abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149989265
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:22 schreef ToniB het volgende:
zijn huis ligt in jamilla alto. Zijn finca waar hij koeien heeft grazen ligt ergens in de bergen van bocas.
Waar Nilson drie personen, waarvan 2 gelijkend (behalve de bril dan als geen sunglasses werd bedoeld) zag lopen?
  dinsdag 24 februari 2015 @ 14:07:39 #52
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_149989266
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:30 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Dat paneeltje lijkt mij veel te klein voor een smartphone. Als het niet van een ultra-hypermodern spul is, met een tot nu toe ongekend rendement. Er zijn opladers op zonnecellen, waar bewoners (geen reizigers door bossen) in zonrijke gebieden genoeg aan hebben voor een mobiele telefoon. Maar niet voor een smartphone met een (groot) kleurenscherm.
Ik heb er geen ervaring mee. Maar rond 9° NB heb je heel veel zonlicht, daar moet je toch een eind mee kunnen komen.

Hier staan een paar zonneopladers met specificaties:
https://www.solarpowersupply.nl/toepassingen/smartphone-e-reader
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_149989508
foutje :@

[ Bericht 100% gewijzigd door bladwijzer op 24-02-2015 14:21:17 ]
pi_149989595
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 02:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Er is ook niet echt meer nieuws, maar de kaarten en zoektochten naar wat is waar gaat lekker door.

Het topic is dood. Er houden zich nog wat aasgieren op rond het karkas. Opportunistische lijkenpikkers die misbruik makend van de tragische dood en bekendheid van K en L proberen er nog een laatste slaatje uit te slaan voor de financiering van hun vakantie. Jij voorop, als een kip op het ei de OP bezet houdend. De Mata Show. Commerciële kolder. Wat een afgang.

dinsdag 24 februari 2015 @ 14:34:20 #55
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_149990112
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:42 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

stel dat er een derde in het spel was, denk ik dat we t allemaal eens kunnen zijn dat het dan iemand moet zijn:

a) die lokaal goed bekend is - achter de mirador, dus daar vaker komt, en daar bij de locals niet opvalt
met een rugzak
b) niet vies is van moord, geweld, bloed, hakken in lichamen, en ontleden van beenderen
c) weet waar de Changuinola doorgaans slib (botten) "welt" in bochten.
En de gevonden botten beter had kunnen begraven, dat wellicht ook gedaan heeft, maar dat het de
regen was die roet in de gang van zaken strooide..

qua profiel kom je dan in de buurt van jouw slager, of een ontspoorde veedrijver oid. Iemand die vaker overnacht in een van die hutjes, op weg richting Bocas - Boquete vice versa oid... Of de hutjes gewoon kent uit zijn jeugd.

En uitgaat in het nachtleven van Boquete en Bocas del Toro.
en als je bij b dan bedenkt dat er naast twee meiden in die week (zo ongeveer) nog een dode onder verdachte omstandigheden is gevonden, is dat misschien een aanwijzing in welke hoek gezocht kan worden.
Misschien he.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 14:41:11 #56
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_149990327
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:25 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Dat is wezenlijk iets anders dan een toedracht achterhalen. En als ouder zou ik niet zitten te wachten op zo'n verhaal.

De "toedracht" is altijd een "verhaal". Nooit zijn 100% van de feiten bekend en dus zullen de leemtes daartussen altijd opgevuld moeten worden met een plausibel verhaal.

Beide ouderparen hebben dat voor zichzelf ook al gedaan, zij het beiden met een eigen, verschillend verhaal.

Het verhaal van de familie F. is ongeveer: K & L zijn gaan wandelen, toen abusievelijk de mirador afgedaald aan de verkeerde kant, vervolgens verdwaald en uiteindelijk in het oerwoud gestorven door natuurlijke omstandigheden.

Het verhaal van de familie K. is ongeveer: K & L zijn gaan wandelen, toen (of vooraf) in contact gekomen met onbekenden die verkeerde bedoelingen hadden, waardoor het ze niet meer is gelukt om terug te keren.

