Natuurlijk zitten er haken en ogen aan. En er zijn zat moeders die het alleen kunnen, tegen alle verwachtingen in (ook vaders). Neemt niet weg dat ik in principe dit soort beslissingen bij beide ouders wil hebben liggen. En zodra je de eindbeslissing bij de moeder legt, ik elke discussie tot dat punt compleet zinloos.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:22 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
nee, maar je hebt kans bij n gedwongen abortus dat moeder daar grote psychische problemen mee gaat krijgen. Moet je dat willen? En waarop beoordeel je dat moeder t beter niet alleen kan doen? Of gewoon nóóit alleen?
Dus, als ik het goed begrijp.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:32 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Natuurlijk zitten er haken en ogen aan. En er zijn zat moeders die het alleen kunnen, tegen alle verwachtingen in (ook vaders). Neemt niet weg dat ik in principe dit soort beslissingen bij beide ouders wil hebben liggen. En zodra je de eindbeslissing bij de moeder legt, ik elke discussie tot dat punt compleet zinloos.
Overigens discussieer ik vanuit een algemeen punt. Elke situatie in de praktijk is uniek. En voor mij persoonlijk betekend per ongeluk zwanger en zij wil het geboren laten worden dat ik het kind opvoed samen met haar. Maar dat zou dan niet mijn keuze zijn.
Dat vind ik knap, dat je dat uit mijn algemene of persoonlijke post haalt. Wat ik in het algemeen zeg, is dat het overlegd moet worden tot er een overeenkomst is. Desnoods met hulp van buitenaf. Wat die overeenkomst ook is.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dus, als ik het goed begrijp.
Hij wil houden, zij wil houden, is houden.
Hij wil houden, zij wil abortus, is abortus
Hij wil abortus, zij wil abortus, is abortus
Hij wel abortus, zij wil abortus, is abortus.
Dus wat je eigenlijk zegt is, Degene die abortus wil moet altijd zijn of haar zijn krijgen?
maar een derde kan toch niet beslissen of er wel of niet een kind kan worden gehouden? Een derde kan toch niemand dwingen om een emotionele en lichamelijke ingreep te ondergaan waar die persoon helemaal niet achter staat.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat vind ik knap, dat je dat uit mijn algemene of persoonlijke post haalt. Wat ik in het algemeen zeg, is dat het overlegd moet worden tot er een overeenkomst is. Desnoods met hulp van buitenaf. Wat die overeenkomst ook is.
Die derde is er niet om de beslissing te nemen, die is er zodat de ouders samen tot een besluit kunnen komen waar ze allebei achter staan.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
maar een derde kan toch niet beslissen of er wel of niet een kind kan worden gehouden? Een derde kan toch niemand dwingen om een emotionele en lichamelijke ingreep te ondergaan waar die persoon helemaal niet achter staat.
Die derde persoon is geen optie, dat krijg je nooit wettelijk voor elkaar.
Dus dan zitten we weer bij het originele vraagstuk, wie heeft uiteindelijk vetorecht?
maar dan nog heb je kans dat dat niet lukt. Dus dan heeft alsnog iemand n veto nodig.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Die derde is er niet om de beslissing te nemen, die is er zodat de ouders samen tot een besluit kunnen komen waar ze allebei achter staan.
Nee, dan wordt het kind geboren.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:51 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
maar dan nog heb je kans dat dat niet lukt. Dus dan heeft alsnog iemand n veto nodig.
Dat dus. En dan moeten beide ouders maar hun best doen. Vind ik persoonlijk.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ach, en als t te lang duurt, dat tot een besluit komen, hoeft er ook niets meer besloten te worden
ja, dat ook. Dan heeft degene die t wel wilde gewoon geluk dusquote:Op maandag 16 februari 2015 15:52 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nee, dan wordt het kind geboren.
en wat als ze beide zo stellig achter hun besluit staan dat zelfs de derde persoon geen invloed kan uitoefenen?quote:Op maandag 16 februari 2015 15:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Die derde is er niet om de beslissing te nemen, die is er zodat de ouders samen tot een besluit kunnen komen waar ze allebei achter staan.
als iemand écht niet wil, is t kind ws beter af zonder diegene.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat dus. En dan moeten beide ouders maar hun best doen. Vind ik persoonlijk.
Natuurlijke het ontzettend lastig. Daarom probeer ik ook in algemene termen te denken. Als je er specifieke gevallen bij haalt, kom je helemaal nergens.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ja, dat ook. Dan heeft degene die t wel wilde gewoon geluk dus![]()
T is vrij lastig allemaal.
zie post hier bovenquote:Op maandag 16 februari 2015 15:54 schreef snakelady het volgende:
[..]
en wat als ze beide zo stellig achter hun besluit staan dat zelfs de derde persoon geen invloed kan uitoefenen?
Ja, maar specifiek geval, ga niet over alle mogelijkheden discussiërenquote:Op maandag 16 februari 2015 15:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
als iemand écht niet wil, is t kind ws beter af zonder diegene.
inderdaad, wil je als vrouw abortus maar kan het al niet meer.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ja, dat ook. Dan heeft degene die t wel wilde gewoon geluk dus![]()
T is vrij lastig allemaal.
nou ja, dit is wel iets wat per specifiek geval bekeken zou moeten worden. Eenheidsworst gaat simpelweg niet werken.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:55 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Natuurlijke het ontzettend lastig. Daarom probeer ik ook in algemene termen te denken. Als je er specifieke gevallen bij haalt, kom je helemaal nergens.
maar het zijn altijd specifieke gevallen, het is nooit een standaard verhaal waar maar een uitkomst mogelijk is.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:56 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, maar specifiek geval, ga niet over alle mogelijkheden discussiëren
Hier kom je nooit uit. Wat hij bedoelt snijdt best hout, maar anderzijds kan je over het algemeen geen 'derde' toevoegen die meebepaald bij zoiets persoonlijk. Zeker niet wettelijk, wellicht in sommige gevallen familie.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
maar een derde kan toch niet beslissen of er wel of niet een kind kan worden gehouden? Een derde kan toch niemand dwingen om een emotionele en lichamelijke ingreep te ondergaan waar die persoon helemaal niet achter staat.
Die derde persoon is geen optie, dat krijg je nooit wettelijk voor elkaar.
Dus dan zitten we weer bij het originele vraagstuk, wie heeft uiteindelijk vetorecht?
dat is niet waar. In n groot deel van de gevallen is t simpelweg niet nodig om dat vetorecht te gebruiken.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:07 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Hier kom je nooit uit. Wat hij bedoelt snijdt best hout, maar anderzijds kan je over het algemeen geen 'derde' toevoegen die meebepaald bij zoiets persoonlijk. Zeker niet wettelijk, wellicht in sommige gevallen familie.
Het hele punt is meer dat enig overleg of discussie tussen 2 personen totaal zinloos is áls dus een van de twee een duidelijk 'vetorecht' heeft. Want die persoon zal dat in 9999 vd 100000 gevallen gebruiken.
Inderdaad, ik vind persoonlijk dat de mening van de man in kwestie zwaar meetelt, maar je kan een vrouw niet dwingen abortus te plegen of het juist te houden tegen haar zin in, zo werkt het nu eenmaal niet.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:07 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Hier kom je nooit uit. Wat hij bedoelt snijdt best hout, maar anderzijds kan je over het algemeen geen 'derde' toevoegen die meebepaald bij zoiets persoonlijk. Zeker niet wettelijk, wellicht in sommige gevallen familie.
Het hele punt is meer dat enig overleg of discussie tussen 2 personen totaal zinloos is áls dus een van de twee een duidelijk 'vetorecht' heeft. Want die persoon zal dat in 9999 vd 100000 gevallen gebruiken.
Ja goed, maar het gaat hier toch met name over situaties waar je het níet eens bent? Als men het eens is verloopt het gewoon prima en is er niks aan het handje en krijg je überhaupt geen discussie.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:10 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat is niet waar. In n groot deel van de gevallen is t simpelweg niet nodig om dat vetorecht te gebruiken.
Als je er samen niet uit komt, dán zal die persoon zijn veto gebruiken.
nou ja, ik wilde de rest vande gevallen er ook bij betrekken, aangezien t anders wel héél zwart wit wordt.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja goed, maar het gaat hier toch met name over situaties waar je het níet eens bent? Als men het eens is verloopt het gewoon prima en is er niks aan het handje en krijg je überhaupt geen discussie.
Klopt, maar in een discussie kunnen we het prima wel algemeen houden. Tenminste, als het aan mij ligt. Zo niet, haak ik af.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:04 schreef snakelady het volgende:
[..]
maar het zijn altijd specifieke gevallen, het is nooit een standaard verhaal waar maar een uitkomst mogelijk is.
je hebt hier te maken met mensen en gevoelens zijn individueel.
Wat heeft het dan nog voor zin om het gesprek aan te gaan?quote:Op maandag 16 februari 2015 16:10 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
dat is niet waar. In n groot deel van de gevallen is t simpelweg niet nodig om dat vetorecht te gebruiken.
Als je er samen niet uit komt, dán zal die persoon zijn veto gebruiken.
ook al is het algemeen, het recht tot houden of abortus zal altijd bij de vrouw liggen. Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar, met goede reden.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:15 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Klopt, maar in een discussie kunnen we het prima wel algemeen houden. Tenminste, als het aan mij ligt. Zo niet, haak ik af.
nja, algemeen is lastig, ik denk nl ook dat in de meeste gevallen een derde erbij niet zo heel veel uithaalt.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:15 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Klopt, maar in een discussie kunnen we het prima wel algemeen houden. Tenminste, als het aan mij ligt. Zo niet, haak ik af.
Maar in zo'n situatie, waarom zou je dan niet iets voor iets (semi) permanents gaan?quote:Op maandag 16 februari 2015 16:13 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
nou ja, ik wilde de rest vande gevallen er ook bij betrekken, aangezien t anders wel héél zwart wit wordt.
Ik weet niet of ik n abortus aan zou kunnen btw. Ik weet dat mijn vriend geen kind wil en ik ook niet op t moment, heb er al twee en vind t mooi zo, maar als ik nu zwanger zou raken...ik denk dat ik er psychisch aan onderdoor zou gaan als ik t zou afbreken.
Ik heb n spiraal, 5 jaar vind ik lang genoeg.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:18 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar in zo'n situatie, waarom zou je dan niet iets voor iets (semi) permanents gaan?
Het zal vast gebeuren dat de een de andere over kan halen met overtuigende argumenten.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wat heeft het dan nog voor zin om het gesprek aan te gaan?
Nee prima, ik vind dingen als spiraal inderdaad semi-permanentquote:Op maandag 16 februari 2015 16:20 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik heb n spiraal, 5 jaar vind ik lang genoeg.
Ik wil dat gewoon niet, m'n vriend ook niet
Goed, waarom zijn we weer terug voor het punt dat ik uitlegde dat het een gesprek tot overeenkomst moest zijn. Vind ik. ??quote:Op maandag 16 februari 2015 16:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
ook al is het algemeen, het recht tot houden of abortus zal altijd bij de vrouw liggen. Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar, met goede reden.
Zeker lullig.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het zal vast gebeuren dat de een de andere over kan halen met overtuigende argumenten.
Hoewel dat ook nog slecht kan aflopen, vriendin van mij wilde abortus, hij wilde het houden.
samen gekozen voor houden, krijgt hij koude voeten en gaat ervandoor.
Nu is ze dus 25 weken zwanger, te laat voor abortus.
Geen standaard verhaal i know, wel een lullige.
Ik heb een prikpil (1x in de drie maanden een injectie) en ik zou toch ook niet meer aan de pil en/of condoom willen.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:22 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nee prima, ik vind dingen als spiraal inderdaad semi-permanentIk zou in dat soort situaties niet met condoom of pil gaan kutten.
omdat ik jouw punt niet heel goed begrijp, en derde erbij halen om zijn of haar mening te geven over zo iets persoonlijks lijkt mij niet werken.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:23 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Goed, waarom zijn we weer terug voor het punt dat ik uitlegde dat het een gesprek tot overeenkomst moest zijn. Vind ik. ??
Grotendeels eens hoor. Al denk ik wel dat er genoeg vrouwen zijn die dan niet het inzicht hebben op zo'n moment te beseffen dat je dan dus waarschijnlijk wél iemand ongewenst vader maakt. En als de moeder wil hij daar ook z'n hele leven 'last' van kan hebben in bv. financiële zin.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
omdat ik jouw punt niet heel goed begrijp, en derde erbij halen om zijn of haar mening te geven over zo iets persoonlijks lijkt mij niet werken.
Hoewel dat ook vaak wel gedaan wordt als in advies vragen aan vrienden, ouders enz. Zoals de originele TS ook had gedaan.
De eindbeslissing blijft hoe je het ook went of keert altijd bij de vrouw liggen.
Anders moet je overgaan tot gedwongen abortus of zwangerschap, en dat lijkt mij helemaal geen optie.
Ik zou persoonlijk dan ook zeggen, prima, je hoeft financieel ook niet te helpen maar je staat dan ook nergens beschreven als vader, dan doe ik het ook helemaal alleen.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:32 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Grotendeels eens hoor. Al denk ik wel dat er genoeg vrouwen zijn die dan niet het inzicht hebben op zo'n moment te beseffen dat je dan dus waarschijnlijk wél iemand ongewenst vader maakt. En als de moeder wil hij daar ook z'n hele leven 'last' van kan hebben in bv. financiële zin.
Dat lijkt me een logisch gevolg. In een ideale wereld werk je een beetje die kant op als de meningen over wel/geen abortus dusdanig uit elkaar liggen. Lijkt me nl. ook wel zo'n beetje instant einde voor je relatie, dus je zal toch 'alleen' verder moeten.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zou persoonlijk dan ook zeggen, prima, je hoeft financieel ook niet te helpen maar je staat dan ook nergens beschreven als vader, dan doe ik het ook helemaal alleen.
Het ligt ook wel aan de situatie, in een vaste relatie weet je vaak beter hoe de andere er over denkt.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:36 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat lijkt me een logisch gevolg. In een ideale wereld werk je een beetje die kant op als de meningen over wel/geen abortus dusdanig uit elkaar liggen. Lijkt me nl. ook wel zo'n beetje instant einde voor je relatie, dus je zal toch 'alleen' verder moeten.
Niet om een mening te geven, om te helpen om een gezamenlijke beslissing te nemen.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:29 schreef snakelady het volgende:
[..]
omdat ik jouw punt niet heel goed begrijp, en derde erbij halen om zijn of haar mening te geven over zo iets persoonlijks lijkt mij niet werken.
Hoewel dat ook vaak wel gedaan wordt als in advies vragen aan vrienden, ouders enz. Zoals de originele TS ook had gedaan.
Dat zou fijn zijn. Ik ben wat sceptischquote:Op maandag 16 februari 2015 17:09 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Niet om een mening te geven, om te helpen om een gezamenlijke beslissing te nemen.
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 16 februari 2015 19:35 schreef madam-april het volgende:
Wat mij nogal op valt is dat veel mensen (zowel mannen als vrouwen) abortus zien als een soort verlate vorm van anti-conceptie. Ongelukjes gebeuren, ja, maar ze gebeuren niet zomaar. Ongelukjes zijn in (bijna) alle gevallen heel gemakkelijk te voorkomen, namelijk door en een condoom en bijvoorbeeld de pil gebruiken. Doe je dit niet, dan neem je bewust een risico.
Wil je echt geen kind (op dat moment en/of met die persoon), dan moet je dat risico gewoon niet nemen. Ik vind: 'mocht het toch fout gaan dan is er altijd nog abortus', een hele foute instelling. Niet op de laatste plaats omdat dit in de praktijk vaak leidt tot situaties waarin de een het kind wil houden en de ander niet.
Als mensen hun verantwoordelijkheid nemen dan is de hele discussie van wie de eindbeslissing neemt helemaal niet nodig.
Ik denk dat echt veel mensen hun verantwoordelijkheid echt wel nemen, maar dan nog kan het fout gaan. Ik denk dat het percentage mensen dat abortus gebruikt als anti-conceptie heel klein is, maar ze zullen er zeker wel zijn.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:35 schreef madam-april het volgende:
Wat mij nogal op valt is dat veel mensen (zowel mannen als vrouwen) abortus zien als een soort verlate vorm van anti-conceptie. Ongelukjes gebeuren, ja, maar ze gebeuren niet zomaar. Ongelukjes zijn in (bijna) alle gevallen heel gemakkelijk te voorkomen, namelijk door en een condoom en bijvoorbeeld de pil gebruiken. Doe je dit niet, dan neem je bewust een risico.
Wil je echt geen kind (op dat moment en/of met die persoon), dan moet je dat risico gewoon niet nemen. Ik vind: 'mocht het toch fout gaan dan is er altijd nog abortus', een hele foute instelling. Niet op de laatste plaats omdat dit in de praktijk vaak leidt tot situaties waarin de een het kind wil houden en de ander niet.
Als mensen hun verantwoordelijkheid nemen dan is de hele discussie van wie de eindbeslissing neemt helemaal niet nodig.
Wauw..quote:Op maandag 16 februari 2015 16:21 schreef snakelady het volgende:
Hoewel dat ook nog slecht kan aflopen, vriendin van mij wilde abortus, hij wilde het houden.
samen gekozen voor houden, krijgt hij koude voeten en gaat ervandoor.
Nu is ze dus 25 weken zwanger, te laat voor abortus.
De kans dat zowel het condoom en de pil tegelijkertijd falen en dit ook nog eens gebeurd op het moment dat de vrouw een eisprong heeft is 0. Dus nee ik geloof niet dat als mensen en een condoom en de pil gebruiken het alsnog fout kan gaan.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat echt veel mensen hun verantwoordelijkheid echt wel nemen, maar dan nog kan het fout gaan. Ik denk dat het percentage mensen dat abortus gebruikt als anti-conceptie heel klein is, maar ze zullen er zeker wel zijn.
En heel kort door de bocht ís het toch ook een verlate anti-conceptie? Net als de MAP. Of nog korter door de bocht een koperspiraal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |