dat is wel extreem goedkoop als ik het met Nederlandse brokers vergelijk. Welke broker heb je?quote:Op donderdag 28 mei 2015 09:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee joh!![]()
In mijn totale portefeuille met 9 ETF's (zowel euro als dollar) heb ik slechts 3x fee moeten betalen, en bij lange na niet de bedragen die jij noemt![]()
Eur 2,30 over een bedrag van Eur 1486,50
Eur 2,19 over een bedrag van Eur 968,99
Eur 0,73 over een bedrag van Eur 788,89
Degiroquote:Op donderdag 28 mei 2015 20:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
dat is wel extreem goedkoop als ik het met Nederlandse brokers vergelijk. Welke broker heb je?
Schandalige afzetterij van ING. Dat ze nog klanten hebben die zich zo laten belazeren.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:43 schreef Gijsbertus het volgende:
ik zit momenteel bij de ING met mijn beleggingen (zelf vermogensopbouw).
Nu hebben ze een nieuw item 'geld voor later'. --> Link <--
Waarbij je minimaal ¤ 50 per maand inlegt tot aan je pensioen en dit naar rato leeftijd wordt verdeeld over aandelen en obligaties (risico).
Er wordt gespreid over de 3 fondsen.
- Vanguard Global Stock Index Fund
- BlackRock Euro Credit Bond Index Fund
- BlackRock Euro Gov Bond Index Fund
Zijn allemaal indexfondsen. service fee = 0,60% + kosten fondsen.
Ik kan het ook zelf samenstellen (lagere service kosten)
Heb deze indeling voor ogen..
Vanguard Euro Government Index Bond 5% obli - overheid 0,10%
BlackRock Euro Gov Bond Index Fund(D) 10% obli - overheid 0,19%
BlackRock Euro Credit Bond Index Fund 15% obli - bedrijven 0,15%
Think Global Equity ETF 25% aan - wereld 0,20%
BlackRock World Equity Index Fund (D) 20% aan - wereld 0,20%
BlackRock Europe Equity Index Fund 5% aan - europa 0,20%
Think European Equity UCITS ETF 5% aan - europa 0,20%
BlackRock Global Index Funds Emerging Markets 5% aan - emerging 0,32%
BlackRock Japan Equity Index Fund 5% aan - japan 0,20%
BlackRock Pac.ex Japan Index Fund 5% aan - pacific 0,22%
naast eerste (inleg) percentage staat soort + kosten fonds.
Ik heb trouwens blackrock gekozen ipv vanguard, omdat blackrock iets beter rendeert dan vanguard (bron: morningstar) en ook nog dividend uit betaald.
Wat denken jullie hiervan?
Ik zou het ook lekker zelf samenstellen, voordeel bij de Ing bij etf's is wel dat je naast de vaste fee geen transactiekosten hebt. Dat is vooral bij vaker handelen en kleinere bedragen interessant. Zelf zou ik het aantal verschillende aantal etf's iets terugbrengen en kijken of je het kunt invullen met wat meer etf's van Think. Think is wat betreft buitenlandse belastingen meer ingespeeld op de Nederlandse situatie wat betreft het terug halen hiervan.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 10:43 schreef Gijsbertus het volgende:
ik zit momenteel bij de ING met mijn beleggingen (zelf vermogensopbouw).
Nu hebben ze een nieuw item 'geld voor later'. --> Link <--
Waarbij je minimaal ¤ 50 per maand inlegt tot aan je pensioen en dit naar rato leeftijd wordt verdeeld over aandelen en obligaties (risico).
Er wordt gespreid over de 3 fondsen.
- Vanguard Global Stock Index Fund
- BlackRock Euro Credit Bond Index Fund
- BlackRock Euro Gov Bond Index Fund
Zijn allemaal indexfondsen. service fee = 0,60% + kosten fondsen.
Ik kan het ook zelf samenstellen (lagere service kosten)
Heb deze indeling voor ogen..
Vanguard Euro Government Index Bond 5% obli - overheid 0,10%
BlackRock Euro Gov Bond Index Fund(D) 10% obli - overheid 0,19%
BlackRock Euro Credit Bond Index Fund 15% obli - bedrijven 0,15%
Think Global Equity ETF 25% aan - wereld 0,20%
BlackRock World Equity Index Fund (D) 20% aan - wereld 0,20%
BlackRock Europe Equity Index Fund 5% aan - europa 0,20%
Think European Equity UCITS ETF 5% aan - europa 0,20%
BlackRock Global Index Funds Emerging Markets 5% aan - emerging 0,32%
BlackRock Japan Equity Index Fund 5% aan - japan 0,20%
BlackRock Pac.ex Japan Index Fund 5% aan - pacific 0,22%
naast eerste (inleg) percentage staat soort + kosten fonds.
Ik heb trouwens blackrock gekozen ipv vanguard, omdat blackrock iets beter rendeert dan vanguard (bron: morningstar) en ook nog dividend uit betaald.
Wat denken jullie hiervan?
Horsemen, bedankt voor de tip.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:24 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik zou het ook lekker zelf samenstellen, voordeel bij de Ing bij etf's is wel dat je naast de vaste fee geen transactiekosten hebt. Dat is vooral bij vaker handelen en kleinere bedragen interessant. Zelf zou ik het aantal verschillende aantal etf's iets terugbrengen en kijken of je het kunt invullen met wat meer etf's van Think. Think is wat betreft buitenlandse belastingen meer ingespeeld op de Nederlandse situatie wat betreft het terug halen hiervan.
Think Global presteert niet beter dan concurrenten hoor. Afgelopen jaren stukken minder resultaat.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:17 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Horsemen, bedankt voor de tip.
Ik had eigenlijk er bij moeten zeggen dat mijn beleggingen lopen via zelf vermogensopbouw.
Hier worden volgens ING geen transactiekosten berekend, alleen lopende kosten (vast %) en soms performance fee.
De Think fondsen zijn niet echt volop aanwezig. Naast europa en wereld, alleen AEX, AMX en vastgoed.
Probeer met de rest van de fondsen de allocatie (procentuele verdeling over regio's + sectoren) van de Think global te behouden, maar dan de spreiden over meerdere aandelen.
Daling van de euro is positief voor je world stock ETF's - want daar zitten veel dollar fondsen in.quote:Op maandag 1 juni 2015 23:01 schreef ujjain het volgende:
Jullie hebben gelijk dat het inderdaad wel allemaal een beetje dubbelop is, maar er zijn geen entree-kosten en de fondsen kosten jaarlijks maar rond de 0,1%. Heb voor de AEX wel ¤2 moeten betalen via degiro.nl, omdat ik Think had genomen en niet iShares, die wel gratis te verhandelen is.
Ik wacht het wel af, ik krijg veel commentaar over geen Europa doen, of geen VK/NL, te kleine afhankelijke markt. Alle Vanguard-fondsen via mijn Engelse broker zijn excl. VK, geen idee waarom, dus heb daarom mag aparte VK-tracker erbij genomen, vind wel leuk beetje betrokken blijven.
Heeft de daling van euro trouwens nadelig effect gehad op jullie Vanguard-trackers in de VS? Ze zijn wel in ¤-genoteerd op de beurs hier, maar niet ¤-hedged.
Hoe gaat zo'n W8-BEN formulier in zijn werking?quote:Op woensdag 10 juni 2015 23:15 schreef athlonkmf het volgende:
Ik ben nu ook aan het wachten en dan effe flink inslaan.
Dekgiro heeft tegenwoordig ook W8-BEN formulier. Dus minder belasting
Voor details kan je degiro effe bellen of zo.quote:Op donderdag 11 juni 2015 09:06 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Hoe gaat zo'n W8-BEN formulier in zijn werking?
En is dit ook van toepassing bij fondsen die dividend herbeleggen (stockdividend).
Ja dus wel aan te raden ipv andere producten? En wat betreft brokers, vraag al 200x gesteld, een suggestie (bedrag > ¤10k)? Er zijn er een paar maar wat onder deze omstandigheden?quote:Op donderdag 11 juni 2015 11:30 schreef Gijsbertus het volgende:
Sowieso voor de langetermijn niet teveel naar kijken.
Wellicht een paar keer jaar bijsturen op basis van procentuele verdeling.
De world vanguard ETF is vrij groot inclusief spreiding.
Je kunt dit combineren met een think global ETF, of een europese vanguard index en een Think vastgoed bijvoorbeeld.
Welke andere producten zat je aan te denken dan? Zolang het over lange termijn beleggingen gaat is een ETF aan te raden omdat je minder kosten hebt en er is gebleken dat de index niet verslagen wordt (garanties uit het verleden enz...).quote:Op donderdag 11 juni 2015 12:16 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Ja dus wel aan te raden ipv andere producten? En wat betreft brokers, vraag al 200x gesteld, een suggestie (bedrag > ¤10k)? Er zijn er een paar maar wat onder deze omstandigheden?
ETF ben ik met je eens.quote:Op donderdag 11 juni 2015 12:30 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Welke andere producten zat je aan te denken dan? Zolang het over lange termijn beleggingen gaat is een ETF aan te raden omdat je minder kosten hebt en er is gebleken dat de index niet verslagen wordt (garanties uit het verleden enz...).
En welke broker; hangt een beetje af hoe je wilt beleggen. Ik heb me er niet heel erg in verdiept en zit gewoon bij de ING; daar vind ik het vooral fijn dat er geen transactiekosten zijn, aangezien ik elke maand een klein bedrag inleg. Of het kostentechnisch beter is zal ik eens moeten uitrekenen; als dat verschil te groot wordt, zal ik waarschijnlijk wel een keer overstappen.
Het wordt waarschijnlijk wel wat meer dan 10k dus als ik het goed begrijp is ING dan juist niet gunstig aangezien ik niet veel transacties zal gaan maken en het relatief groter bedrag is?quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:03 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
ETF ben ik met je eens.
Bespaart ook tijd om telkens je portefeuille te wijzigen. Wat je met actieve fondsen meer hebt.
Bij de ING betaal je 0,24% per jaar over het gemiddelde vermogen en ¤ 4 p/kw.
Stel je legt 30 jaar 50 p/m in en dit heeft een groei van 5% per jaar ben je gemiddeld ¤ 60 per jaar kwijt.
Als je eenmalig 10.000 belegt voor 30 jaar met dezelfde groei van 5% ben je gemiddeld ¤ 70 per jaar kwijt.
Kan uiteraard wat hoger uitvallen als je het dividend gaat herbeleggen.
Bij DeGiro ben je goedkoper uit en veel trackers zijn ook nog eens gratis te handelen (FUP, 1x per maand per instrument).quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:23 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Het wordt waarschijnlijk wel wat meer dan 10k dus als ik het goed begrijp is ING dan juist niet gunstig aangezien ik niet veel transacties zal gaan maken en het relatief groter bedrag is?
Dank voor de reacties overigens!!
Wantrouw iedereen die een stellige mening heeft wat biotech (of welke andere sector dan ook) gaat doen.quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:51 schreef leolinedance het volgende:
Ik las dat de biotech sector wel eens aan de top zou kunnen zitten. Zijn er hier ook mensen die een biotech ETF hebben? Ik heb er best een aanzienlijk bedrag in zitten en twijfel wat te doen. Het is voor mij als buitenstaander in de sector wat moeilijk te beoordelen.
Op basis van ratings binnen morningstar is de biotech funds vrij hoog in de koers/ boekwaarde en kent het een aardig hoog risicoprofiel met ook hoge rendementen.quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:51 schreef leolinedance het volgende:
Ik las dat de biotech sector wel eens aan de top zou kunnen zitten. Zijn er hier ook mensen die een biotech ETF hebben? Ik heb er best een aanzienlijk bedrag in zitten en twijfel wat te doen. Het is voor mij als buitenstaander in de sector wat moeilijk te beoordelen.
quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:57 schreef macondo het volgende:
[..]
Wantrouw iedereen die een stellige mening heeft wat biotech (of welke andere sector dan ook) gaat doen.
Dank voor de reacties. Het komt er dus eigenlijk op neer dat niemand er een zinnig woord over kan zeggen.quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:57 schreef Gijsbertus het volgende:
[..]
Op basis van ratings binnen morningstar is de biotech funds vrij hoog in de koers/ boekwaarde en kent het een aardig hoog risicoprofiel met ook hoge rendementen.
Laatst een webinar van de ING gezien, waar de gezondheidsector (ook biotech) het hoogste rendement heeft behaald in alle sectoren tot nu toe.
Of er een omkeerpunt komt, weet ik niet. Wel is de gezondheidsector (defensieve sector) iets wat altijd wel goed rendeert.
ps. ik raad je verder niets aan, dus geen wantrouwen
Hoezo dit?quote:Op donderdag 11 juni 2015 13:38 schreef Gijsbertus het volgende:
ps. nu hoor en lees ik vaak dat een maandelijkse inleg minder risico's met zich meebrengt dan een eenmalige grote inleg. Tevens is het een voordeel voor je liquiditeit. Maar dat is puur mijn mening.
Hoeft echt niet hoor. Bepaalde zaken kun je al van ver zien aankomen als je dicht bij een sector staat.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:03 schreef lolnoob123 het volgende:
Als iemand dat wel kon dan was die persoon meteen multimiljonair.
En zul je ook veel minder verdienen aan een eventuele koersstijging.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:42 schreef Gijsbertus het volgende:
je kunt hierdoor eerder grote koersschommelingen opvangen. En qua liquiditeit ben je pas na 16 jaar ¤ 10.000 euro kwijt (obv 50 p/m).
quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:42 schreef Gijsbertus het volgende:
je kunt hierdoor eerder grote koersschommelingen opvangen. En qua liquiditeit ben je pas na 16 jaar ¤ 10.000 euro kwijt (obv 50 p/m).
Ja ik begrijp het niet. Nu 10k beschikbaar, waarom zou ik dat laten staan?quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En zul je ook veel minder verdienen aan een eventuele koersstijging.
Zeker, ik zie in mijn sector alles van veraf aankomen. Achteraf.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoeft echt niet hoor. Bepaalde zaken kun je al van ver zien aankomen als je dicht bij een sector staat.
True, zoek maar op "dollar cost averaging". Het pakt meestal een stuk minder uit.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En zul je ook veel minder verdienen aan een eventuele koersstijging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |