ik heb het basisinkomen genoemd, maar het kan natuurlijk net zo goed anders heten.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het idee van een basisinkomen is nou juist dat niemand meer bepaalt op hoeveel je recht hebt. Bovendien betekent het natuurlijk dat de loonkosten aan de onderkant flink omlaag kunnen, waardoor er meer werkgelegenheid komt. Het basisinkomen geeft daarnaast niet alleen de vrijheid om vrijwilligerswerk te doen, maar ook om zo weinig geld bij te verdienen als je zelf wilt, en dus ook om steeds meer te gaan verdienen.
[..]
Over het algemeen leidt automatisering/mechanisering van processen tot andere werkgelegenheid, niet tot afname van werkgelegenheid.
Dat kan, maar dan moet je ook niet de voordelen ervan meerekenen.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:42 schreef MakkieR het volgende:
[..]
ik heb het basisinkomen genoemd, maar het kan natuurlijk net zo goed anders heten.
Al met al even terugkomend op de vraag of we na een aantal jaar de sociale zekerheid nog hebben in NL. De antwoord is nee, niet zoals we die nu kennen. Maar geheel verdwijnen zal ook niet gebeuren, tenzij Nederland terugvalt tot een 3e wereld land, waar een handje vol mensen het kan overleven en de rest moord, steelt, of sterft van de honger.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan moet je ook niet de voordelen ervan meerekenen.
Je zet hiermee het grootste gevaar in beweging wat een economie kan overkomen, namelijk van inflatie naar deflatie.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 12:40 schreef MakkieR het volgende:
Ik denk dat de sociale zekerheid op den duur gaat veranderen in een basisinkomen voor ieders die wel of niet werkt. de hoogte van het inkomen wordt dan bepaald door de bijdrage die je levert aan de samenleving en niet meer door een cao. Dus vrijwilligerswerk zal op den duur steeds belangrijker worden waarbij het een prikkel geeft aan bijstandsgerechtigden een bijdrage te leveren aan de samenleving door je beschikbaar te stellen in een verzorgingshuis of je werk te doen als raadslid etc.
ik denk dat dit zal gebeuren ook omdat er op den duur helemaal geen werk meer is gezien de automatisering/robotisering en het volk moet uiteindelijk de economie wel draaiende houden, dus hoe je het ook bekijkt elke Nederlander moet geld uitgeven om het land groot en gezond te houden.
Ik miste Compexo al een hele tijd, volgens mij weet die wel hoe haasje hupeld.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 07:25 schreef 99.999 het volgende:
Cempexo waarom plaats je steeds diezelde post met allemaal gegevens? Terwijl je prima weet dat het off topic is en de kwalitatieve analyses ontbreken.
Niks mis met deflatie.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 14:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Je zet hiermee het grootste gevaar in beweging wat een economie kan overkomen, namelijk van inflatie naar deflatie.
Dus?quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Had jij niet een broodjes zaak of iets in die aard?
Ik lig nu in bed.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:37 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan zul jij het wel te druk hebben lijkt me zo.
Ik weet natuurlijk ook niet wat exact hier de gevolgen van zijn, maar zeg nou eerlijk in de afgelopen decennia wist vrijwel geen enkele econoom, wat nou wel goed of niet goed was voor de wereldeconomie. Ik denk dat het gedrag ervan los van alles staat en we elke keer weer verrast worden wat de stand is en waar het morgen naar toe gaat. Dat hangt namelijk af van verschrikkelijk veel factoren en niet alleen hoe Nederland zijn economie stimuleert.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 14:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Je zet hiermee het grootste gevaar in beweging wat een economie kan overkomen, namelijk van inflatie naar deflatie.
Als er één groep is die doorlopend met elkaar verschillen dan is dat de econoom. Visionair als wel pragmatisch.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 18:34 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk ook niet wat exact hier de gevolgen van zijn, maar zeg nou eerlijk in de afgelopen decennia wist vrijwel geen enkele econoom, wat nou wel goed of niet goed was voor de wereldeconomie. Ik denk dat het gedrag ervan los van alles staat en we elke keer weer verrast worden wat de stand is en waar het morgen naar toe gaat. Dat hangt namelijk af van verschrikkelijk veel factoren en niet alleen hoe Nederland zijn economie stimuleert.
Dat dacht ik wel...quote:Op dinsdag 3 maart 2015 14:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik miste Compexo al een hele tijd, volgens mij weet die wel hoe haasje hupeld.
Alhoewel zou hij dan ook weten hoe hij het in zijn voordeel kan zetten?
Tijdelijk even niet. Laten we ze zeggen 6 maanden maxquote:
Het probleem van Nederland is dat er geen werkgevers meer zijn ic willen zijn. Of vertrokken zijn naar andere landen.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:40 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Het vertrouwen ligt natuurlijk vast aan de zekerheid/inkomen die we hebben met betrekking tot werk.
In de jaren zie ik dat steeds meer veranderen waar niks meer in onze samenleving zeker is. Dat gaat gepaard met het kopen van een huis, het doen van grote investeringen of het schenken van vermogen aan kinderen etc. Als het cao verdwijnt wat op zich al gebeurt "zie alle flexcontracten waar van een cao al bijna geen sprake meer is" dan zul je moeten zoeken naar een andere prikkel om te werken. Dit idee had ik ooit ergens gezien bij buitenhof gesproken door een intelligent persoon(een of ander hoogleraar aan de universiteit. Hoe hij het vertelde klopte helemaal met het gevoel dat ik krijg met mijn eigen baan en met de vooruitzichten. Alles verandert om ons heen. Bedrijven hebben steeds minder personeel nodig. ik geloof niet in alternatieve banen want ook die verdwijnen net zo makkelijk, dus uiteindelijk kom je of iemand anders zonder werk te zitten. daarentegen denk ik dat vrijwilligerswerk juist steeds belangrijker begint te worden in vrijwel alle sectoren, wat je allang niet meer vrijwillig kunt noemen. koppel het betaalde werk aan vrijwilligerswerk en ik denk dat er een nieuwe wereld opengaat vol mogelijkheden.
Al is dit natuurlijk volop speculatie, ik heb hier geen enkel bewijs voor.
Mag ook best een paar jaar zijn. Het hangt van de oorzaak af. Verhoogde productie zou al tot deflatie moeten Leiden.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 20:54 schreef cempexo het volgende:
[..]
Tijdelijk even niet. Laten we ze zeggen 6 maanden max
Hoefd nog niet lijkt me als er niks meer gekocht word bereik je toch hetzelfde niet?quote:Op dinsdag 3 maart 2015 23:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mag ook best een paar jaar zijn. Het hangt van de oorzaak af. Verhoogde productie zou al tot deflatie moeten Leiden.
Bijn computers en elektronica is al sinds altijd sprake van deflatie. Wordt toch gewoon volop verkocht.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 23:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoefd nog niet lijkt me als er niks meer gekocht word bereik je toch hetzelfde niet?
De prijs van x computerrekenkracht daalt, maar de vraag ernaar stijgt minimaal evenredig waardoor er voor het eindproduct als geheel heul geen sprake is van deflatie jonguh.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 23:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Bijn computers en elektronica is al sinds altijd sprake van deflatie. Wordt toch gewoon volop verkocht.
Ik gooi ze al eens doormekaar hoor mij excuus, zal het ook wel in de toekomst blijven doen trouwens.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 23:54 schreef Kaas- het volgende:
Als niemand iets koopt, hoe meet je dan inflatie?
Een van de grote vraagstukken op het snijvlak van economie en wetenschapsfilosofie.
Dan hoef je niet meer te berekenen, dan ben als land faillietquote:Op dinsdag 3 maart 2015 23:54 schreef Kaas- het volgende:
Als niemand iets koopt, hoe meet je dan inflatie?
Een van de grote vraagstukken op het snijvlak van economie en wetenschapsfilosofie.
Update 3 mrt: de OZB aanslagen in 2015 zijn voor de burger hoger dan is toegestaan.quote:Op maandag 2 maart 2015 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Ah, vertel, hoeveel krijgen ze precies uit de sociale zekerheid, en hoeveel dragen ze eraan bij?
Ik betaalde toch echt FL7000,00 voor mijn computer met een PII 450 en 64 mb ram. O ja met een 17" monitor. Nu koop je een snelle pc voor ¤350,00. Dat is toch echt deflatie. De wereld bestond ook al voordat jij werd geboren namelijk.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 23:57 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De prijs van x computerrekenkracht daalt, maar de vraag ernaar stijgt minimaal evenredig waardoor er voor het eindproduct als geheel heul geen sprake is van deflatie jonguh.
Heeft dat niet ook een beetje te maken met het fabriceren als massa product. geen idee hoe lang geleden deze computer is aangeschaft maar ik kan me voorstellen dat in die tijd niet iedereen een computer over de hele wereld had net als mobiele telefonie, ( de autotelefoon )quote:Op woensdag 4 maart 2015 06:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik betaalde toch echt FL7000,00 voor mijn computer met een PII 450 en 64 mb ram. O ja met een 17" monitor. Nu koop je een snelle pc voor ¤350,00. Dat is toch echt deflatie. De wereld bestond ook al voordat jij werd geboren namelijk.
Lul er niet zo om hem joh, check de CPI uit wat voor een bron dan ook prijzen van elektronica dalen decennia.quote:Op woensdag 4 maart 2015 07:36 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Heeft dat niet ook een beetje te maken met het fabriceren als massa product. geen idee hoe lang geleden deze computer is aangeschaft maar ik kan me voorstellen dat in die tijd niet iedereen een computer over de hele wereld had net als mobiele telefonie, ( de autotelefoon )
Goh.quote:Op woensdag 4 maart 2015 05:47 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dan hoef je niet meer te berekenen, dan ben als land failliet
De hele wereld verklaren met 1 voorbeeld van twee totaal verschillende producten, lekker ventje ben je ook.quote:Op woensdag 4 maart 2015 06:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik betaalde toch echt FL7000,00 voor mijn computer met een PII 450 en 64 mb ram. O ja met een 17" monitor. Nu koop je een snelle pc voor ¤350,00. Dat is toch echt deflatie. De wereld bestond ook al voordat jij werd geboren namelijk.
Mijn eerste mobiele telefoon koste omgerekend ongeveer 140 euro, nu betaal je zeker 500 euro voor een beetje telefoon.quote:Op woensdag 4 maart 2015 07:55 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De hele wereld verklaren met 1 voorbeeld van twee totaal verschillende producten, lekker ventje ben je ook.
Neuh, tegenwoordig heb je ook low-end smartphones voor een paar tientjes.quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mijn eerste mobiele telefoon koste omgerekend ongeveer 140 euro, nu betaal je zeker 500 euro voor een beetje telefoon.
In 1999 kocht ik een Philips Plasma TV 42" voor fl25000,00. Twee jaar geleden kocht ik een Panasonic met veel meer functies, beter beeld en 50" voor ¤1900,00....quote:Op woensdag 4 maart 2015 07:55 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De hele wereld verklaren met 1 voorbeeld van twee totaal verschillende producten, lekker ventje ben je ook.
Je kent het gezegde met de appels en de peren? Ik kocht een paar jaar geleden een mobieltje voor mijn dochter. Kon alleen bellen en sms-en. ¤25,00 incl ¤15,00 beltegoed.quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mijn eerste mobiele telefoon koste omgerekend ongeveer 140 euro, nu betaal je zeker 500 euro voor een beetje telefoon.
Jij doet dat wel met computers.quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je kent het gezegde met de appels en de peren? Ik kocht een paar jaar geleden een mobieltje voor mijn dochter. Kon alleen bellen en sms-en. ¤25,00 incl ¤15,00 beltegoed.
Je gaat toch geen overprijsde iPhone vergelijken met een simpele Nokia in de oertijd van GSM?
Nee ik laat zien dat de kwaliteit omhoog is gegaan en de prijs omlaag. Dat heet deflatie. Jij vergelijkt twee volledig verschillende apparaten met elkaar.quote:
Toen was er ook goedkoper spul. Het is meer uit elkaar geslagen. Maar ik vergeleek min of meer de marktleiders.quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Neuh, tegenwoordig heb je ook low-end smartphones voor een paar tientjes.
Dat is met pc's niet wezenlijk anders. Overigens dalen de verkopen daarvan al tijden.quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee ik laat zien dat de kwaliteit omhoog is gegaan en de prijs omlaag. Dat heet deflatie. Jij vergelijkt twee volledig verschillende apparaten met elkaar.
http://www.energybackedmoney.com/chapter3.htmlquote:Op woensdag 4 maart 2015 08:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is met pc's niet wezenlijk anders. Overigens dalen de verkopen daarvan al tijden.
dit heeft toch niets te maken met de waarde van geld... alleen met de waarde van computers. en je kan nu ook makkelijk een pc van 7000 vinden hoor.quote:Op woensdag 4 maart 2015 06:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toen kon je ze van een ton vinden. Dat is echter geen model voor thuis en kantoorgebruik. Een Pentium 2 was toen de norm en 64 mb was ruim bemeten geheugen. 15' monitor was de standaard en 17" voor wie er wat extra's voor over had. ik rekende daar toch echt 7000 gulden voor af. Nu heb je meer voor minder en of je het leuk vindt of niet dat heet deflatie.quote:Op woensdag 4 maart 2015 09:21 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dit heeft toch niets te maken met de waarde van geld... alleen met de waarde van computers. en je kan nu ook makkelijk een pc van 7000 vinden hoor.
maar wel met een duidelijke reden; namelijk dat de techniek vooruit gaat. dat is een geheel andere dynamiek dan deflatie van geld.quote:Op woensdag 4 maart 2015 09:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toen kon je ze van een ton vinden. Dat is echter geen model voor thuis en kantoorgebruik. Een Pentium 2 was toen de norm en 64 mb was ruim bemeten geheugen. 15' monitor was de standaard en 17" voor wie er wat extra's voor over had. ik rekende daar toch echt 7000 gulden voor af. Nu heb je meer voor minder en of je het leuk vindt of niet dat heet deflatie.
Deflatie is een natuurlijk proces dat volgt op automatisering, innovatie en verhoogde productiviteit. Centrale banken en politici houden er niet van en stelen middels inflatie de voordelen behaald door de markt door meer geld in de markt te pompen dan de toename van de productie waardoor de prijzen stijgen. Er zijn sectoren waar de verbeteringen zo snel gaan dat de prijzen toch dalen. Consumenten elektronica is er daar een van. Dat het deflatie. Je kan dan meer kopen voor hetzelfde of minder geld. De effectieve koopkracht van je geld neemt toe.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:20 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maar wel met een duidelijke reden; namelijk dat de techniek vooruit gaat. dat is een geheel andere dynamiek dan deflatie van geld.
deze deflatie heeft juist een enorm voordeel voor de economie, dus ik kan me niet voorstellen dat politici er niet van zouden houden.quote:Op woensdag 4 maart 2015 12:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Deflatie is een natuurlijk proces dat volgt op automatisering, innovatie en verhoogde productiviteit. Centrale banken en politici houden er niet van en stelen middels inflatie de voordelen behaald door de markt door meer geld in de markt te pompen dan de toename van de productie waardoor de prijzen stijgen. Er zijn sectoren waar de verbeteringen zo snel gaan dat de prijzen toch dalen. Consumenten elektronica is er daar een van. Dat het deflatie. Je kan dan meer kopen voor hetzelfde of minder geld. De effectieve koopkracht van je geld neemt toe.
Ik wil alleen maar aangeven dat deflatie niet per definitie slecht is.quote:Op woensdag 4 maart 2015 12:46 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
deze deflatie heeft juist een enorm voordeel voor de economie, dus ik kan me niet voorstellen dat politici er niet van zouden houden.
nieuwe producten gaan altijd door een fase heen dat ze erg duur zijn. dan komt de productie op gang of is er alweer iets anders beters, en kan iedereen het ineens kop[en. daar verdienen ze het geld pas echt. zie flatscreen tv's, een paar jaar geleden nog een luxe product, nu de standaard.
dit hoort juist allemaal bij het verkoop-spelletje. geld blijft gewoon hetzelfde waard, nieuw is duur, iets ouder goedkoop, oud kost bijna niks. de consument weet dit ook, en mensen kiezen duidelijk voor het nieuwste, of even wachten.
okee ik dwaal af..quote:Op woensdag 4 maart 2015 12:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik wil alleen maar aangeven dat deflatie niet per definitie slecht is.
Sexy wakaquote:Op woensdag 4 maart 2015 12:58 schreef tetouaribo het volgende:
Gewoon al die uitkeringtrekkers laten werken met behoudt van uitkering.
Communisme ftw
Deze ambtenaar snapt de overheid:quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:18 schreef Varg89 het volgende:
De sociale zekerheid (bijv. Bijstand, WIA, AOW, ziektewet, Wajong) is een enorme kostenpost voor de overheid. Door de enorme staatsschuld die we hebben opgebouwd de afgelopen jaren (en die de komende jaren nog zal blijven stijgen) willen veel mensen hier vanaf of eventueel een alternatief ervoor zien.
Hoeveel jaar kunnen we dit nog opbrengen denken jullie?
En wat zou eventueel een alternatief kunnen zijn om deze mensen te kunnen ondersteunen? (kom niet met het basisinkomen aub, dat is ook onbetaalbaar en daar zijn al topics over).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |