quote:
Op dinsdag 21 april 2015 18:26 schreef livelink het volgende:Onze trampoline heeft het gisteren begeven. Een echte ramp! En omdat we bezig zijn met de tuin wil manlief pas een nieuwe trampoline halen als de tuin klaar is. Ik heb wel begrip voor zijn standpunt, maar ik weet niet hoe we twee weken kunnen overbruggen zonder trampoline. Het is nu al nauwelijks vol te houden
Goh, wat vervelend ook voor jou. Het levert je een stuk meer tijd op met een kind dat niet kan uitrazen... En terwijl jij ook niet weet wat je ermee aanmoet en hem niet kunt bieden wat hij nodig heeft.
Van de andere kant...
Wat een avontuur zeg, een uitraasmogelijkheid bedenken zonder trampoline
! Ik denk dat er heel veel mogelijkheden zijn, misschien weet Job er ook nog een paar?
Misschien kan hij dat zelf onder woorden brengen, en dan kun je samen zoeken naar een alternatief. Er zijn vast dingen die, hoe moeilijk het ook lijkt, een stukje brengen van het gevoel van een trampoline.
Dus dat je zegt 'tot dan en dan is er geen trampoline (duidelijkheid). Dat is heel vervelend (erkenning) maar we gaan het samen oplossen (hulp bieden). Wat vind jij eigenlijk zo fijn aan de trampoline? Kunnen wij samen iets bedenken wat je hetzelfde gevoel geeft?
Wat helpt is terug te redeneren vanuit de opbrengst.
Het springen geeft hem:
- rust? stabiliteit? veiligheid?...
door:
- de beweging? wind om zijn oren? buiten zijn? ritme? gevoel van fysieke controle/voorspelbaarheid?...
Hard fietsen geeft bijvoorbeeld ook wind om je oren. Fysieke controle kan ook bij wandelen of zwemmen. Ritme en controle/voorspelbaarheid zit ook in een bal tegen een muur stuiteren.
Je zou met hem eventueel een lijst kunnen maken (evt pictogrammen) zodat hij de alternatieven heeft en het kan testen (cijfer geven? smiley?). Geeft jou de mogelijkheid om bij frustratie de lijst erbij te pakken 'of hij dit al heeft geprobeerd'
Opties die ik zo bedenk:
- skippybal
- pogo-stick
- rondjes rennen
- rondjes lopen of heen en weer lopen (sommige kinderen willen aan het eind van elk rondje iets aanraken, kan dus ook van muur tot muur zijn)
- fietsen
- zwemmen
- zelf kikkersprongen maken (handen op grond, dan helemaal uitgerekt in de lucht) of andere 'grote' oefeningen
- bal tegen muur stuiteren/mikken op een stip op een muur
- stoepkrijten (ritme, controle)