• Joosie200twitter:
quote:Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Weet je wat cassatie is?
quote:
Ik heb hem ook. Nu weer wat Lolo bundels regelenquote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:21 schreef Joosie200 het volgende:
Gratis KPMG bundel is weer binnen trouwens. Y dank voor de headsup
Gratisch is altijd goed. Gewoon voor grof geld doorverkopen, maar onder de prijs van een Vermande of Kluwerquote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:32 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik heb hem ook. Nu weer wat Lolo bundels regelen
Uiteraard niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:33 schreef Yreal het volgende:
[..]
Woensdag de lolo borrel. Kom je ook weer?
Gewoon wat zwervers betalen om binnen te lopen en bundels te pakken. 2 bier per boek...quote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:33 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Gratisch is altijd goed. Gewoon voor grof geld doorverkopen, maar onder de prijs van een Vermande of Kluwer
Ben alleen bang dat die niet binnen komen, maar vriendelijk geweerd wordenquote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
Gewoon wat zwervers betalen om binnen te lopen en bundels te pakken. 2 bier per boek...
Ach, die toko is nou niet bepaalde 5 sterren...quote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:36 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Ben alleen bang dat die niet binnen komen, maar vriendelijk geweerd worden
Fair enoughquote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:37 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ach, die toko is nou niet bepaalde 5 sterren...
Tijd dat die lui naar de beurs gaan. Daar wil ik wel wat euro'tjes in steken...quote:Op vrijdag 20 februari 2015 22:38 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Fair enough
ABN taart /ohnomnomnom bij Nieuwsuur
quote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:56 schreef Ties02 het volgende:
Leuke verrassing op de zaterdagochtend
Een 9 voor Verbintenissenrecht CS
goedzo jongenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:56 schreef Ties02 het volgende:
http://opc.ub.rug.nl/IMPLAND=Y/SRT=YOP/LNG=NE/DB=1/ ?quote:Op zaterdag 21 februari 2015 15:21 schreef Etsu het volgende:
Waar kan ik zien of de UB een bepaalde publicatie heeft? Snap er niks van.
Ja, daar pakt die hem niet als op WPNR zoek. Schijnt in de JB te zitten, maar die is dicht.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 15:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
http://opc.ub.rug.nl/IMPLAND=Y/SRT=YOP/LNG=NE/DB=1/ ?
gefeliciteerd Ties!quote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:56 schreef Ties02 het volgende:
netjesquote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:56 schreef Ties02 het volgende:
Stukken leesbaarder dan vorig jaarquote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:25 schreef Mshauri het volgende:
Dat lettertype in die meijburg bundel
Uhh watquote:BERLIJN -
De politie in Berlijn heeft een man opgepakt, die ervan wordt verdacht dat hij bij zeker twee vrouwen hun kapsel in brand heeft gestoken. Dat meldden Duitse media.
Kom je nu pas achter? Dat stellen ze vast in oktober adhv de rente op 5-jaars staatsobligaties. En Nederland kan samen met Duitsland nog net niet geld toe krijgen om te lenen. Dus das dan weer chill voor je studiefinanciering terugbetalenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:27 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Jezus, als je laatste jaar stufi 2014 was, is de komende 5 jaar de rente 0,12%.
Wel fijn met mijn schuldquote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:52 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Kom je nu pas achter? Dat stellen ze vast in oktober adhv de rente op 5-jaars staatsobligaties. En Nederland kan samen met Duitsland nog net niet geld toe krijgen om te lenen. Dus das dan weer chill voor je studiefinanciering terugbetalen
benieuwd of dat negatief zou kunnenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 22:27 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Jezus, als je laatste jaar stufi 2014 was, is de komende 5 jaar de rente 0,12%.
Lekker belangrijk.quote:Op zondag 22 februari 2015 13:19 schreef Etsu het volgende:
Weten jullie of dit goed is neergezet als voetnoot:
' B.A.M. Janssen, ‘Wie heeft de leiding? De eigendom van kabel- en leidingnetten’, diss. Utrecht, Deventer: Kluwer 2010, p. 91.'
Ik twijfel over 'diss.'. Gelden voor proefschriften hele andere regels oid?
Wat zegt de leidraad? Ik vind dit overigens marginaal geneuzel.quote:Op zondag 22 februari 2015 13:26 schreef Etsu het volgende:
[..]
Jazeker. Staat 'diss.' nou goed in 't schuin?
gewoon voluit toch?quote:Op zondag 22 februari 2015 13:19 schreef Etsu het volgende:
' B.A.M. Janssen, ‘Wie heeft de leiding? De eigendom van kabel- en leidingnetten’, diss. Utrecht, Deventer: Kluwer 2010, p. 91.'
B.A.M. Janssen, Wie heeft de leiding? De eigendom van kabel- en leidingnetten (diss. Groningen), Deventer: Kluwer 2010, p. 81.quote:Op zondag 22 februari 2015 13:19 schreef Etsu het volgende:
Thanks. En nee, ik trap niet in 'Groningen' en '81'.quote:Op zondag 22 februari 2015 13:52 schreef Valid het volgende:
[..]
B.A.M. Janssen, Wie heeft de leiding? De eigendom van kabel- en leidingnetten (diss. Groningen), Deventer: Kluwer 2010, p. 81.
Ah, was niet eens expres.quote:Op zondag 22 februari 2015 13:53 schreef Etsu het volgende:
[..]
Thanks. En nee, ik trap niet in 'Groningen' en '81'.
Volgen jullie op je werk niet ook de leidraad? Of schrijf je nooit memo's?quote:Op zondag 22 februari 2015 13:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat zegt de leidraad? Ik vind dit overigens marginaal geneuzel.
Wij als in de fiscale sectie?quote:Op zondag 22 februari 2015 13:56 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgen jullie op je werk niet ook de leidraad? Of schrijf je nooit memo's?
Ehm, memo's die wij maken zijn in het Engels en voor client. Het gros van kantoor zal nooit een memo schrijven met uitvoerige literaire verhandelingen omdat een client daar niets aan heeft. Voor cassatie zal het anders liggen.quote:Op zondag 22 februari 2015 14:02 schreef Valid het volgende:
[..]
Ja, of kantoor? Neem aan dat hele kantoor dezelfde standaard volgt?
Hm. Heb nu op twee secties gezeten (zowel transactie als litigation) waarbij allebei met memo's werd gewerkt. Op litigation wel veel meer dan op corporate natuurlijk. Partners zijn streng op die verwijzingen in voetnoten, want die worden ook in processtukken opgenomen. Geen ervaring met tax (gek he) en cassatie overigens.quote:Op zondag 22 februari 2015 14:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ehm, memo's die wij maken zijn in het Engels en voor client. Het gros van kantoor zal nooit een memo schrijven met uitvoerige literaire verhandelingen omdat een client daar niets aan heeft. Voor cassatie zal het anders liggen.
meestal niet neequote:Op zondag 22 februari 2015 15:49 schreef Mshauri het volgende:
Hè, hoeft dat niet meer of zo? Ik heb me wel voor het vak ingeschreven destijds, en het (her-)tentamen staat ook netjes in mijn planner.
gecondoleerd...quote:Op zondag 22 februari 2015 16:08 schreef Mshauri het volgende:
oké. 26 maart wordt dus m'n laatste tentamen aan de uva
4:21 heeft het over 'goederen met een waarde ten hoogste van die geldvordering'. Marijke kan lullen wat ze wil maar ze is geen eigenaar van die jacht.quote:Op zondag 22 februari 2015 16:54 schreef Etsu het volgende:
Kunnen jullie me even helpen?
Ik heb hier een casus en het gaat over een teboekgesteld zeiljacht van Klaas. Hij is in agvg getrouwd met Eva. Eva heeft een dochter uit een eerder huwelijk, Marijke. Eva komt te overlijden waardoor agvg wordt ontbonden. Klaas verkoopt het jacht aan Pieter, incl. notariële transportakte en inschrijving in de openbare registers. Marijke is daar niet mee eens en zegt dat ze mede-eigenaar is, Pieter zegt dat hij eigenaar is.
Nu loop ik een beetje vast bij Eva's overlijden.Ik ben wel achter dat art. 3:189 BW zegt dat het ontbinden van de agvg niet betekent dat de gemeenschap is geëindigd, waardoor ook Marijke dus Eva's aandeel in het jacht erft. Klaas kan dan niet beschikken over het jacht ex art. 3:190 lid 1 BW en is dus beschikkingsonbevoegd om over te dragen. Maar het erfrecht zegt dat de goederen van rechtswege naar Klaas gaan (art. 4:13 lid 2 BW), maar lid 3 van dat artikel zegt dat Marijke dan een opeisbare geldvordering heeft i.v.m. wilsrechten (art. 4:21).
![]()
Iemand die mij in een goede richting kan duwen?
Wel handig om te weten dat het over registergoederenrecht gaat. Maar er wordt dus ook erfrecht (onbedoeld?) in gestopt waardoor ik in de war raak.
Dat klopt. Maar dan zit art. 3:190 BW dus in de weg waardoor Klaas beschikkingsonbevoegd is om het aan Pieter te verkopen.quote:Op zondag 22 februari 2015 17:05 schreef Mshauri het volgende:
[..]
4:21 heeft het over 'goederen met een waarde ten hoogste van die geldvordering'. Marijke kan lullen wat ze wil maar ze is geen eigenaar van die jacht.
Disclaimer: ik ben geen civilist
De gemeenschap wordt van rechtswege ontbonden door het overlijden van die vrouw. Haar dochter treedt volgens mij niet van rechtswege in de plaats als deelgenootquote:Op zondag 22 februari 2015 17:06 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan zit art. 3:190 BW dus in de weg waardoor Klaas beschikkingsonbevoegd is om het aan Pieter te verkopen.
Kan dus 2 kanten op.
Ik begrijp het nu. Zie ook net art. 4:24 lid 1 BW waardoor het jacht van Klaas blijft. Nice.quote:Op zondag 22 februari 2015 17:32 schreef Mshauri het volgende:
[..]
De gemeenschap wordt van rechtswege ontbonden door het overlijden van die vrouw. Haar dochter treedt volgens mij niet van rechtswege in de plaats als deelgenoot
Die dingen worden toch afgestemd per user? Ik krijg allerhande internetbrokers.quote:Op zondag 22 februari 2015 18:03 schreef Tchock het volgende:
Ik krijg reclame op FOK! over incontinentie bij mannen, maar gericht op hun vrouw. "Laat hem discreet de test doen..."
Hele goede doelgroeptargeting op een jongerenforum.
Cookies.quote:Op zondag 22 februari 2015 18:03 schreef Tchock het volgende:
Ik krijg reclame op FOK! over incontinentie bij mannen, maar gericht op hun vrouw. "Laat hem discreet de test doen..."
Op basis van deze info? Klaas kan beschikken. Is overigens meer erfrecht dan registergoederenrecht m.i. artikelen zal je zelf wel hebben gevonden (geen wetboek bij de hand en geen zin in opzoekenquote:Op zondag 22 februari 2015 16:54 schreef Etsu het volgende:
Kunnen jullie me even helpen?
Ik heb hier een casus en het gaat over een teboekgesteld zeiljacht van Klaas. Hij is in agvg getrouwd met Eva. Eva heeft een dochter uit een eerder huwelijk, Marijke. Eva komt te overlijden waardoor agvg wordt ontbonden. Klaas verkoopt het jacht aan Pieter, incl. notariële transportakte en inschrijving in de openbare registers. Marijke is daar niet mee eens en zegt dat ze mede-eigenaar is, Pieter zegt dat hij eigenaar is.
Nu loop ik een beetje vast bij Eva's overlijden.Ik ben wel achter dat art. 3:189 BW zegt dat het ontbinden van de agvg niet betekent dat de gemeenschap is geëindigd, waardoor ook Marijke dus Eva's aandeel in het jacht erft. Klaas kan dan niet beschikken over het jacht ex art. 3:190 lid 1 BW en is dus beschikkingsonbevoegd om over te dragen. Maar het erfrecht zegt dat de goederen van rechtswege naar Klaas gaan (art. 4:13 lid 2 BW), maar lid 3 van dat artikel zegt dat Marijke dan een opeisbare geldvordering heeft i.v.m. wilsrechten (art. 4:21).
![]()
Iemand die mij in een goede richting kan duwen?
Wel handig om te weten dat het over registergoederenrecht gaat. Maar er wordt dus ook erfrecht (onbedoeld?) in gestopt waardoor ik in de war raak.
Jep.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:03 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Op basis van deze info? Klaas kan beschikken. Is overigens meer erfrecht dan registergoederenrecht m.i. artikelen zal je zelf wel hebben gevonden (geen wetboek bij de hand en geen zin in opzoeken)
De ads op de mobiele versie gaan helemaal nergens overquote:Op zondag 22 februari 2015 18:03 schreef Tchock het volgende:
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:47 schreef Ties02 het volgende:
Zo ik neem even de resultaten door van de afgelopen 3 kansen Verbintenissen, gewoon 0x een 10
Dit biedt weinig perspectief
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:51 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Nou, een 9 moet er toch wel inzitten op de RuG?
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:52 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ik ga ervoor woensdag
Zetten we er nog iets op bobbie?
quote:
quote:
-----------quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:16 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Ik ben ik een goede bui. Vooruit!
Nou, dit wordt genietenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:56 schreef Ties02 het volgende:
quote:Op zondag 22 februari 2015 20:38 schreef Paxcon het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
-----------
[..]
Nou, dit wordt genieten
Al geweest, niet gelukt.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:42 schreef eriksd het volgende:
Wanneer is die nabespreking van fiscaal Ties?
Ik weet van niets! Niets, zeg ik je!quote:Op zondag 22 februari 2015 20:38 schreef Paxcon het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
-----------
[..]
Nou, dit wordt genieten
Wie is Pieter?quote:Op zondag 22 februari 2015 20:07 schreef Etsu het volgende:
[..]
Jep.Ik moet in totaal 5 opdrachten maken en eentje is nu en gaat over registergoederenrecht. Daarom vind ik het ook zo raar dat ze even wat erfrechtelijke aspecten in proppen om meer verwarring te veroorzaken en vervolgens te focussen op erfrecht.
Ik heb nu in mijn antwoord staan dat Klaas het krijgt o.g.v. art. 4:24 en heeft Marijke geen eigendom.
Daarna iets over 3:10, 3:80 en 3:89 (over onder bijzondere titel, levering, geldige titel en beschikkingsbevoegdheid + notariele akte blabla).
Toen iets over derdenbescherming o.g.v. 3:24, dat als Marijke wel eigenaar was geweest, Pieter dan alsnog eigenaar blijft ogv te goeder trouw blabla.
Dus in beide situaties, hoe dan ook, blijft Pieter de eigenaar.
Ik wil niet heel vervelend doen, maar volgens mij is het antwoord op vraag 1 altijd ja.quote:Op zondag 22 februari 2015 21:30 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Wie is Pieter?![]()
Oh en hoe zou het antwoord luiden als Klaas de zeiljacht voor huwelijk in eigendom heeft verkregen, hij vervolgens in wgvg huwt met Marijke en samen krijgen ze Eva.
Niemand overlijdt maar Klaas is z'n zeiljacht beu en besluit deze te verkopen.
1) Mag hij alleen verkopen? zo ja/zo nee waarom wel/niet
2) Mag hij alleen leveren?Zo ja/zo nee, waarom wel/niet
Zeg! Ik vraag het aan Etsu he. Hij haalt mij hierheen. Jij hebt je bul al dubbel en dwars binnen!quote:Op zondag 22 februari 2015 21:33 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik wil niet heel vervelend doen, maar volgens mij is het antwoord op vraag 1 altijd ja.
quote:Op zondag 22 februari 2015 21:34 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Zeg! Ik vraag het aan Etsu he. Hij haalt mij hierheen. Jij hebt je bul al dubbel en dwars binnen!
quote:
Ik heb om eerlijk te zijn geen idee waar je heen wil gaan. Zo even snel uit mijn hoofd:quote:Op zondag 22 februari 2015 21:39 schreef Spiegelei het volgende:
[..]![]()
Nou oké Maharbal, je krijgt een dikke krul met een stickertje.
Maar ik verwacht nog wel een antwoord van Etsu!
Edit: trouwens weer Windmill ja, seriously? tsssk
Ja 1) was wel duidelijk he, je kan alles verkopen wat je wil, of je na kan komen is een tweede.quote:Op zondag 22 februari 2015 21:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb om eerlijk te zijn geen idee waar je heen wil gaan. Zo even snel uit mijn hoofd:
1) Ja, je kan van alles wel gaan doen, maar je bent niet bob omdat je vrouw ook zeggenschap heeft erover.
2) Nee, leveren lukt niet zonder toestemming van de vrouw.
1:88 dacht ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.klerkje
Je bent dus wel 'bob'quote:Op zondag 22 februari 2015 21:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb om eerlijk te zijn geen idee waar je heen wil gaan. Zo even snel uit mijn hoofd:
1) Ja, je kan van alles wel gaan doen, maar je bent niet bob omdat je vrouw ook zeggenschap heeft erover.
2) Nee, leveren lukt niet zonder toestemming van de vrouw.
1:88 dacht ik.
Blackboard?quote:Op zondag 22 februari 2015 21:53 schreef Ties02 het volgende:
Etsu bedoelde ongetwijfeld bb
En dan niet die ene user
quote:Op zondag 22 februari 2015 21:52 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ja 1) was wel duidelijk he, je kan alles verkopen wat je wil, of je na kan komen is een tweede.
Edit: oh wacht met 'bob' bedoel je beschikkingsbevoegd? Hmmmm is dat zo Etsu?
Waar ik heen wil met vraag 2? Ik wil dat je de vraag beantwoordt of Klaas beschikkingsbevoegd is. Wat is daarop uw antwoord mijn waarde Etsu?1) Nouja, ik dacht dat dus zo omdat het jacht in de agvg zit en dat je dan samen bb bent, niet alleen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2) Vernietigbaarheid en ja, de echtgenoot die niet aan heeft meegewerkt, kan dat inroepen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2015 22:11:24 ]
1) je kan alles verkopen. Ik kan het stadhuis van Amsterdam aan jou verkopen (en serieus dat staat echt niet op mijn naam hoor). Nakomen gaat een probleem worden verwacht ik zo.quote:Op zondag 22 februari 2015 22:11 schreef Etsu het volgende:
[..]
1) Nouja, ik dacht dat dus zo omdat het jacht in de agvg zit en dat je dan samen bb bent, niet alleen.
2) Vernietigbaarheid en ja, de echtgenoot die niet aan heeft meegewerkt, kan dat inroepen.
Hmm, oke. Thanks.quote:Op zondag 22 februari 2015 22:22 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
1) je kan alles verkopen. Ik kan het stadhuis van Amsterdam aan jou verkopen (en serieus dat staat echt niet op mijn naam hoor). Nakomen gaat een probleem worden verwacht ik zo.
2) Klaas is alleen beschikkingsbevoegd. Mogelijk moet Marijke op grond van 1:88 BW meewerken (daar kan je over twijfelen bij een zeiljacht overigens, maar laten we er vanuit gaan dat 1:88BW hier wel meespeelt).
Zou Klaas alleen leveren dan is de levering hooguit vernietigbaar. Niet fraai maar dat is te repareren, bovendien kan de levering alleen door Marijke onderuit worden gehaald (vernietigd).
Had Marijke alleen geleverd (zij is niet beschikkingsbevoegd) dan was de levering nietig geweest. Nietige akten is vloeken in de kerk van het notariaat, logisch ook want dan heeft levering niet plaatsgevonden en heb je wel een hoop problemen erbij gekregen.
Nou ja, dit is voor leken/cliënten altijd wel lastig te begrijpen (wat ik ook wel weer begrijp overigens). Oh en Zouden Klaas en Marijke daags voor de overdracht een verzoek tot echtscheiding indienen bij het huwelijksgoederenregister dan zijn ze opeens WEL beiden beschikkingsbevoegd (want zeiljacht viel in wgvg). Van 1:88 BW is dan uiteraard geen sprake meer.
Per saldo heb je ze dan ook beiden nodig voor de levering, maar wel in een andere hoedanigheid.
Nou toedels weer
Oh nou gewoon om er even een meer registergoederenrechtelijk tintje aan te geven. niets meer, niets minder. Even een zijweggetje. Moet kunnen toch?quote:Op zondag 22 februari 2015 22:34 schreef Etsu het volgende:
[..]
Hmm, oke. Thanks.
Maar dan snap ik nog steeds niet echt wat het met mijn casus te maken heeft. In mijn casus is de vrouw dood. En dan komt erfrecht om de hoek kijken ivm wilsrechten. Daar heb jij het helemaal niet over verder.
Waarom blijf je niet hier posten?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |