Mignonne postte hier laatst nog iets over:quote:Op zondag 22 februari 2015 05:16 schreef Jagärtrut het volgende:
thanks. Veel informatie spreekt elkaar tegen. Voedingscentrum zegt dat je het niet moet eten. Maar goed, het zal vast meevallen.
En het is hier nog maar 22.15, maar zo inderdaad naar bed...
en:quote:Op woensdag 18 februari 2015 14:30 schreef mignonne het volgende:
Overigens, over die voedingsadviezen... als je antistoffen hebt tegen toxoplasmose hoef je dus niet je biefstuk door te bakken.
Het voedingscentrum is het enige bizarre instituut dat een ellenlange lijst aan allerlei adviezen oplegt, zonder verdere onderbouwing. Er is nu zelfs een onderzoek wat aanbeveelt dat verloskundigen vrouwen voorlichting moeten geven over contact met peuters en kleine kinderen om een CMV besmetting te voorkomen. CMV kan leiden tot aangeboren doofheid, dus in die zin heel nuttig. De adviezen? Je kind niet meer op de mond kussen, weinig contact en veel handen wassen, niet eten van hetzelfde bestek etcetera. Ehm...![]()
Salami en rauwe ham etcetera is bewerkt en zou geen toxoplasmose meer mogen bevatten. Net zoals "rauwmelkse" kaas in NL bewerkt is en het geen listeria meer zou mogen bevatten.
Wat mij betreft dus geen enkel probleem. Net zoals dat je echt heus echt gewoon bammetjes met leverworst enzo kan eten.
Sushi van een sushi tent kan ook gewoon, als je het zelf maakt, listeria ontwikkelt zich in de verpakking van de gerookte vis soorten, in dat vocht wat erin zit. Als je verse gerookte zalm haalt, is er geen enkel probleem.
En de adviezen over kaneel enzowelke josti ooit bedacht heeft dat daar een advies over opgeschreven moet worden??
quote:Op woensdag 18 februari 2015 14:47 schreef mignonne het volgende:
om er nog even over door te gaan, en dan ben ik klaar![]()
dit stuk (p13) komt uit de folder van het RIVM die jullie in principe gehad horen te hebben. Het is wat mij betreft het meest duidelijke, heldere en best onderbouwde voedingsadvies.
<citaat>Voeding
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. De ‘schijf van
vijf ’ kan u hierbij helpen. Eten voor twee is niet nodig. Lijnen tijdens de zwangerschap is niet
verstandig.
Als u zwanger bent en u wilt vasten, bespreek dit dan met uw verloskundig hulpverlener. U kunt
het vasten uitstellen.
Als u geen vlees of vis eet, is het tijdens de zwangerschap belangrijk erop te letten dat u genoeg
B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke
bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.
- Eet geen kazen die van rauwe melk (‘au lait cru’) zijn gemaakt. In rauwe melk kan de listeria-
bacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan gevolgen hebben voor uw kind.
Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kunt u zonder risico gebruiken.
- Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals filet Américain of rosbief ).
- Was rauwe groenten en fruit goed. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groenten en fruit
komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken.
- Eet liever geen lever en hooguit éénmaal per dag een product waar lever in is verwerkt. In lever zit
veel vitamine A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor het ongeboren kind.<einde citaat in citaat>
Ze verwijzen vervolgens wel naar het voedingscentrummagoe. Dit zijn in ieder geval de adviezen waarvan echt bekend is dat ze zinvol zijn en waarmee afwijkingen etcetera voorkomen kunnen worden. Naast het advies om niet te roken/drinken/snuiven en wel foliumzuur te nemen.
Als een zwangere moeite heeft met alle adviezen en door de bomen het bos niet meer ziet wijs ik ze altijd op die folder. Dát zijn de regels waarvan ik graag zie dat je die volgt. Of je wel eens een dropje teveel in je murf stopt of een kop zoethoutthee teveel drinkt, mwah... Maar zo'n veelheid van regels zorgt wel voor verwarring én zorgt ervoor dat vrouwen minder bereid zijn ze op te volgen.
Moet je even DM'en naar de OP'er, anders wordt het makkelijk over het hoofd gezien.quote:
Glijden door je nestquote:Op zondag 22 februari 2015 11:54 schreef JantinaGr het volgende:
Stippelrientje, vind je satijnen pyjama's niet lekker zitten? Ik zweer erbij. Draag die dingen al eeuwen. Dan wel een maatje groter, want dat zit lekker los om je heen
Hahahahaha.quote:Op zondag 22 februari 2015 11:58 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Glijden door je nestDat is wel spannend slapen
Ze zit veel te lekker, blijkbaar.quote:
Vind je dat echt raar? Ik ben wel getrouwd, maar draag niet de naam van mijn man. En straks ook niet van mijn kind dus. Vind dat helemaal niet raar, maar in mijn omgeving zijn dan ook veel mensen die niet getrouwd zijn en kinderen hebben. Niet dat ik mijn achternaam zo prachtig vind, maar ik vind het raar om na bijna 30 jaar een andere naam te gebruiken, daarom heb ik er niet voor gekozen. Ik ben gewoon mijn achternaam.quote:Op zondag 22 februari 2015 12:12 schreef FlyingFish het volgende:
Plus dat ik het raar vind om de naam van m'n vriend over te nemen als we niet getrouwd zijn, en ik mijn kind niet een andere achternaam wil geven als ik zelf heb. Dat is niet de hoofdreden om te trouwen uiteraard, maar wel iets dat meespeelde.
+1quote:Op zondag 22 februari 2015 13:13 schreef Mariposas het volgende:
Vind je dat echt raar? Ik ben wel getrouwd, maar draag niet de naam van mijn man. En straks ook niet van mijn kind dus. Vind dat helemaal niet raar, maar in mijn omgeving zijn dan ook veel mensen die niet getrouwd zijn en kinderen hebben. Niet dat ik mijn achternaam zo prachtig vind, maar ik vind het raar om na bijna 30 jaar een andere naam te gebruiken, daarom heb ik er niet voor gekozen. Ik ben gewoon mijn achternaam.
+2quote:Op zondag 22 februari 2015 13:13 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Vind je dat echt raar? Ik ben wel getrouwd, maar draag niet de naam van mijn man. En straks ook niet van mijn kind dus. Vind dat helemaal niet raar, maar in mijn omgeving zijn dan ook veel mensen die niet getrouwd zijn en kinderen hebben. Niet dat ik mijn achternaam zo prachtig vind, maar ik vind het raar om na bijna 30 jaar een andere naam te gebruiken, daarom heb ik er niet voor gekozen. Ik ben gewoon mijn achternaam.
Overigens kan je bij geregistreerd partnerschap ook de achternaam van je partner aannemen, en partnerschapsvoorwaarden blijven van kracht bij het omzetten van het partnerschap naar huwelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |