abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 februari 2015 @ 18:36:13 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149833896
Sinds vorig jaar is het advies van de basisschool bindend bij de keuze voor een middelbare school - voor wat betreft het niveau. Maar uit onderstaand artikel van de NOS blijkt dat niet alle scholen deze wet uitvoeren zoals deze bedoeld is.
quote:
Sommige middelbare scholen stellen extra toelatingseisen aan basisschoolleerlingen. Wettelijk mogen ze alleen luisteren naar het advies van de basisscholen, maar voor de scholen is dat niet goed genoeg.

Volgens de Landelijke Ouderraad willen de scholen aanvullende toetsen afnemen, naast het advies van basisschoolleraar. Dat werkt volgens de organisatie verwarrend in een toch al spannende tijd voor ouders en leerlingen.

Sinds vorig jaar zijn scholen wettelijk verplicht om uitsluitend af te gaan op het advies van de basisschool over de leerling. Maar basisscholen en middelbare scholen hebben in sommige gevallen onderling afspraken gemaakt over de aanmeldingsprocedures. Dat gebeurde op regionaal niveau in zogenoemde plaatsingswijzers. De afspraken zijn onder meer gemaakt in de regio's Utrecht en Den Haag.

Wet

Nu 1 maart, de aanmelddatum voor veel middelbare scholen, dichterbij komt, vragen veel ouders zich af of hun beoogde scholen zich wel aan de regels houden.

De Landelijke Ouderraad krijgt naar eigen zeggen steeds meer telefoontjes van bezorgde ouders. "Laatst belde een ouder wiens kind een vmbo-t-advies had gekregen. De middelbare school zei dat het advies alleen niet genoeg was, maar scholen mogen helemaal geen aanvullende toetsen laten maken", zegt een woordvoerder van de raad.

Ook de plaatsingwijzer die Rotterdamse scholen gebruiken doet veel stof opwaaien. Vijf scholen zouden de regels hebben overtreden. Sommige scholen, zoals het Erasmiaans Gymnasium, maken daar geen geheim van. Zij vragen op hun website openlijk om eerdere toetsresultaten.

Vandaag ging wethouder De Jonge van Onderwijs in debat met de gemeenteraad over de vermeende mankementen. Gemeenteraadslid Jos Verveen (D66) kan zich er flink over opwinden. "In die wijzer staat nu dat middelbare scholen het basisschool advies kunnen overrulen", zegt Verveen. "Maar middelbare scholen dienen zich te houden aan het advies van de basisscholen. Dat is bindend en wettelijk verplicht. Er zijn nu een aantal scholen in Rotterdam die de regels echt aan hun laars lappen."

Wethouder De Jonge erkende vanmiddag dat de plaatsingwijzer op verschillende punten moet worden aangepast. Fokor, de vereniging voor samenwerkende schoolbesturen voor basis- en voortgezet onderwijs in Rotterdam, heeft vanmiddag een toelichting gegeven op de plaatsingwijzer.

Bindend

De onderwijsinspectie laat weten dat het basisschooladvies het absolute uitgangspunt moet zijn. "Scholen mogen onderling afspraken maken en informatie uitwisselen, maar ze mogen geen extra toetsen laten maken," zegt Monique Vogelzang, hoofdinspecteur voortgezet onderwijs. "Het basisschooladvies moet bindend zijn."

"Wij hebben gekeken naar de afspraken die scholen onderling maken en gezien dat nog niet alle scholen zich aan de regels houden zoals de wet dat nu voorschrijft", gaat Vogelzang verder. "Dat houden we in de gaten en daar spreken we scholen op aan."
http://nos.nl/artikel/202(...)t-aan-hun-laars.html

De cito-toets is verplaatst naar een datum ná de uiterste inschrijfdatum voor je middelbare school. Dus zelfs al zouden scholen die willen gebruiken, dat gaat niet (meer). Door diverse partijen is al jaren gepleit voor het verschuiven van de balans tussen een papieren score en het oordeel van een leerkracht - wat nu gebeurt.

Maar blijkbaar zien niet alle scholen dit zitten, en een aantal ervan trekt een eigen plan. De onderwijsinspectie heeft al gereageerd, en zegt dat het advies van de basisschool leidend moet zijn. Eigen toelatingstoetsen, of om andere redenen een leerling op een ander niveau inschrijven is dus niet toegestaan.

Een van de belangrijkste prestatie-indicatoren voor het vo is het percentage geslaagden, en het afstroompercentage. Het berekenen van die laatste gebeurt onder de aanname dat het advies van de basisschool 100% correct is, en er wordt geteld hoeveel leerlingen (in één ruk) een diploma halen in lijn met dat advies. Iemand met een havo-advies die een T-diploma haalt telt als afstromer. Een leerling die het andersom doet telt als opstromer en compenseert dat cijfer. Maar basisscholen die gemengde adviezen geven (en dat kan ook, bijvoorbeeld een TH-advies) zorgen voor vervuiling van de cijfers omdat de TH-leerling die T haalt, als afstromer telt maar de H-er niet als opstromer.

Twee vragen liggen open voor dit topic. Ten eerste is de vraag of scholen er verstandig aan doen om de regelgeving naast zich neer te leggen, ook als ze dit doen met goede bedoelingen.
De tweede vraag is hoe je een goede doorstroming PO-VO realiseert. Een waterdicht systeem lijkt onmogelijk, maar welke onderdelen moeten worden beoordeeld? De momentopname die de cito-toets is? Het subjectieve oordeel van de leerkracht? En wat zijn de voor- en nadelen van een toelatingstoets die door de middelbare school wordt afgenomen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149835441
In Friesland en inmiddels ook daarbuiten wordt al enkele jaren de zogenaamde Plaatsingswijzer gebruikt. P.O. En V.O. leggen samen naar beider tevredenheid de criteria voor plaatsing vast: www.frieseplaatsingswijzer.nl
pi_149836066
Hoewel een docent uiteraard subjectief is zou ik toch het advies van de basisschool leidend willen laten zijn. Maar echt goed onderbouwen waarom kan ik niet. Heb het idee dat basisscholen leerlingen langer volgen en daarom een betere inschatting kunnen maken dan toetsen dat kunnen.
  donderdag 19 februari 2015 @ 19:38:35 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149836260
Wat is precies de reden dat deze verandering is doorgevoerd?
  donderdag 19 februari 2015 @ 19:48:45 #5
346939 Janneke141
pi_149836630
quote:
Wat is precies de reden dat deze verandering is doorgevoerd?
Terwijl ik dat aan het uitzoeken ben, kom ik dit tegen op de site van de rijksoverheid:

quote:
Afwijken van het schooladvies
U hoeft het schooladvies niet op te volgen. U kunt uw kind aanmelden bij een ander schooltype dan in het advies staat. Een middelbare school kan uw kind tot een hoger schooltype toelaten dan in het advies staat. Op uw verzoek kan de school uw kind ook toelaten tot een lager schooltype.

Als u uw kind aanmeldt voor een middelbare school, moet u het schooladvies meesturen.
Een kleine verduidelijking van de OP is wellicht op zijn plaats: een leerling kan dus op een ander niveau geplaatst worden dan het advies, maar een VO-school mag geen andere criteria gebruiken dan het basisschooladvies.

[ Bericht 54% gewijzigd door Hexagon op 19-02-2015 19:56:45 ]
  donderdag 19 februari 2015 @ 19:57:42 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149836965
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 19:48 schreef Janneke141 het volgende:

Een kleine verduidelijking van de OP is wellicht op zijn plaats: een leerling kan dus op een ander niveau geplaatst worden dan het advies, maar een VO-school mag geen andere criteria gebruiken dan het basisschooladvies.
Maar goed, welke school gaat in de praktijk leerlingen aannemen boven het basisschooladvies? Ook al is dat wellicht onterecht?
  donderdag 19 februari 2015 @ 20:00:49 #7
346939 Janneke141
pi_149837086
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 19:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar goed, welke school gaat in de praktijk leerlingen aannemen boven het basisschooladvies? Ook al is dat wellicht onterecht?
Nou, het blijkt nog wat ingewikkelder te liggen. Een quote van Dekker:
quote:
Het schooladvies van de basisschool is bindend en er wordt opgetreden tegen vo-scholen die zich er niet aan houden. ‘Daar kan geen enkel misverstand over bestaan’, zegt staatssecretaris Dekker.
Bron

In deze Kamerbrief van Dekker legt Dekker nog wat uitgebreider uit wat wel en niet mag. Ik kan niets anders concluderen dan dat de VO-school verplicht is om het kind te plaatsen op het door de basisschool geadviseerde niveau.

Fijn, dat die jongens in Den Haag het zo lekker eens zijn. Handig voor den burger.
  donderdag 19 februari 2015 @ 20:04:45 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149837246
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 20:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, het blijkt nog wat ingewikkelder te liggen. Een quote van Dekker:

[..]

Bron

In deze Kamerbrief van Dekker legt Dekker nog wat uitgebreider uit wat wel en niet mag. Ik kan niets anders concluderen dan dat de VO-school verplicht is om het kind te plaatsen op het door de basisschool geadviseerde niveau.

Fijn, dat die jongens in Den Haag het zo lekker eens zijn. Handig voor den burger.
En dan nog zoiets. Waarom is er uberhaupt nog een citotoets als die voor het gevolg geen verschil maakt?
  donderdag 19 februari 2015 @ 20:07:24 #9
346939 Janneke141
pi_149837342
Allemaal bijzonder zinnige vragen, Hexagon. Ik ben nog aan het lezen in de voornoemde kamerbrief, en ga zo (als ik nog tijd heb voor de visite arriveert) op zoek naar wat moties van het PvdA-kamerlid Loes Ypma over dit onderwerp. De besluitvorming rondom dit onderwerp, inclusief het al dan niet verplichten van de cito-eindtoets en het gebruik van die score, gaat al terug tot minstens 2012. Het kan dus lastig worden om te achterhalen wat nu precies de overwegingen geweest zijn.

Overigens is het niet zo dat de toets helemaal geen effect heeft, want als de toets significant beter wordt gemaakt dan het schooladvies, dan kunnen de ouders om een herzien advies vragen.
Dat zullen leuke gesprekken worden...
pi_149837872
Als ik naar mijn eigen basisschool terugkijk, zie ik dat er mensen door een docent werden voorgetrokken terwijl anderen achter werden gesteld. De leraar had oprecht een hekel aan sommige mensen en gaf hen een lager advies dan dat ze aankonden.

Ik ben voor een aantal toetsen per jaar die het gemiddelde niveau van een leerling in kunnen schatten, in plaats van een subjectieve leraar die zijn ongenoegen en haat kan uiten in een misplaatst advies.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_149837981
Ingewikkelde kwestie. De Cito is een momentopname, maar wel objectief. Leerkrachten schijnen met name allochtone leerlingen vrij structureel te laag in te schatten. Ik snap dus dat het lastig is voor scholen, maar allerlei los beleid lijkt me niet wenselijk.

Wat ik trouwens wel grappig vind, is dat ik zelf een havo/vwo-advies had, en na een gesprek op basis van mijn cito ben toegelaten op het Erasmiaans Gymnasium (ja, dat uit de OP).
pi_149840197
Aan de andere kant zijn er heel veel kinderen die de methodegebonden toetsen prima maken en dan falen op de CITO's. Met name kinderen die moeite hebben met taal (achterstand of ontwikkelingsstoornis) scoren op bijvoorbeeld de rekentoetsen van CITO significant slechter dan hun niveau lijkt te zijn.. De vragen in de CITOtoetsen zijn namelijk ontzettend talig. Dat begint al bij de kleutertoetsen:

In groep 7 :

Wat laat een kind zien, als hij het goede antwoord geeft? Dat hij een ingewikkelde zin kan vertalen of dat hij het woord 'langste' kent cq een som uit zijn hoofd kan oplossen?

Onze leerlingen worden gelukkig altijd al op basis van advies vanuit school aangenomen of juist afgewezen. CITO is een leuke graadmeter, maar ik denk en hoop dat een school zijn leerlingen beter kent en niet hoeft af te gaan op die scores.
Prrrrr
  donderdag 19 februari 2015 @ 21:08:34 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_149840471
Het blijft iets dat lastig is, vooral afgaan op docenten. De docent van mijn basisschool heeft geloof ik iedereen verkeerd ingeschat. Mensen die hij met alle geweld op de MAVO wilde plaatsen, hebben universitaire studies afgerond :')
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 19 februari 2015 @ 21:38:03 #14
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_149841886
Een hoop scholen hebben gecombineerde brugklassen en leggen zo het school advies in zijn geheel naast zich neer. De school waar wij ons kind op willen hebben kijkt pas na twee jaar brugklas waar het kind uiteindelijk in door gaat. MAVO HAVO of VWO.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_149844149
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 21:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een hoop scholen hebben gecombineerde brugklassen en leggen zo het school advies in zijn geheel naast zich neer. De school waar wij ons kind op willen hebben kijkt pas na twee jaar brugklas waar het kind uiteindelijk in door gaat. MAVO HAVO of VWO.
Ik ben ook wel een voorstander van heterogene brugklassen. Ten eerste denk ik dat je leerlingen pas in een niveau kunt plaatsen als ze daadwerkelijk ervaring op de middelbare school hebben gedaan. En ten tweede vind ik zowel het schooladvies als de CITO maar niks. Wat bijdehand al aangaf, gebeurt het (vaak) dat het advies van de docent te subjectief is. Op de middelbare school heb je te maken met meerdere docenten en zullen lievelingetjes minder snel voorgetrokken worden. Bij de CITO wordt niet alleen naar intelligentie gekeken, maar ook naar algemene kennis. Als een school faalt met lesgeven, worden de leerlingen daar de dupe van. Als je leerlingen zo graag op intelligentie wilt testen, waarom dan niet een IQ test voor kinderen.
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 20 februari 2015 @ 13:16:04 #16
346939 Janneke141
pi_149855083
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 21:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dat klopt inderdaad. Overigens is het nu niet meer toegestaan om een advies te geven dat bestaat uit meer dan twee niveau's. TH mag dus wel, THV niet.

Overigens worden die scholen wel op dezelfde manier beoordeeld - haalt de leerling een diploma op het door de basisschool ingeschatte niveau. Heterogene bruggroepen of niet.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 13:43:42 #17
435507 BHJ
genoeg te genieten
pi_149855810
zie in bovenstaande betogen steeds 2 componenten terugkomen: advies school en testresultaten
In mijn beleving zijn er 4 componenten, dus ook visie ouders en het kind zelf.
Mijn oudste 2 kregen beiden een laag (tot zeer laag) advies, gelukkig werden we als ouders ondersteund door testresultaten die het advies van de docent niet ondersteunden, wel onze visie.
Voor de goede orde, beiden doen nu HBO
Vind het dan ook erg spijtig dat de CITO toets is verplaatst. Om Janneke41 te citeren, ingeval van afwijkende scores op de cito: "dat zullen nog leuke gesprekken worden", ongetwijfeld, en vervelend om deze gesprekken nog te moeten voeren aan het eind van het schooljaar. Dat betekent dat het kind lang, te lang in onzekerheid blijft over zijn of haar toekomst. Onnodig
Wil de minister van deze aanpak een succes maken, zal er wel degelijk iets moeten worden gedaan aan de kwaliteit van het kindvolgsysteem in het PO en de beoordelingskwaliteiten van de docenten
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:07:42 #18
321876 Cherna
Fuck the System
pi_149858456
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 20:21 schreef Bleie het volgende:
Ingewikkelde kwestie. De Cito is een momentopname, maar wel objectief. Leerkrachten schijnen met name allochtone leerlingen vrij structureel te laag in te schatten. Ik snap dus dat het lastig is voor scholen, maar allerlei los beleid lijkt me niet wenselijk.

Wat ik trouwens wel grappig vind, is dat ik zelf een havo/vwo-advies had, en na een gesprek op basis van mijn cito ben toegelaten op het Erasmiaans Gymnasium (ja, dat uit de OP).
Het ligt ook aan de leerling. Bij mij was ook MAVO/HAVO advies afgegeven. Maar helaas, daar had ik totaal geen zin in. Mijn ouders dachten daar anders over(althans mijn moeder). Het gevolg: 1 jaar MAVO/HAVO ongeïnteresseerd en met opzet alles onvoldoende om alsnog mijn zin te krijgen en naar de LTS te gaan. Vanaf die dag ging alles stukken beter. Wat een tijd en lol.
Leuke tijden, dat wel.

Maar goed, nu gaat alles anders en is dat niet meer te vergelijken met de huidige norm die men aan het onderwijs stelt.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:12:29 #19
379943 Paper_Tiger
pi_149858623
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. Overigens is het nu niet meer toegestaan om een advies te geven dat bestaat uit meer dan twee niveau's. TH mag dus wel, THV niet.

Overigens worden die scholen wel op dezelfde manier beoordeeld - haalt de leerling een diploma op het door de basisschool ingeschatte niveau. Heterogene bruggroepen of niet.
Wij hebben toch echt een schooladvies met twee niveau's erop....
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:19:09 #20
346939 Janneke141
pi_149858869
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:12 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wij hebben toch echt een schooladvies met twee niveau's erop....
Volgens mij staat ook duidelijk in mijn post dat twee niveaus wel mag, en drie niet.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 17:14:19 #21
379943 Paper_Tiger
pi_149862394
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Volgens mij staat ook duidelijk in mijn post dat twee niveaus wel mag, en drie niet.
Je hebt gelijk. Op het formulier staat overigens dat ze maar een advies mogen invullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')