Grexit of Graccident?quote:Op zondag 8 maart 2015 20:05 schreef SeLang het volgende:
Zo, ik heb me weer even bijgelezen na de vakantie.
Ik zou zeggen dat de kans op een Grexit in 2015 ongeveer 80% is.
Graccident, omdat Griekenland in de euro wil blijven. Maar niet tegen elke prijs.quote:
Mee eens dat die overweging zeker zal meespelen. Ik denk alleen niet dat het doorslaggevend is. Daarnaast begint volgens mij de overtuiging te groeien dat Griekenland een gebed zonder einde is. Je kunt opnieuw met geld voor Griekenland over de brug komen maar de nieuwe Griekse regering heeft gewoon hard bevochten hervormingen weer teruggedraaid. Op die manier heeft het gewoon helemaal geen zin meer, hoe graag je ze ook binnenboord zou houden.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:40 schreef JimmyJames het volgende:
@SeLang Het enige wat ik een beetje mis in je betoog, is het geopolitieke verhaal. Het lijkt me zonneklaar dat de Grieken zich zullen wenden tot hun Russische "vrienden" als Europa ze de rug toekeert. En Rusland zal hier maar al te graag op willen inspelen met 'gunstige' leningen en 'goedkope' energie om hun invloedssfeer uit te breiden. Dit zal ongetwijfeld minder zwaar wegen dan economische factoren, maar ik denk zeker dat het meespeelt in het besluitvormingsproces.
Ik denk dat je de Griekse regering overschat. Tot nu toe binden ze iedere keer weer in nadat ze het hoog hebben opgespeeld. Die gaan dus gewoon door met bezuinigen maar met iets andere nuances en prioriteiten. En dan houden ze ook de EU-steun wel.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mee eens dat die overweging zeker zal meespelen. Ik denk alleen niet dat het doorslaggevend is. Daarnaast begint volgens mij de overtuiging te groeien dat Griekenland een gebed zonder einde is. Je kunt opnieuw met geld voor Griekenland over de brug komen maar de nieuwe Griekse regering heeft gewoon hard bevochten hervormingen weer teruggedraaid. Op die manier heeft het gewoon helemaal geen zin meer, hoe graag je ze ook binnenboord zou houden.
Dat is toch ook veel productiever? Laat ze uittreden, scheldt een deel van de schuld kwijt, zodat ze er enigzins normaal uitkunnen. Is dat niet handiger dan dat beide partijen elkaar en haar burgers voor de gek houden, en er telkens meer geld in te pompen, onder de volstrekt misplaatste spin dat het nog ooit eens terugbetaald wordt. Iedereen weet dat dat niet gaat gebeuren, maar niemand wil politiek de rekening nemen, en dus laten we de rekening maar gewoon telkens hoger oplopen. Nutteloze symboolpolitiek.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:42 schreef Iwanius het volgende:
Hoe dan ook: Ik heb sterk het gevoel al een sedert vorig jaar dat Griekenland hoe dan ook exit gaat zeker als je vanmorgen wederom de dreigende taal van hun minister van Defensie hoort die de EU met terroristen bedreigt door alle vluchtelingen die bij de Grieken aankloppen linea recta door te sturen naar Europa.
De brutaliteit! Eerst zoveel miljarden van ons geld krijgen om te kunnen blijven voortbestaan en vervolgens nog meer willen en niet willen terugbetalen laat staan wat jaartjes op een houtje willen bijten i.v.m. bezuinigingen, en als dat uitblijft (meer geld van Europa) vervolgens gaan dreigen.
of we moeten Griekenland behandelen als Drenthe, die provincie kost ieder jaar geld , ,maar hoort bij Nederlandquote:Op maandag 9 maart 2015 15:58 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat is toch ook veel productiever? Laat ze uittreden, scheldt een deel van de schuld kwijt, zodat ze er enigzins normaal uitkunnen. Is dat niet handiger dan dat beide partijen elkaar en haar burgers voor de gek houden, en er telkens meer geld in te pompen, onder de volstrekt misplaatste spin dat het nog ooit eens terugbetaald wordt. Iedereen weet dat dat niet gaat gebeuren, maar niemand wil politiek de rekening nemen, en dus laten we de rekening maar gewoon telkens hoger oplopen. Nutteloze symboolpolitiek.
Waarom iedereen toch dat waanidee aanhangt dat een zwakke munt op één of andere manier tot welvaart leidt is me een raadsel.quote:Op maandag 9 maart 2015 16:15 schreef homme7 het volgende:
Door de wardedaling van de Euro zullen vooral de noordelijke landen van profiteren
Ik denk omdat die onzin ook voortdurend in de media wordt verkondigd.quote:Op maandag 9 maart 2015 16:52 schreef SeLang het volgende:
Waarom iedereen toch dat waanidee aanhangt dat een zwakke munt op één of andere manier tot welvaart leidt is me een raadsel.
Je hebt mijn gedachtes perfect verwoord.quote:Op maandag 9 maart 2015 09:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Graccident, omdat Griekenland in de euro wil blijven. Maar niet tegen elke prijs.
De machthebbers in Griekenland zijn voor een groot deel communisten die denken dat ze nog in de jaren '70 leven, terwijl aan de EU kant Griekenland nauwelijks meer een zorg is. Het draaiboek voor een Grexit ligt allang klaar. Hun grote zorg is nu Podemos in Spanje, die ruim bovenaan staat in de peilingen (verkiezingen eind dit jaar). Daarom denk ik dat Griekenland "geofferd" gaat worden. Ze trekken een lijn in het zand, want grote concessies aan Griekenland versterken de positie van Podemos (en aanverwante partijen elders). Het is in het belang van de euro elite dat Griekenland ofwel de bevelen uit Brussel opvolgt ofwel brandend ten onder gaat.
Ironisch genoeg heeft de scherpe toename van anti-EU sentimenten en protestbewegingen zoals Podemos de positie van Griekenland verzwakt. Ze hebben nu veel minder leverage dan zeg 1 jaar geleden. Toen werd een Grexit nog als een ramp gezien door de euro-elite terwijl het momenteel als "the lesser of two evils" wordt gezien (denk ik). Want toegeven aan Griekenland garandeert bijna dat je volgend jaar hetzelfde verhaal krijgt in Spanje en dan is het gewoon afgelopen met de euro.
Ik denk niet dat de Griekse regering zover kan inbinden als Brussel wil want dat zouden ze niet overleven. Dus droogt de geldstroom op en wordt Griekenland gedwongen om een eigen geldpers aan te zetten, wat een euro-exit impliceert. En dan geven ze Duitsland de schuld.
Maar goed, ik kan er helemaal naast zitten. Ik weet niet wat er binnenskamers allemaal wordt besproken. Misschien maakt een van beide kanten plotseling een u-turn. Maar dit is de indruk die ik krijg op basis van wat ik de afgelopen dagen hier en daar heb gelezen.
Graccident verwijst toch naar het artikel in der Spiegel "het per ongeluk uittreden van Griekenland uit de EU". Hoe kan zo iets eigenlijk per ongeluk gebeuren?quote:
In geval van grote paniek bij Griekenland (of de rest van de EU) is zo'n scenario best denkbaar.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:09 schreef Rengar het volgende:
[..]
Graccident verwijst toch naar het artikel in der Spiegel "het per ongeluk uittreden van Griekenland uit de EU". Hoe kan zo iets eigenlijk per ongeluk gebeuren?
Maar het is toch altijd Griekenland of de EU die bepaald dat ze eruit moeten. Dan is het toch niet meer 'per ongeluk'?quote:Op maandag 9 maart 2015 19:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In geval van grote paniek bij Griekenland (of de rest van de EU) is zo'n scenario best denkbaar.
Niet dat het overdreven realistisch is, maar dat is een Grexit vooralsnog natuurlijk ook niet.
Op het moment dat ze problemen krijgen met funding (= heel snel als er geen overeenstemming komt) dan worden ze gedwongen om zelf een geldpers aan te zetten en dan is het exit euro.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:15 schreef Rengar het volgende:
[..]
Maar het is toch altijd Griekenland of de EU die bepaald dat ze eruit moeten. Dan is het toch niet meer 'per ongeluk'?
Ahaa, ik begrijp het. Toch vind ik dat per ongeluk niet echt de juiste benaming hierbij is.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op het moment dat ze problemen krijgen met funding (= heel snel als er geen overeenstemming komt) dan worden ze gedwongen om zelf een geldpers aan te zetten en dan is het exit euro.
De Grieken kunnen zelf bepalen of ze uit de euro stappen. De EU kan ze er niet letterlijk uitgooien maar ze er wel effectief uit duwen door de geldkraan dicht te draaien zodat Griekenland weer een eigen munt moet gaan uitgeven.
twitter:L0gg0l twitterde op maandag 09-03-2015 om 22:20:03BOOOM RT @minefornothing: GREEK GOVERNMENT HAS HALTED PAYMENTS TO SUPPLIERS http://t.co/7zRxmML8x2 reageer retweet
Ja dat vraag ik me ook af; dat de Spanjaarden een groeibeleid willen? Volgens mij is dat helemaal niet zo problematisch in de huidige constellatie waarin Juncker zo'n mooi groeiplan op poten probeert te zetten.quote:Op maandag 9 maart 2015 18:26 schreef arjan1112 het volgende:
Spanje heeft in 2012 100 miljard steun gevraagd om haar noodlijdende banken te redden, daarvan was maar 40 miljard nodig en dat steunprogramma is in 2013 afgelopen
Waarom zou het dan een probleem zijn als Podemos de verkiezingen wint ?
Als de keuze is tussen in de afgrond springen of er invallen dan is het keuze element verwaarloosbaar.quote:Op maandag 9 maart 2015 19:15 schreef Rengar het volgende:
[..]
Maar het is toch altijd Griekenland of de EU die bepaald dat ze eruit moeten. Dan is het toch niet meer 'per ongeluk'?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |