abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149789093

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden arbeiders van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair)
• Eriksd (Mr. droogkloot & kwaliteitsuser samen met Boterbartje)
• Ryon (Verschillende projecten, breed uiteenlopende interesse van hogerhand. Is volgend jaar miljonair als alles meezit al is daar nogal wat weerstand tegen vanuit de lokale politiek.)
• Sideshowbobbie (Novietenhoeder I) (Mr. A. R. Beidsrecht)
• Ansu
• Phaelanx_NL

Ook leuk: de studenten, op oplopende tofheid van de universiteit:
Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu (tevens prof. mr. emo.gif)
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo)
• Ties02 (Novietenhoeder II; prof. dr. mr. Strafrecht)
• Joosie200
• ManScat
• Athlete
• Argelos
• Fratles
• Krabs
• Thereyougo
• Accursius
• underground1009
• IPA35

Open Universiteit
• SpotlessMind00 (ook wel bekend als Spotmeister, of gewoon Floormanager)
• nadiyaa

Universiteit van Amsterdam
• Yreal (P is in zicht, laatste horde Rechtsgeschiedenis!)
• Tchock
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• IkeDubaku99
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub
• mapima

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet

Universiteit Utrecht
• solo020
• hugecooll
• Blistering

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• Holograph

Radboud Universiteit
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)
• Boterbartje

Ambtenaar hahaha
• GeneraalAdmiraal

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.
quote:
10s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Weet je wat cassatie is?
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Danny het volgende:

[..]

dan verwijderen ze je ballen
pi_149789106
Godverdomme weer Windmill, donder op joh.

En ik heb geen zin in m'n werkgroep, ik overweeg weer m'n bed in te duiken.

:r

Iets met verkeerde been und so.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_149789147
Geen zin om een nieuw arrest te verzinnen. Zit toch alleen maar te kutten met dingen die geen "naam" hebben.
pi_149789245
Tevens een bedankje naar tchock, ik zie hem nu ja
pi_149789525
Prima TT
  woensdag 18 februari 2015 @ 12:22:49 #6
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149789537
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:22 schreef Paxcon het volgende:
Prima TT
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_149789670
Korte samenvatting en essentie van de TT aub
mag het weten
pi_149789830
quote:
15s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:27 schreef Joosie200 het volgende:
Korte samenvatting en essentie van de TT aub
Geen flauw idee
pi_149789898
quote:
De feiten

Het bedrijf Windmill heeft een vergunning om elk jaar een hoeveelheid afvalstoffen in de Nieuwe Waterweg te lozen. De staat, eigenaar van de Nieuwe Waterweg, zag in de Wet verontreiniging oppervlaktewateren de mogelijkheid om lozingen alleen nog toe te staan indien de lozer, tegen betaling van een jaarlijks bedrag, een privaatrechtelijke vergunning heeft. De staat vordert derhalve dat Windmill stopt met lozen totdat hij een privaatrechtelijke vergunning heeft gekregen.

Rechtsvraag

Mag de staat indien zij publiekrechtelijk bevoegd is om bepaalde belangen te behartigen, deze belangen ook behartigen door gebruik te maken van haar privaatrechtelijke bevoegdheden?

Overweging

De rechtbank en het hof wezen de vordering beide af. De HR overwoog dat voor de beantwoording van de rechtsvraag, gekeken dient te worden of:
1. De publiekrechtelijke regeling in de mogelijkheid -in casu de mogelijkheid om een vergoeding te vragen- voorziet.
2. Gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze zou doorkruisen. Dit wordt beoordeeld aan de hand van:
• de inhoud en strekking van de publiekrechtelijk regeling
• de wijze waarop en de mate waarin de burgers door de publiekrechtelijke regeling worden beschermd
• of de overheid met de publiekrechtelijke regeling hetzelfde resultaat kan bereiken

Indien men aan de hand van deze punten tot de conclusie komt dat gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze zou doorkruisen, mogen de privaatrechtelijke bevoegdheden niet worden gebruikt.

Na deze overweging kwam de HR tot de conclusie dat de staat in casu geen gebruik van haar privaatrechtelijke bevoegdheden mag maken, omdat de publiekrechtelijke regeling in de mogelijkheid, om een vergoeding te vragen, voorziet. Gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden zou derhalve de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze doorkruisen.

Rechtsregel

De vraag of de overheid, indien zij publiekrechtelijk bevoegd is om bepaalde belangen te behartigen, deze belangen ook mag behartigen door gebruik te maken van haar privaatrechtelijke bevoegdheden dient te worden beantwoord aan de hand van de twee punten die de HR heeft geformuleerd. 1. Voorziet de publiekrechtelijke regeling in de mogelijkheid? 2. Zou gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze doorkruisen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_149790010
quote:
15s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:33 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen flauw idee
De traditie om de TT kort in essentie uit te leggen mag niet verdwijnen hé
mag het weten
pi_149790171
Blauwekaassalade van de ah _O_
pi_149790411
quote:
10s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:40 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

De traditie om de TT kort in essentie uit te leggen mag niet verdwijnen hé
Verloedering van het topic is het, dat je als jurist niet eens een arrest kunt noemen :')
  woensdag 18 februari 2015 @ 13:23:30 #13
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_149791065
Windmill. :')
pi_149791172
Belachelijk dat hier geen notes voor worden gegeven
pi_149791177
#BringBackMaharbal
pi_149791229
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 12:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Verloedering van het topic is het, dat je als jurist niet eens een arrest kunt noemen :')
zwiepende tak !
pi_149791277
Gewoon 2 uur gesport net
pi_149791413
quote:
10s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:29 schreef Yreal het volgende:

[..]

zwiepende tak !
Zeg, er klopt geen fuck van mijn studieplan in SIS. Weet jij of ik daar achteraan moet? Al mijn cijfers staan wel gewoon in mijn studieresultaten maar in het studieplan mist het hele eerste jaar, een deel van het tweede jaar en dat ik twee keer het derde jaar doe heeft al helemaal een administratieve puinhoop opgeleverd.

Met andere woorden, heeft dat studieplan enige waarde of is het alleen voor mij bedoeld?
pi_149791663
quote:
15s.gif Op woensdag 18 februari 2015 09:23 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ik wilde eerst 'wordt het hem beiden niet' zeggen

vergeef me

Volgens mij klopt dat ook al niet.
pi_149791668
quote:
15s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:46 schreef Valid het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat ook al niet.
het wordt?
pi_149791693
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:46 schreef Ties02 het volgende:

[..]

het wordt?
Beiden
pi_149791702
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:47 schreef Valid het volgende:

[..]

Beiden
Ooooh maar dat doe ik wel vaker fout
pi_149791704
quote:
11s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Zeg, er klopt geen fuck van mijn studieplan in SIS. Weet jij of ik daar achteraan moet? Al mijn cijfers staan wel gewoon in mijn studieresultaten maar in het studieplan mist het hele eerste jaar, een deel van het tweede jaar en dat ik twee keer het derde jaar doe heeft al helemaal een administratieve puinhoop opgeleverd.

Met andere woorden, heeft dat studieplan enige waarde of is het alleen voor mij bedoeld?
bij de onderwijsbalie kunnen ze dat rechtzetten
pi_149791727
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

bij de onderwijsbalie kunnen ze dat rechtzetten
Daar heb ik het al een keer genoemd, maar toen zeiden ze dat het vanzelf goed kwam en dat ik anders voor elk vak dat niet klopte een correctieverzoek kon doen. Maar het gaat om iets van dertig vakken, dus daar heb ik niet al te veel zin in als het niet nodig is.
pi_149791731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:47 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Ooooh maar dat doe ik wel vaker fout
Oh, dan is het goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')