Aangezien de stembureau's meestal van 8:00 tot 21:00 open zijn, en, als je echt niet buiten het werk om kan, je werkgever je vrij moet geven om te stemmen, is er geen excuus om niet te stemmen.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:00 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik ga wel! als ik op tijd thuis ben, het droog is en het niet de hard waait.
Siebert.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:22 schreef RipMcPants het volgende:
WaterschapsverkiezingenWie geeft een neuk?
Hoezo niet? Waarom zou ik mij interesseren voor paar lapzwansen die met elkaar lopen te bekvechten over beloften en belangen die daarna toch weer afgekeurd of uitgesteld worden.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:03 schreef PierreTT het volgende:
Hoezo interesseer je je niet voor politiek? Praktisch alles om je heen heeft daarmee te maken. Ik kan me niet voorstellen dat je nergens een mening over hebt.
Klopt, maar wat ik me af vraag is, waarom vinden mensen stemmen zo belangrijk? Omdat ik me er totaal niet in kan vinden.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:35 schreef Lucky2Bastard het volgende:
Je OP= "Waarom zou ik gaan stemmen?"
Dan: "Ik ben totaal niet geïnteresseerd in politiek en ga me er ook niet in verdiepen"
Vervolgens vraag je om een goed argument van ons, waarom je wel of niet zou moeten stemmen.
Ehm.
Oh, dat kan ik je niet vertellen, omdat ik er ook geen zin meer in heb om te gaan stemmen.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:39 schreef GekkeGerrit489 het volgende:
[..]
Klopt, maar wat ik me af vraag is, waarom vinden mensen stemmen zo belangrijk? Omdat ik me er totaal niet in kan vinden.
Daarom, met al die dingen opgeteld is je stem aan het einde van de rit nog waardelozer dan waardeloos.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:42 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Oh, dat kan ik je niet vertellen, omdat ik er ook geen zin meer in heb om te gaan stemmen.
Laatst nog gepost dat de partijen na verkiezingen toch een coalitie kiezen zoals het hun uitkomt en daarbij de kiezers vaak in de kou laten staan.
Tel daar de nooit nagekomen beloftes bij op en je bent er ineens klaar mee.
Dat is niet alleen politiek. Hoe jouw straat erbij ligt, of er meer asielzoekerscentra in je buurt komen, of autorijden duurder wordt, om eens iets te noemen, dat is ook allemaal politiek. Het lijkt me niet dat dat je allemaal niks interesseert. En dat is ook direct een argument om te gaan stemmen: interesse in de samenleving. Niet alleen van je dorp of stad, maar ook daarbuiten.quote:Op maandag 2 maart 2015 13:27 schreef GekkeGerrit489 het volgende:
[..]
Hoezo niet? Waarom zou ik mij interesseren voor paar lapzwansen die met elkaar lopen te bekvechten over beloften en belangen die daarna toch weer afgekeurd of uitgesteld worden.
Misschien als ik in een ander land zou wonen dat ik wel zou stemmen, maar hier komt nergens toch wat van terecht?
Er is aardig bezuinigdquote:Op maandag 2 maart 2015 13:27 schreef GekkeGerrit489 het volgende:
maar hier komt nergens toch wat van terecht?
Door te stemmen had je hier invloed op kunnen uitoefenen. Bijvoorbeeld stemmen op de PVV die geen geld naar andere eurolanden wil sturen.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:06 schreef roadrats het volgende:
Stemmen is naar mijn idee absoluut zinloos. Verkiezingspropaganda belooft ons het allermooiste van het allermooiste maar na de verkiezingen heet het ineens dat er compromissen moeten worden gesloten. Helaas blijft er dan maar bitter weinig van al die mooie beloftes over. En ik denk dat we allemal genoeg voorbeelden uit onze omgeving kennen van rampzalige ontwikkelingen en hoe we keer op keer worden bedonderd. Weet je nog minister de Jager, elke cent die naar Griekenland gaat komt terug. Hij heeft al lang weer een goed betaald baantje elders maar wie zitten er met de schade ? Het is o zo simpel, dat pluche van de kamer zit zo lekker, dat van Brussel nog veel beter......
Noem eens één partij waar je van op aankan.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:05 schreef Tha_Duck het volgende:
Het is opvallend dat de mensen die niet stemmen en vaak ook niet werken de grootste mond hebben over alle politici in ons land. Ze doen het altijd verkeerd, de overheid is een grote boef en alles is de schuld van de politici.
Dan heb je een kans om je stem te laten horen en dan laat je deze schieten, ik vind het dom. Maar ik vind ook dat die mensen verder geen recht van spreken hebben, toen je mocht spreken had je er blijkbaar geen zin in, waarom zou ik wel naar iemand luisteren als hij gaat fulmineren over hoe slecht hij of zij het wel niet heeft?
Daarbij vind ik het ook heel belangrijk dat er zoveel mogelijk stemmen worden meegenomen in het proces, het gaat tenslotte wel over onze maatschappij met al zijn plussen en minnen. Hoe meer mensen hun stem (en dus mening) kenbaar maken hoe beter evenwicht kan er in de diverse besturen ontstaan.
Dat is onderhevig aan een gevoel en mening. Noem mij 1 betrouwbare autoverkoper, 1 eerlijke makelaar en 1 juwelier die niet als een ouwe jood op zijn centjes zit.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:20 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Noem eens één partij waar je van op aankan.
Daar hoef ik niet op te stemmen.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:22 schreef Tha_Duck het volgende:
Noem mij 1 betrouwbare autoverkoper, 1 eerlijke makelaar en 1 juwelier die niet als een ouwe jood op zijn centjes zit.
Nee, maar het is dezelfde vraag die niet te beantwoorden is. Je hoeft er niet op te stemmen, je moet er wel voor kiezen.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:27 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
Daar hoef ik niet op te stemmen.
Exáct, niets meer dus.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Je moet stemmen wat bij jouw gevoel en idealen aansluit
Dan is er nog altijd de blanco stem. In dat geval kan je alsnog stemmen en bijdragen aan de maatschappij. Een blanco stem is 100% betrouwbaar.quote:
Tegenwoordig moet je stemmen op de partij waar je het minst mee oneens bent en het minst wantrouwt.quote:
Een blanco stem is net zo kansloos als niet stemmen, kan je beter de moeite niet doen.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:35 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan is er nog altijd de blanco stem. In dat geval kan je alsnog stemmen en bijdragen aan de maatschappij. Een blanco stem is 100% betrouwbaar.
Ja verdomd.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Tegenwoordig moet je stemmen op de partij waar je het minst mee oneens bent en het minst wantrouwt.
Grappig dat je het woord "tegenwoordig" gebruikt, want het politieke landschap versplintert alleen maar. Er zijn veel meer partijen met veel meer uiteenlopende standpunten dan vroegâh.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Tegenwoordig moet je stemmen op de partij waar je het minst mee oneens bent en het minst wantrouwt.
Waarschijnlijk zijn ze even (on)betrouwbaar als 50/100 jaar geleden maar door het internet die nooit iets vergeet krijgt men veel meer informatie (en desinformatie natuurlijk) binnen waardoor ze er niet zo makkelijk mee weg komen. En de versplintering heeft geen invloed (of zelfs een negatieve invloed) op de betrouwbaarheid van de politici an sich.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Grappig dat je het woord "tegenwoordig" gebruikt, want het politieke landschap versplintert alleen maar. Er zijn veel meer partijen met veel meer uiteenlopende standpunten dan vroegâh.
Dat mag, maar dan moet je ook je waffel houden over de politiek verder wat mij betreft. Geen stem = geen mening = niet zeiken.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Een blanco stem is net zo kansloos als niet stemmen, kan je beter de moeite niet doen.
Nope. Bewust niet stemmen is precies hetzelfde als blanco stemmen dus kan ik ook mijn waffel opentrekken als ik niet ga stemmen maar dit dus voortkomt uit principiële overwegingen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:32 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat mag, maar dan moet je ook je waffel houden over de politiek verder wat mij betreft. Geen stem = geen mening = niet zeiken.
Die jongens en meisjes beheren inderdaad dijken en een aantal wegen. Daar zal niet heel veel politiek bij komen. Maar ze gaan ook over de kwaliteit van het water en de oevers. Ook als recreant (bootje, schaatsen, vissen enz) heb je daar dus best wel mee te maken.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:35 schreef jogy het volgende:
Waterschap is wel een beetje een overblijfsel van vroeger heb ik zo het idee, toen het nog een apart apparaat moest zijn waar veel belang in zat en het waarschijnlijk moeilijker was om de dijken goed te onderhouden/financieren? Maar dit kunnen ze tegenwoordig gewoon onderbrengen bij verkeer en waterstaat wat mij betreft.
Natuurlijk mag je wel een mening hebben als je niet stemt. Het is alleen vrij dom. Alsof je een grote hekel hebt aan blauwe en rode auto's en dan bij de dealer ineens geen kleur voor je nieuwe bak uitzoekt.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:32 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat mag, maar dan moet je ook je waffel houden over de politiek verder wat mij betreft. Geen stem = geen mening = niet zeiken.
Niet dus. Bij een blanco stem wordt de kiesdeler wel hoger. In de praktijk is een blanco stem een stem voor de grotere partijen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:35 schreef jogy het volgende:
Bewust niet stemmen is precies hetzelfde als blanco stemmen
Een hogere kiesdeler zorgt er ook voor dat grote partijen minder zetels krijgen. Het is niet een stem voor wie dan ook, ook niet de grotere partijen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet dus. Bij een blanco stem wordt de kiesdeler wel hoger. In de praktijk is een blanco stem een stem voor de grotere partijen.
Iedere ingezetene van een land heeft recht op een mening over "de politiek".quote:Op maandag 2 maart 2015 15:32 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Het is lood om oud ijzer in ieder geval. Blanco stemmen zorgt uiteindelijk niet voor minder poppetjes in de kamer en niet stemmen ook niet. Dat de kiesdeler dan anders ingesteld wordt is ook niet heel boeiend voor de niet/blanco stemmer.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet dus. Bij een blanco stem wordt de kiesdeler wel hoger. In de praktijk is een blanco stem een stem voor de grotere partijen.
Blanco stemmen is een signaal, het is iets laten horen. Niet stemmen is helemaal niets. Dat het in de praktijk op hetzelfde neerkomt tenzij er een substantieel aantal blanco-stemmers is is waar.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Het is lood om oud ijzer in ieder geval. Blanco stemmen zorgt uiteindelijk niet voor minder poppetjes in de kamer en niet stemmen ook niet. Dat de kiesdeler dan anders ingesteld wordt is ook niet heel boeiend voor de niet/blanco stemmer.
Praat geen onzin.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stemquote:Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen.
Bij verkiezingen wordt een blanco stem vaak als een duidelijker protest gezien dan onthouding van stemmen. Wanneer iemand zich onthoudt van stemmen is dat vaak omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is in politiek, terwijl mensen die blanco stemmen dat juist wel zijn.
Als de kiesdeler hoger wordt dan vervalt je stem naar restzetels en die gaan dus onevenredig veel naar grotere partijen. Het totaal aantal zetels is inderdaad gelijk.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:41 schreef Tchock het volgende:
Een hogere kiesdeler zorgt er ook voor dat grote partijen minder zetels krijgen
quote:Op maandag 2 maart 2015 15:35 schreef jogy het volgende:
[..]
Nope. Bewust niet stemmen is precies hetzelfde als blanco stemmen dus kan ik ook mijn waffel opentrekken als ik niet ga stemmen maar dit dus voortkomt uit principiële overwegingen.
Als je niet gaat stemmen omdat het een beetje regent of je gewoon je nest niet uit wil komen ervoor dan geef ik je wel gelijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stemquote:Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen.
Bij verkiezingen wordt een blanco stem vaak als een duidelijker protest gezien dan onthouding van stemmen. Wanneer iemand zich onthoudt van stemmen is dat vaak omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is in politiek, terwijl mensen die blanco stemmen dat juist wel zijn.
Nee dus.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als de kiesdeler hoger wordt dan vervalt je stem naar restzetels en die gaan dus onevenredig veel naar grotere partijen. Het totaal aantal zetels is inderdaad gelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |