abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 februari 2015 @ 17:15:24 #51
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150116559
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 16:41 schreef Oceaanbodem het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een bank te doen om eigen gewin. Als jij als bedrijf diensten aanbiedt doe je dat toch ook niet gratis? Anders kan je beter een liefdadigheidsinstelling worden. En nee, het is niet een slecht product wat een bank gebruikt om zoveel mogelijk winst te maken. Meestal loopt de bank, of een keten aan banken ook een bepaald risico. Je hebt namelijk altijd een tegenpartij nodig.

Ik krijg uit jouw betoog een beetje het idee dat je per definitie iets tegen banken hebt. Geen probleem, dat moet iedereen zelf weten, maar dat maakt een inhoudelijke discussie overbodig.
Als ik jou was zou ik het boek van Joris Luijendijk eens lezen om een wat beter perspectief te krijgen van de financiele wereld. Ik heb in theorie niets tegen banken maar ik ben erg kritisch op hoe de financiele wereld is uitgegroeid tot een gedrocht van immensen proporties.

Ook heb ik niks tegen een bank die winst wil maken, wel tegen een bank die ten koste van alles winst wil maken. En zo gaat het nu, het gaat ten koste van de economie en mensenlevens, allemaal voor de enome winsten van banken.

En dan heb ik het nog niet eens over de geldcreatie van banken, wat de kip met de gouden eieren voor ze is en niet thuishoort bij private banken.
Feyenoord!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 17:17:15 #52
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150116615
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:10 schreef Oceaanbodem het volgende:

[..]

Ik heb net een heel genuanceerd betoog geschreven die jij afdeed met populistisch gebrabbel. Natuurlijk zijn oplichtingspraktijken niet goed te praten, maar door je naief op te stellen geef je juist de ruimte om opgelicht te worden.

En je analogie slaat natuurlijk ook helemaal nergens op. Het is niet je schuld dat je in elkaar geslagen wordt, maar je had uit veiligheidsoverwegingen er ook voor kunnen kiezen om het steegje te vermijden. Common-sense dude.
Ik heb de woorden populistisch gebrabbel niet in de mond genomen. Snap niet hoe je daarbij komt.

Maar goed, je vind dus ook dat oplichtingspraktijken niet goed te praten zijn, dan zijn we het eens.
Feyenoord!
pi_150116715
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:15 schreef Japie77 het volgende:
Als ik jou was zou ik het boek van Joris Luijendijk eens lezen om een wat beter perspectief te krijgen van de financiele wereld. Ik heb in theorie niets tegen banken maar ik ben erg kritisch op hoe de financiele wereld is uitgegroeid tot een gedrocht van immensen proporties.

Ik heb al zoveel gelezen over de financiele wereld dat een boek van Luijendijk mijn mening niet zo snel zal aanpassen. Maar ik was toch van plan hem te lezen, dus ik kom er op terug.

Volgens mij geeft Luijendijk aan dat er niks in de financiele wereld is veranderd na 2008. Dat is natuurlijk een kwalijke zaak. En natuurlijk hebben banken een verkeerde instelling, dat hoor je me ook nergens ontkennen. Probleem is echter dat banken de ruimte krijgen om zich te gedragen zoals ze doen. Er is geen correctiemechanisme, of dat mechanisme is onvolledig.

Ik deel je mening dat financiele wereld een gedrocht is, maar dat staat los van het gegeven hoe wij ons als consumenten moeten gedragen.

Ik begrijp dat jij weer nutsbanken, als publiek eigendom, wilt?
pi_150116749
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:17 schreef Japie77 het volgende:
Ik heb de woorden populistisch gebrabbel niet in de mond genomen. Snap niet hoe je daarbij komt.

Nee dat klopt. Dat heb ik zelf geschreven aan de hand van jouw hetze tegen banken.

Trouwens, als jij het anders wil doen staat het je vrij om een eigen bank op te richten hoor!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 17:24:03 #55
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150116823
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:20 schreef Oceaanbodem het volgende:

[..]

Ik heb al zoveel gelezen over de financiele wereld dat een boek van Luijendijk mijn mening niet zo snel zal aanpassen. Maar ik was toch van plan hem te lezen, dus ik kom er op terug.

Volgens mij geeft Luijendijk aan dat er niks in de financiele wereld is veranderd na 2008. Dat is natuurlijk een kwalijke zaak. En natuurlijk hebben banken een verkeerde instelling, dat hoor je me ook nergens ontkennen. Probleem is echter dat banken de ruimte krijgen om zich te gedragen zoals ze doen. Er is geen correctiemechanisme, of dat mechanisme is onvolledig.

Ik deel je mening dat financiele wereld een gedrocht is, maar dat staat los van het gegeven hoe wij ons als consumenten moeten gedragen.

Ik begrijp dat jij weer nutsbanken, als publiek eigendom, wilt?
Ben ik met je eens. Maar de reden dat het correctiemechanisme ontbreekt is omdat banken te groot zijn geworden. Dat geeft Luijendijk ook aan, we hebben nu banken met landen ipv landen met banken. Als een land bepaalde verregaande maatregelen wil nemen dreigt een bank om het land te verlaten.

Wat ik in ieder geval wil is om de macht van geldcreatie weg halen bij private banken.

NWS / Het burgerinitiatief over Geldschepping #2
Feyenoord!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 17:25:44 #56
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_150116864
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, maar het punt is dat je niet moet zeuren over een druiper als je een heroinehoer achter het station neukt zonder condoom,
De bank als heroinehoer achter het station, op zich wel een treffende vergelijking.
Bedankt Hans.
pi_150116895
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Maar de reden dat het correctiemechanisme ontbreekt is omdat banken te groot zijn geworden. Dat geeft Luijendijk ook aan, we hebben nu banken met landen ipv landen met banken. Als een land bepaalde verregaande maatregelen wil nemen dreigt een bank om het land te verlaten.

Wat ik in ieder geval wil is om de macht van geldcreatie weg halen bij private banken.

NWS / Het burgerinitiatief over Geldschepping #2
Ik zie daar het probleem niet echt in. Er zijn voorbeelden genoeg uit het verleden waarbij alleen nutsbanken een geldscheppende functie hadden. Ook dat pakte niet goed uit voor de consument.

Natuurlijk zijn banken te groot en te verweven, maar dat draai je niet even soepeltjes terug. Die paradigma-shift komt met een knaller als het onthoudbaar blijkt.
pi_150116953
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 09:56 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ze maken bewust producten zo ingewikkeld dat niemand ze meer snapt en dan verkopen ze ze aan pensieonfondsen, provincies, gemeentes of zoals in dit geval kleine bedrijven om zo veel mogelijk geld te verdienen wetende dat het enorm fout kan gaan. Dat is gewoon oplichting, puur en simpel.

Komt trouwens nog bij dat je door dit soort producten de kans op een nieuwe crisis enorm verhoogt en als dat gebeurt dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Dat klopt, maar veel van die instanties zijn zelf ook dom bezig door iets te kopen wat ze niet begrijpen.

Zeker pensioenfondsen zouden beter moeten weten. Sterker nog, de fondsen die het goed doen, doen dat omdat ze zijn ingedekt voor rentedaling.

In geval van kleine bedrijven vind ik dat banken ook zorgplicht hebben, niet alleen verkoopplicht....

En gemeenten... Die moeten zich bezig houden met hun kerntaken en hun geld stallen bij de bank voor gemeenten. De wethouder dit soort spul koopt zou hoofdelijk aansprakelijk moeten worden gesteld. Evenals de bankiers die dit soort schade veroorzaken, desnoods via strafrecht, dus gevangenisstraf en schade betalen.
Whatever...
pi_150117993
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 18:13 schreef Kandijfijn het volgende:
Waar ik een kennisgat heb huur ik kennis in of vraag ik om hulp. Zouden tokkies die menen allerlei complexe financiële producten kopen ook eens moeten doen ;).
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 18:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Mijn vader lachte toen der tijd iedereen hard uit om hun hebzucht. Toen reeds geleerd als je een product niet begrijpt niet kopen.
Volgens mij ben jij voor een soort harde survival of the fittest wereld.

De meeste mensen hebben financieel gewoon niet veel verstand. Dat betekent niet dat de mensen maar gewoon geript mogen worden omdat ze niet slim genoeg zijn.

Mensen moeten beschermd worden tegen misleiding, en dat was het. De risico's werden immers weggemoffeld door de Rabobank. Een samenleving waarin naieve mensen maar gewoon geript kunnen worden, gaat kapot. Het kapotgaan van de MKBs uit de docu zijn daar een voorbeeld van; daar zijn banen verloren en levens geruineerd.
pi_150118043
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 10:51 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dus oplichting zou wat jou betreft niks verkeerds zijn?
Het is mij niet geheel duidelijk hoe je aan deze conclusie komt?
  vrijdag 27 februari 2015 @ 18:35:41 #61
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150118635
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:27 schreef Oceaanbodem het volgende:

[..]

Ik zie daar het probleem niet echt in. Er zijn voorbeelden genoeg uit het verleden waarbij alleen nutsbanken een geldscheppende functie hadden. Ook dat pakte niet goed uit voor de consument.

Natuurlijk zijn banken te groot en te verweven, maar dat draai je niet even soepeltjes terug. Die paradigma-shift komt met een knaller als het onthoudbaar blijkt.
Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen uit het verleden waar het wel heeft gewerkt. Bv met de Green Back wat Lincoln heeft gebruikt om de Civil War te winnen. Het is maar net hoe je het opzet.
Feyenoord!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 18:36:58 #62
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_150118670
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar veel van die instanties zijn zelf ook dom bezig door iets te kopen wat ze niet begrijpen.

Zeker pensioenfondsen zouden beter moeten weten. Sterker nog, de fondsen die het goed doen, doen dat omdat ze zijn ingedekt voor rentedaling.

In geval van kleine bedrijven vind ik dat banken ook zorgplicht hebben, niet alleen verkoopplicht....

En gemeenten... Die moeten zich bezig houden met hun kerntaken en hun geld stallen bij de bank voor gemeenten. De wethouder dit soort spul koopt zou hoofdelijk aansprakelijk moeten worden gesteld. Evenals de bankiers die dit soort schade veroorzaken, desnoods via strafrecht, dus gevangenisstraf en schade betalen.
Helemaal mee eens.
Feyenoord!
  vrijdag 27 februari 2015 @ 18:38:03 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150118710
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:25 schreef bascross het volgende:

[..]

De bank als heroinehoer achter het station, op zich wel een treffende vergelijking.
Nee, risicogedrag en slachtofferrol combi, niet de bank, maar zaken als icesafe of dubieuze financiele constructies.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 18:40:55 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150118791
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar veel van die instanties zijn zelf ook dom bezig door iets te kopen wat ze niet begrijpen.

Zeker pensioenfondsen zouden beter moeten weten. Sterker nog, de fondsen die het goed doen, doen dat omdat ze zijn ingedekt voor rentedaling.

In geval van kleine bedrijven vind ik dat banken ook zorgplicht hebben, niet alleen verkoopplicht....

En gemeenten... Die moeten zich bezig houden met hun kerntaken en hun geld stallen bij de bank voor gemeenten. De wethouder dit soort spul koopt zou hoofdelijk aansprakelijk moeten worden gesteld. Evenals de bankiers die dit soort schade veroorzaken, desnoods via strafrecht, dus gevangenisstraf en schade betalen.
Pensioenfondsen
Moet hieraan denken
http://daskapital.nl/2015/02/ambtenaren_en_leerkrachten_pro.html

Opvallend dat andere media het nog niet hebben overgenomen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150118852
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:13 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij ben jij voor een soort harde survival of the fittest wereld.

De meeste mensen hebben financieel gewoon niet veel verstand. Dat betekent niet dat de mensen maar gewoon geript mogen worden omdat ze niet slim genoeg zijn.

Mensen moeten beschermd worden tegen misleiding, en dat was het. De risico's werden immers weggemoffeld door de Rabobank. Een samenleving waarin naieve mensen maar gewoon geript kunnen worden, gaat kapot. Het kapotgaan van de MKBs uit de docu zijn daar een voorbeeld van; daar zijn banen verloren en levens geruïneerd.
In de wie wereld leven we sowieso al. Ik ben voor een wereld waar mensen weerbaar zijn, voor zichzelf opkomen en niet direct op de maatschappij terug willen vallen voor alles.
pi_150118976
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pensioenfondsen
Moet hieraan denken
http://daskapital.nl/2015/02/ambtenaren_en_leerkrachten_pro.html

Opvallend dat andere media het nog niet hebben overgenomen
Yup.

Zo werkt het dus. Met bedrijven heb ik hier niet zo'n probleem mee trouwens, ronduit kwalijk wordt het pas als het om semi overheid gaat.

Sowieso is dat het probleem als je zaken in veel kleine stukjes knipt. Die moeten dan allemaal hun eigen broek ophouden, maar in totaal is nog maat de vraag of zeker waarde toevoegen Dankje schade doen.

Veel venture kapitalisme is kopen, leegzuigen voor kleine winsten, kapot laten gaan.

Soms terecht, soms onterecht, maar vrijwel altijd met schade voor veel stakeholders, behalve de aandeelhouders.
Whatever...
  vrijdag 27 februari 2015 @ 18:50:44 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150119054
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:43 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

In de wie wereld leven we sowieso al. Ik ben voor een wereld waar mensen weerbaar zijn, voor zichzelf opkomen en niet direct op de maatschappij terug willen vallen voor alles.
Weerbaar willen zijn is net zo goed een eigen verantwoording als niet financiele wanproducten willen kopen
Je verstoppen achter dat de overheid moet zorgen dat overal je spreekwoordelijke lul maar in moet kunnen steken is het verplaatsen van het issue, want wie zorgt ervoor dat je lul wel in die overheid kan steken? De waarheid is dat die nog harder zijn lul in jou steekt, zonder spuug! en dat je geen keuze hebt want staatsmacht.
Janken dat banken niet te vertrouwen zijn is één, maar waarom zou je de overheid vertrouwen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 18:51:49 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150119085
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Yup.

Zo werkt het dus. Met bedrijven heb ik hier niet zo'n probleem mee trouwens, ronduit kwalijk wordt het pas als het om semi overheid gaat.

Sowieso is dat het probleem als je zaken in veel kleine stukjes knipt. Die moeten dan allemaal hun eigen broek ophouden, maar in totaal is nog maat de vraag of zeker waarde toevoegen Dankje schade doen.

Veel venture kapitalisme is kopen, leegzuigen voor kleine winsten, kapot laten gaan.

Soms terecht, soms onterecht, maar vrijwel altijd met schade voor veel stakeholders, behalve de aandeelhouders.
De aandeelhouders blijken maar al te vaak de pensioenfondsen te zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150119181
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De aandeelhouders blijken maar al te vaak de pensioenfondsen te zijn
Zeer regelmatig, of rijke families. Partijen met veel geld dat belegd moet worden.

Picketty kun je veel van zeggen maar in de grond doet hij een sterke observatie. Ander kapitaal gaat in de meeste gevallen voor arbeid.
Whatever...
pi_150122168
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:43 schreef Kandijfijn het volgende:
In de wie wereld leven we sowieso al. Ik ben voor een wereld waar mensen weerbaar zijn, voor zichzelf opkomen en niet direct op de maatschappij terug willen vallen voor alles.
Het heeft weinig met weerbaar te maken. Je moet gewoon accepteren dat niet iedereen zo slim is als jij bent Kandijfijn.

De gemiddelde persoon is gewoon naief, snel van vertrouwen en financieel niet handig. Daarom moet je mensen bijvoorbeeld ook beschermen tegen payday lenders, die ook de halve werkende klasse kunnen ruineren.
pi_150122467
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:09 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Het heeft weinig met weerbaar te maken. Je moet gewoon accepteren dat niet iedereen zo slim is als jij bent Kandijfijn.

De gemiddelde persoon is gewoon naief, snel van vertrouwen en financieel niet handig. Daarom moet je mensen bijvoorbeeld ook beschermen tegen payday lenders, die ook de halve werkende klasse kunnen ruineren.
Ik vind het fijn om op een voetstuk gezet te worden echt waar :) Maar waarom denk je dat ik ow zo slim zal zijn? Het is meer dat ik sceptische houding heb tegen alles wat ik niet zelf volledig kan doorgronden dan vraag ik mijn vader (accountant) al snel om hulp bij financiële producten en bij auto's en goede maat (autohandelaar).

Het is een beetje als pillen van een kwakzalver gaan kopen en dan verontwaardigd zijn als blijkt te zijn opgelicht. Ja kwakzalvers en hun praktijken zal je wellicht moeten verbieden maar als je zonder enige kennis van zaken aan zelfmedicatie doet heb je wellicht ook wel aan jezelf te danken ;). Waarom zou dat bij financiële producten anders moeten zijn?
pi_150122877
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:16 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik vind het fijn om op een voetstuk gezet te worden echt waar :) Maar waarom denk je dat ik ow zo slim zal zijn? Het is meer dat ik sceptische houding heb tegen alles wat ik niet zelf volledig kan doorgronden dan vraag ik mijn vader (accountant) al snel om hulp bij financiële producten en bij auto's en goede maat (autohandelaar).
Well, het was natuurlijk enigszins sarcastisch bedoeld, maar het is wel gewoon waar. Het feit dat jij normale zinnen kan typen online betekent al dat je bovengemiddeld intelligent bent. Echter, als je vader ook nog eens accountant is, ben je al helemaal niet representatief.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:16 schreef Kandijfijn het volgende:
Het is een beetje als pillen van een kwakzalver gaan kopen en dan verontwaardigd zijn als blijkt te zijn opgelicht. Ja kwakzalvers en hun praktijken zal je wellicht moeten verbieden maar als je zonder enige kennis van zaken aan zelfmedicatie doet heb je wellicht ook wel aan jezelf te danken ;). Waarom zou dat bij financiële producten anders moeten zijn?
Dat is een goed voorbeeld. Als je punt is dat de "slachtoffers" zelf schuld treft ben ik het totaal met je eens.

Echter, ik vind dat dit soort praktijken de maatschappij schaden. Dat geld dat de bank uit die ondernemingen heeft getrokken (al dan niet met als gevolg bankroet), had veel meer nut voor onze maatschappij en economie bij die ondernemingen. Nu spekt het de bankrekeningen van dikbetaalde dudes bij die banken en aandeelhouders. Ik zie dit ook in de bredere Westerse context waarin de middenklasse en onderklasse het steeds zwaarder hebben, en de kleine elite steeds beter.
pi_150123713
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:25 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Well, het was natuurlijk enigszins sarcastisch bedoeld, maar het is wel gewoon waar. Het feit dat jij normale zinnen kan typen online betekent al dat je bovengemiddeld intelligent bent. Echter, als je vader ook nog eens accountant is, ben je al helemaal niet representatief.

[..]

Dat is een goed voorbeeld. Als je punt is dat de "slachtoffers" zelf schuld treft ben ik het totaal met je eens.

Echter, ik vind dat dit soort praktijken de maatschappij schaden. Dat geld dat de bank uit die ondernemingen heeft getrokken (al dan niet met als gevolg bankroet), had veel meer nut voor onze maatschappij en economie bij die ondernemingen. Nu spekt het de bankrekeningen van dikbetaalde dudes bij die banken en aandeelhouders. Ik zie dit ook in de bredere Westerse context waarin de middenklasse en onderklasse het steeds zwaarder hebben, en de kleine elite steeds beter.
Ik denk dat we het wel eens zijn met elkaar dat als ze wetten overtreden dat ze aangepakt moeten worden.

Maar ik denk dat de eerste linie altijd common sense zou moeten zijn. Te veel mensen overschatten zichzelf en te veel mensen zijn te gierig.

Wist je trouwens dat intelligente mensen vaak makkelijker zijn op te lichten dan domme mensen ;).
pi_150123949
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:45 schreef Kandijfijn het volgende:

Wist je trouwens dat intelligente mensen vaak makkelijker zijn op te lichten dan domme mensen ;).
Tandartsen en doktoren waren altijd een gewild slachtoffer van boiler rooms.
pi_150124136
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:45 schreef Kandijfijn het volgende:
Wist je trouwens dat intelligente mensen vaak makkelijker zijn op te lichten dan domme mensen ;).
Nope, wist ik niet. Ik ben willing overtuigd te worden :).

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 20:50 schreef tjoptjop het volgende:
Tandartsen en doktoren waren altijd een gewild slachtoffer van boiler rooms.
Dat kan ook zijn omdat daar meer te halen valt. Ik zeg niet dat ze niet makkelijker op te lichten zijn dan "domme" mensen, ik ben alleen erg benieuwd waarom dat zo zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')