abonnement Unibet Coolblue
pi_149640242
Mijn vriendin zit bijna een jaar in de ziektewet wegens armklachten .Ze werkt in de zorg met jong dementerende mensen. Na maanden langs dokters, onderzoeken etc. etc. eindelijk een operatie gehad begin december. Daar is ze nu herstellende van. Ze loopt al die tijd ook al bij de bedrijfsarts en die heeft voorlopig gesteld dat ze alleen maar 1 uur per dag 1 uur mag e-mail als werkzaamheden.
Ondertussen is er ook een soort van reorganisatie aan de gang en is mijn vriendin onderhevig aan wegpestende praktijken vanuit het management. Elke keer als ze op gesprek moet komen wordt ze gedwongen om te gaan solliciteren op andere banen en dat moet ze dan laten zien aan de leidinggevende. Vanmiddag had ze weer een gesprek met de leidinggevende en die vertelde doodleuk tegen haar dat ze minimaal 1x per week moest gaan solliciteren en de verstuurde brieven meenemen als bewijs :').

Volgens afspraak met de bedrijfsarts kan ze nog niet aan het werk wegens teveel gevaar van mensen die armen omdraaien en heel hard beetpakken etc.. Nu kreeg ze tijdens het gesprek te horen dat ze volgende week 3 dagen per week 4 uurtjes per dag moest gaan werken. Is dit werkweigering als ik zeg dat ze niet moet gaan omdat volgens afspraak van de bedrijfsarts en fysio ze nog niet aan het werk kan met der arm? Nou hebben we van de week ook een brief van het uwv gekregen met allerlei stappen erin wat er gaat gebeuren, daar kwam re-integratie voor ontslag maar die afslag lijken ze volledig te willen overslaan.

Ze zijn der net zolang aan het om praten totdat ze zelf ontslag neemt of ze zelf een gegronde reden hebben om tot ontslag over te gaan. Dit is al ruim een jaar aan de gang met gesprekken waar P&O bij zat of verschillende managers. Inmiddels neemt het bijna pure pesterij vormen aan. Hebben jullie tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Dank

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149640495
Advies van de bedrijfsarts lijkt mij lijdend.

Daarbij,hoe kan een manager jouw verplichten te solliciteren naar een andere baan. Of bedoel je intern solliciteren?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_149640512
Het lijkt mij dat bedrijfsarts leidend is.
pi_149640599
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:29 schreef spierbal het volgende:
Advies van de bedrijfsarts lijkt mij lijdend.

Daarbij,hoe kan een manager jouw verplichten te solliciteren naar een andere baan. Of bedoel je intern solliciteren?
Ze verplichten het haar wel, maar ze doet het niet uiteraard. Ze verzinnen allerlei vage dingen om haar eruit te krijgen zonder dat ze haar moeten ontslaan. Omdat het slecht gaat in de zorg en allerlei bezuinigingen etc is zij natuurlijk een makkelijke prooi. Helemaal omdat ze verbaal niet echt sterk in der schoenen staat.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:29 schreef stbabylon het volgende:
Het lijkt mij dat bedrijfsarts leidend is.
Dat dacht ik dus ook. Die zegt duidelijk dat ze per dag 1 uurtje computer werk kan doen, derhalve ze dat niet hebben op haar afdeling dus ze thuis mag blijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door pl4kkie op 13-02-2015 18:39:29 ]
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149641054
Werkgever verdient een tik op zijn bakkus :{w

De werkgever mag werkgever niet dwingen te solliciteren. Hij mag wel vragen werk te doen wat nog wel mogelijk is voor de zieke werknemer. Uiteraard is arbo-arts hierin leidend wat voor werk werknemer nog eventueel kan doen.

Voor de rest je vriendin op het hart drukken dat ze op geen moment iets moet ondertekenen. Je zegt dat je vriendin niet zo sterk in der schoenen staat dus daar kan je nog wel eens genaaid worden.
pi_149641383
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:48 schreef Kandijfijn het volgende:
Werkgever verdient een tik op zijn bakkus :{w

De werkgever mag werkgever niet dwingen te solliciteren. Hij mag wel vragen werk te doen wat nog wel mogelijk is voor de zieke werknemer. Uiteraard is arbo-arts hierin leidend wat voor werk werknemer nog eventueel kan doen.

Voor de rest je vriendin op het hart drukken dat ze op geen moment iets moet ondertekenen. Je zegt dat je vriendin niet zo sterk in der schoenen staat dus daar kan je nog wel eens genaaid worden.
Dat doe ik ook. Vanmiddag behoorlijk nijdig geworden tegen der daarom. Ze laat het allemaal maar over zich heenkomen helaas. Ik probeer mee te gaan naar de gesprekken maar of ze wilt het niet of ik kan geen vrij krijgen van werk. Gelukkig snapt ze wel nooit maar dan ook nooit wat moet ondertekenen :P .

Is het overigens wijsheid om per brief te reageren dat ze volgens afspraak van de bedrijfsarts niet mag werken? omdat ze vandaag doodleuk vertelden a.s dinsdag moet je komen werken van 4 tot 8
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149641499
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:57 schreef pl4kkie het volgende:


Is het overigens wijsheid om per brief te reageren dat ze volgens afspraak van de bedrijfsarts niet mag werken? omdat ze vandaag doodleuk vertelden a.s dinsdag moet je komen werken van 4 tot 8
Ja desnoods aangetekend of per mail dan heb je nog iets meer van een bewijs. Voor wanneer het echt tot een geschil zal leiden, Kan nog van pas komen wanneer ze in de WIA komt of het tot een rechtsgang komt.

Sowieso alvast een dossier gaan aanleggen van de communicatie en maffe eisen die de werkgever stelt. En hopen dat je het nooit nodig gaat hebben maar mocht je het nodig hebben ben je maar wat blij.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 19:01:01 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_149641523
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Tijd om die te bellen.

Ze staat volledig in haar recht, maar zo te lezen walst het bedrijf compleet over haar heen. Zie maar eens je gelijk te krijgen...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  vrijdag 13 februari 2015 @ 19:01:45 #9
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_149641545
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:29 schreef spierbal het volgende:
Advies van de bedrijfsarts lijkt mij lijdend.

Nee, zijn vriendin lijdt, niet de arts :+
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_149641551
Waarom moet ze van werkgever solliciteren? Is er een sociaal plan ivm de reorganisatie?

Verder zou ik in elk geval schriftelijk reageren en samenvatten wat werkgever heeft gezegd. Aangeven dat dat in tegenspraak is met wat de arboarts zegt en dat vriendin ook vindt dat ze het lichamelijk niet aankan. Geef aan dat ze bereid is een uur computer werk te doen zoals arboarts wel goed vindt.

Je kunt overwegen om geheime opnames van de gesprekken te maken, dan kunnen die eventueel als bewijs dienen.

Verder bij de arboarts deze situatie melden en dat vriendin daar problemen door ervaart.

Neem een rechtsbijstand verzekering als jullie die niet hebben.
pi_149642359
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:01 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom moet ze van werkgever solliciteren? Is er een sociaal plan ivm de reorganisatie?

Verder zou ik in elk geval schriftelijk reageren en samenvatten wat werkgever heeft gezegd. Aangeven dat dat in tegenspraak is met wat de arboarts zegt en dat vriendin ook vindt dat ze het lichamelijk niet aankan. Geef aan dat ze bereid is een uur computer werk te doen zoals arboarts wel goed vindt.

Je kunt overwegen om geheime opnames van de gesprekken te maken, dan kunnen die eventueel als bewijs dienen.

Verder bij de arboarts deze situatie melden en dat vriendin daar problemen door ervaart.

Neem een rechtsbijstand verzekering als jullie die niet hebben.
Geen sociaal plan omdat de reorganisatie niet offcieel is. Ze proberen onderhands mensen over te plaatsen of te dwingen tot ontslagname door pesterijen, collega's tegen elkaar opzetten en verhoging van werkdruk.

We hebben nog geen rbv dus die ga ik nu gelijk afsluiten.

De gesprekken opnemen had ik ook al in gedachte voorbij zien komen. Dat is ook een goede optie om dan iig bewijs te hebben van wat er precies gezegd is.

Arbo arts bel ik maandag zodra ze de telefoonlijn openen :p. Zat ook te denken om haar leidinggevende te bellen en te vertellen dat dit niet de normale gang van zaken is en dat ze met een fatsoenlijke oplossing moeten komen alvorens wij verdere stappen gaan ondernemen.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149642434
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:25 schreef pl4kkie het volgende:
Ze proberen onderhands mensen over te plaatsen
Zijn het dan interne sollicitaties bij hetzelfde bedrijf?
  vrijdag 13 februari 2015 @ 19:31:01 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_149642519
Doe geen moeite die rbv af te sluiten, dit dekken ze toch al niet meer.

Doe je beklag bij de arbo.
Dum de dum
pi_149644265
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Doe geen moeite die rbv af te sluiten, dit dekken ze toch al niet meer.

Doe je beklag bij de arbo.
Er is nog geen ontslag.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 20:33:33 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_149644762
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:21 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Er is nog geen ontslag.
Ze loopt toch al bij een bedrijfsarts? Er moet ook het eea geregeld zijn ivm wet poortwachter (niet dat dat helpt als werkgever je eruit wilt)
Dum de dum
pi_149644939
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:33 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Ze loopt toch al bij een bedrijfsarts? Er moet ook het eea geregeld zijn ivm wet poortwachter (niet dat dat helpt als werkgever je eruit wilt)
Bij een conflict over de ziekmelding zal men niet helpen maar als er later ontslag volgt na beter melding waarschijnlijk wel.
pi_149644957
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zijn het dan interne sollicitaties bij hetzelfde bedrijf?
Nee, die zijn overgeplaatst zonder sollicitatie oid.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149644986
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:37 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Nee, die zijn overgeplaatst zonder sollicitatie oid.
Dat begrijp ik niet, overgeplaatst naar een andere werkgever?

Het kwartje valt wat later. Ze benaderen zelf andere werkgevers of die personeel willen overnemen en als dat goed is tekenen die mensen een nieuw contract?
pi_149645059
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:38 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet, overgeplaatst naar een andere werkgever?

Het kwartje valt wat later. Ze benaderen zelf andere werkgevers of die personeel willen overnemen en als dat goed is tekenen die mensen een nieuw contract?
Overgeplaatst naar een andere afdeling binnen het zorgtehuis
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149645300
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:40 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Overgeplaatst naar een andere afdeling binnen het zorgtehuis
Maar dan is ontslag niet aan de orde.

Volgens mij kunnen ze haar niet dwingen extern te solliciteren, bij interne overplaatsing bestaat wel de mogelijkheid dat ze moet meewerken. Als ze haar weer willen dwingen extern te solliciteren zou ik haar adviseren te antwoorden dat ze het huidige werk juist erg plezierig vindt en niet weg wil.
pi_149645551
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:45 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Maar dan is ontslag niet aan de orde.

Volgens mij kunnen ze haar niet dwingen extern te solliciteren, bij interne overplaatsing bestaat wel de mogelijkheid dat ze moet meewerken. Als ze haar weer willen dwingen extern te solliciteren zou ik haar adviseren te antwoorden dat ze het huidige werk juist erg plezierig vindt en niet weg wil.
Ze wil ook graag meewerken aan interne overplaatsing. Ze kan en wil een opleiding volgen naar het volgende niveau te gaan zodat ze naar een andere afdeling kan gaan waar ook het werk fysiek minder zwaar is. Ze geeft keer op keer aan dat ze een opleiding kan en wil gaan doen. Alleen haar leidinggevende draait daar steeds omheen door te zeggen dat ze hier niet op der plek zit en daarom maar moet gaan solliciteren naar een andere baan.

Zoals ik al zei hebben we een brief van het UWV gehad met de opties wat een bedrijf kan en moet doen voor re-integratie, daar stond overplaatsing naar een andere afdeling dmv bijscholing. Maar die stap lijkt het bedrijf niet te willen nemen door haar te intimideren dat ze moet solliciteren bij andere bedrijven en dat verantwoorden aan haar leidinggevende
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149646343
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:52 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ze wil ook graag meewerken aan interne overplaatsing. Ze kan en wil een opleiding volgen naar het volgende niveau te gaan zodat ze naar een andere afdeling kan gaan waar ook het werk fysiek minder zwaar is. Ze geeft keer op keer aan dat ze een opleiding kan en wil gaan doen. Alleen haar leidinggevende draait daar steeds omheen door te zeggen dat ze hier niet op der plek zit en daarom maar moet gaan solliciteren naar een andere baan.

Zoals ik al zei hebben we een brief van het UWV gehad met de opties wat een bedrijf kan en moet doen voor re-integratie, daar stond overplaatsing naar een andere afdeling dmv bijscholing. Maar die stap lijkt het bedrijf niet te willen nemen door haar te intimideren dat ze moet solliciteren bij andere bedrijven en dat verantwoorden aan haar leidinggevende
Stel het verhaal duidelijk op papier. Geef bijv. aan dat solliciteren geen optie is zolang ze niet volledig is hersteld. Overleg met de arboarts over die cursus en dat werk op die andere afdeling en vraag of hij dat ook wil adviseren of in elk geval vriendin steunt dat dat een goed idee is. Zet dat het liefst ook op papier.

De situatie is echter dusdanig complex dat jullie eigenlijk nu al een jurist nodig hebben om het geheel te bespreken. Ziekte, mogelijk ontslag of overplaatsing met een drammende niet welwillende werkgever maakt dat het onmogelijk is hier de situatie goed en volledig te beoordelen.

PS Er zijn ook nogal wat arbo/bedrijfsartsen die weinig behulpzaam zijn als dat werkgever last kan bezorgen, reken dus niet teveel op zijn steun totdat blijkt dat je echt een goede hebt.
pi_149646645
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:09 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

[quote]Stel het verhaal duidelijk op papier. Geef bijv. aan dat solliciteren geen optie is zolang ze niet volledig is hersteld. Overleg met de arboarts over die cursus en dat werk op die andere afdeling en vraag of hij dat ook wil adviseren of in elk geval vriendin steunt dat dat een goed idee is. Zet dat het liefst ook op papier.
Gaan we doen! Thanks.

quote:
De situatie is echter dusdanig complex dat jullie eigenlijk nu al een jurist nodig hebben om het geheel te bespreken. Ziekte, mogelijk ontslag of overplaatsing met een drammende niet welwillende werkgever maakt dat het onmogelijk is hier de situatie goed en volledig te beoordelen.
Dat is in bijna elk geval zo. Maar maakt het wel iets makkelijker ermee om te gaan door de input van anderen, die mijn kijk op het geheel weer iets kunnen veranderen wat ten goede kan komen van de uitkomst. En alle extra informatie die wij over het hoofd zien.

quote:
PS Er zijn ook nogal wat arbo/bedrijfsartsen die weinig behulpzaam zijn als dat werkgever last kan bezorgen, reken dus niet teveel op zijn steun totdat blijkt dat je echt een goede hebt.
Vriendin zegt zelf dat het een aardig behulpzame bedrijfsarts is. Al moet ik haar daarop geloven omdat ik persoonlijk die beste mevrouw nog niet gesproken heb. Al was ik dat wel van plan als ze weer op spreekuur moet komen bij haar. Want ik wil proberen om mee te gaan naar alle gesprekken die ze nog gaat krijgen.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_149650987
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Bij een conflict over de ziekmelding zal men niet helpen maar als er later ontslag volgt na beter melding waarschijnlijk wel.
Dat waag ik te betwijfelen.

@TS: is er een probleemanalyse en plan van aanpak (inclusief tussentijdse bijstellingen)?

En ik memoreer alvast een deskundigenoordeel over de reïntegratieinspanningen van je werkgever (bij het UWV). Want zo te lezen maakt je werkgever er een potje van.

[ Bericht 4% gewijzigd door r_one op 13-02-2015 23:02:45 ]
  zaterdag 14 februari 2015 @ 13:38:43 #25
112783 Anus_Cocainus
Wrong hole fool!!!
pi_149662016
Een JAAR omdat je iets aan je arm hebt?
Ik snap wel waarom ze onderhand een beetje beginnen te pushen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')