Beide verhalen passen min of meer binnen het ons bekende feitenmateriaal. Dit feitenmateriaal is bijzonder schaars, daarom passen er ook zo veel verschillende verhalen in.

Wat de werkelijke toedracht is geweest, zal wel nooit meer te achterhalen zijn. Wel kun je, door zoveel mogelijk feiten te verzamelen, het "verhaal" zo dicht mogelijk bij de "waarheid" proberen te krijgen.

Of de ouders daar behoefte aan hebben, staat hier buiten. Het is goed mogelijk dat de "waarheid" voor de ouders helemaal niet prettig is om te weten. Ze mogen daarom hun eigen waarheid vasthouden.

Voor anderen is het echter nog steeds wél interessant om dichter bij de waarheid te komen, getuige ook deze discussie hier die door tientallen personen nog wordt gevolgd.

Het zou mooi zijn als de resultaten van alle politieonderzoeken over deze zaak openbaar zouden worden gemaakt. Misschien duurt dat nog een paar jaar, misschien gebeurt dat nooit.

Veldonderzoek zoals gepland door El_Matador cs. kan nieuwe feiten aan het licht brengen. In principe zou je ook alle getuigen opnieuw willen spreken.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 14:43:38 #57
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_149990416
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 14:17 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Het topic is dood. Er houden zich nog wat aasgieren op rond het karkas. Opportunistische lijkenpikkers die misbruik makend van de tragische dood en bekendheid van K en L proberen er nog een laatste slaatje uit te slaan voor de financiering van hun vakantie. Jij voorop, als een kip op het ei de OP bezet houdend. De Mata Show. Commerciële kolder. Wat een afgang.

[ afbeelding ]
Een belachelijk verwijt. Als je even nadenkt, zul je begrijpen dat de expeditie alleen maar geld zal kosten voor de expeditieleden.

Wat is er tegen waarheidsvinding? Als je daar tegen bent, kun je beter een ander topic opzoeken en ophouden er hier over te zeuren.
pi_149990973
De kans is groot dat de ouders van K door laatste zoekaktie, waarvan de deelnemers bevestigden dat het een enorm onherbergzaam gebied is vol gevaren, beseffen dat het echt een "jungle is out there"
En geen bos of park. De familie van L beseften dat al eerder en konden daardoor beter accepteren dat K en L waarschijnlijk door noodlottige omstandigeheden overleden zijn.

Waarom zijn ze niet gevonden? Omdat er niet gezocht is in het gebied waar ze verdwaald zijn.
Waarom zijn ze niet teruggelopen? Omdat ze verdwaald waren.
pi_149991025
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 14:07 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ik heb er geen ervaring mee. Maar rond 9° NB heb je heel veel zonlicht, daar moet je toch een eind mee kunnen komen.

Een eind komen doe je vast wel, maar dan vooral door verstandig met de lading om te springen. Vol genoeg houden/krijgen voor noodgevallen is een veel lagere eis dan regulier gebruik als je nooit een stopcontact tegenkomt. Ik neem aan dat jij de meeste trips zult beginnen met je telefoon helemaal vol, die lader ook vol, en alle onnodige functies uit. Zeg maar doen of je leven afhangt van kunnen bellen, en mogelijk vandaag de laatste zonnige dag is.
quote:
Hier staan een paar zonneopladers met specificaties:
https://www.solarpowersupply.nl/toepassingen/smartphone-e-reader
Het gaat natuurlijk om de praktijk, specs zijn mooi, maar wel van de fabrikant. Die ingebouwde batterij-capaciteit zal vaak wel redelijk kloppen. Daarvan komt niet alles in je telefoon-accu terecht, er gaat 2 keer energie verloren: bij het verhogen naar 5 volt een beetje en bij het laden zelf een groter beetje. Maar laden vanuit de charger zal vast lukken, met genoeg (over)capaciteit. Een beetje (kwalitatief goede) power-bank laadt met gemak een tablet vol.
Het laden van dat ding zelf, op de zonnecellen, daar zit de rek tussen specificaties en praktijk.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 15:08:52 #60
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_149991243
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 12:54 schreef Poekje01 het volgende:
... Ik zag toevallig ... koffie zetten in zijn finca in een filmpje.....dus is er stroom in het gebied achter de mirador, maar waar precies allemaal? Of werken de eigenaren soms hier en daar met een benzine generator? Interessant wellicht por el expedicion....
Als je het mij vraagt, denk ik uitsluitend aan diesel generatoren. Als je afgelegen woont, is dat ook in Spanje bijvoorbeeld nog vaste prik. Of je moet zelf 50.000 aan de elektriciteitsmaatschappij dokken om de stroom tot aan je huis aan te leggen.
  dinsdag 24 februari 2015 @ 15:11:54 #61
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_149991348
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Wat betreft gesponsord willen worden loopt Mata niet voorop, die betaalt juist alles zelf. Omdat ie het kan en omdat ie geen verantwoording af wil leggen alleen maar omdat een ander heeft mee betaald. Als ik het goed begrepen heb.

Wat betreft OP, heb al eerder een opmerking van jou daarover gelezen. dat er best wat uit kan. Mata is misschien niet de makkelijkste met het verwijderen van info uit de OP, maar als je concreet aangeeft wat eruit kan en misschien waarom, dan kan het ook maar zo zijn dat het eruit gaat hoor. Is het niet door Mata dan misschien wel door een ander die opent.
pi_149991416
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:17 schreef JustinCase het volgende:
Dan is de kans nog klein, omdat er geen aanwijzingen zijn. Maar dan kan er iemand gaan praten. Ooit. Uit gewetensnood, of als de vriendschap ernstig bekoeld is (in het geval van meer dan 1 schuldige).
Inderdaad. Indien er wel jongeren in betrokken zouden zijn, dan kunnen uiterlijke verschijnselen zich openbaren bij hen die de omgeving opvallen: vreemd gedrag, nervositeit, fysiek onwelbevinden, uitbarstingen, nervous breakdown.
pi_149991516
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 14:43 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Een belachelijk verwijt. Als je even nadenkt, zul je begrijpen dat de expeditie alleen maar geld zal kosten voor de expeditieleden.

Wat is er tegen waarheidsvinding? Als je daar tegen bent, kun je beter een ander topic opzoeken en ophouden er hier over te zeuren.
Ik ben niet tegen waarheidsvinding fondsenwerving, ik vind dat het vakantietopic naar UVT moet verhuizen en dat de OP hier bevrijd moet worden van deze bezeten bezetter. Kom maar terug als de reis plaatsgevonden heeft en je wat te melden hebt.

Als er een verklaring van de ouders overlegd kan worden dat zij achter de expeditie banjervakantie staan of wanneer forumbeheer/mods deze FOK!peditie steunen, hou ik meteen mijn bek. Zo niet, blijf ik anti campagne voeren.
pi_149991657
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:11 schreef Marrije het volgende:

[..]

Wat betreft gesponsord willen worden loopt Mata niet voorop, die betaalt juist alles zelf. Omdat ie het kan en omdat ie geen verantwoording af wil leggen alleen maar omdat een ander heeft mee betaald. Als ik het goed begrepen heb.

Wat betreft OP, heb al eerder een opmerking van jou daarover gelezen. dat er best wat uit kan. Mata is misschien niet de makkelijkste met het verwijderen van info uit de OP, maar als je concreet aangeeft wat eruit kan en misschien waarom, dan kan het ook maar zo zijn dat het eruit gaat hoor. Is het niet door Mata dan misschien wel door een ander die opent.
Keep dreaming. Zo werkt het dus niet.
pi_149991675
quote:
Opportunistische lijkenpikkers die misbruik makend van de tragische dood en bekendheid van K en L proberen er nog een laatste slaatje uit te slaan voor de financiering van hun vakantie.
Wow. Jij durft...ik zou zeggen spreek voor jezelf en als je dat echt zo ziet, wat doe je hier dan nog. Iedereen die niet op het forum vanuit integerheid handelt hoort hier niet thuis. Stoken levert geen verdere nuttige inzichten op. We proberen het eerste initiatief vanuit de ouders van Kris "finding answers for Kris" met name te ondersteunen.
Als de ouders er duidelijk blijk van zouden geven dat ze dit forum niet prettig vinden, wordt alles anders.
pi_149991835
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:22 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Wow. Jij durft...ik zou zeggen spreek voor jezelf en als je dat echt zo ziet, wat doe je hier dan nog. Iedereen die niet op het forum vanuit integerheid handelt hoort hier niet thuis. Stoken levert geen verdere nuttige inzichten op. We proberen het eerste initiatief vanuit de ouders van Kris "finding answers for Kris" met name te ondersteunen.
Als de ouders er duidelijk blijk van zouden geven dat ze dit forum niet prettig vinden, wordt alles anders.
De families hebben vaker aangegeven niet door waarzeggers en dromers lastig gevallen te willen worden. Maar dat houdt jou ook niet tegen, wie weet zit er nog een leuk reisje naar de watervallen voor je in en wat naamsbekendheid voor je dromensite. Wie denk je voor de gek te houden?
pi_149991935
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:16 schreef 11en30 het volgende:
Als er een verklaring van de ouders overlegd kan worden dat zij achter de expeditie banjervakantie staan of wanneer forumbeheer/mods deze FOK!peditie steunen, hou ik meteen mijn bek. Zo niet, blijf ik anti campagne voeren.
Fijn dat je dat nuanceert, dat maakt nl. een groot verschil.
Het onderwerp de ouders in de expeditie te betrekken door hen in te lichten en goedkeuring te vragen is iets wat in de volgende meeting besproken zou kunnen worden. Mata heeft zijn mening gegeven, dat is duidelijk. Ik persoonlijk ben ook voor ruggespraak, maar je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Het met hen bespreken kan ze ook voor een dilemma plaatsen, wat niet gewenst is.
pi_149991958
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:28 schreef doorgaan het volgende:

[..]

Fijn dat je dat nuanceert, dat maakt nl. een groot verschil.

Ho effe, ik nuanceer helemaal niks.

Ik wil dit maximaal op scherp zetten zodat er duidelijkheid komt.
pi_149992012
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:26 schreef bladwijzer het volgende:
De families hebben vaker aangegeven niet door waarzeggers en dromers lastig gevallen te willen worden. Maar dat houdt jou ook niet tegen, wie weet zit er nog een leuk reisje naar de watervallen voor je in en wat naamsbekendheid voor je dromensite. Wie denk je voor de gek te houden?
Helemaal mee eens. Ik heb hen dan ook niet mijn dromen gemaild. Wel gevraagd of ze die willen horen.
Ik heb geen dromensite en nog nooit de publiciteit gezocht en ben dat ook niet van plan. Maar het staat je vrij er zo naar te kijken. Wel erg negatief.
pi_149992342
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:00 schreef bladwijzer het volgende:
Waarom zijn ze niet gevonden? Omdat er niet gezocht is in het gebied waar ze verdwaald zijn.
Waarom zijn ze niet teruggelopen? Omdat ze verdwaald waren.
IK heb dat ook heel lang gedacht, maar hou alle opties open. Als de expeditie ook maar iets oplevert, waarmee de ouders van Kris een soort van "closure" willen, dan is de missie toch geslaagd?
En inderdaad al komt er iets van sponsering het kost altijd geld, dat wil je dan graag hiervoor investeren. Je uitrusting, vrij nemen enz.
pi_149992786
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 13:17 schreef JustinCase het volgende:

[..]

De meesten niet, of pas na lange tijd. Intussen gaan ze vaak intensief zoeken naar oorzaken, en schuldigen als daar sprake van kan zijn (maar lang niet altijd is). Maar die neiging is in dit geval een levensgrote (mogelijke) valkuil. Immers, het preciese hoe of wat is bijna zeker onmogelijk te achterhalen als het door een ongelukkig samenloop van natuurgeweld, onkunde en ontbrekende informatie gekomen is.
Er is eigenlijk alleen een menselijkerwijs nog nèt reële kans om de toedracht te weten te komen, als het door toedoen van derden gebeurd is. Derden (minstens één), die zo direct betrokken is/zijn, dat je kunt spreken van een schuldige. Dan is de kans nog klein, omdat er geen aanwijzingen zijn. Maar dan kan er iemand gaan praten. Ooit. Uit gewetensnood, of als de vriendschap ernstig bekoeld is (in het geval van meer dan 1 schuldige).
Daardoor zal loslaten van het denken aan een misdrijf (incl. dood door schuld) tegelijk betekenen: zich neerleggen bij het nooit zullen vinden van de precieze toedracht.

[..]

Zo kun je ook tegen jezelf praten, maar hoe lang is dat vol te houden?
Oké, goed geredeneerd.

Waarom ik denk dat de zaak tot een oplossing zal komen, komt door het feit dat ik overtuigd ben van een misdrijf. Zoals je zelf zegt door het gaan praten uit gewetensnood of sterke bekoeling van vriendschappen bij meer schuldigen, zou er een doorbraak kunnen komen.

Daarbij heeft de zaak K en L wel zo’n enorme bekendheid gekregen dat ook dit punt kan bijdragen aan die doorbraak.
pi_149992816
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:39 schreef doorgaan het volgende:

[..]

IK heb dat ook heel lang gedacht, maar hou alle opties open. Als de expeditie ook maar iets oplevert, waarmee de ouders van Kris een soort van "closure" willen, dan is de missie toch geslaagd?
En inderdaad al komt er iets van sponsering het kost altijd geld, dat wil je dan graag hiervoor investeren. Je uitrusting, vrij nemen enz.
Deze post heeft niets met de expeditie te maken.
Het is een reactie op dat sommigen denken dat er nog van alles achter de schermen gaande is.
Dat er nog onderzoeken e.d. bezig zijn. Ik denk dat dus niet, dat bedoel ik.
pi_149992918
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:08 schreef Perico het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt, denk ik uitsluitend aan diesel generatoren. Als je afgelegen woont, is dat ook in Spanje bijvoorbeeld nog vaste prik. Of je moet zelf 50.000 aan de elektriciteitsmaatschappij dokken om de stroom tot aan je huis aan te leggen.
Perico,

in het vorige topic, eerste post op eerste pagina onder OP. Staat een verwijzing naar een foto van een koe, met er achter een boom. Kun jij eruit halen wat die rode dingen in die bomen zijn= Of de foto beter uitvergroten dan dat ik dat kan?

Ik heb al gezocht naar parasietplanten, maar die zijn niet zo rood en fel. Het zijn ook geen bloemen, maar wat dan wel?
pi_149993227
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:51 schreef gynaika het volgende:

[..]

Oké, goed geredeneerd.

Waarom ik denk dat de zaak tot een oplossing zal komen, komt door het feit dat ik overtuigd ben van een misdrijf. Zoals je zelf zegt door het gaan praten uit gewetensnood of sterke bekoeling van vriendschappen bij meer schuldigen, zou er een doorbraak kunnen komen.

Daarbij heeft de zaak K en L wel zo’n enorme bekendheid gekregen dat ook dit punt kan bijdragen aan die doorbraak.
het is nu radiostil vanuit de familie K. Ze hebben niemand bedankt voor de sponsorbijdrages voor AFK, geen uitleg gegeven over de laatste zoektocht. Niet uitgedragen naar de media toe dat het afgelopen en over is. Dat ze berusten in het lot.

Zoals hier gisteren al gemeld werd, indien het niet in het belang is voor het onderzoek, zal er weinig nieuws naar buiten gebracht gaan worden. Met name omdat dit een lopend onderzoek juist kan tegenwerken. Geen krant of ander medium post erover niets. Bewuste keuze.

Of ze blij zouden zijn met de expeditie? Denk het niet.
Of ik vind dat de expeditie moet doorgaan, moeten de deelnemers zelf weten.
pi_149993358
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:39 schreef doorgaan het volgende:

[..]

:{w Hengelen naar sponsorgeld. Gewoon doorgaan. En? al wat gevangen voor je "droomreis"?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')