stellen in te gaan, maar eigenlijk ben ik gewoon benieuwd welke medicatie mij door mijn studie kan helpen.

Tips/advies?
Volgens mij klopt hier iets niet...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')