• Joosie200twitter:
quote:Op donderdag 19 december 2013 11:03 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Weet je wat cassatie is?
quote:
quote:
Geen flauw ideequote:Op woensdag 18 februari 2015 12:27 schreef Joosie200 het volgende:
Korte samenvatting en essentie van de TT aub
quote:De feiten
Het bedrijf Windmill heeft een vergunning om elk jaar een hoeveelheid afvalstoffen in de Nieuwe Waterweg te lozen. De staat, eigenaar van de Nieuwe Waterweg, zag in de Wet verontreiniging oppervlaktewateren de mogelijkheid om lozingen alleen nog toe te staan indien de lozer, tegen betaling van een jaarlijks bedrag, een privaatrechtelijke vergunning heeft. De staat vordert derhalve dat Windmill stopt met lozen totdat hij een privaatrechtelijke vergunning heeft gekregen.
Rechtsvraag
Mag de staat indien zij publiekrechtelijk bevoegd is om bepaalde belangen te behartigen, deze belangen ook behartigen door gebruik te maken van haar privaatrechtelijke bevoegdheden?
Overweging
De rechtbank en het hof wezen de vordering beide af. De HR overwoog dat voor de beantwoording van de rechtsvraag, gekeken dient te worden of:
1. De publiekrechtelijke regeling in de mogelijkheid -in casu de mogelijkheid om een vergoeding te vragen- voorziet.
2. Gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze zou doorkruisen. Dit wordt beoordeeld aan de hand van:
• de inhoud en strekking van de publiekrechtelijk regeling
• de wijze waarop en de mate waarin de burgers door de publiekrechtelijke regeling worden beschermd
• of de overheid met de publiekrechtelijke regeling hetzelfde resultaat kan bereiken
Indien men aan de hand van deze punten tot de conclusie komt dat gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze zou doorkruisen, mogen de privaatrechtelijke bevoegdheden niet worden gebruikt.
Na deze overweging kwam de HR tot de conclusie dat de staat in casu geen gebruik van haar privaatrechtelijke bevoegdheden mag maken, omdat de publiekrechtelijke regeling in de mogelijkheid, om een vergoeding te vragen, voorziet. Gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden zou derhalve de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze doorkruisen.
Rechtsregel
De vraag of de overheid, indien zij publiekrechtelijk bevoegd is om bepaalde belangen te behartigen, deze belangen ook mag behartigen door gebruik te maken van haar privaatrechtelijke bevoegdheden dient te worden beantwoord aan de hand van de twee punten die de HR heeft geformuleerd. 1. Voorziet de publiekrechtelijke regeling in de mogelijkheid? 2. Zou gebruik van de privaatrechtelijke bevoegdheden de publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze doorkruisen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
Verloedering van het topic is het, dat je als jurist niet eens een arrest kunt noemenquote:Op woensdag 18 februari 2015 12:40 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
De traditie om de TT kort in essentie uit te leggen mag niet verdwijnen hé
zwiepende tak !quote:Op woensdag 18 februari 2015 12:54 schreef Tchock het volgende:
[..]
Verloedering van het topic is het, dat je als jurist niet eens een arrest kunt noemen
Zeg, er klopt geen fuck van mijn studieplan in SIS. Weet jij of ik daar achteraan moet? Al mijn cijfers staan wel gewoon in mijn studieresultaten maar in het studieplan mist het hele eerste jaar, een deel van het tweede jaar en dat ik twee keer het derde jaar doe heeft al helemaal een administratieve puinhoop opgeleverd.quote:
Volgens mij klopt dat ook al niet.quote:Op woensdag 18 februari 2015 09:23 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ik wilde eerst 'wordt het hem beiden niet' zeggen
vergeef me
het wordt?quote:Op woensdag 18 februari 2015 13:46 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dat ook al niet.
bij de onderwijsbalie kunnen ze dat rechtzettenquote:Op woensdag 18 februari 2015 13:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zeg, er klopt geen fuck van mijn studieplan in SIS. Weet jij of ik daar achteraan moet? Al mijn cijfers staan wel gewoon in mijn studieresultaten maar in het studieplan mist het hele eerste jaar, een deel van het tweede jaar en dat ik twee keer het derde jaar doe heeft al helemaal een administratieve puinhoop opgeleverd.
Met andere woorden, heeft dat studieplan enige waarde of is het alleen voor mij bedoeld?
Daar heb ik het al een keer genoemd, maar toen zeiden ze dat het vanzelf goed kwam en dat ik anders voor elk vak dat niet klopte een correctieverzoek kon doen. Maar het gaat om iets van dertig vakken, dus daar heb ik niet al te veel zin in als het niet nodig is.quote:Op woensdag 18 februari 2015 13:47 schreef Yreal het volgende:
[..]
bij de onderwijsbalie kunnen ze dat rechtzetten
Oh, dan is het goed.quote:Op woensdag 18 februari 2015 13:47 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ooooh maar dat doe ik wel vaker fout
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |